Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Tijdstippen meenemen fietsen in de trein

Dinsdag 23 jan 2018 - 00:00:00
bacr
bacr
Dank voor alle reacties! Ik weet een beetje meer.

Dinsdag 23 jan 2018 - 00:00:00
treinfan
treinfan
De regels zijn er om overlast van fietsen tijdens de spits te voorkomen. Het zou dan wel vreemd zijn als je in de spits je fiets zou mogen meenemen, ook al ben je voor 16:00 begonnen met de reis.

Dinsdag 23 jan 2018 - 17:15:04
bacr
bacr
Morgen ga ik met de trein op pad en 'moet' mijn fiets meenemen.
Nu heb ik bij de voorwaarden voor het fietskaartje gelezen dat je je fiets mag nemen en dat je je reis met je fiets mag 'aanvangen' voor het tijdstip van de spits, maar dat je je reis dan niet zou mogen 'voortzetten'. Betekent dat dan daadwerkelijk, wanneer ik om 16:00 uur in Lutjebroek sta, dat ik uit de trein gezet wordt en daar pas om 18:30 uur weer in mag stappen? Of is het net als met het inchecken van je voordeeluren/dalurenkaartje, dat je tijdstip van inchecken bepalend is voor of je de reis nog mag afmaken?

Dinsdag 23 jan 2018 - 17:19:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat eerste, tenzij vertraagd mag de fiets zich niet tijdens de spits in de trein bevinden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 23 jan 2018 - 17:25:44
maarten83
maarten83
Ik zie vaak zat fietsen in de spits in de trein. Schijnbaar wordt er niet echt op toegezien.

Dinsdag 23 jan 2018 - 17:30:41
SunKeeper
SunKeeper
Het hangt ook af van de mate van overlast.
De regel (tijdstippen) is er vooral omdat het in de spits gemiddeld drukker is en dan alle klapzittingen/staanplaatsen bij voorkeur gebruikt kunnen worden voor reizigers.

Hoe druk het op de lijn en tijdstip is weet ik niet, maar het is de moeite waard dat even te bekijken.

Dinsdag 23 jan 2018 - 17:36:10
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Je kunt het beste contact opnemen met de hc. De ene is strenger dan de andere. Ga niet zomaar in de spits met fiets reizen, dan kun je in de problemen komen. Je kunt zo een hc treffen, die het volgens de regels afhandelt.
Er zijn ook treinen, waar het best wel kan en treinen waar het absoluut niet kan qua drukte.
Het beste is gewoon, je reis zodanig te plannen, dat je niet in de spits terecht komt.
Zorg er ook voor dat je een fietskaart gekocht hebt en geladen op je OV-Chipkaart. Er zijn altijd mensen, die proberen gratis de fiets mee te nemen en als je keurig een fietskaart hebt, heb je gelijk een streepje voor bij de hc.
Let er ook op dat de nieuwe Railpocket de fietskaart iets anders weer geeft dan de oude. De hc's zijn daar nog niet aan gewend en denken dan dat je geen fietskaart hebt. Het is mij nu 2x overkomen. Rustig blijven, aangeven dat je een fietskaart hebt en vragen of ze nog een keer willen checken. En ja, dan blijkt de fietskaart na een paar seconden toch te worden weer gegeven. Vandaag bedankte de hc me, hij had het nog niet eerder mee gemaakt.
Oh ja, als je een fietskaart op de OV-Chipkaart hebt geladen, check dan altijd nog even of hij er echt op staat. Nogmaals de kaart voor de lezer houden en de automaat geeft aan wat er op de kaart staat. Verder kun je zelf nergens zien of hij er echt opstaat.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Dinsdag 23 jan 2018 om 17:47:59

Dick van den Hoven

Woensdag 24 jan 2018 - 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar er ontstaat al gauw een glijdende schaal waar elke conducteur op elk deeltraject weer anders op kan reageren. Dat kan positief zijn, maar in dit geval brengt dat meer nadelen met zich mee.

Woensdag 24 jan 2018 - 00:15:42
scooter
scooter
@@dvdhoven
Hij kan natuurlijk ook een los fietskaartje kopen,heb je ook geen probleem met uitlezen van de HC

Laatst bewerkt door scooter op Woensdag 24 jan 2018 om 00:16:01

Woensdag 24 jan 2018 - 07:30:15
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Kan, maar dan verspil je papier en een chip. En je zit weer met een los kaartje te frommelen. Het is juist handig dat je alles op de OV Chipkaart hebt.
En het uitleesprobleem gaat vanzelf over als het treinpersoneel eenmaal gewend is aan de nieuwe apparaten. In feite lijkt het op het begin toen je fietskaartjes voor het eerst op de OV Chipkaart kon laden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 24 jan 2018 om 07:31:11

Dick van den Hoven

Woensdag 24 jan 2018 - 08:03:06
stijngeluk
stijngeluk
Ik heb dit eens gevraagd aan ns online en meerdere hc’s. Het schijnt te gaan om de instap/vertrektijd van de trein. Ik moest regelmatig terug met Mn fiets van Amr naar Ah en pakte dan de 3059 want die vertrok nog buiten de spits en ging rechtstreeks naar Ah. Als ik de 859 en daarna de 3159 wou pakken moest ik op Ut wachten tot 18:30 omdat ik dan de trein uit ben gestapt.

Woensdag 24 jan 2018 - 11:20:23
PKP
PKP
Dit is onjuist. De regels over fiets mee in de trein zijn duidelijk:

Je kunt je fiets meenemen van maandag t/m vrijdag tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur. In de spits mag je je fiets niet meenemen ivm de ruimte. In het weekend en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee in de trein, ook tijdens spitsuren.

Laatst bewerkt door PKP op Woensdag 24 jan 2018 om 11:21:14

Woensdag 24 jan 2018 - 12:09:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
treinfan (di 23 jan 2018 18:32:52.580574 www.somda.nl): De regels zijn er om overlast van fietsen tijdens de spits te voorkomen.
En toch mag er enige flexibiliteit best bij gehanteerd worden vind ik.
Als je met een situatie zit waarin ov en fiets je enigste vervoer is,en je wordt verplicht om op een bepaald tijdstip ergens te zijn waar bv geen ov stopt,dan wil je je fiets wel bij je hebben ipv dat eind te moeten lopen
Niet alles is of zwart of enkel wit,er is nog iets wat daar tussen zit...

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 24 jan 2018 - 13:18:22
PKP
PKP
Juist, iedereen vind zichzelf en zijn bezigheden het belangrijkste, als je hier niet duidelijk in bent met duidelijke en vaststaande regels staat de trein ook in de spits vol met fietsen.

Woensdag 24 jan 2018 - 13:19:31
treinfan
treinfan
Je kan uiteraard altijd om coulance vragen bij de HC. Dat zal waarschijnlijk wel lukken als er weinig reizigers zijn in de trein, maar niet in een drukke spitstrein.

[Bezig met laden...]

Woensdag 24 jan 2018 - 14:53:03
SunKeeper
SunKeeper
Quote
phantom (wo 24 jan 2018 12:09:07 www.somda.nl): Niet alles is of zwart of enkel wit,er is nog iets wat daar tussen zit...
...een vouwfiets. Dan hoef je niet te lopen, ook niet aan tijden of treinkaartjes te houden.

Woensdag 24 jan 2018 - 14:59:24
maarten83
maarten83
Wel opvouwen

Laatst bewerkt door maarten83 op Woensdag 24 jan 2018 om 14:59:46

Woensdag 24 jan 2018 - 15:00:23
SunKeeper
SunKeeper
En niet onbeheerd voor de klapzittingen deponeren en zelf aan de andere kant van het treinstel gaan zitten.

Woensdag 24 jan 2018 - 17:16:51
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Let er dan wel op dat een vouwfiets niet op een fietsplek mag worden geparkeerd. Of je moet er zelf op een klapzitje bij gaan zitten.
Aantal jaren geleden mooi geval mee gemaakt. Toen reed ICR nog in de 3600. Iemand had zo'n kingsize vouwfiets met grote wielen op de fietsplek gezet. Er kwamen nogal wat gewone fietsen en de hc kwam kijken of het allemaal ging. Ik gaf aan dat die vouwfiets lelijk in de weg stond. Hc rukte de deur van het reizigerscompartiement open en riep "Van wie is die vouwfiets?" Iemand meldde zich en kreeg te horen "Meenemen die fiets, die mag hier niet staan"

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 24 jan 2018 om 17:20:31

Dick van den Hoven

Woensdag 24 jan 2018 - 19:38:55
bacr
bacr
De HC's waren vriendelijk en bovendien was ik mijn terugreis ver voor de spits begonnen, maar eindigde 'm ruim in de spits. Geen problemen ondervonden

Woensdag 24 jan 2018 - 21:43:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
phantom (wo 24 jan 2018 12:09:07 www.somda.nl):Als je met een situatie zit waarin ov en fiets je enigste vervoer is,en je wordt verplicht om op een bepaald tijdstip ergens te zijn waar bv geen ov stopt,dan wil je je fiets wel bij je hebben ipv dat eind te moeten lopen
Daar hebben ze nou net de OV-fiets voor uitgevonden

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 25 jan 2018 - 00:00:00
bacr
bacr
Ja, maar die heb je niet op alle stations....

Donderdag 25 jan 2018 - 12:06:18
Jmsz
Jmsz
Ik probeer juist mijn vouwfiets altijd 'netjes' op de fietsenplekken te zetten. Dit voelt het meest logisch ook al is het technisch gezien misschien reguliere bagage. Wel vind ik het prettig om nog normaal te kunnen zitten als ik met dat ding reis, dus loop ik vaak even de coupé in om daar een normale stoel te zoeken. In de VIRM is het helemaal ideaal met de vierzits naast de fietsenplekken.

Donderdag 25 jan 2018 - 12:28:33
maarten83
maarten83
In een VIRM past een opgevouwen fiets prima tussen de rugleuningen of voor de lift. Dus waarom dan op fietsplek neerzetten? Of klap je hem dan niet in?

Donderdag 25 jan 2018 - 14:49:13
Jmsz
Jmsz
Ik klap hem uiteraard wel in. Voor de lift is inderdaad ook vaak een goede optie. Maar ik blijf me toch bezwaard voelen als ik bij een andere deur instap dan die met het fietssymbooltje.

Donderdag 25 jan 2018 - 20:35:47
anton_
anton_
Quote
Jmsz (do 25 jan 2018 12:06:18 www.somda.nl): Ik probeer juist mijn vouwfiets altijd 'netjes' op de fietsenplekken te zetten.
Lijkt mij dat je je fiets alleen daar mag neerzetten als je een fietskaartje heb gekocht. ( of haal je je vouwfiets daar weg als er iemand met een gewone fiets instapt ? )
Maar de NS is niet erg duidelijk in de regels rondom de fiets. Bij een andere vervoerder zag ik in ieder geval een sticker in de trein, maar daarop de regels uitgelegd - inclusief een tekst in de trand van ¨Op deze plek hebben fietsen voorrang - reizigers dienen plaats te maken voor fietsen¨

Donderdag 25 jan 2018 - 20:39:07
SunKeeper
SunKeeper
NS heeft ook dat soort stickers in de treinen: pbs.twimg.com

Vrijdag 26 jan 2018 - 00:00:00
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Volgens het huisregel bord in de trein horen vouwfietsen op het balkon te blijven. “Zet vouwfietsen compact opgevouwen op het balkon.”

Vrijdag 26 jan 2018 - 04:14:47
anton_
anton_
soms staan die er, maar soms ook niet. En een sticker met b.v. de regel: ¨U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen.¨ heb ik nog nooit gezien in de trein.

Vrijdag 26 jan 2018 - 14:56:53
PKP
PKP
Dat is correct. Vouwfietsen moeten in opgevouwen toestand op balkon geplaatst worden.
Mag ook op de fietsenplek, indien er geen echte fietsen zijn. Echte fietsen gaan op fietsenplek wel altijd voor.
Met opgevouwen vouwfiets mag je overal instappen en deze op elk balkon neerzetten. Meenemen in reizigersafdeling is niet toegestaan. Je hoeft niet bij de vouwfiets op het balkon te zitten.

Vrijdag 26 jan 2018 - 22:20:53
anton_
anton_
vreemde regel - het mooie van de (kleinere) vouwfietsen is juist dat ze tussen twee rugleuningen passen- staan ze niemand in de weg

Zaterdag 27 jan 2018 - 00:47:03
scooter
scooter
Dit staat in de algemene voorwaarden van NS:
Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden verstaan.
Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoermiddelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten

Er staat dus niet specifiek bij op het balkon,maar op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt

Zaterdag 27 jan 2018 - 10:46:56
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
En das gelijk een lastige,want jij kan de vouwfiets tussen bv die leuningen niet als hinderlijk beschrijven maar wat vind de passagier die misschien getik van de fiets hoort tegen de achterkant van zijn stoel omdat de fiets schommelt door een wisselstraat ?
OF door die zelfde wisselstraat breekt een passagier bijna z'n nek omdat hij over jouw vouwfiets valt die tussen de ruimte van de rugleunig uitglijd zo t gangpad in ?

Flauwe voorbeelden,maar dan kan je dus discussie gaan voeren met ns personeel over de definitie van hinder/overlast

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 27 jan 2018 - 12:16:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Beide is inderdaad flauw en geen praktijk. De goedkopere vouwfiets met scharnier past niet tussen de rugleuningen en de duurdere echte vouwfietsen die wel passen staan gewoon stabiel zonder getik.
Enige wat wel eens fout gaat is een opgevouwen fiets die omvalt en wat nog vaker fout gaat zijn reizigers die geen zin hebben hun vouwfiets geheel niet of slechts deels op te vouwen.

Zaterdag 27 jan 2018 - 17:03:34
PKP
PKP
Quote
scooter (za 27 jan 2018 00:47:03 www.somda.nl):

Er staat dus niet specifiek bij op het balkon,maar op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt
Maar in de reisregels in de trein zelf staat wel weer duidelijk: Vouwfietsen alleen op het balkon.

Zaterdag 27 jan 2018 - 18:28:44
bloemkool
bloemkool
Ik heb nu niet de indruk dat er veel commotie ontstaat over fietsen en vouwfietsen.

Zaterdag 27 jan 2018 - 19:56:29
SunKeeper
SunKeeper
Daar denken ze bij @ns_online wel anders over.