28-11-2017 00:22:14 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Nog niet hier voorbij zien komen; minder goed nieuws van onze zuiderburen: https://www.nu.nl/buitenland/5025215/twee-doden-treinongeluk-bij-belgische-plaats-morlanwelz.html Beetje onvolledig bericht, maar een bepaalde trein zou eerst een aanrijding hebben gehad met een auto, enige tijd later tijdens herstel hiervan op hol zijn geslagen, twee spoorwerkers dodelijk hebben aangereden en vervolgens op een andere trein gebotst met tien gewonden als gevolg. Dus nog steeds bijna geen idee wat ze hebben uitgespookt, maar i.i.g. een paar zaken niet goed gegaan. Edit: nog wat bronnen: https://nieuws.vtm.be/binnenland/trein-rijdt-op-arbeiders-henegouwen-2-doden https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/doden-en-vermiste-door-ongeluk-op-belgisch-spoor Laatst bewerkt door moderator op 29-11-2017 04:29 |
28-11-2017 00:35:52 | ||
---|---|---|
Frontier
|
De AM96 had vanochtend een aanrijding met een auto waarbij brand ontstond. Ik vermoed dat er tijdens het afslepen iets fout is gegaan waardoor het stel van een helling is gaan rollen, twee spoorwerkers heeft aangereden en daarna is blijven rollen tot deze op een andere trein elders is gebotst. Laatst bewerkt door moderator op 28-11-2017 04:44, reden: Aanpassing tekst. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-11-2017 00:55:21 | ||
---|---|---|
thom
|
Klinkt een beetje alsof die luchtgeremd weggezet is zonder ingeschakelde compressor, en door het tijdsbestek de lucht weggelopen is en de remmen van de trein gelost zijn... %09%Quote Of moet die aannemer gewoon zorgen dat zijn spullenboel op orde is? Dan hoeven er ook geen boetes afgetikt te worden... Dat is ook het idee van de contracten en bijhorende boetes... Laatst bewerkt door thom op 28-11-2017 00:55 |
28-11-2017 18:51:02 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Beelden van de fatale koppelpoging:http://www.sudinfo.be/1999771/article/2017-11-28/accident-de-train-a-morlanwelz-il-y-a-encore-un-blesse-grave-parmi-les-victimes |
29-11-2017 00:07:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Fatale koppelpoging? Is er al bekend geworden dan dat er bij het koppelen van de treinen iets is mis gegaan? Volgens mij nog niet, en tot die tijd kunnen er ook legio andere redenen zijn waarom de gesleepte trein los geraakt is van de slepende trein. Het enige wat ik op dit filmpje zie gebeuren is dat de trekhaak zijdelings weg veert door de druk van de koppelboom en daar is niks bijzonders aan bij de constructie van een trekhaak die zijdelings afgeveerd is. Ongetwijfeld hebben de heren van de Belgische ongevallen dienst de boom wel in de trekhaak gelegd, maar dat laat het filmpje nou vreemd genoeg niet zien omdat het plots afgekapt word.... Laatst bewerkt door thom op 29-11-2017 00:11 |
29-11-2017 00:14:48 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Aannemelijker is dat de automatische koppeling tussen de twee treinstellen om welke reden dan ook is losgeraakt, aangezien er wordt gesproken over 'drie rijtuigen' (een AM96 stel bestaat uit drie rijtuigen en het waren twee gekoppelde stellen) die ervandoor gingen. De hulpkoppeling die in de video te zien is zal nog wel in orde zijn geweest, want anders waren ze wel beiden stellen (oftewel zes bakken) verloren. Laatst bewerkt door Frontier op 29-11-2017 00:16 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-11-2017 00:20:21 | ||
---|---|---|
thom
|
Aah, dat was mij nog niet opgevallen dat het twee stellen betrof waarvan er één is gaan rollen. Als het inderdaad het onbewust ontkoppelen van de tussenliggende AK's betreft zou dat kunnen verklaren waarom de treinleiding niet opengevallen is. Iets wat bij de koppelboom wel gebeurd geweest zal zijn gezien de losse slangen die toegepast zijn die zeker zullen breken als de koppelboom onbedoeld los zou raken. |
29-11-2017 00:27:48 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Als een AK onterecht ontkoppeld hoort de TL te ontluchten. Mcn Asd |
29-11-2017 00:32:49 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Maar van het losgeraakte stel was een van de cabines volledig uitgebrand, dat was al na de aanrijding met de auto gebeurt, dus aannemelijk was het luchtwerk sowieso al niet meer in orde. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-11-2017 08:08:01 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
''Vervolgens bolden de wagons veertien kilometer verder in de richting van Bergen en botsten met een passagierstrein met vijf mensen aan boord ter hoogte van Bracquegnies, zo melden NMBS en Infrabel in een gezamenlijk persbericht. Medewerkers van het seinhuis sneden de stroomvoorziening op de lijn nog af, maar tevergeefs. In de passagierstrein raakten vijf mensen lichtgewond.'' - Zoals hierboven (en meerdere plaatsen) wordt gemeld dat de bovenleidingsspanning werd uitgeschakeld. Alleen het losgekomen treinstel reed helemaal niet op tractie als ik het goed begrijp, of heeft het nog wel enig effect gehad? |
29-11-2017 08:15:05 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Het al zeer zwaar beschadigde treinstel reed mogelijk onberemd mee, waar het andere treinstel en de sleeploc nog wel beremd waren? |
29-11-2017 08:24:49 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Het zou nogal een blunder zijn als er iets vervoerd is waarbij de laatste wagens onberemd waren. |
29-11-2017 08:54:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Het betrof overigens de combi 449+442 dat de aanrijding kreeg met een auto, waarna de 449 is gaan rollen en tegen de 483 botste. |
29-11-2017 09:27:50 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteDat is een standaard veiligheidsmaatregel, de machnist moet ook stoppen als de bovenleidingsspanning wegvalt in België. Men heeft hiermee dus het personeel van de andere trein willen waarschuwen. Zie ook het onderzoeksrapport n.a.v het ongeval in Precot in 2001. Kennelijk geen GSM-R hier? Laatst bewerkt door geert op 29-11-2017 09:28 |
29-11-2017 09:42:55 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Stoppen doet een elektrische trein toch vanzelf als de spanning wegvalt? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-11-2017 09:55:18 | ||
---|---|---|
geert
|
Nou je kunt best een eind freewheelen bij voldoende snelheid, lees hier de discussies op Somda over energiezuinig rijden maar terug! Maar dat mag dus niet in België als de bovenleidingsspanning wegvalt |
29-11-2017 10:07:22 | ||
---|---|---|
thom
|
In België is de GSM-R dekking niet 100%.Quote Dat ligt er maar aan wat de reden van het ontkoppelen is en of de treinleiding naar het gesleept stel dus wel in gebruik was... Laatst bewerkt door thom op 29-11-2017 10:11 |
29-11-2017 10:35:44 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Los daarvan, als er wat remmen buiten dienst zijn speelt de treinleidingdruk ook geen rol meer. Ik kan me best voorstellen dat er remmen buiten dienst gezet zijn na die brand (de kans dat ze niet meer loskwamen zal wel groot zijn geweest) |
29-11-2017 12:53:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Voor zover ik weet zijn er na WO II geen reizigerstreinen op hol geraakt in ons land, maar wel twee keer een goederentrein die niet afdoende was geparkeerd. Ik herinner me één geval op Rotterdam CS dat werd gezien door de trdl en waarvoor hij toen rijwegen had ingesteld totdat de trein tot stilstand kwam. Waar precies, weet ik niet. Het andere geval betrof een goederentrein tussen ik meen Oldenzaal en Hengelo die terug rolde. Ook dat liep goed af omdat het gezien werd door de trdl. Verder raakten af en toe wagens en locs op drift, bijvoorbeeld door sterke wind of helling. |
29-11-2017 13:20:13 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
En in België is het al vaker voorgekomen dat treinen zonder bestuurder/machinist er vandoor gaan. In Nederland hooguit een trein/wagen/loc die niet (goed) geremd weg wordt gezet en daardoor aan het rollen gaat. |
29-11-2017 13:38:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Was er niet even geleden een afgebroken deel van een ICR-stam ergens bij Cl achter de trein aan gaan rollen er vervolgens achterop botste? |
29-11-2017 13:40:05 | ||
---|---|---|
b2py
|
Zat gevallen waar ook een rijdende trein tijdens de dienst brak. DDZ bij Nvp en dubbele DDZ die bij de koppeling brak |
29-11-2017 13:47:13 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik vind afbreken wat anders dan een complete trein die op drift gaat, maar afbreken kan vergelijkbare gevolgen hebben. En afbreken is inderdaad wel iets vaker gebeurd.n Overigens spreken dan de remmen in beide treindelen juist aan, omdat de treinleiding meestal leegloopt. Bij een op drift geslagen trein is de treinleiding gevuld en wordt er niet geremd. Dan is het wachten op een tegenhelling of een klap. |
29-11-2017 14:09:59 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Een gebroken trein is vaan het gevolg van een (mechanisch) defect. Een rollende/op hol geslagen trein is vaak het gevolg van een bedieningsfout. Daar zit wel een wezenlijk verschil in (al kun je een gebroken trein als gevolg van slecht combineren/koppelen ook wel een beetje onder een bedieningsfout rekenen) |
29-11-2017 17:27:22 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Zo kent iedereen het verhaal waarschijnlijk wel van loc 1116 (1963) die zelfstandig in de Maas probeerde te springen. %08% Het regent hier locomotieven. Laatst bewerkt door SunKeeper op 29-11-2017 17:27 |
29-11-2017 20:18:07 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Ik ken ook nog wel een verhaal van een defecte goederentrein op de oprit van de brug bij Ddr, die was al terug in het station gerold voordat er een hulploc bij was En er zullen vast ook niet voor niks bordjes "altijd geremd wegzetten, spoor loopt af" (of zoiets) langs spoor 32 te Ddr staan. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 29-11-2017 20:18 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-11-2017 22:02:26 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteDan mag je mij vertellen hoe je dan beschadigd materieel dat niet meer kan remmen én koppelen wilt overbrengen. Sowieso, om de baan vrij te maken kun je soms al niet anders. Maar daar zijn tal van maatregelen voor mogelijk om die risico's in te dammen. |
29-11-2017 22:13:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
Als je een trein niet veilig kan wegslepen dan wordt er niet gesleept, zo simpel is het. Dan zorg je dat er aan de andere kant een provisorisch gekoppelde remwagen zit. Of je zorgt voor een handrem die door een in de trein aanwezige medewerker te bedienen is. Of desnoods voer je de trein per dieplader af. Natuurlijk kan er altijd wat fout gaan, maar bij de juiste maatregelen zou het niet zo moeten zijn dat er slechts één ding fout hoeft te gaan voor maximale gevolgen. Maar goed, wat hier allemaal mis is gegaan weten we niet, misschien had men wel meerdere maatregelen genomen maar faalden er drie dingen gelijkertijd. |
29-11-2017 23:53:32 | ||
---|---|---|
thom
|
Nouja aan zo'n verfomfaaid treinstel valt weinig meer te koppelen, dat kun je wel vergeten. Echter zou je verwachten dat je bij een meerdelig treinstel dan altijd nog de andere rijtuigen van het treinstel kunt laten meeremmen. Maar dat is alleen speculeren, ik ben straks wel benieuwd naar wat er straks blijkt plaatsgevonden te hebben. Laatst bewerkt door thom op 29-11-2017 23:54 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-11-2017 07:01:00 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Wat michaben zegt en als je dan moet slepen, sleep dan niet de berg op. Het hoort zich echt aan alsof er geen protocollen voor dit soort zaken zijn in België en dat ze ter plekke iets gaan verzinnen zonder de gevolgen door te denken. Daar zijn protocollen voor: dat je vooraf de mogelijke gevaren in kaart hebt gebracht. |
30-11-2017 12:05:57 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk dat dat allemaal wel wat voorbarig en kort door de bocht is aangezien nog steeds niet duidelijk is wat de oorzaak van het afbreken en gaan rollen is, en of dat bij stilstand of onderweg gebeurd is. Reken er op dat je bij ongevallen stapels protocollen kan schrijven, maar geen enkel ongeluk zich daar natuurlijk aan houdt en uniek is. Als een trein door de schade niet berembaar meer te krijgen is en ook nog maar eens in één richting af te slepen is, dan kun je tig protocollen hebben maar heb je uiteindelijk weinig keuze vrees ik. En dan rest er gewoon de vraag wat er nu exact mis gegaan is, en dat weet nog niemand. |
30-11-2017 14:15:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
Verstandig zou in dit soort gevallen een mannetje bij de handrem zijn (aannemende dat die bij dit soort materieel nog op zit). |