02-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Die machinisten werken ook pas een maand natuurlijk...  

02-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Zal het druk worden in de RE 19 van Zv naar Ah  

02-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
Wat is mumo?  

02-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Volgens RTL-nieuws zou Arriva in heel NL staken en Breng zou ook mee doen. Vandaar mijn opmerking over de RE 19. Hoop dat ze het fout hebben en dat er inderdaad gewoon gereden gaat worden. Met een staking zijn namelijk altijd de reizigers de dupe ..... en die hebben er geen bal mee te maken.  


02-01-2018 18:11:23
ToH
ToH
Aanstaande donderdag 4 januari gaat het regionale streekvervoer en de regionale stoptreinen staken. Houdt dit in dat de regionale Sneltreinen (GN-Lw, Zl-Emn, Ddr-Gr, Mt-Hrl) en regionale Intercity's (Rat-Es) wel rijden?

https://www.nu.nl/economie/5070800/donderdag-landelijke-staking-streekbussen-en-regionale-stoptreinen.html

Laatst bewerkt door ToH op 02-01-2018 18:16
 

02-01-2018 18:13:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zou erg vreemd zijn, vermoedelijk is het niet de bedoeling om "stoptreinen" zo letterlijk te nemen.  

02-01-2018 19:07:06
wouter15
wouter15
Volgens mij vallen de trajecten van Arriva rond Lw en Gn onder een andere CAO en zullen dus waarschijnlijk niet staken aanstaande donderdag.  

02-01-2018 19:32:40
marvinkok
marvinkok
Voor zover ik nu weet rijden ZHO (want mumo) en zwenzwoka (ondanks ov) wel gewoon.  

02-01-2018 20:04:34
Wellie
Wellie
Hoe weet jij nu welke machinisten er wel of niet staken?


Machinist NSR
 

02-01-2018 20:16:28
selivio
selivio
Arriva Vechtdal is mumo en stakingsbereidheid op zwenzwoka is er totaal niet vanwege pas een maandje bezig.  

02-01-2018 20:33:28
selivio
selivio
Cao multimodaal vervoer (officieel is t afkorting MMV, maar mumo klinkt beter )  

02-01-2018 20:58:19
edje
edje
Quote
b2py (di 02 jan 2018 20:20:20.465682 https://www.somda.nl/forum/20025/p636626/): Die machinisten werken ook pas een maand natuurlijk...

Nou we werken wel iets langer hoor, maar inderdaad pas een maand op deze concessie.
 

02-01-2018 20:58:56
Wellie
Wellie
Quote
selivio (di 02 jan 2018 20:16:28 https://www.somda.nl/forum/20025/p636625/): Arriva Vechtdal is mumo en stakingsbereidheid op zwenzwoka is er totaal niet vanwege pas een maandje bezig.


Slappe hap wat daar werkt dan ... opkomen voor jezelf en je collega’s!


Machinist NSR
 

02-01-2018 20:59:08
daniel_ddr
daniel_ddr
@henri1972: Valt wel mee, Achterhoek is ook CAO-multimodaal (Arriva meldt zelfs dat daar gewoon bussen rijden) en de staking gaat alleen om de CAO-OV.

Volgens berichten van de vervoerders rijden er alleen in Limburg geen regionale treinen donderdag.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-01-2018 20:59


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-01-2018 21:02:27
marvinkok
marvinkok
Quote
henri1972 (di 02 jan 2018 20:51:43.148631 https://www.somda.nl/forum/20025/p636629/): Zal het druk worden in de RE 19 van Zv naar Ah

Want?
Arriva rijdt daar gewoon...
 

02-01-2018 21:04:04
edje
edje
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 20:58:56 https://www.somda.nl/forum/20025/p636631/):
Quote
selivio (di 02 jan 2018 20:16:28 https://www.somda.nl/forum/20025/p636625/): Arriva Vechtdal is mumo en stakingsbereidheid op zwenzwoka is er totaal niet vanwege pas een maandje bezig.


Slappe hap wat daar werkt dan ... opkomen voor jezelf en je collega’s!


Niks slappe hap, veel mensen met een jaarcontract. Dan ga je geen gekke dingen doen.
En trouwens de laatste stakingen bij de NS waren ook een toonbeeld van solidariteit, van collega's onderling...
 

02-01-2018 21:05:31
Wellie
Wellie
Dus slappe hap ...????

Laatst bewerkt door Wellie op 02-01-2018 21:06


Machinist NSR
 

02-01-2018 21:12:29
thom
thom
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 20:58:56 https://www.somda.nl/forum/20025/p636631/):
Quote
selivio (di 02 jan 2018 20:16:28 https://www.somda.nl/forum/20025/p636625/): Arriva Vechtdal is mumo en stakingsbereidheid op zwenzwoka is er totaal niet vanwege pas een maandje bezig.


Slappe hap wat daar werkt dan ... opkomen voor jezelf en je collega’s!

Waarom nou gelijk die mensen voor slappe hap uitmaken?

Je moet staken omdat je ergens achter staat, en als je vind dat je daar na een maand nog geen beeld van hebt is het een eerlijke keus om dan niet te gaan staken.
 

02-01-2018 21:16:15
Wellie
Wellie
Dat is het niveau wel erg laag ... na een paar dagen moet je al in de gaten hebben dat alles uit de werknemers wordt geperst om maar enige vorm van winst te kunnen maken.


Machinist NSR
 

02-01-2018 21:17:09
b2py
b2py
Quote
edje (di 02 jan 2018 20:58:19 https://www.somda.nl/forum/20025/p636630/):
Quote
b2py (di 02 jan 2018 20:20:20.465682 https://www.somda.nl/forum/20025/p636626/): Die machinisten werken ook pas een maand natuurlijk...

Nou we werken wel iets langer hoor, maar inderdaad pas een maand op deze concessie.
Maakt toch geen moer uit dat de concessie een maand is ingegaan. Als jij vindt dat FNV een punt heeft en dat je recht hebt op meer dan sta je daar toch voor?
 

02-01-2018 21:52:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Het artikel van RTL Nieuws somt gewoon heel dom alle vervoerders in Nederland op, gesorteerd op regio en zonder rekening te houden of ze wel onder de CAO vallen waar de staking om gaat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-01-2018 22:22:14
Henk1619
Henk1619
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 21:16:15 https://www.somda.nl/forum/20025/p636637/): Dat is het niveau wel erg laag ... na een paar dagen moet je al in de gaten hebben dat alles uit de werknemers wordt geperst om maar enige vorm van winst te kunnen maken.


Lijkt me wat overdreven om collega's van je schofferen omdat ze een andere mening hebben

Wellicht kun je ook even melden welke treinen op jou dienstkaartje voor donderdag staan zodat er hier een paar mensen al vast weten wanneer ze niet op vervoer hoeven te rekenen.
 

02-01-2018 22:24:04
thom
thom
Wellie zit bij NSR, die heeft een CAO met een gouden randje joh %08%  

02-01-2018 23:03:41
Wellie
Wellie
Klopt, maar werk ook via een uitzendbureau bij andere vervoerders.
Laat ik nu net deze week te zijn ingepland bij een van de vervoerders waar de FNV oproept om te gaan staken ????????


Machinist NSR
 

02-01-2018 23:05:12
thom
thom
Kennelijk vind je het zo slecht dan nog niet bij die andere vervoerders, anders had je wel gewoon de hele week bij NSR rondgereden toch?  

02-01-2018 23:08:11
Oldskool
Oldskool
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 23:03:41 https://www.somda.nl/forum/20025/p636649/): Klopt, maar werk ook via een uitzendbureau bij andere vervoerders.
Laat ik nu net deze week te zijn ingepland bij een van de vervoerders waar de FNV oproept om te gaan staken ????????
Dan hoop ik voor je dat ze hier niet meelezen. Als je hen slappe hap noemt, zullen ze je dat niet in dank afnemen.
 

02-01-2018 23:12:46
Wellie
Wellie
Quote
thom (di 02 jan 2018 23:05:12 https://www.somda.nl/forum/20025/p636650/): Kennelijk vind je het zo slecht dan nog niet bij die andere vervoerders, anders had je wel gewoon de hele week bij NSR rondgereden toch?


Niks anders dan voor de euro’s ... ???????? ...


Machinist NSR
 

02-01-2018 23:14:25
Wellie
Wellie
Quote
Oldskool (di 02 jan 2018 23:08:11 https://www.somda.nl/forum/20025/p636651/):
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 23:03:41 https://www.somda.nl/forum/20025/p636649/): Klopt, maar werk ook via een uitzendbureau bij andere vervoerders.
Laat ik nu net deze week te zijn ingepland bij een van de vervoerders waar de FNV oproept om te gaan staken ????????
Dan hoop ik voor je dat ze hier niet meelezen. Als je hen slappe hap noemt, zullen ze je dat niet in dank afnemen.


Menige discussies gehad met de vaste machinisten. In tegenstelling tot velen die los gaan op een forum of Facebook, maar in het echte leven geen discussie aan durven te gaan. Kom wel de laatste tijd alleen maar uitzendkrachten tegen ???? rara ...

Laatst bewerkt door moderator op 03-01-2018 06:51, reden: Quoot hersteld


Machinist NSR
 

02-01-2018 23:24:02
Oldskool
Oldskool
Succes donderdag, met het al dan niet doen van "besmet" werk.%08% Maar ja, iemand die zijn collega's slappe hapt noemt, die draait zijn hand natuurlijk niet om, om als uitzendkracht, lekker treinen te rijden. %08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-01-2018 23:25:51
Wellie
Wellie
Ik staak juist mee ???? slimmerik, was voor deze week al ingeroosterd, niet ingevlogen om besmet werk te leveren.


Machinist NSR
 

02-01-2018 23:28:40
thom
thom
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 23:12:46 https://www.somda.nl/forum/20025/p636652/):
Quote
thom (di 02 jan 2018 23:05:12 https://www.somda.nl/forum/20025/p636650/): Kennelijk vind je het zo slecht dan nog niet bij die andere vervoerders, anders had je wel gewoon de hele week bij NSR rondgereden toch?


Niks anders dan voor de euro’s ... ???????? ...

Oh, jij bent er ook zo één dat extra geld erbij ineens alle problemen doet oplossen dan?
 

02-01-2018 23:34:13
Wellie
Wellie
Ik werk hard voor mijn gezin en mezelf. Een dag bij het uitzendbureau is goed voor bijna twee dagen aan salaris bij NSR dus loont het erg om mijn berg aan snipperdagen te besteden aan dit soort nevenwerkzaamheden.

Verder kan ik die problemen niet oplossen die mijn “collega” machinisten hebben bij hun werkgever. Als zij zelf geen actie ondernemen veranderd er niks. Donderdag kunnen ze van zich laten horen, ik zal ze ondersteunen door geen een trein te rijden, maar het is hun staking.


Machinist NSR
 

02-01-2018 23:39:00
Henk1619
Henk1619
Als jij gaat meestaken dat is het toch ook jouw staking?  

02-01-2018 23:47:16
29Thomas10
29Thomas10
Valt de treindienst van connexion ook onder deze staking?  

02-01-2018 23:50:06
Oldskool
Oldskool
Quote
Henk1619 (di 02 jan 2018 23:39:00 https://www.somda.nl/forum/20025/p636660/): Als jij gaat meestaken dat is het toch ook jouw staking?
Nee joh. Dan gaat hij gewoon weer bij zijn hoofdwerkgever extra diensten doen
 

02-01-2018 23:53:10
Oldskool
Oldskool
Quote
29Thomas10 (di 02 jan 2018 23:47:16 https://www.somda.nl/forum/20025/p636662/): Valt de treindienst van connexion ook onder deze staking?
Op de site staat het wat onduidelijk.Bij de update van 12:00 wordt er ook over treinen gesproken. In de update van 17:00 niet https://connexxion.nl/reizen/1190/staking-streekbus-en-treinvervoer-op-4-januari/5024
 

02-01-2018 23:56:49
DDietzen
DDietzen
Ook Connexxion-treindiensten zijn afhankelijk van de personeelsgroep die staakt. De website van Connexxion is echter niet bepaald concreet op dit moment, dus het is nog niet zeker of de treindiensten daadwerkelijk een aangepaste (of geen) dienst rijden.

@Oldskool: de kop boven het bericht spreekt nog altijd van treindiensten.

Laatst bewerkt door DDietzen op 02-01-2018 23:58
 

03-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Besmet werk is naar mijn idee als je diensten van een ander over neemt. Als je je eigen diensten draait is dat geen besmet werk.  

03-01-2018 01:17:00
Wellie
Wellie
Quote
Oldskool (di 02 jan 2018 23:50:06 https://www.somda.nl/forum/20025/p636663/):
Quote
Henk1619 (di 02 jan 2018 23:39:00 https://www.somda.nl/forum/20025/p636660/): Als jij gaat meestaken dat is het toch ook jouw staking?
Nee joh. Dan gaat hij gewoon weer bij zijn hoofdwerkgever extra diensten doen


Begrijpend lezen is niet sterkste kant ... ???? ... ik ben op de donderdag ingehuurd door Arriva, hoe kan ik dan op dezelfde dag een dienst draaien bij NSR?


Machinist NSR
 

03-01-2018 01:35:04
Henk1619
Henk1619
Het lijkt me ook niet dat het FNV je een stakingsuitkering gaat geven als je vervolgens gewoon bij NSR aan de slag gaat. Al zou dat wel een leuk experiment zijn want ik vraag me af of ze die variant juridisch hebben dichtgetimmerd%02%  

03-01-2018 03:28:58
selivio
selivio
De grap is dat áls je donderdag mee gaat 'staken' je wat uit te leggen hebt op t uitzendbureau. Je bent al ingepland dus je werk is niet besmet. En als uitzendkracht val je niet onder het betreffende CAO OV, maar onder een uitzend CAO (waarin alleen je beloning enz. gelijk is aan CAO OV). En je werkgever is je uitzendbureau, dus jij hebt(via de bond) geen conflict met de werkgever....

Misschien kun je de staking op de Vechtdallijnen nog herinneren op 29 sept 2016 in de ochtend van het VVMC. Er reden toen 4 13800den. Deze werden gereden door 2 uitzendkrachten die al ingepland waren en die in feite verboden werden om te gaan staken omdat het hun staking niet was (ander CAO en andere werkgever)...

Laatst bewerkt door selivio op 03-01-2018 03:32
 

03-01-2018 07:30:18
Wellie
Wellie
Daarom ben ik zo blij dat het uitzendbureau mij en de andere die staan ingepland een mail hebben gestuurd, maar daarin het verzoek geen besmet werk te leveren, maar het wel een eigen keus blijft van de werknemer.


Machinist NSR
 

03-01-2018 13:41:40
Amazonous
Amazonous
Quote
marvinkok (di 02 jan 2018 19:32:40 https://www.somda.nl/forum/20025/p636623/): en zwenzwoka (ondanks ov) wel gewoon.

Heb er een paar gehoord die overwogen om mee te gaan doen, maar ik kreeg de indruk dat het gros van de mensen gewoon aan het werk gaat.
 

03-01-2018 14:39:27
PKP
PKP
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 23:03:41 https://www.somda.nl/forum/20025/p636649/): Klopt, maar werk ook via een uitzendbureau bij andere vervoerders.



Misschien iets Off topic, maar mag en kan dat nog steeds, rijden op een NSR vergunning bij een andere vervoerder? Landelijk, zo vernam ik, staan vele NSR machinisten op non actief ivm het overtreden van de regels rond de rij- en rusttijden.
 

03-01-2018 15:33:21
VIRMm1
VIRMm1
Wat bedoel je met een NSR (wat tegenwoordig overigens NS Operatie heet) vergunning?

Een machinisten rijbewijs is Europees geldig en niet werkgever gebonden.
 

03-01-2018 15:44:43
mtlx
mtlx
Quote
PKP (wo 03 jan 2018 14:39:27 https://www.somda.nl/forum/20025/p636760/):
Quote
Wellie (di 02 jan 2018 23:03:41 https://www.somda.nl/forum/20025/p636649/): Klopt, maar werk ook via een uitzendbureau bij andere vervoerders.



Misschien iets Off topic, maar mag en kan dat nog steeds, rijden op een NSR vergunning bij een andere vervoerder? Landelijk, zo vernam ik, staan vele NSR machinisten op non actief ivm het overtreden van de regels rond de rij- en rusttijden.

Een aantal mensen zijn zo stom geweest om bij twee werkgevers te rijden en daarbij niet de rij- en rusttijden in acht te nemen. Heeft weinig met NS te maken, dat is eigen verantwoording van die machinist.
Als ik drie dagen per week bij NS werk en twee dagen bij Arriva, dan kan dat gewoon als die rusttijden maar gehandhaafd blijven. Daar ben je ook als machinist zelf verantwoordelijk voor.

Laatst bewerkt door mtlx op 03-01-2018 15:46
 

03-01-2018 16:07:06
thom
thom
Quote
VIRMm1 (wo 03 jan 2018 15:33:21 https://www.somda.nl/forum/20025/p636761/): Wat bedoel je met een NSR (wat tegenwoordig overigens NS Operatie heet) vergunning?

Een machinisten rijbewijs is Europees geldig en niet werkgever gebonden.
En naast die vergunning krijg je voor elke vervoerder waar je voor rijdt een ABB, aanvullend bevoegdheid bewijs waar op staat wat je bij die vervoerder mag en voor opgeleid bent.
 

04-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Worden de vervoerders die dag wel door de provincie betaald of brengt de provincie (concessieverlener) zo'n dag in mindering vanwege niet geleverde diensten?  

04-01-2018 06:21:03
jochem
jochem
Connexxion rijdt ook niet op de Kipp... eh, Valleilijn. Mcn staken niet, maar naar verluidt hun bijsturing wel.  

04-01-2018 06:40:35
martijn
martijn
Mooi dat vanwege bovengenoemd nu in Dv wordt omgeroepen om via Arnhem of Zwolle te reizen als je richting Utrecht, Rotterdam, Amsterdam etc moet...  

04-01-2018 07:02:11
wouter15
wouter15
Tussen Amf en Ed rijden er tot 12:00 geen treinen. Weet iemand waarom? Staken ze daar niet de hele dag?  

04-01-2018 07:22:57
noof
noof
De bijsturing van Cxx/Breng staakt. In de loop van de ochtend wordt bekeken of er rond 12u alsnog opgestart kan worden.  

04-01-2018 13:38:08
train85
train85
Quote
wouter15 (do 04 jan 2018 07:02:11 https://www.somda.nl/forum/20025/p636802/): Tussen Amf en Ed rijden er tot 12:00 geen treinen. Weet iemand waarom? Staken ze daar niet de hele dag?
De 31400 zal niet meer rijden vandaag. De 31300 rijdt inmiddels weer.
 

04-01-2018 15:03:45
gvttreinen
gvttreinen
In het Noorden en Oosten rijden er inmiddels weer (Arriva)treinen, in Limburg staakt men nog steeds en rijden geen Arriva stoptreinen.  


04-01-2018 15:17:30
BasSNG2001
BasSNG2001
Volgens de berichten van Arriva hebben de Achterhoek (ook bus), Vechtdallijnen, MerwedeLingeLijn en de Noordelijke Nevenlijnen gewoon de hele dag gereden.


#DiscoverEU
 

04-01-2018 15:23:58
edje
edje
Zoals al eerder vermeld, rijden de treinen van Keolis ook gewoon.  

04-01-2018 16:53:05
Michael98
Michael98
Connexxion rijdt de bussen vandaag niet, de 10 bussen die in Zeeland wel waren uitgereden werden teruggehaald door Connexxion om geen verwarring te zaaien. Dan ben je als bedrijf naar mijn mening verkeerd bezig, je moet deze mensen juist roemen en niet van de weg af halen. Dus de vervoerders willen vandaag helemaal niet rijden, al helemaal niet dat er af en toe wel iets rijdt. De reiziger heeft weer het nakijken. Maar de stakers hebben de media in ieder geval gehaald, waarbij in het nieuws wel voornamelijk over bussen wordt gesproken.  

04-01-2018 17:58:23
Diedje
Diedje
Quote
Michael98 (do 04 jan 2018 16:53:05 https://www.somda.nl/forum/20025/p636850/): Connexxion rijdt de bussen vandaag niet, de 10 bussen die in Zeeland wel waren uitgereden werden teruggehaald door.....


Is de reiziger er wel mee gediend als hij/zij met die ene incidentele bus wel van huis weg kan, nog daargelaten of hij/zij zijn bestemming kan bereiken, maar vervolgens niet meer thuis kan komen??

Dus zo heel gek vind ik het besluit ook niet.
 

04-01-2018 18:10:29
marvinkok
marvinkok
Dat is ook precies de reden waarom er bijvoorbeeld in Twente is besloten om helemaal niet uit te rijden, ondanks dat een deel van de chauffeurs onder de Multimodaal Cao vallen en dus niet staken.  

04-01-2018 18:27:19
Sietse
Sietse
Quote
gvttreinen (do 04 jan 2018 17:32:53.216846 https://www.somda.nl/forum/20025/p636855/): Worden de vervoerders die dag wel door de provincie betaald of brengt de provincie (concessieverlener) zo'n dag in mindering vanwege niet geleverde diensten?


In het bestek van de concessie Achterhoek-Rivierenland is vastgelegd dat minderwerk als gevolg van stakingen verrekend wordt in de exploitatiesubsidie. Vermoedelijk hebben andere concessieverleners ook zoiets opgenomen.
 

04-01-2018 19:13:50
wouter15
wouter15
De volgende staking is alweer aangekondigd, maar dan dreigen de werkgevers naar de rechter te gaan: https://nos.nl/artikel/2210495-bonden-dreigen-met-nieuwe-ov-staking-werkgevers-met-rechter.html Wie gaat er met een gang naar de rechter gelijk krijgen verwachten jullie?

En weet iemand waarom de 31300 vandaag wel weer is gaan rijden? Er was toch een 24 uurs staking?
 

04-01-2018 19:15:56
Berk24
Berk24
16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.

Maar is het niet mogelijk dat de werkgevers wel de eisen inwilligen rondom de rij- en rusttijden en de toiletfaciliteiten van de chauffeurs, maar dat de lonen van de chauffeurs gelijk blijven of zelfs licht dalen. Zo kan de werkgever kostenneutraal de rij- en rustrijden en de toiletfaciliteiten afstemmen op de behoefte van de chauffeurs. Dan is er door beide kampen water bij de wijn gedaan. Nu klinkt het vooral EN-EN, terwijl OF-OF wellicht beter is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

04-01-2018 19:19:46
b2py
b2py
De nieuwe staking zal regionaal zijn, en niet landelijk zoals vandaag. "We willen de passagiers niet al te veel tot last zijn", zegt Paula Verhoef van FNV.

NS heeft ook geen conflict dus NS zal je er nooit bij krijgen
 

04-01-2018 19:22:18
Berk24
Berk24
Veel reizigers reizen niet alleen met NS-treinen naar school of werk, ook met regionale treinen en met bussen wordt er naar school en werk gereisd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

04-01-2018 19:24:38
b2py
b2py
Het is de ironie dat ze een soort 'verzachtende' vorm kiezen door alleen regionaal te werk gaan terwijl er uberhaupt geen sprake is om landelijk het OV plat te leggen.  

04-01-2018 20:25:43
ZJ37
ZJ37
Komt de aap nu wel een beetje openlijk uit de mouw waar de regionale concessiehouders hun geld mee terug proberen terug te verdienen: het uitknijpen van rijtijden en dienstroosters.  

04-01-2018 20:30:23
b2py
b2py
Hoezo? Als ze aan het CAO voldoen is dat voor hun toch voldoende?  

04-01-2018 20:51:57
ZJ37
ZJ37
Op papier wel ja. Maar als je in de spits te maken hebt met onhaalbare rijtijden en je mag op je eindpunt meteen na 2 minuten door op je volgende lange rit, dan is dat in de praktijk wel andere koek. Dus je kan rijden als een idioot of gewoon te laat rijden, maar dan is het bye bye pauze. En dat is dan niet meer volgens CAO.

Ik herinner met een concessie overgang van BBA naar Veolia en prompt werden de dienstroosters omgetoverd tot in de praktijk onhaalbare werkroosters. Er moest namelijk meteen geld verdiend worden.
 

04-01-2018 21:10:29
b2py
b2py
De vakbonden hebben gewoon ingestemd met die voorwaarden hoor toen, dus dan waren ze het er mee eens.  

04-01-2018 21:20:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (do 04 jan 2018 21:10:29 https://www.somda.nl/forum/20025/p636870/): De vakbonden hebben gewoon ingestemd met die voorwaarden hoor toen, dus dan waren ze het er mee eens.
En de OR heeft ooit ook de dienstroosters goedgekeurd, als die onhaalbaar waren dan hadden ze dat natuurlijk ook nooit moeten doen.

Quote
jochem (do 04 jan 2018 06:21:03 https://www.somda.nl/forum/20025/p636799/): Connexxion rijdt ook niet op de Kipp... eh, Valleilijn. Mcn staken niet, maar naar verluidt hun bijsturing wel.
Er is in de ochtend wel een poging tot rijden ondernomen, althans, er waren twee Protossen op een of andere manier op Ed beland zag ik rond 8.00 uur.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-01-2018 21:36:13
ZJ37
ZJ37
Er is een verschil met wat klopt en aan CAO voldoet op papier en hoe het (on)uitvoerbaar is in de praktijk. Maar niet iedereen begrijpt dat, ben ik bang.  

04-01-2018 21:55:17
b2py
b2py
Niet iedereen begrijpt dat wat je in een CAO afspreekt niet altijd raakvlak heeft met de uitvoerbaarheid van een bepaalt dienstrooster. Als er is afgesproken dat een chauf iedere x uur pauze moet krijgen met die lengte en de vervoerder zich daar aan houdt is dat CAO gerelateerd prima. Dat een dienstregeling onhaalbaar is zorgt voor een andere discussie.  

04-01-2018 21:57:37
ZJ37
ZJ37
En daar gaat het mede nu ook om.  

04-01-2018 22:01:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Dienstroosters kunnen ook op rijtijden afgekeurd worden, als die ervoor zorgen dat de CAO-afspraken niet haalbaar zijn


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-01-2018 22:18:43
Frontier
Frontier
Quote
Berk24 (do 04 jan 2018 19:15:56 https://www.somda.nl/forum/20025/p636861/): Maar is het niet mogelijk dat de werkgevers wel de eisen inwilligen rondom de rij- en rusttijden en de toiletfaciliteiten van de chauffeurs, maar dat de lonen van de chauffeurs gelijk blijven of zelfs licht dalen. Zo kan de werkgever kostenneutraal de rij- en rustrijden en de toiletfaciliteiten afstemmen op de behoefte van de chauffeurs. Dan is er door beide kampen water bij de wijn gedaan. Nu klinkt het vooral EN-EN, terwijl OF-OF wellicht beter is.

Met andere woorden: pauzes en toiletgebruik valt wellicht een mouw aan te passen, maar dan wel op eigen kosten? %03% Iets met een sigaar uit eigen doos...

Quote
daniel_ddr (do 04 jan 2018 21:20:06 https://www.somda.nl/forum/20025/p636872/):
Quote
b2py (do 04 jan 2018 21:10:29 https://www.somda.nl/forum/20025/p636870/): De vakbonden hebben gewoon ingestemd met die voorwaarden hoor toen, dus dan waren ze het er mee eens.
En de OR heeft ooit ook de dienstroosters goedgekeurd, als die onhaalbaar waren dan hadden ze dat natuurlijk ook nooit moeten doen.

Als het zogenaamd op papier klopt wil niet zeggen dat het in de praktijk ook haalbaar is. En om het dan maar af te wimpelen op het feit dat er destijds door iedereen mee ingestemd is, is natuurlijk niet erg chic.

Laatst bewerkt door Frontier op 04-01-2018 22:24, reden: spelfout


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-01-2018 23:24:52
thom
thom
Quote
Berk24 (do 04 jan 2018 19:15:56 https://www.somda.nl/forum/20025/p636861/): 16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.


En jij denkt dat er met de staking van vandaag vast geen mensen zijn die een soort gelijk probleem gehad hebben ?

Van staken heeft altijd iemand ongemak, dus als je verwacht dat men daar rekening mee gaat houden is dat een flinke illusie voor je.
Quote

Maar is het niet mogelijk dat de werkgevers wel de eisen inwilligen rondom de rij- en rusttijden en de toiletfaciliteiten van de chauffeurs, maar dat de lonen van de chauffeurs gelijk blijven of zelfs licht dalen. Zo kan de werkgever kostenneutraal de rij- en rustrijden en de toiletfaciliteiten afstemmen op de behoefte van de chauffeurs. Dan is er door beide kampen water bij de wijn gedaan. Nu klinkt het vooral EN-EN, terwijl OF-OF wellicht beter is.

Als de chauffeurs nou gewoon stoppen met werken, hebben ze ook geen ongemakken meer. Staat daar mooi tegenover dat ze ook geen loon meer krijgen, lijkt me ook nogwel een goed alternatief %08%
 

05-01-2018 00:00:00
bacr
bacr
Even voor de goede orde: staken is gewoon een recht van iedere werknemer. Dat mag ingezet worden als drukmiddel in onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. Het stakingsmiddel wordt in Nederland maar heeeel spaarzaam ingezet. En als je iemand overlast van een staking wilt verwijten, dan moet je dat tenminste ook de werkgever van de stakers doen. Want die heeft het zo ver laten komen dat zijn werknemers geen andere oplossing zien dan te staken. Alleen als de rechter een staking vooraf verbiedt of achteraf onterecht verklaart, valt alleen diw stakende werknemers wat te verwijten.

De CAO's/arbeidsvoorwaardenregelingen waaronder veel van de lezers van dit forum vallen, komen vaak ook in onderhandelingssituaties tot stand, waarbij soms ook de dreiging van stakingen nodig was. Dat is niks vreemds, maar onderdeel van het spel dat arbeidsvoorwaardenonderhandelingen heet.
 

05-01-2018 01:16:20
Wellie
Wellie
Quote
daniel_ddr (do 04 jan 2018 22:01:50 https://www.somda.nl/forum/20025/p636879/): Dienstroosters kunnen ook op rijtijden afgekeurd worden, als die ervoor zorgen dat de CAO-afspraken niet haalbaar zijn



Leg eens uit wat je bedoeld ????

Rijtijden liggen vast in een wet, dus roosters kunnen al niet eens worden gemaakt die daar niet aan voldoen. Daarnaast zijn verdere afspraken in een CAO altijd een verbetering op een wet.


Machinist NSR
 

05-01-2018 07:14:36
ZJ37
ZJ37
Dat zal me een cultuuromslag worden trouwens, als meneer Arriva de toko van NS op het HRN zou overnemen en op hun manier de roosters gaat maken!  

05-01-2018 07:59:54
gvttreinen
gvttreinen
Quote
thom (do 04 jan 2018 23:24:52 https://www.somda.nl/forum/20025/p636889/):
Quote
Berk24 (do 04 jan 2018 19:15:56 https://www.somda.nl/forum/20025/p636861/): 16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.

En jij denkt dat er met de staking van vandaag vast geen mensen zijn die een soort gelijk probleem gehad hebben ? Van staken heeft altijd iemand ongemak, dus als je verwacht dat men daar rekening mee gaat houden is dat een flinke illusie voor je.
Van stakingen in de openbare dienstensector hebben meer mensen last dan b.v. metaalsector, helaas wordt staken als een recht gezien ondanks de maatschappelijke overlast.
Doe dan net als in Italië, bij stakingen wordt een gepubliceerde uitgedunde dienstregeling gereden juist vanwege dat maatschappelijk belang.
 

05-01-2018 09:26:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Wellie (vr 05 jan 2018 01:16:20 https://www.somda.nl/forum/20025/p636890/): Leg eens uit wat je bedoeld ????

Rijtijden liggen vast in een wet, dus roosters kunnen al niet eens worden gemaakt die daar niet aan voldoen. Daarnaast zijn verdere afspraken in een CAO altijd een verbetering op een wet.
Tja, het is een woord dat twee betekenissen kan hebben: jij doelt op de rijtijdenwet die zegt hoeveel uur een chauffeur maximaal achter het stuur mag zitten zonder pauzes.
Ik doel op de rijtijden, wat in het OV per bus de benaming is voor de tijd die de chauffeur volgens dienstregeling heeft om een bepaald traject af te leggen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2018 10:39:06
ZJ37
ZJ37
Wat er in de praktijk kan gebeuren is dat je na 4 uur je pauze moet genieten, maar je bent door de krappe rijtijden nog onderweg. Wat doe je dan? Stoppen langs de weg of tegens de regels maar die 4 uur overschrijden?  

05-01-2018 11:18:12
vrijgezel
vrijgezel
De wetgever stelt dat je maximaal 4,5 uur mag rijden (onafgebroken) en dan een pauze moet houden van 45 (+ 1) minuten onafgebroken. Die pauze mag binnen die 4,5 ook onderbroken genomen worden: eerste 15 (+ 1) minuten onafgebroken en dan 30 (+ 1) minuten onafgebroken. Wordt die pauze toch onderbroken, dan moet deze opnieuw genoten worden onafgebroken. Indien de pauze 45 minuten of meer is, begint de rijtijd weer bij 0 minuten/uren.

De rust tussen 2 diensten moet minstens 11 uur onafgebroken zijn.

Deze rij- en rusttijden staan in de rijtijdenwet en -besluit en geldt voor alle beroepschauffeurs en -bestuurders, dus ook mcn's, tram- en metrobestuurders hebben hier mee te maken.

(op het "off topic" raken:) ik heb er beroepsmatig mee te maken: ben vrachtwagenchauffeur en de rij- en rusttijden worden geregistreerd op een (tegenwoordig) digitale tachograaf.
 

05-01-2018 11:38:30
funtrucker
funtrucker
Wat bedoel je met 45(+1)?  

05-01-2018 12:42:31
dennistd
dennistd
@vrijgezel: de pauzes uit de rij- en rusttijdenwet gelden niet voor het Openbaar Vervoer %05%
Deze is wel van toepassing op OV-bussen: https://www.ilent.nl/binaries/ilt/documenten/publicaties/2014/02/13/rij--en-rusttijden-openbaar-vervoer/Rij-+en+rusttijden+openbaar+busvervoer.pdf

Omdat een dienst langer dan 9 uur niet bestaat is dit de enige geldende regel:
Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
 

05-01-2018 13:10:09
ZJ37
ZJ37
En in menig CAO staat dan weer dat er een pauze moet worden genoten na 4 uur (niet na 4,5 uur).  

05-01-2018 13:11:12
M-BASS
M-BASS
Quote
dennistd (vr 05 jan 2018 12:42:31 https://www.somda.nl/forum/20025/p636924/): @vrijgezel: de pauzes uit de rij- en rusttijdenwet gelden niet voor het Openbaar Vervoer %05%
Deze is wel van toepassing op OV-bussen: https://www.ilent.nl/binaries/ilt/documenten/publicaties/2014/02/13/rij--en-rusttijden-openbaar-vervoer/Rij-+en+rusttijden+openbaar+busvervoer.pdf

Omdat een dienst langer dan 9 uur niet bestaat is dit de enige geldende regel:
Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15 minuten.

Nou, geloof maar dat die gelden. Max. 4uur rijden en dan een pauze van minimaal 15 min. en als je over de 4 uur heen gaat met een max van 4,5 dan is je pauze minimaal 30 min. Ik rijd zelf ov, en de roosters worden ook met deze info gemaakt.

Laatst bewerkt door M-BASS op 05-01-2018 13:13
 

05-01-2018 15:25:22
thom
thom
Maar dan kunnen die regels uit de CAO afkomstig zijn, ipv de rij en rusttijdenwet.

Als OV chauffeur heb je bijv. ook geen tacho plicht namelijk.
 

06-01-2018 00:43:02
M-BASS
M-BASS
Quote
thom (vr 05 jan 2018 15:25:22 https://www.somda.nl/forum/20025/p636937/): Maar dan kunnen die regels uit de CAO afkomstig zijn, ipv de rij en rusttijdenwet.

Als OV chauffeur heb je bijv. ook geen tacho plicht namelijk.


Dat klopt deels. In plaats van de tacho-kaart (of vroeger schijven), moet je je dienstrooster bij je hebben, zodat je kan laten zien wat je de 28 voorgaande dagen hebt gedaan.
 

11-01-2018 15:25:15
wouter15
wouter15
De staking van 16 januari a.s. is voorlopig uitgesteld: http://www.telegraaf.nl/nieuws/1527568/dinsdag-geplande-stakingen-streekvervoer-uitgesteld  

11-01-2018 15:40:33
Berk24
Berk24
Ik had er al een tijdje niets van gehoord, dus dan zou het vreemd zijn om dan toch de staking door te zetten. Ook zou als het nu pas bekend was dat de staking doorgezet zou worden mijn school te weinig tijd hebben om de tentamens te verschuiven naar een andere dag.

Ik heb overigens bijzonder weinig respect voor stakers. Onderhandelen over je salaris en arbeidsomstandigheden is prima, maar een staking als onderhandelingsmiddel inzetten niet. Er zijn een hoop mensen erg afhankelijk van je en dan vind ik het respectloos dat je zomaar je werk neerlegt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 15:43:28
abbm
abbm
Dus andere sectoren mogen wel zomaar het werk neerleggen? Kansloos dat het openbaar vervoer dit niet mag. %03% Er waren geen andere opties meer, want in 2008 is door de rechter verboden gratis te gaan rijden.  

11-01-2018 15:43:56
broek53
broek53
De crux bij dit soort zaken ligt in het woordje "zomaar".  

11-01-2018 15:44:39
abbm
abbm
Het was weken van te voren bekend!!!  

11-01-2018 15:49:16
Berk24
Berk24
Quote
abbm (do 11 jan 2018 15:43:28 https://www.somda.nl/forum/20025/p637511/): Dus andere sectoren mogen wel zomaar het werk neerleggen? Kansloos dat het openbaar vervoer dit niet mag. %03% Er waren geen andere opties meer, want in 2008 is door de rechter verboden gratis te gaan rijden.

Staking van zorgpersoneel is ook zeer ongewenst, ook al is het aangekondigd. Staken doe je in mijn ogen niet, want de hinder voor de samenleving is veel te groot.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 15:51:09
broek53
broek53
Het stakingsverbod voor rijksambtenaren en trendvolgers ligt al een aantal decennia achter ons. Verder wordt dit een volslagen zinloze ja-nee-discussie, die hier m.i. verder ook niet relevant is.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-01-2018 15:51