Ontwikkelingen nieuw materieel in Nederland
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
12-10-2017 18:12:16
frank_e186
frank_e186
Om een goed beeld te krijgen van alle nieuwe treinen die geleverd zijn, in levering zijn of toekomstig geleverd zullen worden zal ik hier een overzicht bijhouden. Hierbij zullen alle locomotieven en treinstellen die een toelating voor het Nederlandse spoorwegnet krijgen of hebben worden vermeld. Zo ontstaat er een goed overzicht van al het nieuwe materieel en het materieel waar wij ons in de (nabije) toekomst op kunnen verheugen.

Voor tips en/of opmerkingen over de overzichtelijkheid en/of de inhoud van dit overzicht ben ik dankbaar.

Update: 24-03-2018

Locomotieven

Akiem
In 2016 sloot Akiem een raamovereenkomst met Bombardier voor in totaal 52 TRAXX locomotieven. Hiervan zijn er 26 vast besteld. In 2017 werden nog eens 10 extra locomotieven besteld. Uit de eerste order zullen 10 locomotieven met een toelating voor NL worden geleverd. Van de tweede order is enkel bekend dat het locomotieven van het type TRAXX MS2e betreft.

186 351-355 met D/A/PL/NL/CZ/SK/H pakket. 186 351-353 geleverd. Vooralsnog geen inzet naar Nederland.
186 371-375? met D/A/I/CH/NL/B pakket. Locomotieven zijn in bouw.
186 381-385 met D/A/B/NL pakket. Locomotieven zijn in bouw.

BLS Cargo
In 2015 bestelde BLS cargo 15 Vectron locomotieven bij Siemens. Inmiddels zijn alle locomotieven aan BLS Cargo geleverd. Vooralsnog geen inzet naar Nederland.

475 401-415 met D/A/I/CH/NL pakket.

boxXpress
Bij Siemens zijn 4 locomotieven van het type Vectron met een D/A/I/CH/NL pakket besteld. Alle locomotieven zijn inmiddels geleverd, vooralsnog geen inzet naar Nederland.

193 833-836 met D/A/I/CH/NL pakket.

Captrain Deutschland
Captrain heeft een overeenkomst gesloten met Bombardier voor zes TRAXX locomotieven. De locomotieven zullen worden geleverd met een D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket. Levering is gepland voor begin 2018.

Captrain heeft daarnaast nog een overeenkomst met Siemens voor nog een zes extra Vectron locomotieven. Drie van deze locomotieven zullen worden geleverd met NL toelating.

193 784-786 met D/A/H/PL/CZ/SK/RO/NL pakket. 193 784 is geleverd.

DB Cargo
In 2017 sloten DB Cargo en Siemens een raamovereenkomst voor 100 Vectron locomotieven. Zestig hiervan zijn reeds besteld. De locomotieven zullen een D/A/CH/I/NL pakket krijgen, waarbij dit later (2020) zal worden uitgebreid met een toelating voor België. Eind 2017 zullen de eerste vijf locomotieven worden geleverd. In 2018 zullen de overige 55 locomotieven worden geleverd.

193 300-359 met D/A/I/CH/NL pakket. Locomotieven 193 300-307 geleverd.

European Locomotive Leasing
In 2014, 2016 en 2017 zijn door ELL verschillende (raam)overeenkomsten gesloten met Siemens voor in totaal 108 Vectron locomotieven. Een gedeelte hiervan zal ook in NL toegelaten worden.

193 232, 261-263, 726 met D/A/NL/SK/RO/PL/CZ/H pakket.
193 256-260, 278, 280-283, 299 met D/A/I/CH/NL pakket. Vooralsnog geen inzet naar Nederland.

Hupac
In 2017 heeft Hupac een overeenkomst met Siemens gesloten voor 8 Vectron locomotieven. De locomotieven zullen worden geleverd met een D/A/CH/I/NL pakket. Levering is gepland in de zomer van 2018.

193 490-497 met D/A/I/CH/NL pakket. Locomotieven zijn in bouw.

Metrans
In 2013 sloot Metrans een overeenkomst met Bombardier voor 20 TRAXX locomotieven. Tevens bestond er een optie voor nog een 10 extra locomotieven. Hiervan zijn er drie met NL toelating geleverd. Alle locomotieven zijn geleverd en in dienst. Daarnaast heeft Metrans in 2017 nog eens 10 extra TRAXX locomotieven besteld. Deze zullen tussen maart en november 2018 worden geleverd met een D/A/PL/NL/CZ/SK/H pakket.

386 028-030 met CZ/D/A/B/SK/H/NL pakket. Geleverd en in dienst.
386 031-040 met D/A/PL/NL/CZ/SK/H pakket. Levering gepland in 2018.

MRCE
In 2017 sloot MRCE een overeenkomst voor nog eens 30 extra Vectron locomotieven. Tien hiervan zullen ook een toelating in NL krijgen. De locomotieven zullen worden geleverd vanaf januari 2018.

193 700-709 met D/A/I/CH/NL pakket. Levering gepland in 2018.

PKP Cargo
In 2015 sloot PKP cargo een overeenkomst met Siemens voor 15 Vectron locomotieven. Hiervan krijgen er drie een NL toelating. Het contract bevat nog een optie voor vijf extra locomotieven.

EU46 513-515 met D/A/H/PL/SK/CZ/NL pakket. Locomotieven zijn geleverd en in dienst. Vooralsnog geen inzet naar Nederland.

Railpool
Uit een in 2014 gesloten raamovereenkomst met Bombardier voor in totaal 65 TRAXX locmotieven zijn door Railpool verschillende locomotieven met een NL toelating besteld.In 2017 hebben Railpool en Bombardier nog een overeenkomst gesloten voor in totaal 20 locomotieven met een D/A/CH/I/B/NL pakket. Geplande levering moet plaatsvinden tussen mei 2018 en december 2019.

186 256-259 met D/A/CH/I/NL/B pakket. Alle locomotieven zijn geleverd en in dienst.
186 292-297 met D/A/B/NL pakket. Alle locomotieven zijn geleverd en in dienst.
186 298-300 met D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket. Alle locomotieven zijn geleverd en dienst.
186 421-428 met D/A/B/NL pakket. Alle locomotieven zijn geleverd en in dienst.
186 429-438 met D/A/PL/NL/CZ/SK/H pakket. Alle locomotieven zijn geleverd, vooralsnog geen inzet in Nederland.
186 445-454 met D/A/CH/I/NL/B pakket. Alle locmotieven zijn geleverd en in dienst.
186 455-459 met D/A/B/NL pakket. Alle locmotieven zijn geleverd en in dienst.

Rhenus Rail
In 2017 maakt de Rhenus Group bekend dat er drie er een overeenkomst was gesloten met Bombardier voor drie TRAXX locomotieven.

186 268-269 en 286 940 met D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket. Geleverd en in dienst.

Siemens

193 818, 829 met D/A/I/CH/NL pakket. Vooralsnog een demonstratie en test locomotief voor Siemens.
193 819 met een vooralsnog onbekend pakket.

Treinstellen

Arriva
Voor de concessie in Limburg heeft Arriva 36 treinstellen van het type FLIRT 3 besteld bij Stadler. De treinstellen zullen vanaf 2016 worden geleverd in 3 deelseries. Hierbij zullen 8 treinstellen (550-557) multicourant worden uitgevoerd voor diensten naar België (Luik) en Duitsland (Aken).

(10)450-464, 2-delige FLIRT 3 (NL), geleverd en in dienst
(10)550-557, 3-delige FLIRT 3 (NL/D/B), in product, inzet vanaf december 2018
(10)558-570, 3-delige FLIRT 3 (NL), geplande inzet vanaf december 2020?

Voor de concessie in Groningen en Friesland zullen er door Stadler 18 treinstellen van het type WINK worden geleverd aan Arriva. Deze treinstellen zullen aanvankelijk een dieselmotor krijgen die wordt aangedreven met biodiesel. In een later stadium is een ombouw tot elektrische treinstel met accu

Connexxion
Voor diensten op de valleilijn zijn er door connexxion twee FLIRT 3 treinstellen bij Stadler besteld.

5038-5039, 2-delige FLIRT 3, in dienst

Keolis
Het toenmalige Eurobahn heeft voor de dienst tussen Hengelo en Bielefeld acht FLIRT treinstellen, via Alpha Trains, besteld bij Stadler Rail.
ET 4.01-08, 5-delige FLIRT 3 treinstellen met D/NL pakket. Treinstellen zijn geleverd en zullen vanaf december 2017 in dienst worden gesteld.

Het toenmalige Syntus heeft voor de concessie in Overijssel 16 treinstellen besteld voor diensten tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen. De monocourante treinstellen zullen zowel als 3-delig en als 4-delig treinstel worden geleverd.

7301-7309, 3-delige FLIRT 3, in dienst
7401-7407, 4-delige FLIRT 3, in dienst

NS
In 2014 besteld de NS bij het Spaanse CAF 118 Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) treinstellen, gebaseerd op de Civity. De treinstellen zullen tussen 2017 en 2019 geleverd worden.

2301-2368, 3-delige SNG
2701-2750, 4-delige SNG

In 2016 wordt bekend dat Alstom de aanbesteding heeft gewonnen voor de levering van nieuwe intercitytreinstellen. Er worden 79 treinstellen besteld, 49 vijfdelige en 30 achtdelige treinstellen, daarnaast bestaan er nog opties voor extra treinstellen. In 2017 zijn er twee extra treinstellen besteld die tevens ook in België moeten worden toegelaten als toekomstige vervanging van het huidige IC Benelux materieel. Geplande levering van de treinstellen is vanaf 2021.

NMBS
In 2015 heeft de NMBS een raamovereenkomst gesloten met Alstom en Bombardier voor de levering van 1362 dubbeldeksrijtuigen. Hiervan zijn er 445 rijtuigen vast besteld. Dit zijn:
65 multifunctionele stuurpostrijtuigen
290 niet-gemotoriseerde rijtuigen
90 gemotoriseerde koprijtuigen
(Een deel van) deze dubbeldekstreinstellen zullen geschikt zijn voor diensten naar Nederland. Geplande levering tussen 2018 en 2021.

Laatst bewerkt door frank_e186 op 25-03-2018 23:33
 

12-10-2017 18:47:45
b2py
b2py
Waarom zou je dat hier in een topic doen en niet op de wiki?  

12-10-2017 19:02:31
nohab
nohab
Hier krijg je tenminste een melding als er wat aangepast is. Die railwiki wemelt overigens van de spel- en stijlfouten.

Laatst bewerkt door nohab op 12-10-2017 19:02


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-10-2017 19:03:47
wouterder
wouterder
Overigens zijn de 186-268 en -9 van Rhenus al meerdere keren in Nederland geweest voor de EKOL van/naar Zeebrugge.  


12-10-2017 19:13:28
frank_e186
frank_e186
Quote
nohab (do 12 okt 2017 19:02:31 https://www.somda.nl/forum/19777/p628422/): Hier krijg je tenminste een melding als er wat aangepast is. Die railwiki wemelt overigens van de spel- en stijlfouten.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Door er een topic van te maken, i.p.v. een artikel op de railwiki, kunnen er berichten worden geplaatst als er nieuwe orders worden geplaatst of andere veranderingen plaatsvinden. Op die manier krijg je een dynamischer en meer actueel overzicht. Ik gok dat de meerderheid met enige regelmatig het forum checkt, en dus op die manier op de hoogte blijft van nieuwe orders/updates, maar dat er (bijna) niemand is die met regelmaat checkt of er nog een (kleine) verandering is geweest op (een van de pagina's van) de railwiki.
 

12-10-2017 19:17:04
frank_e186
frank_e186
Quote
wouterder (do 12 okt 2017 19:03:47 https://www.somda.nl/forum/19777/p628423/): Overigens zijn de 186-268 en -9 van Rhenus al meerdere keren in Nederland geweest voor de EKOL van/naar Zeebrugge.
Dat is mij bekend. Echter betrof dit verkeer als gevolg van een omleiding vanwege werkzaamheden in België. Als ik het goed heb zijn de werkzaamheden in België inmiddels afgerond en komen de locomotieven normaal gesproken ook niet in Nederland met andere treinen. Ik hoor het graag als dit niet juist blijkt te zijn.
 

12-10-2017 20:55:30
DDZ7504
DDZ7504
Door die werkzaamheden was het een planmatige omleiding en dus ook planmatige inzet

Ik zie nog wel een paar schoonheidsfoutjes in je overzicht, zo hebben de Metrans 028-030 het pakket D/A/CZ/SK/H/PL/NL, heeft de 186 298 bij Railpool ook CZ/SK/H pakket naast D/A/B/NL en krijgen als ik het goed begrepen heb de door Captrain bestelde Traxx'en ook dat
D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket.

En niet te vergeten dat de 186 438 wel geleverd is, maar alleen nog door Bombardier zelf gebruikt is.
 

12-10-2017 21:19:37
icened
icened
Wat opvalt is dat de Bombardier Traxx zeer stevige concurrentie heeft van de Siemens Vectron. Lees regelmatig Railcolor en dan zie je de laatste maanden vooral bestellingen voor de Vectron.

Zie dat ook nog steeds Traxx serie 186 verhuurt/gekocht worden. Het is voor de NS te hopen dat (goederenspoor) vervoerders vanaf 2021/2022 Traxx serie 186 willen kopen/verhuren van NS (FSC).
 

12-10-2017 22:57:56
frank_e186
frank_e186
Quote
DDZ7504 (do 12 okt 2017 20:55:30 https://www.somda.nl/forum/19777/p628432/): Door die werkzaamheden was het een planmatige omleiding en dus ook planmatige inzet

Ik zie nog wel een paar schoonheidsfoutjes in je overzicht, zo hebben de Metrans 028-030 het pakket D/A/CZ/SK/H/PL/NL, heeft de 186 298 bij Railpool ook CZ/SK/H pakket naast D/A/B/NL en krijgen als ik het goed begrepen heb de door Captrain bestelde Traxx'en ook dat
D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket.

En niet te vergeten dat de 186 438 wel geleverd is, maar alleen nog door Bombardier zelf gebruikt is.


Ik heb de verbeteringen doorgevoerd m.u.v. het landenpakket van de Metrans locomotieven. Ik heb inderdaad ook gelezen (railcolor) dat de locomotieven met het D/A/CZ/SK/H/PL/NL pakket zijn uitgerust. Echter staat, in ieder geval op 386 030 (andere locomotieven weet ik niet), het D/A/B/NL/CZ/SK/H pakket. Ik heb er zelf geen foto van, daarom op internet deze bewijsfoto gevonden:

https://www.flickr.com/photos/130435322@N07/33319010283/

Is er hier sprake van een fout in de opschriften, een fout op railcolor, of zijn de locomotieven niet allemaal met het gelijke pakket geleverd?
 

12-10-2017 23:32:09
wouterder
wouterder
Kruis betekent volgensmij dat deze configuratie nog niet is toegelaten in het betreffende land.  

12-10-2017 23:41:57
aarclay
aarclay
Als ik goed kijk staat er op de foto België en die van RailColor dus Polen.
Dus de vraag lijkt mij die Frank wil stellen: Waar gaat het mis? En wat is het nu?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-10-2017 23:43


Choo choo.....
 

13-10-2017 13:44:05
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (do 12 okt 2017 21:19:37 https://www.somda.nl/forum/19777/p628433/): Wat opvalt is dat de Bombardier Traxx zeer stevige concurrentie heeft van de Siemens Vectron. Lees regelmatig Railcolor en dan zie je de laatste maanden vooral bestellingen voor de Vectron.

Zie dat ook nog steeds Traxx serie 186 verhuurt/gekocht worden. Het is voor de NS te hopen dat (goederenspoor) vervoerders vanaf 2021/2022 Traxx serie 186 willen kopen/verhuren van NS (FSC).


Schuiven die Traxxjes niet door naar de IC Berlijn dan?
 

13-10-2017 13:46:59
broek53
broek53
Beetje veel Traxxen voor 5 diensten...  

13-10-2017 16:44:00
treinfan
treinfan
Dat is een kwestie van doorrijden naar Berlijn, dan heb je minimaal 9 locs nodig  

13-10-2017 16:47:56
mren
mren
Zijn alleen beetje traag.  

13-10-2017 17:21:00
aarclay
aarclay
TRAXX-en kunnen wel 200 km/h, maar dan heb je weer een hele andere techniek nodig, die er nog niet is voor de MS (meerspannings). Alleen voor gelijkspanning heeft Italië ze. Als je nieuwe locs wilt hebben voor de IC Berlijn, dan lijkt de Vectron een stuk handiger.


Choo choo.....
 

13-10-2017 17:23:07
icened
icened
Alleen op de ABS/NBS Hannover - Berlijn zijn ze te traag. Maar het is natuurlijk speculeren wat er gaat gebeuren als de ICNG de Traxx locomotieven vervangen. Gehuurde Traxx teruggeven aan Macquire & Alpha Trains?

En wat daarna met de 45 gekochte Traxx?
 

13-10-2017 17:24:13
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (do 12 okt 2017 21:19:37 https://www.somda.nl/forum/19777/p628433/): Wat opvalt is dat de Bombardier Traxx zeer stevige concurrentie heeft van de Siemens Vectron. Lees regelmatig Railcolor en dan zie je de laatste maanden vooral bestellingen voor de Vectron.


Veel alternatieven voor e-locs zijn er niet. De Alstom Prima 2 is in Europa helaas nooit van de grond gekomen, de andere fabrikanten van rollend materieel zijn dermate klein dat ze waarschijnlijk niet de slagkracht hebben om een loc te bouwen die in één keer van Rotterdam naar Genua kan rijden met een zware trein.
 

13-10-2017 17:25:26
mren
mren
Quote
icened (vr 13 okt 2017 17:23:07 https://www.somda.nl/forum/19777/p628529/): Alleen op de ABS/NBS Hannover - Berlijn zijn ze te traag. Maar het is natuurlijk speculeren wat er gaat gebeuren als de ICNG de Traxx locomotieven vervangen. Gehuurde Traxx teruggeven aan Macquire & Alpha Trains?

En wat daarna met de 45 gekochte Traxx?
Als ik me goed herinner was NS altijd van mening dat de markt voor tweedehands multicourante e-locs dusdanig is dat verkoop geen probleem zou zijn.
 

13-10-2017 17:28:44
aarclay
aarclay
Ik durf te wedden dat de NS die 186'ers sneller zal verkopen dan die 6400'en die terzijde staan.

In 2022 zal er vast wel een goederenvervoerder of een personenvervoerder zijn die wat locs kan gebruiken. het is af te wachten hoe die toekomst eruit zal zien. Ik vraag mij wel af of een landenpakket makkelijk kan worden omgebouwd naar een nieuw land (rekening houdende met het normaalspoor).


Choo choo.....
 

13-10-2017 17:59:22
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (vr 13 okt 2017 17:23:07 https://www.somda.nl/forum/19777/p628529/): Alleen op de ABS/NBS Hannover - Berlijn zijn ze te traag. Maar het is natuurlijk speculeren wat er gaat gebeuren als de ICNG de Traxx locomotieven vervangen. Gehuurde Traxx teruggeven aan Macquire & Alpha Trains?


Zodra het ICNG instroomt in de ICd en er minder Traxx-locs nodig zijn (ook niet als reserve), verwacht ik dat de lease-locs als eerste retour gaan naar de leasemaatschappij.
Quote

En wat daarna met de 45 gekochte Traxx?

Ik verwacht dat NS ze verkoopt aan een leasemaatschappij. Ze zijn dan in één keer van de balans van de NS-groep af.
 

13-10-2017 18:20:46
aarclay
aarclay
Wordt nog leuk voor de volgende vervoerder, omdat de Macquire & Alpha Trains treinstellen geel zijn gespoten.


Choo choo.....
 

13-10-2017 19:19:15
b2py
b2py
"Ontwikkelingen nieuw materieel in Nederland" %01% "NMBS" %01%  

13-10-2017 19:36:54
frank_e186
frank_e186
De bedoeling is dat de nieuwe treinen ook ingezet gaan worden naar Nederland. In feite is dit toch geen andere situatie dan de bijvoorbeeld de nieuwe Vectrons van DB Cargo of de BLS? Geen Nederlands bedrijf, maar wel materieel dat ook voor diensten naar/in Nederland ingezet gaat worden.  

14-10-2017 04:56:16
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (vr 13 okt 2017 18:20:46 https://www.somda.nl/forum/19777/p628540/): Wordt nog leuk voor de volgende vervoerder, omdat de Macquire & Alpha Trains treinstellen geel zijn gespoten.


Tegen de tijd dat de locs niet meer nodig zijn zullen de machines toe zijn aan een (tweede) langetermijnrevisie. Dan kunnen ze meteen weer worden gespoten.

De leaselocs zijn sinds 2014 gereviseerd in Duitsland, een tweede revisie vanaf 2022 zou goed aansluiten op het uitstromen bij NSR.

Laatst bewerkt door AlexNL op 14-10-2017 04:59
 

14-10-2017 06:48:34
nohab
nohab
Zijn die NMBS-dubbeldekkers voor 25 kV en krijgen die ETCS? Anders gezegd: kunnen die ook de HSL op?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-10-2017 08:25:54
aarclay
aarclay
Jep!


Choo choo.....
 

14-10-2017 17:35:42
icened
icened
Quote
nohab (za 14 okt 2017 06:48:34 https://www.somda.nl/forum/19777/p628581/): Zijn die NMBS-dubbeldekkers voor 25 kV en krijgen die ETCS? Anders gezegd: kunnen die ook de HSL op?


Wel de Belgische HSL. Maar bedoel je ook de HSL Zuid? Dat nl. niet volgens treinreiziger.nl. De M 7 heeft wel een gelijkvloerse instap. Maar weet niet of dat geldt bij perrons van 76 cm. hoogte.
 

14-10-2017 17:42:09
nohab
nohab
Dat is toch niet iets specifieks voor de HSL? Als een deel van die stellen in Nederland moet worden toegelaten zullen ze perrons van 76 cm tegenkomen, of ze nou via de HSL rijden of niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-10-2017 18:06:53
ICM4444
ICM4444
Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat de M7 (deels) geschikt zou worden voor diensten naar Nederland. Dat zal dan denk ik voor diensten naar Bd via de HSL zijn

Laatst bewerkt door ICM4444 op 14-10-2017 18:07
 

14-10-2017 18:43:52
mren
mren
Hier bijvoorbeeld: http://www.treinreiziger.nl/nieuwe-treinen-nmbs-kunnen-naar-roosendaal-en-maastricht/  

14-10-2017 22:43:59
AlexNL
AlexNL
Quote
ICM4444 (za 14 okt 2017 18:06:53 https://www.somda.nl/forum/19777/p628620/): Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat de M7 (deels) geschikt zou worden voor diensten naar Nederland. Dat zal dan denk ik voor diensten naar Bd via de HSL zijn

Uit het artikel op treinreiziger.nl valt op te maken dat dat niet de bedoeling is:
Quote
Een woordvoerster van de fabrikant laat echter desgevraagd weten dat de M7-treinen niet via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam kunnen gaan doorrijden. Wel kunnen de treinen straks rijden naar Roosendaal en Maastricht.


Ik ga er dus van uit dat de M7's niet worden uitgerust met ATB, maar dat er wordt gereden onder het regime dat momenteel van toepassing is voor kort grensoverschrijdend verkeer: met een ontheffing.
 

16-10-2017 00:12:22
wouterder
wouterder
Of Nederland zou de grensbaanvakken kunnen voorzien van ERTMS.  

18-10-2017 22:19:39
BGM104
BGM104
Quote
AlexNL (za 14 okt 2017 22:43:59 https://www.somda.nl/forum/19777/p628631/):
Ik ga er dus van uit dat de M7's niet worden uitgerust met ATB, maar dat er wordt gereden onder het regime dat momenteel van toepassing is voor kort grensoverschrijdend verkeer: met een ontheffing.

Er worden geen ATB ontheffingen meer afgegeven voor nieuw materieel, ook niet op grensbaanvakken.
 

18-10-2017 22:48:16
cuneo56
cuneo56
Mij lijkt dat je de opmerking van de fabrikant van het nieuwe Belgische materieel zo moet begrijpen dat er materieel technisch rekening mee gehouden is naar de grens stations te rijden.
Dus dat het ook onder 1500 Volt blijft functioneren en er geen ( ATB) storende retourstromen te verwachten zijn.
Wat beveiliging betreft is er in mijn ogen momenteel een impasse, jaren terug heeft Prorail besloten om het Krokodil systeem ook tot in de grensstations aan te leggen, hoewel toen al duidelijk kon zijn dat dit nog maar korte tijd algemeen voor Belgie zou zijn en bovendien is het slechts bij enkele krokodillen tussen de grens en de sluis gebleven omdat de krokodillen binnen profiel komen ( wat ook noodzakelijk voor het functioneren is)
Maar zo'n impasse is niet uniek; zo heeft de NMBS besloten om een serie oude tweetjes weer te reviseren om zodoende toch materieel te houden om in de stoptreindienst naar Aken in te kunnen zetten, omdat ook daar nieuw /ander materieel vooralsnog niet toegelaten wordt zonder Duitse beveiliging aan boord.
 

18-10-2017 23:53:42
AlexNL
AlexNL
Ik heb berichten gelezen dat er wat seinen in Roosendaal uitgerust zouden gaan worden met TBL1+. (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=6458&p=229914&hilit=tbl1+roosendaal#p229914)  

19-10-2017 08:08:06
VIRMm1
VIRMm1
Nu ben ik niet bekend met tbl1+, maar wat doet dat systeem precies bij/onder 40kmh?  

19-10-2017 08:40:25
AlexNL
AlexNL
Precies wat het moet doen: een trein die een stoptonend sein passeert stilzetten. Wanneer een trein toch langs een STS moet rijden, dan moet de machinist een knop indrukken.  

30-10-2017 21:48:28
frank_e186
frank_e186
Er zijn de afgelopen week weer extra Vectron locomotieven met een NL toelating door Siemens afgeleverd.

193 280 is aan ELL geleverd met een D/A/I/CH/NL pakket. Mogelijk volgen nog extra locomotieven (193 281-283?).

193 834 is aan boxXpress geleverd, eveneens met een D/A/I/CH/NL pakket. Vooralsnog is onbekend hoeveel Vectron locomotieven met een NL toelating boxXpress in totaal heeft besteld.
 

30-10-2017 22:04:56
icened
icened
Zou leuk zijn als de Vectron locomotief zo snel mogelijk wordt in gezet tussen Amsterdam - Berlijn. Zelfs met een stop in Bad Bentheim. Dat maakt de IC Berlijn in ieder geval robuuster qua dienstregeling.  

30-10-2017 22:19:35
Frontier
Frontier
Want? De onregelmatigheden komen doorgaans door aanrijdingen, sein/wissel/bovenleidingstoringen, omgewaaide bomen en ander infraleed, niet door problemen met locomotieven.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-10-2017 22:26:17
icened
icened
Beweer ook niet dat het alleen komt door locomotieven. Maar het helpt als een meerstroomsysteem locomotief wordt ingezet. Want dat scheelt af - en aankoppelen van DB serie 101 en NS serie 1700. Dus minder lange stop.

Of je gebruikt de extra tijd als marge.
 

02-11-2017 18:10:17
frank_e186
frank_e186
http://railcolornews.com/2017/11/01/eu-hsl-logistik-and-akiem-sign-lease-contract-for-six-traxx-locomotives/

In de zomer hebben HSL Logistik en Akiem een contract getekend voor de levering van 3 D/A/B/NL TRAXX MS2e locomotieven. Verder nog geen details bekend.
 

26-11-2017 17:21:42
frank_e186
frank_e186
Ondertussen weer een paar kleine updates in het overzicht verwerkt:

De 186 352 is ondertussen in dienst. Vooralsnog geen inzet naar Nederland. De locomotief behoort tot een serie van 5 locomotieven (186 351-355).

Naast de 193 834 is ook de 193 833 in dienst bij boxXpress.

De 193 232 van ELL (in dienst bij LTE) is vorige week voor het eerste naar Nederland gekomen. Waarschijnlijk beschikt deze loc over hetzelfde pakket als de 193 261 - 263. Ook is inmiddels duidelijk dat de locomotieven van 193 280-283 van ELL allemaal over hetzelfde D/A/I/CH/NL pakket beschikken.

Ook heeft Siemens zelf vandaag een nieuwe Vectron op pad gestuurd: 193 829. Deze beschikt waarschijnlijk over een D/A/I/CH/NL pakket. Of deze locomotief voor testritten of als voorraadloc gebouwd is niet bekend.

Ook is deze week bekend geworden dat de 18 nieuwe treinstellen voor Arriva ,die door Stadler gebouwd zullen worden, van het nieuwe ‘WINK’ type zullen zijn.
 

17-12-2017 16:42:35
frank_e186
frank_e186
Inmiddels is meer duidelijk geworden over de orders uit het raamcontract dat Akiem en Bombardier hebben gesloten. Van de eerste 26 locomotieven zullen 10 locomotieven (186 351-355 & 186 381-385) met een NL pakket worden geleverd. Tevens zijn er in 2017 nog eens 10 extra locomotieven uit het raamcontract besteld, deze zullen mogelijk een NL toelating krijgen. Het zullen in ieder geval locomotieven van het type TRAXX MS2e zijn.

Inmiddels heeft Siemens ook 475 414 en 475 415 aan BLS Cargo geleverd, waarmee alle bestelde locomotieven inmiddels zijn afgeleverd.

Inmiddels zijn ook 193 835 en 193 836 aan boxXpress geleverd en in dienst.

De eerste twee Vectron locomotieven (193 300 en 193 301) zijn inmiddels aan DB Cargo geleverd.

Inmiddels zijn locomotieven 193 278 en 193 299 aan ELL geleverd. Beide hebben een D/A/I/CH/NL pakket.

Metrans heeft bij Bombardier 10 extra TRAXX locomotieven besteld. De locomotieven zullen worden geleverd met een D/A/PL/NL/CZ/SK/H pakket.Geplande levering tussen maart en november 2018.

Bombardier is momenteel bezig met het uitleveren van de TRAXX locomotieven uit de nummerreeks 186 445-454. Tevens zullen 186 256-259 binnenkort worden uitgeleverd. Alle locomotieven beschikken over een D/A/CH/I/NL/B pakket.

Locomotief 193 829 is inderdaad een demonstratielocomotief en testlocomotief van Siemens met een D/A/I/CH/NL pakket.
 

23-02-2018 17:00:27
frank_e186
frank_e186
Nogmaals een update van bovenstaande lijst:

Inmiddels zijn ook locomotieven 186 351 en 186 353 geleverd aan Akiem. Vooralsnog worden de locomotieven ingezet tussen Duitsland en Oost-Europa.

Siemens heeft inmiddels ook 193 302-307 uitgeleverd aan de DB Cargo. Commerciële inzet in Nederland verwacht op korte termijn.

Siemens heeft aan ELL inmiddels nog een locomotief (193 726) met NL pakket geleverd. Deze heeft hetzelfde landenpakket als de reeds geleverde 193 232 en 193 261-263.

De door Hupac bestelde locomotieven zullen worden geleverd als 193 490-497.

Bombardier heeft inmiddels de locomotieven 186 256-259 en 186 445-454 gebouwd en afgeleverd. De locomotieven worden door verschillende vervoerders ook naar Nederland ingezet.

Siemens heeft twee extra locomotieven voor test doeleinden gebouwd. Locomotieven 193 818 en 193 819 beschikken allebei over een pakket met NL toelating. 193 818 heeft een D/A/I/CH/NL pakket, 193 819 heeft een nog onbekend uitgebreider pakket.
 

24-03-2018 13:32:42
frank_e186
frank_e186
Nogmaals enkele updates met betrekking tot nieuw materieel in Nederland:

Bij Akiem is 186 371 opgedoken. Deze locomotief is uitgerust met een D/A/I/CH/NL/B pakket. Ook zullen spoedig de 186 381 en 382 worden geleverd en verhuurd aan HSL Logistik.

Siemens is druk bezig met het produceren van Vectrons voor verschillende klanten. Captrain heeft inmiddels 193 784 ontvangen, 193 785 zal spoedig volgen. Daarnaast zullen op korte termijn meer Vectrons aan DB Cargo worden uitgeleverd. Ook zal Hupac spoedig haar eerste Vectrons mogen ontvangen. Tenslotten zijn de eerste Vectrons voor MRCE met een D/A/I/CH/NL pakket inmiddels opgedoken.

Nog enkele linkjes:

MRCE Vectron https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8506108
DB Vectron https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8507264
Captrain Vectron https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8509212
Akiem/HSL TRAXX https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1726543184079836&id=174333839300786
 

25-03-2018 21:21:30
daniel81
daniel81
Quote
frank_e186 (za 24 mrt 2018 13:32:42 https://www.somda.nl/forum/19777/p646457/): Nogmaals enkele updates met betrekking tot nieuw materieel in Nederland:

Alleen nog even het jaartal aanpassen%06%
 

25-03-2018 23:34:29
frank_e186
frank_e186
Bedankt voor de oplettendheid. Heb het aangepast.