Middellange termijn OV SAAL
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
18-09-2017 16:51:23
icened
icened
Korte termijn OV SAAL is voltooid. Middellange termijn ziet als volgt uit:

Maatregelen na 2016

Na 2016 investeert de overheid in:
-spooruitbreiding van 6 naar 8 sporen in Weesp;
- realisatie van het beveiligingsysteem ERTMS op de SAAL-route en de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum);
- opstelcapaciteit reizigerstreinen;
- ruimte voor passagiers op trappen en perrons;
- geluidsmaatregelen. Zoals het plaatsen van geluidsschermen, als het geluid toeneemt doordat er meer treinen gaan rijden;
- maatregelen om de veiligheid bij overwegen te verbeteren;
- energievoorziening naar de treinen.

Er is verder budget gereserveerd voor diverse inpassingsmaatregelen in de regio en vooral in de gemeente Weesp. Na oplevering van de infrastructuur en ERTMS kunnen treinen hoogfrequent rijden, te beginnen met de spits. Het streven is dat dit vanaf dienstregeling 2023 mogelijk is. Vanaf 2023 is er budget voor de spoorvervoerder voor eventuele aanloopkosten.

Voor plannen na 2016 op het traject Schiphol-Amsterdam-Lelystad is ongeveer € 500 miljoen beschikbaar. Het kabinet heeft de projecten gekozen in overleg met de spoorsector en de betrokken gemeenten en provincies.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/documenten/rapporten/2013/09/16/ov-saal-middellange-termijn

Daarom is afgesproken dat allereerst wordt ingezet op maatregelen voor een kwalitatief goede dienstregeling waarbij het zogenaamde 4/4/4model (4 IC’s van Almere naar Amsterdam Centraal, 4 IC’s naar Amsterdam Zuid en 4 Sprinters tussen Almere en Amsterdam Zuid/Centraal) het uitgangspunt.

4 Intercity naar Amsterdam Zuid en 4 Sprinters tussen Almere - Amsterdam Zuid/Centraal is al bereikt. Alleen zijn er nog geen 4 IC tussen Almere C - Amsterdam C. De serie 2100 verlengen naar Almere Centrum is bijvoorbeeld een mogelijkheid.

Laatst bewerkt door moderator op 20-09-2017 22:40
 

18-09-2017 17:10:34
mdj
mdj
Waarop baseer je dat de 2100 een mogelijkheid is om te verlengen naar Alm?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-09-2017 17:39:44
b2py
b2py
Je stuurt me naar een pagina uit 2013? De titel is zwaar onduidelijk?  

18-09-2017 18:18:50
IJsbergsla
IJsbergsla
Is er nu een topic geopend om over geruchten te mijmeren, of wat is eigenlijk het doel van dit bericht icened?  


18-09-2017 18:22:39
icened
icened
Was vergeten om de titel goed aan te geven. Het is inderdaad gebaseerd op gegevens van Ministerie van I & M uit 2013.

Serie 2100 heeft als begin - en eindpunt Amsterdam C. Daarom leek me het reëel dat het verlengd kan worden naar Almere C. Maar in de praktijk kunnen natuurlijk wel wat haken en ogen aan zitten om de serie 2100 te verlengen naar Almere C.
 

18-09-2017 22:37:01
maxje
maxje
De serie 2100 rijdt Gvc - Asd v.v. via Hlm. Als je deze serie naar Alm door laat rijdsb kruis je de volledige corridor Ut - Zd. Dit is zo'n beetje onmogelijk om in de dienstregeling te ontwerpen vermoed ik zo🙄  

18-09-2017 22:54:24
mdj
mdj
Kwestie van tijd natuurlijk, over een tijdje (zou ik lange termijn noemen) is er een vrije kruising Dijksgracht en kan Haarlem aan Weesp gekoppeld worden.

Had overigens wel een betere onderbouwing verwacht, als je zo specifiek de 2100 kiest. De 2200 doet hetzelfde. Of de 14500. Zoveel vragen, zo weinig antwoorden...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-09-2017 23:08:03
Frontier
Frontier
Quote
icened (ma 18 sep 2017 18:22:39 https://www.somda.nl/forum/19708/p625964/): Was vergeten om de titel goed aan te geven.

Waarom doe je dat dan niet alsnog even? In het kader van de duidelijkheid, zeg maar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-09-2017 00:01:21
MetroRET
MetroRET
Quote
mdj (ma 18 sep 2017 22:54:24 https://www.somda.nl/forum/19708/p625979/): Kwestie van tijd natuurlijk, over een tijdje (zou ik lange termijn noemen) is er een vrije kruising Dijksgracht en kan Haarlem aan Weesp gekoppeld worden.

Had overigens wel een betere onderbouwing verwacht, als je zo specifiek de 2100 kiest. De 2200 doet hetzelfde. Of de 14500. Zoveel vragen, zo weinig antwoorden...


De 14500 kruist volgens mij die beweging weliswaar, maar die doorgaande verbinding is er in het verleden natuurlijk wel geweest in de vorm van de 1500 / 4500 Ekz - Amf.
 

19-09-2017 20:38:35
Klaasje
Klaasje
De vraag is een beetje wat je met dit topic wil. Ja, voor OV-SAAL wordt geïnvesteerd om in de toekomst met bizar hoge treinaantallen te kunnen rijden tussen 't Gooi/Almere en Schiphol/Amsterdam C op de middelange termijn maar hoe de dienstregeling daadwerkelijk gaat zien weet nog niemand. De treinaantallen hangen immers sterk samen met de ontwikkeling van het aantal reizigers op alle vier de takken rondom Weesp. Laat de ontwikkeling nu hier al een aantal jaar op rij achterlopen op de prognoses en het laat zich raden dat een hoogfrequente dienstregeling nog wel even op zich laat wachten. Dat is niet erg, de realisatie van de infrastructuur in Weesp is met 4-5 jaar naar achteren geschoven.

Speculeren heeft vooralsnog erg weinig zin omdat er nog ontzettend veel kan veranderen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 19-09-2017 20:39