Keren op Rhenen (P-sein)
Forum: Algemeen - Algemeen
24-11-2017 09:16:46
daniel81
daniel81
Quote
rolandrail (do 23 nov 2017 22:29:40 https://www.somda.nl/forum/15723/p632592/):
Quote
dennistd (do 23 nov 2017 19:08:32 https://www.somda.nl/forum/15723/p632559/): Waarom is daar niet gewoon voor een zelfde constructie als bijvoorbeeld Rhenen gekozen, met een P-sein en automatische rijrichtingwisseling dus? En ook al is het een bediend sein: dan doet ARI dat toch gewoon?
Probleem is Rhn is dat als de trdl de mcn een aanwijzing wil geven hij die trein niet kan tegenhouden als hij de mcn niet te pakken krijgt. Anno nu is die situatie niet meer gewenst en zal dus bij verbouw of nieuwbouw niet meer toegepast worden.


Dat geldt toch voor ieder willekeurig P-sein? Betekent dat dat vanaf nu alle P-seinen bij verbouw worden vervangen door bediende seinen, in elk geval bij stations?

Laatst bewerkt door moderator op 25-11-2017 18:01
 

24-11-2017 10:43:07
jacokran
jacokran
dat is wel de praktijk geloof ik.  

24-11-2017 11:00:36
broek53
broek53
Overal behalve in Rhenen is keren op P-seinen ten strengste verboden, dat is het merkwaardige.  

24-11-2017 12:23:37
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel81 (vr 24 nov 2017 09:16:46 https://www.somda.nl/forum/15723/p632619/): Dat geldt toch voor ieder willekeurig P-sein? Betekent dat dat vanaf nu alle P-seinen bij verbouw worden vervangen door bediende seinen, in elk geval bij stations?
Het gaat er om dat er nu in Rhn geen manier is de trein tegen te houden. In een normale situatie krijgt een trein pas veilig bediend sein naar het traject waar de aanwijzing voor geld als de mcn de aanwijzing in ontvangst heeft genomen. Er zit dan een verhindering op dat bediende sein en in Rhn is dat dus niet mogelijk.
De vervanging in de praktijk en bij nieuwbouw ligt voor zover ik weet in het bediensysteem.
 


24-11-2017 14:17:12
dennistd
dennistd
Het begint wat offtopic te gaan, maar wat is het verschil met een lang stuk vrije baan voorzien van P-seinen en stations onderweg? Dan kun je toch ook geen trein tegenhouden op een station onderweg?  

24-11-2017 14:26:38
treinfan
treinfan
Op Rhenen is het niet ongebruikelijk, zelfs standaard, dat een trein meer dan een kwartier stilstaat, voordat deze weer vertrekt. Dat gebeurt meestal niet op haltes langs de vrije baan met enkel P-seinen.  

24-11-2017 14:50:10
IJsbergsla
IJsbergsla
De gedachte is dat je een trein érgens dient te kunnen stoppen mocht de aanwijzing nog niet ontvangen zijn. Dat gaat dus bij bijna alle treinen goed doordat ze ergens opstarten of voorbij een bediend sein zijn gekomen. Echter voor de trein uit Rhenen zal de trein dus officieel op de heenweg al de aanwijzing moeten ontvangen.  

24-11-2017 15:28:45
Oldskool
Oldskool
Als de machinist de trein vertrek gereed gemaakt heeft op Rhn > Ut, kan de treindienstleider de machinist alsnog bellen en hem een aanwijzing geven.  

24-11-2017 16:01:32
rolandrail
rolandrail
Natuurlijk kan dat maar het gaat erom dat de trein daar niet kan worden tegengehouden voorafgaaand aan het geven van een aanwijzing.
Overigens is me vanochtend ingefluisterd dat het in principe ondervangen wordt door de mcn als die naar Rhn onderweg is een aanwijzing TTV te geven. Het handboek mcn is daarvoor gecorrigeerd omdat die aanwijzing voorheen alleen op TPRB-baanvakken werd gegeven, en het zal de enige keer zijn dat een aanwijzing wordt gegeven aan een nog niet "bestaand" treinnummer.
Als na aankomst en voor vertrektijd pas een reden voor een aanwijzing komt dan zal de trdl natuurlijk de mcn alsnog proberen te bereiken maar kan hem dus niet dwingen te blijven staan.

Laatst bewerkt door rolandrail op 24-11-2017 16:02
 

24-11-2017 16:09:20
rolandrail
rolandrail
Quote
dennistd (vr 24 nov 2017 14:17:12 https://www.somda.nl/forum/15723/p632651/): Het begint wat offtopic te gaan, maar wat is het verschil met een lang stuk vrije baan voorzien van P-seinen en stations onderweg? Dan kun je toch ook geen trein tegenhouden op een station onderweg?
Bij een reden voor aanwijzing waarbij een of meer trein het laatste bediende sein al voorbij zijn doet de treindienstleider een alarmoproep via de gsmr. Een paardemiddel wat veel vertraging kan veroorzaken voor treinen die er al voorbij zijn of helemaal niet op dat traject rijden want ongeacht wat de trdl mededeelt geld dan voor alle treinen "rijden op zicht met max 40 km/h" tot dat de trdl de mcn mededeelt dat het niet voor hem geld wat in de praktijk nooit gebeurd wat betekent er gehandeld wordt naar eigen goeddunken afhankelijk van wat de trdl zei over plaatsbepaling, reden enz. bij de alarmoproep
 

24-11-2017 18:25:32
thom
thom
Quote
rolandrail (vr 24 nov 2017 16:01:32 https://www.somda.nl/forum/15723/p632665/): Natuurlijk kan dat maar het gaat erom dat de trein daar niet kan worden tegengehouden voorafgaaand aan het geven van een aanwijzing.
Overigens is me vanochtend ingefluisterd dat het in principe ondervangen wordt door de mcn als die naar Rhn onderweg is een aanwijzing TTV te geven. Het handboek mcn is daarvoor gecorrigeerd omdat die aanwijzing voorheen alleen op TPRB-baanvakken werd gegeven, en het zal de enige keer zijn dat een aanwijzing wordt gegeven aan een nog niet "bestaand" treinnummer.
Als na aankomst en voor vertrektijd pas een reden voor een aanwijzing komt dan zal de trdl natuurlijk de mcn alsnog proberen te bereiken maar kan hem dus niet dwingen te blijven staan.

Als ik het goed heb, mag een aanwijzing toch alleen afgegeven worden aan een trein die reeds rijdt of vertrek gereed staat onder het nummer waar ook de aanwijzing van toepassing is?

Een aanwijzing TTV is dan geldig voor treinnummer A, dat hij alvorens verder te rijden onder treinnummer B eerst telefonisch toestemming moet vragen?
In dat opzicht klopt het dan nog steeds dat de aanwijzing afgegeven word voor het treinnummer waar hij op dat moment mee rijdt.
 

25-11-2017 15:49:09
rolandrail
rolandrail
De aanwijzing TTV mag afgegeven worden aan de mcn van tr A die na kering tr B wordt, de aanwijzing is voor trein B en wordt dus i.t.t. andere aanwijzingen in dit unieke geval wël afgegeven voor dat betreffende trein bestaat.  

25-11-2017 22:28:09
illyavaes
illyavaes
Quote
rolandrail (vr 24 nov 2017 12:23:37 https://www.somda.nl/forum/19906/p632642/): In een normale situatie krijgt een trein pas veilig bediend sein naar het traject waar de aanwijzing voor geld als de mcn de aanwijzing in ontvangst heeft genomen. Er zit dan een verhindering op dat bediende sein en in Rhn is dat dus niet mogelijk.
De vervanging in de praktijk en bij nieuwbouw ligt voor zover ik weet in het bediensysteem.

De beveiliging bepaalt of iets een bediend sein is (standaard stoptonend, pas door bediening eventueel veilig komend) of een automatisch sein (vanzelf veilig komend zodra aan de juiste voorwaarden voldaan is). Een P-sein is een automatisch sein waar geen beweegbare voorzieningen achter zijn (bijv. een brug; achter een P-sein mag dus alleen recht spoor liggen, zodat veilig op zicht rijden mogelijk is dat bij een P-sein altijd moet kunnen), ook daar is beveiliging voor de keuze verantwoordelijk.
Het bediensysteem kan uiteraard niets met iets dat niet bedienbaar is maar volgt gewoon wat de beveiligingsmensen aanbrengen (zoals de treindienstleiders in januari op Bkp-Hvs gaan merken, waar men gewoon het dubbel-enkelspoor door rijrichtingskering vervangt na gewoon het ontwerpvoorschrift te hebben aangepast zonder dat er een vervangende bedienautomaat in de beheersingslaag is gemaakt).