(toekomst) Dijksgracht
Forum: Algemeen - Algemeen
09-11-2017 13:04:07
wouterder
wouterder
Quote
aarclay (do 09 nov 2017 12:25:21 www.somda.nl): De Dijksgracht gaat toch dicht, heb ik begrepen. Dus dat 'oude ijzer' waar jij het over hebt, zal wel een andere plek toegewezen krijgen. De bedoeling is om deze onder te brengen in een nieuw Transportmuseum in Lelystad, alleen de gemeente geeft nog geen toestemming, omdat er nog weinig duidelijkheid is.

www.omroepflevoland.nl


Wat gaat er met de Dijksgracht gebeuren dan?

Laatst bewerkt door moderator op 14-11-2017 21:13, reden: topic afgesplitst

09-11-2017 13:06:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Ten eerste is de Dgr inmiddels overbodig geworden. Als al het sloopmaterieel en de TEE weg is, is er echt geen reden meer om het nog open te houden. Ten tweede wil men bij de Dgr een ongelijkvloerse kruising maken, om zo de corridor Zd - Ut nog meer te isoleren van de rest (in het kader van DSSA). Maar we gaan nu flink off-topic...

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 09-11-2017 13:07

09-11-2017 18:27:32
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (do 09 nov 2017 17:20:25 www.somda.nl): De TEE staat op de Dijksgracht om precies te zijn omdat hij van het terrein van het Technisch Centrum Watergraafsmeer weg moest bij een verbouwing. Daar stond hij op eigen Nedtrainsporen. Terwijl hij op de Dijksgracht stond, plofte de stichting die eigenaar is, uit elkaar en sindsdien is er geen reeel aanspreekpunt meer om hem weg te krijgen/ergens anders te zetten. Door de gekozen positie staat hij overigens nauwelijks in de weg en echt druk maakt NSR zich er niet over.

P.S. Een maand of twee geleden was het plan om ICD-stammen die op de Wgm zijn schoongemaakt en nagezien, op de Dgr te zetten om ruimte te maken op de Wgm voor behandeling. Alles dus in de nachturen. Of dat ook werkelijk gaat gebeuren, weet ik niet.


Als ik de nieuwe diensten bekijk gaan er een aantal stammen na 0:00 uur al naar Asd voor de startende treinen.

O.a. 88802, 88804 en 88806. Daarnaast gaat er dan ook al vast een 79212 naar de kap.

Laatst bewerkt door moderator op 14-11-2017 21:12, reden: quote toevoegd tbv afsplitsing

09-11-2017 22:10:23
dennistd
dennistd
En als we het toch over de Dgr hebben: in het verleden was het altijd zo'n mooi afgesloten terrein, maar tegenwoordig zie ik vrijwel altijd wel één van de poorten wagenwijd openstaan...


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-11-2017 22:12:44
thom
thom
Die worden op afstand door de TRDL bediend meen ik, en keert daar niet het eoa?

Laatst bewerkt door thom op 09-11-2017 22:32

09-11-2017 22:30:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Verklaar u nader?

09-11-2017 22:32:27
thom
thom
Nou, ik haak in op de genoemde poorten door mijn voorganger

09-11-2017 22:36:37
MasterE
MasterE
Worden bedient door Trdl Wgm waar de Dgr onder valt.


Mcn Asd

09-11-2017 22:40:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, maar wat daar verder planmatig keert is mij een raadsel.

09-11-2017 22:41:51
thom
thom
Vaag stond me dat bij, maar het was daarom ook meer een vraag

09-11-2017 23:38:49
wouterder
wouterder
Eurostar stond meestal wel op de Dgr als hij in het land was. Is dat als de dienst echt van start gaat niet meer het geval?

Laatst bewerkt door wouterder op 09-11-2017 23:39

09-11-2017 23:40:50
maarten83
maarten83
Icm ter vervanging van de ICB deze zomer? Was dat niet vanaf de Dgr gepland?

10-11-2017 07:26:27
broek53
broek53
Ja, die stellen stonden daar 's nachts over. Thans staat er overigens ook een DDZ5, oftewel een DDZ6 waarvan de motorwagen in behandeling is in Hlm.

Overigens is deze discussie een zuiver theoretische, in de zin dat de Dijksgracht, net zo min als andere infra, zomaar "gesloten" zal worden. De vraag is alleen of NS er veel gebruik van zal maken. Een zinvol gebruik zou overigens zijn om daar het overtollige reservematerieel te parkeren als een soort lauwe reserve, om maar eens wat te noemen. Dat is inmiddels al een soort probleem aan het worden en dat zal met het groter worden van het materieelpark niet spontaan minder worden.

10-11-2017 08:40:32
dh3201
dh3201
NS kampt toch met een tekort aan opstelruimte voor al het nieuwe instromende materieel? Kan de Dijksgracht, desnoods tijdelijk, als opstelruimte hiervoor gebruikt worden totdat er nieuwe opstelterreinen klaar zijn?


Shqiperise-lopers?

10-11-2017 10:55:09
thom
thom
Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...

10-11-2017 11:11:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Zoals Maastricht dat wel had voor het nieuw instromende Flirt? Ik volg het weer niet helemaal hoor.

10-11-2017 11:18:16
thom
thom
Als ik op een luchtfoto van Maastricht kijk, dan staan de Flirts er toevallig ook nog en zie ik daar volgens mij gewoon looppaden tussen de treinen liggen...

www.google.nl

En hier uiteraard met reinigingsmogelijkheden
www.google.nl

Laatst bewerkt door thom op 10-11-2017 11:19

10-11-2017 11:35:37
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (vr 10 nov 2017 10:55:09 www.somda.nl): Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...

En als ik de emplacementstekening bekijk zie ik erg veel kromme opstelruimte. En dat is ook niet altijd handig. Erin en eruit is niet mogelijk zonder personeel ter plaatse, al zou je de hekken op afstand bedienen (is dat echt zo, ik kan het me niet voorstellen), je kunt de individuele sporen niet bereiken zonder rangeerder want ze zijn onoverzichtelijk door de bogen en je kunt opgesteld materieel op dat spoor soms niet eens zien van een afstandje, en de echte opstelsporen zijn niet geïsoleerd. Alleen aankomst/vertrek naar de hoofdsporen is uiteraard beveiligd.

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-11-2017 11:43

10-11-2017 11:59:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
IJsbergsla (vr 10 nov 2017 11:11:32 www.somda.nl): Zoals Maastricht dat wel had voor het nieuw instromende Flirt? Ik volg het weer niet helemaal hoor.


Mt (naast de werkplaats) heeft een van de mooiste werkemplacementen van het land %03%

10-11-2017 12:11:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar waar de Flirts stonden vind ik geen "trappertjes" noch is het geschikt voor reiniging. Daarom zou de Dijk net zo goed gebruikt kunnen worden, ware het niet dat het argument dat Sjoerd geeft al een stuk meer overtuigt.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 10-11-2017 12:11

10-11-2017 12:19:17
VIRMm1
VIRMm1
Nouja er zit een verschil tussen opstel en werk sporen.
Wgm zijn werksporen, Dgr zijn opstelsporen.

Idem voor Mt. Naast de werkplaats zijn werksporen, naast het station opstelsporen.

Op werksporen vind idd reiniging plaats, maar ook technische controles en/of herstellingen.
Opstelsporen zijn sporen waar een machinist een trein heen rijdt en hem een paar uur later weer oppikt om ergens anders naartoe te rijden. Meer gebeurt daar in theorie niet (praktijk kan anders zijn uiteraard)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 10-11-2017 12:20

10-11-2017 13:15:58
MasterE
MasterE
Quote
sjoerd (vr 10 nov 2017 11:35:37 www.somda.nl):
Quote
thom (vr 10 nov 2017 10:55:09 www.somda.nl): Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...

En als ik de emplacementstekening bekijk zie ik erg veel kromme opstelruimte. En dat is ook niet altijd handig. Erin en eruit is niet mogelijk zonder personeel ter plaatse, al zou je de hekken op afstand bedienen (is dat echt zo, ik kan het me niet voorstellen), je kunt de individuele sporen niet bereiken zonder rangeerder want ze zijn onoverzichtelijk door de bogen en je kunt opgesteld materieel op dat spoor soms niet eens zien van een afstandje, en de echte opstelsporen zijn niet geïsoleerd. Alleen aankomst/vertrek naar de hoofdsporen is uiteraard beveiligd.


De hekken zijn echt automatisch en worden vanuit de Wgm bedient.


Mcn Asd