Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

IC Brussel (Amsterdam-Brussel)

Zondag 20 aug 2017 - 14:20:29
hsl2017
hsl2017
Weet iemand de samenstellingen van de IC Brussel? Ze rijden o.a. met de i10 en i6 rijtuigen.

ik zag op foto's dat ze met 7 rijtuigen rijden, maar wat is de samenstelling en ook de samenstelling van de nederlandse ICRm richting Brussel.

Zondag 20 aug 2017 - 16:02:38
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
De ICRm samenstellingen staan hier op de site (onder kopje informarie-materieelsamenstellingen zeg ik uit mijn hoofd), die met I6/I10 hebben volgens mij (?) regelmatig bakwisselingen dus exacte samenstellingen zul je niet snel vinden. Wel zijn er 4 composities, waarvan er normaal 2 diensten zijn waarbij er eentje wordt uitgewisseld halverwege de dag.

Zondag 20 aug 2017 - 19:07:46
vrijgezel
vrijgezel
Quote
hsl2017 (zo 20 aug 2017 14:20:29 www.somda.nl): Weet iemand de samenstellingen van de IC Brussel? Ze rijden o.a. met de i10 en i6 rijtuigen.

ik zag op foto's dat ze met 7 rijtuigen rijden (deel weg geknipt).
Ik heb geregeld e.a. bijgehouden in www.somda.nl en www.somda.nl Mijn laatste geregistreerde spot was op 15 mei 2017. (www.somda.nl) en de spot daarvoor op 18 februari 2017 (www.somda.nl). Als je deze spots nader bestudeerd zie je een bepaald patroon hoe deze samengesteld is. Natuurlijk kan de samenstelling wel eens wijzigen, vooral als gevolg van defecten bij een rijtuig kan er wel eens een vervangend rijtuig gesteld worden en in tegenstelling tot NS houd de NMBS niet krampachtig vast aan een "stammenbedrijf".

Vrijdag 03 nov 2017 - 19:02:36
train85
train85
Vandaag om 1852 en 2052 uur de laatste belgische stammen in het land van Asd naar Brussel. Vanaf morgen wordt er sandwitch gereden in de 9200. En zijn de belgische stammen er niet meer voor beschikbaar.

www.mat64.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 03 nov 2017 - 20:04:55
moderator
Moderator
moderator
Twee niets toevoegende berichten verwijderd.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Vrijdag 03 nov 2017 - 20:23:50
AlexNL
AlexNL
Quote
train85 (vr 03 nov 2017 19:02:36 www.somda.nl): Vandaag om 1852 en 2052 uur de laatste belgische stammen in het land van Asd naar Brussel. Vanaf morgen wordt er sandwitch gereden in de 9200. En zijn de belgische stammen er niet meer voor beschikbaar.
Pas vanaf maandag zul je ze in Nederland zien, de 9200 is dit weekend beperkt tot Antwerpen - Brussel v.v. in verband met werkzaamheden ergens tussen Roosendaal en Essen.

Reisadvies voor Amsterdam - Brussel is 900 naar Breda, bus naar Noorderkempen, IC15 naar Antwerpen, en dan vanaf daar doorreizen naar Brussel.

Ook al staat de helft van het NMBS-materieelpark 's weekends "te schilderen" (niets doen) in bundels en ateliers, NMBS lijkt niet te proberen om reizigers in dit soort (uitzonderlijke) situaties een overstap te besparen.

Zaterdag 04 nov 2017 - 01:27:55
IJsbergsla
IJsbergsla
En dat "sandwitch" betekent dat er een TRAXX voor en achter de stam zit, met hekserij heeft het bitter weinig te maken.

Zaterdag 04 nov 2017 - 01:47:40
mtlx
mtlx
Geen sandwitch. Dat is werkelijk letterlijk een zandheks.
Waar wij mee rijden heet een sandwich (zonder de 't'). Een sandwich als in een dubbele boterham met iets er tussen (dubbele loc met rijtuigen ertussen).

Zaterdag 04 nov 2017 - 10:03:43
SunKeeper
SunKeeper
Quote
AlexNL (vr 03 nov 2017 20:23:50 www.somda.nl): [...]

Ook al staat de helft van het NMBS-materieelpark 's weekends "te schilderen" (niets doen) in bundels en ateliers, NMBS lijkt niet te proberen om reizigers in dit soort (uitzonderlijke) situaties een overstap te besparen.
Ik weet niet of je wel eens in België reist of hebt gereisd, maar dit is voor daar niets bijzonders. Overstaptijden op wel reguliere verbindingen zijn ook vele malen langer dan we in Nederland gewend zijn.

Laten we dat soort zaken hier maar nooit invoeren, want dan breekt de hel los. Rover zou per direct ontploffen.

Excuus voor een ietswat offtopic bericht.

Laatst bewerkt door moderator op Zaterdag 04 nov 2017 om 10:30:36, reden: quote gefixt

Zaterdag 04 nov 2017 - 10:10:19
train85
train85
Iemand gebruikt verkeerde tekst hier. Dit heb ik nooit getypt.
Gemeld bij moderators.

Laatst bewerkt door train85 op Zaterdag 04 nov 2017 om 10:12:53

www.mat64.nl

Zaterdag 04 nov 2017 - 10:26:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Komt simpelweg bij AlexNL vandaan, waarbij bij het citeren de verkeerde naam is weggehaald. Rustig, rustig.

Zaterdag 04 nov 2017 - 10:31:05
moderator
Moderator
moderator
Quote aangepast, was inderdaad wat weggevallen.

Zaterdag 04 nov 2017 - 10:59:10
Basher
Basher
Quote
mtlx (za 04 nov 2017 01:47:40 www.somda.nl): Geen sandwitch. Dat is werkelijk letterlijk een zandheks.
Waar wij mee rijden heet een sandwich (zonder de 't'). Een sandwich als in een dubbele boterham met iets er tussen (dubbele loc met rijtuigen ertussen).
Top and Tail in English.

Sorry for posting in English.

The two Railpool TRAXX that B-Transport were using will no longer be in service on the Benelux trains. 2861 last worked on the Benelux on Thursday and 2863 last worked on the Benelux on Tuesday. Both will have the 286x numbers removed and formally become 186 183 and 186 424 again. Neither has been fitted with Software Version 9.3 and are expected to find work with Lineas, although this is not certain.

Iain

Zaterdag 04 nov 2017 - 12:53:43
AlexNL
AlexNL
De NMBS Traxx-locomotieven zijn sinds kort te volgen op www.treinenradar.nl.
Quote
Basher (za 04 nov 2017 10:59:10 www.somda.nl):
Top and Tail in English.
It is my understanding that when running in top and tail mode, the front locomotive hauls the train while the loco in rear does not provide traction.

In this case, both locomotives provide traction - just like the powercars do on an HST. It just doesn't look as streamlined.

Laatst bewerkt door AlexNL op Zaterdag 04 nov 2017 om 15:52:57

Zaterdag 04 nov 2017 - 15:09:12
SunKeeper
SunKeeper
Quote
train85 (za 04 nov 2017 10:10:19 www.somda.nl): Iemand gebruikt verkeerde tekst hier. Dit heb ik nooit getypt..
Excuses. Wat er misging weet ik niet, maar was niet de bedoeling.

Edit: haha, vloek op dit topic? Nu gaat alles compleet mis.

Laatst bewerkt door SunKeeper op Zaterdag 04 nov 2017 om 15:09:55

Maandag 06 nov 2017 - 17:25:43
michaben
michaben
Keert de Benelux nu ook kort in Brussel hierdoor? Ik zie vandaag slechts 9 stammen verschijnen via DVS, waar dat er voorheen altijd 10 waren. De 9212 keerde ook terug als 9227 ipv als 9231 zoals in de oude omloop.

Maandag 06 nov 2017 - 17:53:22
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct.

Maandag 06 nov 2017 - 22:52:20
icened
icened
Benelux in sandwich is vandaag begonnen:

www.youtube.com

Zat zelf in Beneluxtrein met NS Traxx 186 003 voor en NS 186 008 achter. Rit ging prima. Kleine vertraging tussen Amsterdam - Roosendaal. Maar dat lag niet aan het materieel. Maar aan andere treinverkeer.

Duur om de huidige Benelux op het klassiek spoor te laten rijden. Die hoort eigenlijk op de HSL thuis. Maar eerst tot april 2018 oefenen.

Maandag 06 nov 2017 - 23:02:02
theicmm
theicmm
Flickr yannick258
Ik dacht dat de stammen een NMBS en NS loc hadden? nu is het dus NS+NS of NMBS+NMBS

Maandag 06 nov 2017 - 23:02:24
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Nog geen combinatie van een NMBS-traxx aan de ene kant en een NS-traxx aan de andere kant voorbij zien komen.

Kan dit nu technisch of wilt men dit voorlopig nog niet invoeren ?

Maandag 06 nov 2017 - 23:08:28
icened
icened
Ze kunnen toch ook gewoon 6 stammen met 2 NS Traxx met ICR en 6 stammen met 2 NMBS Alpha reeks 28 met NS ICR maken?

Als op NS reisplanner kijkt zie je alleen die combinaties.
Quote
AlexNL (vr 03 nov 2017 20:23:50 www.somda.nl):
Pas vanaf maandag zul je ze in Nederland zien, de 9200 is dit weekend beperkt tot Antwerpen - Brussel v.v. in verband met werkzaamheden ergens tussen Roosendaal en Essen.

Reisadvies voor Amsterdam - Brussel is 900 naar Breda, bus naar Noorderkempen, IC15 naar Antwerpen, en dan vanaf daar doorreizen naar Brussel.
Jammer dat de Benelux sandwich gisteren niet kon rijden op de HSL Schiphol - Antwerpen. Straks wordt de Beneluxdienst robuuster als tussen Breda - Antwerpen/Roosendaal - Antwerpen (alternatieve route vanaf 2018) gereden kan worden.

Bij regio Kempen hebben ze de Benelux liever vandaag dan morgen:

www.google.nl

Laatst bewerkt door icened op Maandag 06 nov 2017 om 23:47:43

Dinsdag 07 nov 2017 - 09:30:20
AlexNL
AlexNL
Tsja, de toelating voor HSL4/grensoverschrijdend is nog altijd niet rond...

Dinsdag 07 nov 2017 - 22:36:03
icened
icened
En wat houdt dat in.... Toch niet weer uitstel?

Dinsdag 07 nov 2017 - 22:38:35
AlexNL
AlexNL
Reken daar maar alvast wel op. Wat ik her en der opvang is dat lente 2018 'zeer optimistisch' is, het zou nu 'op z'n vroegst tegen de zomer' gaan worden...

Dinsdag 07 nov 2017 - 22:41:15
thom
thom
Quote
MetroRET (ma 06 nov 2017 23:02:24 www.somda.nl): Nog geen combinatie van een NMBS-traxx aan de ene kant en een NS-traxx aan de andere kant voorbij zien komen.

Kan dit nu technisch of wilt men dit voorlopig nog niet invoeren ?
Toevallig zag ik vanavond een stam bij het OB Wgm vertrekken met een NMBS 2800 achterop met de stroomafnemer op, helaas alleen de voorste lok niet gezien.

Dinsdag 07 nov 2017 - 22:57:27
Henk1619
Henk1619
Een stammetje dat ik zondag zag rijden had ingeklemd tussen de NMBS-locs maar 6 rijtuigen.

Dinsdag 07 nov 2017 - 22:59:48
treinfan
treinfan
Alle stammen reden, in ieder geval vandaag nog, met 2 NMBS-locs of met 2 NS-locs, dus er zijn nog geen stammen geweest met één NS en één NMBS-loc. De Beneluxdienst rijdt al geruime tijd met 6 rijtuigen, daarin is niets veranderd.

[Bezig met laden...]

Woensdag 08 nov 2017 - 10:12:29
icened
icened
Quote
AlexNL (di 07 nov 2017 22:38:35 www.somda.nl): Reken daar maar alvast wel op. Wat ik her en der opvang is dat lente 2018 'zeer optimistisch' is, het zou nu 'op z'n vroegst tegen de zomer' gaan worden...
De bug op de grensovergang is het probleem. Gespiekt bij de zuiderburen. Bombardier wil/kan het probleem voorlopig niet oplossen.

Begin steeds meer een voorstander te worden van een aparte IC Brussel - Breda met M 7/aangepaste locomotief reeks 18 + aangepaste I - 11 (stuurstand) rijtuig. En Traxx + ICR/ICNG tussen Breda - Amsterdam.

Bij de M 7 levert Alstom de ERTMS.

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 08 nov 2017 om 10:31:39

Woensdag 08 nov 2017 - 12:30:27
AlexNL
AlexNL
Een paar TBL1+-bakens bij Breda plaatsen is waarschijnlijk sneller geregeld en ook nog eens een stuk goedkoper. Dan hoeft er niets te worden aangepast aan het Belgisch materieel.

Woensdag 08 nov 2017 - 13:26:44
broek53
broek53
TBL+-bakens op Nederlands grondgebied. Wil je ProRail een collectieve hartverzakking aandoen of zo ?

Woensdag 08 nov 2017 - 14:10:13
icened
icened
Gewoon pragmatisch en rationeel zijn. Nood breekt wet. Of anders ERTMS level 1 LS:

www.google.nl

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 08 nov 2017 om 14:17:04

Woensdag 08 nov 2017 - 14:32:45
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 08 nov 2017 13:26:44 www.somda.nl): TBL+-bakens op Nederlands grondgebied. Wil je ProRail een collectieve hartverzakking aandoen of zo ?
Ik heb begrepen dat ProRail en Infrabel bezig zijn met TBL1+ in Roosendaal, zodat die tweede stoptrein kan gaan rijden. Men (IL&T) wil dat nu niet omdat die treinen zonder beveiliging rijden en er een paar STS-incidenten zijn geweest.

Woensdag 08 nov 2017 - 15:38:39
broek53
broek53
Quote
icened (wo 08 nov 2017 14:10:13 www.somda.nl): Gewoon pragmatisch en rationeel zijn. Nood breekt wet. Of anders ERTMS level 1 LS
Pragmatisch en rationeel als het gaat om treinbeveiliging anno 2017. Dream on, baby !

Woensdag 08 nov 2017 - 16:00:08
mren
mren
Quote
AlexNL (wo 08 nov 2017 14:32:45 www.somda.nl):
Quote
broek53 (wo 08 nov 2017 13:26:44 www.somda.nl): TBL+-bakens op Nederlands grondgebied. Wil je ProRail een collectieve hartverzakking aandoen of zo ?
Ik heb begrepen dat ProRail en Infrabel bezig zijn met TBL1+ in Roosendaal, zodat die tweede stoptrein kan gaan rijden. Men (IL&T) wil dat nu niet omdat die treinen zonder beveiliging rijden en er een paar STS-incidenten zijn geweest.
Hetgeen natuurlijk een bedroevende statistische operatie is vanuit ILenT.

Woensdag 08 nov 2017 - 16:13:10
broek53
broek53
Het ligt iets gecompliceerder: het komt op conto van NS, omdat de NMBS geen attest heeft voor Nederland of een klein stukje daarvan.

Woensdag 08 nov 2017 - 20:42:09
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hoe gaat dat dan als er straks beneden in ons land een spoorlijn heropend wordt die NL met B verbind ?
Daar krijg je dan straks ook weer de toelatings discussie ?
En hoe zou t dan vergaan als bv de ijzeren rijn heropent zou worden in zn geheel ?

Beetje off topic maar toch net niet helemaal nu
Of ik begrijp ergens iets niet helemaal,dat kan ook nog

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 08 nov 2017 - 20:56:09
AlexNL
AlexNL
Als er ooit een nieuwe grensoverschrijdende lijn/verbinding wordt geopend (zoals Antwerpen - Weert) zal er worden geëist dat treinen over de hele route rijden met een treinbeveiligingssysteem. Onbeveiligd rijden, zoals nu gebeurt van/naar Roosendaal en Maastricht, zal niet acceptabel zijn.

Woensdag 08 nov 2017 - 21:16:31
Henk1619
Henk1619
Er wordt van/naar Rsd, Bdl en Mt (en willekeurige andere plek) niet onbeveiligd gereden. Heel strikt genomen is een S-bord met een onderbord "Pas op!" ook beveiliging

Je bedoelt waarschijnlijk dat een treinbeïnvloedingsysteem ontbreekt. Ik zou niet weten waarom je de huidige praktijk op Lnp-Bdl niet zou kunnen voortzetten. Dat is ook geen nieuwe verbinding trouwens.

Woensdag 08 nov 2017 - 21:18:24
thom
thom
Wat staat daar dan voor S-bord, of zie jij dan aan voor iets met de functie daarvan?

Woensdag 08 nov 2017 - 21:36:44
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
AlexNL (wo 08 nov 2017 20:56:09 www.somda.nl):zal er worden geëist dat treinen over de hele route rijden met een treinbeveiligingssysteem. Onbeveiligd rijden, zoals nu gebeurt van/naar Roosendaal en Maastricht, zal niet acceptabel zijn.
En daar had ik t nu net niet over.
Als NMBS geen attest heeft om op NL spoorlijnen te rijden,waarom nu dan wel op t stuk bij Rsd ?
En om de aangehaalde voorbeelden van andere "nieuwe" grensoverschrijdende lijnen erbij te halen,als NMBS ook dan nog altijd geen attest/bevoegdheid/diploma heeft,hoe kunnen ze dan daar ook een trein de grens over rijden richting een NL station aan de andere kant van die grens ?
Illegaal en hopen dat niemand t ziet ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 08 nov 2017 - 21:48:33
thom
thom
Omdat NMBS dus het Nederlandse gedeelte op het Attest van NS rijdt

Woensdag 08 nov 2017 - 22:01:00
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (wo 08 nov 2017 21:18:24 www.somda.nl): Wat staat daar dan voor S-bord, of zie jij dan aan voor iets met de functie daarvan?
Bdl staat vol met S-borden met uiteenlopende opdrachten, van overweg bedienen tot rijweg instellen.

Woensdag 08 nov 2017 - 22:05:19
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (wo 08 nov 2017 20:42:09 www.somda.nl): Hoe gaat dat dan als er straks beneden in ons land een spoorlijn heropend wordt die NL met B verbind ?
Daar krijg je dan straks ook weer de toelatings discussie ?
En hoe zou t dan vergaan als bv de ijzeren rijn heropent zou worden in zn geheel ?
Welke spoorlijn beneden in ons land had je willen heropenen? Winterslag - Eindhoven, Tilburg - Turnhout of Mechelen - Terneuzen? Van de IJzeren Rijn hoeft alleen het deel NL-D te worden heropend, B-NL is gewoon in dienst.

Kun je wat specifieker zijn wat je bedoelt met toelatings discussie?

Woensdag 08 nov 2017 - 22:06:40
thom
thom
Quote
Henk1619 (wo 08 nov 2017 22:01:00 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 08 nov 2017 21:18:24 www.somda.nl): Wat staat daar dan voor S-bord, of zie jij dan aan voor iets met de functie daarvan?
Bdl staat vol met S-borden met uiteenlopende opdrachten, van overweg bedienen tot rijweg instellen.
Ja, Ok, en Roosendaal noemde je ook?

Woensdag 08 nov 2017 - 22:09:28
sik214
sik214
Er zal bedoeld worden dat je vanaf de inrijder in Weert onder ATB (in de trein aanbrengen) of TBL (in de baan aan te brengen) gereden moet gaan worden.
De Arriva multicourante stellen die later naar Luik gaan rijden zouden daar kunnen voldoen?

Woensdag 08 nov 2017 - 22:11:35
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (wo 08 nov 2017 22:06:40 www.somda.nl):
Ja, Ok, en Roosendaal noemde je ook?
Op Esn-Rsd staan lichtseinen als beveiliging. Ik bedoelde niet dat er zonder S-borden geen beveiliging is als je dat er in had gelezen maar dat je zelfs met een S-bord iets kunt beveiligen.

Laatst bewerkt door Henk1619 op Woensdag 08 nov 2017 om 22:12:34

Woensdag 08 nov 2017 - 22:16:53
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (wo 08 nov 2017 21:36:44 www.somda.nl):
En daar had ik t nu net niet over.
Als NMBS geen attest heeft om op NL spoorlijnen te rijden,waarom nu dan wel op t stuk bij Rsd ?
Essen - Roosendaal en Visé - Maastricht worden gereden onder het attest van NS.
Quote
En om de aangehaalde voorbeelden van andere "nieuwe" grensoverschrijdende lijnen erbij te halen,als NMBS ook dan nog altijd geen attest/bevoegdheid/diploma heeft,hoe kunnen ze dan daar ook een trein de grens over rijden richting een NL station aan de andere kant van die grens ?
Illegaal en hopen dat niemand t ziet ?
NMBS zou de papiermolen in kunnen gaan om een vervoerder te worden op het Nederlandse spoorwegnetwerk zodat ze onder eigen attest kunnen rijden. Of ze sluiten weer een deal met NS zodat ze ook naar het fictieve nieuwe station onder NS-vlag rijden.

Woensdag 08 nov 2017 - 22:26:42
Henk1619
Henk1619
Quote
sik214 (wo 08 nov 2017 22:09:28 www.somda.nl): Er zal bedoeld worden dat je vanaf de inrijder in Weert onder ATB (in de trein aanbrengen) of TBL (in de baan aan te brengen) gereden moet gaan worden.
De Arriva multicourante stellen die later naar Luik gaan rijden zouden daar kunnen voldoen?
Zonder ATB of TBL kun je gewoon Wt binnen rijden. Wel met wat voorwaarden en restricties maar het kan in principe gewoon.

Ik schat zo in dat de multicourante stellen van Arriva niet geschikt zijn voor 0 volt.

Woensdag 08 nov 2017 - 22:33:22
thom
thom
Quote
Henk1619 (wo 08 nov 2017 22:11:35 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 08 nov 2017 22:06:40 www.somda.nl):
Ja, Ok, en Roosendaal noemde je ook?
Op Esn-Rsd staan lichtseinen als beveiliging. Ik bedoelde niet dat er zonder S-borden geen beveiliging is als je dat er in had gelezen maar dat je zelfs met een S-bord iets kunt beveiligen.
Nu je het zegt, maak ik dat inderdaad op uit je zin

Een S-bord is ansich geen beveiliging maar alleen een sein wat jou als machinist een opdracht uit laat voeren.
Als de opdracht daarop verwijst naar een TRDL, Opzichter etc, dan is hij feitelijk de beveiliging, maar op een baanvak kun je dan beter met blokborden gaan werken.

Woensdag 08 nov 2017 - 22:42:57
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (wo 08 nov 2017 22:26:42 www.somda.nl):

Ik schat zo in dat de multicourante stellen van Arriva niet geschikt zijn voor 0 volt.
Aanloopje nemen en laten rollen, toch?

Woensdag 08 nov 2017 - 23:50:57
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
Henk1619 (wo 08 nov 2017 22:26:42 www.somda.nl): Zonder ATB of TBL kun je gewoon Wt binnen rijden. Wel met wat voorwaarden en restricties maar het kan in principe gewoon.
Ongetwijfeld is dat technisch gezien mogelijk, maar de vraag is nu of het ook toegestaan wordt. Dat is geen vanzelfsprekend meer.

Donderdag 09 nov 2017 - 06:55:34
broek53
broek53
Quote
Henk1619 (wo 08 nov 2017 22:26:42 www.somda.nl):
Zonder ATB of TBL kun je gewoon Wt binnen rijden. Wel met wat voorwaarden en restricties maar het kan in principe gewoon.

Ik schat zo in dat de multicourante stellen van Arriva niet geschikt zijn voor 0 volt.
Waarschijnlijk niet 😆, maar wel op de 1,5 of 3 kV die daar komt.

Vrijdag 10 nov 2017 - 09:00:15
moderator
Moderator
moderator
Interessante discussie, maar met de Benelux trein heeft het inmiddels weinig meer van doen. Als mensen hier nog verder over willen babbelen graag een nieuwe discussie daarvoor starten en de boel hier weer laten bij de Benelux.

Vrijdag 10 nov 2017 - 13:22:45
JoepDDZ
JoepDDZ
Volgens de website van NS slaat de 9200 morgen Ddr over en krijg ik in de reisplanner dat een deel van de reis (9200 van Rsd naar Shl) niet mogelijk is. Is het weer zo'n Niet instappen om te voorkomen dat iedereen die trein pakt ri. Rtd en verder? Ik kreeg vanmorgen voor Bgn - Lls het advies om de 9200 in Rsd naar Shl te pakken, maar inmiddels geeft 'ie dus "deel van de reis is niet mogelijk" melding in de planner morgenochtend.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 10 nov 2017 - 15:04:34
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Komend weekend zijn er werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe, waardoor de Benelux daar niet kan rijden. Hoe dat in zijn werk zal gaan zal de realiteit wel uitwijzen.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Vrijdag 10 nov 2017 - 15:36:23
train85
train85
9200 rijdt gewoon. Stopt daarnaast beide kanten op in Ddr. Van Kfhaz naar Wld rijdt die wel linkerspoor.

www.mat64.nl

Vrijdag 10 nov 2017 - 17:07:02
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
train85 (vr 10 nov 2017 15:36:23 www.somda.nl): 9200 rijdt gewoon. Stopt daarnaast beide kanten op in Ddr. Van Kfhaz naar Wld rijdt die wel linkerspoor.
Volgens NS niet:
Quote
Amsterdam C-Antwerpen-Brussel-Zuid/Midi
Wanneer
zaterdag 11 en zondag 12 november

Oorzaak
werkzaamheden

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige binnenlandse treinen

Intercity Brussel stopt niet in Dordrecht; maak gebruik van een eerdere trein en stap in Roosendaal over

Vrijdag 10 nov 2017 - 17:21:45
michaben
michaben
NS lijkt vergeten te zijn om dit in het dagplan te verwerken, de treinen staan dus gewoon in de reisplanner, maar zijn inmiddels wel als opgeheven gemarkeerd te Ddr.

Vrijdag 10 nov 2017 - 17:32:22
train85
train85
Ahha op die manier.
Ben dan benieuwd wat er aankomend weekend buiten gaat gebeuren.

www.mat64.nl

Vrijdag 10 nov 2017 - 17:34:21
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Anzich dan wel gek dat je op t stuk waar de Benelux niet kan rijden ivm werkzaamheden,er wel "binnenlandse" treinen rijden

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 10 nov 2017 - 18:36:48
train85
train85
De Benelux rijdt gewoon. Alleen door minder sporen die beschikbaar zijn rondom Ddr rijdt die aangepast.

www.mat64.nl

Zaterdag 11 nov 2017 - 20:18:33
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is om dit in te melden, maar op treinenradar.nl zijn naast de locaties van de NS 186'ers nu ook de locaties van de NMBS Benelux locs zichtbaar. Dit gaat dan om de 186124, 125 en 196-205 (2802, 2803, 2804-2813).

Hallo!

Zaterdag 29 dec 2018 - 10:00:15
yappa
yappa
de NOS heeft 6 jaar na de Fyra het net eens opgehaald. Hun conclusie: het is nog niet veel beter geworden, maar vooral duurder...

Uitval 8%, reizigerspunctualiteit in de spits 62%...

nos.nl

Zaterdag 29 dec 2018 - 10:07:36
Berk24
Berk24
Uitval op de HSL is gewoon traditie, net als Zwarte Piet bij Sinterklaas

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Zaterdag 29 dec 2018 - 10:45:05
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Berk24 (za 29 dec 2018 10:07:36 www.somda.nl): Uitval op de HSL is gewoon traditie, net als Zwarte Piet bij Sinterklaas
Yup, evenals files, Kerstmis...
En aangezien we in Nederland maar wat trots zijn op tradities... #sarcasme

En ondertussen leef ik mee met machinist Marjolein en haar collega's/reizigers... Heb oprecht respect voor het treinpersoneel van NS en NMBS die dagelijks deze trein mag draaien.

Laatst bewerkt door Chrisdb op Zaterdag 29 dec 2018 om 10:52:45

Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond

Zaterdag 29 dec 2018 - 15:50:15
icened
icened
Hoe zullen de reacties in Brecht (station Noorderkempen) en omstreken zijn. Ze hoopten vele jaren op een rechtstreekse aansluiting op Breda/Nederland. Maar deze verbinding is bepaald niet punctueel. En de verbindingen naar Antwerpen/Brussel zijn de belangrijkste verbindingen vanaf Brecht.

Zien wat de gevolgen zullen zijn vanaf 2025. ICNG Benelux vanaf 2025? Wie weet dat NMBS liever het treinverkeer tussen Amsterdam - Brussel met Thalys overneemt. Bediening van station Noorderkempen en Breda kan ook met een IC Charleroi - Antwerpen - Roosendaal/Breda met M 7 treinstellen. Moet alleen de stuurstandrijtuigen van de M 7/locomotief reeks 18 van ATB en ERTMS voorzien worden. Of ERTMS tussen station Breda - aansluiting HSL Zuid geïnstalleerd worden.

Zaterdag 29 dec 2018 - 16:15:24
thom
thom
Je verzint het leuk, maar NMBS kan niet 'ineens' de BNL met een paar Thalys'en gaan rijden.

Ze hebben niet alleen het zeggenschap over de BNL, ook niet over de Thalys'en en ongetwijfeld zijn er daar ook niet genoeg van om zo even een dienst erbij te gaan nemen.

Om nog maar te zwijgen over het prijskaartje wat er aan zo'n idee hangt.

Zaterdag 29 dec 2018 - 16:41:22
Roland55
Roland55
Een ding is zeker ; goed dat de NOS iedereen weer eventjes wakker schut. Want de door NS in 2012/2013 beloofde Benelux PLUS blijkt dus bij lange na niet te doen wat is beloofd: NS gebruikelijk. Doorgaande internationale reizigers zijn allang overgestapt op de Thalys, want die doet wel wat ze beloven en is maar liefst 1 uur en 10 minuten sneller als die Benelux Plus. Met de extra Eurostars erbij wordt over een paar jaartjes dagelijks een strakke uurdienst Amsterdam-Brussel en verder geboden ; kan je die Benelux of ICNG afschaffen

Laatst bewerkt door Roland55 op Zaterdag 29 dec 2018 om 16:42:15

Zaterdag 29 dec 2018 - 17:29:05
chris24
chris24
Youtube UCB8QDYr7JxxXw2Zl3gkzvmw
Quote
icened (za 29 dec 2018 15:50:15 www.somda.nl): Hoe zullen de reacties in Brecht (station Noorderkempen) en omstreken zijn. Ze hoopten vele jaren op een rechtstreekse aansluiting op Breda/Nederland. Maar deze verbinding is bepaald niet punctueel. En de verbindingen naar Antwerpen/Brussel zijn de belangrijkste verbindingen vanaf Brecht.

Zien wat de gevolgen zullen zijn vanaf 2025. ICNG Benelux vanaf 2025? Wie weet dat NMBS liever het treinverkeer tussen Amsterdam - Brussel met Thalys overneemt. Bediening van station Noorderkempen en Breda kan ook met een IC Charleroi - Antwerpen - Roosendaal/Breda met M 7 treinstellen. Moet alleen de stuurstandrijtuigen van de M 7/locomotief reeks 18 van ATB en ERTMS voorzien worden. Of ERTMS tussen station Breda - aansluiting HSL Zuid geïnstalleerd worden.
M7 van de NMBS wordt geschikt gemaakt voor Nederland, dat het gaat gebeuren is niet bekend. Alleen kunnen de stammen doen die ingebouwde moterwagen met 2e klas coupes hebben.

Zaterdag 29 dec 2018 - 17:42:03
bloemkool
bloemkool
Quote
icened (za 29 dec 2018 15:50:15 www.somda.nl): Hoe zullen de reacties in Brecht (station Noorderkempen) en omstreken zijn. Ze hoopten vele jaren op een rechtstreekse aansluiting op Breda/Nederland. Maar deze verbinding is bepaald niet punctueel. En de verbindingen naar Antwerpen/Brussel zijn de belangrijkste verbindingen vanaf Brecht.
Voor zover ik weet is de regio rond Brecht niet gericht op Breda of Nederland. Het bevreemd me hoe je op zo'n uitspraak komt...

Zaterdag 29 dec 2018 - 18:28:36
sjoerd
sjoerd
En wat gek toch dat de Benelux het qua reizigers goed doet, en wat gek toch dat Breda en Noorderkempen daar als tussenstop ook nog echt aan bijdragen. En wat gek dat NS en NMBS dat dan toch willen volhouden. En niet gek dat ik dan denk dat al die praat over de overbodigheid van de Benelux maar kletskoek is.
Wat me ook telkens weer opvalt, is dat er zo weinig historische kennis is over hoe het treinverkeer over de HSL zo gegroeid is en onder wat voor vervelende omstandigheden de vervoerders beslissingen hebben moeten nemen, en hoe die vervoerders zelf ook zuchten onder de kwetsbare materieel- en infra-situatie. Er is vrijwel geen kennis over de wijze waarop het treinpersoneel zijn stinkende best doet om er iets van te maken. Nee, de boel afkatten is veel makkelijker, en stellen dat iedere andere vervoerder het beter zou hebben gedaan ook. Het is bijna net zulke schandalige bullshit als dat wat de politici er over zeggen.
Laat ik dat dan nog maar eens naar voren brengen. Misschien dat het deze keer helpt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 29 dec 2018 om 18:29:26

Zaterdag 29 dec 2018 - 18:31:33
AlexNL
AlexNL
De inwoners van de regio Brecht waren anders best wel blij dat er 'eindelijk' een trein naar Nederland ging stoppen in hun station. Er zijn daar best wat mensen die daar wonen, maar die in Nederland werken of studeren.

Ook de andere kant op heeft de komst van de Beneluxtrein voordelen gebracht voor de regio: er is eindelijk een directe trein naar Brussels Airport en Brussel. Met de stiptheid zijn ze echter wat minder blij, en dit heeft ook de aandacht van de Belgische politiek.

Een doekje voor het bloeden is dat er piekuurtreinen rijden van/naar Noorderkempen, maar deze rijden slechts tot Antwerpen.

Zaterdag 29 dec 2018 - 18:59:55
thom
thom
Quote
Roland55 (za 29 dec 2018 16:41:22 www.somda.nl): Een ding is zeker ; goed dat de NOS iedereen weer eventjes wakker schut. Want de door NS in 2012/2013 beloofde Benelux PLUS blijkt dus bij lange na niet te doen wat is beloofd: NS gebruikelijk. Doorgaande internationale reizigers zijn allang overgestapt op de Thalys, want die doet wel wat ze beloven en is maar liefst 1 uur en 10 minuten sneller als die Benelux Plus. Met de extra Eurostars erbij wordt over een paar jaartjes dagelijks een strakke uurdienst Amsterdam-Brussel en verder geboden ; kan je die Benelux of ICNG afschaffen
Probeer de reactie eens te schrijven zonder vreemde emoties, en zoals Sjoerd al zegt, de BNL rijdt niet bepaald leeg rond dus je zal er toch aardig naast zitten.

Zaterdag 29 dec 2018 - 19:14:29
Daan!
Daan!
Ik heb me proberen te verdiepen in de reizigersaantallen, maar kwam niet verder dan de binnenlandse reizigers. Is er iemand die weet wat de BNL doet qua internationale reizigers?

Zaterdag 29 dec 2018 - 19:26:30
icened
icened
Quote
bloemkool (za 29 dec 2018 17:42:03 www.somda.nl):
Quote
icened (za 29 dec 2018 15:50:15 www.somda.nl): Hoe zullen de reacties in Brecht (station Noorderkempen) en omstreken zijn. Ze hoopten vele jaren op een rechtstreekse aansluiting op Breda/Nederland. Maar deze verbinding is bepaald niet punctueel. En de verbindingen naar Antwerpen/Brussel zijn de belangrijkste verbindingen vanaf Brecht.

Voor ik weet is de regio rond Brecht niet gericht op Breda of Nederland. Het bevreemd me hoe je op zo'n uitspraak komt...
Simpel. Gazet van Antwerpen lezen:

www.google.nl

"Bovendien voelen de mensen zich bekocht, want de NMBS komt de originele afspraak uit 1996 niet na. Daarin was gesteld dat de bevolking niet alleen de last van de hst zou krijgen, maar ook de voordelen van een vlotte treinverbinding naar de stad en Breda.

Zijn meerdere artikelen in Gazet van Antwerpen geweest over station Noorderkempen. Om je ervan te overtuigen dat het geen fake news is.


Laatst bewerkt door icened op Zaterdag 29 dec 2018 om 19:31:11

Zaterdag 29 dec 2018 - 19:51:48
thom
thom
Ja zeg, een artikel van bijna 5 jaar oud, dat zegt niet zoveel meer over de huidige situatie waarbij in de afgelopen jaren toch wel degelijk het eea veranderd is...

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 29 dec 2018 om 19:53:52

Zaterdag 29 dec 2018 - 20:31:20
icened
icened
Quote
thom (za 29 dec 2018 16:15:24 www.somda.nl): Je verzint het leuk, maar NMBS kan niet 'ineens' de BNL met een paar Thalys'en gaan rijden.

Ze hebben niet alleen het zeggenschap over de BNL, ook niet over de Thalys'en en ongetwijfeld zijn er daar ook niet genoeg van om zo even een dienst erbij te gaan nemen.

Om nog maar te zwijgen over het prijskaartje wat er aan zo'n idee hangt.
Nee de huidige 26 Thalys TGV zijn te weinig. Al rijdt er al Thalys Amsterdam - Brussel. Maar had over de periode vanaf 2025.

NMBS en NS hebben zeggenschap over de Benelux. Maar blijft dat zo? In de Thalys consortium heeft NMBS een aandeel van 50%. En heeft al 7 Thalys PBKA. NMBS kan eventueel extra Thalys Avelia aanschaffen voor de periode vanaf 2025. Weet niet wanneer bekend gemaakt wordt welke concessie er is voor de HSL.

In het artikel van NOS staat dat de kwaliteit van de Beneluxtrein matig is. De vraag is: Gaan ze voor betere kwaliteit op de HSL Amsterdam - Brussel? Zoals Sjoerd terecht al aangaf is de Beneluxtrein ondanks de matige prestaties toch populair. Er is gewoon behoefte aan een snellere IC Direct Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Brussel. Vervelend voor die vele NS medewerkers die er alles aan doen om toch zo goed mogelijk te presteren met de huidige Beneluxtrein.

Daaruit is één ding duidelijk geworden. Betrouwbaarheid van HSL materieel en HSL baan Schiphol - Antwerpen is het belangrijkste in de komende jaren. Hoe kan dat vanaf 2025 dat het best bereikt worden? De overheid moet volgens ProRail 1,5 miljard investeren om de HSL te verbeteren. Daar wil de overheid volgens NOS nu nog niet investeren.

Vervelend want dan moeten NS en ProRail/Infraspeed het zelf verbeteren. NS zal waarschijnlijk met beter HSL treinmaterieel komen. Evenals NMBS. Gaf met de fictieve verbindingen aan wat voor mogelijkheden er kunnen zijn. Maar welk treinmaterieel zal het betrouwbaarste zijn? Als de nieuwe ICNG Amsterdam - Breda - Brussel wel betrouwbaar is zal het probleem minder groot zijn dan met de huidige Traxx + ICR.

Het opheffen van de Beneluxtrein tussen Breda - Brussel zal qua tijd geen probleem zijn. Het keren van de Beneluxtrein kost in Breda al acht minuten. Dus een IC Charleroi - Breda zal niet langzamer zijn in combinatie met de ICNG Amsterdam - Breda tussen Amsterdam - Breda - Brussel. Alleen moeten treinreizigers een extra overstap maken. Belangrijk zal dan de punctualiteit van zowel ICNG Amsterdam - Breda en IC Charleroi - Breda zijn.

Er zijn een aantal afwegingen met voor - en nadelen. Maar betrouwbaarheid van treinmaterieel en HSL baan is het belangrijkste.

Zaterdag 29 dec 2018 - 21:22:28
sjoerd
sjoerd
Je hoort mij niet zeggen dat er geen betere reismogelijkheden te bedenken zijn, maar we hoeven niet de illusie te hebben dat die niet allemaal al bedacht zijn door de vervoerders. Dat dingen niet altijd gebeuren, zoals ze in het ideale geval zouden zijn, is natuurlijk te verwachten. Is in je eigen huis altijd alles ideaal ingericht?
We weten ook allemaal dat de regels soms de meest logische dingen onmogelijk maken. En we weten dat een vervoerder het zelden alleen voor het zeggen heeft. We mogen verwachten dat ook het personeel vaak met goede ideeën komt, omdat de praktijk vaak niet is, hoe men het graag zou zien.
Ook onze ideeën hier zijn niet waardeloos, behalve wanneer zij een hoog stuurman- aan-wal-gehalte hebben. En nadenken is niet verboden.
Ten slotte: ik zie vrijwel dagelijks goed bezette Beneluxen naar en van Breda langskomen. Wat je ziet is niet het hele verhaal, maar het zegt wel iets dat ze verlengd zijn.

Zondag 30 dec 2018 - 01:21:03
broek53
broek53
De Benelux in zijn huidige vorm is gestart in april. Iemand al eens een IC Direct-dienst niet zien starten met belabberde kwaliteit? Dat patroon volgend zal het dit jaar ongetwijfeld beter gaan - daar zit een gewenningspatroon achter. Ik herinner mij bij de introductie van de 1100 dat NS de dip zelfs gewoon aankondigde.

Zondag 30 dec 2018 - 11:15:20
Basher
Basher
Apologies for posting in English.

NMBS were considering buying/leasing some Vectrons and calling them HLE 17. NMBS were getting them in order to run into Germany and run into the Nederlands. The reason for getting them, as with NS, is that the Vectron can run faster than the TRAXX on High Speed Lines.

So it looks there there are plans by NS to run to Brussel Zuid with ICNG and by NMBS to run to Amsterdam with Vectrons and either M7 or perhaps I11. The I11 stock is already passed for 200 kph and is International stock as well. The first route to get M7s in 2019 is the Oostende - Eupen service and then the Kortrijk - Welkenraedt service.

I do not think a war between NS and NMBS on the route to Brussel Zuid would be helpful. Would it not be better is NS leased some more Vectrons and NMBS provided to coaching stock?

Laatst bewerkt door Basher op Dinsdag 01 jan 2019 om 17:46:42

Zondag 30 dec 2018 - 21:15:41
AlbertP
AlbertP
Historically NS provided the coaches and NMBS the locos (HLE11.8 with ICR coaches, as well as their predecessors), that way it is not actually surprising. The only difference would be that I11 is owned by NMBS. I don't see the war yet?

Historisch gezien verzorgde NS de rijtuigen en NMBS de locomotieven (HLE11.8 met ICR rijtuigen, en hun voorgangers), op die manier is het niet heel verrassend. Het enige verschil is dan dat I11 van de NMBS is. Ik zie hierin nog geen 'oorlog'?

Dinsdag 01 jan 2019 - 14:48:54
daniel81
daniel81
Zoals ik Bashers post lees zou het neerkomen op concurrentie: NS biedt een Beneluxdienst aan met ICNG en NMBS met Vectron en M7. Dat zou je een 'oorlog' kunnen noemen.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in volkomen harmonie gaat waarin beide een twee-uursdienst bieden met hun eigen materieel maar die voor de reiziger gewoon neerkomt op een uurdienst. (en voor beide treinen één tarief geldt)

Dinsdag 01 jan 2019 - 15:19:10
thom
thom
NS en NMBS zijn samen de initiatiefnemers van de Benelux verbinding die geen concessie is volgens mij, waarom zullen die elkaar een oor aan gaan naaien?

Dinsdag 01 jan 2019 - 15:54:34
daniel81
daniel81
Maakt volgens mij wel deel uit van de HSl-concessie
Als het helemaal vrije keus was zouden ze die Den Haag-pendel immers niet uitvoeren
Maar het zou wel zeer vreemd zijn dat NMBS ineens gaat concurreren in een verbinding waar ze nooit heil in zagen en die bovendien concurreert met hun 'eigen' Thalys

Dinsdag 01 jan 2019 - 17:08:31
jeanne
jeanne
Bestaat er uberhaupt een HSl-concessie? Dat is nu toch de HRN-concessie.

Laatst bewerkt door jeanne op Dinsdag 01 jan 2019 om 17:10:55

Jeanne Kok

Dinsdag 01 jan 2019 - 17:22:05
DDietzen
DDietzen
Men zou ook kunnen overwegen om niet op hetzelfde traject elkaar te gaan beconcurreren, maar allebei een aparte dienst uit te gaan voeren, bv. NS over de grens bij Breda en NMBS bij Roosendaal.

Een voorbeeld:
NS zou de huidige 9200 kunnen blijven uitvoeren, of desnoods kunnen alterneren met 1x/2u Brusz - Bd - Asd en 1x/2u Brusz - Bd - Ehv. Die dienst kan worden uitgevoerd met losse ICNG-8'jes met Belgiëtoelating.
NMBS zou haar IC Charleroi - Essen kunnen doortrekken naar Rsd (kost geen extra composities) en dan 1x/2u doorrijden naar Rtd en verder naar Gv of Ut, desnoods alternerend (kost 1 extra compositie). Die dienst kan worden uitgevoerd met M7, I11 of ander materieel met Nederlandtoelating.

Dinsdag 01 jan 2019 - 17:39:47
bloemkool
bloemkool
De NMBS zal vrij weinig faciliteren of het initiatief nemen voor grensoverschrijdende verbindingen. Die heeft al genoeg aan België zelf. Vooral financieel is het daar geen hosanna.

Dinsdag 01 jan 2019 - 19:56:07
maarten83
maarten83
Internationaal verkeer is vrij en mag door elke partij uitgevoerd worden. Arriva, connexxion of DB zou voor eigen rekening en risico gewoon een IC Brussel kunnen gaan exploiteren.

Dinsdag 01 jan 2019 - 20:03:08
icened
icened
Quote
DDietzen (di 01 jan 2019 17:22:05 www.somda.nl): Men zou ook kunnen overwegen om niet op hetzelfde traject elkaar te gaan beconcurreren, maar allebei een aparte dienst uit te gaan voeren, bv. NS over de grens bij Breda en NMBS bij Roosendaal.

Een voorbeeld:
NS zou de huidige 9200 kunnen blijven uitvoeren, of desnoods kunnen alterneren met 1x/2u Brusz - Bd - Asd en 1x/2u Brusz - Bd - Ehv. Die dienst kan worden uitgevoerd met losse ICNG-8'jes met Belgiëtoelating.
NMBS zou haar IC Charleroi - Essen kunnen doortrekken naar Rsd (kost geen extra composities) en dan 1x/2u doorrijden naar Rtd en verder naar Gv of Ut, desnoods alternerend (kost 1 extra compositie). Die dienst kan worden uitgevoerd met M7, I11 of ander materieel met Nederlandtoelating.
NMBS I - 11/M 7 scoort t.o.v. ICNG minder goed met (gelijkvloerse) instap op stations van 76 cm hoogte.

Woensdag 02 jan 2019 - 12:30:29
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (di 01 jan 2019 20:03:08 www.somda.nl):
Quote
DDietzen (di 01 jan 2019 17:22:05 www.somda.nl): Men zou ook kunnen overwegen om niet op hetzelfde traject elkaar te gaan beconcurreren, maar allebei een aparte dienst uit te gaan voeren, bv. NS over de grens bij Breda en NMBS bij Roosendaal.

Een voorbeeld:
NS zou de huidige 9200 kunnen blijven uitvoeren, of desnoods kunnen alterneren met 1x/2u Brusz - Bd - Asd en 1x/2u Brusz - Bd - Ehv. Die dienst kan worden uitgevoerd met losse ICNG-8'jes met Belgiëtoelating.
NMBS zou haar IC Charleroi - Essen kunnen doortrekken naar Rsd (kost geen extra composities) en dan 1x/2u doorrijden naar Rtd en verder naar Gv of Ut, desnoods alternerend (kost 1 extra compositie). Die dienst kan worden uitgevoerd met M7, I11 of ander materieel met Nederlandtoelating.
NMBS I - 11/M 7 scoort t.o.v. ICNG minder goed met (gelijkvloerse) instap op stations van 76 cm hoogte.
Dan zou ik toch ook graag eens willen weten hoe de ICNG het doet met gelijkvloerse instap in België.

Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond

Woensdag 02 jan 2019 - 13:43:49
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Daar hebben we nou Europese normen voor.
ICNG is ook in België gelijkvloers. Net zoals M7 (in het stuurstandrijtuig) een gelijkvloerse instap biedt bij perrons van 76cm.

Woensdag 02 jan 2019 - 21:37:28
icened
icened
Kunnen minder valide reizigers alsnog via de stuurstandrijtuigen naar hun zitplaatsen komen. Zou makkelijk zijn als de invalidenzitplaatsen/invalidentoilet ook in de stuurstandrijtuig van de M 7 zal zijn.

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 02 jan 2019 om 21:40:05

Woensdag 02 jan 2019 - 22:04:12
Henk1619
Henk1619
Quote
Daan! (za 29 dec 2018 19:14:29 www.somda.nl): Ik heb me proberen te verdiepen in de reizigersaantallen, maar kwam niet verder dan de binnenlandse reizigers. Is er iemand die weet wat de BNL doet qua internationale reizigers?
De actuele cijfers heb ik ook niet maar een paar jaar geleden passeerden gemiddeld per dag per richting ongeveer 4000 reizigers de grens met de Benelux. Dat zal denk ik niet veel zijn veranderd.

Woensdag 02 jan 2019 - 22:32:14
Henk1619
Henk1619
Quote
daniel81 (di 01 jan 2019 15:54:34 www.somda.nl): Maakt volgens mij wel deel uit van de HSl-concessie
Correct, net als de Thalys trouwens. Alleen bestaat de HSL-concessie niet meer als afzonderlijk ding maar is geïntegreerd in de HRN-concessie.
Quote
daniel81 (di 01 jan 2019 15:54:34 www.somda.nl): Als het helemaal vrije keus was zouden ze die Den Haag-pendel immers niet uitvoeren
De treintjes via Den Haag zijn niet in de concessie geregeld op de manier waarop je het formuleert. Wat wel is geregeld is dat de Benelux in iedere richting 16 keer per dag stopt te Gv. In feite is de Amsterdam-pendel een schending van de concessie voorwaarden.
Quote
daniel81 (di 01 jan 2019 15:54:34 www.somda.nl): Maar het zou wel zeer vreemd zijn dat NMBS ineens gaat concurreren in een verbinding waar ze nooit heil in zagen en die bovendien concurreert met hun 'eigen' Thalys
Wat is er erg aan je eigen product beconcurreren? Het gaat er om hoe veel je aan een klant verdient dus als dat gelijk blijft zie ik het probleem niet zo.

Donderdag 03 jan 2019 - 01:27:34
thom
thom
Quote
icened (wo 02 jan 2019 21:37:28 www.somda.nl): Kunnen minder valide reizigers alsnog via de stuurstandrijtuigen naar hun zitplaatsen komen. Zou makkelijk zijn als de invalidenzitplaatsen/invalidentoilet ook in de stuurstandrijtuig van de M 7 zal zijn.
Nee 3 rijtuigen verder want ik denk dat daar niet aan gedacht is

Donderdag 03 jan 2019 - 13:20:58
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
maarten83 (di 01 jan 2019 19:56:07 www.somda.nl): Internationaal verkeer is vrij en mag door elke partij uitgevoerd worden. Arriva, connexxion of DB zou voor eigen rekening en risico gewoon een IC Brussel kunnen gaan exploiteren.
Dat heeft Arriva al een keer met veel bombarie aangekondigd en is daar vervolgens stilletjes toch op teruggekomen. Als Arriva er al geen brood in ziet, dan gaat de NMBS het zeker niet kostendekkend voor elkaar krijgen...

Donderdag 03 jan 2019 - 22:00:16
daniel81
daniel81
Quote
Henk1619 (wo 02 jan 2019 22:32:14 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (di 01 jan 2019 15:54:34 www.somda.nl): Als het helemaal vrije keus was zouden ze die Den Haag-pendel immers niet uitvoeren
De treintjes via Den Haag zijn niet in de concessie geregeld op de manier waarop je het formuleert. Wat wel is geregeld is dat de Benelux in iedere richting 16 keer per dag stopt te Gv. In feite is de Amsterdam-pendel een schending van de concessie voorwaarden. Hoezo schending? NS mag toch op het HRN rijden zoveel ze willen, slechts het minimum is toch vastgelegd?
Quote
daniel81 (di 01 jan 2019 15:54:34 www.somda.nl): Maar het zou wel zeer vreemd zijn dat NMBS ineens gaat concurreren in een verbinding waar ze nooit heil in zagen en die bovendien concurreert met hun 'eigen' Thalys
Wat is er erg aan je eigen product beconcurreren? Het gaat er om hoe veel je aan een klant verdient dus als dat gelijk blijft zie ik het probleem niet zo.
Ik ook niet, maar de NMBS ziet dat probleem al jaren wel en heeft zich daarom zsm uit het hele FYRA-project gewurmd

Donderdag 03 jan 2019 - 22:12:42
thom
thom
Quote
timtrein (do 03 jan 2019 13:20:58 www.somda.nl):
Quote
maarten83 (di 01 jan 2019 19:56:07 www.somda.nl): Internationaal verkeer is vrij en mag door elke partij uitgevoerd worden. Arriva, connexxion of DB zou voor eigen rekening en risico gewoon een IC Brussel kunnen gaan exploiteren.
Dat heeft Arriva al een keer met veel bombarie aangekondigd en is daar vervolgens stilletjes toch op teruggekomen. Als Arriva er al geen brood in ziet, dan gaat de NMBS het zeker niet kostendekkend voor elkaar krijgen...
Zeker niet gezien NMBS in Nederland geen vervoersattest bezit en voor alles in Nederland gebruik maakt van het attest en organisatie van NS.

En daarnaast, als Arriva het niet red zal NMBS dat zeker niet redden met hun logge ambtelijke organisatie

Donderdag 03 jan 2019 - 22:45:54
daniel81
daniel81
Dat Arrivaverhaal had toch te maken met de aanbesteding door de gemeente Den Haag, toen door introductie van de FYRA Gv niet meer bediend zou worden?
Dat verhaal is door het vroegtijdige einde van de Fyra en de herintroductie van de Benelux via Gv uit beeld geraakt.

Donderdag 03 jan 2019 - 22:52:59
thom
thom
www.nrc.nl