Aangepaste regels inzet personeel museummaterieel
Forum: Algemeen - Algemeen
04-03-2018 20:02:37
alfred
alfred
Ik lees zojuist op de website van de Westfalendampf dat de geplande rit op 19 September 2018 naar Amsterdam vanaf Bh met 2x BR23 van de VSM niet doorgaat.

De reden is dat de meesters op de bok nu ook volledig bevoegd moeten zijn en het rijden met een loods is dus niet meer toegestaan:

Leider müssen wir die geplante Fahrt nach Amsterdam absagen! Der Grund dafür ist, dass Vorschriften geändert wurden. Bislang wurde auf den 23ern immer jeweils ein Museumslokführer der VSM eingesetzt. Auf den Hauptstrecken stand ihm ein offizieller Lotse zur Seite. Die neuen Vorschriften besagen nun, dass auch die Museumslokführer komplett ausgebildete Lokführer sein müssen, sobald sie Hauptstrecken befahren. Ein zusätzlicher Lotse (Lokführer, der allerdings keine Dampfloks fahren kann.) als Ausgleich reicht nicht mehr. Da die Zeit bis September nicht ausreicht, um die Museumsbahnlokführer zu schulen, muss die Fahrt leider in diesem Jahr abgesagt werden. Alle, die bereits Fahrkarten erworben und bezahlt haben erhalten ihr Geld selbstverständlich kurzfristig zurück. Wir bitten für die Absage um Ihr Verständnis.

https://www.westfalendampf.de/tagesfahrten/info/174_der-dampfschnellzug-nach-amsterdam-faellt-aus/

Zucht... %07%
Ben ook wel weer benieuwd welk historisch scenario hier mogelijk weer aan ten grondslag zou kunnen liggen.
Is net al die handel goed en wel uitgerust met ATB komt dus het volgende alweer.
 

04-03-2018 20:18:45
marvinkok
marvinkok
Ik meende dat piloteren sowieso niet meer mocht na het ongeluk in Stavoren? Of gold er nog een uitzondering voor museumritten?  

04-03-2018 20:33:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Er wordt bij allerhande vervoerders nog volop gepiloteerd.  

04-03-2018 22:28:21
thom
thom
En soms zul je ook niet anders kunnen, dus daar is ook niets bijzonders aan.

Volgens mij is ook de wetgeving niet veranderd op dit vlak, en ik heb het idee dat de onmogelijkheid van het piloteren een andere reden heeft.
 


05-03-2018 08:21:19
mich
mich
Je moet dat anders aanpakken, dan kan het wel. Een machinist regelen die bevoegd is te rijden op dat stuk spoorlijn, die in een dag leren hoe je op de stoomloc "gas geeft en remt" en hem daarop aftoetsen en de loc bijschrijven in zijn ABB. Deze is dan tijdens de hoofdlijnrit de machinist, terwijl de oorspronkelijke stoommachinist als leerling erbij zit en samen met de stoker de stomer in de gaten houdt. Dan mag het altijd.

Laatst bewerkt door mich op 05-03-2018 08:24
 

05-03-2018 09:04:51
rickarends
rickarends
Mag de ZLSM dit jaar eigenlijk wel op Valkenburg rijden?  

05-03-2018 09:51:49
DDietzen
DDietzen
In de zomerdienstregeling (de meest intensieve) wordt (ook) dit jaar gekeerd in Sog dus ik vrees...  

05-03-2018 09:59:34
cuneo56
cuneo56
Ook hier geldt: Mogen is het probleem niet, voldoen aan de(nieuwe) regels des te meer.