Spoorverbinding Amsterdam - Köln
Forum: Algemeen - Algemeen
20-01-2018 10:02:06
icened
icened
Las onlangs dit stukje in treinreiziger.nl:

http://www.treinreiziger.nl/ns-ziet-17-meer-ice-reizen/

Quote:

Intercity logische keuze

De ICE’s naar Frankfurt zullen gewoon blijven bestaan, maar de extra treinen zullen waarschijnlijk intercity’s worden. “Omdat op dat traject geen HSL ligt, is het natuurlijk zonde om dat met hogesnelheidstreinen te doen,” legt Iddink uit. Hij vervolgt: “Die komen op dat stuk niet tot hun recht. Inzet van intercity’s zal in zo’n geval dus logisch zijn.”

Ruim een jaar geleden stond hier al iets over:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjj6daDlebYAhWrKcAKHfQSDsQQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ovmagazine.nl%2F2016%2F01%2Fns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt-1755%2F&usg=AOvVaw1qmEqjMnWpp8yKaZzWhUO9

- Zal een IC die de ICE aanvult tussen Amsterdam - Köln dan dezelfde stoppatroon hebben als de ICE Amsterdam - Frankfurt/Basel? Of wordt de IC dan geintegreerd in zowel het NS en DB netwerk?
- Welke treinmaterieel zullen ze dan inzetten? Vectron + rijtuigen is een mogelijkheid. Maar de ICNG kan ook aangepast worden. Al lijk me 2022 nog te vroeg voor inzet tussen Amsterdam - Köln. Want de ICNG zal dan als volgens planning gaat de Traxx + ICR gaan vervangen tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven. En toelating op zowel Nederlands en Duits spoornet is niet zo geregeld.

Laatst bewerkt door moderator op 21-01-2018 05:58, reden: Hoofdletters in topictitel
 

20-01-2018 11:51:48
Berk24
Berk24
De bedoeling was volgens mij 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln. Die zou naast de gebruikelijke IC-stations ook stoppen in Köln Messe/Deutz en wellicht ook in Düsseldorf Flughafen en Wesel. Materieel wordt lok+rijtuigen.

De ICE zou slechts enkele keren per dag rijden en vooral bedoeld zijn voor zakenreizigers van/naar Framkfurt en er wordt daarnaast verder gereden naar Basel en München.

Laatst bewerkt door Berk24 op 20-01-2018 13:32


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-01-2018 11:55:35
dh3201
dh3201
Past dat met ETMET tussen Schiphol en Arnhem er nog wel tussen? Of wordt deze IC als er ook Duitsland geschikt ICNG is geïntegreerd met ETMET tussen Utrecht en Arnhem?


Shqiperise-lopers?
 

20-01-2018 12:24:33
Berk24
Berk24
Volgens mij gaat de nieuwe IC rijden op de tijden dat er geen ICE rijdt, dus het ene uur rijdt er een IC, het uur erna een IC of ICE.

Het materieel van de IC Berlin wordt over een aantal jaar vvernieuwd, dus ik verwacht datvde IC Köln met hetzelfde materieel gaat rijden als de IC Berlin.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 


20-01-2018 13:01:47
jeanne
jeanne
Quote
Berk24 (za 20 jan 2018 11:51:48 https://www.somda.nl/forum/20094/p638538/): De bedoeling was volgens 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln. Die zou naast de gebruikelijke IC-stations ook stoppen in Köln Messe/Deutz en wellicht ook in Düsseldorf Flughafen en Wesel. Materieel wordt lok+rijtuigen.

De ICE zou slechts enkele keren per dag rijden en vooral bedoeld zijn voor zakenreizigers van/naar Frankfurt en er wordt daarnaast verder gereden naar Basel en München.



Quote
Berk24 (za 20 jan 2018 12:24:33 https://www.somda.nl/forum/20094/p638541/): Volgens mij gaat de nieuwe IC rijden op de tijden dat er geen ICE rijdt, dus het ene uur rijdt er een IC, het uur erna een IC of ICE.

Het materieel van de IC Berlin wordt over een aantal jaar vvernieuwd, dus ik verwacht dat de IC Köln met hetzelfde materieel gaat rijden als de IC Berlin.



Voor dat deze quote’s hun eigen een leven gaat leiden een opmerking mijnerzijds. Dat er een jaar geleden over een ander soort IC verbinding gesproken werd is juist, maar hoe deze diensten uitgevoerd zouden worden was nu juist nog in onderzoek. Kunnen we het a.u.b. gewoon even bij de feiten laten en geen zaken poneren die nog geenszins zijn uitgewerkt. Dit werk alleen maar onduidelijkheid in de hand!

Laatst bewerkt door jeanne op 20-01-2018 13:06


Jeanne Kok
 

20-01-2018 13:17:55
plubru
plubru
Speculeren is toch ook leuk, b.v. een 6 landen route: Amsterdam...Köln-Bonn-Koblenz-Trier-Luxenburg-Metz-Nancy-Epinal-Mulhouse-Basel-Bern-Brig-Milaan-Genua-Pisa-Rome


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 

20-01-2018 13:24:42
martijn
martijn
Speculeren is natuurlijk wat anders dan zaken vermelden alsof het feiten zijn.  

20-01-2018 13:32:30
ICiNG
ICiNG
Zo'n IC is leuk, maar vraag me wel af wanneer er gereden wordt met materiaal van DB (eventueel in combi met NS-Traxx) of dit wel geïntegreerd met de reguliere NS-intercities kan rijden.

Is er wel voldoende ruimte voor nog een Internationale trein bovenop de ICE, of is juist een trein (laten we zeggen ICNG of voor mijn part een omgebouwde VIRM) die gecombineerd wordt met bijvoorbeeld de IC Schiphol - Nijmegen een beter alternatief?

Is daarnaast de reguliere reizigersstroom (dus niet de zakenlieden maar gewoon de forens zoals u en ik) er wel op voorbereid/berekend?
 

20-01-2018 13:38:28
bloemkool
bloemkool
Mee eens, je kunt je ook afvragen hoeveel vraag er is naast een ICE bovenop een IC en de al bestaande RE tussen Arnhem en Duitsland.  

20-01-2018 17:03:39
didam2009
didam2009
Er rijd ook een stop trein tussen Arnhem en Dusseldorf


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

20-01-2018 17:15:55
MetroRET
MetroRET
Dat is die RE  

20-01-2018 17:45:26
DDietzen
DDietzen
Een jaartje geleden zag ik ook nog ergens langskomen dat er een voorstel lag om de ICE volledig af te schaffen en te vervangen door een uurlijkse IC Asd - Koln. Wellicht is zoiets makkelijker te integreren in het PHS Shl - Nm, maar dat hangt m.i. nog maar af van de lijnvoering (en uiteraard het gebruikte materieel - ICNG of Duitse rijtuigen?).  

20-01-2018 18:05:29
Berk24
Berk24
Volgens mij was er nooit sprake van een volledige opheffing van de ICE naar Amsterdam. Het zakelijke verkeer naar Frankfurt is te belangrijk ervoor en volgens mij is de ICE naar Basel redelijk populair en die zou ook niet geschrapt worden. Wel zouden enkele ICE's vervangen worden door IC's die tot Köln rijden, omdat de ICE op Köln-Amsterdam suboptimaal gebruikt wordt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

21-01-2018 00:00:00
yappa
yappa
@Berk24 volgens mij heeft de directeur van NS International toch minstens die suggestie gewekt: https://www.ovmagazine.nl/2016/01/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt-1755/  

21-01-2018 00:00:00
AgentX
AgentX
Ehm. Kost geld...  

21-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Is Köln Messe/Deutz ook niet belangrijk als station voor het nabijgelegen beurscomplex (Messe)?
Of omgekeerd, de Beurs heeft belang bij goede OV (internationale) verbindingen.
 

21-01-2018 00:05:21
phantom
phantom
Laat die nieuwe ICNG 1st maar is komen en met een redelijk korte tijd zijn binnenlandse diensten vervullen zonder problemen.
Daarna kan je pas (mits je bij kan bestellen) gaan denken aan ICNG op grens overschrijdende diensten.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2018 10:12:42
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (za 20 jan 2018 11:51:48 https://www.somda.nl/forum/20094/p638538/): De bedoeling was volgens mij 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln. Die zou naast de gebruikelijke IC-stations ook stoppen in Köln Messe/Deutz en wellicht ook in Düsseldorf Flughafen en Wesel. Materieel wordt lok+rijtuigen.


Ja, want een opmerking "er ligt geen HSL op het traject naar Frankfurt" is natuurlijk absolute kul. Als je een IC naar Frankfurt wil rijden moet die via Koblenz en is die een uur langer onderweg. Dan heb je het ene uur een IC die aankomt tegelijkertijd met de ICE die een uur later vertrekt.
Afgezien van de verplichte overstap die je krijgt met een IC naar Keulen is het helemaal geen slecht idee.

Maar waarom zou je willen stoppen in Köln Messe/Deutz? Dat doet men nu alleen (in de kelder) omdat ze niet willen keren in Keulen. Stoppen op Köln Messe/Deutz hoog en Köln Hbf slaat nergens op. Op Köln Messe/Deutz geef je dan alleen aansluiting op de regionale treinen. Overstappen op de ICE's naar het zuiden kun je naast Keulen ook in Duisburg en Düsseldorf doen.
 

21-01-2018 11:29:18
Berk24
Berk24
Köln Messe/Deutz ontsluit het gehele rechteroever van Köln, is een belangrijk OV-knooppunt (voor reizigers die naar de Luchthaven of naar het Siegerland willen, win je door te stoppen in Köln Messe/Deutz een hoop tijd, want sommige aansluitingen die op Köln Hbf niet worden aangeboden, worden wel aangeboden op Koln Messe-Deutz) en Köln Messe/Deutz behoort tot Bahnhofskategorie 1, dus ik denk dat je het belang van Köln Messe/Deutz onderschat. Het lijkt mij gewoon logisch om alle passerende treinen te laten stoppen in Köln Messe/Deutz, zodat Köln Messe/Deutz het belangrijkste OV-knooppunt van Köln wordt. Doorgaande ICE-treinen tussen Düsseldorf en Frankfurt Flughafen hoeven dan ook geen omweg meer te maken via Köln Hbf en bij Köln Messe/Deutz ben je met 800 meter lopen in het centrum.

Verder zei ik niet dat er geen HSL op het traject naar Frankfurt ligt, er ligt geen HSL op het traject Amsterdam-Köln. Zolang de reisrelatie Nederland-Frankfurt niet buitensporig groot is, kun je het aantal directe treinen Amsterdam-Frankfurt verminderen en vervangen door goedkopere IC-treinen die tot Köln rijden. In Düsseldorf of Köln Messe/Deutz kan er worden overgestapt op de ICE naar Frankfurt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

21-01-2018 12:18:04
Tim82
Tim82
Ben je wel eens op Messe Deutz geweest? Dat station is met de hoeveelheid perrons, amper overkapping, maar 1 perrontunnel, geen roltrappen, smalle trappetjes de perrons op, amper faciliteiten totaal niet berekend op meer stoppende treinen dan nu. De afhandeling van de treinen zal daar vastlopen en in de smalle tunnels en trapgangen zal het verstoppen met reizigers. Daarnaast zullen treinen als Thalys naar Brussel toch in Hbf blijven eindigen, dus die overstap mogelijkheden ga je dan verliezen. Zonder extreem hoge kosten is van Messe Deutz niks volwaardigs te maken met een capaciteit van het huidige hoofdstation.  

21-01-2018 12:26:59
Berk24
Berk24
De Thalyssen die in Köln Hbf eindigen gaan leeg door naar het opstelterrein dat ten oosten van Messe/Deutz ligt, dan kun je de Thalys beter laten stoppen in Messe/Deutz, want die trein gebruikt toch de Hohenzollernbrücke, dat een enorme bottleneck is in het Duitse spoorwegnet. Om echt ruimte te maken op de Hohenzollernbrücke zul je toch echt alle doorgaande ICE-treinen tussen Düsseldorf en Frankfurt Flughafen moeten laten stoppen in Messe/Deutz en Hbf links laten liggen. IC(E)-treinen die in Köln eindigen kun je net zo goed laten stoppen in Köln Messe/Deutz, want er is dan nauwelijks sprake van doorgaande reizigers die last hebben van die stop. Dan blijven de IC-treinen richting Bonn over en mij lijkt het logisch om de IC-treinen in ieder geval op alle stations die behoren tot Kategorie 1 (Messe/Deutz dus) en Kategorie 2 (bijv. Oberhausen) te laten stoppen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

21-01-2018 13:13:32
thom
thom
Wat heb je niet begrepen aan de post voor je, waarin verteld word dat Köln Messe Deutz daar helemaal niet geschikt voor is?

Je kunt wel steeds je monoloog opnieuw afspelen, maar luister en reageer ook eens op een ander %03%
 

21-01-2018 13:25:33
didam2009
didam2009
Waarom leg men geen tunnel onder de Utrechtse heuvelrug voor Doorgaande treinen.
En het bestaande spoor voor stoptreinen.
Net als in het Inntahl gebeurt is
Dan heb je ook geen IC stops nodig in Ede,Veenendaal de klomp en Zeist.
Want je laat de stop trein van Arnhem naar Ede doorrijden naar Utrecht


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

21-01-2018 19:02:52
ICiNG
ICiNG
Quote
didam2009 (zo 21 jan 2018 13:25:33 https://www.somda.nl/forum/20094/p638599/): Waarom leg men geen tunnel onder de Utrechtse heuvelrug voor Doorgaande treinen.
En het bestaande spoor voor stoptreinen.
Net als in het Inntahl gebeurt is
Dan heb je ook geen IC stops nodig in Ede,Veenendaal de klomp en Zeist.
Want je laat de stop trein van Arnhem naar Ede doorrijden naar Utrecht


Als jij wat contributie in de clubkas gooit zal d'r vast wel een tunnel komen %08%

En waarom zou die nieuwe trein niet in Ed, Db en Klp mogen stoppen? Ik denk dat je heel wat forensen er blij mee maakt als je die trein volledig integreert in de binnenlandse dienstregeling. Lijkt me ook meer bij NS / de Nederlandse reizigersstroom passen. Waarom moet het nu weer een aparte internationale trein zijn terwijl de huidige treinen soms uitpuilen?
 

21-01-2018 19:18:52
icened
icened
Quote
didam2009 (zo 21 jan 2018 13:25:33 https://www.somda.nl/forum/20094/p638599/): Waarom leg men geen tunnel onder de Utrechtse heuvelrug voor Doorgaande treinen.
En het bestaande spoor voor stoptreinen.
Net als in het Inntahl gebeurt is
Dan heb je ook geen IC stops nodig in Ede,Veenendaal de klomp en Zeist.
Want je laat de stop trein van Arnhem naar Ede doorrijden naar Utrecht

Quote
ICiNG (zo 21 jan 2018 19:02:52 https://www.somda.nl/forum/20094/p638619/):

Als jij wat contributie in de clubkas gooit zal d'r vast wel een tunnel komen %08%

En waarom zou die nieuwe trein niet in Ed, Db en Klp mogen stoppen? Ik denk dat je heel wat forensen er blij mee maakt als je die trein volledig integreert in de binnenlandse dienstregeling. Lijkt me ook meer bij NS / de Nederlandse reizigersstroom passen. Waarom moet het nu weer een aparte internationale trein zijn terwijl de huidige treinen soms uitpuilen?


Even terug in het verre verleden. Heb een zeer oude aflevering van Zembla uit 1999:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjI5duf1enYAhWMLMAKHSioBK0QtwIIMDAB&url=https%3A%2F%2Fvimeo.com%2F60895738&usg=AOvVaw2iGHKaYT_kjK_WhTC8l0dZ

Tussen 6:25 - 16:24 zie je waarom de HSL Oost niet is aangelegd. Dan zie je de situatie ter plekke en waarom enorme investeringen tussen Utrecht - Arnhem - Duitse grens niet meer gemaakt worden. Welke alternatieven zijn er allemaal geweest na het schrappen van de HSL Oost? Nadat de aanleg van de Zuiderzeelijn geschrapt werd waren voor 1 miljard een aantal andere alternatieven.

En een HST van 60 miljoen gulden (27,27 miljoen euro) verdient zich niet makkelijk terug. NS & DB hebben niet voor niets vele EC & EN verbindingen geschrapt ten gunste van de ICE.

Maar desondanks kunnen ze de ICE niet echt rendabel krijgen. Zijn NS en DB daarom tot het inzicht gekomen dat nog meer ICE niet rendabel is? En ook qua dienstregeling niet gunstig is op zowel het Duitse en Nederlandse spoornet?

Laatst bewerkt door icened op 21-01-2018 19:37
 

22-01-2018 00:00:00
reisthijs
reisthijs
Wat maakt het uit of de enige Fernverbinding bent? Die andere zijn doorgaande verbindingen, deze zou toch in Köln eindigen. Dan maakt een stop meer of minder naar iets zo veel uit.

Het artikel zegt niet dat er geen HSL naar Frankfurt ligt, het gaat immers over Amsterdam-Köln, daar ligt geen HSL tussen, dus is een IC(NG) die 200 kan snel genoeg.
 

22-01-2018 06:34:29
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (zo 21 jan 2018 11:29:18 https://www.somda.nl/forum/20094/p638586/): Köln Messe/Deutz ontsluit het gehele rechteroever van Köln, is een belangrijk OV-knooppunt (voor reizigers die naar de Luchthaven of naar het Siegerland willen, win je door te stoppen in Köln Messe/Deutz een hoop tijd, want sommige aansluitingen die op Köln Hbf niet worden aangeboden, worden wel aangeboden op Koln Messe-Deutz)

Volgens mij ben je dan de enige Fernverbindung die dan op Koln Messe-Deutz stopt (uitgezonderd de ICE's in de kelder)

Quote
Verder zei ik niet dat er geen HSL op het traject naar Frankfurt ligt

Ik ook niet dat jij dat zegt, het artikel zegt dat.

Quote
icened (zo 21 jan 2018 19:18:52 https://www.somda.nl/forum/20094/p638621/):
Quote
didam2009 (zo 21 jan 2018 13:25:33 https://www.somda.nl/forum/20094/p638599/): Waarom leg men geen tunnel onder de Utrechtse heuvelrug voor Doorgaande treinen.
En het bestaande spoor voor stoptreinen.
Net als in het Inntahl gebeurt is
Dan heb je ook geen IC stops nodig in Ede,Veenendaal de klomp en Zeist.
Want je laat de stop trein van Arnhem naar Ede doorrijden naar Utrecht

Quote
ICiNG (zo 21 jan 2018 19:02:52 https://www.somda.nl/forum/20094/p638619/):

Als jij wat contributie in de clubkas gooit zal d'r vast wel een tunnel komen %08%

En waarom zou die nieuwe trein niet in Ed, Db en Klp mogen stoppen? Ik denk dat je heel wat forensen er blij mee maakt als je die trein volledig integreert in de binnenlandse dienstregeling. Lijkt me ook meer bij NS / de Nederlandse reizigersstroom passen. Waarom moet het nu weer een aparte internationale trein zijn terwijl de huidige treinen soms uitpuilen?


Tussen 6:25 - 16:24 zie je waarom de HSL Oost niet is aangelegd. Dan zie je de situatie ter plekke en waarom enorme investeringen tussen Utrecht - Arnhem - Duitse grens niet meer gemaakt worden. Welke alternatieven zijn er allemaal geweest na het schrappen van de HSL Oost? Nadat de aanleg van de Zuiderzeelijn geschrapt werd waren voor 1 miljard een aantal andere alternatieven.


Het traject wordt nu bij een paar stations aangepakt en zal in de nabije toekomst veel grondiger aangepakt moeten worden vanwege reizigersgroei en ETMET. Dat het 4-sporig wordt daar ontkom je niet aan. Dan kun je ook al eens gaan nadenken of 200 km/h zonder stoppen van Utrecht naar Arnhem een optie is.

Laatst bewerkt door mdeen op 22-01-2018 06:37
 

22-01-2018 09:57:35
icened
icened
Quote
mdeen (ma 22 jan 2018 06:34:29 https://www.somda.nl/forum/20094/p638633/):
Het traject wordt nu bij een paar stations aangepakt en zal in de nabije toekomst veel grondiger aangepakt moeten worden vanwege reizigersgroei en ETMET. Dat het 4-sporig wordt daar ontkom je niet aan. Dan kun je ook al eens gaan nadenken of 200 km/h zonder stoppen van Utrecht naar Arnhem een optie is.


200 km p/u onder 1500 volt geeft kans op meer storingen. Zeker bij een hoge frequentie. Tenzij er meer onderstations gebouwd worden zoals het geval was/is tussen Bordeaux - Tours waar TGV met 200/220 km p/u reden tussen alle overige langzamere treinverkeer.

Een andere optie kan natuurlijk het elektrificeren met 3 KV zijn.

Laatst bewerkt door icened op 22-01-2018 15:00
 

22-01-2018 17:43:44
brun
brun
Quote
Tim82 (zo 21 jan 2018 12:18:04 https://www.somda.nl/forum/20094/p638594/): Ben je wel eens op Messe Deutz geweest? Dat station is met de hoeveelheid perrons, amper overkapping, maar 1 perrontunnel, geen roltrappen, smalle trappetjes de perrons op, amper faciliteiten totaal niet berekend op meer stoppende treinen dan nu.


Mwah, dat klopt niet helemaal. Ik ben best vaak op Deutz in- of uitgestapt, ook in de ICE naar Amsterdam als die weer eens via Deutz-Tief werd omgeleid, wat toch al gauw één keer per jaar gebeurt. Die perrons van Tief zijn superlang, vrijwel geheel overkapt, in het midden stukken breder dan Köln Hbf en definitief niet minder toegankelijk dan bijvoorbeeld Amsterdam-Amstel.

Als je in Deutz in de ICE naar Amsterdam stapte, was dat altijd een verademing ten opzichte van Köln Hbf, dat bij elke volle trein totaal vastloopt vanwege de smalle, volle perrons en de smalle trappen.

In Deutz moet alleen een beetje duidelijker bewegwijzering worden aangebracht, want wie daar voor 't eerst uitstapt, zoekt zich dood.

Voor de rest is het mijden van de Hohenzollernbrücke altijd goed. De sporen zijn bomvol, treinen mogen er maar in fietstempo eroverheen...

Laatst bewerkt door brun op 22-01-2018 17:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
In 1998 kwam de AE ri Kirchberg 100% zeker door Köln hbf. Route liep verder via Bonn-Beuel en rechter-oever tot aan Mainz.  

23-01-2018 06:39:37
mtlx
mtlx
Quote
icened (ma 22 jan 2018 09:57:35 https://www.somda.nl/forum/20094/p638652/):
Quote
mdeen (ma 22 jan 2018 06:34:29 https://www.somda.nl/forum/20094/p638633/):
Het traject wordt nu bij een paar stations aangepakt en zal in de nabije toekomst veel grondiger aangepakt moeten worden vanwege reizigersgroei en ETMET. Dat het 4-sporig wordt daar ontkom je niet aan. Dan kun je ook al eens gaan nadenken of 200 km/h zonder stoppen van Utrecht naar Arnhem een optie is.


200 km p/u onder 1500 volt geeft kans op meer storingen. Zeker bij een hoge frequentie.

Geeft kans op meer storingen? #hoedan

Het aantal volt geeft hooguit een beperking aan de hoeveelheid stroom die een trein uit ds bovenleiding kan trekken. Het duurt daardoor langer om onder 1500v de 200 km/u te bereiken, maar of dat nou meer storingen veroorzaakt....
 

23-01-2018 10:10:56
gvttreinen
gvttreinen
Vraag het de Fransen, zij rijden al jaaaaren 200 km/h onder 1500 volt.  

23-01-2018 16:26:26
icened
icened
Quote
brun (ma 22 jan 2018 17:43:44 https://www.somda.nl/forum/20094/p638698/):

Mwah, dat klopt niet helemaal. Ik ben best vaak op Deutz in- of uitgestapt, ook in de ICE naar Amsterdam als die weer eens via Deutz-Tief werd omgeleid, wat toch al gauw één keer per jaar gebeurt. Die perrons van Tief zijn superlang, vrijwel geheel overkapt, in het midden stukken breder dan Köln Hbf en definitief niet minder toegankelijk dan bijvoorbeeld Amsterdam-Amstel.

Als je in Deutz in de ICE naar Amsterdam stapte, was dat altijd een verademing ten opzichte van Köln Hbf, dat bij elke volle trein totaal vastloopt vanwege de smalle, volle perrons en de smalle trappen.

In Deutz moet alleen een beetje duidelijker bewegwijzering worden aangebracht, want wie daar voor 't eerst uitstapt, zoekt zich dood.

Voor de rest is het mijden van de Hohenzollernbrücke altijd goed. De sporen zijn bomvol, treinen mogen er maar in fietstempo eroverheen...


Ben er ook geweest. Hoe moeten ze deze knelpunt oplossen? Aan de ene zijde van Köln Hbf de befaamde kerk. Aan de andere zijde van het station een weg waardoor station ook amper uit te breiden is.

En dan de brug. Hoe worden de goederentreinen omgeleid in Köln?
 

23-01-2018 16:49:42
bacr
bacr
Bekijk de stad Keulen maar eens op een kaart-applicatie, dan zie je dat er vele bogen uit veel verschillende windrichtingen om de stad heen lopen.
Was vanuit de Alpen Express en AutoSlaapTrein altijd leuk om te ervaren wanneer je bij Keulen aankwam en de televisietoren aan de ene kant zag opdoemen en na 5-10 minuten rijden opeens vanuit een heel andere hoek zag. Op Köln Hbf kwam de AE planmatig niet en dus ook niet over de Rijnbrug voor de Dom.

Laatst bewerkt door bacr op 23-01-2018 16:50
 

23-01-2018 22:00:34
Daniel1
Daniel1
Wie op google maps naar de hohenzollernbrucke kijkt, ziet dat er aan de zuidzijde nog plek is voor een extra brug met twee sporen. Het lijkt erop dat dit vroeger het geval was, of dat dit wordt geïllustreerd door de aanwezigheid van wat (tram)sporen aan de oostzijde: https://www.google.nl/maps/place/Keulen,+Duitsland/@50.9411417,6.9686696,125m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47bf259169ab2fe5:0x42760fc4a2a77f0!8m2!3d50.937531!4d6.9602786

Laatst bewerkt door Daniel1 op 23-01-2018 22:43
 

23-01-2018 22:09:02
AgentX
AgentX
Ik zit even te kijken maar ik snap 'm niet helemaal. Bedoel je dat er aan de zuidzijde mogelijk ruimte is voor een extra brug met twee sporen?  

23-01-2018 22:20:37
cuneo56
cuneo56
"Vroegah"lag er een wegbrug naast de ( nu) drie spoorbruggen. Je kan als je nu naar voetpad loopt zelfs een stukje oude tramrails zien liggen.
En om daar ooit een extra spoorbrug te bouwen : verplaats dan ook even de concertzaal die daar ligt, je mag nu soms niet eens over het dak lopen als er geluidsopnames zijn daar!%02%
 

23-01-2018 22:24:33
SunKeeper
SunKeeper
In 3D-beeld een plaatje erbij: https://cdn.onemorething.nl/uploads//hm_bbpui_temp/3tzflq32583r1y6e88cblphveox1o6dk.jpg

Wie bouwt er een concertzaal onder een spoorlijn?

Edit: mijn vaste uploadstek is vernieuwd en heeft nu een verkleiner ingebouwd. Voortaan dus naar elders uitwijken, excuus.%04%

Laatst bewerkt door SunKeeper op 23-01-2018 22:29
 

23-01-2018 22:27:53
AgentX
AgentX
Dat plaatje is wel heel klein om er iets goed op te zien. Ik betwijfel in elk geval of er ruimte is voor meer sporen.  

24-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Tsja, in NL kan/mag weinig en is alles eng. In Duitsland kan je "gewoon" met 200 km/u langs een perron rijden. Ach ja, één Europa hè?  

24-01-2018 00:00:00
reisthijs
reisthijs
Alle overwegen moeten verdwijnen en alle stations waar de snelste treinen niet stoppen moeten extra doorgaande sporen krijgen - met 200 langs een perron razen is uit den boze in Nederland. 'Eenvoudig' zal het dus zeker niet zijn.  

24-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Gaat nog beter onder 50 kV
200 onder 1,5 kV is technisch gewoon mogelijk alleen moet je dan de trage aanzetversnelling voor lief nemen
 

24-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Kijk ook even naar de tijd die het kost om met een TGV op 200 te komen met 1,5kV en vergelijk dat even met 25kV..  

24-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Waarom niet net als in de beginjaren van de ICE meer treinen over de Südbrucke? Qua tijd moet het tussen Asd en Frankfurt niet uitmaken, er is nu een lange stop op t Hauptbahnhof. En er zouden meer IC/ICE die vanaf Ruhrgebiet tot Köln rijden via Neuss kunnen gaan, zoals de buurland vroeger deed.  

24-01-2018 00:25:21
scooter
scooter
Volgens de uitbreidingsplannen van Köln Hbf komt er geen extra brug,wel een extra perron voor de S Bahn.  

24-01-2018 09:57:43
brun
brun
In de herfst heeft DB Netz openbaar aan de bel getrokken en laten weten dat de Hohenzollernbrücke vol is. Dat er simpelweg geen extra treinen meer bij kunnen en vervoerders (inclusief de DB) andere oplossingen moeten verzinnen. Daar was de stad Köln nogal boos over. Zie ook hier:

https://www.ksta.de/koeln/knotenpunkt-deutsche-bahn-gibt-bankrotterklaerung-fuer-koeln-ab-28814218

Er zijn geen plannen voor meer sporen op de Hohenzollernbrücke. Te duur, duurt te lang, enzovoort. Wel is intussen duidelijk dat het kopmaken in HBf een forse bottleneck vormt. De meeste treinen komen van de oostkant van de Rijn, rijden over de brug en tien minuten later weer terug naar de oostelijke oever.

Daar komt nog bij dat veel treinen die in Hbf eindigen, óók weer over de brug moeten, leeg zelfs, omdat ze in Deutzerfeld worden gestald.

Al jaren is het plan om zo veel mogelijk voorheen kopmakende treinen via Deutz-Tief te laten rijden. Daarvoor moet het station Deutz geheel drempelvrij worden, wat op zich niet zo'n hoge investering vergt. Maar zoals met alles waar overheidsgeld bij moet, duurt het en duurt het...

Laatst bewerkt door brun op 24-01-2018 09:58
 

24-01-2018 10:58:41
nohab
nohab
Quote
SunKeeper
Wie bouwt er een concertzaal onder een spoorlijn?
Er zit een cultureel centrum met een bioscoop, een museum en inderdaad een concertzaal. Maar het spoor ligt daar niet op.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-01-2018 12:56:12
geert
geert
Quote
gvttreinen (di 23 jan 2018 10:10:56 https://www.somda.nl/forum/20094/p638770/): Vraag het de Fransen, zij rijden al jaaaaren 200 km/h onder 1500 volt.
Zelfs 230 km/h tussen Angouleme en Bordeaux. Gaat prima, wel hard als je op het perron er naast staat.
 

24-01-2018 13:33:32
brun
brun
De SCNF heeft natuurlijk ook heel veel ervaring op dit gebied, tijdens de snelheidstests in de jaren vijftig reden de BB9004 en CC7107 ver boven de 300 km/uur op een 1500 volt-lijn (verhoogd naar 1900 volt, dat wel).

Natuurlijk is 1500 volt niet ideaal voor hoge snelheden, omdat de stroom zo enorm hoog wordt en er daardoor ook grote verliezen optreden. De leiding moet erg zwaar worden uitgevoerd. Maar qua mechanische belasting is zo'n stevige, strak opgehangen 1500 volt-leiding prima geschikt voor betrouwbaar snel rijden.

Laatst bewerkt door brun op 24-01-2018 13:34
 

24-01-2018 20:49:44
icened
icened
Ah ja wat is het probleem. Dat je tussen Utrecht - Arnhem onder 1500 volt met een ICNG/ICE 3 hooguit 1 minuut langzamer ben t.o.v. 25 KV 50 HZ op het 60 km lange traject?

En op welke delen kan het spoor Utrecht - Arnhem 'eenvoudig' aangepast worden voor 200 km p/u? Dat zal dan weer een afweging worden van kosten en baten.
 

24-01-2018 23:08:22
scooter
scooter
Quote
henri1972 (wo 24 jan 2018 10:01:59.661798 https://www.somda.nl/forum/20094/p638900/): Waarom niet net als in de beginjaren van de ICE meer treinen over de Südbrucke? Qua tijd moet het tussen Asd en Frankfurt niet uitmaken, er is nu een lange stop op t Hauptbahnhof. En er zouden meer IC/ICE die vanaf Ruhrgebiet tot Köln rijden via Neuss kunnen gaan, zoals de buurland vroeger deed.

De route via Neuss zit al behoorlijk vol met Goederentreinen,2 RE's en 3 S Bahnen per uur
 

25-01-2018 00:00:00
AlbertP
AlbertP
Re @icened, je hebt het voordeel dat de spoorlijn kaarsrecht is en met de verbouwing van Db ben je al een stukje op weg om overwegen en snelle treinen langs perrons weg te krijgen, maar met de komende verbouwing van Ed zal er geen doorgaand spoor voor 200 km/h zijn. In oostelijke richting wordt dat in ieder geval vrij onmogelijk gemaakt doordat er een extra perron aan de zuidkant komt.

Stations Otb en Mrn gaan door de beperkte ruimte nog best lastig worden om aan te passen.
 

25-01-2018 00:00:00
bacr
bacr
Gewoon station Mrn verplaatsen naar Mrg, ruimte zat.  

25-01-2018 01:23:45
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (di 23 jan 2018 16:26:26 https://www.somda.nl/forum/20094/p638808/): En dan de brug. Hoe worden de goederentreinen omgeleid in Köln?


Die gaan via Köln West - Südbrucke.
 


25-01-2018 07:11:57
plubru
plubru
Quote
henri1972 (wo 24 jan 2018 22:02:55.207818 https://www.somda.nl/forum/20094/p639002/): Tsja, in NL kan/mag weinig en is alles eng. In Duitsland kan je "gewoon" met 200 km/u langs een perron rijden. Ach ja, één Europa hè?


Tja, in duitsland staat het met strepen op het perron goed aangegeven, en de duitsers houden zich daar netjes aan. Maar... zie je dat die "eigenwijze" nederlanders ook doen? Dus veiligheid voor alles, want voorkomen is beter dan genezen.


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 

25-01-2018 07:51:21
gvttreinen
gvttreinen
was ook in Nvp toen de Thalys daar met 160 voorbij stoof.  

25-01-2018 11:42:34
broek53
broek53
Stationsgebouw staat er ook al, liever gezegd: nog  

25-01-2018 13:01:35
waalkade
waalkade
Ze zijn dat gebouw wel net aan het opknappen als ik het goed zag.  

25-01-2018 15:15:58
MasterE
MasterE
Dan wordt het waarschijnlijk binnenkort gesloopt.%02%


Mcn Asd
 

25-01-2018 15:18:47
train85
train85
Ze waren het juist voorgaande maanden aan het restaureren.  

25-01-2018 15:19:08
Oldskool
Oldskool
Inderdaad. Even die kunstenaars eruit werken, kan de sloophamer aan de gang. %08%  

25-01-2018 23:47:28
thom
thom
Quote
train85 (do 25 jan 2018 15:18:47 https://www.somda.nl/forum/20094/p639065/): Ze waren het juist voorgaande maanden aan het restaureren.

Je werkt nog niet lang genoeg bij het spoor vrees ik %08%
 

26-01-2018 09:36:42
train85
train85
Jullie en ik weten heel goed dat dingen geschilderd worden en dan een jaar later gesloopt worden.
Maar dat is bij dit zeker weten niet. Zelf gelezen in de krant.
 

26-01-2018 10:05:47
sjoerd
sjoerd
Wel, vanochtend stond in dagblad BN De Stem dat NS nu eindelijk ging rijden tussen Breda en Brussel en dat dat voorlopig gebeurde met oude diesellocomotieven, maar dat er nieuwe waren besteld bij Bombardier. Wat in de krant staat is helaas maar al te vaak onzin.
Maar in dit geval heb je gelijk: Maarn (oud) is met Wolfheze het enige originele station aan de spoorweg Utrecht - Arnhem en bovendien is het qua bouw tamelijk uniek en derhalve het bewaren waard. NS had geen bezwaar want dat ding doet geen afbreuk aan het moderne imago omdat er toch niemand in- en uitstapt.
 

26-01-2018 12:21:35
phantom
phantom
Voorlopig rijden ze helemaal nergens mee want er is weer een defecte trein op de HSL gemeld %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-01-2018 12:44:08
gvttreinen
gvttreinen
Quote
train85 (vr 26 jan 2018 09:36:42 https://www.somda.nl/forum/20094/p639156/): Jullie en ik weten heel goed dat dingen geschilderd worden en dan een jaar later gesloopt worden.
Maar dat is bij dit zeker weten niet. Zelf gelezen in de krant.
Pand is niet meer van NS (Stations).
 

26-01-2018 13:06:46
train85
train85
Dat weet ik wel.
Reageerde op reactie van Thom. Die had het over het verleden kwamen restauratie van panden van NS, die dan een jaar later worden gesloopt.
 

26-01-2018 13:52:04
Oldskool
Oldskool
Quote
gvttreinen (vr 26 jan 2018 12:44:08 https://www.somda.nl/forum/20094/p639184/):
Quote
train85 (vr 26 jan 2018 09:36:42 https://www.somda.nl/forum/20094/p639156/): Jullie en ik weten heel goed dat dingen geschilderd worden en dan een jaar later gesloopt worden.
Maar dat is bij dit zeker weten niet. Zelf gelezen in de krant.
Pand is niet meer van NS (Stations).
Volgens deze site http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/content/2010/10/oude-station--maarn Is het pand nog steeds eigendom van NS
 

26-01-2018 13:58:51
gvttreinen
gvttreinen
Toen het bericht geplaatst werd wel: 27-10-2010 00:07 (zie header van bericht)  

26-01-2018 15:03:36
Oldskool
Oldskool
Kan nergens anders terug vinden wat het tegendeel bewijst. Maakt verder ook niet uit hoor.  

30-01-2018 08:11:49
illyavaes
illyavaes
Quote
AlbertP (do 25 jan 2018 10:32:32.127263 https://www.somda.nl/forum/20094/p639032/): met de komende verbouwing van Ed zal er geen doorgaand spoor voor 200 km/h zijn. In oostelijke richting wordt dat in ieder geval vrij onmogelijk gemaakt doordat er een extra perron aan de zuidkant komt.

Civieltechnisch worden de doorgaande sporen Vmax=160.
 

29-05-2018 20:14:26
Berk24
Berk24
'Steun lobby voor tussenstop in Emmerik'
EMMERIK/ 'S-HEERENBERG - De Achterhoek en Liemers profiteren er ook van als Emmerik na 2022 een tussenstop wordt van de beoogde intercity tussen Amsterdam en Keulen. Dat stelt Wilco Veldhorst, voorzitter van de Internationale Vakbondsraad Rijn-IJssel en voorvechter van meer grensoverschrijdend openbaar vervoer.

De NS wil in de toekomst een zogenaamde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) laten rijden tussen Amsterdam en Keulen. Waar er tussendoor gestopt wordt is nog niet bekend, maar wat het Duitse parlementslid Stefan Rouenhoff (CDU) betreft is Emmerich een van de stations waar treinreizigers straks in de ICNG kunnen stappen. Dat meldt de Rheinische Post.

Veldhorst hoopt dat dit pleidooi steun krijgt van de provincie Gelderland en stuurde een mail aan gedeputeerde Michiel Scheffer. ,,Zoek contact met Rouenhoff en ga samen lobbyen. Het hoeft Nederland geeneens geld te kosten.’’

Bron: https://www.gelderlander.nl/montferland/steun-lobby-voor-tussenstop-in-emmerik~a5f820c0/

Sorry hoor, maar is de RE19 niet goed genoeg voor Emmerich? Naar Arnhem is er vanuit Emmerich nu een snelle verbinding, waar er een mooie overstap is op de s3000 richting Utrecht/Amsterdam. Als er nog geen RB/RE-trein tussen Emmerich en Arnhem reed kon ik nog wel begrip opbrengen voor een IC-stop in Emmerich, maar nu niet.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-05-2018 22:27:34
icened
icened
Goed initiatief. Maar er zijn wel haken en ogen. Zoals je al aangeeft kun je afvragen of 2 treinen die stoppen op Emmerich vanaf Arnhem geen overkill is.

En als de ICNG Amsterdam - Köln gaat rijden moet bekeken worden of er een rijpad gemaakt kan worden. En krijgt de ICNG dezelfde stoppatroon als de ICE? Moet het geïntegreerd worden in het NS en DB dienstregeling? En dezelfde tarieven als de dure ICE? Het aantal goederentreinen van/naar Betuweroute zal na ingebruikname van derde spoor tussen Zevenaar - Oberhausen toenemen.

En is ICE + ICNG (1 keer p/u) en Abellio Arnhem - Düsseldorf (1 keer p/u) niet teveel? Ze beconcurreren elkaar niet in tijd met een verschil van 35 minuten in het voordeel van de ICE. Er zijn al lang meningen dat de ICE onrendabel is. En dat 200 km p/u treinmaterieel beter tot zijn recht komt tussen Amsterdam - Köln.
 

29-05-2018 22:29:05
yappa
yappa
Ik denk dat men in Emmerich wel tevreden Is met de verbinding met Ah, maar vooral de reistijd richting Ruhrgebied wat lang vindt. Dat is vermoedelijk de reden voor Emmerich om zich (weer) te roeren.  

29-05-2018 22:42:11
icened
icened
Zie dat reistijd Emmerich - Oberhausen 59 minuten is. Richting Düsseldorf is het 1:24 u. Dat is inderdaad lang. Als de ICNG fictief het gat kan opvullen tussen Emmerich - Köln t.o.v. de ICE zou het mooi zijn voor de gemeente Emmerich.

Ga niet vanuit dat de ICNG dan vanaf Emmerich 1 keer p/u gaat rijden richting Köln. Tenzij DB in overleg met NS de ICE wilt laten vervangen door ICNG. Abellio NRW (dochteronderneming NS) heeft al een concessie gekregen voor een bepaalde periode.

Laatst bewerkt door icened op 30-05-2018 08:52
 

30-05-2018 07:25:56
Berk24
Berk24
Alleen staat dat niet in het artikel, want daar staat het volgende:

,,In plaatsen als Düsseldorf en Keulen kom je wel, maar het korte grensverkeer is een probleem’’

Op alle grensbaanvakken rijdt nu ieder uur een stoptrein, dus dat is een non-issue tegenwoordig.

De reistijd van Emmerich naar de Rhein-Ruhr is aardig lang en er wordt veel gestopt op kleine stations, maar zolang de vraag vanuit Emmerich naar het Ruhrgebiet niet meer is dan 1x/uur een trein dan houdt het op. Misschien dat de spitstreinen enkele kleine stations, zoals Praest, Millingen en Haldern kan overslaan zodat spitstreinen een iets snellere verbinding kunnen verzorgen tussen Emmerich en het Ruhrgebiet. Ik liever geen IC's stoppen in kleine plaatsen.
 

30-05-2018 08:52:20
icened
icened
ICE Amsterdam - Frankfurt rijdt al. DB en NS kunnen vanaf 2023 flexibel een ICNG Amsterdam - Köln bijvoegen als er behoefte is aan extra IC. En dan hoeft het niet perse een uurdienst te worden tussen Amsterdam - Köln.

Voordeel van ICNG t.o.v. de ICE is dat flexibel vijfdelig of achtdelige treinstellen kunnen worden ingezet. Of eventueel verlengd/verkort kan worden.
 

30-05-2018 09:32:13
Oldskool
Oldskool
Je bent lekker bezig met die ICNG. Je zet ze overal in, behalve in de binnenlandse reizigersdienst%08%  

30-05-2018 10:30:15
jeanne
jeanne
%06% Is er hier dan iemand die even in z'n glazen bol kan kijken of en zo ja vanaf wanneer er een deelpark ICNG beschikbaar komt, voor deze diensten onder de 15 kV 16,7 Hz. Eerst maar eens zien dat er binnenslands voldoende ICNG beschikbaar is.


Jeanne Kok
 

30-05-2018 10:34:28
DDietzen
DDietzen
Ik zie eerder een Vectron + rijtuigen rijden tussen Asd en Koln, meeliftend op de IC Berlijn-order. ICNG kan inderdaad nog even op zich laten wachten, zelfs voor de Beneluxdienst zijn er nu nog maar 2 stellen besteld.  

30-05-2018 10:36:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Voor Duitsland zijn er nog geen plannen om die te bestellen, echter goed om te weten dat icened er al een bestemmingsplan voor heeft  

30-05-2018 11:08:10
rick
rick
Voor de Benelux zijn ook nog geen stellen besteld, de eerste twee dienen voor de toelating in België.  

30-05-2018 18:48:31
icened
icened
Quote
IJsbergsla (wo 30 mei 2018 10:36:17 https://www.somda.nl/forum/20094/p661781/): Voor Duitsland zijn er nog geen plannen om die te bestellen, echter goed om te weten dat icened er al een bestemmingsplan voor heeft


Je weet niet hoe het kan gaan. Giruno, Euroduplex, ETR 610 en Railjet. Maar het is inderdaad speculatie.
 

30-05-2018 19:02:25
mtlx
mtlx
Dat is geen speculatie, maar gewoon flauwekul.  

30-05-2018 21:05:38
bacr
bacr
Vriendelijker gezegd (en dat is toch wat we hier met zijn allen proberen te doen...) is het wensdenken of fantaseren.  

30-05-2018 21:10:52
koploper1
koploper1
Moet er ook nog 15kV 16 2/3 hz AC bij Alsthom worden besteld, de huidige lichting heeft 25kV 50 hz AC, 1,5kV Dc en optie 3kV.
Nog maar niet te spreken over het Duitse beveiligings systeem PZB, wat er ook niet in zit.
 

30-05-2018 21:30:39
icened
icened
Een prototype ontwikkelen voor het Duitse spoornet? Er is ook een Thalys PBKA. Dan is een ICNG voor vier stroomsystemen en Nederlandse, Duitse en Belgische beveiligingssystemen ook mogelijk. %08%  

30-05-2018 22:32:43
thom
thom
Volgens mij heeft er niemand gezegd dat het niet mogelijk zou zijn hier.

Al denk ik dat je je af kunt vragen of een extra spanningsvoorziening inbouwen in een reeds bestaand ontwerp nog zal gaan lukken.
 

30-05-2018 23:33:42
jeanne
jeanne
Quote
icened (wo 30 mei 2018 21:30:39 https://www.somda.nl/forum/20094/p661994/): Een prototype ontwikkelen voor het Duitse spoornet? Er is ook een Thalys PBKA. Dan is een ICNG voor vier stroomsystemen en Nederlandse, Duitse en Belgische beveiligingssystemen ook mogelijk. %08%

Als je weet wat daar wel niet bij komt kijken en dat ook nog de jong bejaarde PBKA als referentie neemt vergaat je vanzelf die laatste smiley wel!


Jeanne Kok
 

30-05-2018 23:36:29
selivio
selivio
Vergeet niet dat er bij de aanbesteding van de ICNG al gesproken werdt over de mogelijkheid van eventuele vervolgorders voor ICNG met DE pakket. Met het ontwerp zal dus al rekening gehouden zijn voor een redelijke eenvoudige aanpassing voor deze optie.  

31-05-2018 07:04:57
mdeen
mdeen
Er zijn plannen om Wesel-Bocholt te elektrificeren (2019) en dan de RE 19 als vleugeltrein naar Arnhem en Bocholt te rijden (Wesel-Bocholt is nu ook Abellio). Als dat gedaan is kun je de RE 19 als RB rijden en de RE 5 vanuit Wesel weer doortrekken naar Emmerich en als echte RE laten rijden (dus niet meer overal stoppen).

Laatst bewerkt door mdeen op 31-05-2018 07:13
 

31-05-2018 07:29:45
Berk24
Berk24
De RE5 is juist geschrapt op Wesel-Emmerich omdat deze trein op Wesel-Emmerich met teveel capaciteit reed wat niet passend was voor de vraag. De kans dat de RE5 weer terugkomt op Wesel-Emmerich is nihil.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-05-2018 08:31:40
icened
icened
Quote
mdeen (do 31 mei 2018 07:04:57 https://www.somda.nl/forum/20094/p662048/): Er zijn plannen om Wesel-Bocholt te elektrificeren (2019) en dan de RE 19 als vleugeltrein naar Arnhem en Bocholt te rijden (Wesel-Bocholt is nu ook Abellio). Als dat gedaan is kun je de RE 19 als RB rijden en de RE 5 vanuit Wesel weer doortrekken naar Emmerich en als echte RE laten rijden (dus niet meer overal stoppen).


Zal me benieuwen of NS en DB van plan zijn de dienstregeling en inzet van treinmaterieel te gaan veranderen in de komende jaren. De aanleg van derde spoor schept mogelijk een kans om enigszins uit te breiden met een aantal slagen ICNG/Vectron + rijtuigen die de ICE 3 International. Dat kan naar behoefte. Is er geen behoefte aan dan gaat het niet door en blijft alles bij het oude.

Abellio heeft een concessie. Daar zal niet veel meer aan veranderen.

Laatst bewerkt door icened op 31-05-2018 08:32
 

01-06-2018 00:05:04
NDS
NDS
Quote
mdeen (do 31 mei 2018 07:04:57 https://www.somda.nl/forum/20094/p662048/): Er zijn plannen om Wesel-Bocholt te elektrificeren (2019) en dan de RE 19 als vleugeltrein naar Arnhem en Bocholt te rijden (Wesel-Bocholt is nu ook Abellio). Als dat gedaan is kun je de RE 19 als RB rijden en de RE 5 vanuit Wesel weer doortrekken naar Emmerich en als echte RE laten rijden (dus niet meer overal stoppen).

Wat je voorsteld m.b.t. de RE5 gaat de RE19 vanaf 2019 al doen. Als het S-bahnnet Rhein Ruhr op de schop gaat en de nieuwe RB41 Wesel-Oberhausen-Essen-Wuppertal gaat rijden vervallen voor de RE19 op Dinslaken na alle stops tussen Wesel en Oberhausen.

Daarnaast word het stel dat in de toekomst naar Bocholt moet gaan rijden ook nu al netjes in Wesel afgetrapt of bijgeplaatst.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

01-06-2018 00:33:11
henri1972
henri1972
Vreemd dat Sterkrade over geslagen gaat worden. Station heeft altijd veel instappers/uitstappers naar/van t noorden.  

01-06-2018 10:01:29
Berk24
Berk24
Quote
NDS (vr 01 jun 2018 00:05:04 https://www.somda.nl/forum/20094/p662345/):
Quote
mdeen (do 31 mei 2018 07:04:57 https://www.somda.nl/forum/20094/p662048/): Er zijn plannen om Wesel-Bocholt te elektrificeren (2019) en dan de RE 19 als vleugeltrein naar Arnhem en Bocholt te rijden (Wesel-Bocholt is nu ook Abellio). Als dat gedaan is kun je de RE 19 als RB rijden en de RE 5 vanuit Wesel weer doortrekken naar Emmerich en als echte RE laten rijden (dus niet meer overal stoppen).

Wat je voorsteld m.b.t. de RE5 gaat de RE19 vanaf 2019 al doen. Als het S-bahnnet Rhein Ruhr op de schop gaat en de nieuwe RB41 Wesel-Oberhausen-Essen-Wuppertal gaat rijden vervallen voor de RE19 op Dinslaken na alle stops tussen Wesel en Oberhausen.

Daarnaast word het stel dat in de toekomst naar Bocholt moet gaan rijden ook nu al netjes in Wesel afgetrapt of bijgeplaatst.

Groetjes Michiel

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_SPNV-Linien_in_Nordrhein-Westfalen

De RB35 wordt tussen Wesel en Oberhausen vervangen door de RE49 en er staat niets over de versnelling van de RE19 tussen Wesel en Oberhausen. Dat zou dan ook gek zijn, want dat betekent dat de stations tussen Wesel en Oberhausen van 3x/uur naar 2x/uur een trein gaan. Dat lijkt mij niet wenselijk. Ik denk dat de Emmerich alleen treinen behoudt die tot Oberhausen op alle stations stoppen. Vervelend voor reizigers die in Emmerich opstappen, maar 1x/uur een trein voor Praest, Millingen en Haldern (stations die door de RE5 vroeger slechts beperkt werden bedient) is ook wat waard.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-06-2018 13:11:29
anton_
anton_
voor wat het waard is- op wikipedia is ook deze info te vinden:

vanaf 2019 alleen nog maar RE treinen tussen Oberhausen en Arnhem die echter op alle tussen gelegen stations gaan stoppen.

( Lijkt me wat kort door de bocht: ik neem aan dat ze het dan alleen over RB/RE treinen hebben en voor het gemak de Nederlandse stations buiten beschouwing laten, of zou Westervoort ook een directe verbinding met Oberhausen {en verder} krijgen ? )

bron:
https://de.wikipedia.org/wiki/Emscher-Niederrhein-Bahn#Zukunft

Laatst bewerkt door anton_ op 01-06-2018 13:12
 

01-06-2018 13:29:18
Berk24
Berk24
De RE49 gaat tussen Oberhausen, Essen en Wuppertal wel een (flink) aantal stations overslaan, een snelle verbinding tussen Essen en Wuppertal vonden de stadsbesturen wel wenselijk, daarom is het ook een RE.

Dat de RE19 tussen Zevenaar en Arnhem ook nog in Duiven, Westervoort of Velperpoort stopt is zeer onwaarschijnlijk. Deze stations hebben een prima bediening door Arriva- en Breng-treinen en in Zevenaar is er een goede aansluiting tussen Arriva en Abellio.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?