23-01-2018 12:35:29 | ||
---|---|---|
anton_
|
In Australië heeft Rio Tinto een proef gedaan een trein zonder Machinist. 100 km zonder Machinist. https://www.reuters.com/article/us-rio-tinto-iron/rio-tinto-on-track-to-go-driverless-on-iron-ore-trains-in-2018-idUSKCN1C70OU?il=0 Laatst bewerkt door moderator op 23-01-2018 17:28, reden: Taalcorrecties topictitel |
23-01-2018 15:19:55 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Nederland ligt nog achter, daar zal eind dit jaar tijdens een proef 100 km worden gereden op de semi-automatische piloot. Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2018 00:15, reden: Reactie weggehaald op verwijderd bericht Choo choo..... |
23-01-2018 16:33:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Buiten dat het kostenbesparend is begrijp ik niet dat spoorbedrijven dit zouden willen. Je kan je veiligheid niet meer garanderen omdat een 'domme' computer de trein bestuurd. |
23-01-2018 16:46:14 | ||
---|---|---|
bacr
|
Waarbij de computer (helaas...) vele malen betrouwbaarder en slimmer is geworden dan de gemiddelde machinist. Alleen kan die computer in het reizigersvervoer dan weer niet veel van de klantgerichte aspecten van het machinistenwerk overnemen %03% |
23-01-2018 16:52:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Geloof je nu werkelijk dat de machinist nu de veiligheid van de trein kan garanderen? Daarvoor gaat een trein echt een beetje te snel voor, machinist moet kunnen vertrouwen op de seinen, en die worden al lang niet meer met de hand bediend. |
23-01-2018 17:44:20 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Zoals niet vertrekken als de hc heeft gefloten en er nog een aansluiting binnen komt. |
23-01-2018 17:52:39 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Een machinist zal zijn trein stilzetten wanneer hij geluiden hoort of dingen voelt die niet normaal zijn. Een computergestuurde trein moet je wel echt ramvol met sensoren proppen wil je bij een bovenleidingbreuk of ontsporing niet nog proberen te rijden. Tevens als er wat aan de hand is onderweg zal je toch een mens nodig hebben om de juiste beslissing te nemen op zo'n moment. Ja, het opvolgen van seinen en snelheden zal een computer beter doen dan een machinist, maar dan moet je wel een 100% betrouwbare computer hebben. En dan hebben we het nog niet eens over personen/voorwerpen dichtbij/op het spoor die een computer niet/nauwelijks waar kan nemen. |
23-01-2018 18:37:22 | ||
---|---|---|
michaben
|
En dat incident bij Harmelen, waarbij een ontspoorde goederentrein pas tot stilstand werd gebracht na een alarmoproep? |
23-01-2018 18:43:26 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
In Australie zijn de afstanden dusdanig groot, en het gebied vaak niet of nauwelijks bewoond, dat het daar best wel zin heeft om het te onderzoeken en proberen. Hier zit alles nogal dicht op elkaar en is het druk; dat is een compleet andere situatie. Ik denk dat het hier minder zin heeft dan in Australie om oa bovengenoemde redenen. |
23-01-2018 19:37:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Dergelijke sensoren kosten hedendaags vrijwel niets. Quote Dat is het mooie van hard- en software; het doet 100% van de tijd exact hetgeen wat je het vertelt te doen met dezelfde precisie. Met alle respect voor het rijdend personeel, maar een dat maakt een computer in dat opzicht in alle gevallen betrouwbaarder dan een menselijke bestuurder. Quote ProRail is al geruime tijd bezig met een project waarin allerhande objecten langs het spoor herkend kunnen worden, dus dat duurt naar verwachting ook zo lang niet meer. |
23-01-2018 19:51:41 | ||
---|---|---|
mich
|
Hahaha, wel eens een computergestuurde 186 het land doorgereden? Of gezien hoeveel STS passages er in ERTMS gebied zijn? Nee sensoren, software en hardware doen nevernooitniet 100% van wat ze moeten doen. Op dit moment is de meest betrouwbare combinatie notabene een locomotief serie 1200 met een machinist. Deze combi haalt ongeveer een 100% score op het gebied van doet altijd wat het moet doen. Hoe meer sensoren, hoe groter de foutkans. Als je een 186 na een weekend stilstand op de waalhaven in de nabijheid van de zendmast opstart kun je de ETCS altijd nog een 2de keer opstarten. Interferentie, vocht(kan moderne electronica nog veel slechter tegen dan de oude locomotieven, merk je alleen vaak niet omdat die nieuwe dagelijks rijden), stroomstromen, slechte contacten, corrosie, onstabiele of afwijkende voeding zijn allemaal dingen waar het moderne spul niet tegen kan. Een 1300 functioneerd prima zowel met 50 volt batterijspanning als met 100 volt, wat zeg ik met 0 volt kun je hem nog opbouwen. Hoe meer computers en sensoren je inbouwd hoe erger het wordt. Daarbij hebben de programmeurs van software nooit alles voorzien wat er buiten op het spoor gebeurd. Dat blijft voor minstens de komende 20 jaar achter de feiten aanlopen. Zo is er bijvoorbeeld nog geen softwarematige oplossing voor gladheid, iets wat een machinist met vakmanschap wel kan ondervangen. |
23-01-2018 20:08:20 | ||
---|---|---|
b2py
|
Even voor mij, wat zijn de grootste invloedsfactoren op bijvoorbeeld een STS passage? |
23-01-2018 20:36:13 | ||
---|---|---|
mich
|
Vaak de mens, klopt. Het gaat mij er echter om dat niemand het onjuiste beeld moet hebben dat je met techniek 100% haalt. Vaak verre van dat. |
23-01-2018 20:38:57 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
paar nutteloze berichten verwijderd. |
23-01-2018 20:52:32 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteDe vraag is dan, als een mens 98% haalt, haalt de techniek dan 99%? Laatst bewerkt door b2py op 23-01-2018 21:02 |
23-01-2018 20:54:28 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat is een goede vraag, ik denk dat dat op het gebied van STSsen met de huidige techniek mogelijk is, echter met het automatisch laten rijden van treinen (nog) niet. |
23-01-2018 21:03:12 | ||
---|---|---|
b2py
|
En waarom denk je dat dat met automatisch rijden niet kan dan? |
23-01-2018 22:29:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Omdat computers gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf waardoor ze niet meer doen wat je ervan verwacht. |
23-01-2018 22:51:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Maar automatisch rijdende metro's en sneltrams bestaan al jaren, ook in de buitenlucht. Zie bijvoorbeeld de Londense DLR of de metro van Kopenhagen. Die systemen functioneren prima en zijn hoogst betrouwbaar, ongeacht de omstandigheden. Het grootste verschil tussen die systemen en 'heavy rail' is dat het een afgesloten systeem betreft. Er zijn geen overwegen, perrons hebben deuren (of er is een toezichthouder zoals bij de DLR) en alle treinen op het netwerk worden door een computer bestuurd. |
24-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
@AgentX; Klopt maar men wil ook in het noorden testen met Arriva reizigerstreinen op een baanvak met overwegen. |
24-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Een machinist houd in de gaten wat voor hem gebeurd en kan anticiperen op dingen die gebeuren , je kan dat ondervangen door camera's met beeldherkenning maar of dat failsafe is? Of je gaat 100'n km's spoorlijn voorzien van grote schermen ter afscherming en alle overwegen vervangen door tunnels/viaducten |
24-01-2018 08:40:17 | ||
---|---|---|
Biem94
|
Quote Dat klopt, daarnaast zijn daar over het algemeen geen wissels op de lange trajecten en is het gewoon een heel stuk rechtuit. Vooral zo'n kolentrein als deze zal niet op trajecten rijden waar veel andere treinen rijden dus is dit veel beter uitvoerbaar dan in Nederland. |
24-01-2018 09:31:27 | ||
---|---|---|
bacr
|
Hou het er zelfs maar op dat het speciaal door het mijnbouwbedrijf voor het erts- en kolenvervoer aangelegde lijnen zijn die van niks naar nergens gaan. De westkust van Australië is (buiten de regio rond Perth) al nauwelijks bevolkt, ook de havensteden niet waar die spoorlijnen uitkomen; en de locaties waar de mijnen zich bevinden, zijn nog desolater. Laatst bewerkt door bacr op 24-01-2018 09:34 |
24-01-2018 09:44:28 | ||
---|---|---|
Biem94
|
Quote Ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk, de spoorweg is eigendom van en beheerd door Rio Tinto: http://www.riotinto.com/australia/pilbara/rail-9752.aspx |
24-01-2018 14:50:30 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Ze dachten goh, daar woont toch al niemand, een trein met niemand erop past er wel prima bij.%08% |
24-01-2018 16:35:22 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Mensen gelukkig totaal niet %08% |
24-01-2018 17:23:15 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteZette me aan het denken. Wat is nu de primaire rol van een machinist op de trein. Volgens mij het voertuig van a naar b brengen en hierbij de seinbeelden volgen en de snelheid van de trein daaropvolgend aanpassen. Als je iets een computer kan laten doen is dat het wel. Dan ga je naar de secundaire taken kijken die een machinist heeft. Is er iemand hier die een duidelijke afgebakende taakomschrijving heeft van een machinist met eventueel onderscheid in primaire en secundaire taken? |
24-01-2018 17:40:24 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
En dat ga je gebruiken namens ProRail om het invoeren van zelfrijdende treinen te kunnen versnellen? %08% |
24-01-2018 18:47:18 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Wat toevallig dat er op het testtraject (Betuweroute) geen overwegen zijn! |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-01-2018 18:49:14 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Dergelijke systemen kunnen niet fail-safe gemaakt worden, maar dat geeft niet want mensen zijn ook niet fail-safe. Een computer kan een hoop met een goede camera voorop de trein, en tevens staat die computer continu in verbinding met de wal, dus de bewakingscamera's bij overwegen en perrons kunnen ook gebruikt worden om een trein tot stoppen te dwingen als er iets mis gaat. |
24-01-2018 19:09:23 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Willen is iets anders dan daadwerkelijk gaan doen. Vooralsnog is alleen de proef over de Betuweroute daadwerkelijk gestart. |
24-01-2018 22:00:28 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote In dit soort gevallen lijkt het me verstandiger dat een computer de trein rijdt want die kun je dan in ieder geval zo programmeren dat pas wordt vertrokken als de deuren door de HC zijn gesloten. Gelijk vertrekken na fluiten klinkt niet heel klantvriendelijk |
24-01-2018 23:25:31 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote ALS hij het hoort of voelt. En ALS hij de conclusie trekt dat het verstandiger is om te stoppen. Er zijn zat voorbeelden waarbij een machinist helemaal niet zelf tijdig ingrijpt. Hotbox detectoren zijn er ook niet gekomen omdat machinisten feilloos zijn bijvoorbeeld. Quote Anticiperen op een bovenleidingbreuk op remwegafstand lijkt me een aardig ambitieus doel. En stoppen bij een noodoproep is iets wat prima te automatiseren valt. De conclusie van 25 jaar ervaring met zelfrijdende voertuigen in ons land is juist dat een overkill aan sensoren de zaak alleen maar storingsgevoeliger maakt. Met simpele meetsystemen kun je vaak net zo veel bereiken als met hightech sensoren. Die sensoren geven overigens in sommige gevallen wel net de informatie die ontbreekt om een probleem op te lossen. Quote Een stuurtafel in een kantoor met een machinist er achter is voldoende, je hoeft echt niet op iedere trein een machinist te zetten om de juiste beslissingen te nemen als er iets aan de hand is. Tenminste dit is de dagelijkse praktijk met automatische kranen en ik zou niet weten waarom dat anders zou zijn met een voertuig met een spoorbreedte die een factor 20 kleiner is. Quote Dat is helemaal niet het issue. Een computer hoeft alleen maar het onderscheid te kunnen maken tussen wat hij wel en niet kan uitvoeren. Richting de 100% betrouwbaarheid is wel een mooi streven want iets wat 90% van de tijd hulp nodig heeft schiet zijn doel een beetje voorbij. Quote Dan moet je deze video maar eens bekijken. Ik doet het niet na, zo snel zo veel verschillende objecten onderscheiden. https://youtu.be/VOC3huqHrss |
24-01-2018 23:28:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De filmeditor heeft zijn werk goed gedaan. Meer niet. Laatst bewerkt door sjoerd op 24-01-2018 23:33 |
24-01-2018 23:38:37 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Een trein die in the middle of nowhere is gestrand met een storing die alleen ter plekke met een noodoplossing kan worden verholpen lijkt me een stuk lastiger dan in een compact landje waar er binnen de kortste keren iemand ter plekke kan zijn. Druk en dicht op elkaar maakt nou niet echt het verschil. Het maakt toch niet uit of het blok nu net 10 seconden vrij is of al 3 uur? |
24-01-2018 23:54:54 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Weer zo'n zorgvuldig onderbouwde bijdrage, waarvoor dank. Van mij mag je blijven geloven dat de aarde plat is maar je kunt je ook gewoon eens ergens in verdiepen in plaats van op basis van vooroordelen te reageren. Die organisatoren van de TED talks zitten zeker ook in het "complot"? https://youtu.be/Cgxsv1riJhI |
25-01-2018 01:01:29 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Tsja, een slecht product is natuurlijk iets anders dan dat de hele technologie niet deugt. Wat er eind jaren tachtig/begin jaren negentig aan locs werd gebouwd was ook dramatisch. Dezelfde techniek wordt tegenwoordig behoorlijk betrouwbaar toegepast. ERTMS is een naïeve droom vergelijkbaar met het oplossen van taalbarrières door het introduceren van nog een extra taal die bovendien echt niemand spreekt: esperanto. Interoperabiliteit had veel eenvoudiger kunnen bereikt met Indusi op de Betuweroute en TVM op de HSL. En qua veiligheid verschuift het het risico van het niet reageren op seinbeelden naar de gegevensinvoer. Quote Dat is ook wat overtrokken, je mobiel zit vol met sensoren waarvan je waarschijnlijk niet eens bewust bent dat ze er in zitten. Maar alles kan kapot en behoeft onderhoud dus is het van belang om het tot een minimum te beperken. Quote Dat geloof ik gelijk. Aan de andere kant heeft ook iemand een 1300 aan puin gereden. Je kunt je afvragen hoeveel moeite je daarvoor had moeten doen met een loc vol met software. Quote Ik kan er nog wel een paar noemen waar je rekening mee moet houden: temperatuursinvoeden (zowel hitte als kou), zoute zeelucht, zandstormen en trillingen. Gevoelige apparatuur hoort thuis in een geïsoleerde, afgeveerde en geairconditionede ruimte. |
25-01-2018 01:09:48 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Het probleem is doorgaans dat technische oplossingen juist te failsafe worden ontworpen waardoor je vaak onnodig stil staat. De ervaring met bemande en zelfrijdende voertuigen leert dat mensen veel meer schade weten te veroorzaken. En van de brokken met automatische voertuigen is dan ook nog eens een groot deel terug te voeren op menselijk handelen. |
25-01-2018 01:12:38 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote De uitkomst van een proef kan ook zijn dat het alleen realistisch is als je alle overwegen opheft. |
25-01-2018 08:55:51 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Leuke discussie hier, maar het "automatisch" rijden in Nederland is voorlopig beperkt tot een soort van slimme cruise control, die vooral zorgt dat de trein zich aan zijn eigen dienstregeling houdt én rekening houdt met treinen in zijn omgeving. En dat alles met zo min mogelijk gebruik van energie. Dus eigenlijk zoals een slimme cruise control die b.v. al op de modernste touringcars zit, die de snelheid aanhouden maar ook voor voldoende afstand tot de voorganger zorgen (en dus afremmen indien nodig) en corrigeren/waarschuwen wanneer je buiten de rijstrook raakt. In al deze gevallen blijft een machinist (en chauffeur) nodig omdat lang nog niet alle hierboven genoemde zaken - overwegen, aanrijding met dieren of erger, spoorlopers - bevredigend door computers afgehandeld kunnen worden. Maar ontwikkelingen hierin gaan heel snel. Bijna alle huidige toepassingen van automatisch rijden hebben deze zaken niet: geen overwegen, weinig wissels, perrondeuren, lijn vooral in tunnels of op viaducten, etc. |
25-01-2018 09:08:11 | ||
---|---|---|
Diedje
|
Quote Dat sluit natuurlijk perfect aan bij de wens van ProRail om alle overwegen op te heffen... |
25-01-2018 09:55:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ja, en op de locaties waar dat niet kan of waar het ontzettend veel geld gaat kosten? |
25-01-2018 12:53:34 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Een overwegwachter aanstellen. |
25-01-2018 15:14:17 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Overwegen kunnen altijd worden verwijderd. Mcn Asd |
25-01-2018 16:04:03 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ja, uiteraard kan het altijd worden verwijderd. Maar er zijn vele punten waar dat niet wenselijk is, en waar een tunnel ook niet altijd mogelijk is (tenzij er veel bebouwing weggehaald wordt en er dus een smak geld tegenaan moet). |
25-01-2018 16:57:30 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zelfrijdende voertuigen kunnen prima overweg met kruisend verkeer. In primitieve vorm hebben we dit al in Nederland, er rijden namelijk al jaren onbemande busjes tussen Rotterdam en Capelle a/d IJssel welke op vier plekken de openbare weg kruisen. Natuurlijk gaat een trein een stuk harder, maar die techniek is ook vele jaren nieuwer. En je kunt zoals gezegd ook prima sensoren en/of camera's op de kruising zelf monteren zodat een trein al op een kilometer afstand kan beoordelen of de kruising veilig is. Laatst bewerkt door michaben op 25-01-2018 16:57 |
25-01-2018 20:54:18 | ||
---|---|---|
anton_
|
Bij overwegen kun je natuurlijk ook sensoren inbouwen. Ik kan met zelfs voorstellen dat dat in sommige gevallen veiliger is. Voorbeeld: op zicht rijden met 140 door de mist. |
25-01-2018 21:37:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Al eerder ging het over detectie van personen, en het filmfragment van Henk1619 suggereerde dat aardig met van die onnodig grote ge-edite rechthoeken om de acteurs. Intussen kunnen aardig wat auto's een persoon feilloos detecteren zonder gedoe en grijpen in met een remming of uitwijkpoging. Dat is dus technisch allemaal goed mogelijk. Of je een detector kunt leren om hetzelfde te doen voor een buitenprofielkraan of een hert, daarvoor komt nog wel wat kijken. Alleen: die auto's kunnen nog wel iets doen om een aanrijding te voorkomen, maar voor een spoorvoertuig is een korte remweg of een uitwijkpoging niet mogelijk. Nu zullen er helaas bij alles wat we ondernemen slachtoffers vallen, en ook de machinist kan niet alles zien. Wie ooit in de mist of in het donker (of beide) op de bok heeft gezeten, kent dit fenomeen. Het is op goed geluk doorkarren om je dient te halen. En dan reageer je ook op geluiden om je heen, die door het rijlawaai heen klinken. Detectoren en sensors? Geef mij toch nog maar even een meester op de bok! Maar wat nu nog niet kan, zal ooit best lukken. |
25-01-2018 21:45:41 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Een laserscan meet niet echt nauwkeurig in dichte mist. En een visueel systeem heeft net als de mens wat zichtproblemen. Maar allicht beter dan met dat soort middelen vanaf grote afstand meten. Ultrasoon zou in theorie wel in mist moeten werken. |
25-01-2018 22:33:14 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Dat zijn geen ge-edite rechthoeken. Het zijn gewoon de gebieden waarbinnen de software een bepaald aangeleerd object heeft herkend. De dikte van de lijnen geeft aan hoe zeker het algoritme van zijn herkenning is. Quote Je kunt dat soort systemen alles aanleren wat je zou willen. Je zult alleen honderden voorbeelden moeten verzamelen en allerlei variaties in de dataset moeten stoppen. Om je een idee te geven hoe goed dit soort systemen inmiddels zijn kreeg ik onlangs een voorbeeld van een bedrijfje dat dergelijke technologie levert. Voor het tellen van bloemen en knoppen in kassen telde het systeem meer dan 100% in een test dataset. Bij nadere analyse bleek dat er inderdaad meer op de foto's stonden terwijl die door een mens toch behoorlijk nauwkeurig waren bekeken. Quote Hoe je op die informatie gaat reageren met software is een veel grotere uitdaging. Maar bij een spoorvoertuig is dat doorgaans een snelremming inzetten. En daarna via remote control een mens het verder laten afhandelen. Bij een auto is zo'n afhandeling niet echt werkbaar en zijn er veel meer variaties is hoe je zou kunnen reageren met elk ook weer hun voor- en nadelen. Een zelfrijdende trein is vele malen gemakkelijker dan een auto op de openbare weg. Quote In het donker vond ik reuze meevallen, frontseinen van modern materieel stralen best ver en de weerkaatsing van de spoorstaven geeft een vrij goed referentiekader. Met een auto in het stikdonker op een onbekend landweggetje vind ik in iedere geval stukken minder prettig. Mist is wellicht anders, geen ervaring mee. Wat voor geluiden had je trouwens gedacht te horen? Laatst bewerkt door Henk1619 op 25-01-2018 22:35 |
25-01-2018 22:44:27 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Et voilà, daar hebben we de verborgen agenda van Prorail. |
25-01-2018 22:44:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Now we're talking. %02% In de cabine hoor je elke mast voorbijkomen en je hoort dus ook het windverband van een stalen brug. In het verleden waren de schuine twee- of drieplanks mistbaken er in die vorm wegens hun specifieke geluid in de cabine. Op de trajecten waar je vaak komt voel je en herken je elke hobbel en kuil en elke las en elk wissel, en voel je ook zonder te kijken dat je bij of op die overweg bent en voel je overbruggingen en vaak ook duikers. Kortom, alle zintuigen spelen mee., zeker in de mist in het donker. Bovendien hoor je en voel je elke bons die er niet moet zijn. |
25-01-2018 23:04:33 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Je hoeft het niet eerst perfect te maken als de computer maar nauwkeurig genoeg kan inschatten wat hij niet kan. Gewoon 2 km voor de overweg overschakelen op remote control en de mens dat stukje laten doen is ook een oplossing. |
25-01-2018 23:28:56 | ||
---|---|---|
thom
|
En dan iemand achter een bureau zetten die alleen maar overwegpassages achter elkaar op zijn beeldscherm voorbij ziet schieten? Na een tijdje zal die echt niets afwijkends meer opvallen Zou je die persoon tussen door rust geven, kun je hem net zo goed op de trein laten zitten natuurlijk Quote Tot er een vogel tegen die camera aan gort splet %08% Laatst bewerkt door thom op 25-01-2018 23:41 |
26-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Zullen de voorspellingen van de Gebroeders Das toch een keer uitkomen. |
26-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Er zijn daar geen kruisingen met wegverkeer |
26-01-2018 08:47:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
In deze tijd van claimcultuur (en dat zal nog wel erger en Amerikaanser worden) moet ik er niet aan denken om willens en wetens een systeem te accepteren dat niet fail-safe is. Inderdaad, dat is de machinist ook niet, maar o wee als een trein wordt bestuurd door een automaat die het vervoersbedrijf en ILT hebben geaccepteerd, als gevolg waarvan een ongeval plaatsvindt met schade en/of letsel, terwijl van te voren vast stond dat die steken zou kunnen laten vallen, of waarvan dat achteraf kan worden aangetoond. Dat gaat hem voorlopig niet worden. In mijn auto wordt ik ook bijgestaan door allerlei sensors, maar ik ben er zelf ook nog. |
26-01-2018 09:26:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteMisschien ook de verborgen agenda van Arriva want ja, scheelt wel machinisten |
26-01-2018 12:15:35 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Nee ik sta niet te springen om straks mn eigen doodverklaring opgemaakt zien worden met als oorzaak dood door falende computer Van iedereen word verwacht dat wat hij moet doen,dat hij/zij dat doet naar het best hij kan. Willens en wetens iets accepteren wat niet werkt en dat mijn leven laten besturen al is t maar voor even,nee dat nooit. Je zegt wat ik zelf ook denk,een auto met gadgets en electronica helpt jouw,en jij hebt de controle niet die electronica. Mezelf laten rijden door iets niet menselijks wil ik niet,niet per auto en ook niet met iets anders qua transport. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
26-01-2018 13:59:20 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Ze willen zelf rijdende treinen bij ProRail, maar een “simpele” atb baanstoring bij Boxtel verhelpen die er al 4 maanden zit lukt niet... robq |
26-01-2018 14:01:04 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Daar scoor je beter mee dan zo`n simpele ATB baanstoring |
26-01-2018 15:19:02 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Dan heb je zeker nog nooit in een vliegtuig gezeten? Laatst bewerkt door MasterE op 26-01-2018 15:19 Mcn Asd |
26-01-2018 17:00:29 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Hier ook niet als ATO (zonder Mcn ooit) wordt toegepast. De test(en) die in Nederland worden gedaan zijn puur ter ondersteuning van de Mcn. Laatst bewerkt door MasterE op 26-01-2018 17:03 Mcn Asd |
26-01-2018 17:11:34 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Een vraag aan de machinisten hier: zijn jullie niet bang dat jullie baan over 20 jaar niet meer bestaat? |
26-01-2018 17:33:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het is hoe dan ook maar de vraag of er over enige tijd nog treinen rijden, en dan behoeven ze ook niet meer te worden onderhouden. Als we ons straks allemaal verplaatsen in shuttles, geleide voertuigjes, en wie weet mini-jets, worden alle auto's en treinen overbodig. Die kant gaat het snel op. Cargo zal grotendeels via een soort buizenpost worden geregeld. En dat alles zonder overwegen! In vliegtuigen en ruimtesondes is nu al veel geautomatiseerd, maar het kan toch nog niet helemaal zonder de piloot. Hun vakmanschap was weer eens te zien toen het stormde. |
26-01-2018 17:43:11 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Nja, er wordt nu al gesproken dat autonoom autorijden binnen enkele jaren al mogelijk is. Zodra dit betaalbaar wordt voor de middenstand zul je niet veel anders meer gaan zien op de weg. De techniek op het spoor loopt wat dat betreft nog flink achter, maar ooit (en of dat over 10 of 50 jaar zal zijn) zal ook daar de boel automatisch gaan. Die buizenpost is wel heel futuristisch vooralsnog %08% |
26-01-2018 18:08:20 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Hadden ze bij de bank 40 jaar geleden al voor intern transport, dus het concept is bepaald niet nieuw. |
26-01-2018 18:45:09 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ja, daar gingen inderdaad ook hele zeecontainers door het gebouw %08% |
26-01-2018 19:52:00 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Nee, rijden zonder Mcn kan alleen op een volledig gesloten spoorwegsysteem. Dat zie ik niet gebeuren binnen 20 jaar. Mcn Asd |
26-01-2018 20:43:44 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Ik zorg er gewoon voor dat tegen die tijd ons 600tje nog steeds rijdt |
26-01-2018 20:52:15 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Quoteja en nee. Ik denk niet dat ik de komende 20 jaar bang moet zijn voor mijn baan, maar ik moet er nog 40... wil dan toch ook graag m’n hypotheek betalen, en voor de rest kan ik niet zo veel robq |
26-01-2018 22:03:23 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Tijd gaat sneller dan je denkt %02%: Rio Tinto rijdt dus ook onbemand over overwegen: Mr McIntosh said Rio was comfortable with what he said was well-proven technology that governs the trains as they go through level crossings and interact with the broader community. https://www.theaustralian.com.au/business/mining-energy/rio-tinto-speeds-up-plan-for-driverless-ore-trains/news-story/ecf3fe436e36ad88e5fa1d0c7bff1b15 |
26-01-2018 23:58:30 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Och, de parlevinkers, lantaarnopstekers, reetvegers, lorrenboeren, schillenboeren, overwegwachters, bruggentrekkers (en ga zo maar door, de lijst is eindeloos) hebben daar destijds ook allemaal wat op gevonden. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
27-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
De overwegen die de treinen daar passeren kan je niet vergelijken met de overweg in bv Den Dolder, de verkeersintensiteit is daar veel lager. |
27-01-2018 00:05:47 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Ik denk alleen dat het gebied waar deze trein (gaat) rijd(t)(en) sowieso niet te vergelijken is met dicht bevolkte gebieden. Ik ben er niet zo bang voor, maar we gaan het vanzelf meemaken. Mcn Asd |
27-01-2018 11:34:55 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
QuoteNouja m’n opa was mijnwerker in zuid Limburg en die heeft 15 jaar werkeloos thuis gezeten. robq |
27-01-2018 20:41:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, nu vergelijk je dus toch! Zeer zinvol, want dan vallen de overeenkomsten en verschillen juist op.%02% |
19-12-2018 18:50:16 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote gelukt voor 31-12 https://www.treinreiziger.nl/zelfrijdende-trein-machnist-nodig-om-reizigersvraag-verwerken/ |