Wat kost een treinkaartje?
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-03-2018 10:27:21
anton_
anton_
In Het Berlijn topic werd de afgelopen dagen een discussie gevoerd over de hoogte van de prijs voor een kaartje naar Berlijn. Nu wou ik deze discussie wat breder trekken. Is de NS te duur ? of juiste te goedkoop. Misschien is het handig om onderscheid te maken tussen binnenlandse en internationale tarieven.

Ik heb weleens verbaasd over de tarieven van de Thalys. Een paar jaar geleden: Enkeltje Rotterdam - Antwerpen op zaterdag middag 50 euro ( met OV jaartkaart ). Dus toch maar de IC Brussel genomen voor circa 5 euro. De Thalys reed half leeg uit Rotterdam weg. Ik begrijp nog steeds niet waarom de NS/Thalys niet een paar euro aan mij probeerde te verdienen door een kaartje voor 10 of 15 euro te verkopen ?

Laatst bewerkt door anton_ op 14-03-2018 10:59, reden: typfout aangepast
 

13-03-2018 10:31:52
anton_
anton_
Quote
kiekkiek (di 13 mrt 2018 00:09:32 https://www.somda.nl/forum/15507/p644595/):
Quote
brun (di 13 mrt 2018 00:06:06 https://www.somda.nl/forum/15507/p644593/):
Dat kan toch ook? Je kunt op elk moment een Normalpreis kopen en instappen, dan ben je volkomen flexibel. Kost iets van 125 euro van Amsterdam naar Berlijn (zonder korting), dat is ruwweg 20 cent per kilometer, is exact dezelfde prijs als bij de NS.

Dus dan heb je toch al wat je wilt?

Nee, want die prijs is te hoog, omdat mijn buurman, door vroeg te boeken, een lage prijs heeft voor hetzelfde product.

@ kiekkiek
Is dat niet het zelfde als 2 mensen die op zaterdag van Amsterdam naar Groningen reizen. Een met 0% korting en een met een blokker kaartje ?
 

13-03-2018 13:28:32
mdeen
mdeen
Quote
anton_ (di 13 mrt 2018 10:27:21 https://www.somda.nl/forum/20317/p644653/):

Ik heb weleens verbaasd over de tarieven van de Thalys. Een paar jaar geleden: Enkeltje Rotterdam - Antwerpen op zaterdag middag 50 euro ( met OV jaartkaart ). Dus toch maar de IC Brussel genomen voor circa 5 auro. De Thalys reed half leeg uit Rotterdam weg. Ik begrijp nog steeds niet waarom de NS/Thalys niet een paar euro aan mij probeerde te verdienen door een kaartje voor 10 of 15 euro te verkopen ?

Daar is wel een verklaring voor te geven. In het algemeen geldt dat vervoerders ook graag zekerheid hebben. Dus ook liever weten dat hun trein vol zit dan op het laatste moment er achter te komen dat er niemand op komt dagen. Daarbij geldt ook dat bij een beperkte vervoerscapacteit (Thalys, vliegtuigen) het kan helpen om mensen te spreiden over je aanbod. En dat kun je doen met lage prijzen. En om mensen te lokken om zich een tijdje op voorhand vast te leggen zijn de prijzen ver van te voren laag en stijgen ze als de vertrekdatum dichterbij komt en/of als de trein voller raakt en/of als de trein sowieso druk is (ervaringen uit het verleden).

Dan kom je bij je opmerking waarom ze vlak voor vertrek niet een paar euro's aan je willen verdienen (die trein rijdt toch, al krijgen ze maar één euro per reiziger, dat is toch een euro verdiend, toch?): als mensen deze strategie gaan herkennen gaan ze er misschien juist op gokken dat ze vlak voor vertrek nog een heel goedkoop kaartje kunnen krijgen en daarbij het risico dat de trein vol is op de koop toe nemen.
Dat werkt dus averrechts richting het de trein op voorhand vol proberen te krijgen.
 

13-03-2018 13:43:45
sjoerd
sjoerd
Dan doe je die kortingkaartjes bij de ene trein wel en bij tweee andere niet. Dan rekent de klant er niet op, en verdien je toch extra aan de late inschrijvers.  


13-03-2018 13:56:42
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat bij de Thalys meespeelt is dat een dag van tevoren vele zakenlieden rustig voor het te declareren bedrag van €139 nog een plaatsbewijs aanschaffen. Thalys verdient op deze manier zoveel aan de laatste dure plaatsen dat het niet erg is dat er enkele stoelen leeg blijven: die kunnen eventueel nog door omboekingen benut worden.  

14-03-2018 08:31:36
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (di 13 mrt 2018 13:43:45 https://www.somda.nl/forum/20317/p644707/): Dan doe je die kortingkaartjes bij de ene trein wel en bij tweee andere niet. Dan rekent de klant er niet op, en verdien je toch extra aan de late inschrijvers.

En dan is dat die ene trein die Anton wil nemen en begrijpt hij nog steeds niet waarom ze die laatste plaatsen niet even voor een habbekrats verkopen.
 

14-03-2018 11:08:49
anton_
anton_
vind jij 200% verhoging een habbekrats ? ( 15 ipv 5 euro )  

14-03-2018 11:39:27
reisthijs
reisthijs
15 euro voor Rotterdam-Antwerpen is een habbekrats vergeleken met de normale prijs voor de IC (22,80 voor reizigers zonder abonnement)  

14-03-2018 20:40:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
anton_ (di 13 mrt 2018 10:27:21 https://www.somda.nl/forum/20317/p644653/): Is de NS te duur ? of juiste te goedkoop. Misschien is het handig om onderscheid te maken tussen binnenlandse en internationale tarieven.
Naar mijn idee is NS behoorlijk duur, zeker in relatie tot m'n echt niet slechte reiskostenvergoeding voor woon/werkverkeer.
Al zit dat er vooral in dat ik met mijn forenstraject gewoon doodleuk zou mogen betalen voor de omweg die ik dan moet maken (in kilometers) bij gebrek aan een rechtstreekse spoorlijn.

Verschillen die aardig oplopen zijn dat, om 't eens op een rijtje te zetten mijn twee opties waarbij ik voor de bus gekozen heb...

Traject Amersfoort - Veenendaal-De Klomp:
- per trein: € 3180 per jaar, reistijd 44 minuten waarvan 15 koukleumen op Ut. Komt nog 10-15 minuten looptijd naar het station bij.
- per bus: € 1170 per jaar, reistijd 45 minuten rechtstreeks. En daarbij nog 5 minuten lopen naar de bushalte.

Natransport heb ik hier even niet meegerekend want dat kost in beide gevallen even veel. Maar die € 2010 per jaar vindt ik toch wel een heel significant verschil.
In het weekend daarentegen is het wel best voordelig reizen met een WeekendVrij.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-03-2018 22:20:00
treinfan
treinfan
Amf - Klp is per trein een 3x zo grote afstand als per bus. Dan is het niet gek dat het 3x zo duur is. Ik geef hieronder een andere vergelijking.

Vanuit Delfgauw heb ik als ik naar Rotterdam Centraal de keuze of ik met de RET wil (vanaf Pijnacker Centrum) of met de NS (vanaf station Delft). Beide locaties zijn 10 minuten fietsen vanuit mijn huis. De trein heeft een hogere frequentie en is 2 tot 5 minuten sneller, wat bijna gecompenseerd wordt door de 2 minuten die ik extra kwijt ben in de fietsenstalling. Qua reistijd en reisafstand is er dus praktisch geen verschil in deze vergelijking. Dan de kosten:
Vol tarief: €2,53 bij RET, €3,40 bij NS
Met 40% korting: €1,52 bij RET, €2,00 bij NS
Kortingsabbonnement: €278 bij RET, €50 bij NS (per jaar)
Jaarabbonnement: €1190 bij RET, €984 bij NS (per jaar)

Ook hier in de basis weer weinig verschil. Incidenteel in de spits reizen is goedkoper met de RET. Voor een jaarabbonnement valt de RET 20% duurder uit, maar een opvallend prijsverschil is er als ik met korting zou willen reizen in de daluren: het RET-kortingsabbonnement is bijna een euro per dag, die van NS een euro per week.
 

15-03-2018 21:03:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (wo 14 mrt 2018 22:20:00 https://www.somda.nl/forum/20317/p645063/): Amf - Klp is per trein een 3x zo grote afstand als per bus. Dan is het niet gek dat het 3x zo duur is. .
Ja de afstand is 3x zo groot omdat je ook doodleuk de omweg mag betalen die de trein maakt (alsof dat de keuze van de reiziger is).

Overigens was het traject naar m'n vorige baan (Amersfoort - Utrecht Zuid) ook al goedkoper als ik per bus ging (meer kilometers!) dan per trein+een stukje per bus. Maar daar gaf de trein nog een reistijdvoordeel én een voordeel in frequentie wat iets meer betalen de moeite waard maakte.

Beide voordeeltjes geeft de trein op m'n huidige forensroute dus niet met een sluitseinaansluiting in beide richtingen (dus een kwartier overstaptijd). En met op zo'n manier je prijzen bepalen maak je het natuurlijk voor een forens ook niet aantrekkelijk om voor de trein te kiezen. En dan is mijn reiskostenvergoeding nog gebaseerd op de snelste route en niet de kortste.

De in kilometers meer vergelijkbare treinreis (tov de afstand waarop m'n vergoeding bepaald wordt), Amf - Ed via de Valleilijn, is trouwens nog altijd € 980 per jaar duurder met een gelijke deur-tot-deur reistijd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-03-2018 21:07


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl