Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Dienstregeling 2019, wat is waar?

Maandag 15 jan 2018 - 00:00:00
b2py
b2py
Het is dus belangrijk te kijken welke projecten dit jaar in gang gaan en welke opgeverd worden

Maandag 15 jan 2018 - 11:05:58
Berk24
Berk24
Over 11 maanden gaat dienstregeling 2019 van start. Weet iemand wat er zoal gaat veranderen? Komen er treinen bij, verdwijnen er treinen, worden de vertrektijden grondig gewijzigd?

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 15 jan 2018 - 11:13:50
VIRMm1
VIRMm1
Maak je nu een topic om een topic te maken?

Als je nou iets te melden had, oké...

Maandag 15 jan 2018 - 11:23:54
Berk24
Berk24
Ik vraag gewoon of er nog wat op de planning staat voor dienstregeling 2019?

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 15 jan 2018 - 12:14:28
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Je weet toch dat je niet mag vragen naar dienstregelingen? Dus ook niet naar die van 2019

Maandag 15 jan 2018 - 12:38:23
Klaasje
Klaasje
Ik geloof dat men wilde kijken of Dordrecht en West-Brabant wat gunstiger kon worden. Verder zou ik het niet weten.

Na edit: Ja, wijzigingen als gevolg van opgeleverde projecten zoals het herstel van de aansluitingen 500/600- 1500 en een versnelde 4900 als gevolg van het opleveren van Naarden=Bussum. Misschien wijzigingen als gevolg van Zwolle die ook al vanaf september 2018 in de dienstregeling staan.

Laatst bewerkt door Klaasje op Maandag 15 jan 2018 om 12:40:27

Maandag 15 jan 2018 - 14:36:45
jacokran
jacokran
De extra sporen tussen Ut en Utlr zouden ook in dienst moeten komen in december 2018 geloof ik. Mogelijk dat dat ook wijzigingen met zich meebrengt.

Maandag 15 jan 2018 - 15:09:46
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
En we krijgen een nieuwe vervoerder: Qbuzz op de MerwedeLingelijn

Maandag 15 jan 2018 - 15:12:47
Berk24
Berk24
Klopt, maar qua dienstregeling veranderd er niet veel. Of de kwartiersdienst op zaterdag komt te vervallen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 15 jan 2018 - 15:14:57
icened
icened
En wat zal de invloed zijn van de Sprinter SNG zijn op de dienstregeling 2019?

Maandag 15 jan 2018 - 15:15:29
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
De kwartierdienst blijft.

Laatst bewerkt door AJT op Maandag 15 jan 2018 om 15:16:01

Maandag 15 jan 2018 - 15:19:37
daniel81
daniel81
Quote
icened (ma 15 jan 2018 15:14:57 www.somda.nl): En wat zal de invloed zijn van de Sprinter SNG zijn op de dienstregeling 2019?
Aannemelijk geen. Zoals bekend is het NS-beleid dat er een vol jaar reserve moet zijn in het geval nieuw materieel met kinderziektes te maken krijgt.
Je zou het jezelf wel heel erg moeilijk maken als die reserve vervolgens de aangescherpte rijtijden niet haalt.

Maandag 15 jan 2018 - 16:49:10
DDietzen
DDietzen
Voor zover ik weet staat voor drgl 2019 het volgende op de planning:
- Opening Bleizo (Lansingerland-Zoetermeer);
- Oplevering viersporig Ut-Utlr;
- Opheffing 2300. Overheidsfinanciering was vastgesteld met een looptijd van twee jaar en die termijn loopt af. Van verlenging heb ik nog niets gehoord;
- (Gedeeltelijke) implementatie Drielandentrein (Fhs-Mt-Hrl-Aachen). Dit is afhankelijk van toelating multicourante Arriva FLIRTs (hoe gaat het daarmee?) en elektrificatie Hrlk-Hz (zijn ze überhaupt al begonnen?);
- Halfuursdienst 37300;
- Voor het geval de oplevering van de infra vertraging oploopt: 17900 door naar Zl en opening Zlsh.

Correct me if I'm wrong.

Laatst bewerkt door DDietzen op Maandag 15 jan 2018 om 16:54:43

Maandag 15 jan 2018 - 16:52:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het ligt niet ver uit elkaar maar Ut-Utlr staat gepland voor december 2018.

Maandag 15 jan 2018 - 16:55:22
DDietzen
DDietzen
Excuus, ik doelde natuurlijk op dienstregeling 2019, niet kalenderjaar 2019. My bad, is aangepast.

Maandag 15 jan 2018 - 16:58:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ahja, nee dan klopt het wel idd.

Maandag 15 jan 2018 - 17:00:08
Berk24
Berk24
Quote
- Voor het geval de oplevering van de infra vertraging oploopt: 17900 door naar Zl en opening Zlsh.
Dat is als het goed is van de zomer al het geval, dus dienstregeling 2018.
Quote
- (Gedeeltelijke) implementatie Drielandentrein (Fhs-Mt-Hrl-Aachen). Dit is afhankelijk van toelating multicourante Arriva FLIRTs (hoe gaat het daarmee?) en elektrificatie Hrlk-Hz (zijn ze überhaupt al begonnen?);
Die drielandentrein lijkt niet echt veel voordelen te bieden, ten opzichte van andere grensoverschrijdende projecten op OV-gebied. Maastricht-Aachen is net zo snel per bus, tussen Heerlen en Aachen rijdt ook een directe bus en de overstap tussen de RE18 en de RB20 in Herzogenrath is een vlotte, dus weinig reistijdverlies. Het is met die drielandentrein niet zo dat er ineens veel nieuwe verbindingen gecreërd worden.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 15 jan 2018 - 17:20:49
DDietzen
DDietzen
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 17:00:08 www.somda.nl):
Quote
- Voor het geval de oplevering van de infra vertraging oploopt: 17900 door naar Zl en opening Zlsh.
Dat is als het goed is van de zomer al het geval, dus dienstregeling 2018.
Als het goed is, ja. Als het goed is reed de Eurostar nu ook al naar Amsterdam, maar ja, die terminals en toelating hè
Is men in Zwolle al begonnen met voorbereidingen van de aanleg? Of is de aanbesteding nog steeds de grote sta-in-de-weg?
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 17:00:08 www.somda.nl):
Quote
- (Gedeeltelijke) implementatie Drielandentrein (Fhs-Mt-Hrl-Aachen). Dit is afhankelijk van toelating multicourante Arriva FLIRTs (hoe gaat het daarmee?) en elektrificatie Hrlk-Hz (zijn ze überhaupt al begonnen?);
Die drielandentrein lijkt niet echt veel voordelen te bieden, ten opzichte van andere grensoverschrijdende projecten op OV-gebied. Maastricht-Aachen is net zo snel per bus, tussen Heerlen en Aachen rijdt ook een directe bus en de overstap tussen de RE18 en de RB20 in Herzogenrath is een vlotte, dus weinig reistijdverlies. Het is met die drielandentrein niet zo dat er ineens veel nieuwe verbindingen gecreërd worden.
Bus kan misschien wel even snel zijn maar biedt minder comfort. Een reis trein-trein-trein is ook aantrekkelijker dan trein-bus-trein.
RE18 rijdt nu op diesel, met elektrificatie scheelt dat weer een tikje vervuiling. It's something
Daarnaast is een FLIRT toch net iets comfortabeler dan een Break. In Mt en/of Fhs kan wellicht wat aan de aansluitingen gesleuteld worden, zeker als Mtr-Fhs non-stop zou worden afgelegd. (Is dat eigenlijk zo? Eénduidige info is m.i. ver te zoeken wat betreft de Drielandentrein.)

Maandag 15 jan 2018 - 17:31:33
daniel81
daniel81
Er ligt ook nog het nodige tussen Mt en Hrl in.
Voor het Valkenburgse toerisme kan het bijvoorbeeld interessant zijn om zowel vanuit Aachen als Luik rechtstreeks bereikbaar te zijn. De kwakkelende Mijnstreek wordt rechtstreeks met Luik verbonden en daarmee ook vlotter met Zaventem en Parijs. Toegegeven, het is meer idealistisch gedagdroom dan van reële betekenis voor de reiziger, maar in beleidsland volgt men graag dit soort gedachtekronkels

Maandag 15 jan 2018 - 17:54:42
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
De drielandentrein naar Aachen staat in elk geval op de planning voor dienstregeling 2019. De elektficatie van Lg - Hz zou begin dit jaar gaan beginnen.
Voor het rijden naar Luik heb ik nog nergens een concrete planning gezien. Ik zou er niet op rekenen dat het zo snel geregeld is met de Belgen.
Quote
DDietzen (ma 15 jan 2018 16:49:10 www.somda.nl): Voor zover ik weet staat voor drgl 2019 het volgende op de planning:
- Opheffing 2300. Overheidsfinanciering was vastgesteld met een looptijd van twee jaar en die termijn loopt af. Van verlenging heb ik nog niets gehoord;
Het was ook niet de bedoeling dat die termijn verlengd wordt, het idee was dat die pendeltrein na twee jaar vervangen zou worden door een 'structurele oplossing'.

Maandag 15 jan 2018 - 18:06:33
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 17:31:33 www.somda.nl): Er ligt ook nog het nodige tussen Mt en Hrl in.
Voor het Valkenburgse toerisme kan het bijvoorbeeld interessant zijn om zowel vanuit Aachen als Luik rechtstreeks bereikbaar te zijn. De kwakkelende Mijnstreek wordt rechtstreeks met Luik verbonden en daarmee ook vlotter met Zaventem en Parijs. Toegegeven, het is meer idealistisch gedagdroom dan van reële betekenis voor de reiziger, maar in beleidsland volgt men graag dit soort gedachtekronkels
Met een dergelijke verbinding is het dus ook altijd de vraag welke trein je doortrekt. Trek je de 32100 door en geef je een snelle verbinding naar Heerlen of trek je de 32000 door en geef je een overstapvrije (en daardoor snellere) verbinding van de stopstations op Mt-Hrl.

Ik vind zelf de 3-landentrein een echt prestigeproject. Goed, de Belgen hebben de stopper naar Aken geknipt en die reis duurt nu 52 minuten (maar je hebt ook een rechtstreekse ICE/THA verbinding), via Maastricht en Heerlen ga je dat soort tijden nooit halen. Op basis van de huidige dienstregeling is 1:30 misschien haalbaar. Dus doorgaande reizigers zul je nooit trekken.

Doe dan een trein Luik-Heerlen en een trein Maastricht-Aachen of zo.

Maandag 15 jan 2018 - 20:52:56
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Quote
DDietzen (ma 15 jan 2018 16:49:10 www.somda.nl): Voor zover ik weet staat voor drgl 2019 het volgende op de planning:
- Opening Bleizo (Lansingerland-Zoetermeer);
- Oplevering viersporig Ut-Utlr;
- Opheffing 2300. Overheidsfinanciering was vastgesteld met een looptijd van twee jaar en die termijn loopt af. Van verlenging heb ik nog niets gehoord;
- (Gedeeltelijke) implementatie Drielandentrein (Fhs-Mt-Hrl-Aachen). Dit is afhankelijk van toelating multicourante Arriva FLIRTs (hoe gaat het daarmee?) en elektrificatie Hrlk-Hz (zijn ze überhaupt al begonnen?);
- Halfuursdienst 37300;
- Voor het geval de oplevering van de infra vertraging oploopt: 17900 door naar Zl en opening Zlsh.

Correct me if I'm wrong.
- Halfuursdienst 37300 Invoering op zijn vroegst eind 2020.

Maandag 15 jan 2018 - 20:57:29
sjoerd
sjoerd
Dat er geen doorgaande reizigers te verwachten zijn over Luik - Maastricht - Heerlen - Aken lijkt wel duidelijk: daarvoor is de lus door het schone Limland te wijd. Maar deeltrajectreizigers zijn er ook bij gebaat, elk op zijn eigen deeltraject. Vlissingen - Roosendaal - Arnhem - Zwolle (- Leeuwarden/Groningen) is ook zo'n enorme zwaai maar wel bewezen praktisch. Schagen - Amsterdam - Maastricht of Enkhuizen - Venlo idem. Kortom: er zijn argumenten tegen maar zeker ook voor.

Maandag 15 jan 2018 - 21:07:17
Klaasje
Klaasje
Dat voordeel valt vies tegen als je onderweg lang moet stilstaan.

Maandag 15 jan 2018 - 21:15:28
Berk24
Berk24
De bus Maastricht-Aachen rijdt maandag tot en met zaterdag 4x/uur, daarbuiten 2x/uur. De LIMAX (Drielandentrein) slechts 1x/uur.

Qua reistijd doet de bus Maastricht-Aachen er 61 minuten over. De huidige treindienst via Heerlen 83 minuten. Haal je de overstappen eruit kom je uit op 60 minuten. Kortom, qua reistijd nauwelijks verschil en qua frequentie is de trein zwaar in het nadeel. Ik zou als ik van Maastricht naar Aachen wil wel weten welk vervoersmiddel ik zou pakken.

En voor Heerlen-Liège: het lijkt mij dat er nauwelijks Belgen zijn die graag naar Heerlen willen. Heerlen is toch wel een van meest onaantrekkelijke steden van Nederland. Bij Valkenburg kan ik mij nog wel wat voorstellen, maar voor een dorp/stadje zou ik niet een complete treindienst optuigen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 15 jan 2018 - 21:16:51
b2py
b2py
Zou je alsjeblieft je fantasie en andere onzin uit dit topic kunnen houden, danku.

Maandag 15 jan 2018 - 21:20:56
ZJ37
ZJ37
Volgens mij was het de bedoeling om eens per uur Mt-Aachen en eens per uur Hrl-Luik aan te bieden, welke tussen Hrl en Mt samen een halfuursdienst biedt. Nu zou het ook zo kunnen zijn dat de grenstijden bij Edn en Hz zodanig vallen dat het een verbinding Aachen-Luik wordt, samen met een trein Hrl-Mt in het andere half uur.

Maandag 15 jan 2018 - 22:00:17
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling was om 1x per uur Aachen-Luik aan te bieden en 1x per uur Herzogenrath-Visé.

Maandag 15 jan 2018 - 22:18:00
DDietzen
DDietzen
Voor zover ik weet staat dat pas op de planning nadat het hele zooitje tussen Hrlk - Hz is verdubbeld. Dat zal nog even duren.

Laatst bewerkt door DDietzen op Maandag 15 jan 2018 om 22:18:25

Zondag 28 jan 2018 - 17:57:18
chris24
chris24
Youtube UCB8QDYr7JxxXw2Zl3gkzvmw
Gemeente Dordrecht eist dat de 2300 door blijft rijden en niet meer een pendel wordt
www.bndestem.nl

Zondag 28 jan 2018 - 17:59:46
martijn
martijn
Door gaat rijden en geen pendel blijft is het he

Zondag 28 jan 2018 - 19:10:29
DDietzen
DDietzen
Zozo, Dordrecht wordt vrijpostig! Wie mag die overcapaciteit op dat traject dan wel gaan betalen? NS of de overheid?

Zondag 28 jan 2018 - 19:38:31
VIRMm1
VIRMm1
Ik weet niet of het haalbaar is maar dat zou een mooie gelegenheid om een IC Ddr-Ehv te creëeren, iets wat vooral tussen Tb en Ehv nodig is.

Zondag 28 jan 2018 - 20:29:07
cuneo56
cuneo56
Als de gemeente Dordrecht graag een IC wil hebben en houden naar Breda kunnen ze het beste zelf zorgen voor vervoersvraag.
Ik stel hun dan ook voor het stadskantoor van de gemeente Dordrecht te verplaatsen naar een kantoor gebouw naast het station van Breda, zo genereer je tenminste een goede vervoersvraag en dat is beter dan alleen maar om iets te vragen!

Zondag 28 jan 2018 - 21:39:04
sjoerd
sjoerd
Nou ja, we mogen wel wat meer compassie hebben met Dordrecht, dat net als Roosendaal een beetje aan het einde van de lijn is komen te liggen. Dat is allebei het gevolg van intensiever gebruik van de HSL. Dat is helaas het wisselgeld.
Doortrekken is een optie, maar de twee overwegen bij Prinsenbeek en de ve;e overwegen tussen Boxtel en Breda zullen er nog frequenter door sluiten (die krijgen nu ook de Benelux al extra!). En de vraag is of dat doortrekken naar Eindhoven allemaal kan als de Brabantroute nog vrij lang goederenverkeer moet kunnen verstouwen.

Maandag 29 jan 2018 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een snelle overstapvrije verbinding.
Volgens mij (en gezien een aantal forumleden uit die contreien) is een directe IC verbinding tussen Bd - Tb - Ht naar Ut (- Asd) wenselijk en deze IC doortrekken naar Ddr zou een optie kunnen zijn.
Als compensatie voor het in de ijskast geplaatste A27 tracé.

Maandag 29 jan 2018 - 00:00:00
b2py
b2py
Gaat dit nog over de feiten van 2019?

Maandag 29 jan 2018 - 08:04:56
anton_
anton_
OT - maar wat is zo bijzonder aan Dordrecht? Hilversum heeft toch ook geen IC verbinding naar Utrecht CS of Almere ? Waarom moet Dordrecht dan zo nodig een IC naar Breda hebben? Gewoonte recht ?

Maandag 29 jan 2018 - 08:41:54
daniel81
daniel81
Quote
martijn (zo 28 jan 2018 17:59:46 www.somda.nl): Door gaat rijden en geen pendel blijft is het he
Een IC die in Ddr door gaat rijden? NS is voor!

Maandag 29 jan 2018 - 10:10:44
icened
icened
Quote
sjoerd (zo 28 jan 2018 21:39:04 www.somda.nl): Nou ja, we mogen wel wat meer compassie hebben met Dordrecht, dat net als Roosendaal een beetje aan het einde van de lijn is komen te liggen. Dat is allebei het gevolg van intensiever gebruik van de HSL. Dat is helaas het wisselgeld.
IC Direct Amsterdam - Rotterdam vanaf 2023 doortrekken naar Roosendaal. Eerst met Traxx + ICR. Daarna de ICNG. Dan hebben ze een mooie compensatie. Dan heb je al dat de HSL al meer geïntegreerd is in het hoofdrailnet. Naast IC Den Haag - Eindhoven.

Maandag 29 jan 2018 - 11:20:01
sjoerd
sjoerd
Ah, maar Dordrecht heeft al een intercityverbinding met Roosendaal. Het gaat er nu juist om dat die met Breda is verbroken.

Maandag 29 jan 2018 - 11:25:07
icened
icened
Treinserie 2400 werd eventjes al doorgetrokken naar Breda. Maar dat hebben ze weer opgeheven. Trekt ook teveel treinreizigers weg van de HSL IC van/naar Breda.

En een frequentie van 4 - 5 IC, 2 Sprinters en omgeleide goederentreinen maakt het best druk tussen Breda - aansluiting HSL.

Maandag 29 jan 2018 - 11:44:05
sjoerd
sjoerd
Die doorgetrokken intercity Breda - Dordrecht reed veelal leeg en boemelde achter de sprinter aan. Dus dat er daardoor veel reizigers werden weggezogen van de ic-direct, lijkt me niet echt het geval.
De treinfrequentie tussen Nvbra en Breda is inderdaad al hoog en maakt dat de beide overwegen 3.4 en 3.8 zeer vaak dicht liggen. Dat merkte ik 28-1 om 21.39 al op.

Maandag 29 jan 2018 - 12:27:18
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
DDietzen (zo 28 jan 2018 19:10:29 www.somda.nl): Zozo, Dordrecht wordt vrijpostig! Wie mag die overcapaciteit op dat traject dan wel gaan betalen? NS of de overheid?
Hier in deze contreien(Ddr e.o.) zien we enkel treinverbindingen verdwijnen,dus ik zie die overcapaciteit niet.
NS al dan niet gestuurd door de politiek,hebben diverse verbindingen opgeheven/gaan ze binnenkort opheffen.
Hier had je (als je woont in of rondom Ddr) profijt van,want buiten Ddr zelf kwamen/komen er veel mensen uit het omliggende gebied heen om van daaruit van zo'n verbinding te gebruiken voor werk of anders.
Was het hier nou een dorp van 500inwoners dan had ik me er iets bij voor kunnen stellen.
Maar(volgende is zomaar een vergelijk) het lijkt er nu een beetje op als dat je bv amsterdam enkel maar busverbindingen geeft die alleen maar binnen amsterdam rijden en waar men dus verder geen ov zou hebben.
Soort van terug naar het stenen tijdperk
Quote
anton_ (ma 29 jan 2018 08:04:56 www.somda.nl): OT - maar wat is zo bijzonder aan Dordrecht? Hilversum heeft toch ook geen IC verbinding naar Utrecht CS of Almere ? Waarom moet Dordrecht dan zo nodig een IC naar Breda hebben? Gewoonte recht ?
Zoals boven al beschreven er waren meerdere IC verbinding die al dan niet via Ddr reden en die zijn nu bijna allemaal foetsie.
Daarmee is het verschil dus die IC verbindingen waren er al
Dit in tegensteling tot je genoemde voorbeelden.
Of dat die situaties wenselijk zijn is een ander verhaal

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 29 jan 2018 - 14:38:04
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 29 jan 2018 11:44:05 www.somda.nl): Die doorgetrokken intercity Breda - Dordrecht reed veelal leeg en boemelde achter de sprinter aan. Dus dat er daardoor veel reizigers werden weggezogen van de ic-direct, lijkt me niet echt het geval.
De treinfrequentie tussen Nvbra en Breda is inderdaad al hoog en maakt dat de beide overwegen 3.4 en 3.8 zeer vaak dicht liggen. Dat merkte ik 28-1 om 21.39 al op.
Dat heb ik dan verkeerd beoordeeld. En was het slechts een momentopname. Dus waarom de 2400 dan niet doortrekken naar Breda.

Zal me niet verbazen als een IC met als eindbestemming/vertrekpunt Dordrecht een keer wordt doorgetrokken naar Breda. Alleen niet nu omdat die goederentreinen de HSL IC best wel hinderlijk in de weg zitten. Heb al een aantal keren tussen Breda - Rotterdam via de HSL gereisd. En het is al een aantal keren voorgekomen dat de HSL IC gehinderd werden door goederentreinen.

Verwacht pas als het derde spoor tussen Oberhausen - Emmerich in gebruik is en een aantal goederenvervoerders besluiten te rijden via Oberhausen - Betuweroute/Arnhem het spoor tussen Breda - aansluiting HSL leger wordt. En dan pas bijvoorbeeld de serie 2400 doorgetrokken wordt naar Breda.

Maandag 29 jan 2018 - 15:40:12
maarten83
maarten83
Quote
sjoerd (ma 29 jan 2018 11:44:05 www.somda.nl): Die doorgetrokken intercity Breda - Dordrecht reed veelal leeg en boemelde achter de sprinter aan. Dus dat er daardoor veel reizigers werden weggezogen van de ic-direct, lijkt me niet echt het geval.
De treinfrequentie tussen Nvbra en Breda is inderdaad al hoog en maakt dat de beide overwegen 3.4 en 3.8 zeer vaak dicht liggen. Dat merkte ik 28-1 om 21.39 al op.
ook had deze doorgetrokken IC een stop van ik meen rond de 10 minuten te Ddr. Dat komt de snelheid van die verbinding ook niet ten goede.

Maandag 29 jan 2018 - 15:59:07
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
icened (ma 29 jan 2018 14:38:04 www.somda.nl): Dus waarom de 2400 dan niet doortrekken naar Breda.
Dordrecht schiet er weinig mee op. Er zijn dan nog steeds geen goede aansluitingen in Breda.
Een snelle verbinding Dordrecht-Eindhoven is waar het hier eigenlijk om te doen is.

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 29 jan 2018 om 16:01:17

Maandag 29 jan 2018 - 22:20:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
sjoerd (ma 29 jan 2018 11:44:05 www.somda.nl): Die doorgetrokken intercity Breda - Dordrecht reed veelal leeg en boemelde achter de sprinter aan.
Tja, met een ligging vlak achter de sprinter, een reistijd nagenoeg gelijk aan de sprinter en nog slechtere aansluitingen in Breda dan met de sprinter is het ook niet zo gek dat de reizigers gewoon de eerste de beste trein nemen.

Wanneer de trein ook werkelijk betere aansluitingen had gehad en/of sneller was geweest zou er ongetwijfeld meer gebruik van worden gemaakt. Al herinner ik op zich wel uit m'n studententijd (wonende te Ddr, studerende te Bd destijds) dat er ook toen al genoeg reizigers naar Bd de toenmalige sneltrein namen omdat die toen mooi tussen de twee ICs in reed.

Als NS zo nodig iets aan de overcapaciteit op dat traject wil doen kunnen ze nog beter een Sprinter inkorten tot Zlw ofzo. 4x/uur rijden heeft tussen Ddr en Zlw ondertussen totaal geen meerwaarde meer doordat de treinen nu een 5/25 ligging kennen. Maak je gelijk wat meer plek voor een snellere trein.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 29 jan 2018 om 22:21:07

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 30 jan 2018 - 00:00:00
b2py
b2py
Overbediening, is dat nog een ding?

Dinsdag 30 jan 2018 - 08:49:29
mvanuden
mvanuden
Quote
daniel_ddr (ma 29 jan 2018 22:20:44 www.somda.nl):
Als NS zo nodig iets aan de overcapaciteit op dat traject wil doen kunnen ze nog beter een Sprinter inkorten tot Zlw ofzo. 4x/uur rijden heeft tussen Ddr en Zlw ondertussen totaal geen meerwaarde meer doordat de treinen nu een 5/25 ligging kennen. Maak je gelijk wat meer plek voor een snellere trein.
"Dat traject" gaat vooral over de aansluiting van de HSL tot station Breda. En volgens mij is overcapaciteit niet het belangrijkste, wel het aantal paden. Rekening houdend met de goederentreinen over de Brabantroute. Minder treinen naar Zlw helpt dan niet.

Het enige waar Dordrecht op "gekort" is, is de IC naar Breda en Eindhoven (en verder). En 2 IC's minder van de 6 naar Rotterdam? (weet niet zeker) Het is niet zo dat Dordrecht nu opeens een stationnetje in de rimboe geworden is met in totaal 2 of 4 treinen per uur.

Dinsdag 30 jan 2018 - 08:51:31
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Dordrecht gaat inderdaad van 7 IC's per uur naar Rotterdam naar 5 en later dus 4.

Dinsdag 30 jan 2018 - 09:05:44
MasterE
MasterE
Elke 15 minuten lijkt me toch meer als voldoende, in vergelijking Lls heeft helemaal geen IC naar Asd en vanuit Alm slechts elk half uur. Daar hoor ik nooit iemand over. Iets wat geweest is geeft geen recht opdat dat dan ook zo moet blijven.

Mcn Asd

Dinsdag 30 jan 2018 - 21:41:06
ZJ37
ZJ37
En straks 5 IC's over de supersnelle HSL van Bd naar Rtd, waarvan 3 in 11 minuten. Het kan niet op!

Dinsdag 30 jan 2018 - 23:15:31
VIRMm1
VIRMm1
Misschien zou het een idee zijn om de 900 enkel tussen Asd en Rtd over de Hsl te laten rijden, en tussen Rtd en Bd conventioneel met een stop te Ddr.

Snelle reismogelijkheden naar Rtd zijn er straks genoeg en een directe verbinding met Asd en Shl blijft zo wel in stand.

Of NS dit überhaupt gaat overwegen betwijfel ik want tja, Hsl boven alles hé.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 30 jan 2018 - 23:50:54
moderator
Moderator
moderator
Hoewel speculeren en denken altijd leuk is, is dit topic bedoeld voor de DRGL2019. Daar hebben de laatste berichten inmiddels weinig meer mee te maken. Graag weer terug ontopic.

Woensdag 31 jan 2018 - 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat vernieuwing ook goed voor het spoor kan zijn. Wellicht is er behoefte aan. Maar dat is vast onderzocht, niemand zal voorstellen om met lege dure treinen op oudejaarsavond te rijden.

Woensdag 31 jan 2018 - 18:21:09
VIRMm1
VIRMm1
"Staatssecretaris wil treinen met Oudjaar

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur gaat aan de NS vragen of er treinen kunnen gaan rijden op Oudejaarsavond."

www.telegraaf.nl

Woensdag 31 jan 2018 - 18:33:26
Rolffiej19
Rolffiej19
Gaat dat mens ze ook ffe zelf rijden dan?

MCN ASD

Woensdag 31 jan 2018 - 18:56:35
b2py
b2py
Er zullen altijd wel mensen zijn die willen werken op dat soort dagen

Woensdag 31 jan 2018 - 19:09:25
sjoerd
sjoerd
Quote
Rolffiej19 (wo 31 jan 2018 18:33:26 www.somda.nl): Gaat dat mens ze ook ffe zelf rijden dan?
Kom, Rolffie, "dat mens" stelt zich beschikbaar voor een baan die jij en ik niet zouden willen, toch? Als je nu al boos bent op die mevrouw, wacht dan eens af of ze niet een onregelmatigheidstoeslag in petto heeft.

Woensdag 31 jan 2018 - 19:18:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Onregelmatigheidstoeslag of niet waarom moet er iets veranderd worden wat al jaren gewoon goed gaat en normaal is.

MCN ASD

Woensdag 31 jan 2018 - 19:25:04
b2py
b2py
Quote
Rolffiej19 (wo 31 jan 2018 19:18:01 www.somda.nl): Onregelmatigheidstoeslag of niet waarom moet er iets veranderd worden wat al jaren gewoon goed gaat en normaal is.
Ahja, de eeuwige dooddoener. Het is gewoon een schande dat het OV zo vroeg stil ligt

Woensdag 31 jan 2018 - 19:28:58
SunKeeper
SunKeeper
Maar gaat bus/tram/metro/veerboot dan ook langer door, anders straks weer beklag dat de aansluitingen op ander vervoer afwezig zijn.

Woensdag 31 jan 2018 - 19:30:08
b2py
b2py
Op veel plekken rijdt het lokale OV al langer door, bij mij in Haarlem ging de laatste bus om kwart over 10 naar Amsterdam..

Laatst bewerkt door b2py op Woensdag 31 jan 2018 om 19:30:17

Woensdag 31 jan 2018 - 19:49:21
rob_ehv
rob_ehv
De binnenkomende treinen afgelopen jaar op 31 dec in Eindhoven reden al zo goed als leeg. En hoorde dat de 1e trein naar weert v.v op 1 jan ook zo goed als leeg was.

robq

Woensdag 31 jan 2018 - 19:50:40
ZJ37
ZJ37
Wordt een nieuwe rage denk ik, oud en nieuw vieren in de trein.

Woensdag 31 jan 2018 - 19:52:04
b2py
b2py
Quote
rob_ehv (wo 31 jan 2018 19:49:21 www.somda.nl): De binnenkomende treinen afgelopen jaar op 31 dec in Eindhoven reden al zo goed als leeg. En hoorde dat de 1e trein naar weert v.v op 1 jan ook zo goed als leeg was.
En wil je hiermee zeggen dat er geen markt is oid?

Woensdag 31 jan 2018 - 19:55:40
rob_ehv
rob_ehv
Nee in regio Eindhoven ben je dan heel veel leeg aan het rijden. Hooguit wat toeristen naar Schiphol die niet weten dat de treinen stoppen met rijden.

robq

Woensdag 31 jan 2018 - 20:00:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (wo 31 jan 2018 19:09:25 www.somda.nl):
Quote
Rolffiej19 (wo 31 jan 2018 18:33:26 www.somda.nl): Gaat dat mens ze ook ffe zelf rijden dan?
Kom, Rolffie, "dat mens" stelt zich beschikbaar voor een baan die jij en ik niet zouden willen, toch? Als je nu al boos bent op die mevrouw, wacht dan eens af of ze niet een onregelmatigheidstoeslag in petto heeft.
Dat is wel te hopen ja, dat er ORT bij zit.

Woensdag 31 jan 2018 - 20:02:27
rob_ehv
rob_ehv
Denk gewoon je normale ORT 31 dec is geen feestdag, voordeel is wel dat je snipperverlof mag inschrijven

robq

Woensdag 31 jan 2018 - 20:07:46
SunKeeper
SunKeeper
Quote
ZJ37 (wo 31 jan 2018 19:50:40 www.somda.nl): Wordt een nieuwe rage denk ik, oud en nieuw vieren in de trein.
Met of zonder vuurwerk?

Woensdag 31 jan 2018 - 20:21:25
AlexNL
AlexNL
Quote
rob_ehv (wo 31 jan 2018 19:49:21 www.somda.nl): De binnenkomende treinen afgelopen jaar op 31 dec in Eindhoven reden al zo goed als leeg. En hoorde dat de 1e trein naar weert v.v op 1 jan ook zo goed als leeg was.
Dat is volgens mij toch echt omdat mensen weten dat het OV er rond 20:00 mee ophoudt, en dat het op 1 januari rijdt als op een zondag. Men zorgt dus dat ze op tijd thuis of bij vrienden zijn, gaat met de auto, of met de taxi of fiets.

In de ons omringende landen is het daarentegen juist niet ongebruikelijk dat het vervoersaanbod tijdens de jaarwisseling wordt versterkt. In sommige gevallen is het OV dan zelfs gratis (Parijs, Londen).

Woensdag 31 jan 2018 - 20:36:34
b2py
b2py
Het is hetzelfde dat NS verkondigde dat vrijwel iedereen om 20:00 zijn eindbestemming had bereikt met de trein, nogal wiedes er rijdt daarna geen enkele trein meer, natuurlijk heeft 'vrijwel iedereen' zijn eindbestemming bereikt. Dat je dat als woordvoerder als zuivere koffie durft te verkopen, nondeju.

Woensdag 31 jan 2018 - 20:59:20
umbusko
umbusko
Quote
IJsbergsla (wo 31 jan 2018 19:21:34.234056 www.somda.nl): Omdat vernieuwing ook goed voor het spoor kan zijn. Wellicht is er behoefte aan. Maar dat is vast onderzocht, niemand zal voorstellen om met lege dure treinen op oudejaarsavond te rijden.
Nou, als ik die video bekijk krijg ik het idee dat dat juist nog onderzocht moet worden. Er was een Kamervraag van een VVD’er, en nu gaat de staatssecretaris het aan NS vragen.
Wat hier natuurlijk krom aan is, is dat a) NS niet de enige (trein)vervoerder is en b) niet onderbouwd wordt wat precies nodig zou zijn, en hoe en waar (Uurtje langer? Hele nacht? Alleen in Amsterdam? Overal?). En dan lijkt het echt op politieke goodwill kweken (en als NS constateert dat er geen markt is, hebben zij het natuurlijk gedaan ).

Woensdag 31 jan 2018 - 22:00:54
mren
mren
Quote
rob_ehv (wo 31 jan 2018 19:55:40 www.somda.nl): Nee in regio Eindhoven ben je dan heel veel leeg aan het rijden. Hooguit wat toeristen naar Schiphol die niet weten dat de treinen stoppen met rijden.
Terzijde (naast het terecht kip-ei-verhaal van b2py): dienstverlening is ook nog zo wat. De plaatselijke busboer in Ehv rijdt geen nachtbussen meer met Carnaval omdat er geld bij moest en daar wil weer niemand voor opdraaien.

Dat je als vervoerder altijd 'rendabele' en minder rendabele lijnen hebt en dat je je in beginsel dienstverlenend op zou mogen stellen, daar hoor je dan weer niemand over...

(rendabel tussen aanhalingstekens omdat eea relatief is. Eén levenslang invalide inwoner door een alcomobilist maakt dat busverkeer in één klap voor meerdere jaren 'rendabel' in de kostenafweging...)

Woensdag 31 jan 2018 - 23:15:31
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op zich kan ik de gedachte wel begrijpen om op oudjaarsavond door te rijden, maar dan denk ik meer aan het om 20u overgaan op het nachtnet (wat lijnen en frequenties betreft). En op plaatsen waar dat niet bestaat gewoon niet rijden, net als nu.

Laatst bewerkt door dennistd op Woensdag 31 jan 2018 om 23:15:41

Woensdag 31 jan 2018 - 23:26:51
sjoerd
sjoerd
Och, ik maakte slechts bezwaar tegen "dat mens" omdat we het ook gewoon over een mevrouw kunnen hebben als de nieuwe Minister iets komt vragen aan NS.

Donderdag 01 feb 2018 - 12:23:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
VIRMm1 (di 30 jan 2018 23:15:31 www.somda.nl): Misschien zou het een idee zijn om de 900 enkel tussen Asd en Rtd over de Hsl te laten rijden, en tussen Rtd en Bd conventioneel met een stop te Ddr.

Snelle reismogelijkheden naar Rtd zijn er straks genoeg en een directe verbinding met Asd en Shl blijft zo wel in stand.
Dat zou fijn wezen.
Het gaat zoals nu gepland wel erg krom,(te)veel trein ri Rtd en (zo goed als)niks ri Bd/Ehv/Antwerpen.
Dat moet pasbaar zijn,aangezien er om heen veel weg valt ri Brabant en er niks voor terug komt,men kon het tot voorkort ook ,zou dus gek zijn als dat nu niet meer zou kunnen.
Voor mijn part halen ze een trein ri Rtd (en evt verder) eruit als die "dubbel" is qua bestemming.

Wat is er al onderzocht als t gaat om rijden met bv oudjaarsavond na 20.00.
Is er genoeg vraag,is er een dusdanige groep zo groot die het rijden van een trein dan kosten dekkend maakt ?
Leuk dat madam roept over "service" maar service bieden waar niemand om vraagt,daar zit ook niemand op te wachten
En al helemaal niet als t niks opbrengt.
Ikzelf vind t niks raar dat men probeert het personeel optijd thuis te krijgen om O&N te kunnen vieren.
Mag men voor zover dat nog niet gebeurt,ook bij andere maatschappijen invoeren.
Kan me niet voorstellen dat je zo(betrekkelijk)laat als "reiziger" nog niet weet of je op het goede plek bent om O&N door te komen

We zullen wel zien wat men allemaal van plan is met die DRGL,hopelijk word het een evenwichtig iets.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
ToH
ToH
nieuws.ns.nl

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Zo te lezen wordt de reistijd Gvc - Zl langer (betere spreiding van IC's over het uur betekent lijkt mij een langere overstap 2000 500/600)

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
henri1972
henri1972
Dat wordt dus nu ook aangepast.

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
treinfan
treinfan
@phantom als je eens kijkt naar de huidige dienstregeling, snap je ook wel waarom de sprinter naar Rsd sneller wordt als de BNL niet meer rijdt op dat traject. Een inhaling te Zlw kost nou eenmaal tijd.

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
treinfan
treinfan
Door een paar minuten te schuiven, want richting Ddr wordt de sprinter niet ingehaald. Dat was ook exact mijn punt.

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Is dat zo? Ik meen mij te herinneren dat de 500 te Ut om :41 aankwam vanuit Amf, splitste en het Gvc-deel reeds om :44 vertrok.

Vrijdag 02 feb 2018 - 00:00:00
henri1972
henri1972
In het hondenkop tijdperk ('79/'80) was kopmaken in Ut incl splitsen 4 minuten voor het Rotterdamse en 6 minuten voor het Haagje deel.

Vrijdag 02 feb 2018 - 08:45:35
DDietzen
DDietzen
Yes, eindelijk iets concreets

Die IC Brussel zal vast 3 min voor/na een ICd gaan rijden, am I right?
Blijft trouwens de samenstelling van ICd-treinen gelijk, à 6x ICR en Benelux 7x ICR? Dus geen verlengde ICd's?

Het valt mij op dat er, in het stukje over de opening van Bleizo, geen woord wordt gerept over een IC-stop in Ztm, terwijl dat wel voor veel reizigers een positief punt is.
Gaat dat toch niet door? Dan komt de treindienst tussen Gdg en Gvc wel erg onder druk te staan, dat moet dan allemaal maar precies passen en de kleinste vertraging zorgt al voor feest.

(Straks zal ik even het Rapport adviesaanvraag 2019 doorspitten, misschien heb ik dus iets gemist. Zo ja, excuus.)

Laatst bewerkt door DDietzen op Vrijdag 02 feb 2018 om 08:47:27

Vrijdag 02 feb 2018 - 09:16:39
jelmerrr
jelmerrr
Nu is het verschil met de rechtstreekse trein 8 minuten volgens de reisplanner? Dan zou het waarschijnlijk noet heel veel meer dan 8 minuten extra reistijd worden lijkt me.

Vrijdag 02 feb 2018 - 10:07:26
daniel81
daniel81
Quote
DDietzen (vr 02 feb 2018 08:45:35 www.somda.nl):
Het valt mij op dat er, in het stukje over de opening van Bleizo, geen woord wordt gerept over een IC-stop in Ztm, terwijl dat wel voor veel reizigers een positief punt is.
Gaat dat toch niet door? Dan komt de treindienst tussen Gdg en Gvc wel erg onder druk te staan, dat moet dan allemaal maar precies passen en de kleinste vertraging zorgt al voor feest.
Quote
Pim530 (vr 02 feb 2018 09:05:36.420363 www.somda.nl): Zo te lezen wordt de reistijd Gvc - Zl langer (betere spreiding van IC's over het uur betekent lijkt mij een langere overstap 2000 500/600)
Aannemelijk is 1+1 hier gewoon 2: bij gelijkblijvend vertrek uit Gvc arriveer je met een stop in Ztm 2-3 minuten later in Gd en heb je je 'betere spreiding' te pakken.
Een nieuw staaltje van NS-propaganda: de langere reistijd verzwijgen we, en noemen we als eufemisme 'betere spreiding'.

Vrijdag 02 feb 2018 - 10:18:38
Lucchese
Lucchese
Daarnaast meldt de PDF ook een koppeling van de 2800 met de 6500 . Dit waarschijnlijk vanuit de doorstroomgedachte (En de korte kering van de 2800 op te heffen).

Laatst bewerkt door Lucchese op Vrijdag 02 feb 2018 om 10:23:33, reden: spelling

Vrijdag 02 feb 2018 - 10:40:41
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
daniel81 (vr 02 feb 2018 10:07:26 www.somda.nl): Aannemelijk is 1+1 hier gewoon 2: bij gelijkblijvend vertrek uit Gvc arriveer je met een stop in Ztm 2-3 minuten later in Gd en heb je je 'betere spreiding' te pakken.
Een nieuw staaltje van NS-propaganda: de langere reistijd verzwijgen we, en noemen we als eufemisme 'betere spreiding'.
jouw aanname komt overeen met het oorspronkelijke plan, NS geeft nu juist aan dat dit plan niet doorgaat, en dat reistijdverlening van de IC's is voorkomen door met de vertrektijd te schuiven. 2 minuten later vertrek uit Gvc, 2 minuten later aankomst in Gd.

Vrijdag 02 feb 2018 - 10:48:57
DDietzen
DDietzen
Dus nog steeds zal Ztm niet bediend worden door IC's? Uw Zoetermeerse gemeenteraad zal exploderen in 3, 2, 1...

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:13:16
Astraea
Astraea
Interessant is ook om te lezen dat de Thalys naar Lille Europe komt te vervallen en in april 2019 wordt vervangen door twee ritten naar Marne-la-Vallée Chessy (beter bekend als Disneyland Paris) via luchthaven Charles de Gaulle. Ook onderzoekt men een derde Eurostar van Amsterdam naar London specifiek, zonder controles op Brussel-Zuid. Hierdoor kunnen alleen geen reizigers die tot Brussel-Zuid gaan worden meegenomen (als ik het goed lees?).

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:21:42
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Zo heb ik het ns bericht ook gelezen. Alleen instappers zijn in Brussel toegestaan. Verkort dan wel de reistijd Amsterdam - Londen tot 3,5 uur

Dick van den Hoven

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:25:27
Daan!
Daan!
Je zou zeggen, doe dit bij alle drie de Eurostars. Het aanbod A'dam-Rotterdam-Brussel is immers meer dan voldoende.

Laatst bewerkt door Daan! op Vrijdag 02 feb 2018 om 11:26:05

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:25:32
ZJ37
ZJ37
Een Sprinter past tussen Gd en Gvc maar net tussen twee IC's, uitgaande van een kwartiersdienst. Nu gaat die Sprinter ook extra stoppen, wordt de IC dan uitgebogen? Een stop te Ztm voor de IC kan nu gratis en voor niks worden oogenomen.

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:28:03
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Toch vreemd, maar misschien begrijp ik het concept Eurostar nog niet helemaal.

De controles zijn toch juist bedoeld voor de richting Londen? Reizigers die in Brussel willen instappen voor Londen kunnen gewoon zonder dat de trein staat te wachten alvast door de controle, en reizigers uit Amsterdam kunnen toch zonder vertraging desgewenst uitstappen? Zolang de twee treindelen maar gescheiden blijven, maar daarvoor worden nu juist de faciliteiten aangelegd. Waarom kunnen reizigers dan niet uitstappen in Brussel?

Laatst bewerkt door AgentX op Vrijdag 02 feb 2018 om 11:29:19

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:35:05
RudiL
RudiL
Quote
dvdhoven (vr 02 feb 2018 11:21:42 www.somda.nl): Zo heb ik het ns bericht ook gelezen. Alleen instappers zijn in Brussel toegestaan. Verkort dan wel de reistijd Amsterdam - Londen tot 3,5 uur
Er is een systeem bedacht waarbij de ene helft van de Eurostar "schoon" is, dat wil zeggen gecontroleerd door de Britse Immigration. In de andere helft kunnen dan reizigers van Amsterdam en Rotterdam naar Brussel Zuid zitten. Hiertoe komen in Amsterdam en Rotterdam afscheidingen op het perron. In Brussel Zuid moet het niet-gecontroleerde deel van de trein en het perron worden leeggehaald, waarna de (al gecontroleerde) reizigers van Brussel naar Londen het perron op mogen. Vandaar de langere stop. Maar ik verwacht dat deze geforceerde regeling ongeveer één dienstregelingjaar zal blijven...
Overigens is er naar het schijnt nog geen overeenstemming met de Britse Immigration voor een controle in Amsterdam en Rotterdam. Tot zolang zullen alle reizigers in Brussel moeten uitstappen en alsnog daar te voet door de Britse grenscontrole.

Vrijdag 02 feb 2018 - 11:58:31
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Hij wordt niet uitgebogen, maar de inhaling wordt verplaatst van Gdg naar Gd.

Vrijdag 02 feb 2018 - 12:04:38
ZJ37
ZJ37
Als dat zo is dan kunnen de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd geen 3 minuten meer achter elkaar rijden, of zie ik iets over het hoofd.

Vrijdag 02 feb 2018 - 12:08:37
ZJ37
ZJ37
Waarom dan? Om die stop voor de IC te Ztm niet te hoeven opnemen? De overstaptijden vanuit Amf op een IC naar Rtd of Gvc (vanuit gaande dat je reist met een niet rechtstreekse IC), worden dat toch ook langer?