Goederentreinen van 740 meter over Brabantroute
Forum: Algemeen - Algemeen
23-12-2017 00:00:00
treinfan
treinfan
Hoe lang mogen goederentreinen, die nu via de Brabantroute rijden, nu zijn?  

23-12-2017 19:37:41
WJtW
WJtW
Goederentreinen van 740 meter kunnen waarschijnlijk vanaf 2022 via de spoorverbinding Brabantroute gaan rijden. Dat staat in het beheerplan 2018 van ProRail. Het gereedmaken van de Brabantroute voor lange treinen komt voort uit het gezamenlijke Europese doel om in 2030 op alle internationale spoorgoederencorridors treinen van deze lengte te laten rijden.

Het beheersplan is hier te vinden.
https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2017/12/bijlage-2-beheerplan-2018.pdf

Ik vraag me af welke maatregelen er waar nodig zijn, ik denk dan aan de lengte van de inhaalsporen etc. wie weet meer.
 

23-12-2017 23:38:55
WesselE
WesselE
Max 700 meter.


'Okeh'
 

24-12-2017 00:14:50
Frontier
Frontier
Dus al deze berichtgeving gaat over maximaal twee of drie wagons extra? Nou nou...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


24-12-2017 01:44:49
thom
thom
Nouja, 3 wagens per dag en als die trein elke werkdag werkt zijn het er toch 15 in de week die extra vervoerd worden.  

24-12-2017 11:14:49
WJtW
WJtW
Volgens de netverklaring van Prorail mogen nu treinen met een maximale lengte van 650 meter over de Brabantroute rijden.

via Oldenzaal – Bad Bentheim: maximum 590m ?
via Zevenaar – Emmerich: maximum 690m ?
via Venlo – Kaldenkirchen: maximum 650m

Een trein van 750 meter kan bijna nergens even aan de kant, de sporen in zowel Tbge als ook in Ehv zijn in ieder geval niet lang genoeg.
 

24-12-2017 13:21:44
phantom
phantom
Heeft ook veel zin om daar nu mee te komen.
90% van alle cargo rijd nu via de BR en er is amper nog iets wat over de brabantroute rijd.
Van wat daar nog rijd,gaat een percentage bij Lage Zwaluwe de bocht in/uit van en naar Belgie.
Een klein deel rijd dus heel de route vanaf Kijfhoek naar Venlo en vice versa,waarvan het overgrote deel ook nog is in de avond/nacht rijd en er dus ruimte genoeg is op het spoor.
Komt op mij over als das een gevalletje beter (te)laat als nooit ofwel bspaar je de centen en moeite a.u.b.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-12-2017 14:28:36
BGM104
BGM104
Quote
Frontier (zo 24 dec 2017 00:14:50 https://www.somda.nl/forum/19993/p635938/): Dus al deze berichtgeving gaat over maximaal twee of drie wagons extra? Nou nou...

De goederenvervoerders gillen moord en brand als maximale treinlengte wordt ingekort, het is wel lullig als je een 2e trein moet rijden of 2 of 3 wagens later moet vervoeren vanwege de lengte.
 

24-12-2017 14:30:54
sjoerd
sjoerd
Daar zijn we weer: vooral geen rekening houden met versperringen en geen omleidingsroutes in stand houden. Dat betekent weer knippen in de treindiensten op andere baanvakken als de hoofdroute niet beschikbaar is. Dan kunnen we weer mopperen wegens uitgedunde diensten. En die hoofdroute is wegens de bouw van het derde spoor en wellicht daarna het vierde spoor langs Arnhem - Oberhausen nog verre van beschikbaar. Dus de komende tijd nog volop vervoer over de Brabantroute.  

24-12-2017 17:00:29
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (zo 24 dec 2017 13:21:44 https://www.somda.nl/forum/19993/p635957/): 90% van alle cargo rijd nu via de BR en er is amper nog iets wat over de brabantroute rijd.
Van wat daar nog rijd,gaat een percentage bij Lage Zwaluwe de bocht in/uit van en naar Belgie.
Een klein deel rijd dus heel de route vanaf Kijfhoek naar Venlo en vice versa,waarvan het overgrote deel ook nog is in de avond/nacht rijd en er dus ruimte genoeg is op het spoor.



Nou wat er nu rijdt als in "vandaag", daarvan kiest meer dan de helft de Brabantroute. Er zijn ook maar enkele treinen die dat niet overdag doen...

De treinen die over de Brabantroute naar Belgie rijden slaan bij Breda al linksaf trouwens.
 

24-12-2017 17:22:04
Henk1619
Henk1619
Quote
BGM104 (zo 24 dec 2017 14:28:36 https://www.somda.nl/forum/19993/p635963/):
Quote
Frontier (zo 24 dec 2017 00:14:50 https://www.somda.nl/forum/19993/p635938/): Dus al deze berichtgeving gaat over maximaal twee of drie wagons extra? Nou nou...

De goederenvervoerders gillen moord en brand als maximale treinlengte wordt ingekort, het is wel lullig als je een 2e trein moet rijden of 2 of 3 wagens later moet vervoeren vanwege de lengte.


Die 2 of 3 wagens zijn doorgaans het verschil tussen wel of niet iets kunnen verdienen aan het rijden van een trein.
 

24-12-2017 17:24:55
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (zo 24 dec 2017 14:30:54 https://www.somda.nl/forum/19993/p635964/): Daar zijn we weer: vooral geen rekening houden met versperringen en geen omleidingsroutes in stand houden.


Langere treinen op de Brabantroute mogelijk maken gebeurt nu juist in het kader van het rekening houden met omleidingsroutes...
 

24-12-2017 17:27:23
rick
rick
Volgens mij zegt Sjoerd dat ook als reactie op Phantom.  

24-12-2017 17:30:22
broek53
broek53
Ik ken de timing van de projecten niet helemaal, maar kennelijk komen de verbindingsbogen bij Meteren zo laat dat het nog de moeite loont de Brabantroute voor die lengte gereed te maken. En voor daarna is het dan nuttig als omleidingroute.  

24-12-2017 21:47:36
Henk1619
Henk1619
De Brabantroute is het omleidingstraject voor de Betuweroute en wordt dus als onderdeel van de TEN-T corridor Rotterdam-Genua sowieso voor 2030 geschikt gemaakt voor langere treinen, 22.5 ton asdruk en ERTMS. Met of zonder Zuidwestbogen bij Meteren, die trouwens ook in 2022 klaar hadden moeten zijn. Het nut van omleidingsroutes werd dit jaar pijnlijk duidelijk door de puinhoop die door de stremming bij Rastatt ontstond.  

25-12-2017 00:00:00
admin
Moderator
admin
Test van admin  

25-12-2017 09:21:07
class66fan
class66fan
Doe het dan gelijk goed en maak die Brabant route geschikt voor goederen treinen die 8000 meter lang zijn , krijgen we Amerikaanse toestanden hier %08%  

25-12-2017 13:29:56
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (zo 24 dec 2017 17:22:04 https://www.somda.nl/forum/19993/p635980/):
Quote
BGM104 (zo 24 dec 2017 14:28:36 https://www.somda.nl/forum/19993/p635963/):
Quote
Frontier (zo 24 dec 2017 00:14:50 https://www.somda.nl/forum/19993/p635938/): Dus al deze berichtgeving gaat over maximaal twee of drie wagons extra? Nou nou...

De goederenvervoerders gillen moord en brand als maximale treinlengte wordt ingekort, het is wel lullig als je een 2e trein moet rijden of 2 of 3 wagens later moet vervoeren vanwege de lengte.


Die 2 of 3 wagens zijn doorgaans het verschil tussen wel of niet iets kunnen verdienen aan het rijden van een trein.
De treinen die over de Brabantroute naar Belgie rijden slaan bij Breda al linksaf trouwens.

Goederen vervoerders rijden vaak treinen met lucht ofwel lege plekken,wat mankeert men om daar die container die "overblijft" in/op te mikken ?

Treinen bij Breda linksaf ? Dan wil ik wel is weten welk onzichtbaar spoor daar ligt wat naar Belgie gaat,over de HSL mag het in elk geval niet %08%
Vanuit Venlo naar Belgie gaat nu volgens mij alleen maar thv Zlw en niet bij Breda.

De BR is open,maar ja dat kan je alleen maar weten als je zoekt op internet en daar een schema vind met de weken dat men werkt en wat de consequentie is voor gebruik van de BR.

Ik heb er nu helemaal geen zin in,maar op de site genaamd rolandrail kun je de dienstregelingen van de goederenvervoerders vinden,als je die bekijkt en je gaat noteren wat er nu nog rijd via Brabant zowel overdag als in het donker en je legt dat naast oude info van voor de BR,dan is er gewoon niks meer van over.
Maar dat is mijn mening.

Natuurlijk moet je mogelijkheden houden voor omleidingen,maar vroeger toen het druk was met cargo toen paste alles over de brabantroute en nou zou dat ineens niet meer gaan ?
Vroeger had het dus sneller terug verdient als je TOEN had gezegd wat ze nu pas willen gaan doen.
Nu wil men dit doen voor anderhalve trein bij 2-3 dagen per jaar dat er geplande omleidingen nodig zijn,dat vind ik mank gaan.
Bovendien waar wil men die lengtes mogelijk maken ?
Er is amper plaats voor stukken spoor van 750/760 meter(dat heb je nodig een beetje speelruimte)

Rastatt is een foutje bedankt verhaal,daar zijn geplande werkzaamheden aan 2 omleidingsroutes en een te zachte grond in het boorgebied bij Rastatt de oorzaak dat het fout ging.
Daar kan je niks aan doen,als die grond was gebleven waar die thuis hoort incl het spoor,dan was die puinhoop niet ontstaan.
Om nog maar te zwijgen over wat er hier al NIET gebeurt als er 1 zuchtje wind verkeerd waait.
Ze hebben daar gezien de hele situatie heel vlot gehandeld om (goederen)trein verkeer weer mogelijk te maken,dat tempo red men in zo'n situatie hier absoluut nooit.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-12-2017 14:55:19
thom
thom
Het merendeel van de goederentreinen is anders wel prima beladen, en vaak zijn het complete vaste wagensets die als shuttle verkeer heen en weer rijden.

Dan kan het best zijn dat een trein 80% beladen weggaat, maar in de tegenrichting gewoon 100% beladen is.
 

25-12-2017 14:55:33
sjoerd
sjoerd
Als je bij Breda linksaf gaat met een goederentrein, dan kom je in Roosendaal vanwaar het luttele kilometers is naar Essen en iets meer naar Antwerpen. Dus waarom je dan eerst moet vorken in Lage Zwaluwe, dat snap ik niet.