Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Intercity Utrecht - Alphen - Leiden

Donderdag 08 feb 2018 - 01:29:05
Xander140
Xander140
RTV West bericht over de komst van een Intercity Utrecht naar Leiden via Alphen. Het plan is om 4x per uur een trein te laten rijden maar Bodegraven en Woerden krijgen hierin geen stop en blijven aangewezen op de Sprinter.


Lokale politiek vind het onbegrijpelijk maar heeft te maken met onwil zoals GroenLinks doet voorkomen? Volgens mij kan het niet anders. Het is een enkel spoorse lijn dus je moet doorschuiven om ruimte te maken. Ik zeg zelf goed plan omdat je dan meer spreiding krijgt over de treinen en dus in de spits niet iedereen gaat wachten op de Intercity en de sprinter leeg rijd. De tijdswinst is ook discutabel naar mijn idee. Zeker richtig Leiden.

Bron + Video: www.omroepwest.nl

Donderdag 08 feb 2018 - 07:01:35
broek53
broek53
Het is een lastig verhaal in stapjes. De provincie wil graag een extra sprinter om nieuwe haltes Zoeterwoude en Hazerswoude te bedienen en wil daarmee door naar Utrecht. NS ziet dat als overbediening, maar wil er wel over praten in combinatie met versnelling van de 8800. Dat is markttechnisch interessant blijkbaar.
Aan de andere kant lost het denkelijk een inpassinssprobleem op van een kwartierdienst Wd - Apn op de tienminutendienst sprinters van de A2-corridor, die immers vanuit het zuiden doorstroomt naar Woerden.
Bodegraven doet het qua reizigersaantallen niet fantastisch, maar dat is het enige argument om het door de IC te laten overslaan. Met een stop in Bdg is een kwartierdienst met een paar kleine snelheidsverbeteringen in Apn en Bdg makkelijk in te passen. Om Bdg over te slaan, zul je meer moeten doen - en dan ga ik ervan uit dat in Bdg de IC de sprinter kruist, want voor IC-IC heb je een kilometer of wat dubbelspoor nodig. Leg dat maar eens uit aan Bodegraven...

Donderdag 08 feb 2018 - 09:04:08
DDietzen
DDietzen
Het plan is - voor zover ik weet - om van de zes sprinters Gdm - Wd twee door te laten rijden naar Ledn. De IC Ut - Apn - Ledn staat daar los van. (Overigens meende ik dat ook voor die IC een stop in Wd was ingepland, maar dat zal afhankelijk zijn van de ligging tussen de IC's Ut - Gd.) De voorgestelde dienst past dus juist prima binnen de PHS-sprinters: zo hoeft er minder gekeerd te worden te Wdmv.

Er zal inderdaad wat extra dubbelspoor nodig zijn nabij Bdg.

Laatst bewerkt door DDietzen op Donderdag 08 feb 2018 om 09:04:34

Donderdag 08 feb 2018 - 09:08:18
daniel81
daniel81
Is het niet bespreekbaar om Gouda - Alphen als sprinter door te trekken naar Ledn? (dus een soort van herstel van de voormalige 19500?) Heb je geen overbediening op Wd - Apn en op dat deel dus geen extra infra nodig, en je biedt zowel een rechtstreekse verbinding van Boskoop en Waddinxveen naar Ledn en van de nieuwe haltes naar Gd.

trouwens, verzoek aan beheer: kan dit draadje worden ingepast in www.somda.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 08 feb 2018 - 09:25:32
broek53
broek53
Ja, en je zet Apn niet steeds klem met kerende treinen. Ik weet niet hoe het er nu voor zou staan, maar een paar jaar geleden viel er niet serieus te praten over het opgeven van het concessiespelletje.

Donderdag 08 feb 2018 - 09:57:51
daniel81
daniel81
Zelfs het concessiespelletje hoeft het niet in de weg te staan, op Wdn-Es en Rm-Hrl/Mt kan het ook samengaan. Mits daar goede afspraken over worden gemaakt.

Donderdag 08 feb 2018 - 10:08:01
anton_
anton_
Quote
daniel81 (do 08 feb 2018 09:08:18 www.somda.nl): Is het niet bespreekbaar om Gouda - Alphen als sprinter door te trekken naar Ledn? (dus een soort van herstel van de voormalige 19500?) Heb je geen overbediening op Wd - Apn en op dat deel dus geen extra infra nodig, en je biedt zowel een rechtstreekse verbinding van Boskoop en Waddinxveen naar Ledn en van de nieuwe haltes naar Gd.

trouwens, verzoek aan beheer: kan dit draadje worden ingepast in www.somda.nl
Jou heeft een andere doelgroep.
_
In Beide plannen gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Alphen.
_
In jou voorstel krijgen reizigers uit Gouda, soms een directe verbinding met Leiden.
_
In het andere plan wordt de freqentie Alphen - Utrecht CS en Leiden - Utrecht CS verhoogd + Alphen en Leiden krijgen een snellere verbinding met Utrecht CS + Vleuten ( + Utrechtse sprinter stations) krijgt een directe verbinding met Leiden. Ik weet niet welk plan het meeste voordelen heeft.

Laatst bewerkt door anton_ op Donderdag 08 feb 2018 om 10:08:36

Donderdag 08 feb 2018 - 10:13:36
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 08 feb 2018 09:57:51 www.somda.nl): Zelfs het concessiespelletje hoeft het niet in de weg te staan, op Wdn-Es en Rm-Hrl/Mt kan het ook samengaan. Mits daar goede afspraken over worden gemaakt.
Tuurlijk, al gaat het daar om eventuele verdringing qua capaciteit en niet om het overnemen van elkaars treinen.
Maar met goede afspraken kan uiteraard alles, zelfs iets dat zomaar goed is voor reizigers en exploitatie ????. Het ging dan ook puur om onwil.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 08 feb 2018 om 10:14:17

Donderdag 08 feb 2018 - 10:45:15
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 08 feb 2018 10:13:36 www.somda.nl):Het ging dan ook puur om onwil.
Van NS of van de provincie?

Donderdag 08 feb 2018 - 12:27:33
Xander140
Xander140
Ik vraag mij wel af of er niet wat overschat wordt met reizigers aantallen. Ik bedoel er zijn zat alternatieve routes die nu niet bepaald veel langzamer zijn zoals naar Ledn vanaf Ut via Shl of Gd Gvc.