NMBS M7-rijtuigen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
01-02-2018 17:41:48
icened
icened
Overgenomen van onze zuiderburen:

https://twitter.com/francois_bellot/status/958692160894918656

Zullen we de M 7 gaan zien op een grensstation van Nederland?

Laatst bewerkt door moderator op 01-02-2018 18:03, reden: Correctie topictitel
 

01-02-2018 18:13:28
DDietzen
DDietzen
http://www.treinreiziger.nl/nieuwe-treinen-nmbs-kunnen-naar-roosendaal-en-maastricht/

Ze kúnnen dus naar NL. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat ook zullen doen. M7 is IC-materieel, maar naar Rsd en Mt rijden nu enkel stoptreintjes (en met de IC Antwerpen - Hamont die ooit naar Wt zal doorgaan, heb je flinke overcapaciteit met inzet van dubbeldekkers). Ik zie de M7 pas in NL als de Belgen hun IC Charleroi - Essen doortrekken naar Rsd. Voor de Benelux zie ik ze het nog niet doen.

Laatst bewerkt door DDietzen op 01-02-2018 18:14, reden: Verkeerde URL gefixt
 

01-02-2018 18:56:26
icened
icened
Afwachten of NMBS M 7 wil doortrekken naar Roosendaal. Tenzij ze bereid zijn de NMBS te betalen voor het doortrekken van de M 7 naar Roosendaal.

Zoals al staat aangegeven kan de M 7 niet op de HSL naar Rotterdam rijden. En voldoet de M 7 ook aan de eisen met in - en uitstap op NS stations? Met ICNG kunnen treinreizigers straks gelijkvloers instappen.

Laatst bewerkt door icened op 01-02-2018 18:57
 

01-02-2018 20:05:10
BGM104
BGM104
Bij de M7 zitten de deuren boven de draaistellen, dat gaat dus niet werken. Met uitzondering van 1 deur per treinstel, in het koprijtuig, die gelijk is aan de Europese standaard perronhoogte van 76 cm. Echter slechts 24 procent van de Belgische perrons is momenteel op de standaardhoogte van 76 cm. De rest heeft 28 of 55 cm hoogte.  


01-02-2018 20:17:02
icened
icened
28 cm!!  

01-02-2018 20:27:18
Jan-Mark
Jan-Mark
Ja, en dat gaat gewoon goed hoor, mensen hebben daar nog gezond verstand en er is geen sprake van een doorgeschoten veiligheidsdenken  

01-02-2018 20:34:30
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat valt te prijzen, echter een significant deel van de oude van dagen aldaar kunnen daardoor op een heel aantal perrons niet meer de trein in klauteren.  

01-02-2018 21:37:29
AgentX
AgentX
Leuk, maar als je dat nou zou baseren op feiten en cijfers, dan was je argument gegrond.  

01-02-2018 21:38:10
sjoerd
sjoerd
Helaas houdt het reizen een keer op: zij kunnen dan ook niet meer op een fiets of in een auto.  

01-02-2018 21:41:37
thom
thom
Dat alles is nog geen reden om maar helemaal niets te doen aan het makkelijk maken van het reizen voor een ieder....  

01-02-2018 21:43:05
sjoerd
sjoerd
Dat ben ik geheel met je eens, daarover geen misverstand!  

01-02-2018 21:44:28
SunKeeper
SunKeeper
Duitsland heeft op de kleinere stationnetjes ook niet echt een fatsoenlijke hoogte en toch rijdt daar gewoon FLIRT zoals we die in Nederland ook kennen. Bijv. de meeste stops tussen Vl en Mönchengladbach om iets dichtbij huis te noemen.  

02-02-2018 00:00:00
treinfan
treinfan
@frontier slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat? Het is een comfort voor iedereen. Het in-/uitstappen verloopt soepeler en sneller met een gelijkvloerse instap.
Als je vindt dat snel in- en uitstappen geen waarde heeft, dan onderschat je de aantallen ouderen, mensen met jonge kinderen en iedereen die moeilijk ter been is.
 

02-02-2018 03:05:01
huibz
huibz
Quote
SunKeeper (do 01 feb 2018 21:44:28 https://www.somda.nl/forum/20138/p639913/): Duitsland heeft op de kleinere stationnetjes ook niet echt een fatsoenlijke hoogte en toch rijdt daar gewoon FLIRT zoals we die in Nederland ook kennen. Bijv. de meeste stops tussen Vl en Mönchengladbach om iets dichtbij huis te noemen.


Bovendien ontbreken op veel Duitse en Belgische stations de broodnodige liften.
 

02-02-2018 03:31:18
Frontier
Frontier
Quote
thom (do 01 feb 2018 21:41:37 https://www.somda.nl/forum/20138/p639910/): Dat alles is nog geen reden om maar helemaal niets te doen aan het makkelijk maken van het reizen voor een ieder....

Al die gelijkvloerse ongein kost een fortuin terwijl er slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat is. Bovendien gaat het ten koste van het comfort voor de rest van de reizigers, met al die malle oncomfortabele zitplaatsen op verhogingen e.d. Voor oude van dagen en invaliden is er in Nederland een hele goede andere oplossing: het Wmo-vervoer.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-02-2018 12:32:08
phantom
phantom
Maar over M7 gaat t al niet meer %03%
Is er een serieuze plek al dan niet in de toekomst waar je dit mat kan gaan zien ?
Dat iets over de grens zou mogen wil nog niet zeggen dat dat ook echt gaat gebeuren


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-02-2018 14:40:48
reisthijs
reisthijs
Voor de hand liggend is natuurlijk inzet op de drukste IC-trajecten, in de eerste plaats Gent-Brussel-Leuven-Luik waar NBMS 200km/h met dubbeldekkers wil rijden.
(Essen-)Antwerpen-Brussel-Charleroi zou ook een logisch traject zijn, daar rijden dubbeldekkers en toevallig is het ook een van de trajecten waar alle perrons op normhoogte zijn.

Quote
BGM104 (do 01 feb 2018 20:05:10 https://www.somda.nl/forum/20138/p639891/): Bij de M7 zitten de deuren boven de draaistellen, dat gaat dus niet werken. Met uitzondering van 1 deur per treinstel, in het koprijtuig, die gelijk is aan de Europese standaard perronhoogte van 76 cm. Echter slechts 24 procent van de Belgische perrons is momenteel op de standaardhoogte van 76 cm. De rest heeft 28 of 55 cm hoogte.
Het antwoord is dus: ja, M7 voldoet aan de Nederlandse eisen vanaf 2030 (minstens één deur heeft een gelijkvloerse instap bij een perronhoogte van 76 cm).
 

02-02-2018 15:12:40
RudiL
RudiL
Uit de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2019 van NS aan het LOCOV van vandaag valt af te leiden dat ProRail het station Roosendaal gaat uitrusten met de Belgische treinbeveliging (TBL1+ naar ik aanneem). Dat zou nog niet klaar zijn in december 2018, maar in de loop van 2019 kan de tweede stoptrein Antwerpen-Essen doorrijden naar Roosendaal. Nieuwe hoop gloort dus voor een doorgetrokken Intercity met M7.  

02-02-2018 15:25:40
Klaasje
Klaasje
Kinderwagens, koffers, rolstoelen e.d. Nog los van dat mensen in een rolstoel ook gewoon mensen zijn die op een normale manier mogen kunnen reizen. Dat hoeft niet te betekenen dat ze door alle deuren van een trein hoeven maar dat het reizen best gemakkelijk mag gaan. M7 lijkt het qua toegankelijkheid voor alle groepen al slechter te doen dan VIRM en dat is anno 2018, met genoeg goed toegankelijke treinen op de markt, gewoon een gebrek aan interesse.  

02-02-2018 15:42:26
daniel81
daniel81
Quote
RudiL (vr 02 feb 2018 15:12:40 https://www.somda.nl/forum/20138/p640009/): Uit de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2019 van NS aan het LOCOV van vandaag valt af te leiden dat ProRail het station Roosendaal gaat uitrusten met de Belgische treinbeveliging (TBL1+ naar ik aanneem). Dat zou nog niet klaar zijn in december 2018, maar in de loop van 2019 kan de tweede stoptrein Antwerpen-Essen doorrijden naar Roosendaal. Nieuwe hoop gloort dus voor een doorgetrokken Intercity met M7.

Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat M6 Rsd niet kan bereiken wegens het PVR: bij een bepaald viaduct hangt de bvl dan te dicht boven het dak. Hopelijk heeft men daar nu rekening mee gehouden.
 

02-02-2018 16:10:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Klaasje (vr 02 feb 2018 15:25:40 https://www.somda.nl/forum/20138/p640014/): Kinderwagens, koffers, rolstoelen e.d. Nog los van dat mensen in een rolstoel ook gewoon mensen zijn die op een normale manier mogen kunnen reizen. Dat hoeft niet te betekenen dat ze door alle deuren van een trein hoeven maar dat het reizen best gemakkelijk mag gaan. M7 lijkt het qua toegankelijkheid voor alle groepen al slechter te doen dan VIRM en dat is anno 2018, met genoeg goed toegankelijke treinen op de markt, gewoon een gebrek aan interesse.

Uhh Virm heeft helemaal geen gelijkvloerse instap dus de M7 is in dat opzicht wel wat beter


MCN ASD
 

02-02-2018 16:57:31
icened
icened
Quote
reisthijs (vr 02 feb 2018 14:40:48 https://www.somda.nl/forum/20138/p640003/): Voor de hand liggend is natuurlijk inzet op de drukste IC-trajecten, in de eerste plaats Gent-Brussel-Leuven-Luik waar NBMS 200km/h met dubbeldekkers wil rijden.
(Essen-)Antwerpen-Brussel-Charleroi zou ook een logisch traject zijn, daar rijden dubbeldekkers en toevallig is het ook een van de trajecten waar alle perrons op normhoogte zijn.


Betekent dat de I - 11 verschoven wordt naar andere verbindingen? De I - 11 kan in tegenstelling tot de M 7 wel worden ingezet op de HSL naar Rotterdam. En kunnen treinreizigers gelijkvloers in - en uitstappen op perrons van 76 cm?

Een combinatie van NS Traxx + I - 11 rijtuigen zou ook prima zijn. Minder snel dan een ICNG. Maar wel voldoende comfort.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiN8pexzYfZAhXlB8AKHRhlDggQFghaMAg&url=https%3A%2F%2Fmobilit.belgium.be%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDGPMDF%2Fadvies_15-01_-_rijtuigen_m7_-_raadgevend_comite_van_de_treinreizigers.pdf&usg=AOvVaw310HhrSCqBg_dnnVSnKjzX

Quote:

Op technisch gebied, zou het opportuun zijn om zich ervan te vergewissen dat de treinstellen bestaande uit de toekomstige M7-rijtuigen geschikt zullen zijn om zoals voorzien te rijden met een snelheid van 200km/uur zonder, ten prooi te vallen aan het stampbewegingsfenomeen waaronder de M6-treinstellen - waarvan de M7 blijkbaar zijn afgeleid - bij deze snelheid te lijden hebben. Op het vlak van de versnellingscapaciteiten, zou het ook opportuun zijn om na te gaan of die van de nieuwe M7-treinstellen dichtbij die van de treinstellen van het type Desiro liggen, aangezien de M7 zich zullen moeten invoegen op dezelfde lijnen.

Verklaart dat waarom de M 6 een snelheidsbeperking hebben op de HSL Leuven - Luik?

Laatst bewerkt door icened op 02-02-2018 17:09
 

02-02-2018 17:43:30
Frontier
Frontier
Quote
treinfan (vr 02 feb 2018 15:15:42.467379 https://www.somda.nl/forum/20138/p640010/): @frontier slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat? Het is een comfort voor iedereen. Het in-/uitstappen verloopt soepeler en sneller met een gelijkvloerse instap.
Als je vindt dat snel in- en uitstappen geen waarde heeft, dan onderschat je de aantallen ouderen, mensen met jonge kinderen en iedereen die moeilijk ter been is.

Ja, je stapt makkelijk in en vervolgens zit je oncomfortabel opgevouwen en met je knieën tegen de oren van de reiziger voor je omdat er onder jouw zitplaats ineens een draaistel zit. Makkelijk in - en uitstappen doet de overgrote meerderheid van de reizigers ook al vele jaren bij al het materieel met een opstap. Maar ik ben geen onmens natuurlijk, de enige juiste oplossing staat hieronder:

Quote
Klaasje (vr 02 feb 2018 15:25:40 https://www.somda.nl/forum/20138/p640014/): Dat hoeft niet te betekenen dat ze door alle deuren van een trein hoeven maar dat het reizen best gemakkelijk mag gaan.

En dat zou het uitgangspunt moeten zijn inderdaad, één toegankelijke deur, zodat niet de gehele trein zitcomfort hoeft in te leveren.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-02-2018 18:03:58
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (vr 02 feb 2018 16:57:31 https://www.somda.nl/forum/20138/p640028/):

Betekent dat de I - 11 verschoven wordt naar andere verbindingen? De I - 11 kan in tegenstelling tot de M 7 wel worden ingezet op de HSL naar Rotterdam. En kunnen treinreizigers gelijkvloers in - en uitstappen op perrons van 76 cm?

Een combinatie van NS Traxx + I - 11 rijtuigen zou ook prima zijn. Minder snel dan een ICNG. Maar wel voldoende comfort.


Als je ooit een I11-rijtuig van dichtbij hebt gezien weet je dat je twee tredes op moet voordat je op het balkon van een I11 staat. Je kunt dus niet gelijkvloers in- en uitstappen.

De M7 wordt een interessante trein: men wil zowel rijtuigen, stuurrijtuigen als motorrijtuigen gebouwd hebben. NMBS is niet van plan om met M7 naar Breda of Rotterdam te gaan rijden, maar het valt niet geheel uit te sluiten.

Zelfs als de stuur- en motorrijtuigen niet worden voorzien van de voor Nederland benodigde systemen (ATB, ETCS, 1.5 kV) is het mogelijk om een M7-compositie te vormen die naar Rotterdam kan: door ze te laten rijden met een Traxx. Hetzelfde geldt voor I11.

Qua comfort vermoed ik dat een ICNG niet zal kunnen tippen aan een I11

Quote


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiN8pexzYfZAhXlB8AKHRhlDggQFghaMAg&url=https%3A%2F%2Fmobilit.belgium.be%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FDGPMDF%2Fadvies_15-01_-_rijtuigen_m7_-_raadgevend_comite_van_de_treinreizigers.pdf&usg=AOvVaw310HhrSCqBg_dnnVSnKjzX

Quote:
(...)
Verklaart dat waarom de M 6 een snelheidsbeperking hebben op de HSL Leuven - Luik?

Voor het project "M6 over HSL2" zijn een aantal M6-rijtuigen aangepast om 200 km/u te mogen rijden. Men kwam er echter achter dat dit het rijcomfort niet ten goede kwam, daarom is de snelheid beperkt tot 170 km/u.

Of die weer is/wordt opgevoerd naar 200 km/u is mij niet bekend.
 

02-02-2018 18:58:57
Klaasje
Klaasje
Quote
Quote
Klaasje (vr 02 feb 2018 15:25:40 https://www.somda.nl/forum/20138/p640014/): Dat hoeft niet te betekenen dat ze door alle deuren van een trein hoeven maar dat het reizen best gemakkelijk mag gaan.

En dat zou het uitgangspunt moeten zijn inderdaad, één toegankelijke deur, zodat niet de gehele trein zitcomfort hoeft in te leveren.

Dat is nou precies een oplossing op papier waar je weinig aan hebt. Probeer maar eens in de spits binnen een minuut een halve trein verder te komen omdat daar de gelijkvloerse deur zit. Vervolgens kom je erachter dat er een complete familie met allerlei koffers en tassen zit en kan je alsnog niet mee. Kortom: dat werkt niet. Verder kan je ook prima wel het interieur prima ontwerpen voor goed comfort met hoogteverschillen in de trein. Je moet alleen iets meer je best doen bij het maken van het ontwerp. Het zou alleen zonde zijn als je op het einde van de trein geen duur kan maken omdat die daar toevallig niet gelijkvloerszou kunnen. Dat is het paard achter de wagen spannen.
 

02-02-2018 19:09:21
umbusko
umbusko
Quote
Frontier (vr 02 feb 2018 17:43:30 https://www.somda.nl/forum/20138/p640030/):
Quote
treinfan (vr 02 feb 2018 15:15:42.467379 https://www.somda.nl/forum/20138/p640010/): @frontier slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat? Het is een comfort voor iedereen. Het in-/uitstappen verloopt soepeler en sneller met een gelijkvloerse instap.
Als je vindt dat snel in- en uitstappen geen waarde heeft, dan onderschat je de aantallen ouderen, mensen met jonge kinderen en iedereen die moeilijk ter been is.

Ja, je stapt makkelijk in en vervolgens zit je oncomfortabel opgevouwen en met je knieën tegen de oren van de reiziger voor je omdat er onder jouw zitplaats ineens een draaistel zit. Makkelijk in - en uitstappen doet de overgrote meerderheid van de reizigers ook al vele jaren bij al het materieel met een opstap. Maar ik ben geen onmens natuurlijk, de enige juiste oplossing staat hieronder:

Quote
Klaasje (vr 02 feb 2018 15:25:40 https://www.somda.nl/forum/20138/p640014/): Dat hoeft niet te betekenen dat ze door alle deuren van een trein hoeven maar dat het reizen best gemakkelijk mag gaan.

En dat zou het uitgangspunt moeten zijn inderdaad, één toegankelijke deur, zodat niet de gehele trein zitcomfort hoeft in te leveren.


Mee eens, en je zou ook nog kunnen overwegen om er daar twee van te maken of iig om het symmetrisch te doen, zodat je niet afhankelijk bent van hoe om je trein komt binnenrijden.

Overigens, als je fan bent van hoge opstap moet je de BR 612 eens proberen (o.a. in de regionale treinen rondom Nürnberg), en dan het liefst van een laag perron zoals in Cheb. Ik heb niets tegen een opstapje, maar dat gaat toch echt te ver. %08% (Overigens gaat die hele trein met zijn kantelbak te ver, en de conducteurs met hun gedrag ook nog wel eens, maar dat terzijde...)
 

02-02-2018 20:05:54
icened
icened
Quote
AlexNL (vr 02 feb 2018 18:03:58 https://www.somda.nl/forum/20138/p640034/):
Als je ooit een I11-rijtuig van dichtbij hebt gezien weet je dat je twee tredes op moet voordat je op het balkon van een I11 staat. Je kunt dus niet gelijkvloers in- en uitstappen.

De M7 wordt een interessante trein: men wil zowel rijtuigen, stuurrijtuigen als motorrijtuigen gebouwd hebben. NMBS is niet van plan om met M7 naar Breda of Rotterdam te gaan rijden, maar het valt niet geheel uit te sluiten.

Zelfs als de stuur- en motorrijtuigen niet worden voorzien van de voor Nederland benodigde systemen (ATB, ETCS, 1.5 kV) is het mogelijk om een M7-compositie te vormen die naar Rotterdam kan: door ze te laten rijden met een Traxx. Hetzelfde geldt voor I11.

Qua comfort vermoed ik dat een ICNG niet zal kunnen tippen aan een I11



Laten we voor het gemak aannemen dat de Benelux ook vanaf 2025 blijft rijden tussen Amsterdam/Den Haag - Brussel met dezelfde stoppatroon als vanaf 9 april 2018. Aan welke eisen moet de nieuwe Benelux dan voldoen? Aan alle eisen van NS en NMBS? Gelijkvloerse instap wordt bij NS steeds meer de norm. Maar is het ook verplicht voor de nieuwste Benelux?

Er zullen een aantal overeenkomsten en verschillen zijn tussen Belgische en Nederlandse treinmaterieel qua eisen.

Laatst bewerkt door moderator op 02-02-2018 22:46, reden: quote gefixt
 

04-02-2018 12:25:04
thom
thom
Quote
Frontier (vr 02 feb 2018 03:31:18 https://www.somda.nl/forum/20138/p639937/):
Quote
thom (do 01 feb 2018 21:41:37 https://www.somda.nl/forum/20138/p639910/): Dat alles is nog geen reden om maar helemaal niets te doen aan het makkelijk maken van het reizen voor een ieder....

Al die gelijkvloerse ongein kost een fortuin terwijl er slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat is. Bovendien gaat het ten koste van het comfort voor de rest van de reizigers, met al die malle oncomfortabele zitplaatsen op verhogingen e.d. Voor oude van dagen en invaliden is er in Nederland een hele goede andere oplossing: het Wmo-vervoer.

Een duidelijke opmerking van iemand die geen ervaring heeft met een minder mobiel iemand en diens denkwijze.

Ga jij iemand maar lekker naar een Wmo busje verwijzen, als zo iemand met de trein prima zelfstandig had kunnen reizen naar een zoon/dochter die aan de andere kant van het land woont, om maar eens wat te noemen... %09%
 

04-02-2018 12:38:47
icened
icened
Minder valide treinreizigers zijn ook een doelgroep. Zoals o.a. (zeer) oude mensen, invaliden. En door de toenemende vergrijzing zal het alleen maar toenemen.

NS lijkt in overleg met andere instanties de komende jaren meer de nadruk op toegankelijkheid te leggen. Naast veel zitplaatsen. En NMBS lijkt ook meer die kant op te gaan.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-02-2018 13:15:57
dvdhoven
dvdhoven
Die toegankelijkheid wordt opgelegd door "Europa" Het zijn Europese richtlijnen, waaraan alle lidstaten uiteindelijk moeten voldoen.


Dick van den Hoven
 

04-02-2018 13:33:24
phantom
phantom
Quote
AlexNL (vr 02 feb 2018 18:03:58 https://www.somda.nl/forum/20138/p640034/)
Zelfs als de stuur- en motorrijtuigen niet worden voorzien van de voor Nederland benodigde systemen (ATB, ETCS, 1.5 kV) is het mogelijk om een M7-compositie te vormen die naar Rotterdam kan: door ze te laten rijden met een Traxx. Hetzelfde geldt voor I11.

Jah en efficient is dat ook %03%
Dan heb je straks een M7 stam met stuurstand die je naar NL wilt laten rijden,maar daarvoor moet iemand 1st ergens een traxx loc fixen die niks heeft te doen.
Dat lijkt me verdacht veel op het verhaal van onze eigen beneluxstammen waar op een bepaald moment een loc voor geregeld moest worden omdat t anders niet kon en mocht rijden omdat o.a. die stuurstanden niet werkend te krijgen waren %08%

Als Belgie daar al ambities voor zou hebben,dan zou t beste zijn een paar stammen alle benodigde dingen mee te geven om ook hier te kunnen en mogen rijden.
Maar dat kost extra en ik denk niet dat ze daar bij NMBS op zitten te wachten.

Laatst bewerkt door phantom op 04-02-2018 13:35


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-02-2018 21:32:58
mren
mren
Quote
dvdhoven (zo 04 feb 2018 13:15:57 https://www.somda.nl/forum/20138/p640218/): Die toegankelijkheid wordt opgelegd door "Europa" Het zijn Europese richtlijnen, waaraan alle lidstaten uiteindelijk moeten voldoen.

Dat is natuurlijk grotendeels een kulredenering omdat "Europa" vrijwel niets bedluit zonder goedkeuring van de lidstaten. Maar wijzen naar dat vermaledijde Europa is voor (oa) politici handiger voor de buhne dan zelf het hele verhaal uitleggen.
 

05-02-2018 07:13:19
mdeen
mdeen
Bedluit?

Maar europese richtlijnen komen tot stand zonder inmenging van de landen en moeten verplicht door de landen worden ingevoerd. Dus het klopt niet dat de EU niets doet zonder goedkeuring van de lidstaten.
Het enige waar de lidstaten iets mee van doen hebben is de benoeming van de Raad van de Europese Unie (een minister uit elk land) en het Europees Parlement (gekozen door de burgers). Maar die kunnen allemaal alleen wetten goedkeuren, het initiatiefrecht ligt bij het Europese Commissie die weer gekozen wordt door het Europees Parlement.

Dus de Nederlandse regering heeft maar een hele beperkte invloed op het beslissingsproces van de EU maar is wel verplicht de wetten in te voeren. Ook als ze tegen die wetten zijn.
 

05-02-2018 10:14:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Besluit  

05-02-2018 10:39:09
icened
icened
Quote
mdeen (ma 05 feb 2018 07:13:19 https://www.somda.nl/forum/20138/p640276/): Bedluit?

Maar europese richtlijnen komen tot stand zonder inmenging van de landen en moeten verplicht door de landen worden ingevoerd. Dus het klopt niet dat de EU niets doet zonder goedkeuring van de lidstaten.
Het enige waar de lidstaten iets mee van doen hebben is de benoeming van de Raad van de Europese Unie (een minister uit elk land) en het Europees Parlement (gekozen door de burgers). Maar die kunnen allemaal alleen wetten goedkeuren, het initiatiefrecht ligt bij het Europese Commissie die weer gekozen wordt door het Europees Parlement.

Dus de Nederlandse regering heeft maar een hele beperkte invloed op het beslissingsproces van de EU maar is wel verplicht de wetten in te voeren. Ook als ze tegen die wetten zijn.


Een goed voorbeeld is ERTMS. Afgezien de technische problemen met ERTMS gaat de invoering van ERTMS moeizaam omdat landen als Duitsland en Frankrijk geen zin om op bestaande spoorlijnen ERTMS te installeren. Wel op nieuwe spoorlijnen zoals LGV Parijs - Rennes/Bordeaux en NBS Leipzig - Erfurt - Bamberg.

En waarom zouden ze in Frankrijk en Duitsland? Hun bestaande TVM 430 en LZB doet het prima. Dat kan van ERTMS niet altijd gezegd worden. Ook in Scandinavië gaat de uitrol van ERTMS moeizaam.

Laatst bewerkt door icened op 05-02-2018 10:40
 

05-02-2018 12:21:17
nohab
nohab
De Europese goederencorridors moeten toch van ETCS worden voorzien? Of ze daar in Duitsland en Frankrijk nou zin of geen zin in hebben.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-02-2018 16:00:43
daniel81
daniel81
Quote
phantom (zo 04 feb 2018 13:33:24 https://www.somda.nl/forum/20138/p640228/):
Quote
AlexNL (vr 02 feb 2018 18:03:58 https://www.somda.nl/forum/20138/p640034/)
Zelfs als de stuur- en motorrijtuigen niet worden voorzien van de voor Nederland benodigde systemen (ATB, ETCS, 1.5 kV) is het mogelijk om een M7-compositie te vormen die naar Rotterdam kan: door ze te laten rijden met een Traxx. Hetzelfde geldt voor I11.

Jah en efficient is dat ook %03%
Dan heb je straks een M7 stam met stuurstand die je naar NL wilt laten rijden,maar daarvoor moet iemand 1st ergens een traxx loc fixen die niks heeft te doen.
Dat lijkt me verdacht veel op het verhaal van onze eigen beneluxstammen waar op een bepaald moment een loc voor geregeld moest worden omdat t anders niet kon en mocht rijden omdat o.a. die stuurstanden niet werkend te krijgen waren %08%

Als Belgie daar al ambities voor zou hebben,dan zou t beste zijn een paar stammen alle benodigde dingen mee te geven om ook hier te kunnen en mogen rijden.
Maar dat kost extra en ik denk niet dat ze daar bij NMBS op zitten te wachten.


Maar waarom zou M7 geschikt moeten zijn voor Rotterdam? Voorlopig hebben we daar TRAXX + ICR voor en voor de lange termijn is het mogelijk ICNG te bestellen die geschikt is voor België. Het belang voor M7 is alleen om tot een grensstation te kunnen komen; Mt, Rsd en evt Bd en daar heb je geen 1,5 kV voor nodig.
 

05-02-2018 16:02:44
sjoerd
sjoerd
En dat was volgens mij nou net de bedoeling: een kansje op een Intercity uit B die tenminste doorreed naar Roodendaal... ter vervanging van de Benelux...  

05-02-2018 16:36:23
huibz
huibz
Quote
Frontier (vr 02 feb 2018 03:31:18 https://www.somda.nl/forum/20138/p639937/):
Quote
thom (do 01 feb 2018 21:41:37 https://www.somda.nl/forum/20138/p639910/): Dat alles is nog geen reden om maar helemaal niets te doen aan het makkelijk maken van het reizen voor een ieder....

Al die gelijkvloerse ongein kost een fortuin terwijl er slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat is. Bovendien gaat het ten koste van het comfort voor de rest van de reizigers, met al die malle oncomfortabele zitplaatsen op verhogingen e.d. Voor oude van dagen en invaliden is er in Nederland een hele goede andere oplossing: het Wmo-vervoer.


Wat een kortzichtige en botte opmerking. Kennelijk dringt het niet tot je egocentrische brein door waar de O in OV voor staat.
 

05-02-2018 17:28:10
icened
icened
Quote
Quote
daniel81 (ma 05 feb 2018 16:00:43 https://www.somda.nl/forum/20138/p640362/):

Als Belgie daar al ambities voor zou hebben,dan zou t beste zijn een paar stammen alle benodigde dingen mee te geven om ook hier te kunnen en mogen rijden.
Maar dat kost extra en ik denk niet dat ze daar bij NMBS op zitten te wachten.


Maar waarom zou M7 geschikt moeten zijn voor Rotterdam? Voorlopig hebben we daar TRAXX + ICR voor en voor de lange termijn is het mogelijk ICNG te bestellen die geschikt is voor België. Het belang voor M7 is alleen om tot een grensstation te kunnen komen; Mt, Rsd en evt Bd en daar heb je geen 1,5 kV voor nodig.


Het is speculeren totdat bekend wordt wie op de HSL en hoofdrailnet mag rijden vanaf 2025. Maar als de nieuwe Benelux zal rijden tussen Amsterdam - Brussel is de ICNG om meerdere redenen een goede kandidaat.

Vraag me alleen af of NMBS dan een aantal ICNG Benelux zal aanschaffen. Of dat NS en NMBS een aantal ICNG Benelux verdelen. Zoals bij de Fyra.
 

05-02-2018 18:04:46
RudiL
RudiL
Quote
daniel81 (ma 05 feb 2018 16:00:43 https://www.somda.nl/forum/20138/p640362/):Het belang voor M7 is alleen om tot een grensstation te kunnen komen; Mt, Rsd en evt Bd en daar heb je geen 1,5 kV voor nodig.

De M7 is geschikt voor 1,5 kV en heeft ETCS en TBL1+ Wanneer ProRail TBL1+ in Roosendaal aanlegt en IL&T meewerkt, zou de Intercity kunnen doorrijden.
 

05-02-2018 20:36:53
icened
icened
Lijk me dat Pro Rail NMBS eerst gaat vragen of ze nog meer NMBS treinen willen laten doorrijden naar Roosendaal. Voordat dat TBL 1 + geïnstalleerd wordt.

Zie M 7 niet in Roosendaal stoppen. Denk eerder dat de Varkensneuzen vervangen worden en een andere NMBS L trein gaat rijden tussen Antwerpen - Roosendaal.

Laatst bewerkt door icened op 05-02-2018 20:37
 

05-02-2018 20:53:12
AgentX
AgentX
Je kunt ook andersom redeneren en er ERTMS installeren, waardoor de mogelijk bestaat andere treinen op dat traject te laten rijden. Anno 2018 nog niet zo nuttig (op het doorrijden van de Belgische trein na), maar wel toekomstbestendig (want uiteindelijk moet het toch allemaal ERTMS worden).  

05-02-2018 20:57:57
icened
icened
Update NMBS 7 rijtuigen:

https://www.ovmagazine.nl/2018/02/nmbs-2-miljard-voor-90-dubbeldekkers-1527/
 

05-02-2018 21:01:34
icened
icened
Quote
AgentX (ma 05 feb 2018 20:53:12 https://www.somda.nl/forum/20138/p640417/): Je kunt ook andersom redeneren en er ERTMS installeren, waardoor de mogelijk bestaat andere treinen op dat traject te laten rijden. Anno 2018 nog niet zo nuttig (op het doorrijden van de Belgische trein na), maar wel toekomstbestendig (want uiteindelijk moet het toch allemaal ERTMS worden).


Interoperabiliteit is een van de redenen voor installeren van ERTMS. Waardoor NS en NMBS treinen flexibel op elkaars spoornetten kunnen rijden.

Maar dat is verre toekomstmuziek. Als je al ziet hoe veel varianten van ERTMS zijn. En hoe moeilijk en ingewikkeld treinverkeer tussen Nederland - België om verschillende redenen al is.
 

05-02-2018 21:04:02
AlexNL
AlexNL
Voordeel van TBL1+ is dat er gebruik wordt gemaakt van Eurobalises. Die kunnen op een later moment worden geherprogrammeerd als ETCS-bakens.  

05-02-2018 21:34:49
RudiL
RudiL
Nog een voordeel van TBL1+ is, dat dan ook Klassiekjes, Varkensneuzen, Duikbrillen en Breaks "beveiligd" in Rsd kunnen komen en dus een tweede L-trein kan gaan rijden. Die stellen hebben allemaal geen ETCS en wel TBL1+.

Dat de aanpassing van de beveiliging daadwerkelijk te gebeuren staat, leid ik af uit de volgende tekst in de adviesaanvraag van NS voor de dienstregeling op Rsd-Atw van 2019: "De Dienstregeling 2019 is identiek aan de Dienstregeling 2018, maar wel voorbereid om elk uur een tweede stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (en verder) te laten rijden. Implementatie van deze treindienst is afhankelijk van de realisatie van het Belgische beveiligingssysteem tussen station Roosendaal en de grens. Dit is bij aanvang van de Dienstregeling 2019 nog niet gerealiseerd."

Laatst bewerkt door RudiL op 05-02-2018 21:42
 

05-02-2018 22:09:04
DDietzen
DDietzen
Eerlijk gezegd vraag ik me af of er überhaupt concrete plannen liggen om naar Rsd (en Mt) TBL1+ in te bouwen. "Implementatie [...] afhankelijk van realisatie", "bij aanvang van de Dienstregeling 2019 nog niet gerealiseerd", ja ja... maar daar blijkt nog niet automatisch uit dat dat op termijn - korte of lange - wél wordt gerealiseerd.

Ik heb ook, tot ik deze adviesaanvraag in handen kreeg, nog nooit eerder gehoord dat er TBL1+ op Nederlandse grond zou worden ingebouwd. Dus ik vind het eigenlijk wat vreemd dat er nu ineens zodanig over wordt gesproken.

Wat ik daarnaast ook niet snap, is waarom er in die adviesaanvraag staat dat de 2500 en de 5300 op het Nederlandse traject ineens "met enkele minuten extra reistijd moet worden gepland" "zolang [TBL1+] nog niet geïntroduceerd is". Wat is daarin het verschil met de huidige situatie? Nu liggen er toch ook geen balises? Waarom moet er dan nu ineens extra reistijd bij?

Laatst bewerkt door DDietzen op 05-02-2018 22:11
 

05-02-2018 22:12:42
AlexNL
AlexNL
Volgens de Belgen is ProRail al een keer of 20 van gedachten veranderd over wat er nou in Roosendaal moet gebeuren om meer Belgische treinen te laten rijden.

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=236001#p236001
 

20-05-2018 21:14:15
icened
icened
De M 7 rijtuigen zullen in 2019 op het Belgische spoornet gaan rijden:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj41bW5_5TbAhVS6KQKHevpAGcQFjACegQIARA9&url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FNMBS%2Fstatus%2F993763900700192768&usg=AOvVaw0rcN2WGlSokbf-AlbFhKV9

Een foto van M 7 rijtuig:

http://users.telenet.be/jdp/M6/M6_6.jpg

Lijk qua design een kopie van M 6. De M 7 zal t.o.v. de M 6 veelzijdiger en flexibeler zijn.

Laatst bewerkt door icened op 20-05-2018 21:18
 

11-06-2018 21:39:02
DDietzen
DDietzen
Op de Wikipedia-pagina van de M7's ( https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) ) staat het volgende:

Quote
[...] In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen, de eerste rijtuigen zullen voornamelijk als P-trein op De Panne-Schaarbeek worden ingezet mits deze nog verzekerd worden door de vroegere M4-rijtuigen daarna zullen ze ook als IC van Antwerpen naar Breda ingezet worden en IC Oostende-Eupen.


M7 in een IC Atw - Bd? Da's toch de grootste quatsch, of heb ik wat gemist? %09%

Laatst bewerkt door DDietzen op 11-06-2018 21:39
 

11-06-2018 22:04:56
Jan-Mark
Jan-Mark
Och, die instroom laat sowieso nog wel op zich wachten, er zijn nog maar een handvol rijtuigen klaar en men is amper een maand begonnen met testen... Neem e.e.a. nog maar met een korreltje zout zou ik zeggen.  

11-06-2018 22:25:33
sjoerd
sjoerd
Tja, het staat de Belgen vrij om een eigen dienst naar Breda te gaan rijden. Als alles technisch werkt en is toegelaten, ja, als, dan krijgen we straks nog concurrentie ook.  

11-06-2018 22:27:25
AlexNL
AlexNL
Op dit moment lopen homologatietesten met één rijtuig, 's nachts wordt er op lijn 36N getest met buiten dienst gestelde ETCS aan 220 km/u (200 km/u + 10%).

Inzet naar Breda? Daar zou ik niet op rekenen.
 


11-06-2018 22:30:11
icened
icened
Het staat nog niet vast. Maar waarom zou het niet kunnen? De Benelux was tot de intrede van de Thalys altijd een vanzelfsprekendheid. Maar nu de Thalys de belangrijkste trein is tussen Amsterdam - Brussel en de HSL is aangelegd kunnen ze ook andere varianten/verbindingen creëren met de flexibele M 7/ICNG tussen Breda - Antwerpen/Brussel.

Waarna de traditionele Benelux vervalt. Tijdsverlies zal het niet opleveren. Alleen zullen (inter) nationale treinreizigers bij Breda extra moeten overstappen op een ICNG Breda - Amsterdam.

Quote
AlexNL (ma 11 jun 2018 22:27:25 https://www.somda.nl/forum/20138/p664523/):

Inzet naar Breda? Daar zou ik niet op rekenen.


Waarom niet? Is het niet geschikt voor perrons met een hoogte van 76 cm? Of zijn er andere redenen?

Laatst bewerkt door icened op 11-06-2018 22:32
 

11-06-2018 23:13:30
aarclay
aarclay
Geen ATB, vermoed ik? Dat zul je toch wel even nodig hebben als je het HSL-spoor af wil gaan naar het station.


Choo choo.....
 

11-06-2018 23:21:36
thom
thom
Ik vind wikipedia wel handig maar je moet het soms wel met een korrel zout nemen. Iedereen kan er neer zetten wat hij of zij wil, en in dit geval ontbreekt ook enige bronvermelding voor deze zin.

Daar zou ik eerst eens naar op zoek gaan, alvorens de discussie voort te zetten...
 

11-06-2018 23:33:01
wouterder
wouterder
Quote
DDietzen (ma 11 jun 2018 21:39:02 https://www.somda.nl/forum/20138/p664514/): Op de Wikipedia-pagina van de M7's ( https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) ) staat het volgende:

Quote
[...] In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen, de eerste rijtuigen zullen voornamelijk als P-trein op De Panne-Schaarbeek worden ingezet mits deze nog verzekerd worden door de vroegere M4-rijtuigen daarna zullen ze ook als IC van Antwerpen naar Breda ingezet worden en IC Oostende-Eupen.


M7 in een IC Atw - Bd? Da's toch de grootste quatsch, of heb ik wat gemist? %09%

Atw - Esn - Rsd lijkt me realistischer.
 

12-06-2018 06:59:56
mdeen
mdeen
Quote
thom (ma 11 jun 2018 23:21:36 https://www.somda.nl/forum/20138/p664535/): Ik vind wikipedia wel handig maar je moet het soms wel met een korrel zout nemen. Iedereen kan er neer zetten wat hij of zij wil, en in dit geval ontbreekt ook enige bronvermelding voor deze zin.


Inderdaad, en ook nog eens een anonieme schrijver.
Die ook nog eens zijn mits van zijn vermits niet kan onderscheiden.

Ik zou dit met een hele grote korrel zout nemen. Natuurlijk niet onmogelijk, maar de NMBS kennende zullen ze dit nooit uit eigen beweging doen.
 

12-06-2018 07:43:43
icened
icened
Quote
mdeen (di 12 jun 2018 06:59:56 https://www.somda.nl/forum/20138/p664547/): Natuurlijk niet onmogelijk, maar de NMBS kennende zullen ze dit nooit uit eigen beweging doen.


De HSL geschiedenis tussen Breda - Antwerpen heeft geleerd dat NMBS niet te veel geld wilt verspillen aan de HSL Breda - Antwerpen. De frequentie tussen Breda - Antwerpen zal vast geen 2 keer p/u worden. Voordat de Beneluxtrein reed de pendeltrein Antwerpen - Noorderkempen zelfs niet eens 1 keer p/u. Dus wat dat betreft is de Beneluxtrein (1 keer p/u) + spitstrein Antwerpen - Noorderkempen op werkdagen al een vooruitgang voor de regio Kempen.

Maar inzet van M 7 zal best mogelijk zijn als NS wilt meebetalen aan inzet van M 7 t/m Breda. De Beneluxtrein kan in principe tussen Breda - Brussel vervangen worden door een IC Charleroi - Antwerpen - Breda/Essen met M 7. Alleen zal de M 7 dan technisch aangepast moeten worden met ATB en voor het rijden onder 1500 volt. Dat kan Alstom regelen namens NMBS.
 

12-06-2018 08:45:28
VIRMm1
VIRMm1
Waarom zou NMBS die moeite doen terwijl NS al een verbinding bied tussen Bd Atw?
En met de komst van ICNG (2 BE geschikte stellen) is alles ook mogelijk onder de vlag van NS.

En laten we vooral het punt van thom hier een paar reacties boven niet vergeten...
 

12-06-2018 14:24:12
wouterder
wouterder
Quote
icened (di 12 jun 2018 07:43:43 https://www.somda.nl/forum/20138/p664550/):
Maar inzet van M 7 zal best mogelijk zijn als NS wilt meebetalen aan inzet van M 7 t/m Breda. De Beneluxtrein kan in principe tussen Breda - Brussel vervangen worden door een IC Charleroi - Antwerpen - Breda/Essen met M 7. Alleen zal de M 7 dan technisch aangepast moeten worden met ATB en voor het rijden onder 1500 volt. Dat kan Alstom regelen namens NMBS.

M7 wordt geschikt voor 1500V en in Rsd is men bezig met TBL1+, waardoor je geen ATB nodig hebt voor dat kleine stukje Nederland.

Laatst bewerkt door wouterder op 12-06-2018 14:25
 

13-11-2018 23:15:07
icened
icened
In nieuwste editie van Spoorwegjournaal is te lezen dat de M 7 vanaf december 2018 zullen worden ingezet tussen Eupen - Oostende. Daardoor komt mogelijk I - 11 stammen vrij. Wie weet inzet in de serie 9200 met I - 11 stam? %02%  

13-11-2018 23:53:46
broek53
broek53
Via de HSL? Vergeet dat maar.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-11-2018 23:54
 

14-11-2018 06:52:31
mdeen
mdeen
Wat zou het probleem dan zijn? Onmogelijkheid om het in treinstelmodus te rijden?
Kekke regeltjes hebben we dan.
 

14-11-2018 14:29:33
AlexNL
AlexNL
Technisch is het allemaal wel haalbaar, het is alleen niet nodig. Over 3 jaar is ICNG er, waarmee heel wat ICR wordt vrijgespeeld. Als het dan nodig is om de Benelux te verlengen is er materieel beschikbaar.  

14-11-2018 19:02:21
broek53
broek53
Quote
mdeen (wo 14 nov 2018 06:52:31 https://www.somda.nl/forum/20138/p690652/): Wat zou het probleem dan zijn? Onmogelijkheid om het in treinstelmodus te rijden?
Kekke regeltjes hebben we dan.
Het zou wat vreemd zijn om na tien jaar ineens met rijtuigen met niet-vergrendelde deuren en zonder groenelampcircuit te gaan rijden, denk ik. Dan had NS zich een hoop moeite en ombouw kunnen besparen.
Maar los daarvan: waarom zou je een heel toelatingscircus doorgaan voor rijtuigen die je niet nodig hebt? Of hooguit als reserve zult kunnen gebruiken?3
 

14-11-2018 20:21:05
icened
icened
Tussen Maastricht - Brussel werden de I - 11 al ingezet. Maar rijden via de HSL is natuurlijk anders dan op klassiek spoor. Op welke punten zou de I - 11 nog aangepast moeten worden voor het rijden op de HSL? Als de I - 11 flink aangepast moet worden voor het rijden op de HSL heeft het inderdaad geen zin.  

14-11-2018 20:49:41
mdj
mdj
I11 gaat MS96 vervangen tussen Brussel en Luxemburg i.v.m. toelating invoering ETCS in Luxemburg.

MS96 wordt elders ingezet.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-11-2018 21:43:55
thom
thom
Quote
icened (wo 14 nov 2018 20:21:05 https://www.somda.nl/forum/20138/p690817/): Tussen Maastricht - Brussel werden de I - 11 al ingezet. Maar rijden via de HSL is natuurlijk anders dan op klassiek spoor. Op welke punten zou de I - 11 nog aangepast moeten worden voor het rijden op de HSL? Als de I - 11 flink aangepast moet worden voor het rijden op de HSL heeft het inderdaad geen zin.

Dat beschrijft Michiel nou net in het bericht boven jou?
 

14-11-2018 23:47:14
Basher
Basher
NMBS overweegt de I11-voorraad op de Namur - Paris treinen met de HLE 18s uitgevoerd. 1862 is momenteel op proef in Frankrijk met het oog op de homologating van de HLE 18s voor operatie in Frankrijk onder 25 kV.
De M7-voertuigen zijn 3 cm lager dan de M6-voertuigen met een iets ander profiel. De M6s niet kunnen worden uitgevoerd in het Nederlands en ik ben benieuwd of het herziene Profiel van de M7s met het oog op de in het Nederlands uitgevoerd. Er moet een reden voor het nieuwe profiel van de M7s, anders Bombardier wellicht ook M6 mallen uit en meer M6s gebouwd.
NMBS zijn ook van plan een HLE 17 die een Vectron. Deze nieuwe locomotieven zijn voor diensten naar Aken en in het Nederlands. Ik dacht dat de plannen was ook M7s met deze Vectrons maar dat is speculatie.

NMBS are considering running the I11 stock on the Namur - Paris trains with the HLE 18s. Currently 1862 is on test in France with a view to homologating the HLE 18s for operation in France under 25kV.
The M7 vehicles are 3 cm lower than the M6 vehicles with a slightly different profile. The M6s are not allowed to run in the Nederlands and I wonder if the revised profile of the M7s is with a view to running in the Nederlands. There has to be a reason for the new profile of the M7s, otherwise, Bombardier might as well have M6 jigs out and built more M6s.
NMBS are also planning a HLE 17 which is a Vectron. These new locomotives are for services to Aachen and into the Nederlands. I thought the plans was also to use M7s with these Vectrons but that is speculation.

I have to use a translating tool.

Iain
 

14-11-2018 23:54:04
AlexNL
AlexNL
De M7 is inderdaad iets lager zodat deze kan worden ingezet naar Roosendaal.  

04-12-2018 17:20:54
icened
icened
De Morgen weet te melden dat er nog meer vertraging aankomt voor de M7:

Nieuwe dubbeldektrein van NMBS loopt vertraging op

Megaorder van 1,3 miljard euro laat op zich wachten

De nieuwe dubbeldektreinen van de NMBS laten op zich wachten. De bestelling van 1,3 miljard euro moest normaal vanaf september worden geleverd, maar treinbouwer Bombardier kampt met productieproblemen. Het is een nieuwe opdoffer voor de Belgische spoorwegen.

Meer beenruimte, meer stopcontacten en een krachtige motor die vlotjes over de tweehonderd kilometer per uur gaat. De nieuwe generatie dubbeldektreinen, kortweg ‘M7', biedt niet alleen meer comfort aan de reiziger, maar ook de nieuwste software en extra veiligheid. Zo zijn de plafonds ook hoger en is er meer ruimte om bagage mee te nemen. Hij zou het leven van de pendelaar een beetje aangenamer maken.

De NMBS plaatste in 2015 een megaorder bij het consortium Bombardier-Alstom. Dat zou vanaf september 445 nieuwe wagons en locomotieven leveren. Kostprijs: 1,3 miljard euro. Daarnaast tekende de NMBS een optie voor 917 extra rijtuigen, wat de totale kostprijs op 3,3 miljard euro brengt. Het is een van de grootste aankopen ooit voor de Belgische spoorwegen. De levering is gespreid tussen september 2018 en 2021.

‘In de loop van 2019’

Maar waar blijven die eerste treinen? “Ze komen later”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Bombardier en Alstom hadden zich oorspronkelijk geëngageerd voor 2018. Maar bij de productie van een nieuwe trein komen er vaak operationele problemen boven die door de constructeurs moeten worden aangepakt. We kregen nu het engagement dat ze in de loop van 2019 zouden leveren. Daar rekenen we op.”

Het Canadese Bombardier, dat het overgrote deel van de treinen maakt, bevestigt dat de reiziger nog even geduld moet uitoefenen. “Er zit wat vertraging op de levering. Maar de NMBS en Bombardier doen er alles aan om dit complex project tot een goed einde te brengen”, zegt woordvoerster Anne Froger. De samenwerking verloopt nog steeds vlot, klinkt het. “We zijn er vrij zeker van dat we midden 2019 kunnen leveren.”

‘We zijn er vrij zeker van dat we midden 2019 kunnen leveren’
ANNE FROGER, WOORDVOERSTER BOMBARDIER

Te weinig lassers

Toch is de vertraging een opdoffer voor de NMBS, die haar oude treinen geregeld in panne ziet vallen. “Veertig procent van mijn treinen is al meer dan dertig jaar oud”, zei CEO Sophie Dutordoir vorige week nog, toen het spoorbedrijf zich moest verantwoorden voor de historisch lage tevredenheid van zijn reizigers. Zij zijn de vertragingen en de pannes beu. De nieuwe M7 moet beterschap brengen.

In Tsjechië wordt de carrosserie gebouwd, maar ze kunnen het gevraagde tempo niet aan
Ook de extra zitplaatsen zijn broodnodig. Vooral in de Brusselse Noord-Zuidas, waar het maximumaantal treinen per uur is bereikt. Enkel door oude treinen te vervangen door dubbeldekkers kan de capaciteit omhoog. Ook daar biedt de M7 soelaas. De eerste lichting dubbeldekkers bevat 50.000 nieuwe zitjes. Aangezien er zo’n 30.000 oude wegvallen, gaat het om een netto-uitbreiding met 20.000 zitjes.

Waar loopt het dan fout? In Tsjechië, om te beginnen. Daar wordt de carrosserie gebouwd, maar ze kunnen het gevraagde tempo niet aan. “Ze vinden te weinig lassers”, zegt Steven Bogaert, ACV-vakbondsman bij Bombardier in Brugge. Via een omweg in Frankrijk – waar de lak wordt gespoten – komen de rijtuigen naar Brugge. Hier installeren arbeiders de software, de elektriciteit en de bekleding.

Kinderziektes

In Brugge staan nu al 12 treinen te blinken. Het gaat om proefexemplaren die volop wordt getest. Maar tijdens de eerste tests kwamen er kinderziektes aan het licht die moeten worden opgelost. Ook dat proces loopt moeilijker dan verwacht.

Volgens de vakbonden heeft dat alles te maken met de herstructurering die Bombardier het afgelopen jaar heeft doorgedrukt. In Brugge werden er 140 banen weggesneden. “Er is veel competentie verloren gegaan”, zegt Bogaert. “Die competenties worden nu ingehuurd via externe bedrijven. Ook springen werknemers van Bombardier uit Portugal, Roemenië en Duitsland bij. Maar dat is niet evident.”

Sinds de herstructurering wordt de vestiging in Brugge aangestuurd vanuit het Franse Crespin. Maar de M7 bewijst volgens de vakbonden dat dat niet werkt. “Dit hadden we op voorhand voorspeld”, aldus Bogaert. “Terwijl reizigers op nieuwe treinen wachten, zitten we in Brugge met tijdelijke werkloosheid omdat we onvoldoende stukken hebben.”

Overgenomen van het Groot Belgisch Treinen Forum

Wat is met Bombardier aan de hand? Levering van goede ERTMS blinkt Bombardier niet in uit. Maar ook met de productie van de M 7 gaat het niet geheel wens. Al heeft Alstom als onderaannemer ook een bepaalde aandeel.
 

04-12-2018 23:15:43
thom
thom
Tel daar de problemen met beveiliging van de Hoekse lijn en van de Uithoflijn ook maar bij op, ook beide Bombardier...  

05-12-2018 10:06:51
broek53
broek53
Bombardier heeft er destijds voor gezorgd dat de Utrechtboog bij Bijlmer een jaar te laat in dienst is gesteld, om maar aan te geven dat het probleem niet eens echt nieuw is.  

05-12-2018 10:42:22
RudiL
RudiL
Klein bier. In Zwitserland zijn de SBB-Twindexx-treinstellen vier jaar te laat geleverd; onlangs kwamen de eerste stellen in de reizigersdienst. In de vestigingen Villeneuve, Hennigsdorf en Brugge zijn omvangrijke ontslagen uitgevoerd "vanwege overcapaciteit in de railvoertuigindustrie".

Laatst bewerkt door RudiL op 05-12-2018 10:42
 

05-12-2018 10:43:13
jeanne
jeanne
En voeg daar ook de mega vertraging van de SBB Twindexx treinstellen maar bij. Bombardier moet daar als schadeloosstelling drie extra treinstel leveren en met de order loopt nog steeds niet lekker.


Jeanne Kok
 

05-12-2018 13:49:24
javanree
javanree
Deutsche Bahn Fernverkehr dubbeldekkers waren ook al zo'n geslaagd project , wederom van de firma B  

05-12-2018 14:01:44
thom
thom
En dan nog iets met Traxx'en van NS wat allemaal vlekkeloos functioneerd...  

05-12-2018 14:27:11
AlexNL
AlexNL
In het Verenigd Koninkrijk hebben ze inmiddels ook de nodige ervaringen met de jongste telg van de Bombardier-familie, de Aventra.

Op het Crossrail-project zijn de Class 345-treinen van Bombardier weliswaar in dienst voor TfL Rail, maar zijn er serieuze vertragingen te wijten aan ETCS en trein-baan-integratieproblemen.

Voor London Overground is de Class 710 (bedoeld voor Gospel Oak - Barking) inmiddels zo vertraagd dat dit invloed begint te hebben op de bestaande treindienst. De volgende lessee van de huidige vloot (Class 172 DMUs) wil die treinen hebben, 2 van de 8 treinen zijn inmiddels vertrokken waardoor er geen enkele reserve meer is.

Laatst bewerkt door AlexNL op 05-12-2018 14:33
 

05-12-2018 18:18:08
icened
icened
Opvallend dat de genoemde problemen van de laatste jaren is. Want de ETR 1000 samen met Hitachi Europe (vroeger Ansaldobreda) schijnt geen problemen te hebben.

Wie weet dat de problemen met de (software van) NS Traxx NS heeft besluiten om voor Alstom te kiezen.
 

05-12-2018 21:34:19
thom
thom
Quote
icened (wo 05 dec 2018 18:18:08 https://www.somda.nl/forum/20138/p694777/): Opvallend dat de genoemde problemen van de laatste jaren is. Want de ETR 1000 samen met Hitachi Europe (vroeger Ansaldobreda) schijnt geen problemen te hebben.


Wat heeft dat voor relevantie met de kwaliteit die Bombardier laatste jaren levert en waar we het hier over hadden?
 

05-12-2018 22:53:42
DDZ7504
DDZ7504
Quote
De FS ETR 1000 of Frecciarossa 1000 (Italiaans voor rode pijl) is een hogesnelheidstrein van het type V300 Zefiro, gebouwd door Bombardier Transportation met AnsaldoBreda als onderaannemer.
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/FS_ETR_1000)

Wellicht dat het een trein is die de laatste jaren door Bombardier is geleverd, zoals er staat?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-12-2018 22:54


DDZ in dienst, ik blij!
 

05-12-2018 23:01:41
thom
thom
Aah ja, ik zag het woordje samen even over het hoofd.

Maar dan ligt het er denk ik aan wie wat gebouwd heeft, ik zou haast zeggen dat Bombardier dan vast de software niet geschreven heeft
 

04-05-2019 18:35:21
icened
icened
In België is de eerste M 7 inmiddels geleverd:

https://www.hgbtf.net/download/file.php?id=7481&mode=view

Verschil met M 6 is amper te zien aan de buitenkant.
 

07-05-2019 20:39:54
NRuys
NRuys
Quote
icened (za 04 mei 2019 18:35:21 https://www.somda.nl/forum/20138/p704443/): In België is de eerste M 7 inmiddels geleverd:

https://www.hgbtf.net/download/file.php?id=7481&mode=view

Verschil met M 6 is amper te zien aan de buitenkant.

De gehele foto:

https://www.flickr.com/photos/164971880@N04/33870467338/in/dateposted-public/

Er zijn thans meerdere geleverd. Op dit moment is er ook een rijtuig in Duitsland voor testen aldaar en op Schaarbeek en Kinkempois staan al rijtuigen, waaronder ook de eerste stuurrijtuig.
 

13-01-2020 13:19:15
sander855
sander855
Vandaag vond de eerste commerciële rit plaats met 3 getrokken M7-rijtuigen.
Deze ochtend reden de rijtuigen voorop in P7401 (Liège-Guillemins - Brussel-Zuid). De rest van de trein bestond uit M4-rijtuigen.
Normaal zal deze namiddag P8400 (Brussel-Zuid - Liège-Guillemins) met dezelfde samenstelling rijden. De M7 zit dan achteraan.
 

13-01-2020 20:45:56
icened
icened
De nieuwe M 7 rijtuigen is niet voor iedereen geschikt. Minder valide/invalide treinreizigers zijn niet tevreden over de M 7:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/toegankelijke-treinen-niet-de-komende-dertig-jaar-nmbs-bestelt-opnieuw-wagons-die-niet-matchen-met-perronhoogte~a9092b26/

Bij de NS hebben ze met de nieuwste treinen al gelijkvloerse instap. Met dank aan Locov die heeft meegedacht. In België hebben ze nog teveel perrons met een hoogte van 55 cm. In Nederland zijn alle perrons 76 cm.
 

13-01-2020 20:53:31
icened
icened
Quote
sander855 (ma 13 jan 2020 13:19:15 https://www.somda.nl/forum/20138/p719542/): Vandaag vond de eerste commerciële rit plaats met 3 getrokken M7-rijtuigen.
Deze ochtend reden de rijtuigen voorop in P7401 (Liège-Guillemins - Brussel-Zuid). De rest van de trein bestond uit M4-rijtuigen.
Normaal zal deze namiddag P8400 (Brussel-Zuid - Liège-Guillemins) met dezelfde samenstelling rijden. De M7 zit dan achteraan.


Nu nog als piekuur trein. Wanneer wordt de M 7 ingezet tussen IC 01 Oostende - Eupen? Kunnen ze daarna hopelijk de I - 11 doorschuiven naar Brussel - Amsterdam.
 

13-01-2020 21:07:50
JHS2013
JHS2013
Ik vermoed dat de I11 niet doorgeschoven wordt naar de ICBenelux aangezien NS mooie uniforme geel-blauwe stammen heeft en binnen 5 jaar mooie nieuwe ICNG’s. Bespaart ook weer opleidingen, evt testritten.


Treinbestuurder NMBS i.o.
 

13-01-2020 21:18:10
icened
icened
Denk dat zelf ook. Ten eerste weet ik niet of de I - 11 voldoet aan alle specificaties voor het rijden op de HSL. En ten tweede zal de toelatingsprocedures mogelijk zo lang duren dat de ICNG België al gaat rijden in Nederland en België.

Maar eerst afwachten wat de nieuwste concessie zal worden voor de NS. En dan kan met zekerheid gezegd worden of de ICNG België tussen Nederland - België gaat rijden.
 

13-01-2020 21:36:18
AlexNL
AlexNL
Het materieel is al besteld dus dat Amsterdam - Brussel met ICNG-B gereden gaat worden lijkt me een gegeven. Wat NMBS zelf verder van plan is qua inzet van I11 valt nog te bezien.

Er is sprake van ambitie bij NMBS om de amplitude op Breda - Antwerpen te verhogen, dus wie weet zien we over een paar jaar een shuttle Breda - Brussel met Belgische TRAXXen en I11.
 

13-01-2020 22:26:45
icened
icened
Waarom niet eerst een piekuur trein Breda - Brussel? Kan NMBS de Desiro ML die nu in piekuur/spitsuren rijden op werkdagen tussen Noorderkempen - Antwerpen Centraal doorschuiven naar andere verbindingen.

Kan in de Noord - Zuid verbinding in Brussel nog een extra trein bij? Het is daar al superdruk. Waarom niet een verbinding Breda - Mechelen/Leuven met NMBS reeks 28 + I - 11? Weet niet of ze daar eenvoudig kunnen keren.

Is die hoge infraheffing op HSL Antwerpen - Nederlandse grens geen bezwaar voor uitbreiding van treindiensten van NMBS? Want daarom rijdt de compromistrein Benelux trein via Noorderkempen.
 

13-01-2020 22:42:18
daniel81
daniel81
Quote
icened (ma 13 jan 2020 20:45:56 https://www.somda.nl/forum/20138/p719570/): De nieuwe M 7 rijtuigen is niet voor iedereen geschikt. Minder valide/invalide treinreizigers zijn niet tevreden over de M 7:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/toegankelijke-treinen-niet-de-komende-dertig-jaar-nmbs-bestelt-opnieuw-wagons-die-niet-matchen-met-perronhoogte~a9092b26/

Bij de NS hebben ze met de nieuwste treinen al gelijkvloerse instap. Met dank aan Locov die heeft meegedacht. In België hebben ze nog teveel perrons met een hoogte van 55 cm. In Nederland zijn alle perrons 76 cm.

M7 krijgt toch hetzelfde principe als M6, met tenminste 1 toegankelijke deur per trein? Vind ik een heel mooie oplossing. Zul je net zien dat de nu in dienst gestelde rijtuigen nog niet zo'n toegankelijke deur hebben, maar ja dat hebben de anders ingezette M4's ook niet%06%
 

15-01-2020 07:02:54
mdeen
mdeen
Quote
icened (ma 13 jan 2020 20:45:56 https://www.somda.nl/forum/20138/p719570/):

In België hebben ze nog teveel perrons met een hoogte van 55 cm.

Of nog lager. Bovenkant spoorstaaf komt ook nog regelmatig voor.

Quote
daniel81 (ma 13 jan 2020 22:42:18 https://www.somda.nl/forum/20138/p719588/):
M7 krijgt toch hetzelfde principe als M6, met tenminste 1 toegankelijke deur per trein? Vind ik een heel mooie oplossing. Zul je net zien dat de nu in dienst gestelde rijtuigen nog niet zo'n toegankelijke deur hebben, maar ja dat hebben de anders ingezette M4's ook niet%06%

Alleen komt die toegankelijke deur op 63 cm, niet op 55 of 73 cm. De gedachte is waarschijnlijk dat dat een mooi compromis tussen 55 en 73 is (altijd een klein opstapje of afstapje), maar het resultaat is dus dat je altijd hulp nodig hebt. Als je die deur nu op 55 cm had gezet dan had je alleen op de 73 cm stations hulp nodig gehad. Dan denk ik daarbij dat 73 cm perrons meer op de grotere stations zijn waar toch al personeel is en 55 cm meer op de kleinere stations.

Maar goed, dit probleem is niet op te lossen als ze nog zoveel verschillende perronhoogtes hebben. Dat de NMBS eerst dat maar eens oplost.
 

15-01-2020 12:00:38
spurt2244
spurt2244
Eerste 3 M7 rijtuigen rijden nu. 3 rijtuigen M4 zijn gisteren bij een sloopbedrijf gezien.  

15-01-2020 13:09:12
qj7141
qj7141
Quote
mdeen (wo 15 jan 2020 07:02:54 https://www.somda.nl/forum/20138/p719634/):
Quote
icened (ma 13 jan 2020 20:45:56 https://www.somda.nl/forum/20138/p719570/):

In België hebben ze nog teveel perrons met een hoogte van 55 cm.

Of nog lager. Bovenkant spoorstaaf komt ook nog regelmatig voor.

Maar goed, dit probleem is niet op te lossen als ze nog zoveel verschillende perronhoogtes hebben. Dat de NMBS eerst dat maar eens oplost.


Ik denk dat Infrabel aan zet is. Toch?
 

15-01-2020 13:24:13
snowie
snowie
Quote
spurt2244 (wo 15 jan 2020 12:00:38 https://www.somda.nl/forum/20138/p719653/): Eerste 3 M7 rijtuigen rijden nu. 3 rijtuigen M4 zijn gisteren bij een sloopbedrijf gezien.
dat zijn 3 M4 rijtuigen die betrokken waren bij een ontsporing in juli 2019 op Luik Guillemins, dit heeft niets met de inzet van de eerste 3 M7 rijtuigen van doen.
 

16-01-2020 06:44:30
mdeen
mdeen
Quote
qj7141 (wo 15 jan 2020 13:09:12 https://www.somda.nl/forum/20138/p719662/):

Ik denk dat Infrabel aan zet is. Toch?

Stations en stopplaatsen zijn in eigendom van NMBS. Mooie situatie ook voor de liberalisatie van het spoorwegennet. Not.
 

16-01-2020 09:38:02
sjoerd
sjoerd
Of misschien wel veel voor te zeggen. Overigens: de stationsgebouwen en hun directe omgeving zijn hier ook van NS Stations.