Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Invalide/gehandicapte treinreizigers & treinen

Dinsdag 31 okt 2017 - 09:09:17
icened
icened
Nederland is goed bezig t.o.v. invalide/gehandicapte treinreizigers:

nos.nl

Voeg daar bij dat er al SLT en NS Flirt die beschikken over gelijkvloerse instap. CAF NS en NS ICNG volgen nog. Voeg daar de invalidenzitplaats en invalidentoilet bij.

Laatst bewerkt door icened op Dinsdag 31 okt 2017 om 09:11:16

Dinsdag 31 okt 2017 - 18:33:52
Wievank
Wievank
M.b.t. de gelijkvloerse instap: voor de niet-hobbyist is het moeilijk voorspelbaar of een trein wel of niet zelfstandig toegankelijk is met een rolstoel. Het is lang niet altijd een complete treinserie, het kan per wijzigingsblad opeens weer veranderen, en wil door verstoringen ook nog wel eens anders zijn. En daar sta je dan leuk op het perron, en komt opeens i.p.v. een SLT een SGM voorrijden... Dan mag je alsnog voor instaphulp bellen en even een uur gaan zitten wachten.
Verder is op diverse plekken de afstand tussen trein en perron dusdanig dat er nog steeds een plank nodig is om in en uit de trein te komen.

En tenslotte zijn die fijne blindengeleidelijnen in een rolstoel meer dan een beetje irritant. Met smalle banden kom je er soms bijna in vast te zitten.

Bovenstaande valt gelukkig in het niets als je het vergelijkt met sommige busbedrijven. Hier zitten diverse partijen tussen die rolstoelen alleen maar lastig en als het even kan zelfs gevaarlijk vinden. Zo mogen bij diverse bedrijven elektrische rolstoelen niet mee in de bus vanwege 'het risico bij een aanrijding'. Bij een aanrijding lopen we allemaal een flink risico, dus dat maar geen reizigers meer in de bus? Kom op zeg. Maar dat is verder buiten het bereik van dit forum.

Wat ben ik dan altijd weer blij dat ik slechts af en toe de 'chauffeur' in een rolstoel ben (puur van A naar B brengen, wat bij elektrische rolstoelen makkelijker is als je er gewoon in gaat zitten), en er niet dagelijks van afhankelijk ben.

Dinsdag 31 okt 2017 - 19:00:40
b2py
b2py
Oftewel, altijd assistentie vragen

Woensdag 01 nov 2017 - 09:02:51
mdeen
mdeen
Quote
Wievank (di 31 okt 2017 18:33:52 www.somda.nl): M.b.t. de gelijkvloerse instap: voor de niet-hobbyist is het moeilijk voorspelbaar of een trein wel of niet zelfstandig toegankelijk is met een rolstoel. Het is lang niet altijd een complete treinserie, het kan per wijzigingsblad opeens weer veranderen,
In de reisplanner app wordt de materieelsoort aangegeven, daar kun je ook bij aangeven of die (zonder hulp) rolstoeltoegankelijk is en je zou in de reisplanner een optie "alleen rolstoeltoegangelijke treinen" kunnen maken (ik vrees echter dat je dan nu weinig verbindingen krijgt).
Ik weet niet hoe lang van te voren wijzigingsbladen bekend zijn, maar dat zal toch meer dan een dag zijn.
Quote
en wil door verstoringen ook nog wel eens anders zijn. En daar sta je dan leuk op het perron, en komt opeens i.p.v. een SLT een SGM voorrijden... Dan mag je alsnog voor instaphulp bellen en even een uur gaan zitten wachten.
Dat is wel een issue, maar hoe is dat nu geregeld? Als je nu zegt "ik moet op station X met een rolstoel de trein in" en er komt SLT voorrijden, heeft de hulp dan niet ook zoiets van "waarom ben ik hier"?
Moet je dan niet zolang alle treinen toegankelijk zijn altijd hulp aanvragen?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 01 nov 2017 - 09:58:52
icened
icened
Quote
mdeen (wo 01 nov 2017 09:02:51 www.somda.nl): Moet je dan niet zolang alle treinen toegankelijk zijn altijd hulp aanvragen?
Kan hulp bij treinen ook komen van hulphonden/blindengeleidenhonden? En zijn hulphonden/blindengeleidenhonden toegestaan in treinen? Weet niet wat daar de regels voor zijn.

Woensdag 01 nov 2017 - 10:07:23
MasterE
MasterE
Hulp/blindengeleidehonden worden kostenloos vervoerd.

Mcn Asd

Woensdag 01 nov 2017 - 10:12:07
icened
icened
Bedankt!

Woensdag 01 nov 2017 - 11:42:23
Oldskool
Oldskool
Quote
icened (wo 01 nov 2017 09:58:52 www.somda.nl):
Quote
mdeen (wo 01 nov 2017 09:02:51 www.somda.nl): Moet je dan niet zolang alle treinen toegankelijk zijn altijd hulp aanvragen?
Kan hulp bij treinen ook komen van hulphonden/blindengeleidenhonden? En zijn hulphonden/blindengeleidenhonden toegestaan in treinen? Weet niet wat daar de regels voor zijn.
Je struint over van alles en nog wat, internet af. En dan neem je niet even de moeite om deze vraag op te zoeken? www.ns.nl staat alles over wat wel of niet gratis mee mag in de trein

Woensdag 01 nov 2017 - 13:18:48
thom
thom
Quote
b2py (di 31 okt 2017 19:00:40 www.somda.nl): Oftewel, altijd assistentie vragen
Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar het is voor veel van deze mensen wel zo fijn om zo min mogelijk afhankelijk van hulp van anderen te zijn.

Woensdag 01 nov 2017 - 13:53:22
Wievank
Wievank
Quote
mdeen (wo 01 nov 2017 09:02:51 www.somda.nl): (...)
Quote
en wil door verstoringen ook nog wel eens anders zijn. En daar sta je dan leuk op het perron, en komt opeens i.p.v. een SLT een SGM voorrijden... Dan mag je alsnog voor instaphulp bellen en even een uur gaan zitten wachten.
Dat is wel een issue, maar hoe is dat nu geregeld? Als je nu zegt "ik moet op station X met een rolstoel de trein in" en er komt SLT voorrijden, heeft de hulp dan niet ook zoiets van "waarom ben ik hier"?
Moet je dan niet zolang alle treinen toegankelijk zijn altijd hulp aanvragen?
1. Ik kan zelf geen hulp aanvragen als ik een stoel van A naar B moet brengen met de trein omdat ik zelf geen indicatie heb. Dat kan alleen als de eigenaar van de stoel zelf mee gaat in een tweede rolstoel (hij/zij heeft natuurlijk wel een indicatie).
2. In principe vragen we altijd instaphulp aan, ware het niet dat toen dit nog niet voor alle stations gold, je geen hulp kon aanvragen als dit er op de bestemming niet was (bijvoorbeeld Rtn).
En als je hulp hebt aangevraagd en er wel een SLT komt voorrijden, word je inderdaad vaak vreemd aangekeken als je er wel zelf in kan.

Ook fijn is het altijd dat voor overstappen per definitie minimaal 15 minuten gerekend moet worden (ook al kan het met minder). Met als gevolg dat op stations als Zl je mag wachten tot de volgende knoop. Met een reisje naar bijv. Emn kon er ook niet even vooruit gebeld worden om je toch op een eerdere trein te zetten, aangezien de hulp daar uitbesteed is.

Conclusie: 'zelfstandig' reizen is wel mogelijk, maar vraag heel veel meer planning dan voor jou en mij zonder rolstoel, en kost dus ook veel meer reistijd (ook 20 min. voor vertrek aanwezig zijn graag!).
Tegelijkertijd weet ik dat er aan gewerkt wordt om deze (al dan niet letterlijke) drempels te verhelpen: alle nieuwe treinen krijgen een gelijkvloerse instap, SLT wordt aangepast zodat het gat tussen trein en perron verkleind wordt, enz. Maar helaas het duurt vele nog jaren voor dit gereed is.

Woensdag 01 nov 2017 - 17:58:48
Sully123
Sully123
Youtube Moonlight Shadows / Railcam Mierlo - Hout
Over station Zl. Zeer leuk dat nieuwe perron. Het is wel zo dat de glazen wanden een kleine ramp zijn. Als er geen hoek-brug is, kom je gewoon de trein bijna niet uit. Amsterdam heeft het ook. Niet goed bedacht in Zl