03-11-2017 16:35:55
icened
icened
De HSL Londen - Birmingham - Leeds/Manchester is inmiddels een fase verder:

https://www.globalrailnews.com/2017/11/03/building-hs2s-trains-what-you-need-to-know-about-the-5-bidders/

De enige die ontbreekt is de grootste leverancier van treinen nl. de Chinese CRRC.

Op de HS 2 zullen treinen rijden met een Brits profiel (Eurostar class 373/Javelin) en met een Europees profiel. Zien wie de snelle HS 2 mag leveren met een Brits profiel. En wie de HST mag leveren met een Europees profiel.

Alle gegevens over HS 2:

https://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_2

Laatst bewerkt door moderator op 03-11-2017 20:11
 

04-07-2018 22:33:59
icened
icened

Bombardier en Hitachi Europe bundelen hun krachten om de snelle HST leveren voor HS 2:



Link



Zien of het een Britse variant van de ETR 1000 wordt. Die is al ontwikkeld. Of een Britse Shinkansen.



Laatst bewerkt door moderator op 15-12-2021 18:21
 

05-07-2018 19:13:32
AlexNL
AlexNL
CAF was aanvankelijk uitgesloten van de shortlist, maar nu Siemens gaat fuseren met Alstom en Hitachi heeft besloten om met Bombardier in zee te gaan, heeft HS2 besloten dat het hebben van een extra gegadigde wenselijk is.  

05-07-2018 22:14:21
icened
icened
Is CAF met hun Oaris (maximaal 350 km p/u) een serieuze concurrent van Bombardier & Hitachi en Alstom & Siemens? CAF heeft een order van de Noorse Staatsspoorwegen gekregen voor het leveren van HST geschikt voor 250 km p/u. Maar hoeveel ervaring hebben ze met HST?

Bombardier & Hitachi en Alstom & Siemens hebben meer ervaring met HST die rijden onder meerdere stroomsytemen, verschillende profielen, beveiligingssystemen enz in meerdere landen. Tenzij CAF Oaris goedkoper is in aanschaf dan AGV, ETR 1000, Shinkansen of Siemens NOVO:
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5dXez5bcEsAeyw0AopQ;_ylu=X3oDMTByZzJoOXByBGNvbG8DaXIyBHBvcwM0BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1530850264/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinennieuws.nl%2fde-nieuwe-siemens-velaro-novo/RK=2/RS=VUPuf6xl5Q.jg4j5hnCg9QxkJnk-

De Italiaanse Staatsspoorwegen koos voor Bombardier & Ansaldobreda (nu Hitachi Europe) vanwege lagere aanschafwaarde t.o.v. de AGV Italo. En om de noodlijdende Ansaldobreda te helpen.
 


06-07-2018 07:09:19
mdeen
mdeen
CAF heeft (samen met Alstom) de RENFE 120 gemaakt en heeft die later ook voor de Turkse spoorwegen gebouwd.  

06-07-2018 08:23:10
hellfire
hellfire
Quote
icened (do 05 jul 2018 22:14:21 https://www.somda.nl/forum/19841/p669170/): of Siemens NOVO:
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5dXez5bcEsAeyw0AopQ;_ylu=X3oDMTByZzJoOXByBGNvbG8DaXIyBHBvcwM0BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1530850264/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinennieuws.nl%2fde-nieuwe-siemens-velaro-novo/RK=2/RS=VUPuf6xl5Q.jg4j5hnCg9QxkJnk-



Linkfix: http://www.treinennieuws.nl/de-nieuwe-siemens-velaro-novo
 

06-07-2018 11:43:40
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (do 05 jul 2018 22:14:21 https://www.somda.nl/forum/19841/p669170/): Is CAF met hun Oaris (maximaal 350 km p/u) een serieuze concurrent van Bombardier & Hitachi en Alstom & Siemens? CAF heeft een order van de Noorse Staatsspoorwegen gekregen voor het leveren van HST geschikt voor 250 km p/u. Maar hoeveel ervaring hebben ze met HST?


CAF heeft veel ervaring met HSTs.

Zie bijvoorbeeld de Renfe S/104, S/120 en S/121.

Quote

Bombardier & Hitachi en Alstom & Siemens hebben meer ervaring met HST die rijden onder meerdere stroomsytemen, verschillende profielen, beveiligingssystemen enz in meerdere landen. Tenzij CAF Oaris goedkoper is in aanschaf dan AGV, ETR 1000, Shinkansen of Siemens NOVO:
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5dXez5bcEsAeyw0AopQ;_ylu=X3oDMTByZzJoOXByBGNvbG8DaXIyBHBvcwM0BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1530850264/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinennieuws.nl%2fde-nieuwe-siemens-velaro-novo/RK=2/RS=VUPuf6xl5Q.jg4j5hnCg9QxkJnk-


De S/120 en S/121 kan ook onder meerdere stroomsystemen rijden (25 kV en 3 kV) en heeft zelfs verstelbare wielen voor het Spaanse conventionele netwerk.

In dit geval is dat niet zo interessant: het VK heeft 25 kV op de bovenleiding staan, en qua beveiligingssystemen is het ook niet zo heel spannend: AWS/TPWS voor het conventionele netwerk, ETCS voor HS2.

Quote

De Italiaanse Staatsspoorwegen koos voor Bombardier & Ansaldobreda (nu Hitachi Europe) vanwege lagere aanschafwaarde t.o.v. de AGV Italo. En om de noodlijdende Ansaldobreda te helpen.

Alstom heeft de AGV nooit aan Trenitalia aangeboden, omdat TI geen HST met jacobsdraaistellen wilde. Alstom heeft vervolgens de "Speedelia" ontwikkeld, maar de opdracht ging naar Bombardier/AnsaldoBreda.
 

06-07-2018 13:55:44
icened
icened
Quote
AlexNL (vr 06 jul 2018 11:43:40 https://www.somda.nl/forum/19841/p669263/):
Alstom heeft de AGV nooit aan Trenitalia aangeboden, omdat TI geen HST met jacobsdraaistellen wilde. Alstom heeft vervolgens de "Speedelia" ontwikkeld, maar de opdracht ging naar Bombardier/AnsaldoBreda.


Waarom wilde Trenitalia geen HST met Jacobsdraaistellen? Bij NS lijkt dat steeds meer een trend te worden.
 

07-06-2019 09:41:58
icened
icened
Alstom, Siemens, Hitachi & Bombardier, Talgo en CAF zijn in de race voor de levering van HST op HS 2:

https://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/hs2-rolling-stock-bids-submitted.html

Bombardier werkt weer eens samen met een andere concern. Waarom bieden ze niet zelfstandig met een Zefiro variant?
 

07-06-2019 19:14:50
AlexNL
AlexNL
Waarschijnlijk heeft dat wat te maken met het scoren van politiek kapitaal: Bombardier heeft een fabriek in Derby, die alles kan. Die fabriek is echter wel heel erg gericht op het Verenigd Koninkrijk, en Bombardier heeft al eens gedreigd met een sluiting.

Hitachi heeft een assemblagefabriek in Newton Aycliffe, die op dit moment bezig is met het bouwen van treinen voor verschillende intercityroutes en forenzentreinen voor Schotland. Wanneer die bestellingen zijn uitgeleverd, heeft Newton Aycliffe geen werk meer en is de kans aanwezig dat Hitachi de fabriek weer sluit.

Door nu de handen ineens te slaan is de kans wat groter dat zowel Derby als Newton Aycliffe aan het werk gehouden kunnen worden: Derby levert het casco, Newton Aycliffe schroeft alles in elkaar.
 

07-06-2019 20:51:32
b2py
b2py
Quote
icened (vr 07 jun 2019 09:41:58 https://www.somda.nl/forum/19841/p706185/): Alstom, Siemens, Hitachi & Bombardier, Talgo en CAF zijn in de race voor de levering van HST op HS 2:

https://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/hs2-rolling-stock-bids-submitted.html

Bombardier werkt weer eens samen met een andere concern. Waarom bieden ze niet zelfstandig met een Zefiro variant?
Beperken van risico's en delen van kennis?
 

08-06-2019 15:46:07
kiekkiek
kiekkiek
Iets dat je niet hebt delen?
Eerst maar eens leren.
 

08-10-2021 20:31:07
icened200
icened200

Op HS 2 zal spoor geleverd worden door Oostenrijks bedrijf:

mediacentre.hs2.org.uk

Is dat te vergelijken met de Rheda spoor op de HSL Zuid? De volgorde was toen dat er eerst geheid werd. En daarna betonnen platen opgelegd werd. En de longrails in beton gegoten werd.

Aanleg van HS 2 is in volle gang. Maar einddatum is t.z.t. nog niet bekend.

 

09-10-2021 09:57:42
anton_
anton_

Ik weet niet veel over de aanleg van de HSL zuid, maar wel dat er delen met heipalen waren, maar ook delen met een ZAC ( Zettings arme constructie ). De ZAC werd in ieder geval toegepast in de buurt van Prinsenbeek



Laatst bewerkt door anton_ op 09-10-2021 10:01
 

09-10-2021 13:09:35
icened200
icened200
Quote
anton_ (09-10-2021 09:57:42):

Ik weet niet veel over de aanleg van de HSL zuid, maar wel dat er delen met heipalen waren, maar ook delen met een ZAC ( Zettings arme constructie ). De ZAC werd in ieder geval toegepast in de buurt van Prinsenbeek


Peter Honig (inwoner Breda) heeft het destijds gedetailleerd bij gehouden met vele foto's. Kan het helaas meer vinden.

 

09-10-2021 15:04:23
Astraea
Astraea

Zijn site was www.hsl-zuid.nl maar is helaas al enige tijd offline. Erg jammer want de aanleg was daar inderdaad uitvoerig gedocumenteerd met vele foto's.



Laatst bewerkt door Astraea op 09-10-2021 15:04
 

17-10-2021 22:53:44
icened200
icened200

Een filmpje gezien hoe de HS 2 wordt aangelegd:

www.youtube.com

Het is vooral goed te zien hoeveel kilometer tunnels in Londen moet worden aangelegd. En ook buiten Londen zal vele kunstwerken worden gebouwd. Het zal volgens vele berichten een peperdure HSL worden.

 

17-10-2021 23:15:19
Henk1619
Henk1619
Quote
Astraea (09-10-2021 15:04:23):

Zijn site was www.hsl-zuid.nl maar is helaas al enige tijd offline. Erg jammer want de aanleg was daar inderdaad uitvoerig gedocumenteerd met vele foto's.


web.archive.org

 

18-10-2021 09:41:54
john2
john2
Quote
icened200 (17-10-2021 22:53:44):

Een filmpje gezien hoe de HS 2 wordt aangelegd:

www.youtube.com

Het is vooral goed te zien hoeveel kilometer tunnels in Londen moet worden aangelegd. En ook buiten Londen zal vele kunstwerken worden gebouwd. Het zal volgens vele berichten een peperdure HSL worden.


Het blauw wat in het you tube flim telkens even tevoorschijn komt, heeft dit met het bedoelde kunstwerk te maken wat gerealiseerd moet worden?

 

18-10-2021 09:49:38
phantom
phantom

Wat er getoond word is waar men bv aardewallen moet aanleggen(tbv geluids reductie ? ),water,bossen en dat soort zaken.
Aanpassingen in het landschap/de grond/natuur zogezegd.

 

18-10-2021 11:43:12
AlexNL
AlexNL

Britse media melden dat HS2 van plan is om de gunning voor de levering van 54 hogesnelheidstreinen te gunnen aan een consortium van Hitachi en Bombardier (nu Alstom), en dat Siemens daartegen in beroep wil gaan.

 

18-10-2021 12:55:06
icened200
icened200
Quote
AlexNL (18-10-2021 11:43:12):

Britse media melden dat HS2 van plan is om de gunning voor de levering van 54 hogesnelheidstreinen te gunnen aan een consortium van Hitachi en Bombardier (nu Alstom), en dat Siemens daartegen in beroep wil gaan.


Heb ik ook gelezen. Heb zelf ook een vermoeden dat Departement for Transport gaat kiezen voor Hitachi. Via Agility Trains levert Hitachi namens Departement for Transport al vele Intercity aan verschillende Britse vervoerders.

Zal me daarom niet verbazen dat Hitachi de HS 2 trein met Brits profiel mag leveren. Het schijnt dat naast Siemens ook Talgo, CAF geen kans meer hebben.

Alleen Hitachi en/of Alstom lijken nog de kanshebbers te zijn.



Laatst bewerkt door icened200 op 18-10-2021 12:56
 

18-10-2021 16:13:06
anton_
anton_
Quote
icened200 (18-10-2021 12:55:06):

Zal me daarom niet verbazen dat Hitachi de HS 2 trein met Brits profiel mag leveren.


Ik had - dacht ik - ergens gelezen had HS2 voldeed aan de standaard voor Europese HSL treinen. Dus zouden alle Europese HSL treinen binnen profiel passen. Treinen die verder door rijden zullen dan een kleiner profiel hebben.

 

18-10-2021 16:22:24
AlexNL
AlexNL

Het geplande rollend materieel voor HS2 bestaat uit twee delen: "captive" en "classic compatible". Het gaat hier om het leveren van "classic compatible" materieel, dat zowel over HS2 kan rijden als over het conventionele spoor naar o.a. Glasgow.

De "captive" vloot zal enkel over HS2 rijden, maar hiervoor is nog geen aanbesteding gestart.

 

09-12-2021 17:19:12
icened200
icened200

Hitachi & Alstom winnen order voor levering van HS 2 treinen:

www.zakenreisnieuws.nl

www.alstom.com

Volgens een Engelse spoorblad zal het een verdere ontwikkeling worden van de ETR 1000. Waarschijnlijk met Brits profiel. Want anders kan het niet richting Manchester/Glasgow rijden.

Het deel tussen Birmingham - Leeds is (voorlopig) geschrapt. Maar daar is het laatste woord nog niet over gesproken in Engeland.



Laatst bewerkt door icened200 op 09-12-2021 17:48
 

09-12-2021 20:28:02
AlexNL
AlexNL

Niet "waarschijnlijk", dat wordt gewoon een Brits profiel. Anders komt die trein niet heel aan in Edinburgh en Glasgow.

 

09-12-2021 21:05:22
icened200
icened200
Quote
AlexNL (09-12-2021 20:28:02):

Niet "waarschijnlijk", dat wordt gewoon een Brits profiel. Anders komt die trein niet heel aan in Edinburgh en Glasgow.


Quote


AlexNL (18-10-2021 16:22:24):

Het geplande rollend materieel voor HS2 bestaat uit twee delen: "captive" en "classic compatible". Het gaat hier om het leveren van "classic compatible" materieel, dat zowel over HS2 kan rijden als over het conventionele spoor naar o.a. Glasgow.

De "captive" vloot zal enkel over HS2 rijden, maar hiervoor is nog geen aanbesteding gestart.

Zei dat vanwege jouw reactie. Zou "captive" vloot wel specifiek op HS 2 met Birmingham Curzon Street,(zie begin filmpje), Birmingham Interchange en Old Oak Common kunnen rijden?

www.youtube.com



Laatst bewerkt door icened200 op 09-12-2021 21:13
 

09-12-2021 22:28:08
AlbertP
AlbertP

Ja, dat zijn de stations die volledig voor HS2 zijn of (in het geval van OOC) een deel hebben waar alleen HS2 komt.

Op welke stations in fase 2 er met een "captive" trein gestopt kan worden, weet ik niet.

 

10-12-2021 01:28:22
AlexNL
AlexNL

Of de "captive" vloot er überhaupt nog komt is maar de vraag. Niet zo lang geleden heeft de Britse overheid haar "Integrated Rail Plan for the North and the Midlands" gepubliceerd, wat een nieuw plan is om spoorverbindingen in die regio's te verbeteren. Het gaat in totaal om een investering van £96 miljard.

Maar de keerzijde van de medaille is wel dat er flink wordt gesneden in de plannen voor HS2: de 'eastern leg' wordt beperkt tot de 'East Midlands Hub' (bij Toton) en het stuk HSL naar Leeds (zo'n 100 km) komt er niet. In plaats daarvan moeten HS-treinen gaan doorrijden via de bestaande infrastructuur, die wel opgewaardeerd wordt.

Daardoor gaan er waarschijnlijk veel meer 'classic compatible'-treinen nodig zijn, en kan het wellicht zo zijn dat er helemaal geen 'captive' vloot meer komt.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-12-2021 15:48:14
phantom
phantom

Verenigd Koninkrijk bestelt 54 supersnelle treinen: tot 360 km/u (treinreiziger.nl)

 

14-08-2022 11:05:00
icened200
icened200

Aanlegkosten HS 2 verdeelt Engeland:

www.youtube.com

Hadden ze niet voor een andere tracévariant kunnen kiezen? Een stukje over de West Coast Main Line laten rijden vanaf London Euston tot de buitenwijken in Londen. En dan de HSL laten aftakken vanaf de West Coast Main Line. Of is de West Coast Main Line zo druk bereden in Londen?

Ze hebben gekozen voor een Japanse oplossing. Direct vanaf London Euston een nieuwe spoorlijn aangelegd in een 12,9 mijl lange tunnel inclusief station Old Oak Common. De eerste 42 - 45 km vanaf London Euston is aangelegd in tunnels en bruggen.

 

14-08-2022 11:25:52
mren
mren

Die discussie is er nu, net als bij bijvoorbeeld de Nieuwmarktrellen, maar waarsctheeft geen mens het daar nog over als we tien jaar verder zijn.

 

14-08-2022 14:02:13
AlexNL
AlexNL

De WCML zit al vol, door HS2-treinen via het zuidelijke stuk van de WCML te leiden zouden deze niet profiteren van de voordelen van een eigen route. Ook zouden de andere treinen op de WCML dan alsnog ruimte moeten maken voor de snelle treinen.

Het gekozen tracé van HS2 heeft nog een voordeel: er komt een overstapstation ten westen van Londen (Old Oak Common). Daar kunnen reizigers uit het westen sneller overstappen op treinen naar her noorden dan nu het geval is bij een overstap Paddington > Euston.

 

15-08-2022 08:53:04
icened200
icened200
Quote
AlexNL (14-08-2022 14:02:13):

De WCML zit al vol, door HS2-treinen via het zuidelijke stuk van de WCML te leiden zouden deze niet profiteren van de voordelen van een eigen route. Ook zouden de andere treinen op de WCML dan alsnog ruimte moeten maken voor de snelle treinen.

Het gekozen tracé van HS2 heeft nog een voordeel: er komt een overstapstation ten westen van Londen (Old Oak Common). Daar kunnen reizigers uit het westen sneller overstappen op treinen naar her noorden dan nu het geval is bij een overstap Paddington > Euston.


Het kost wel wat. Maar ze krijgen er ook véél voor terug. De Elizabeth Line sluit straks ook aan bij Old Oak Common. Waardoor er o.a. snelle verbindingen zijn tussen luchthaven Heathrow - Old Oak Common en vele delen in west - oostelijke richting in Londen. De Elizabeth Line is ook peperduur geworden.

En of HS 2 en Elizabeth Line uiteindelijk rendabel kan worden hebben ze niet over. Het moet gewoon aangelegd omdat anders bepaalde delen in Londen en Engeland dichtslibt.



Laatst bewerkt door icened200 op 15-08-2022 08:55
 

15-08-2022 13:50:29
AlexNL
AlexNL

Over de rendabiliteit ben ik niet zo bezorgd, het zal alleen wel een tijdje duren - langer dan de termijn van een prime minister.

Wat wél een probleem is is dat er steeds meer wordt geschaafd aan HS2 om de kosten onder controle te houden, waardoor de langetermijnwinst van het hele project achteruit gaat. Zo heeft Euston al een perron moeten inleveren (waardoor de capaciteit van de hele lijn omlaag gaat), zijn er delen van de routes geschrapt (HS2 naar Leeds, Golburne Spur) en is onlangs ook het architectonisch ontwerp voor Euston enorm versoberd.

"Death by a thousand cuts" geldt net zo goed voor dit project. Door steeds van dit soort "kleine" besparingen door te voeren gaat de business case voor het hele project achteruit.

 

04-10-2023 23:08:16
icened200
icened200

De aanleg van HS 2 is verder versoberd. De aanleg van HSL Birmingham - Manchester gaat (voorlopig) niet door:

nl.marketscreener.com

Alleen de aanleg van HSL Londen - Birmingham gaat door. Door de vele kunstwerken is deze HSL al zeer duur. De eerste 45: kilometer vanaf London Euston bestaat uit kunstwerken met tunnels, nieuwe grote station, brug en viaducten.

Pas daarna is het op maaiveldhoogte.

 

05-10-2023 08:28:02
Ysbergsla
Ysbergsla

Begint HS2 in Londen Euston dan? Dat is nu juist een der grote hete hangijzers.

 

05-10-2023 08:53:53
JothamvW
JothamvW

Euston King's Cross St. Pancras International ja. Wellicht nog iets verder Londen in, maar zeker niet pas in Milton Keynes of zo.

 

05-10-2023 09:04:48
RudiL
RudiL

Ja, HS2 zal eindigen in Euston, niet in Old Oak Common. Zes perronsporen voor HS2 en 15 voor de huidige treindiensten.

Aanvulling. Inmiddels is ook aangekondigd dat het project Euston door derden moet worden gefinancierd. Euston is natuurlijk een eersteklas locatie, dus misschien wordt dat - in Japanse stijl - een warenhuis en woontorens, waar in de kelder ook treinen stoppen?



Laatst bewerkt door RudiL op 05-10-2023 18:15