Low cost hogesnelheidstreinen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
22-02-2018 21:23:01
icened
icened
SNCF heeft de Quigo. Maar RENFE heeft zijn budget HST EVA:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjdv53Jq7rZAhXqB8AKHSkFCmwQFghPMAI&url=https%3A%2F%2Felpais.com%2Felpais%2F2018%2F02%2F09%2Finenglish%2F1518172563_182119.html&usg=AOvVaw2obEtyIbc1ZN9hZcKW_Nkd
https://www.treinreiziger.nl/spanje-viert-tien-jaar-ave-madrid-barcelona/

Vanaf 2019 gaat er overigens tussen Madrid en Barcelona ook een budgettrein rijden. Die gaat heten EVA (dus AVE omgekeerd). EVA begint volgend jaar met vijf ritten per dag en zal gemiddeld 25% goedkoper zijn dan de AVE. Spanje is niet het eerste land die een budget hogesnelheidstrein introduceert. Frankrijk lanceerde als eerste Ouigo. Ook Thalys heeft nu een goedkoop zusje: Izy.

Zie je dat er een markt voor is. Velen willen wel met een snelle HST reizen. Maar kunnen/willen niet de hoge tarieven voor betalen. Dan een HST met minder comfort en wat langere reistijd.

Laatst bewerkt door icened op 22-02-2018 21:25
 

22-02-2018 21:25:02
VIRMm1
VIRMm1
Iedereen zit graag voor een dubbeltje op de eerste rij toch?  

22-02-2018 21:27:51
icened
icened
Zeker in Nederland. Maar kan natuurlijk niet altijd. Maar je ziet wat in de luchtvaart al een aantal jaren gebeurt nu ook in de spoorwereld gaat gebeuren. Straks ook een budget ICE?  

22-02-2018 21:54:29
DDietzen
DDietzen
Ach, in zekere zin is ICd de budgetvorm van Thalys binnen Nederland, toch?

Budget-HST's zijn m.i. een positieve ontwikkeling, die het internationaal reizen per trein weer eens een duwtje in de juiste richting kan geven. Het reizen per vliegtuig zou immers nooit zo groot zijn geworden zonder low-cost carriers als Ryanair, easyJet, Transavia etc. Dus waarom kan een low-cost HST niet iets vergelijkbaars betekenen voor de trein?
 


22-02-2018 22:22:36
brun
brun
Ik vind het een heel goed initiatief. Als ik in drie uur naar Berlijn zou kunnen treinen, zou ik daarvoor ook een stoptreinachtig comfort accepteren. Het is altijd nog comfortabeler dan Ryanair.  

22-02-2018 23:35:34
AlexNL
AlexNL
Voor SNCF was Ouigo ook een soort proeftuin: ze wilden kijken hoe ze de productiviteit van hun materieelpark konden verhogen. Tegelijkertijd was er sprake van een opkomende dreiging (vrijgave van het langeafstandsbusvervoer in augustus 2015) en op langere termijn zou SNCF concurrentie moeten dulden op het IC-netwerk.

Met Ouigo is SNCF erin geslaagd om op die drie vragen een antwoord te vinden: het materieel wordt nu effectiever gebruikt, reizigers die voor de bus zouden kiezen hebben een alternatief, en voor een mogelijke concurrent is het nu een stuk moeilijker geworden om een plaats te veroveren in de markt.

In Spanje zie je iets soortgelijks: het IC-busnetwerk bestaat daar al heel lang, en ook in Spanje is er sprake van dreigende concurrentie. De eerste concurrent (Aer Nostrum) is al bezig met het opzetten van een concurrerende dienst tussen Madrid, Barcelona en Montpellier.

Izy is het antwoord van Thalys op de IC-bussen tussen Parijs en Brussel. Om de kosten te drukken rijdt Izy deels via klassieke routes, waar de rijpadkosten lager zijn. Zo is Izy goedkoper dan Thalys, maar ook langzamer. Er zijn geruchten dat Thalys van plan is om Izy weer te schrappen...

Deutsche Bahn lijkt een andere strategie te hanteren: in plaats van het Fernverkehrsconcept uit te hollen zetten zij in op het aantrekkelijker maken ervan. Er worden meer steden aangesloten op het Fernverkehrsnetwerk (elke stad van >100.000 inwoners krijgt FV), frequenties gaan omhoog, en Sparpreise blijven langer verkrijgbaar. Daarmee wil DB in 2030 geheel klaar zijn voor de toekomst. Op een "budget-ICE" hoef je dus niet te rekenen.

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-02-2018 23:36
 

23-02-2018 08:28:41
dh3201
dh3201
DB gaat de concurrentie met bussen toch aan door zelf ook met bussen te rijden. DB Fernbus, toch?


Shqiperise-lopers?
 

23-02-2018 14:26:39
mdeen
mdeen
Ze staan zelfs in de HAFAS planner en zijn er niet uit te krijgen, zelfs als je bussen uitvinkt.  

23-02-2018 18:01:21
bacr
bacr
Dan zal Hafas vast geen "onafhankelijk" reisadvies geven  

23-02-2018 18:04:21
AlexNL
AlexNL
Dat is omdat ze in HAFAS op gelijke voet staan met intercity's. HAFAS heeft weliswaar een optie voor bussen, maar daarmee worden stadsbussen bedoeld.  

25-02-2018 12:32:45
bacr
bacr
Ah, duidelijk. Dank.