Ongeluk USA 18 december 2017
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
18-12-2017 19:15:05
lex_t
lex_t
Groot treinongeluk in de buurt van Seattle, betreft gezien de foto's een Talgotrein. http://koin.com/2017/12/18/new-amtrak-train-derails-near-tacoma/?utm_medium=social&utm_source=twitter_KOINNews

Laatst bewerkt door moderator op 18-12-2017 19:17
 

18-12-2017 20:12:36
pjkleton
pjkleton
Nu.nl heeft het over een Hogesnelheidslijn, die vandaag geopend werd .Ongeluk in de buurt van Tacoma.
Peter
 

18-12-2017 20:13:57
icened
icened
En dat met een HST op nieuwe sporen. Maar het niveau van het spoor en treinen in de USA is belabberd. Vergeleken China, Japan en belangrijkste Europese landen is het spoorinfrastructuur van USA een derde wereld land. Ze hebben al vele jaren niet geïnvesteerd in een goed spoorinfrastructuur. Alleen de superlange goederentreinen doen het daar goed.

President Obama deed een poging. Maar of die lijn wordt voorgezet onder America first president Trump is afwachten. Er gebeuren regelmatig ongelukken met trein in de USA. Vooral in Noordoost Amerika. Ga dan af op treinsites zoals Global Rail News.
 

18-12-2017 20:33:18
AlexNL
AlexNL
Het begrip HST is in dit geval relatief: de locomotief die het geheel trok (een General Electric P42DC "Genesis") heeft een topsnelheid van 110 mph (177 km/u), op grote delen van de route liggen de snelheden veel lager i.v.m. het bochtige tracé.  


18-12-2017 20:42:17
Berk24
Berk24
VS en treinen. Het worden geen vriendjes. Zelfs in de armste landen van Europa kun je nog beter (en veiliger) treinen dan in Trumpistan. Ik wens in ieder geval de nabestaanden veel sterke.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

18-12-2017 21:31:08
mren
mren
Quote
icened (ma 18 dec 2017 20:13:57 https://www.somda.nl/forum/19974/p635369/): Maar het niveau van het spoor en treinen in de USA is belabberd. Vergeleken China, Japan en belangrijkste Europese landen is het spoorinfrastructuur van USA een derde wereld land.


Het klopt dat de VS grote problemen kent met de infrastructuur, niet alleen spoor. Maar dat speelt in Duitsland ook, maar dan in mindere mate.

Het nadeel van China is dat daar juist teveel wordt geïnvesteerd in infrastructuur. Normaal is dat voor een land een tamelijk nuttige investering, maar niet als je dit doet om je onmogelijke groeipercentages te halen. Ook het Chinese spoor heeft de laatste tijd enkele flinke ongelukken gekend.
 

18-12-2017 22:15:26
icened
icened
Quote
Berk24 (ma 18 dec 2017 20:42:17 https://www.somda.nl/forum/19974/p635372/): VS en treinen. Het worden geen vriendjes. Zelfs in de armste landen van Europa kun je nog beter (en veiliger) treinen dan in Trumpistan. Ik wens in ieder geval de nabestaanden veel sterke.


Grappig dat je dit zegt. Onlangs een bericht gelezen dat Trump weer Amerikanen naar de maan wilt brengen. Make America Great Again. %08% Maar een fatsoenlijk spoornet hebben ze al na de Tweede Wereldoorlog niet meer gebouwd.

Zal me niet verbazen dat India over 10 jaar betere spoor en treinmaterieel heeft dan USA. Uitgezonderd de Avelia Liberty op Northeast Corridor en California High Speed Rail.

Laatst bewerkt door icened op 18-12-2017 22:25
 

18-12-2017 22:38:11
lex_t
lex_t
Het is echt geen HS trein. Volgens mij heet zoiets een Talgo Pendular, die typisch Spaanse kantelbaktrein met 2 wielen per bak. Zo te zien uit de bocht gevlogen met te hoge snelheid. Hoe dát kan is voor de onderzoekers om uit te zoeken.  

18-12-2017 23:29:58
AlexNL
AlexNL
Op de plek waar het ongeval is gebeurd geldt een maximumsnelheid van 30 mph (ongeveer 50 km/u), kort daarvoor is de maximumsnelheid nog 79 mph (127 km/u). Her en der wordt er geschreven dat de trein 81 mph (130 km/u) reed toen hij ontspoorde, maar dit is gebaseerd op de traintracker-functie van de Amtrak-website, die niet realtime is.

Op het baanvak waar de trein reed is er geen treinbeveiligings- danwel beïnvloedingssysteem aanwezig:
Quote

an Amtrak official said the train was not using a technology called positive train control, which can prevent derailments caused by excessive speed.


(bron: https://www.nbcnews.com/news/us-news/amtrak-derailment-train-crashes-near-tacoma-washington-n830751)

Andere media melden dan weer dat er rekening wordt gehouden met een "obstruction on the line", ofwel iets op het spoor wat daar niet hoort (http://abcnews.go.com/US/wireStory/us-official-track-obstruction-amtrak-train-crash-seattle-51865066).

Laatst bewerkt door AlexNL op 18-12-2017 23:31
 

19-12-2017 06:55:19
icened
icened
Geen treinbeveiliging en beinvloedingssysteem aanwezig? En dat in een land waar onze eigen ATB van is afgeleid:

In de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkelde de Amerikaanse Union Switch and Signal corporation het treinbeïnvloedingsysteem pulse code cab signalling voor de Pennsylvania Railroad. De rechten op dit systeem zijn later in handen gekomen van het Franse bedrijf Alstom (Wikipedia ATB).
 

19-12-2017 07:24:04
lex_t
lex_t
5 man personeel aan boord. En zowel stoker als machinist missen de snelheidsverlaging blijkbaar.  

19-12-2017 10:20:53
pluisje
pluisje
Lijkt wel een beetje op de ontsporing bij Santiago de Compostela in 2013 en de TGV die bij Straatsburg uit de bocht vloog.  

19-12-2017 12:03:36
edje
edje
Quote
AlexNL (ma 18 dec 2017 20:33:18 https://www.somda.nl/forum/19974/p635370/): Het begrip HST is in dit geval relatief: de locomotief die het geheel trok (een General Electric P42DC "Genesis") heeft een topsnelheid van 110 mph (177 km/u), op grote delen van de route liggen de snelheden veel lager i.v.m. het bochtige tracé.

Die P42DC hing dus achterop. Een nieuwe Siemens lok trok de trein.
 

19-12-2017 13:20:42
waalkade
waalkade
Quote
icened (ma 18 dec 2017 20:13:57 https://www.somda.nl/forum/19974/p635369/): En dat met een HST op nieuwe sporen. Maar het niveau van het spoor en treinen in de USA is belabberd. Vergeleken China, Japan en belangrijkste Europese landen is het spoorinfrastructuur van USA een derde wereld land. Ze hebben al vele jaren niet geïnvesteerd in een goed spoorinfrastructuur. Alleen de superlange goederentreinen doen het daar goed.
In China is ook niet alles koek en ei:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wenzhou_train_collision
 

19-12-2017 13:22:18
lex_t
lex_t
Dat was uit 2011..  

19-12-2017 22:01:08
pjkleton
pjkleton
Het ongeluk vond plaats 3km ten Z van Dupont,in de staat Washington.
Op het Oostelijke viadukt over de I 5 ,Exit 116.
Google StreetView toont een viadukt met grafitti.
Geografische plaats 47,04 gr Noord, 122,4 gr West.
Peter
 

19-12-2017 22:17:52
bultena
bultena
Zag in TV journaal de situatie: wat een krappe boog!  

19-12-2017 22:21:55
icened
icened
Waar je met slechts 45 km p/u door heen mag. Hier moet de beveiliging gewoon automatisch ingrijpen. Maar het schijnt dat die beveiligingssysteem pas volgend jaar echt in gebruik gaat!

Zal IL&T in Nederland zoiets goedkeuren?
 

19-12-2017 23:02:22
pjkleton
pjkleton
Ik zit te denken aan een bekende firma, die beveiligings apparatuur nog niet geleverd heeft..
Het is toch niet B.... ?

Ik kom op een boogstraal van 350 meter van beide bogen.
Geen wonder dat ze daar met een Talgo trein willen rijden.
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 19-12-2017 23:07
 

19-12-2017 23:25:45
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (di 19 dec 2017 22:21:55 https://www.somda.nl/forum/19974/p635487/): Waar je met slechts 45 km p/u door heen mag. Hier moet de beveiliging gewoon automatisch ingrijpen. Maar het schijnt dat die beveiligingssysteem pas volgend jaar echt in gebruik gaat!

Zal IL&T in Nederland zoiets goedkeuren?

Neen, in de spoorwegwet (en aanvullende AMvB's) is geregeld dat infrastructuur niet in gebruik mag worden genomen zonder een vergunning van de minister, en daaraan zijn weer eisen gekoppeld t.a.v. o.a. veiligheid.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van treinbeveiliging, je mag geen voertuig inzetten dat niet is voorzien van een beveiligingssysteem. Hierop zijn wel weer een paar uitzonderingen (bijvoorbeeld als de apparatuur tijdens de rit kapot gaat of als het om werktreinen danwel museummaterieel gaat) maar daar zijn voorwaarden aan gekoppeld.
 

20-12-2017 08:55:03
nathanvos2
nathanvos2
Eind volgend jaar is er in heel de Verenigde Staten ook een beïnvloedingsysteem verplicht.  

20-12-2017 10:31:25
sjoerd
sjoerd
Het is hoe dan ook in onze streken niet de gewoonte om een slinger met die boogstralen aan weerskanten van een oud viaduct in te bouwen in een reizigers(snel)lijn. De hele constructie ziet er uit als: de motorway is leidend want die is kaarsrecht. Wij zouden een zeer schuine fly-over bouwen.
Maar ik heb begrepen dat het een voormalige goederenspoorweg is, en dan is het wellicht nog een raccordementachtige lijn, en daarin past zo'n ongeveer haakse kruising wel. En dan geen remdwang in dienst hebben, en na een korte of geen gewenningsperiode rijden. Tja.
Gelukkig kiest Trump voor investeren. %03%
 

20-12-2017 10:42:02
icened
icened
Trump zegt zoveel. Wel jammer dat hier op deze gemoderniseerde deel een ongeluk gebeurt. Doen ze net een poging om het spoornet weer op te lappen gebeurt dit.

In USA hebben ze al onderzoek gedaan met Maglev treinen. Wie weet wat ze daar in gaan investeren. Maar als je naar de geschiedenis van Amerikaanse spoorprojecten is het altijd afwachten of daar iets van terecht komt.

Investeren in spoor in USA stuit op politieke onwil, tegenstand van luchtvaartmaatschappijen en boeren en desinteresse bij veel burgers.