NMBS M7-rijtuigen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
16-01-2020 15:53:54
gvttreinen
gvttreinen
Quote
mdeen (do 16 jan 2020 06:44:30 https://www.somda.nl/forum/20138/p719717/):
Quote
qj7141 (wo 15 jan 2020 13:09:12 https://www.somda.nl/forum/20138/p719662/):

Ik denk dat Infrabel aan zet is. Toch?

Stations en stopplaatsen zijn in eigendom van NMBS. Mooie situatie ook voor de liberalisatie van het spoorwegennet. Not.
Tja, in landen waar de EU zetelt loopt juist de liberalisering achter...
 

16-01-2020 17:23:20
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (do 16 jan 2020 09:38:02 https://www.somda.nl/forum/20138/p719725/): Of misschien wel veel voor te zeggen. Overigens: de stationsgebouwen en hun directe omgeving zijn hier ook van NS Stations.
Maar de perrons niet. Die zijn van ProRail.
 

16-01-2020 19:44:30
sjoerd
sjoerd
Nee, maar dat stelt deze infra-freak ook niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-01-2020 19:44
 

16-01-2020 19:46:38
R1-2010
R1-2010
Ik zou niet aan jou durven twijfelen %08% maar het ging me over de opmerking over perron hoogtes. Maar laten we terug gaan naar de M7.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 16-01-2020 19:46
 


16-01-2020 20:00:23
sjoerd
sjoerd
Och, mijn bijdragen worden ook wel eens teruggefloten. Niet erg. Wat materieel betreft heb ik alles sinds 1952 wel gevolgd, maar niet op de voet, al vind ik een loc met wagens en een treinstel nog steeds leuk. Maar het fijne weet ik er niet meer van.
Wat de infra betreft: die volg ik op de voet. Helaas heb ik sinds 2005 slechts halfjaarlijks de exacte gegevens en grijp ik wel eens mis. Maar er is een aardig compleet beeld ontstaan sinds ongeveer 1900.
Zolang we maar niet op de persoon spelen, vind ik het leuk om mee te doen.%02%
 

25-08-2021 19:35:31
icened200
icened200

M 7 begint steeds meer vorm te krijgen. Nu met stuurstandrijtuig:

www.treinenweb.nl

Wordt vooral ingezet via de Noord - Zuidverbinding in Brussel. Dat kan betekenen dat de I - 11 doorgeschoven worden. Tot mogelijk in Nederland via de Beneluxtrein. Al moet het dan eerst getest worden op de HSL.

 

25-08-2021 19:52:04
AlexNL
AlexNL

Niet alleen een stuurstandrijtuig, er is ook een 'powercar' zoals het geval is bij mDDM. Er is wel een verschil: waar mDDM een enkeldeks rijtuig is waar je hoger zit, is er hier sprake van een dubbeldeksrijtuig. Omdat het zowel 3 kV DC als 25 kV AC ondersteunt is er wel veel 'ruimteverlies', een Bmx heeft slechts zo'n 50 zitplaatsen.

Wat dit betekent voor de verdere inzet van Belgisch materieel? Ik verwacht dat er e.e.a. doorgeschoven gaat worden, dat bijvoorbeeld M4 en I6 met pensioen gaat en dat daar I11 komt te rijden. Van een permanente inzet naar Nederland zie ik echt helemaal niets komen, daar is al ICNG voor besteld.



Laatst bewerkt door AlexNL op 25-08-2021 19:52
 

25-08-2021 20:15:31
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (25-08-2021 19:35:31):

M 7 begint steeds meer vorm te krijgen. Nu met stuurstandrijtuig:

www.treinenweb.nl

Wordt vooral ingezet via de Noord - Zuidverbinding in Brussel. Dat kan betekenen dat de I - 11 doorgeschoven worden. Tot mogelijk in Nederland via de Beneluxtrein. Al moet het dan eerst getest worden op de HSL.


Wat is nou eigenlijk de achterliggende reden dat je zo graag geplande I-11 inzet in Nederland wilt? 😜




DDZ in dienst, ik blij!
 

25-08-2021 20:33:35
robert5591
robert5591
Quote
Frontier (02-02-2018 03:31:18): %quote%thom (do 01 feb 2018 21:41:37 https://www.somda.nl/forum/20138/p639910/): Dat alles is nog geen reden om maar helemaal niets te doen aan het makkelijk maken van het reizen voor een ieder....%unquote% Al die gelijkvloerse ongein kost een fortuin terwijl er slechts een zeer beperkt aantal mensen bij gebaat is. Bovendien gaat het ten koste van het comfort voor de rest van de reizigers, met al die malle oncomfortabele zitplaatsen op verhogingen e.d. Voor oude van dagen en invaliden is er in Nederland een hele goede andere oplossing: het Wmo-vervoer.

De groepen die er voordeel van hebben zijn veel groter dan je suggereert, nl vrijwel iedereen in meerdere of mindere mate.

Die zitplaatsen op verhoging zijn maar een beperkt deel van het totaal. Eventueel gebrek aan comfort ligt aan gebrekkig meubilair en te kleine steek en is hetzelfde op alle plekken.

Die opmerking over wmo getuigt van extreme wereldvreemdheid

 

25-08-2021 20:40:12
chris24
chris24
Quote
icened200 (25-08-2021 19:35:31):

M 7 begint steeds meer vorm te krijgen. Nu met stuurstandrijtuig:

www.treinenweb.nl

Wordt vooral ingezet via de Noord - Zuidverbinding in Brussel. Dat kan betekenen dat de I - 11 doorgeschoven worden. Tot mogelijk in Nederland via de Beneluxtrein. Al moet het dan eerst getest worden op de HSL.


Er was toch ook sprake dat M7 van de Nmbs een toelating voor Nederland zal krijgen?

 

25-08-2021 21:11:54
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (25-08-2021 20:15:31):
Quote
icened200 (25-08-2021 19:35:31):

M 7 begint steeds meer vorm te krijgen. Nu met stuurstandrijtuig:

www.treinenweb.nl

Wordt vooral ingezet via de Noord - Zuidverbinding in Brussel. Dat kan betekenen dat de I - 11 doorgeschoven worden. Tot mogelijk in Nederland via de Beneluxtrein. Al moet het dan eerst getest worden op de HSL.


Wat is nou eigenlijk de achterliggende reden dat je zo graag geplande I-11 inzet in Nederland wilt? 😜


Heb zelf in de I - 11 gereisd. En dat is t.o.v. de huidige ICR een forse verbetering. Dat is eigenlijk oneerbiedig gezegd oude meuk. Vergelijkbaar met de Varkenskoppen tussen Roosendaal - Antwerpen/Puurs. Maar gezien de reactie van Alex.nl zal het wel niet gebeuren. Het zal meer wensdenken zijn.



Laatst bewerkt door icened200 op 25-08-2021 21:12
 

25-08-2021 21:15:01
icened200
icened200
Quote
chris24 (25-08-2021 20:40:12):
Quote
icened200 (25-08-2021 19:35:31):

M 7 begint steeds meer vorm te krijgen. Nu met stuurstandrijtuig:

www.treinenweb.nl

Wordt vooral ingezet via de Noord - Zuidverbinding in Brussel. Dat kan betekenen dat de I - 11 doorgeschoven worden. Tot mogelijk in Nederland via de Beneluxtrein. Al moet het dan eerst getest worden op de HSL.


Er was toch ook sprake dat M7 van de Nmbs een toelating voor Nederland zal krijgen?


Er was gesuggereerd dat M 7 tot Maastricht/Roosendaal zou kunnen worden ingezet. Maar niet dat er al een toelating gaat komen voor de M 7. Tenzij NMBS dat zelf wil. Maar de M 7 heeft ook geen gelijkvloerse instap zoals de ICNG. Weet niet hoe IL&T daar tegenaan kijkt.

 

25-08-2021 21:18:49
icened200
icened200
Quote
AlexNL (25-08-2021 19:52:04):

Niet alleen een stuurstandrijtuig, er is ook een 'powercar' zoals het geval is bij mDDM. Er is wel een verschil: waar mDDM een enkeldeks rijtuig is waar je hoger zit, is er hier sprake van een dubbeldeksrijtuig. Omdat het zowel 3 kV DC als 25 kV AC ondersteunt is er wel veel 'ruimteverlies', een Bmx heeft slechts zo'n 50 zitplaatsen.

Wat dit betekent voor de verdere inzet van Belgisch materieel? Ik verwacht dat er e.e.a. doorgeschoven gaat worden, dat bijvoorbeeld M4 en I6 met pensioen gaat en dat daar I11 komt te rijden. Van een permanente inzet naar Nederland zie ik echt helemaal niets komen, daar is al ICNG voor besteld.


Je bent bekend met de Belgische spoornet. Zoals je weet heeft NMBS een nieuwe concessie. En dat houdt ook in dat station Noorderkempen frequent 2 keer p/u bediend moet worden. Zal dan extra Desiro ML ingezet worden tussen Noorderkempen - Antwerpen? Of gaat dan ook 2 keer p/u een trein rijden tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen C? Moet het ergens weer kunnen keren. De 20 ICNG België kan dan voldoende zijn.

 

25-08-2021 22:09:25
rjz222
rjz222
Quote
icened200 (25-08-2021 21:15:01):
Maar de M 7 heeft ook geen gelijkvloerse instap zoals de ICNG. Weet niet hoe IL&T daar tegenaan kijkt.

Als ik me niet vergis is gelijkvloersheid in principe geen zaak voor ILT maar voor opdrachtgevers en de vervoerders zelf.

Overigens is voor de M7 een extra rijtuigtype in ontwikkeling met instap op 76 cm, maar wat de achterliggende invulling is weet ik niet. In ieder geval is men in België nog een stuk minder ver op het gebied van toegankelijk treinreizen, gezien er in Wallonië nog genoeg kleine stations zijn met een perronhoogte die gelijk is aan, of lager ligt dan de bovenkant van de spoorstaaf.

 

25-08-2021 23:08:55
AlexNL
AlexNL

Ik had het overigens over permanente inzet, dat zie ik niet gebeuren. Er zijn onlangs wel wat testritten geweest met Traxx+I11 in België, naar verluidt omdat ICR een extra onderhoudsbeurt moet krijgen en men wil kijken of er tijdelijk een stam I11 in de Benelux gebruikt kan worden om zo ICR vrij te spelen.

Quote
icened200 (25-08-2021 21:18:49):

Je bent bekend met de Belgische spoornet. Zoals je weet heeft NMBS een nieuwe concessie. En dat houdt ook in dat station Noorderkempen frequent 2 keer p/u bediend moet worden. Zal dan extra Desiro ML ingezet worden tussen Noorderkempen - Antwerpen? Of gaat dan ook 2 keer p/u een trein rijden tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen C? Moet het ergens weer kunnen keren. De 20 ICNG België kan dan voldoende zijn.


Tsja, dat valt te bezien. Ik kan me voorstellen dat een IC Antwerpen-Brussel wordt doorgetrokken naar Noorderkempen, zodat mensen uit de regio daar ook een snellere verbinding met de hoofdstad hebben zonder ommetje via de luchthaven.

In een artist's impression van M7 van een paar jaar geleden stond er prominent "Noorderkempen" op het koersdisplay van de kopbak, dus wie weet... ;)

 

25-08-2021 23:36:13
Astraea
Astraea
Quote
AlexNL (25-08-2021 19:52:04):
Ik verwacht dat er e.e.a. doorgeschoven gaat worden, dat bijvoorbeeld M4 en I6 met pensioen gaat en dat daar I11 komt te rijden.

Als eerste is de uitstroom van de M4-rijtuigen. Die is momenteel al bezig en is in het gunstige scenario afgerond eind midden 2022. HLE 21 en de Klassiek Motorstellen zullen dan tzt volgen.

 

26-08-2021 08:01:33
mtlx
mtlx
Quote
AlexNL (25-08-2021 23:08:55):

Ik had het overigens over permanente inzet, dat zie ik niet gebeuren. Er zijn onlangs wel wat testritten geweest met Traxx+I11 in België, naar verluidt omdat ICR een extra onderhoudsbeurt moet krijgen en men wil kijken of er tijdelijk een stam I11 in de Benelux gebruikt kan worden om zo ICR vrij te spelen.


Hoewel dit geen ICR ontwikkelingen-topic is: ICR gaat, zoals het er nu voorstaat, geen revisie meer krijgen en rijdt dus momenteel de laatste kilometers. Binnen nu en een paar jaar is het definitief afgelopen daarmee. De samenstelling Traxx-I11-Traxx gaat in principe niet voor de verbinding (Lelystad -) Amsterdam - Brussel gebruikt worden, dat moet echt het domein van de ICNG worden.



Laatst bewerkt door mtlx op 26-08-2021 08:02
 

26-08-2021 09:02:24
mvanuden
mvanuden
Quote
mtlx (26-08-2021 08:01:33):
Quote
AlexNL (25-08-2021 23:08:55):

Ik had het overigens over permanente inzet, dat zie ik niet gebeuren. Er zijn onlangs wel wat testritten geweest met Traxx+I11 in België, naar verluidt omdat ICR een extra onderhoudsbeurt moet krijgen en men wil kijken of er tijdelijk een stam I11 in de Benelux gebruikt kan worden om zo ICR vrij te spelen.


Hoewel dit geen ICR ontwikkelingen-topic is: ICR gaat, zoals het er nu voorstaat, geen revisie meer krijgen en rijdt dus momenteel de laatste kilometers. Binnen nu en een paar jaar is het definitief afgelopen daarmee. De samenstelling Traxx-I11-Traxx gaat in principe niet voor de verbinding (Lelystad -) Amsterdam - Brussel gebruikt worden, dat moet echt het domein van de ICNG worden.


Het meest concrete "idee" dat ik tot nu toe gehoord en gelezen heb, is ICNG op dezelfde route als Thalys/Eurostar (dus zonder Breda en Luchthaven Brussel) en TRAXX+I11 op Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Rotterdam.

Dat laatste (naar Rotterdam) lijkt mij een beetje een dubbeling van bestaande diensten, 's-Hertogenboch/Utrecht of naar Eindhoven lijkt mij voor reizigers interessanter.

We zullen het zien.

 

28-12-2021 19:11:30
icened200
icened200

Derde order M 7 rijtuigen voor Alstom:

www.treinenweb.nl

De afvoer van oude NMBS treinmaterieel kan gefaseerd doorgaan.