27-01-2018 14:13:50
jeanne
jeanne
Bombardier

Het lijkt er op dat Bombardier na de problemen van de vliegtuig divisie nu ook steeds serieuzere problemen heeft met in railvoertuigen divisie. Onze Zwitserse vrienden melden dat het Twindexx project voor de SBB een financieel debacle is en consequenties heeft voor de vestiging in Görlitz. Daar bouwt Bombardier volgens het oorspronkelijk contract uit mei 2010 voor de SBB 59 Twindexx treinstellen in ruwbouw. Maar als gevolg van de veel te late levering is Bombardier gedwongen er nog eens drie extra voor eigen kosten bij te doen. Bovendien hebben ze zich ook nog verplicht om bij de dragen in de kosten voor extra revisies en onderhoud aan materieel dat door de SBB noodgedwongen langer dienst moet worden gehouden. Bombardier spaart daar waar maar mogelijk is in dit project. Zo zijn vele vaste werknemers Bombardier Villeneuve, waar de afwerking van de Twindexx plaats vindt, door goedkopere uitzendkrachten vervangen. Je kunt je afvragen of dat de kwaliteit ten goede komt.

Een heel klein licht puntje voor Bombardier is dat de SBB eindelijk de eerste vier Twindexx stellen overgenomen heeft. Deze treinstellen zijn nu op een voorlopige toelating vrijgegeven voor een zogenaamde “gelenkten Einsatz im kommerzielle Dienst”. Dit betekend niets anders dan gesanctioneerd en gecontroleerd proefbedrijf in de normale dienst. Waarschijnlijk is het midden februari eindelijk zover.

Ook de te laat geleverde ET 445 Twindexx in Duitsland presteren daar niet naar verwachting. Zo dreigt het Bundesland Sleeswijk Holstein als gevolg daarvan de DB nu met financiële sancties. De vestiging in Görlitz zou nu in de etalage gezet zijn. Een teken dat de nood bij Bombardier steeds nijpender is geworden. Momenteel is er in die hoek van Saksen wel meer aan de hand in de spoorweg branche. Op de valreep van 2017 kondigde Waggonbau Niesky nog haar faillissement aan en Siemens trekt zich terug uit de regio.

Bronnen:
https://www.bahnforum.ch
http://m.sz-online.de/nachrichten/winterschlussverkauf-in-ostsachsen-3867351.html
https://www.sz-online.de/nachrichten/verkaufsplaene-fuer-bombardier-werk-in-goerlitz-3867398.html

edit: correctie typo

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2018 00:31, reden: typo in topictitel
 

27-01-2018 14:53:25
icened
icened
Ken de geschiedenis van Bombardier niet echt. Weet niet hoe het de grootste leverancier van treinmaterieel is geworden. En waarom het nu minder goed gaat.

Bij de order van de nieuwste treinmaterieel in Nederland valt het op dat NS alleen voor Bombardier heeft gekozen met vierdelige SLT en de Traxx. CAF, Alstom en vooral Stadler is de grootste leverancier van nieuwe treinmaterieel in Nederland. Bombardier heeft via ICM, V-IRM en ICR een aandeel op het Nederlandse spoornet. Maar dat komt omdat Talbot door Bombardier is overgenomen.

Ook met ERTMS scoort Bombardier niet goed in Nederland. Alleen ERTMS geleverd tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer. En met forse vertraging.
 

27-01-2018 14:56:39
b2py
b2py
Wat wil je nu precies zeggen met het tweede deel van je post want ik snap er niets van. Nieuwste treinmaterieel is van Bombardier maar ook van CAF, Alstom en Stadler?  

27-01-2018 15:38:33
icened
icened
Sprinter NG (CAF), Intercity Nieuwe Generatie (Alstom) en Stadler Flirt.  


27-01-2018 16:06:25
Oldskool
Oldskool
Daar zullen dan diverse redenen voor geweest zijn.  

27-01-2018 17:20:58
nohab
nohab
In RM staat dat die Zwitserse treinstellen zijn toegelaten en dat Bombardier de Traxxen niet aangesleept krijgt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-01-2018 19:05:47
jeanne
jeanne
Ja dat krijg je, als er alleen maar over de optimistische berichten bericht wordt. Bovendien zal Bombardier dat graag zo zien en dat het mismanagement verzwegen wordt. Achter een prachtige façade van goed nieuws gaat soms ook veel ellende schuil. De SBB Twindexx is nog maar voorlopig toegelaten en dat vier jaar later dan voorzien (najaar 2013). Over het lossen van een eventuele optie(s) is het inmiddels opvallend stil geworden. Een aantal geleden verscheen er spotprent die een opvallende verbinding legde met iets hier ten lande zich afspeelde. %08% http://www.enotrac.com/media/img/cartoons/en/2014/3.jpg

Laatst bewerkt door jeanne op 27-01-2018 19:06


Jeanne Kok
 

27-01-2018 21:42:24
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (za 27 jan 2018 14:53:25 https://www.somda.nl/forum/20121/p639294/): Ken de geschiedenis van Bombardier niet echt. Weet niet hoe het de grootste leverancier van treinmaterieel is geworden. En waarom het nu minder goed gaat.


Bombardier is de grootste geworden door veel overnames en fusies, zoals:
- BN (België)
- ANF (Frankrijk)
- Talbot
- DWA
- ASEA (Zweden)
- BREL (jawel, British Rail Engineering Ltd!)
Enzovoorts, enzovoorts

Wat Bombardier echter niet altijd goed heeft gedaan is kijken of de overgenomen fabrieken nog wel aansluiten bij de rest van de groep, en of er geen overlap is met andere fabrieken waar soortgelijke werkzaamheden worden gedaan.

De fabrieken van Alstom in Frankrijk zijn veel meer gespecialiseerd in wat ze doen, er is minder overlap. De enige reden dat Alstom Belfort (gespecialiseerd in locomotieven en motrices) nog niet is gesloten is omdat de Franse overheid - via SNCF - een krankzinnige bestelling voor TGVs heeft geplaatst.

Andere leveranciers hebben in het verleden veel kritischer gekeken naar de overnameslachtoffers dan Bombardier. Daarom bestaat er bijvoorbeeld geen Alstom-fabriek meer in Engeland (Washwood Heath is in 2005 gesloten), terwijl Bombardier Brugge nog altijd bestaat.
 

27-01-2018 21:47:26
Jan-Mark
Jan-Mark
Bombardier Brugge bestaat ook gewoon omdat NMBS daar z'n treintjes vaak bestelt, zoals de M7...  

27-01-2018 21:56:04
AlexNL
AlexNL
In het boek van oud NMBS-baas Descheemaecker is ook nog een mooi verhaal te lezen over zijn aandeel in het openhouden van 'Brugge'.

Mede door zijn toedoen heeft Siemens een aanzienlijk deel van het bouwwerk van de Desiro's in Brugge laten doen, in plaats van in hun eigen fabrieken. Siemens heeft daardoor uiteindelijk een locatie in Praag gesloten wegens gebrek aan werk.

Laatst bewerkt door AlexNL op 27-01-2018 22:04
 

27-01-2018 22:50:29
AJT
AJT
De topictitel is verkeerd gespeld.  

28-01-2018 00:00:00
AlbertP
AlbertP
Veel onderdelen komen van toeleveranciers, als de spoorwegmaatschappijen daar contact mee weten te krijgen dan kunnen die onderdelen nog besteld worden. Of er blijft (net zoals na het faillissement van Saab gebeurde) een bedrijf over dat onderdelen levert voor Bombardier-treinen.

Het onderhouden van software, en bijv. geschikt maken voor nieuwe ETCS-versies, kan nog wel lastig worden, tenzij 1 van de andere fabrikanten bereid is om Bombardiers ETCS-activiteiten over te kopen.
 

28-01-2018 00:31:34
moderator
Moderator
moderator
Is aangepast.  

28-01-2018 12:04:14
phantom
phantom
Als Bombardier straks echt geheel bankroet zou zijn/gaan,hoelang kan men daar dan nog voor het rijdend mat aan kloppen voor reserve onderdelen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-01-2018 17:32:35
DVR
DVR
Quote
phantom (zo 28 jan 2018 12:04:14 https://www.somda.nl/forum/20121/p639354/): Als Bombardier straks echt geheel bankroet zou zijn/gaan,hoelang kan men daar dan nog voor het rijdend mat aan kloppen voor reserve onderdelen ?


Normaal worden de eerste reservedelen tezamen met de hoofdbestelling van het materieel bij de hoofdleverancier besteld. Deze besteld de meeste delen weer met de serie mee bij zijn toeleveranciers. Aansluitend worden reservedelen rechtstreeks bij de toeleveranciers besteld zonder tussenkomst van Bombardier(scheelt weer heel wat provisie. Ook is de termijn voor nalevering van onderdelen contractueel vastgelegd.
 

30-01-2018 13:15:41
jeanne
jeanne
Quote
nohab (za 27 jan 2018 17:20:58 https://www.somda.nl/forum/20121/p639312/): In RM staat dat die Zwitserse treinstellen zijn toegelaten en dat Bombardier de Traxxen niet aangesleept krijgt.


Zoals ik eerder al melde was de toelatingsvergunning van de Twindexx tijdelijk, maar ik kende de termijn niet. Nu meld Lok Report deze week dat deze vergunning uit november één jaar geldig is.


Jeanne Kok
 

31-01-2018 07:33:51
DDZ7504
DDZ7504
Ondertussen presenteert Bombardier de eerste TRAXX MS3, inmiddels ook bekend als BR 188: http://railcolornews.com/2018/01/30/eu-move-over-186-this-is-baureihe-188/

De betreffende loc is geschikt voor DE-AT-PL-NL-CZ-SK-HU + RO-HR-SI-IT. Opvallend dat het België-pakket er (nog?) niet in zit.


DDZ in dienst, ik blij!
 

31-01-2018 09:07:02
icened
icened
Wordt de komende jaren een interessante duel tussen Vectron en de nieuwste Traxx locomotieven. Krijgt vooral via Railcolor het idee dat Vectron momenteel de meeste orders krijgt.  

31-01-2018 14:26:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat is ook niet zo gek he die Vectron is al in aardig wat landen toegelaten inmiddels en is ook al een aantal jaren geleden geïntroduceerd die nieuwe Traxx-188 heeft nog geen enkele toelating%08%


MCN ASD
 

11-02-2018 21:27:55
jeanne
jeanne
Kennen SBB-treinen geen softwareproblemen?

De fabrikant Bombardier ontkent berichten in de media.

Afgelopen week ging het verhaal rond in de Zwitserse media: de nieuwe Bombardier-treinstellen, die SBB in 2010 voor 1,9 miljard frank kocht, zouden last hebben van softwareproblemen. Volgens plan hadden deze 62 dubbeldekkers in 2013 moeten rijden, maar zijn vertraagd door verschillende problemen. Een van de zes reeds geleverde treinen zouden nu vanwege software problemen een vertragingen van ongeveer 40 minuten hebben veroorzaakt.

Inside-it.ch vroeg na bij Bombardier: De software is een zo genaamd Train Control and Management System, een TCMS-software die door Bombardier zelf is ontwikkeld en sinds begin 2017 op het Zwitserse spoorwegnet getest wordt. Andreas Bonifazi, verantwoordelijk voor de pr- en communicatie bij Bombardier Zwitserland, legt uit: "De software veroorzaakt geen problemen, maar er is een voortdurend ontwikkeling en er worden steeds nieuwe releases uitgebracht. Het zogenaamde probleem heeft zich ooit voorgedaan, maar is ontstaan door een foutieve manipulatie van een machinist."

In een artikel Neue Zuercher Zeitung (NZZ) werd een anonieme technicus geciteerde die aangaf dat het 40 minuten had geduurt om de software te herstarten. Herstarten is niet nodig, maar in dit geval nodig om de problemen helemaal op te lossen, legt Bonifazi uit. Het software probleem moet nog dit jaar opgelost worden met de volgende softwareversie, dus de 'NZZ'. Bonifazi corrigeert ook dit: "Het probleem is inmiddels opgelost door een nieuwe release."

Bron: http://www.inside-it.ch/articles/50143, vrij vertaalt.
 

12-02-2018 07:17:30
nohab
nohab
Met 'Manipulation' zal in dat artikel bedoeld zijn handelingen en niet manipulatie (=aanpassingen, in dit geval aan die software).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-02-2018 09:55:31
jeanne
jeanne
Correct.  

12-02-2018 13:38:53
bnv
bnv
Quote
jeanne (za 27 jan 2018 14:13:50 https://www.somda.nl/forum/20121/p639291/): Bombardier

Het lijkt er op dat Bombardier na de problemen van de vliegtuig divisie nu ook steeds serieuzere problemen heeft met in railvoertuigen divisie. Onze Zwitserse vrienden melden dat het Twindexx project voor de SBB een financieel debacle is en consequenties heeft voor de vestiging in Görlitz. Daar bouwt Bombardier volgens het oorspronkelijk contract uit mei 2010 voor de SBB 59 Twindexx treinstellen in ruwbouw. Maar als gevolg van de veel te late levering is Bombardier gedwongen er nog eens drie extra voor eigen kosten bij te doen. Bovendien hebben ze zich ook nog verplicht om bij de dragen in de kosten voor extra revisies en onderhoud aan materieel dat door de SBB noodgedwongen langer dienst moet worden gehouden. Bombardier spaart daar waar maar mogelijk is in dit project. Zo zijn vele vaste werknemers Bombardier Villeneuve, waar de afwerking van de Twindexx plaats vindt, door goedkopere uitzendkrachten vervangen. Je kunt je afvragen of dat de kwaliteit ten goede komt.

Een heel klein licht puntje voor Bombardier is dat de SBB eindelijk de eerste vier Twindexx stellen overgenomen heeft. Deze treinstellen zijn nu op een voorlopige toelating vrijgegeven voor een zogenaamde “gelenkten Einsatz im kommerzielle Dienst”. Dit betekend niets anders dan gesanctioneerd en gecontroleerd proefbedrijf in de normale dienst. Waarschijnlijk is het midden februari eindelijk zover.

Ook de te laat geleverde ET 445 Twindexx in Duitsland presteren daar niet naar verwachting. Zo dreigt het Bundesland Sleeswijk Holstein als gevolg daarvan de DB nu met financiële sancties. De vestiging in Görlitz zou nu in de etalage gezet zijn. Een teken dat de nood bij Bombardier steeds nijpender is geworden. Momenteel is er in die hoek van Saksen wel meer aan de hand in de spoorweg branche. Op de valreep van 2017 kondigde Waggonbau Niesky nog haar faillissement aan en Siemens trekt zich terug uit de regio.

Bronnen:
https://www.bahnforum.ch
http://m.sz-online.de/nachrichten/winterschlussverkauf-in-ostsachsen-3867351.html
https://www.sz-online.de/nachrichten/verkaufsplaene-fuer-bombardier-werk-in-goerlitz-3867398.html

edit: correctie typo

-----------------------------------------------------

Voor de liefhebbers (met verontschuldiging voor het feit dat ik het deze keer niet vertaald heb, uitzondering op de regel): het originele bericht in de NZZ van dinsdag 06.02.2018.

Opgevallen overigens: alweer Bombardier met softwareproblemen. Hadden de Denen daar ook al niet last van en wij hier in Nederland ook op de Hoekse lijn?
Kan het verder niet beoordelen, maar wel opgevallen.
---------------------------------------------------------------------

Neue Züge kommen nicht in Fahrt
Softwareprobleme könnten den Einsatz der SBB-Doppelstöcker von Bombardier verzögern
Gian Andrea Marti

Die Inbetriebnahme der 62 Doppelstockzüge, welche die SBB 2010 für rund 1,9 Milliarden Franken beim kanadischen Zugbauer Bombardier bestellt haben, hätte eigentlich schon vor fünf Jahren erfolgen sollen. Wegen technischer Probleme und Lieferungsausfällen sind die Fahrzeuge bis heute nicht im Einsatz. Dies, obwohl das Bundesamt für Verkehr im November 2017 eine befristete Betriebsbewilligung für 6 der 62 georderten Bombardier-Züge erteilt hat.

Die Testfahrten Ende 2017 seien nicht zufriedenstellend verlaufen, berichtete Radio SRF. Die Software der Züge bereitet nach wie vor Probleme. So dauere es nach einem längeren Halt teilweise bis zu 40 Minuten oder länger, bis die Züge wieder hochgefahren seien, wurden zwei SBB-Lokomotivführer zitiert.

Sowohl bei den SBB als auch bei Bombardier ist das Problem der langen Aufstartzeiten der Züge bekannt, wie es in einer Stellungnahme zur Radiosendung hiess. Es sei aber nicht so, dass das Aufstarten der Software in jedem Fall 40 Minuten dauere, sagte SBB-Mediensprecher Christian Ginsig auf Anfrage der NZZ. Dank einem Software-Update habe man diese Problemfälle mittlerweile auf rund 20 Minuten reduzieren können. Neue Software-Releases sollen weiter Abhilfe schaffen.

Für die Betriebseinführung seien derzeit die letzten Vorbereitungen im Gange, sagte Ginsig. Der neue Zug soll schrittweise eingeführt werden. «Es ist geplant, dass der Zug ab Dezember 2018 im vollen Software-Funktionsumfang eingesetzt werden kann.» Über die Zahl der dann rollenden Bombardier-Züge könne er noch keine Angaben machen. Die Software ist aber nicht das einzige Problem, das gelöst werden muss. So ist die Beschwerde von Behindertenverbänden gegen die befristete Betriebsbewilligung der ersten sechs Zugskompositionen am Bundesverwaltungsgericht noch hängig. Da die Beschwerde von Gesetzes wegen eine aufschiebende Wirkung hat, hoffen die SBB auf einen raschen Entscheid.