Zwitserland in 2030
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
08-02-2018 11:08:22
anton_
anton_
Ik kwam dit op een duitse website tegen:
https://sbb-step2030.ch/de
Plan voor de Zwitsers spoorwegen in 2030 / 2035
Ik ken de huidige freqenties niet, maar in 2030 willen ze (vooral naar Zurich) heel veel kwartier diensten leveren

Laatst bewerkt door anton_ op 08-02-2018 11:09
 

08-02-2018 11:37:37
jeanne
jeanne
Dit is een plaatje dat de SBB voor ogen heeft wanneer zij de gehele Fernverkehr concessie (HRN) krijgt. Je kan dit plaatje op dit moment niet los zien van de strijd die tussen de SBB en andere vervoerders uitgevochten wordt. Lees voor andere vervoerders vooral BLS die hoe dan ook zelfstandig wil kunnen overleven en ook een deel van deze concessie wenst.

Andere spoorwegbedrijven mogen in de visie van de SBB wel als hun onderaannemer diensten verzorgen maar niet zelfstandig onder eigen regie. Dus niet voor eigen rekening en risico. De SBB bepaald dan wat de onderaannemer voor vergoeding ontvangt. De clausules in dergelijke (wurg)contracten is voor de BLS een onoverkomelijk zaak (lees hier ook kanton Bern als grootste aandeelhouder van de BLS). De nieuwe concessie had met deze dienst in moeten gaan maar de oude is wegens onenigheid als satusquo nog gehandhaaft door het Bundesambt fuer Verkehr. Ook hier dus wordt nog wordt het spel hard gespeeld als het om een stukje van de “ HRN “ gaat tussen de grote en de kleine staatsbahn.

Laatst bewerkt door jeanne op 08-02-2018 13:12


Jeanne Kok
 

10-02-2018 22:13:39
anton_
anton_
Bedankt voor de info. Hoe moet ik dit plaatje dan lezen? Als wensbeeld van freqenties, waarbij de vervoerder nog ingevult moet worden? Of gaat dit plaatje ook weer helemaal veranderen als er andere vervoerders in beeld komen? ( bv. wordt er dan een IC Chur - Bern toegevoegd )  

10-02-2018 23:57:59
jeanne
jeanne
Je kunt dat een beetje vergelijken met hier. Er bestaan wensen van uit de politiek en er is een exploitant die de concessie uitvoert. De Fernverkehrs-concessie is nu in handen van de SBB en kent geen subsidie. Deze concessie moet dus minimaal z'n eigen broek op kunnen houden. (Is dus vergelijkbaar met hier ten lande de HRN). Lokale lijnen of lijnen die niet tot de Fernverkehr concessie behoren kunnen wel een vorm van subsidie hebben. Daarom is de SBB ook als de dood om stukken van de Fernverkehrs-concessie te verliezen. De SBB is ten opzichte van de andere spelers minder flexibel om niet te zeggen wat log. Overigens kennen ze in Zwitserland bij aanbestedingen een soort bonus/malus regelingen in de concessie contracten.

Wanneer er een IC of IR Bern - Chur komt, is het de bedoeling dat de SOB deze dienst als onderaannemer van de SBB gaat uitvoeren met Flirt4. Deze zeer kort geleden bijbesteld zijn uit een al lopende optie. In dat onderaannemerschap van de SOB voor de SBB zitten ook diensten over de klassieke Gotthardlijn naar Basel.

De BLS wil beslist zelfstandig tussen Basel - Bern - Interlaken/Wallis haar diensten, met de zelfde Flirt4, gaan aanbieden. Nu zijn al ruim 50 stellen besteld ter vervanging van het huidige materieel op leeftijd (NPZ en EW III). De optie van deze order heeft nog voldoende lucht voor deze nieuwe diensten.

Hoe je het wend of keert Peter Spuhler van Stadler Rail raakt z'n nieuwe Flirt4 zeker kwijt in de thuis markt.

Laatst bewerkt door jeanne op 11-02-2018 00:03


Jeanne Kok