14-03-2018 17:25:02 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Vandaag op ns.nl: NS laat een studie uitvoeren naar een nieuwe onderhoudswerkplaats in Lelystad. Eind 2018 hoopt men een besluit te nemen. Als plek heeft men het huidige opstelterrein in gedachten. http://nieuws.ns.nl/ns-studeert-op-nieuwe-werkplaats-in-lelystad/ Dick van den Hoven |
14-03-2018 17:34:45 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Buiten dat de grond daar waarschijnlijk goedkoop is en het geografisch een mooie locatie is ben ik benieuwd hoe NS daar een paar honderd (technische) mensen wil gaan werven... |
14-03-2018 17:36:37 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
M.i. is de locatie geografisch gezien juist niet heel handig, Asd en On is immers in de buurt. Je zou juist beter het grote gat tussen Ldd en Mt kunnen opvullen door bijvoorbeeld iets in Tb/Ht/Ehv te bouwen. 't Zou vooral voor Flirt ideaal zijn om dichter bij hun inzetgebied te worden onderhouden... |
14-03-2018 17:47:41 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Als u me op een landkaart wilt uitleggen waarom het gat tussen Amsterdam en Onnen zoveel groter is dan tussen Leidschendam en Maastricht... Een tweede onderhoudsbedrijf in de buurt van Noord-Holland en Lelystad waar dagelijks enorme hoeveelheden treinstellen uitlopen gaat altijd praktisch zijn. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 14-03-2018 17:48 |
14-03-2018 18:01:24 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Goed voor de werkgelegenheid gezien de hoge werkloosheid daar. |
14-03-2018 18:37:55 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Dit zal OV SAAL wel wat boosten. Al die kerende treinen in Alm, Almo en Lls kunnen immers het beste in de eigen achtertuin worden onderhouden, en met OV SAAL krijgen we nogal wat van die kerende treinen. |
14-03-2018 18:40:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
De hele randstad is eigenlijk geen optie ivm kosten/ruimte dus dan kom je of ergens onder Ddr uit of in de polder. Dat eerste is volgens mij ook onderzocht, samen met Amf. Dat NS voor Lls gaat is dan misschien wel logisch. |
14-03-2018 21:16:42 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Nu worden de NS Flirt vooral ingezet in Brabant. Maar zal dat altijd zo blijven? SGM werd lange tijd vooral in de Randstad ingezet. Maar op een gegeven moment ook in Brabant. Wie weet dat er geschoven wordt met Sprinter treinmaterieel. En SNG zal als de voorspellingen kloppen deels in Noord - Oost Nederland worden ingezet. En deels in de Randstad. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwji97W00OzZAhXCIcAKHfvSCyUQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.treinreiziger.nl%2Fhier-gaan-nieuwe-sprinters-rijden%2F&usg=AOvVaw1vLG6PjZeeZyssQWF5l99G Een extra werkplaats. Geeft dat aan dat NS in de toekomst rekening houdt met meer treinmaterieel dan nu? Vind Lelystad geografisch een prima plek voor een nieuwe werkplaats. Zit centraal Randstad - Oost Nederland/Noord Nederland in. Laatst bewerkt door icened op 14-03-2018 21:23 |
14-03-2018 21:31:22 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Vanwege OV-SAAL en de Hanzelijn waar al ERTMS is aangelegd zou de ICNG een mooie kanshebber zijn om hier te rijden. Dan zou de locatie voor Lelystad ook geen mooi passend zijn. Of het aantrekkelijk is voor de werkgelegenheid, dat moeten we afwachten. Choo choo..... |
14-03-2018 21:41:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Het is maar de vraag waarom men een nieuwe werkplaats wil bouwen, je kunt wel een nieuwe werkplaats in het zuiden bouwen om te zorgen dat al dat materieel niet meer naar Maastricht hoeft maar dat gaat daar juist heen omdat daar de capaciteit reeds is. Dan kun je dat materieel wel naar een andere nieuw te bouwen werkplaats in het Brabantse sturen, maar dan kun je daarna Maastricht sluiten omdat ze daar niets meer te doen hebben en schiet je er per saldo niets mee op... |
14-03-2018 22:02:24 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Maastricht sluiten zou in het kader van efficiëntie en nog diverse andere redenen een magnifiek idee zijn! 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
14-03-2018 22:07:56 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Hear, hear! |
14-03-2018 22:22:04 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Die blijft daar ook alleen maar open vanwege de werkgelegenheid. Niet omdat dat nou zo'n handige locatie is nee. Lelystad zou inderdaad dan de locatie worden voor ICNG. Dat verklaart dan meteen waarom men nu nog over Onnen spreekt terwijl er daar helemaal geen capaciteit is momenteel. |
14-03-2018 22:25:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Zou iig een deel ICNG ook niet naar het OB Asd gaan? Uiteindelijk vervangen ze ook een deel van de ICR'en op de HSL die nu in het OB in onderhoud zijn. Wbt Maastricht, ik snap volledig wat jullie bedoelen hoor, maar ik kan mij voorstellen dat het verplaatsen van de huidige kennis (Wat op opleiding van nieuw personeel zal uitkomen) ook het nodige zal kosten en daarin mee zal spelen. Laatst bewerkt door thom op 14-03-2018 22:27 |
14-03-2018 22:25:23 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteIk vraag me af of er bij die doelgroep zo'n hoge werkloosheid is, volgens mij zijn technici al langer veelgevraagd. |
14-03-2018 22:34:36 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Sinds wanneer is dat een taak van een verzelfstandigde firma die nog geacht wordt winstgevend te opereren ook? Quote Zo veel kennis is daar niet meer over vandaag de dag, het werd nog zonder blikken of blozen toegegeven ook tijdens de open dag. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
14-03-2018 23:07:33 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Het meeste materieel wat daar komt komt er nog niet zo lang nee. |
14-03-2018 23:14:02 | ||
---|---|---|
thom
|
Nee, maar laten we een een stukje basis kennis en algemene opleidingen ook niet vergeten. |
15-03-2018 09:13:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
OB Lelystad zou zich sowieso niet moeten richten op een bepaald soort materieel en dat is dan ook niet de primaire opzet. Langzamerhand lijkt het besef door te dringen dat het bijzonder kostbaar is om materieel - liefst nog op nummer - in een moederwerkplaats onder te brengen. Peperduur in de uitvoering, soms heel lastig in de planning. De lijnwerkplaatsen zouden idealiter allemaal meerdere materieelsoorten moeten aankunnen. Overigens: voor OB Lelystad is de beoogde locatie het stuk grond tussen de Hanzelijn en de toegangssporen tot Lelystad Opstel. Laatst bewerkt door broek53 op 15-03-2018 09:14 |
15-03-2018 09:26:07 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Een werkplaats die zich niet focust op 1 materieelsoort is juist peperduur en onrendabel. Je moet dan al je personeel heel breed gaan opleiden, je moet een magazijn bouwen welke groter is dan de werkplaats zelf en je hebt aparte sporen/bordessen nodig voor elke materieelsoort. In een ideale wereld bouw je in het centrum van Utrecht 1 gigantische werkplaats waar je alles kan behandelen. Dat een werkplaats zich op een select aantal materieelsoorten focust is goed want dan werkt je personeel sneller en foutloos. |
15-03-2018 09:29:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Daar denken de beleidsmakers bij NS blijkbaar anders over. |
15-03-2018 09:33:41 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Op de lange termijn komt daar wel capaciteit, lijkt me. Nu worden er nog regelmatig ICR-projectjes heen gestuurd, zoals eerst de volwielen en nu iets anders. Dat vervalt wel als de ICNG ingestroomd is. Ook weet ik niet wanneer het eerste ICM in de reserve gaat, maar denk dat dat ook niet jaren meer duurt na de instroom van ICNG. |
15-03-2018 10:07:48 | ||
---|---|---|
icened
|
Meestal werd de Traxx + ICR afgewerkt in Amsterdam. Maar een periode regelmatig Traxx + ICR gezien die naar Onnen reed. Genoeg foto's van op Flickr Hanzelijn. Nu heb je het met DDZ die in Onnen wordt onderhouden. De V-IRM (-M) is momenteel weinig te zien tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam. Die worden massaal ingezet op tussen Noord Holland/Schiphol - Utrecht - Limburg/Gelderland. Waar worden de 872 rijtuigen V-IRM onderhouden? |
15-03-2018 10:19:57 | ||
---|---|---|
mvd
|
Quote9400/8600/8700 On, 9500 Mt. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
15-03-2018 12:41:38 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Helemaal goed en dan gaan we het ook op machinisten toepassen. Elke machinist richt zich nog maar op 1 materieelsoort en 1 traject, dan gaat de opleiding een stuk sneller en werkt de machinist foutloos %08% Ff serieus, je ziet in de praktijk al hoe weerbarstig dingen zijn. Elk wijzigingsblad verandert de materieelinzet in meerdere of mindere mate, en elke nieuwe materieelsoort brengt een heel circus aan verhuizingen tussen werkplaatsen met zich mee. Kortom een werkplaats bouwen met het idee dat dat gedurende de hele levensduur die ene materieelsoort gaat onderhouden is een illusie. Laatst bewerkt door daniel81 op 15-03-2018 12:46 |
15-03-2018 12:53:50 | ||
---|---|---|
phantom
|
Mensen met kennis van locs heb je als NS ook amper mee nodig vind men. Je hebt 1700 en wat 1800én,dat is van geen van beide meer een groot aantal,en nu men er steeds meer sloopt/ontmanteld is terugkeer van een grote vloot ook onmogelijk gemaakt. Dus waarom zou je dan zorgen dat je voldoende personeel hebt die de huidige vloot nog kunnen onderhouden als ze dr toch z.s.m. vanaf willen,weet je wat dat kost %08% Verder ben ik het met Broek eens,dat het redelijk vreemd is om een onderhouds bedrijf te hebben wat maar met 1 type trein overweg kan. Mijn inziens heb je dan 2 problemen,als dat materieel zou verhuizen naar een ander inzet gebied dan moet je ofwel het personeel mee verhuizen of het mat bij onderhoud en problemen maar naar dat specifieke onderhouds bedrijf zien te krijgen. Beide kost geld,waarbij je er dan maar niet aan moet denken dat onderweg naar dat OB wellicht een ander OB dichter in de buurt is maar gepasseert dient te worden vanwege ontbrekende kennis en spullen. Om nog maar te zwijgen over bv onderhoud/werkzaamheden aan de sporen leidend naar een OB,heb je kapot mat,kan het niet hersteld worden. Of bij het OB van je(verplichte) keus valt ineens de stroom uit voor zeg een dag of 2,dan kan dat mat wat wellicht hard nodig is,nergens anders worden hersteld%03% Je hoeft tegenwoordig toch ook jouw opel niet perse meer naar een opeldealer te brengen voor onderhoud,dat kan toch ook bij elke garage. Waarom zou dat met dit dan anders moeten ? Wat het de spreiding van OB's betreft,echt gespreid vind ik t ook niet,het lijkt een beetje op NL in 3 stukken verdeelt. Bovenin wat OB's in t midden niks en dan onderin nog wat OB's Wat het voorstel betreft om Tilburg te pakken,daar was een plek die daarvoor geschikt gemaakt had kunnen worden. Helaas besloten een paar "wijze" niet uit t oosten,dat dat wel dicht kon,daar prijkt nu van alles uit andere categorieën,dus optie Tb is definitief weg Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-03-2018 13:32:24 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Nouja specialiseren op 1 materieelsoort is niet helemaal wat ik bedoelde. Maar voor de ICNG is ruimte nodig en dat houdt in dat je of Asd/On moet gaan verbouwen voor de ICNG of je bouwt wat nieuws en doet daar het onderhoud aan ICNG. Voor zover ik trouwens in het verleden de plannen gehoord heb wordt dit geen werkplaats met heel veel werksporen, ik dacht dat dit maar een (voor NS begrippen) kleine werkplaats zou worden met 3 of 4 sporen binnen (maar plannen veranderen nog al eens bij het spoor en ik denk dat er wel wat forumleden zijn die mijn bericht kunnen ontkrachten). Overigens, als men echt een werkplaats in/bij Tb wil dan is dat gewoon mogelijk, bijvoorbeeld in Berkel-Enschot waar nu ook al een grote werkplaats zit van NS (bij Tbi). |
15-03-2018 15:45:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
Men zet in op maximaal zes sporen, maar ook op een modulaire opzet zodat men met minder zou kunnen beginnen. |
15-03-2018 19:30:03 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Een van de deelnemers aan de discussie heeft gemeend zijn berichten na reacties van anderen zomaar leeg te maken, waardoor hij de discussie om zeep hielp. Wij waren dan ook helaas genoodzaakt om ook die reacties te verwijderen om de discussie kloppend te houden. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2018 19:38:38 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Jammer dat er 1 bericht van mij verwijderd is die daar niet bij hoorde. Dus nogmaal: @broek53, jij weet wel eea af van dit soort projecten. Is Tb/Tbi ook als (serieuze) optie overwogen? |
15-03-2018 19:50:48 | ||
---|---|---|
scooter
|
Tbi(Berkel Enschot)zit nu de componentenrevisie.Volgens mij is er echter wel grond vrij gehouden door de gemeente Tilburg voor eventuele uitbreiding,er ligt een braakliggend stuk naast de hal |
15-03-2018 22:22:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En er is een spooraansluiting met alleen een Sik erop waarvan de frontseinen branden. |
15-03-2018 22:34:36 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Zekers, maar die kregen in Onnen geen onderhoud. Onnen heeft de outillage en de ruimte om draaistellen te wisselen en volwielen te plaatsen en dergelijke. Quote Een deel in Maastricht en een deel in Onnen. DDZ komt overigens recent uit Leidschendam. |
15-03-2018 22:37:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Neen, dat weet ik niet. Wel dat het hele land bekeken is voordat men uiteindelijk in Lelystad uit kwam. Dat had/heeft overigens ook duidelijk te maken met de snelheid waarmee e.e.a te realiseren is. In Lelystad staat vrijwel nul bebouwing in de buurt en staat de gemeente al met de vergunningen te wapperen voordat je je plannen hebt ontvouwd, bij wijze van spreken. |
16-03-2018 00:57:52 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote De ruimte en de grond is er inderdaad. Ook is er al een spooraansluiting gerealiseerd, voor het geval dat. Enige probleem waar je alleen tegen aan loopt is dat er een nieuwbouwwijk aan de andere kant van het spoor ligt, wat een evt milieuvergunning bemoeilijkt. |