Opstelruimte
Forum: Algemeen - Algemeen
30-12-2017 18:03:50
broek53
broek53
Quote
279 (vr 29 dec 2017 12:43:39 https://www.somda.nl/forum/20012/p636332/):
Quote
michaben (vr 29 dec 2017 09:56:23 https://www.somda.nl/forum/20012/p636302/): Maar waarom eigenlijk? De 4500 gaat tegenwoordig als LM naar Hlm, om in de middag weer als LM terug naar Asd te gaan. Is er door de tienminutentrein geen plek meer om deze stellen te Asd zelf af te rangeren en te stallen?


de 4 stammen die voorheen in de serie 14500 reden, werden vrijwel altijd in
Aswpl (of Wgm) gestald overdag.
op Asd zelf is tegenwoordig nauwelijks ruimte...
Op Asd zelf is nooit ruimte geweest voor 4 spitstreinen, althans de laatste 20 jaar ????. De dagoverstand in Hlm dit jaar is ontstaan om alle dienstdoende DDM-stammen te kunnen reinigen en controleren opdat dat in de nacht niet hoeft te gebeuren. Dan kunnen de stammen, met name de Alkmaarse voor de 3400, ook ergens overnachten waar ze dus niet behandeld hoeven te worden. Het was de bedoeling dat in Zaandam te doen.
Nu is dat laatste (Zaandam) bij mijn weten niet doorgegaan en staan er een paar Virms uit Alkmaar in Zaandam over, maar dat is een ander chapiter.

Laatst bewerkt door moderator op 31-12-2017 16:38
 

30-12-2017 18:09:35
IJsbergsla
IJsbergsla
Vermoedelijk omdat elk spoor in de nacht tegenwoordig optimaal gebruikt moet worden met de beperkte capaciteit anno 2017. Dan zijn de 20 bakken VIRM op spoor 406 te Zaandam aanzienlijk meer dan drie stammen DDM-1.  

30-12-2017 18:48:21
VIRMm1
VIRMm1
Hoe staat het dan eigenlijk met de (extra) emplacementen in Utg, Llso, Rsd en Ehv?  

30-12-2017 21:00:27
broek53
broek53
Slecht, dank U ????.
Het gaat op zijn Prorails, dus enig geduld (als in: jaren) is op zijn plaats.
 


30-12-2017 21:08:45
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (za 30 dec 2017 18:09:35 https://www.somda.nl/forum/20012/p636418/): Vermoedelijk omdat elk spoor in de nacht tegenwoordig optimaal gebruikt moet worden met de beperkte capaciteit anno 2017. Dan zijn de 20 bakken VIRM op spoor 406 te Zaandam aanzienlijk meer dan drie stammen DDM-1.
Zeker, maar dat neemt niet weg dat het plan zo in elkaar zat en dat de reden is dat het DDM-1 in Hlm over staat. Overigens biedt het in de avond wel de ruimte in Alkmaar om daar in hoog tempo 20 bakken VIRM te behandelen alvorens het in Zd wordt opgesteld. Dat moet wel omdat er aan het eind van de avond (weer) een hele stoot VIRM uitloopt in Amr die daar moeten overnachten.
 

30-12-2017 21:28:50
ZJ37
ZJ37
Quote
VIRMm1 (za 30 dec 2017 18:48:21 https://www.somda.nl/forum/20012/p636420/): Hoe staat het dan eigenlijk met de (extra) emplacementen in Utg, Llso, Rsd en Ehv?
Rsd en Ehv gefaseerd, naar verwachting extra behandelcapaciteit vanaf 2020. In Llso begint de ombouw en uitbreiding vanaf 2019, maar die werkzaamheden duren meer dan een jaar.
 

30-12-2017 21:33:54
Oldskool
Oldskool
Llso 2021  

30-12-2017 22:39:04
broek53
broek53
Roosendaal 2020 kun je gevoeglijk vergeten, daar is de ideeënvorming nog niet eens afgerond. Eindhoven lijkt nu uitgebreid te gaan worden met een terrein van een aantal sporen naast de loods aan de Fuutlaan, maar dat ligt er uiteraard ook niet overmorgen; maar in ieder geval is het plan rond en rijp voor aanbesteding. Uitgeest: ach ja....
Llso komt er kennelijk aan. Helaas gebaseerd op de in zwang geraakte opvatting dat alles goed komt als je er maar overal reinigingspaden langs legt. Voor kleinere opstelterreinen met niet te lange sporen een puik idee, voor een opstelterrein als Lelystad Opstel een behoorlijk slecht idee. Ik bedoel: het gaat uit van de misvatting dat je de theoretische ruimte ook werkelijk kunt benutten. Maar dit geheel terzijde.
 

31-12-2017 13:40:06
rolandrail
rolandrail
Ze proberen al jaren een vast rangeerplan voor Utoz en Utctw te maken, stug volhoudend, in de praktijk niets waard en dus wordt een capaciteit toegedicht die flink lager is dan in de praktijk mogelijk maar niet kan als je aan een vast rangeerplan vasthoud. Ja, zo heb je wel meer opstelcapaciteit nodig  

31-12-2017 13:56:06
MCN-GVC
MCN-GVC
Ook op Ldd worden treinen opgesteld. Probleem is dat daar ook vaak te weinig capaciteit is. Dit tezamen met treinen uit Ut, Rtd en Asd resulteert weer dat we in Gvc op de Bkh soms 50 bakken teveel binnen krijgen, waardoor we hier extra blijven rangeren om alles toch in goede banen te leiden (schoonmaken en controles mogen niet op alle sporen gedaan worden, soms het een wel waar her ander niet kan). Vaak resulteert het ook in het gebruik van Gv, sporen bij en van Gvc en zelfs Ledn waar treinen geplaatst worden.
Ook iets leuks wat men bij het rangeerplan heeft bedacht, je kan bijv. 63 bakken kwijt op een rangeerterrein, maar je kan deze niet in zijn volledigheid benutten omdat je 4/6-delige treinen binnenkrijgt en sporen heb voor 9 bakken. Wat ook resulteert in een overcapaciteit zelfs binnen de capaciteitsnormen van een rangeerterrein.
Iets wat ik vreemd vind, is dat met in Amr en Hdr niet de dieselsporen aanpast voor elektrisch opstellen. Ook bijvoorbeeld Rtn kan je makkelijk aanpassen om op te stellen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 31-12-2017 13:58
 

31-12-2017 14:07:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Voor de specifieke gevallen Alkmaar en Den Helder zal dat niet veel nut gaan hebben. Naast dat die sporen aan de Infragroep zijn toebedeeld, zijn ze bijna allemaal geschikt voor een lengte van 3 bakken of minder (75-80 meter). En het past niet binnen het plaatselijke beleid, anders zouden ze niet eerst ieder opstelspoor in Alkmaar met 25 meter inkorten - naast de saneringen.  

31-12-2017 14:22:43
MCN-GVC
MCN-GVC
Ze zouden de sporen ook kunnen herleggen voordat ze elektrificeren. Ze kijken namelijk ook naar minimale groei bij huidige opstellocaties. Bijvoorbeeld op de Bkh mist er spoor 31 tussen de 30 en 32, terwijl er wel ruimte is om dit spoor te plaatsen, alleen zou er geen breed pad buiten pvr komen voor schoonmakers, daarom is het toen niet gebouwd. Ballast ligt er wel, soms onder een metalen plaat. Nu wordt er wel weer aan gedacht omdat het 500m (+-/20 bakken) spoor oplevert, wel zal een wissel een paar bakken kosten op de 32, dus zeg relatief 18 bakken extra.  

31-12-2017 14:38:25
VIRMm1
VIRMm1
Daar heb ik wel eens gelopen en dat is idd vrij breed. Maar leg je daar een spoor neer dan kom je echt in de knoei met je PVR en dat is vandaag de dag niet meer gewenst.  

31-12-2017 15:02:16
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (zo 31 dec 2017 13:56:06 https://www.somda.nl/forum/20012/p636471/): Ook bijvoorbeeld Rtn kan je makkelijk aanpassen om op te stellen.

Ik vermoed dat je Rtng bedoeld? Daar is 5 jaar geleden al eens onderzoek naar gedaan, conclusie was destijds dat het te duur was. Vraag is ook of de gemeente dit wil, die hebben die locatie juist op het oog voor woningbouw.
 

31-12-2017 16:33:34
ZJ37
ZJ37
Voor fysieke uitbreiding (sporen om te kunnen behandelen / opstellen) is er geld, maar aan financiële middelen om het effectief te kunnen gebruiken is dan weer niet zodat delen van ombouw- of nieuwbouwprojecten nog altijd in NCBG blijven.

Laatst bewerkt door moderator op 31-12-2017 16:41, reden: Bericht afgesplitst van OD 29 dec.
 

31-12-2017 21:06:24
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (zo 31 dec 2017 15:02:16 https://www.somda.nl/forum/20017/p636480/):
Quote
MCN-GVC (zo 31 dec 2017 13:56:06 https://www.somda.nl/forum/20012/p636471/): Ook bijvoorbeeld Rtn kan je makkelijk aanpassen om op te stellen.

Ik vermoed dat je Rtng bedoeld? Daar is 5 jaar geleden al eens onderzoek naar gedaan, conclusie was destijds dat het te duur was. Vraag is ook of de gemeente dit wil, die hebben die locatie juist op het oog voor woningbouw.

Zal best dat de gemeente Rotterdam daar huizen wil, desnoods met de balkons boven het spoor, zodat de bewoners later weer kunnen klagen, maar het terrein heeft de bestemming spoor of aanverwant en dat weet de gemeente ook. Die kan wel zoveel willen.
 

31-12-2017 21:23:50
michaben
michaben
Als het zo eenvoudig is, waarom staat de Dgr dan momenteel niet propvol?  

31-12-2017 21:32:35
Frontier
Frontier
Te Haarlem Goederenstation liggen nog prachtige zijsporen van meer dan een kilometer lang, nagenoeg alles voorzien van bovenleiding, zou je tal van materieel kunnen opstellen waar elders in de regio geen plek meer voor is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-01-2018 00:00:00
Jan-Mark
Jan-Mark
Anderzijds: voor RET'ers is het wellicht handiger om op één locatie te RET'en. Voor Zlw zit je dan weer vast aan taxi's en andere dingen, aangezien Zlw geen stpl is.  

01-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Jaar of twee/drie terug  

01-01-2018 00:00:00
jor[D]1
jor[D]1
Volgens mij is er daar redelijk wat bovenleiding verwijderd. Oude post perron is/wordt ook gesloopt.  

01-01-2018 11:18:02
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (zo 31 dec 2017 21:23:50 https://www.somda.nl/forum/20017/p636507/): Als het zo eenvoudig is, waarom staat de Dgr dan momenteel niet propvol?

Momenteel niet, maar er zijn meer eisen om ergens materieel te kunnen stallen, zoals bereikbaarheid op cruciale momenten en allerlei veiligheidsaspecten zoals looppaden, verzorgingsperrons, voedingspunten voor reiniging, water en elektriciteit, aankomst- en vertrekmogelijkheden binnen het beveiligde gebied, bezetspoormelding en veel van dat alles is op de Dijksgracht van oudsher al niet aanwezig, maar er was toen nog wel een rangeerdienst en dat is er nu ook niet. Wat er dan weer wel is, is een zekere mate van slechte toegankelijkheid van buitenaf: je kunt er als kwaadwillende spuitgast lastig komen, maar daardoor als brandweer helaas weer niet.
Voor alle andere suggesties geldt dat ook: je kunt er wel opstellen, maar er is meer nodig, zelfs al hangt er een waslijn. En dan heb ik het nog niet over lastige gemeenten en burgers die wel eisen stellen aan het uitvoeren van een spoorwegbedrijf maar die op hun beurt niet openstaan voor vragen van het spoorwegbedrijf.
 

01-01-2018 12:16:14
Henk1619
Henk1619
Quote
jor[D]1 (ma 01 jan 2018 09:41:13.564308 https://www.somda.nl/forum/20017/p636522/): Volgens mij is er daar redelijk wat bovenleiding verwijderd. Oude post perron is/wordt ook gesloopt.


Wanneer is dat dan gebeurd?
 

01-01-2018 12:39:07
Henk1619
Henk1619
Dan zal de bovenleiding inmiddels weer zijn teruggehangen. In maart 2017 was er geen sprake van verdwenen bovenleiding. Het zag er zo uit als in dit plaatje (van mei 2017): https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/34017656360

Zie ook de google streetview beelden van juli 2017:
https://www.google.nl/maps/@52.3718548,4.6133878,3a,15y,13.71h,89.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snzCVKgUKPaCucwThgJ3bzw!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.3792612,4.6173909,3a,30y,196.25h,89.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBudJYefS3M0oiLjRlxJfzg!2e0!7i13312!8i6656
 

01-01-2018 12:48:04
ZJ37
ZJ37
Haarlem Goederen maakt momenteel onderdeel uit van een saneringsproject te Hlm en omstreken. Een van de varianten is dat Hg geheel verdwijnt, in het gunstige geval blijft alleen spoor 53 nog over inclusief overloopwissels van en naar Leiden.  

01-01-2018 12:54:35
broek53
broek53
Er fietst in dit topic inmiddels wel een en ander door elkaar heen. Twee dingen moeten we wel goed onderscheiden:
1. Er is niet zozeer een probleem om het materieel 's nachts op te stellen. Feitelijk een kwestie van stoppen met rijden, nietwaar ?
De krapte bestaat uit een gebrek aan terreinen waar het materieel niet alleen kan worden opgesteld, maar ook inwendig gereinigd en technisch gecontroleerd.
2. Lang niet elk opstelterrein kan daadwerkelijk benut worden, zeker niet om te reinigen en te controleren. Dat zijn industriële activiteiten die vergunningsplichtig zijn en zie maar eens een vergunning te krijgen voor nachtelijke activiteiten in stedelijk gebied - dat valt bepaald niet mee.

Dat laatste is de voornaamste tegenhouder voor het als verzorgingsterrein in gebruik nemen van Haarlem Goederen (los van het feit dat het een terrein van niks is) en voor een uitbreiding van Den Helder, waar men nu al op zijn tenen moet lopen om binnen de geluidscontouren van de milieuvergunning te blijven.
Iets dergelijks zou ook gelden voor de Dijksgracht, als men daar materieel zou willen gaan behandelen. Los van het feit dat behandelen daar niet kan (geen reinigingsperrons, spoorafstand te klein etcetera) gaat men dat niet meer verbouwen voor de laatste paar jaar.
Wel kan de Dijksgracht gebruikt worden om de capaciteit van de Watergraafsmeer beter te benutten. Er was een plan (ik weet niet of het ook gebeurt) om ICD-stammen die voor in de nacht behandeld zijn, op de Dijksgracht te parkeren tot ze ingezet moeten worden. Dergelijke constructies worden ook overwogen voor Uitgeest in relatie tot Alkmaar en voor Lelystad C en Almere C in relatie tot Lelystad Opstel (U merkt het: de grootste krapte zit in de noordelijke Randstad). En het parkeren van schoongemaakt VIRM uit Alkmaar in Zaandam is daarvan het beste voorbeeld.
 

01-01-2018 13:05:01
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (ma 01 jan 2018 12:48:04 https://www.somda.nl/forum/20017/p636530/): Haarlem Goederen maakt momenteel onderdeel uit van een saneringsproject te Hlm en omstreken. Een van de varianten is dat Hg geheel verdwijnt, in het gunstige geval blijft alleen spoor 53 nog over inclusief overloopwissels van en naar Leiden.

Ok duidelijk, b2py zal wel bedoeld hebben over twee/drie jaar.
 

01-01-2018 13:06:32
broek53
broek53
Quote
sjoerd (zo 31 dec 2017 21:06:24 https://www.somda.nl/forum/20017/p636506/):
Quote
michaben (zo 31 dec 2017 15:02:16 https://www.somda.nl/forum/20017/p636480/):
Quote
MCN-GVC (zo 31 dec 2017 13:56:06 https://www.somda.nl/forum/20012/p636471/): Ook bijvoorbeeld Rtn kan je makkelijk aanpassen om op te stellen.

Ik vermoed dat je Rtng bedoeld? Daar is 5 jaar geleden al eens onderzoek naar gedaan, conclusie was destijds dat het te duur was. Vraag is ook of de gemeente dit wil, die hebben die locatie juist op het oog voor woningbouw.

Zal best dat de gemeente Rotterdam daar huizen wil, desnoods met de balkons boven het spoor, zodat de bewoners later weer kunnen klagen, maar het terrein heeft de bestemming spoor of aanverwant en dat weet de gemeente ook. Die kan wel zoveel willen.
Enkele jaren geleden lag er een compleet plan voor een gedeeltelijke herinrichting van Rtng voor het opstellen van het materieel van EETC. Daarmee zou dan o.a. de Watergraafsmeer meer ruimte krijgen voor NS-materieel. Plan sneuvelde omdat EETC voor de voorzieningen niets wilde betalen en om voor de hand liggende redenen (EETC exit) hoefde het even later ook niet meer. Voor de inrichting van het terrein voor de overloop van Den Haag, Rotterdam en Dordrecht durft ProRail niet te kiezen, mede omdat NS elke keer aangeeft iets anders te willen.
 

01-01-2018 18:55:18
VIRMm1
VIRMm1
Ik had juist ergens opgevangen dat uitbereiding Rtd en Ddr geen optie was ivm vergunningen, gemeenten en milieu blabla, en dat daarom Rsd als locatie uitgebreid zou gaan worden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-01-2018 20:37:46
broek53
broek53
Voor Rtd is dat niet waar. Dordrecht kun je alleen kleinschalig nog wat uitbreiden en dat zal vergunningstechnisch wel lastig zijn, aan grootschalige uitbreiding door middel van een nieuw verzorgingsterrein ten zuiden van Dordrecht Zuid wenst de gemeente niet mee te werken. Van Lage Zwaluwe een opstelterrein maken: geen idee waarom Prorail niet voor deze eenvoudige mogelijkheid gaat. Te meer daar er ook plek gezocht wordt voor materieel uit Breda. Nu gaat men voor het veel ingewikkelder Roosendaal.  

01-01-2018 20:47:59
michaben
michaben
In Rtd had destijds (2016) vanwege gedoe met de milieuvergunning effectief 26 bakken minder opstelcapaciteit dan er fysieke capaciteit is. Geen idee wat het precies inhield en of men dit heeft op weten te lossen.  

01-01-2018 20:51:14
broek53
broek53
Quote
Jan-Mark (ma 01 jan 2018 20:43:34.091785 https://www.somda.nl/forum/20017/p636550/): Anderzijds: voor RET'ers is het wellicht handiger om op één locatie te RET'en. Voor Zlw zit je dan weer vast aan taxi's en andere dingen, aangezien Zlw geen stpl is.
Dat NS het zichzelf op alle gebied moeilijk maakt, kan geen reden voor ProRail zijn om een locatie niet te kiezen.
 

01-01-2018 21:02:49
broek53
broek53
Quote
michaben (ma 01 jan 2018 20:47:59 https://www.somda.nl/forum/20017/p636551/): In Rtd had destijds (2016) vanwege gedoe met de milieuvergunning effectief 26 bakken minder opstelcapaciteit dan er fysieke capaciteit is. Geen idee wat het precies inhield en of men dit heeft op weten te lossen.
Dat kan best. Over de idiotie om de milieucapaciteit in "bakken" uit te drukken, valt ook wel wat te zeggen, maar in dit verband gaat het niet om uitbreiding van opstellen op Rtd, maar om een echt opstelterrein te maken van Rtng en/of een deel van IJsselmonde.
 

02-01-2018 13:03:14
phantom
phantom
Quote
broek53 (ma 01 jan 2018 20:37:46 https://www.somda.nl/forum/20017/p636549/):
Dordrecht kun je alleen kleinschalig nog wat uitbreiden en dat zal vergunningstechnisch wel lastig zijn, aan grootschalige uitbreiding door middel van een nieuw verzorgingsterrein ten zuiden van Dordrecht Zuid wenst de gemeente niet mee te werken.
Van Lage Zwaluwe een opstelterrein maken: geen idee waarom Prorail niet voor deze eenvoudige mogelijkheid gaat.

Je kan in Ddr ook de sporen van het emplacement onder bij de brug verder gebruiken.
Ik geef toe je kan er geen grote vloot kwijt,maar een stel of 8-10 moet wel lukken denk ik.
Grootschalig uitbreiden voorbij Ddzd,dat word lastig ,die grond die daar nog "vrij"is,is van de boeren en die moeten wel land hebben om ons van groente/melk en vlees te voorzien.
Die zullen zowiezo niet meer toehappen,want die zijn recent elders ook al grond (gedwongen) kwijt geraakt vanwege dijkverzwaring en omdat men het wegen net is gaan uitbreiden over land van de boeren.
De ontsluiting en bereikbaarheid in de polder was al dramatisch met veel slechte en smalle wegen maar vanwege nieuwbouw overal in de polder,wordt dat er dan ook niet beter op voor toenemend autoverkeer.

Dat men Lage zwaluwe niet opknapt en gebruikt snap ik ook niet,de lap grond en rails ligt er al en heeft dus al een spoor bestemming.
Ook daar zal je geen grote vloot kwijt kunnen,maar het ligt wel redelijk centraal tussen Rtd en Bd/Rsd,je kan er dus met startende treinseries voor alle richtingen iets.
Zoals gewoonlijk zullen we de logica waarom men dat niet zal doen,wel niet zien/begrijpen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-01-2018 13:19:46
waalkade
waalkade
In Nm raakt men straks opstelruimte kwijt.
In het weekend staat er meestal wel een en ander op de sporen 6 t/m 9 opgesteld.
Niet verwonderlijk, er gaat vrijwel geen weekend voorbij zonder werkzaamheden.
De reden van minder opstelruimte is een nieuw eiland perron wat ergens in 2022 klaar moet zijn.
 

02-01-2018 13:31:25
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (ma 01 jan 2018 21:02:49 https://www.somda.nl/forum/20017/p636553/):
Quote
michaben (ma 01 jan 2018 20:47:59 https://www.somda.nl/forum/20017/p636551/): In Rtd had destijds (2016) vanwege gedoe met de milieuvergunning effectief 26 bakken minder opstelcapaciteit dan er fysieke capaciteit is. Geen idee wat het precies inhield en of men dit heeft op weten te lossen.
Dat kan best. Over de idiotie om de milieucapaciteit in "bakken" uit te drukken, valt ook wel wat te zeggen, maar in dit verband gaat het niet om uitbreiding van opstellen op Rtd, maar om een echt opstelterrein te maken van Rtng en/of een deel van IJsselmonde.
Dat aantal bakken is volgens mij alleen maar om een in de praktijk makkelijk werkbare grens te kunnen leggen.
Het gaat uiteindelijk om de decibellen.
In Nm heeft men een loods waarin men wast, dat scheelt wat geluid.
Men zou er voor kunnen kiezen om het gehele proces in een goed geïsoleerde loods te laten plaatsvinden.
 

02-01-2018 13:50:10
broek53
broek53
Het gaat om de decibellen, precies. Maar niet om metingen, maar om een beschrijving van een "representatieve bedrijfssituatie", d.w.z. een beschrijving van het rangeren, schoonmaken en controleren op een doorsnee-avond en -nacht. Daar rolt volgens een goochelcircus waar volgens mij Schiphol nog een puntje aan kan zuigen, een getal uit - en ergens in dat goochelcircus vertaalt Prorail dat naar een milieucapaciteit van een aantal bakken.
Hoezo? wat voor bakken? waarom en hoe dan ?

Vervolgens kun je weer doen wat je wilt, want de representatieve bedrijfssituatie is niet hetgeen dat getoetst of toegestaan wordt. Omgekeerd moet je van de last af zien te komen dat er nog mat '64 of 1800-en in je "situatie" zitten en als die er al een tijd in zitten, weet niemand dat meer. Kortom: een vertaling van niks en daardoor een verschrikkelijk vals getal. Nog sterker: ProRail en NS onderling weten niet over wat voor bakken ze eigenlijk praten. Zo kan het zijn dat opstelterreinen ver boven hun limiet uit lijken te gaan omdat NS ook bij SLT hardnekkig over bakken blijft praten alsof ze allemaal 27 meter zijn. Een uiterst boeiend wereldje, heb ik gemerkt.
 

02-01-2018 15:18:08
daniel81
daniel81
Misschien een heel domme vraag, maar kan opstellen niet gewoon langs een perronspoor?
Als op Ut één perron vrijgehouden wordt voor nachttreinen blijven er nog honderden meters perronlengte over waarlangs materieel prima kan staan en veilig kan worden schoongemaakt en gecontroleerd. OK de onderkant van een trein vanaf een perron bekijken is wat lastiger maar daarvoor moeten toch ook creatievere oplossingen denkbaar zijn.
 

02-01-2018 15:23:06
cuneo56
cuneo56
Je geeft al aan waarom het niet mag , langs een perron kan de monteur die controleert niet de beide kanten doen/
De creatieve oplossing die ik wel eens "gehoord"heb was langzaam met de laatste trein naar het perron rijden waarbij de monteur een kant al visueel kon controleren als hij net naast het perron ging staan.
Blijft dan nog het feit dat er aan de blinde kant wel een veilige werkplek moet zijn , dus of nevenspoor buiten dienst danwel een breed genoeg pad.
 

02-01-2018 15:31:15
broek53
broek53
Klopt, al is men wel doende om met spiegels of anderszins geavanceerde middelen te experimenteren om inspectie langs een hoog perron toch mogelijk te maken. Behandelen op perronsporen heeft als grote nadeel dat je dan de reiniging ook vanaf de perrons moet doen. Daar zijn geen faciliteiten en het bouwen van faciliteiten zit meestal de perronruimte weer in de weg. De tijd dat er dan een schoonmaker met een emmertje sop en een bezem door de trein ging, ligt al enige tijd achter ons - zo zijn de verzorgingsterreinen juist ontstaan. Daranaast zijn perronsporen uitermate onhandig, omdat buitendienststellingen daarvan je op de grote knooppunten bij tientallen om de oren vliegen en de planning van nachtovergangen toch al zo lastig is, gemeten naar wat er in de praktijk van terecht komt.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2018 15:32
 

02-01-2018 15:51:41
VIRMm1
VIRMm1
Controles langs het perron kunnen idd mbv een spiegel, of een GoPro camera die in verbinding staat met een iPad.

Op sommige locaties gebeurt het ook wel dat er wordt opgesteld en behandeld langs het perron. De voorkeur heeft het uiteraard niet, omdat er strikt genomen het nevenspoor dan buiten gebruik genomen dient te worden (vaak rijden daar 's nachts nog wat nacht- en goederentreinen). Neem bijvoorbeeld station Ht, waar de plaatselijke baanvaksnelheid 60 of 80 is, daar loop je niet graag langs. %08%
 

02-01-2018 22:42:30
Henk1619
Henk1619
Quote
daniel81 (di 02 jan 2018 15:18:08 https://www.somda.nl/forum/20017/p636597/): Als op Ut één perron vrijgehouden wordt voor nachttreinen blijven er nog honderden meters perronlengte over waarlangs materieel prima kan staan en veilig kan worden schoongemaakt en gecontroleerd.


Daar zullen de goederenvervoerders vast wat minder gelukkig mee zijn, 1 spoor beschikbaar voor alle richtingen waar ook nog eens de helft van ieder uur een nachtnettrein staat te keren. Vannacht zou dat dan spoor 15 zijn. Dat betekent richting Gdm dus linkerspoor rijden tot Htn zodat dit defacto ook nog eens een enkelsporig baanvak wordt. En vanuit Amf en Wd kun je überhaupt niet naar spoor 15.
 

02-01-2018 22:56:02
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (di 02 jan 2018 13:03:14 https://www.somda.nl/forum/20017/p636584/): Je kan in Ddr ook de sporen van het emplacement onder bij de brug verder gebruiken.
Ik geef toe je kan er geen grote vloot kwijt,maar een stel of 8-10 moet wel lukken denk ik.
Grootschalig uitbreiden voorbij Ddzd,dat word lastig ,die grond die daar nog "vrij"is,is van de boeren en die moeten wel land hebben om ons van groente/melk en vlees te voorzien.
Die zullen zowiezo niet meer toehappen,want die zijn recent elders ook al grond (gedwongen) kwijt geraakt vanwege dijkverzwaring en omdat men het wegen net is gaan uitbreiden over land van de boeren.
De ontsluiting en bereikbaarheid in de polder was al dramatisch met veel slechte en smalle wegen maar vanwege nieuwbouw overal in de polder,wordt dat er dan ook niet beter op voor toenemend autoverkeer.

Dat men Lage zwaluwe niet opknapt en gebruikt snap ik ook niet,de lap grond en rails ligt er al en heeft dus al een spoor bestemming.



Wat valt er niet te snappen aan dat je iets wat al wordt gebruikt niet tegelijk ook nog eens kan worden gebruikt om reizigersmaterieel op te stellen?

Uiteraard zou je bij Zlw nog wel een bundel bij kunnen bouwen maar ja, die grond is van de boeren en die moeten wel land hebben om ons van groente/melk en vlees te voorzien...
 

02-01-2018 23:22:37
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (ma 01 jan 2018 21:02:49 https://www.somda.nl/forum/20017/p636553/): in dit verband gaat het niet om uitbreiding van opstellen op Rtd, maar om een echt opstelterrein te maken van Rtng en/of een deel van IJsselmonde.


Op IJsm kun je je lol wel op als je treinen wilt gaan schoonmaken, dan kun je namelijk wel blijven poetsen met die spuitbus kneusjes daar.

Daar ligt natuurlijk nog wel op een historisch verantwoorde locatie een lap grond braak. Scheelt ook weer in de kosten van het nadenken over een verkorting: Fo %08%
 

02-01-2018 23:29:36
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (ma 01 jan 2018 13:06:32 https://www.somda.nl/forum/20017/p636537/): Enkele jaren geleden lag er een compleet plan voor een gedeeltelijke herinrichting van Rtng voor het opstellen van het materieel van EETC. Daarmee zou dan o.a. de Watergraafsmeer meer ruimte krijgen voor NS-materieel. Plan sneuvelde omdat EETC voor de voorzieningen niets wilde betalen


NSR en Prorail hebben een probleem en om dat op te lossen zou EETC dat moeten gaan betalen? Klinkt als een redelijk kansloos plan...
 

02-01-2018 23:44:31
broek53
broek53
Het ging om huisvesting en opslagruimte en dergelijke, in combinatie met het feit dat EETC op zichzelf wel graag naar Rtng wilde verhuizen.  

03-01-2018 10:19:06
Henk1619
Henk1619
Quote
Henk1619 (di 02 jan 2018 22:42:30 https://www.somda.nl/forum/20017/p636644/):
Quote
daniel81 (di 02 jan 2018 15:18:08 https://www.somda.nl/forum/20017/p636597/): Als op Ut één perron vrijgehouden wordt voor nachttreinen blijven er nog honderden meters perronlengte over waarlangs materieel prima kan staan en veilig kan worden schoongemaakt en gecontroleerd.


Daar zullen de goederenvervoerders vast wat minder gelukkig mee zijn, 1 spoor beschikbaar voor alle richtingen waar ook nog eens de helft van ieder uur een nachtnettrein staat te keren. Vannacht zou dat dan spoor 15 zijn. Dat betekent richting Gdm dus linkerspoor rijden tot Htn zodat dit defacto ook nog eens een enkelsporig baanvak wordt. En vanuit Amf en Wd kun je überhaupt niet naar spoor 15.


Laat ik mezelf eens tegenspreken%08% De helft van de week keert het nachtnet op spoor 5 en daar vandaan kun je alleen nog maar links ri Htn (en Db idem trouwens). Heeft wel als voordeel dat je ook nog naar Amf kunt. Vanaf 15 kun je links en rechts ri Htn/Db.
 

03-01-2018 10:22:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Henk1619 (di 02 jan 2018 22:42:30 https://www.somda.nl/forum/20017/p636644/):
Quote
daniel81 (di 02 jan 2018 15:18:08 https://www.somda.nl/forum/20017/p636597/): Als op Ut één perron vrijgehouden wordt voor nachttreinen blijven er nog honderden meters perronlengte over waarlangs materieel prima kan staan en veilig kan worden schoongemaakt en gecontroleerd.


Daar zullen de goederenvervoerders vast wat minder gelukkig mee zijn, 1 spoor beschikbaar voor alle richtingen waar ook nog eens de helft van ieder uur een nachtnettrein staat te keren. Vannacht zou dat dan spoor 15 zijn. Dat betekent richting Gdm dus linkerspoor rijden tot Htn zodat dit defacto ook nog eens een enkelsporig baanvak wordt. En vanuit Amf en Wd kun je überhaupt niet naar spoor 15.
Op dit moment mag er alleen opgesteld worden op sporen 1,2,7,8 en 11 te Utrecht Centraal. Daar zit dus nog wel wat ruimte op voordat cargo helemaal geen optie meer heeft om door Utrecht te komen.
 

03-01-2018 11:15:59
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (di 02 jan 2018 22:56:02 https://www.somda.nl/forum/20017/p636645/):
Wat valt er niet te snappen aan dat je iets wat al wordt gebruikt niet tegelijk ook nog eens kan worden gebruikt om reizigersmaterieel op te stellen?




Euhm,die stapel sporen in Zlw worden nu dus amper gebruikt en al helemaal niet om reizigers mat op te stellen voor de nacht.
Daar zit dan ook de clou
Een enkele goederentrein word er wel is een keer geparkeerd,maar verder blijft alles daar leeg.
Ok ik geef toe, een goed hekwerk zetten aan de achterzijde is dan wel gewenst ivm mensen die misschien hun Teleac cursus spuitbus verven voor beginners,willen botvieren op de treinen %08%

Laatst bewerkt door phantom op 03-01-2018 11:19


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-01-2018 12:37:06
Henk1619
Henk1619
Heb je enig benul van wat alleen al DBC rondom Zlw doet?  

03-01-2018 13:25:53
sjoerd
sjoerd
Je kunt natuurlijk ook meteen wat echte info geven in plaats van sterke woorden te gebruiken.
Op Lage Zwaluwe worden voornamelijk in de nacht goederentreinen van en naar Moerdijk en overdag enkele naar Oosterhout West behandeld. Door de opstelling van de gemeente Roosendaal, die rangeren op het rangeeremplacement daar heel gevaarlijk vindt, maken goederentreinen tussen Zeeland en Antwerpen op Lage Zwaluwe kop. Enkele jaren geleden zijn daartoe alle sporen van beveiliging voorzien. Gezien de aard van het vervoer ter plaatse en gezien het beperkte aantal sporen met bovenleiding, is het nu geen geschikte opstelplaats.
 

03-01-2018 14:12:22
sander14
sander14
Lage Zwaluwe ontvangt de hele dag door treinen, niet alleen van DB Cargo, ook Captrain is er regelmatig te vinden, allen van/naar Moerdijk. Ook Oosterhout krijgt een aantal keer per week een trein en daarnaast stellen BAM rail en VolkerRail er ook geregeld materieel op. Al met al een drukke bedoeling op Lage Zwaluwe, waardoor het m.i. niet echt een geschikte plek is om NSR-materieel op te stellen.  

03-01-2018 14:32:27
IJsbergsla
IJsbergsla
Er valt waarschijnlijk enkel wat te bedenken voor inhaalspoor 931 in de nacht, maar dan moet de nood in het zuiden wel zeer hoog zijn.  

03-01-2018 14:38:56
broek53
broek53
Ter verduidelijking: ik refereerde voor zowel Lage Zwaluwe als IJsselmonde, als ook andere emplacementen en opstelterreinen aan onderzoeken die ProRail heeft laten uitvoeren naar wat er aangepast zou moeten worden als je er reizigersmaterieel zou willen parkeren.
Het kan zijn dat dat louter inventariserend gebeurd is.
 


03-01-2018 16:24:00
mich
mich
Lage Zwaluwe wordt inderdaad volop gebruik voor goederentreinen, staat regelmatig vol. Dit aantal goederentreinen gaat nog groeien.  

21-08-2019 15:21:32
samsam538
samsam538
Roosendaal krijgt mogelijk opstelterrein voor treinen

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/08/21/roosendaal-krijgt-mogelijk-opstelterrein-voor-treinen/
 

21-08-2019 18:06:37
VIRMm1
VIRMm1
Raar 'nieuws'bericht.
Die plannen liggen er al jaren en zo te lezen zijn ze er nog steeds niet uit.

Destijds was het iig het plan om voor de monumentale loods een opstelterrein te creëeren en de huidige sporen 12 en 35 te verwijderen om daar een breed pad te maken.