20-08-2017 14:20:29 | ||
---|---|---|
hsl2017
|
Weet iemand de samenstellingen van de IC Brussel? Ze rijden o.a. met de i10 en i6 rijtuigen. ik zag op foto's dat ze met 7 rijtuigen rijden, maar wat is de samenstelling en ook de samenstelling van de nederlandse ICRm richting Brussel. |
20-08-2017 16:02:38 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
De ICRm samenstellingen staan hier op de site (onder kopje informarie-materieelsamenstellingen zeg ik uit mijn hoofd), die met I6/I10 hebben volgens mij (?) regelmatig bakwisselingen dus exacte samenstellingen zul je niet snel vinden. Wel zijn er 4 composities, waarvan er normaal 2 diensten zijn waarbij er eentje wordt uitgewisseld halverwege de dag. |
20-08-2017 19:07:46 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Ik heb geregeld e.a. bijgehouden in https://www.somda.nl/forum/17594/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2016/ en https://www.somda.nl/forum/18869/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2017/. Mijn laatste geregistreerde spot was op 15 mei 2017. (https://www.somda.nl/forum/18869/p615962/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2017/) en de spot daarvoor op 18 februari 2017 (https://www.somda.nl/forum/18869/p608250/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2017/). Als je deze spots nader bestudeerd zie je een bepaald patroon hoe deze samengesteld is. Natuurlijk kan de samenstelling wel eens wijzigen, vooral als gevolg van defecten bij een rijtuig kan er wel eens een vervangend rijtuig gesteld worden en in tegenstelling tot NS houd de NMBS niet krampachtig vast aan een "stammenbedrijf". |
03-11-2017 19:02:36 | ||
---|---|---|
train85
|
Vandaag om 1852 en 2052 uur de laatste belgische stammen in het land van Asd naar Brussel. Vanaf morgen wordt er sandwitch gereden in de 9200. En zijn de belgische stammen er niet meer voor beschikbaar. |
03-11-2017 20:04:55 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Twee niets toevoegende berichten verwijderd. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
03-11-2017 20:23:50 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Pas vanaf maandag zul je ze in Nederland zien, de 9200 is dit weekend beperkt tot Antwerpen - Brussel v.v. in verband met werkzaamheden ergens tussen Roosendaal en Essen. Reisadvies voor Amsterdam - Brussel is 900 naar Breda, bus naar Noorderkempen, IC15 naar Antwerpen, en dan vanaf daar doorreizen naar Brussel. Ook al staat de helft van het NMBS-materieelpark 's weekends "te schilderen" (niets doen) in bundels en ateliers, NMBS lijkt niet te proberen om reizigers in dit soort (uitzonderlijke) situaties een overstap te besparen. |
04-11-2017 01:27:55 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
En dat "sandwitch" betekent dat er een TRAXX voor en achter de stam zit, met hekserij heeft het bitter weinig te maken. |
04-11-2017 01:47:40 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Geen sandwitch. Dat is werkelijk letterlijk een zandheks. Waar wij mee rijden heet een sandwich (zonder de 't'). Een sandwich als in een dubbele boterham met iets er tussen (dubbele loc met rijtuigen ertussen). |
04-11-2017 10:03:43 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Ik weet niet of je wel eens in België reist of hebt gereisd, maar dit is voor daar niets bijzonders. Overstaptijden op wel reguliere verbindingen zijn ook vele malen langer dan we in Nederland gewend zijn. Laten we dat soort zaken hier maar nooit invoeren, want dan breekt de hel los. Rover zou per direct ontploffen. %08% Excuus voor een ietswat offtopic bericht. Laatst bewerkt door moderator op 04-11-2017 10:30, reden: quote gefixt |
04-11-2017 10:10:19 | ||
---|---|---|
train85
|
Iemand gebruikt verkeerde tekst hier. Dit heb ik nooit getypt. Gemeld bij moderators.%05% Laatst bewerkt door train85 op 04-11-2017 10:12 |
04-11-2017 10:26:09 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Komt simpelweg bij AlexNL vandaan, waarbij bij het citeren de verkeerde naam is weggehaald. Rustig, rustig. |
04-11-2017 10:31:05 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Quote aangepast, was inderdaad wat weggevallen. |
04-11-2017 10:59:10 | ||
---|---|---|
Basher
|
Quote Top and Tail in English. Sorry for posting in English. The two Railpool TRAXX that B-Transport were using will no longer be in service on the Benelux trains. 2861 last worked on the Benelux on Thursday and 2863 last worked on the Benelux on Tuesday. Both will have the 286x numbers removed and formally become 186 183 and 186 424 again. Neither has been fitted with Software Version 9.3 and are expected to find work with Lineas, although this is not certain. Iain |
04-11-2017 12:53:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De NMBS Traxx-locomotieven zijn sinds kort te volgen op www.treinenradar.nl. Quote It is my understanding that when running in top and tail mode, the front locomotive hauls the train while the loco in rear does not provide traction. In this case, both locomotives provide traction - just like the powercars do on an HST. It just doesn't look as streamlined. Laatst bewerkt door AlexNL op 04-11-2017 15:52 |
04-11-2017 15:09:12 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Excuses. Wat er misging weet ik niet, maar was niet de bedoeling. Edit: haha, vloek op dit topic? Nu gaat alles compleet mis. %08% Laatst bewerkt door SunKeeper op 04-11-2017 15:09 |
06-11-2017 17:25:43 | ||
---|---|---|
michaben
|
Keert de Benelux nu ook kort in Brussel hierdoor? Ik zie vandaag slechts 9 stammen verschijnen via DVS, waar dat er voorheen altijd 10 waren. De 9212 keerde ook terug als 9227 ipv als 9231 zoals in de oude omloop. |
06-11-2017 17:53:22 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Correct. |
06-11-2017 22:52:20 | ||
---|---|---|
icened
|
Benelux in sandwich is vandaag begonnen: https://www.youtube.com/watch?v=wYNQvAkrXDA Zat zelf in Beneluxtrein met NS Traxx 186 003 voor en NS 186 008 achter. Rit ging prima. Kleine vertraging tussen Amsterdam - Roosendaal. Maar dat lag niet aan het materieel. Maar aan andere treinverkeer. Duur om de huidige Benelux op het klassiek spoor te laten rijden. Die hoort eigenlijk op de HSL thuis. Maar eerst tot april 2018 oefenen. |
06-11-2017 23:02:02 | ||
---|---|---|
theicmm
|
Ik dacht dat de stammen een NMBS en NS loc hadden? nu is het dus NS+NS of NMBS+NMBS |
06-11-2017 23:02:24 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Nog geen combinatie van een NMBS-traxx aan de ene kant en een NS-traxx aan de andere kant voorbij zien komen. Kan dit nu technisch of wilt men dit voorlopig nog niet invoeren ? |
06-11-2017 23:08:28 | ||
---|---|---|
icened
|
Ze kunnen toch ook gewoon 6 stammen met 2 NS Traxx met ICR en 6 stammen met 2 NMBS Alpha reeks 28 met NS ICR maken? Als op NS reisplanner kijkt zie je alleen die combinaties. Quote Jammer dat de Benelux sandwich gisteren niet kon rijden op de HSL Schiphol - Antwerpen. Straks wordt de Beneluxdienst robuuster als tussen Breda - Antwerpen/Roosendaal - Antwerpen (alternatieve route vanaf 2018) gereden kan worden. Bij regio Kempen hebben ze de Benelux liever vandaag dan morgen: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjQ1PWLg6vXAhXJI-wKHcXoBlsQFggvMAE&url=https%3A%2F%2Fnl-nl.facebook.com%2Fredtdenoorderkempen%2Fposts%2F%3Fref%3Dpage_internal&usg=AOvVaw1I5g2T-QVILqCganUd-O5a Laatst bewerkt door icened op 06-11-2017 23:47 |
07-11-2017 09:30:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Tsja, de toelating voor HSL4/grensoverschrijdend is nog altijd niet rond... |
07-11-2017 22:36:03 | ||
---|---|---|
icened
|
En wat houdt dat in.... Toch niet weer uitstel? %03% |
07-11-2017 22:38:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Reken daar maar alvast wel op. Wat ik her en der opvang is dat lente 2018 'zeer optimistisch' is, het zou nu 'op z'n vroegst tegen de zomer' gaan worden... |
07-11-2017 22:41:15 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Toevallig zag ik vanavond een stam bij het OB Wgm vertrekken met een NMBS 2800 achterop met de stroomafnemer op, helaas alleen de voorste lok niet gezien. |
07-11-2017 22:57:27 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Een stammetje dat ik zondag zag rijden had ingeklemd tussen de NMBS-locs maar 6 rijtuigen. |
07-11-2017 22:59:48 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Alle stammen reden, in ieder geval vandaag nog, met 2 NMBS-locs of met 2 NS-locs, dus er zijn nog geen stammen geweest met één NS en één NMBS-loc. De Beneluxdienst rijdt al geruime tijd met 6 rijtuigen, daarin is niets veranderd. |
08-11-2017 10:12:29 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote De bug op de grensovergang is het probleem. Gespiekt bij de zuiderburen. Bombardier wil/kan het probleem voorlopig niet oplossen. Begin steeds meer een voorstander te worden van een aparte IC Brussel - Breda met M 7/aangepaste locomotief reeks 18 + aangepaste I - 11 (stuurstand) rijtuig. En Traxx + ICR/ICNG tussen Breda - Amsterdam. Bij de M 7 levert Alstom de ERTMS. Laatst bewerkt door icened op 08-11-2017 10:31 |
08-11-2017 12:30:27 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Een paar TBL1+-bakens bij Breda plaatsen is waarschijnlijk sneller geregeld en ook nog eens een stuk goedkoper. Dan hoeft er niets te worden aangepast aan het Belgisch materieel. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-11-2017 13:26:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
TBL+-bakens op Nederlands grondgebied. Wil je ProRail een collectieve hartverzakking aandoen of zo ? |
08-11-2017 14:10:13 | ||
---|---|---|
icened
|
Gewoon pragmatisch en rationeel zijn. Nood breekt wet. Of anders ERTMS level 1 LS: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiikuDZh6_XAhXLD8AKHQqCDg0QFggqMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.irse.org%2Fnearyou%2Fpublicdocuments%2FVeranstaltung%25202014%252004%2520IRSE%2520News_ETCS%2520L1LS.pdf&usg=AOvVaw2kK-Oq2teywyDWoAwyBtEf Laatst bewerkt door icened op 08-11-2017 14:17 |
08-11-2017 14:32:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Ik heb begrepen dat ProRail en Infrabel bezig zijn met TBL1+ in Roosendaal, zodat die tweede stoptrein kan gaan rijden. Men (IL&T) wil dat nu niet omdat die treinen zonder beveiliging rijden en er een paar STS-incidenten zijn geweest. |
08-11-2017 15:38:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Pragmatisch en rationeel als het gaat om treinbeveiliging anno 2017. Dream on, baby ! |
08-11-2017 16:00:08 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Hetgeen natuurlijk een bedroevende statistische operatie is vanuit ILenT. |
08-11-2017 16:13:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het ligt iets gecompliceerder: het komt op conto van NS, omdat de NMBS geen attest heeft voor Nederland of een klein stukje daarvan. |
08-11-2017 20:42:09 | ||
---|---|---|
phantom
|
Hoe gaat dat dan als er straks beneden in ons land een spoorlijn heropend wordt die NL met B verbind ? Daar krijg je dan straks ook weer de toelatings discussie ? En hoe zou t dan vergaan als bv de ijzeren rijn heropent zou worden in zn geheel ? Beetje off topic maar toch net niet helemaal nu Of ik begrijp ergens iets niet helemaal,dat kan ook nog %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-11-2017 20:56:09 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Als er ooit een nieuwe grensoverschrijdende lijn/verbinding wordt geopend (zoals Antwerpen - Weert) zal er worden geëist dat treinen over de hele route rijden met een treinbeveiligingssysteem. Onbeveiligd rijden, zoals nu gebeurt van/naar Roosendaal en Maastricht, zal niet acceptabel zijn. |
08-11-2017 21:16:31 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Er wordt van/naar Rsd, Bdl en Mt (en willekeurige andere plek) niet onbeveiligd gereden. Heel strikt genomen is een S-bord met een onderbord "Pas op!" ook beveiliging%08% Je bedoelt waarschijnlijk dat een treinbeïnvloedingsysteem ontbreekt. Ik zou niet weten waarom je de huidige praktijk op Lnp-Bdl niet zou kunnen voortzetten. Dat is ook geen nieuwe verbinding trouwens. |
08-11-2017 21:18:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Wat staat daar dan voor S-bord, of zie jij dan aan voor iets met de functie daarvan? |
08-11-2017 21:36:44 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote En daar had ik t nu net niet over. Als NMBS geen attest heeft om op NL spoorlijnen te rijden,waarom nu dan wel op t stuk bij Rsd ? En om de aangehaalde voorbeelden van andere "nieuwe" grensoverschrijdende lijnen erbij te halen,als NMBS ook dan nog altijd geen attest/bevoegdheid/diploma heeft,hoe kunnen ze dan daar ook een trein de grens over rijden richting een NL station aan de andere kant van die grens ? Illegaal en hopen dat niemand t ziet ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-11-2017 21:48:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Omdat NMBS dus het Nederlandse gedeelte op het Attest van NS rijdt |
08-11-2017 22:01:00 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Bdl staat vol met S-borden met uiteenlopende opdrachten, van overweg bedienen tot rijweg instellen. |
08-11-2017 22:05:19 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Welke spoorlijn beneden in ons land had je willen heropenen? Winterslag - Eindhoven, Tilburg - Turnhout of Mechelen - Terneuzen? Van de IJzeren Rijn hoeft alleen het deel NL-D te worden heropend, B-NL is gewoon in dienst. Kun je wat specifieker zijn wat je bedoelt met toelatings discussie? |
08-11-2017 22:06:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, Ok, en Roosendaal noemde je ook? |
08-11-2017 22:09:28 | ||
---|---|---|
sik214
|
Er zal bedoeld worden dat je vanaf de inrijder in Weert onder ATB (in de trein aanbrengen) of TBL (in de baan aan te brengen) gereden moet gaan worden. De Arriva multicourante stellen die later naar Luik gaan rijden zouden daar kunnen voldoen? |
08-11-2017 22:11:35 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Op Esn-Rsd staan lichtseinen als beveiliging. Ik bedoelde niet dat er zonder S-borden geen beveiliging is als je dat er in had gelezen maar dat je zelfs met een S-bord iets kunt beveiligen. Laatst bewerkt door Henk1619 op 08-11-2017 22:12 |
08-11-2017 22:16:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Essen - Roosendaal en Visé - Maastricht worden gereden onder het attest van NS. Quote NMBS zou de papiermolen in kunnen gaan om een vervoerder te worden op het Nederlandse spoorwegnetwerk zodat ze onder eigen attest kunnen rijden. Of ze sluiten weer een deal met NS zodat ze ook naar het fictieve nieuwe station onder NS-vlag rijden. |
08-11-2017 22:26:42 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Zonder ATB of TBL kun je gewoon Wt binnen rijden. Wel met wat voorwaarden en restricties maar het kan in principe gewoon. Ik schat zo in dat de multicourante stellen van Arriva niet geschikt zijn voor 0 volt. |
08-11-2017 22:33:22 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Nu je het zegt, maak ik dat inderdaad op uit je zin Een S-bord is ansich geen beveiliging maar alleen een sein wat jou als machinist een opdracht uit laat voeren. Als de opdracht daarop verwijst naar een TRDL, Opzichter etc, dan is hij feitelijk de beveiliging, maar op een baanvak kun je dan beter met blokborden gaan werken. |
08-11-2017 22:42:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Aanloopje nemen en laten rollen, toch? |
08-11-2017 23:50:57 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteOngetwijfeld is dat technisch gezien mogelijk, maar de vraag is nu of het ook toegestaan wordt. Dat is geen vanzelfsprekend meer. |
09-11-2017 06:55:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWaarschijnlijk niet 😆, maar wel op de 1,5 of 3 kV die daar komt. |
10-11-2017 09:00:15 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Interessante discussie, maar met de Benelux trein heeft het inmiddels weinig meer van doen. Als mensen hier nog verder over willen babbelen graag een nieuwe discussie daarvoor starten en de boel hier weer laten bij de Benelux. |
10-11-2017 13:22:45 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Volgens de website van NS slaat de 9200 morgen Ddr over en krijg ik in de reisplanner dat een deel van de reis (9200 van Rsd naar Shl) niet mogelijk is. Is het weer zo'n Niet instappen om te voorkomen dat iedereen die trein pakt ri. Rtd en verder? Ik kreeg vanmorgen voor Bgn - Lls het advies om de 9200 in Rsd naar Shl te pakken, maar inmiddels geeft 'ie dus "deel van de reis is niet mogelijk" melding in de planner morgenochtend. |
10-11-2017 15:04:34 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Komend weekend zijn er werkzaamheden tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe, waardoor de Benelux daar niet kan rijden. Hoe dat in zijn werk zal gaan zal de realiteit wel uitwijzen. #DiscoverEU |
10-11-2017 15:36:23 | ||
---|---|---|
train85
|
9200 rijdt gewoon. Stopt daarnaast beide kanten op in Ddr. Van Kfhaz naar Wld rijdt die wel linkerspoor. |
10-11-2017 17:07:02 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Quote Volgens NS niet: Quote |
10-11-2017 17:21:45 | ||
---|---|---|
michaben
|
NS lijkt vergeten te zijn om dit in het dagplan te verwerken, de treinen staan dus gewoon in de reisplanner, maar zijn inmiddels wel als opgeheven gemarkeerd te Ddr. |
10-11-2017 17:32:22 | ||
---|---|---|
train85
|
Ahha op die manier. Ben dan benieuwd wat er aankomend weekend buiten gaat gebeuren. |
10-11-2017 17:34:21 | ||
---|---|---|
phantom
|
Anzich dan wel gek dat je op t stuk waar de Benelux niet kan rijden ivm werkzaamheden,er wel "binnenlandse" treinen rijden %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
10-11-2017 18:36:48 | ||
---|---|---|
train85
|
De Benelux rijdt gewoon. Alleen door minder sporen die beschikbaar zijn rondom Ddr rijdt die aangepast. |
11-11-2017 20:18:33 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is om dit in te melden, maar op treinenradar.nl zijn naast de locaties van de NS 186'ers nu ook de locaties van de NMBS Benelux locs zichtbaar. Dit gaat dan om de 186124, 125 en 196-205 (2802, 2803, 2804-2813). |
29-12-2018 10:00:15 | ||
---|---|---|
yappa
|
de NOS heeft 6 jaar na de Fyra het net eens opgehaald. Hun conclusie: het is nog niet veel beter geworden, maar vooral duurder... Uitval 8%, reizigerspunctualiteit in de spits 62%... https://nos.nl/artikel/2265422-zes-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-intercity-brussel-nog-steeds-dramatisch.html |
29-12-2018 10:07:36 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Uitval op de HSL is gewoon traditie, net als Zwarte Piet bij Sinterklaas Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-12-2018 10:45:05 | ||
---|---|---|
Chrisdb
|
Quote Yup, evenals files, Kerstmis... En aangezien we in Nederland maar wat trots zijn op tradities... #sarcasme En ondertussen leef ik mee met machinist Marjolein en haar collega's/reizigers... Heb oprecht respect voor het treinpersoneel van NS en NMBS die dagelijks deze trein mag draaien. Laatst bewerkt door Chrisdb op 29-12-2018 10:52 Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond |
29-12-2018 15:50:15 | ||
---|---|---|
icened
|
Hoe zullen de reacties in Brecht (station Noorderkempen) en omstreken zijn. Ze hoopten vele jaren op een rechtstreekse aansluiting op Breda/Nederland. Maar deze verbinding is bepaald niet punctueel. En de verbindingen naar Antwerpen/Brussel zijn de belangrijkste verbindingen vanaf Brecht. Zien wat de gevolgen zullen zijn vanaf 2025. ICNG Benelux vanaf 2025? Wie weet dat NMBS liever het treinverkeer tussen Amsterdam - Brussel met Thalys overneemt. Bediening van station Noorderkempen en Breda kan ook met een IC Charleroi - Antwerpen - Roosendaal/Breda met M 7 treinstellen. Moet alleen de stuurstandrijtuigen van de M 7/locomotief reeks 18 van ATB en ERTMS voorzien worden. Of ERTMS tussen station Breda - aansluiting HSL Zuid geïnstalleerd worden. |
29-12-2018 16:15:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Je verzint het leuk, maar NMBS kan niet 'ineens' de BNL met een paar Thalys'en gaan rijden. Ze hebben niet alleen het zeggenschap over de BNL, ook niet over de Thalys'en en ongetwijfeld zijn er daar ook niet genoeg van om zo even een dienst erbij te gaan nemen. Om nog maar te zwijgen over het prijskaartje wat er aan zo'n idee hangt. |
29-12-2018 16:41:22 | ||
---|---|---|
Roland55
|
Een ding is zeker ; goed dat de NOS iedereen weer eventjes wakker schut. Want de door NS in 2012/2013 beloofde Benelux PLUS blijkt dus bij lange na niet te doen wat is beloofd: NS gebruikelijk. Doorgaande internationale reizigers zijn allang overgestapt op de Thalys, want die doet wel wat ze beloven en is maar liefst 1 uur en 10 minuten sneller als die Benelux Plus. Met de extra Eurostars erbij wordt over een paar jaartjes dagelijks een strakke uurdienst Amsterdam-Brussel en verder geboden ; kan je die Benelux of ICNG afschaffen Laatst bewerkt door Roland55 op 29-12-2018 16:42 |
29-12-2018 17:29:05 | ||
---|---|---|
chris24
|
QuoteM7 van de NMBS wordt geschikt gemaakt voor Nederland, dat het gaat gebeuren is niet bekend. Alleen kunnen de stammen doen die ingebouwde moterwagen met 2e klas coupes hebben. |
29-12-2018 17:42:03 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Quote Voor zover ik weet is de regio rond Brecht niet gericht op Breda of Nederland. Het bevreemd me hoe je op zo'n uitspraak komt... |
29-12-2018 18:28:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En wat gek toch dat de Benelux het qua reizigers goed doet, en wat gek toch dat Breda en Noorderkempen daar als tussenstop ook nog echt aan bijdragen. En wat gek dat NS en NMBS dat dan toch willen volhouden. En niet gek dat ik dan denk dat al die praat over de overbodigheid van de Benelux maar kletskoek is. Wat me ook telkens weer opvalt, is dat er zo weinig historische kennis is over hoe het treinverkeer over de HSL zo gegroeid is en onder wat voor vervelende omstandigheden de vervoerders beslissingen hebben moeten nemen, en hoe die vervoerders zelf ook zuchten onder de kwetsbare materieel- en infra-situatie. Er is vrijwel geen kennis over de wijze waarop het treinpersoneel zijn stinkende best doet om er iets van te maken. Nee, de boel afkatten is veel makkelijker, en stellen dat iedere andere vervoerder het beter zou hebben gedaan ook. Het is bijna net zulke schandalige bullshit als dat wat de politici er over zeggen. Laat ik dat dan nog maar eens naar voren brengen. Misschien dat het deze keer helpt.%03% Laatst bewerkt door sjoerd op 29-12-2018 18:29 |
29-12-2018 18:31:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De inwoners van de regio Brecht waren anders best wel blij dat er 'eindelijk' een trein naar Nederland ging stoppen in hun station. Er zijn daar best wat mensen die daar wonen, maar die in Nederland werken of studeren. Ook de andere kant op heeft de komst van de Beneluxtrein voordelen gebracht voor de regio: er is eindelijk een directe trein naar Brussels Airport en Brussel. Met de stiptheid zijn ze echter wat minder blij, en dit heeft ook de aandacht van de Belgische politiek. Een doekje voor het bloeden is dat er piekuurtreinen rijden van/naar Noorderkempen, maar deze rijden slechts tot Antwerpen. |
29-12-2018 18:59:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Probeer de reactie eens te schrijven zonder vreemde emoties, en zoals Sjoerd al zegt, de BNL rijdt niet bepaald leeg rond dus je zal er toch aardig naast zitten. |
29-12-2018 19:14:29 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ik heb me proberen te verdiepen in de reizigersaantallen, maar kwam niet verder dan de binnenlandse reizigers. Is er iemand die weet wat de BNL doet qua internationale reizigers? |
29-12-2018 19:26:30 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Laatst bewerkt door icened op 29-12-2018 19:31 |
29-12-2018 19:51:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Ja zeg, een artikel van bijna 5 jaar oud, dat zegt niet zoveel meer over de huidige situatie waarbij in de afgelopen jaren toch wel degelijk het eea veranderd is... Laatst bewerkt door thom op 29-12-2018 19:53 |
29-12-2018 20:31:20 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Nee de huidige 26 Thalys TGV zijn te weinig. Al rijdt er al Thalys Amsterdam - Brussel. Maar had over de periode vanaf 2025. NMBS en NS hebben zeggenschap over de Benelux. Maar blijft dat zo? In de Thalys consortium heeft NMBS een aandeel van 50%. En heeft al 7 Thalys PBKA. NMBS kan eventueel extra Thalys Avelia aanschaffen voor de periode vanaf 2025. Weet niet wanneer bekend gemaakt wordt welke concessie er is voor de HSL. In het artikel van NOS staat dat de kwaliteit van de Beneluxtrein matig is. De vraag is: Gaan ze voor betere kwaliteit op de HSL Amsterdam - Brussel? Zoals Sjoerd terecht al aangaf is de Beneluxtrein ondanks de matige prestaties toch populair. Er is gewoon behoefte aan een snellere IC Direct Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Brussel. Vervelend voor die vele NS medewerkers die er alles aan doen om toch zo goed mogelijk te presteren met de huidige Beneluxtrein. Daaruit is één ding duidelijk geworden. Betrouwbaarheid van HSL materieel en HSL baan Schiphol - Antwerpen is het belangrijkste in de komende jaren. Hoe kan dat vanaf 2025 dat het best bereikt worden? De overheid moet volgens ProRail 1,5 miljard investeren om de HSL te verbeteren. Daar wil de overheid volgens NOS nu nog niet investeren. Vervelend want dan moeten NS en ProRail/Infraspeed het zelf verbeteren. NS zal waarschijnlijk met beter HSL treinmaterieel komen. Evenals NMBS. Gaf met de fictieve verbindingen aan wat voor mogelijkheden er kunnen zijn. Maar welk treinmaterieel zal het betrouwbaarste zijn? Als de nieuwe ICNG Amsterdam - Breda - Brussel wel betrouwbaar is zal het probleem minder groot zijn dan met de huidige Traxx + ICR. Het opheffen van de Beneluxtrein tussen Breda - Brussel zal qua tijd geen probleem zijn. Het keren van de Beneluxtrein kost in Breda al acht minuten. Dus een IC Charleroi - Breda zal niet langzamer zijn in combinatie met de ICNG Amsterdam - Breda tussen Amsterdam - Breda - Brussel. Alleen moeten treinreizigers een extra overstap maken. Belangrijk zal dan de punctualiteit van zowel ICNG Amsterdam - Breda en IC Charleroi - Breda zijn. Er zijn een aantal afwegingen met voor - en nadelen. Maar betrouwbaarheid van treinmaterieel en HSL baan is het belangrijkste. |
29-12-2018 21:22:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Je hoort mij niet zeggen dat er geen betere reismogelijkheden te bedenken zijn, maar we hoeven niet de illusie te hebben dat die niet allemaal al bedacht zijn door de vervoerders. Dat dingen niet altijd gebeuren, zoals ze in het ideale geval zouden zijn, is natuurlijk te verwachten. Is in je eigen huis altijd alles ideaal ingericht? We weten ook allemaal dat de regels soms de meest logische dingen onmogelijk maken. En we weten dat een vervoerder het zelden alleen voor het zeggen heeft. We mogen verwachten dat ook het personeel vaak met goede ideeën komt, omdat de praktijk vaak niet is, hoe men het graag zou zien. Ook onze ideeën hier zijn niet waardeloos, behalve wanneer zij een hoog stuurman- aan-wal-gehalte hebben. En nadenken is niet verboden. Ten slotte: ik zie vrijwel dagelijks goed bezette Beneluxen naar en van Breda langskomen. Wat je ziet is niet het hele verhaal, maar het zegt wel iets dat ze verlengd zijn. |
30-12-2018 01:21:03 | ||
---|---|---|
broek53
|
De Benelux in zijn huidige vorm is gestart in april. Iemand al eens een IC Direct-dienst niet zien starten met belabberde kwaliteit? Dat patroon volgend zal het dit jaar ongetwijfeld beter gaan - daar zit een gewenningspatroon achter. Ik herinner mij bij de introductie van de 1100 dat NS de dip zelfs gewoon aankondigde. |
30-12-2018 11:15:20 | ||
---|---|---|
Basher
|
Apologies for posting in English. NMBS were considering buying/leasing some Vectrons and calling them HLE 17. NMBS were getting them in order to run into Germany and run into the Nederlands. The reason for getting them, as with NS, is that the Vectron can run faster than the TRAXX on High Speed Lines. So it looks there there are plans by NS to run to Brussel Zuid with ICNG and by NMBS to run to Amsterdam with Vectrons and either M7 or perhaps I11. The I11 stock is already passed for 200 kph and is International stock as well. The first route to get M7s in 2019 is the Oostende - Eupen service and then the Kortrijk - Welkenraedt service. I do not think a war between NS and NMBS on the route to Brussel Zuid would be helpful. Would it not be better is NS leased some more Vectrons and NMBS provided to coaching stock? Laatst bewerkt door Basher op 01-01-2019 17:46 |
30-12-2018 21:15:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Historically NS provided the coaches and NMBS the locos (HLE11.8 with ICR coaches, as well as their predecessors), that way it is not actually surprising. The only difference would be that I11 is owned by NMBS. I don't see the war yet? Historisch gezien verzorgde NS de rijtuigen en NMBS de locomotieven (HLE11.8 met ICR rijtuigen, en hun voorgangers), op die manier is het niet heel verrassend. Het enige verschil is dan dat I11 van de NMBS is. Ik zie hierin nog geen 'oorlog'? |
01-01-2019 14:48:54 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zoals ik Bashers post lees zou het neerkomen op concurrentie: NS biedt een Beneluxdienst aan met ICNG en NMBS met Vectron en M7. Dat zou je een 'oorlog' kunnen noemen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in volkomen harmonie gaat waarin beide een twee-uursdienst bieden met hun eigen materieel maar die voor de reiziger gewoon neerkomt op een uurdienst. (en voor beide treinen één tarief geldt) |
01-01-2019 15:19:10 | ||
---|---|---|
thom
|
NS en NMBS zijn samen de initiatiefnemers van de Benelux verbinding die geen concessie is volgens mij, waarom zullen die elkaar een oor aan gaan naaien? |
01-01-2019 15:54:34 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Maakt volgens mij wel deel uit van de HSl-concessie Als het helemaal vrije keus was zouden ze die Den Haag-pendel immers niet uitvoeren Maar het zou wel zeer vreemd zijn dat NMBS ineens gaat concurreren in een verbinding waar ze nooit heil in zagen en die bovendien concurreert met hun 'eigen' Thalys |
01-01-2019 17:08:31 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Bestaat er uberhaupt een HSl-concessie? Dat is nu toch de HRN-concessie. Laatst bewerkt door jeanne op 01-01-2019 17:10 Jeanne Kok |
01-01-2019 17:22:05 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Men zou ook kunnen overwegen om niet op hetzelfde traject elkaar te gaan beconcurreren, maar allebei een aparte dienst uit te gaan voeren, bv. NS over de grens bij Breda en NMBS bij Roosendaal. Een voorbeeld: NS zou de huidige 9200 kunnen blijven uitvoeren, of desnoods kunnen alterneren met 1x/2u Brusz - Bd - Asd en 1x/2u Brusz - Bd - Ehv. Die dienst kan worden uitgevoerd met losse ICNG-8'jes met Belgiëtoelating. NMBS zou haar IC Charleroi - Essen kunnen doortrekken naar Rsd (kost geen extra composities) en dan 1x/2u doorrijden naar Rtd en verder naar Gv of Ut, desnoods alternerend (kost 1 extra compositie). Die dienst kan worden uitgevoerd met M7, I11 of ander materieel met Nederlandtoelating. |
01-01-2019 17:39:47 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
De NMBS zal vrij weinig faciliteren of het initiatief nemen voor grensoverschrijdende verbindingen. Die heeft al genoeg aan België zelf. Vooral financieel is het daar geen hosanna. |
01-01-2019 19:56:07 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Internationaal verkeer is vrij en mag door elke partij uitgevoerd worden. Arriva, connexxion of DB zou voor eigen rekening en risico gewoon een IC Brussel kunnen gaan exploiteren. |
01-01-2019 20:03:08 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote NMBS I - 11/M 7 scoort t.o.v. ICNG minder goed met (gelijkvloerse) instap op stations van 76 cm hoogte. |
02-01-2019 12:30:29 | ||
---|---|---|
Chrisdb
|
Quote Dan zou ik toch ook graag eens willen weten hoe de ICNG het doet met gelijkvloerse instap in België. Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond |
02-01-2019 13:43:49 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Daar hebben we nou Europese normen voor. ICNG is ook in België gelijkvloers. Net zoals M7 (in het stuurstandrijtuig) een gelijkvloerse instap biedt bij perrons van 76cm. |
02-01-2019 21:37:28 | ||
---|---|---|
icened
|
Kunnen minder valide reizigers alsnog via de stuurstandrijtuigen naar hun zitplaatsen komen. Zou makkelijk zijn als de invalidenzitplaatsen/invalidentoilet ook in de stuurstandrijtuig van de M 7 zal zijn. Laatst bewerkt door icened op 02-01-2019 21:40 |
02-01-2019 22:04:12 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote De actuele cijfers heb ik ook niet maar een paar jaar geleden passeerden gemiddeld per dag per richting ongeveer 4000 reizigers de grens met de Benelux. Dat zal denk ik niet veel zijn veranderd. |
02-01-2019 22:32:14 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Correct, net als de Thalys trouwens. Alleen bestaat de HSL-concessie niet meer als afzonderlijk ding maar is geïntegreerd in de HRN-concessie. Quote De treintjes via Den Haag zijn niet in de concessie geregeld op de manier waarop je het formuleert. Wat wel is geregeld is dat de Benelux in iedere richting 16 keer per dag stopt te Gv. In feite is de Amsterdam-pendel een schending van de concessie voorwaarden. Quote Wat is er erg aan je eigen product beconcurreren? Het gaat er om hoe veel je aan een klant verdient dus als dat gelijk blijft zie ik het probleem niet zo. |
03-01-2019 01:27:34 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Nee 3 rijtuigen verder want ik denk dat daar niet aan gedacht is |
03-01-2019 13:20:58 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteDat heeft Arriva al een keer met veel bombarie aangekondigd en is daar vervolgens stilletjes toch op teruggekomen. Als Arriva er al geen brood in ziet, dan gaat de NMBS het zeker niet kostendekkend voor elkaar krijgen... |
03-01-2019 22:00:16 | ||
---|---|---|
daniel81
|
QuoteIk ook niet, maar de NMBS ziet dat probleem al jaren wel en heeft zich daarom zsm uit het hele FYRA-project gewurmd |
03-01-2019 22:12:42 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Zeker niet gezien NMBS in Nederland geen vervoersattest bezit en voor alles in Nederland gebruik maakt van het attest en organisatie van NS. En daarnaast, als Arriva het niet red zal NMBS dat zeker niet redden met hun logge ambtelijke organisatie %08% |
03-01-2019 22:45:54 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat Arrivaverhaal had toch te maken met de aanbesteding door de gemeente Den Haag, toen door introductie van de FYRA Gv niet meer bediend zou worden? Dat verhaal is door het vroegtijdige einde van de Fyra en de herintroductie van de Benelux via Gv uit beeld geraakt. |
03-01-2019 22:52:59 | ||
---|---|---|
thom
|
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/20/arriva-gaat-nieuwe-treinverbinding-den-haag-brussel-verzorgen-a1433803 |