Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

(toekomst) Dijksgracht

Donderdag 09 nov 2017 - 13:04:07
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
aarclay (do 09 nov 2017 12:25:21 www.somda.nl): De Dijksgracht gaat toch dicht, heb ik begrepen. Dus dat 'oude ijzer' waar jij het over hebt, zal wel een andere plek toegewezen krijgen. De bedoeling is om deze onder te brengen in een nieuw Transportmuseum in Lelystad, alleen de gemeente geeft nog geen toestemming, omdat er nog weinig duidelijkheid is.

www.omroepflevoland.nl
Wat gaat er met de Dijksgracht gebeuren dan?

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 14 nov 2017 om 21:13:57, reden: topic afgesplitst

Donderdag 09 nov 2017 - 13:06:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Ten eerste is de Dgr inmiddels overbodig geworden. Als al het sloopmaterieel en de TEE weg is, is er echt geen reden meer om het nog open te houden. Ten tweede wil men bij de Dgr een ongelijkvloerse kruising maken, om zo de corridor Zd - Ut nog meer te isoleren van de rest (in het kader van DSSA). Maar we gaan nu flink off-topic...

Laatst bewerkt door Jan-Mark op Donderdag 09 nov 2017 om 13:07:15

Donderdag 09 nov 2017 - 18:27:32
MasterE
MasterE
broek53 (do 09 nov 2017 17:20:25 www.somda.nl): De TEE staat op de Dijksgracht om precies te zijn omdat hij van het terrein van het Technisch Centrum Watergraafsmeer weg moest bij een verbouwing. Daar stond hij op eigen Nedtrainsporen. Terwijl hij op de Dijksgracht stond, plofte de stichting die eigenaar is, uit elkaar en sindsdien is er geen reeel aanspreekpunt meer om hem weg te krijgen/ergens anders te zetten. Door de gekozen positie staat hij overigens nauwelijks in de weg en echt druk maakt NSR zich er niet over.

P.S. Een maand of twee geleden was het plan om ICD-stammen die op de Wgm zijn schoongemaakt en nagezien, op de Dgr te zetten om ruimte te maken op de Wgm voor behandeling. Alles dus in de nachturen. Of dat ook werkelijk gaat gebeuren, weet ik niet.
Als ik de nieuwe diensten bekijk gaan er een aantal stammen na 0:00 uur al naar Asd voor de startende treinen.

O.a. 88802, 88804 en 88806. Daarnaast gaat er dan ook al vast een 79212 naar de kap.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 14 nov 2017 om 21:12:02, reden: quote toevoegd tbv afsplitsing

Donderdag 09 nov 2017 - 22:10:23
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
En als we het toch over de Dgr hebben: in het verleden was het altijd zo'n mooi afgesloten terrein, maar tegenwoordig zie ik vrijwel altijd wel één van de poorten wagenwijd openstaan...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Donderdag 09 nov 2017 - 22:12:44
thom
thom
Die worden op afstand door de TRDL bediend meen ik, en keert daar niet het eoa?

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 09 nov 2017 om 22:32:06

Donderdag 09 nov 2017 - 22:30:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Verklaar u nader?

Donderdag 09 nov 2017 - 22:32:27
thom
thom
Nou, ik haak in op de genoemde poorten door mijn voorganger

Donderdag 09 nov 2017 - 22:36:37
MasterE
MasterE
Worden bedient door Trdl Wgm waar de Dgr onder valt.

Mcn Asd

Donderdag 09 nov 2017 - 22:40:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, maar wat daar verder planmatig keert is mij een raadsel.

Donderdag 09 nov 2017 - 22:41:51
thom
thom
Vaag stond me dat bij, maar het was daarom ook meer een vraag

Donderdag 09 nov 2017 - 23:38:49
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Eurostar stond meestal wel op de Dgr als hij in het land was. Is dat als de dienst echt van start gaat niet meer het geval?

Laatst bewerkt door wouterder op Donderdag 09 nov 2017 om 23:39:08

Donderdag 09 nov 2017 - 23:40:50
maarten83
maarten83
Icm ter vervanging van de ICB deze zomer? Was dat niet vanaf de Dgr gepland?

Vrijdag 10 nov 2017 - 07:26:27
broek53
broek53
Ja, die stellen stonden daar 's nachts over. Thans staat er overigens ook een DDZ5, oftewel een DDZ6 waarvan de motorwagen in behandeling is in Hlm.

Overigens is deze discussie een zuiver theoretische, in de zin dat de Dijksgracht, net zo min als andere infra, zomaar "gesloten" zal worden. De vraag is alleen of NS er veel gebruik van zal maken. Een zinvol gebruik zou overigens zijn om daar het overtollige reservematerieel te parkeren als een soort lauwe reserve, om maar eens wat te noemen. Dat is inmiddels al een soort probleem aan het worden en dat zal met het groter worden van het materieelpark niet spontaan minder worden.

Vrijdag 10 nov 2017 - 08:40:32
dh3201
dh3201
NS kampt toch met een tekort aan opstelruimte voor al het nieuwe instromende materieel? Kan de Dijksgracht, desnoods tijdelijk, als opstelruimte hiervoor gebruikt worden totdat er nieuwe opstelterreinen klaar zijn?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 10 nov 2017 - 10:55:09
thom
thom
Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...

Vrijdag 10 nov 2017 - 11:11:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Zoals Maastricht dat wel had voor het nieuw instromende Flirt? Ik volg het weer niet helemaal hoor.

Vrijdag 10 nov 2017 - 11:18:16
thom
thom
Als ik op een luchtfoto van Maastricht kijk, dan staan de Flirts er toevallig ook nog en zie ik daar volgens mij gewoon looppaden tussen de treinen liggen...

www.google.nl

En hier uiteraard met reinigingsmogelijkheden
www.google.nl

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 10 nov 2017 om 11:19:55

Vrijdag 10 nov 2017 - 11:35:37
sjoerd
sjoerd
thom (vr 10 nov 2017 10:55:09 www.somda.nl): Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...
En als ik de emplacementstekening bekijk zie ik erg veel kromme opstelruimte. En dat is ook niet altijd handig. Erin en eruit is niet mogelijk zonder personeel ter plaatse, al zou je de hekken op afstand bedienen (is dat echt zo, ik kan het me niet voorstellen), je kunt de individuele sporen niet bereiken zonder rangeerder want ze zijn onoverzichtelijk door de bogen en je kunt opgesteld materieel op dat spoor soms niet eens zien van een afstandje, en de echte opstelsporen zijn niet geïsoleerd. Alleen aankomst/vertrek naar de hoofdsporen is uiteraard beveiligd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 10 nov 2017 om 11:43:45

Vrijdag 10 nov 2017 - 11:59:33
VIRMm1
VIRMm1
IJsbergsla (vr 10 nov 2017 11:11:32 www.somda.nl): Zoals Maastricht dat wel had voor het nieuw instromende Flirt? Ik volg het weer niet helemaal hoor.
Mt (naast de werkplaats) heeft een van de mooiste werkemplacementen van het land

Vrijdag 10 nov 2017 - 12:11:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar waar de Flirts stonden vind ik geen "trappertjes" noch is het geschikt voor reiniging. Daarom zou de Dijk net zo goed gebruikt kunnen worden, ware het niet dat het argument dat Sjoerd geeft al een stuk meer overtuigt.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Vrijdag 10 nov 2017 om 12:11:49

Vrijdag 10 nov 2017 - 12:19:17
VIRMm1
VIRMm1
Nouja er zit een verschil tussen opstel en werk sporen.
Wgm zijn werksporen, Dgr zijn opstelsporen.

Idem voor Mt. Naast de werkplaats zijn werksporen, naast het station opstelsporen.

Op werksporen vind idd reiniging plaats, maar ook technische controles en/of herstellingen.
Opstelsporen zijn sporen waar een machinist een trein heen rijdt en hem een paar uur later weer oppikt om ergens anders naartoe te rijden. Meer gebeurt daar in theorie niet (praktijk kan anders zijn uiteraard)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Vrijdag 10 nov 2017 om 12:20:26

Vrijdag 10 nov 2017 - 13:15:58
MasterE
MasterE
sjoerd (vr 10 nov 2017 11:35:37 www.somda.nl):
thom (vr 10 nov 2017 10:55:09 www.somda.nl): Probleem is dat de Dijksgracht generlei voldoet aan de eisen van een huidig opstel terrein, geen looppaden, geen trappertjes, niet geschikt voor reiniging etc...
En als ik de emplacementstekening bekijk zie ik erg veel kromme opstelruimte. En dat is ook niet altijd handig. Erin en eruit is niet mogelijk zonder personeel ter plaatse, al zou je de hekken op afstand bedienen (is dat echt zo, ik kan het me niet voorstellen), je kunt de individuele sporen niet bereiken zonder rangeerder want ze zijn onoverzichtelijk door de bogen en je kunt opgesteld materieel op dat spoor soms niet eens zien van een afstandje, en de echte opstelsporen zijn niet geïsoleerd. Alleen aankomst/vertrek naar de hoofdsporen is uiteraard beveiligd.
De hekken zijn echt automatisch en worden vanuit de Wgm bedient.

Mcn Asd