Toekomst Hoofd Rail Net (HRN) na 2024
Forum: Algemeen - Algemeen
19-12-2018 10:25:29
icened
icened
Er zijn steeds vaker berichten over een nieuwe vervoerder tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/142128/Mogelijk-andere-sprintervervoerder-tussen-Assen-en-Zwolle

Zal het concreet worden? Kan geen kwaad om een Sprinter dienst in het relatief dunbevolkte gebied aan een FMN vervoerder te geven. In de Randstad kunnen ze het beter aan NS geven omdat die Sprinter diensten verknoopt is met de vele IC.
 

19-12-2018 10:47:38
broek53
broek53
De tweede kamer heeft een betreffende motie gisteren aangenomen, ook voor Apeldoorn - Enschede. Zo sluipt langzamerhand alsnog de concurrentie om (de ruimte op) het spoor de gelederen binnen. Enfin, het scheelt NS op zijn minst een complete bestelling aan Sprinters Nieuwe of Nog Nieuwere Generatie. Verder valt er niets positiefs over te melden, natuurlijk.  

19-12-2018 11:00:22
jeanne
jeanne
Financieel gezien kan ik mij niet voorstellen dat dit voor ons als reizigers of spoor personeel de voordeligste en/of betere oplossing is!


Jeanne Kok
 

19-12-2018 11:03:39
Daan!
Daan!
Ja?  


19-12-2018 11:04:03
broek53
broek53
Welnee, het is allemaal beeldvorming en politiek is meer emotie dan ratio.
Wel heb je kans dat er op incourante uren meer sprinters gaan rijden, omdat er nu eenmaal laagbetaald personeel (mcn) of geen personeel (hc) op de treinen komen. En je krijgt er een leuk kleurtje op de trein en een paar keer meer omchecken voor terug, dat moet je ook niet onderschatten!
 

19-12-2018 11:11:54
yappa
yappa
En vergeet niet de goede gewoonte om treinen in regionale concessies te vernoemen naar regionale beroemdheden, waar vaak ook een paar politici in worden meegenomen!  

19-12-2018 11:16:32
IJsbergsla
IJsbergsla
En omdat tevens elke overbodige rangeerder wegbezuinigd is, mist men vaak de overstap omdat er eerst langs meerdere afgesloten stellen gelopen dient te worden. Ook deze taferelen in bijvoorbeeld Dordrecht en Nijmegen dienen allen het belang van de reiziger.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 19-12-2018 11:16
 

19-12-2018 11:31:15
Oldskool
Oldskool
Zwolle idem dito.  

19-12-2018 11:55:53
AJT
AJT
Tijd dat meer Somda leden politiek actief worden.  

19-12-2018 12:46:22
Trainplaza
Trainplaza
Quote
icened (wo 19 dec 2018 10:25:29 https://www.somda.nl/forum/19620/p697038/): Er zijn steeds vaker berichten over een nieuwe vervoerder tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/142128/Mogelijk-andere-sprintervervoerder-tussen-Assen-en-Zwolle

Zal het concreet worden? Kan geen kwaad om een Sprinter dienst in het relatief dunbevolkte gebied aan een FMN vervoerder te geven. In de Randstad kunnen ze het beter aan NS geven omdat die Sprinter diensten verknoopt is met de vele IC.


Veel regionale lijnen zijn aanbesteed omdat NS ze nogal verwaarloosde... Denk aan de Valleilijn, Merwedelingelijn enzovoort. Maar op de sprinterseries tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden rijdt men met ICMm's, nota bene ongeveer het meest comfortabele (intercity!)materieel wat de NS heeft. Vanaf april gaan er SNG's rijden. Misschien gaat het zitcomfort er iets op achteruit, maar wifi, toiletten enzovoort zijn nog steeds aanwezig. Ik snap dus niet waarom NS daar weg zou moeten...

Arriva kennende gaat het alleen om het geld, en gaan ze met veel te korte treinen rijden als ze eventueel in de toekomst deze sprinterdiensten mogen verzorgen...

Laatst bewerkt door Trainplaza op 19-12-2018 12:46
 

19-12-2018 13:02:04
nsnoord
nsnoord
Waarom gaat iedereen vanuit dat de Arriva de sprinterdienst overneemt, Qbuzz enz bestaan ook nog, word eens tijd dat Arriva weer kleiner word. Word al misselijk van de arrogante kwal van Arriva  

19-12-2018 13:08:16
sjoerd
sjoerd
@ Trainplaza: Dat is naar mijn idee toch wel een hardnekkig misverstand. Nog in de NS-periode zijn de meeste regionale lijnen voorzien van moderne beveiliging en zijn er de handbediende en niet-beveiligde overwegen grotendeels geautomatiseerd. Op de meeste plekken zijn verwarmde wachtruimtes geplaatst (die intussen weer zijn vervangen door tochtige open abri's).
Het materieel was op de momenten dat de lijnen werden aanbesteed weliswaar niet nieuw meer, maar toch nog (lang) niet aan het einde van de levensduur. Het stond en staat nu weg te roesten terwijl het op een koper wacht...
Het publiek merkt van de aanbesteding vaak dat de frequentie is verbeterd, maar dat ging ten koste van de betaling van het personeel, zoals Broek hierboven al weergeeft. Daar laat ik het maar even bij. Over een paar weken zullen we het wel weer moeten uitleggen.%03%

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-12-2018 13:09
 

19-12-2018 13:21:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
nsnoord (wo 19 dec 2018 13:02:04 https://www.somda.nl/forum/19620/p697056/): Waarom gaat iedereen vanuit dat de Arriva de sprinterdienst overneemt, Qbuzz enz bestaan ook nog, word eens tijd dat Arriva weer kleiner word. Word al misselijk van de arrogante kwal van Arriva

Sterker nog NS mag daar ook gewoon op mee bieden


MCN ASD
 

19-12-2018 13:30:02
broek53
broek53
Zeker, daar zou men meneer Huges mooi voor kunnen inhuren  

19-12-2018 14:01:15
dvdhoven
dvdhoven
Quote
broek53 (wo 19 dec 2018 11:04:03 https://www.somda.nl/forum/19620/p697042/):... en een paar keer meer omchecken voor terug, dat moet je ook niet onderschatten!
In het geval Apeldoorn - Enschede gaat dit zeer waarschijnlijk niet op. De lijn zal zeker vanaf Deventer in Blauwnet worden opgenomen, hetgeen juist gaat schelen op omchecken. Dat heb ik al eerder betoogd in een ander topic.
Verder biedt het mogelijkheden tot gecombineerd rijden tussen Almelo en Enschede met de 7900/17900 of in ieder geval betere aansluitingen dan de huidige kampeer- en ren aansluiting in Almelo.
Verder is bij Apeldoorn - Enschede de kans groot dat er nieuw materieel zoals Flirts gaan rijden en is de lijn eindelijk niet meer het afvoerputje van NSR.


Dick van den Hoven
 

19-12-2018 14:33:16
Trainplaza
Trainplaza
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 14:01:15 https://www.somda.nl/forum/19620/p697060/):
Quote
broek53 (wo 19 dec 2018 11:04:03 https://www.somda.nl/forum/19620/p697042/):... en een paar keer meer omchecken voor terug, dat moet je ook niet onderschatten!
In het geval Apeldoorn - Enschede gaat dit zeer waarschijnlijk niet op. De lijn zal zeker vanaf Deventer in Blauwnet worden opgenomen, hetgeen juist gaat schelen op omchecken. Dat heb ik al eerder betoogd in een ander topic.
Verder biedt het mogelijkheden tot gecombineerd rijden tussen Almelo en Enschede met de 7900/17900 of in ieder geval betere aansluitingen dan de huidige kampeer- en ren aansluiting in Almelo.
Verder is bij Apeldoorn - Enschede de kans groot dat er nieuw materieel zoals Flirts gaan rijden en is de lijn eindelijk niet meer het afvoerputje van NSR.


Afvoerputje?! De 7000 überhaupt laten rijden is echt een hele logistieke operatie... Denk aan de beperkte perronlengte in Almelo in de spits, kopmaken in de tunnelbak óf Hengelo, stop van +-10 minuten omdat Keolis voor moet... NS heeft weinig keus omdat de infrastructuur het verder niet toelaat...
 

19-12-2018 14:59:13
dvdhoven
dvdhoven
Nou je mag willen wat je wilt. Voor mij heeft de hele 7000 dezelfde uitstraling als de Vechtdallijn in de laatste NS jaren. We doen het omdat het mot, niet omdat we het leuk vinden. En misschien vind jij DDAR super materieel, maar ik heb er maar één woord voor: bagger. Bij elkaar geraapt spul dat eigenlijk al op de slooplijst stond.
Materieel waarbij keer op keer de deur blijft hangen en je er een flinke schop of dreun tegen moet geven, is geen service.
En dat gedoe in Almelo heeft NSR aan zichzelf te danken. Niemand heeft gezegd dat ze tot Almelo moesten rijden. NSR had ook gewoon door kunnen blijven rijden tot Enschede. De vraag is maar wat duurder is. Leeg mat in Hengelo laten keren is ook niet goedkoop. Ik heb geen enkele bewondering voor die "geweldige" logistieke operatie.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 19-12-2018 15:03


Dick van den Hoven
 

19-12-2018 14:59:47
IJsbergsla
IJsbergsla
En als eenieder in Deventer verplicht moet "omchecken" naar Blauwnet is dat beslist geen vooruitgang. Of reizen mensen van/naar Holten et cetera nimmer verder dan Deventer?  

19-12-2018 15:07:04
BartDakar
BartDakar
Quote
IJsbergsla (wo 19 dec 2018 14:59:47 https://www.somda.nl/forum/19620/p697063/): En als eenieder in Deventer verplicht moet "omchecken" naar Blauwnet is dat beslist geen vooruitgang. Of reizen mensen van/naar Holten et cetera nimmer verder dan Deventer?

4 dagen per week Hon-Apd
Dan moet blauwnet naar Apeldoorn worden doorgetrokken, of 2 aparte diensten...
 

19-12-2018 15:10:59
dvdhoven
dvdhoven
Ik heb al vaker gezegd dat je beide tariefsoorten voor de 7000 moet hanteren. Waarom er altijd maar 1 tariefsoort wordt gehanteerd, is voor mij een raadsel. Kijk eens naar Duitsland, waar je meerdere tariefsoorten kan gebruiken voor één en dezelfde trein.
In westelijke richting is voor de overstappers in Deventer natuurlijk het NS tarief het beste, in oostelijke richting is dat voor diegenen, die na Almelo verder reizen met de NS intercity.
Maar voor diegenen, die na Wierden of Almelo met Blauwnet verder reizen is Blauwnet de beste keuze, zeker gezien de krappe overstap in Wierden op de 7900 naar Zwolle en de 17900 in Almelo


Dick van den Hoven
 

19-12-2018 15:34:21
broek53
broek53
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 14:59:13 https://www.somda.nl/forum/19620/p697062/): Nou je mag willen wat je wilt. Voor mij heeft de hele 7000 dezelfde uitstraling als de Vechtdallijn in de laatste NS jaren. We doen het omdat het mot, niet omdat we het leuk vinden. En misschien vind jij DDAR super materieel, maar ik heb er maar één woord voor: bagger. Bij elkaar geraapt spul dat eigenlijk al op de slooplijst stond.
Materieel waarbij keer op keer de deur blijft hangen en je er een flinke schop of dreun tegen moet geven, is geen service.
En dat gedoe in Almelo heeft NSR aan zichzelf te danken. Niemand heeft gezegd dat ze tot Almelo moesten rijden. NSR had ook gewoon door kunnen blijven rijden tot Enschede. De vraag is maar wat duurder is. Leeg mat in Hengelo laten keren is ook niet goedkoop. Ik heb geen enkele bewondering voor die "geweldige" logistieke operatie.
Het is duidelijk: aanbesteding vindt plaats als wraakactie op NS. Mooie objectieve drijfveer. Zoals ik al zei: alles is emotie tegenwoordig.
 

19-12-2018 16:24:03
dvdhoven
dvdhoven
Pardon? Een wraakactie? Waar haal je dat vandaan?
Waarde collega, ik ondervind regelmatig last van het beleid van mijn ex werkgever, die ik 40 jaar trouw heb gediend. Is het dan raar, dat ik blij wordt van mogelijkheden om de situatie in het oosten des lands te verbeteren. Als mijn ex werkgever te beroerd is om een fatsoenlijke service te leveren, ja dan moet een ander maar inspringen. Tot voor enkele jaren kon ik vanuit Deventer Colmschate rechtstreeks Enschede en Hengelo bereiken. Nu mag ik in Almelo bijna een half uur wachten en daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik heb een ander spoorbedrijf mee gemaakt en jij ook. We zijn beiden op dezelfde manier bij NS begonnen.


Dick van den Hoven
 

19-12-2018 16:28:13
Trainplaza
Trainplaza
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 14:59:13 https://www.somda.nl/forum/19620/p697062/): ...En misschien vind jij DDAR super materieel, maar ik heb er maar één woord voor: bagger....


Helemaal mee eens! Je zal mij nooit horen zeggen dat DD-AR fijn materieel is. Maar door de beperkte perronlengte in Almelo is dit wel de meeste capaciteit die men kan inzetten. Als je elke spits met een losse SLT-6 aan komt zetten heb je gegarandeerd achterblijvers... en dat wil je natuurlijk ook niet!
 

19-12-2018 16:31:01
selivio
selivio
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 16:24:03 https://www.somda.nl/forum/19620/p697069/): Pardon? Een wraakactie? Waar haal je dat vandaan?
Waarde collega, ik ondervind regelmatig last van het beleid van mijn ex werkgever, die ik 40 jaar trouw heb gediend. Is het dan raar, dat ik blij wordt van mogelijkheden om de situatie in het oosten des lands te verbeteren. Als mijn ex werkgever te beroerd is om een fatsoenlijke service te leveren, ja dan moet een ander maar inspringen. Tot voor enkele jaren kon ik vanuit Deventer Colmschate rechtstreeks Enschede en Hengelo bereiken. Nu mag ik in Almelo bijna een half uur wachten en daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik heb een ander spoorbedrijf mee gemaakt en jij ook. We zijn beiden op dezelfde manier bij NS begonnen.


Aanbestedingen op het spoor en verbeteringen, voor de buitenwereld wellicht(en dat niet eens), maar verbeteringen? Nee niet echt. De regionale vervoerders doen het maar voor 1 ding, en nee dat is niet de reiziger....
 

19-12-2018 17:18:57
icened
icened
Quote
Trainplaza (wo 19 dec 2018 12:46:22 https://www.somda.nl/forum/19620/p697054/):

Veel regionale lijnen zijn aanbesteed omdat NS ze nogal verwaarloosde... Denk aan de Valleilijn, Merwedelingelijn enzovoort. Maar op de sprinterseries tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden rijdt men met ICMm's, nota bene ongeveer het meest comfortabele (intercity!)materieel wat de NS heeft. Vanaf april gaan er SNG's rijden. Misschien gaat het zitcomfort er iets op achteruit, maar wifi, toiletten enzovoort zijn nog steeds aanwezig. Ik snap dus niet waarom NS daar weg zou moeten...

Arriva kennende gaat het alleen om het geld, en gaan ze met veel te korte treinen rijden als ze eventueel in de toekomst deze sprinterdiensten mogen verzorgen...


Aan het NS treinmaterieel zal het niet liggen. Het zijn de comfortabelste Sprinters die je kunt wensen op een Sprinterverbinding.

Heb zelf meer het idee dat de politiek al een tijd speelt met het idee van een aanbesteding van Sprinter in Noord Nederland. Lees al vele jaren over overname Sprinter dienst Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Zowel in regionale bladen (kom zelf uit Zwolle) als internet/sociale media.

Maar zien of het echt gaat gebeuren. Er waren immers vier opties voor herindelen van HRN & HSL. Zijn er meer Sprinterdiensten die aanbesteed zullen worden? Afgezien van de Sprinter diensten die inmiddels al genoemd zijn.

Laatst bewerkt door icened op 19-12-2018 17:19
 

19-12-2018 17:31:38
wouterder
wouterder
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 14:01:15 https://www.somda.nl/forum/19620/p697060/):
Verder is bij Apeldoorn - Enschede de kans groot dat er nieuw materieel zoals Flirts gaan rijden en is de lijn eindelijk niet meer het afvoerputje van NSR.

Dat hoop ik toch niet. Die DD-AR treinstellen puilen uit in de spits, mag op z'n minst wel iets gelijkswaardigs voor terugkomen (Stadler KISS, Bombardier Twindexx enz).

Laatst bewerkt door wouterder op 19-12-2018 17:32
 

19-12-2018 17:39:11
chris24
chris24
Quote
icened (wo 19 dec 2018 17:18:57 https://www.somda.nl/forum/19620/p697075/):
Quote
Trainplaza (wo 19 dec 2018 12:46:22 https://www.somda.nl/forum/19620/p697054/):

Veel regionale lijnen zijn aanbesteed omdat NS ze nogal verwaarloosde... Denk aan de Valleilijn, Merwedelingelijn enzovoort. Maar op de sprinterseries tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden rijdt men met ICMm's, nota bene ongeveer het meest comfortabele (intercity!)materieel wat de NS heeft. Vanaf april gaan er SNG's rijden. Misschien gaat het zitcomfort er iets op achteruit, maar wifi, toiletten enzovoort zijn nog steeds aanwezig. Ik snap dus niet waarom NS daar weg zou moeten...

Arriva kennende gaat het alleen om het geld, en gaan ze met veel te korte treinen rijden als ze eventueel in de toekomst deze sprinterdiensten mogen verzorgen...


Aan het NS treinmaterieel zal het niet liggen. Het zijn de comfortabelste Sprinters die je kunt wensen op een Sprinterverbinding.

Heb zelf meer het idee dat de politiek al een tijd speelt met het idee van een aanbesteding van Sprinter in Noord Nederland. Lees al vele jaren over overname Sprinter dienst Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Zowel in regionale bladen (kom zelf uit Zwolle) als internet/sociale media.

Maar zien of het echt gaat gebeuren. Er waren immers vier opties voor herindelen van HRN & HSL. Zijn er meer Sprinterdiensten die aanbesteed zullen worden? Afgezien van de Sprinter diensten die inmiddels al genoemd zijn.
wat ik uit diverse kanalen begrepen hebt binnen NSR en politiek gaan naast de genoemde series Amsterdam C - Enkhuizen in zijn geheel aanbesteed worden en ook Door mijn genomde 3400, 4800 en 5400. Ik verwacht zelf nog meer trajecten buiten de randstad.
 

19-12-2018 18:09:34
Oldskool
Oldskool
Geloof je het zelf? %08% NS gaat een karrenvracht aan nieuw materieel aanschaffen, maar ondertussen de wetenschap hebben dat trajecten in de aanbesteding gaan? Zo gek zullen ze toch niet zijn daar in het HGB lijkt mij %08%  

19-12-2018 18:12:34
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Oldskool (wo 19 dec 2018 11:31:15 https://www.somda.nl/forum/19620/p697046/): Zwolle idem dito.


Keolis sprinter komt tegenwoordig vaak in de ochtend op spoor 8 aan in Zwolle waardoor richting de trap het stelletje staat dat terug gaat naar Enschede.

De laatste keer mocht ik in Enschede ook een ICM-8 voorbij lopen omdat NS een 3tje naar de Randstad wel genoeg vond...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2018 18:24:54
cuneo56
cuneo56
Quote
chris24 (wo 19 dec 2018 17:39:11 %wat ik uit diverse kanalen begrepen hebt binnen NSR en politiek gaan naast de genoemde series Amsterdam C - Enkhuizen in zijn geheel aanbesteed worden en ook Door mijn genomde 3400, 4800 en 5400. Ik verwacht zelf nog meer trajecten buiten de randstad.


En zie wat je krijgt als er geen vakmensen over de besluiten gaan.
Politiek en Prorail besluiten om het aantal sporen te Amsterdam Centraal te verminderen.
Hierdoor moeten er nog meer als nu treindiensten aan beide kanten worden doorgekoppeld ( heet het ook niet voor niets dan een doorgangs station).
En vervolgens gaan we treindiensten apart aanbesteden zodat er weer meer gekeerd moet worden wat juist de al verminderde capaciteit nog meer beperkt!
 

19-12-2018 18:30:14
Oldskool
Oldskool
Quote
jelmerrr (wo 19 dec 2018 18:12:34 https://www.somda.nl/forum/19620/p697081/):
Quote
Oldskool (wo 19 dec 2018 11:31:15 https://www.somda.nl/forum/19620/p697046/): Zwolle idem dito.


Keolis sprinter komt tegenwoordig vaak in de ochtend op spoor 8 aan in Zwolle waardoor richting de trap het stelletje staat dat terug gaat naar Enschede.

De laatste keer mocht ik in Enschede ook een ICM-8 voorbij lopen omdat NS een 3tje naar de Randstad wel genoeg vond...
Kijk even bij Arriva
 

19-12-2018 18:50:33
spurt2244
spurt2244
Quote
dvdhoven (wo 19 dec 2018 15:10:59 https://www.somda.nl/forum/19620/p697065/): Ik heb al vaker gezegd dat je beide tariefsoorten voor de 7000 moet hanteren. Waarom er altijd maar 1 tariefsoort wordt gehanteerd, is voor mij een raadsel. Kijk eens naar Duitsland, waar je meerdere tariefsoorten kan gebruiken voor één en dezelfde trein.
In westelijke richting is voor de overstappers in Deventer natuurlijk het NS tarief het beste, in oostelijke richting is dat voor diegenen, die na Almelo verder reizen met de NS intercity.
Maar voor diegenen, die na Wierden of Almelo met Blauwnet verder reizen is Blauwnet de beste keuze, zeker gezien de krappe overstap in Wierden op de 7900 naar Zwolle en de 17900 in Almelo


Niks verschillende paaltjes/poortjes, tariefsoorten en omchecken. Alle vervoerders moeten het eens doen met de zelfde poort en paal.
 

19-12-2018 18:54:52
marciekemp
marciekemp
Hoe komt iedereen er hier (en ook de pers) bij dat er een kamer besluit is genomen... er is namelijk helemaal geen vergadering in de 2e kamer geweest waarin dat is besloten.. er is alleen een motie aangenomen waarin de kamer de regering verzoekt om voorbereidingen te treffen mocht er besloten worden deze lijnen aan te besteden dat dit ook zo snel mogelijk kan gebeuren.

Het is dus nog niet zeker dat ze ook daadwerkelijk aanbesteed gaan worden
 

19-12-2018 19:14:16
phantom
phantom
Quote
Trainplaza (wo 19 dec 2018 14:33:16 https://www.somda.nl/forum/19620/p697061/): NS heeft weinig keus omdat de infrastructuur het verder niet toelaat...

Daar mogen ze dan pr**srail voor op de vingers tikken met hun sanerings waanzin.
Daar is de slogan minder is meer(ellende),maar dat laatste vertellen ze dr niet bij %08%%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-12-2018 19:17:59
Trainplaza
Trainplaza
Quote
phantom (wo 19 dec 2018 19:14:16 https://www.somda.nl/forum/19620/p697091/):
Quote
Trainplaza (wo 19 dec 2018 14:33:16 https://www.somda.nl/forum/19620/p697061/): NS heeft weinig keus omdat de infrastructuur het verder niet toelaat...

Daar mogen ze dan pr**srail voor op de vingers tikken met hun sanerings waanzin.
Daar is de slogan minder is meer(ellende),maar dat laatste vertellen ze dr niet bij %08%%03%


Dat sowieso! Maar een eventuele nieuwe vervoerder moet het alsnog met dezelfde infrastructuur gaan doen...

Quote
chris24 (wo 19 dec 2018 17:39:11 https://www.somda.nl/forum/19620/p697078/): Wat ik uit diverse kanalen begrepen hebt binnen NSR en politiek gaan naast de genoemde series Amsterdam C - Enkhuizen in zijn geheel aanbesteed worden en ook Door mijn genomde 3400, 4800 en 5400. Ik verwacht zelf nog meer trajecten buiten de randstad.


Túúrlijk, krijgen we dit weer. Zandvoort heeft in de zomer en met evenementen (Zoals de Jumbo racedagen) gewoon veel meer treinen/capaciteit nodig dan in de wintermaanden. NS kan in de zomer materieel wat vrijgekomen is uit de rest van het land gebruiken om extra naar Zandvoort te rijden. Als hier een regionale vervoerder met eigen materieelpark(je) gaat rijden kunnen zij nóóit genoeg capaciteit leveren, of een groot deel van het materieel staat van september tot juni te niksen... Zo fijn altijd als mensen die nauwelijks verstand hebben van de spoorsector (Lees: Overheden) zich er wel mee gaan bemoeien en het daardoor voor de reiziger ook nog onaangenamer maken...

Laatst bewerkt door Trainplaza op 19-12-2018 19:23
 

19-12-2018 19:54:27
broek53
broek53
Broodjes aap genoeg hier.  

19-12-2018 20:19:04
jordibont
jordibont
Laten we even vooropstellen dat zowel de NS alle treinen laten rijden als het HRN verder aan te besteden niet het volledige antwoord kan zijn. Het belangrijkste voor alle concessies, of ze nou onderhands gegund worden of niet, is dat de concessieverlener de vervoerder goed in de gaten blijft houden of de concessie wel goed wordt uitgevoerd. Een schoolvoorbeeld (uit het buitenland) is in de UK de zogenaamde East coast Intercity concessie die voor het einde van de termijn van Virgin werd afgepakt vanwege mismanagement, maar ook hier heeft Arriva een boete opgelegd gekregen van de provincie Groningen. De originele HSL concessie is natuurlijk hoe het niet moet, het is natuurlijk niet uit te leggen waarom de NS een torenhoge betalingsachterstand voor de HSL van het ministerie als het ware kwijtgescholden gekregen heeft.

Daarom is het eigenlijk het belangrijkste dat de concessieverlener de eisen voor welke vervoerder dan ook duidelijk maakt, ook de NS kan 4x per uur Hlm-Utg-Amr of altijd 2x per uur (Gs-Rsd-)Tbu-Ehv-Wt met betere service en onderliggende visgraat organiseren als ze dat verplicht worden. Tegelijkertijd kan ook Arriva of Qbuzz dezelfde wanprestaties als NS leveren als de concessieverlener slaapt. De controle is dus alles.

Daarnaast denk ik ook wel dat Arriva e.a. zelfs al zouden ze al het rijdend personeel volgens de NS-cao zou betalen, dat ze het nog steeds goedkoper doen dan NS.
 

19-12-2018 20:28:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (wo 19 dec 2018 13:08:16 https://www.somda.nl/forum/19620/p697057/): Het materieel was op de momenten dat de lijnen werden aanbesteed weliswaar niet nieuw meer, maar toch nog (lang) niet aan het einde van de levensduur. Het stond en staat nu weg te roesten terwijl het op een koper wacht...
Dus volgens jou was Plan V in 2007 nog niet aan het einde van de levensduur?! Volgens mij was het daar toen toch wel een aardig eindje voorbij al.

De laatste investering in de NS-tijd op de MerwedeLingeLijn was er al zo'n beetje toen ProRail nog niet eens bestond: de elektrificatie begin jaren '90. Maar die was al zo'n 15 jaar geleden rond het moment van aanbesteden.
NS had daar begin deze eeuw plannen om op delen van het traject maar helemaal geen treinen te rijden in de avonduren en het weekend wat na de aanbesteding jaren behoud van het voorzieningenniveau opleverde en later uitbreiding (en die treinen zijn allesbehalve leeg).

Eenmansbediening was er daar overigens al voor de aanbesteding, erna kwam de vaste conducteur op de trein er juist terug.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-12-2018 20:43:38
broek53
broek53
Zo is het, joh. NS moet gewoon materieel na 10 jaar afschrijven en wegdoen, anders staat er altijd wel ergens een Calimero op die begint te jammeren over sloopmaterieel en afvoerputjes.
Ik word hier wel zo ontzettend gaar van.
 

19-12-2018 21:09:04
Trainplaza
Trainplaza
Quote
broek53 (wo 19 dec 2018 20:43:38 https://www.somda.nl/forum/19620/p697098/): Zo is het, joh. NS moet gewoon materieel na 10 jaar afschrijven en wegdoen, anders staat er altijd wel ergens een Calimero op die begint te jammeren over sloopmaterieel en afvoerputjes.
Ik word hier wel zo ontzettend gaar van.


Plan V was in 2007 al ietsje ouder dan 10 jaar . Maar materieel na 10 jaar wegdoen kan nooit een goede oplossing zijn; Het kost meer geld en het is slechter voor het milieu. Gelukkig streeft de NS ernaar om treinen zeker 30 jaar mee te laten gaan (Onder andere door te moderniseren). Maar ook op de Emmerlijn reed NS de laatste jaren met Plan V, die toen (5 jaar na de MLL) een behoorlijke leeftijd hadden...

Regionale vervoerders zijn zeker geen slecht idee, want op spoorlijnen die NS behoorlijk verwaarloosde is de frequentie vaak fors omhoog gegaan sinds daar een regionale vervoerder rijdt. Onder andere de Valleilijn lijkt haast aan haar succes onder te gaan. Maar op het hoofdrailnet is hier geen sprake van, omdat dit gewoon de belangrijkste trajecten van de NS zijn. Dus waarom zou je ze willen aanbesteden?
 

19-12-2018 21:12:19
thom
thom
Ja, maar die frequentie verhoging komt niet omdat NS er niet meer rijdt, maar omdat er een flinke subsidie tegenover staat... Die treinen kan NS je ook aanbieden als je hun het geld toeschuift.

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2018 21:12
 

19-12-2018 21:45:39
rogier
rogier
Als er bij vervoerder N een substantieel deel van de concessiebijdrage benodigd is voor het invullen van Sodoku's, klagen over je werkgever en het garanderen van de veiligheid in de 1e klasse of lege cabine, terwijl die activiteiten bij vervoerders A, C, S en K niet worden uitgevoerd omdat ze niet bijdragen aan de te leveren dienst, kan vervoerder N voor hetzelfde geld nooit een vergelijkbare dienst leveren als de andere vervoerders.


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-12-2018 21:46:36
icened
icened
Plaats even een berichtje tussendoor. Lees in nieuwste editie van Rail Magazine het volgende:

De andere twee trajecten die werden onderzocht, Apeldoorn - Enschede en Breda - Dordrecht, kregen een negatief advies omdat het spoor daar te druk is. Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) neemt pas in 2020 een definitief besluit over een aanbestedingsprocedure.
 

19-12-2018 21:52:49
AJT
AJT
Het is mij vorige week woensdag niet gelukt bij de algemene ledenvergadering van het CDA Fryslan, ondanks steun van verschillende besturen en statenleden, om het CDA tegen de aanbesteding Leeuwarden-Meppel te laten zijn. Ik heb een schema met 20 punten gemaakt waarom aanbesteding geen goed idee was, maar het hoofdbestuur hield vast aan het standpunt en kreeg een nipte meerderheid van de zaal mee. Ik kreeg veel steun, maar net niet genoeg.  

19-12-2018 22:16:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
chris24 (wo 19 dec 2018 17:39:11 https://www.somda.nl/forum/19620/p697078/): wat ik uit diverse kanalen begrepen hebt binnen NSR en politiek gaan naast de genoemde series Amsterdam C - Enkhuizen in zijn geheel aanbesteed worden en ook Door mijn genomde 3400, 4800 en 5400. Ik verwacht zelf nog meer trajecten buiten de randstad.
Ik zou je kanalen is laten nakijken want hier klopt dus helemaal niks van.%03%


MCN ASD
 

19-12-2018 22:42:55
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AJT (wo 19 dec 2018 21:52:49 https://www.somda.nl/forum/19620/p697105/): Het is mij vorige week woensdag niet gelukt bij de algemene ledenvergadering van het CDA Fryslan, ondanks steun van verschillende besturen en statenleden, om het CDA tegen de aanbesteding Leeuwarden-Meppel te laten zijn. Ik heb een schema met 20 punten gemaakt waarom aanbesteding geen goed idee was, maar het hoofdbestuur hield vast aan het standpunt en kreeg een nipte meerderheid van de zaal mee. Ik kreeg veel steun, maar net niet genoeg.


Ter lering en vermaak; welke 20 punten heb je voorgedragen?
 

19-12-2018 23:01:31
daniel81
daniel81
En wat maakt dan dat men desondanks toch aanbesteding wil? Puur het feit dat het zeggenschap aan de provincie geeft?  

19-12-2018 23:06:32
AJT
AJT
Als de sprinters bij de NS blijven, dan mogen intercity’s stoppen op de tussengelegen (sprinter)stations. Als een sprinter uitvalt, zal de intercity op alle tussengelegen stations kunnen stoppen. Dat kan niet als de sprinter wordt aanbesteed, want dan heeft slechts die vervoerder het recht om te stoppen op bijvoorbeeld Wolvega.
2. Twee verschillende vervoerders leidt tot extra in en uitchecken. Nu kan men nog van Amsterdam naar Wolvega met eenmaal in- en uitchecken. Dat gaat veranderen als er een tweede vervoerder bij komt. Wie in Meppel of Zwolle vergeet om in en uit te checken, reist tussen Zwolle en Amsterdam zwart. Dit leidt tot boetes.
3. Extra in en uitchecken leidt tot rennen in Leeuwarden. De intercity naar Zwolle vertrekt om .46 vanaf spoor 3. Moet je naar Heerenveen, dan heb je nog 2,5 minuut om opnieuw in en uit te checken (men reist immers met een andere vervoerder) en moet het hele stuk naar spoor 5a lopen. Veel mensen halen dat niet.
4. Er is te weinig ruimte in Heerenveen om (rolstoelvriendelijke) poortjes voor twee vervoerders in te richten.
5. De NS zet vanaf medio 2019 fonkelnieuwe treinen (van het type SNG) in tussen Meppel en Leeuwarden. Dit zijn lage vloertreinen met Wifi, een toilet, stopcontacten en een USB aansluiting, ook in de 2e klas. Deze blijven er rijden als er niet wordt aanbesteed.
6. NS heeft toegezegd in 2021 de Intercity’s door te laten rijden in Steenwijk. Als een andere vervoerder de Sprinters krijgt, zal de NS waarschijnlijk in Steenwijk willen blijven stoppen uit concurrentieoverwegingen om zo zelf meer reizigers te vervoeren. Het schrappen van de intercitystop in Steenwijk levert minimaal 2 minuten reistijdwinst op. Dit betekent een twee minuten later vertrek uit Leeuwarden, dus krijgen de stations aan de lijnen naar Harlingen een tweede reismogelijkheid per uur van en naar de Randstad en zijn mensen tussen Leeuwarden en Sneek 20 minuten sneller in het westen, mensen vanuit Sneek-Stavoren zelfs 30 minuten. Door het twee a drie minuten latere vertrek uit Leeuwarden van die IC, is die trein haalbaar vanuit de treinen uit Harlingen en Sneek.
7. Vervalt de stop in Steenwijk niet, met het doortrekken van de sprinters naar Zwolle vervalt bij geen aanbesteding het argument om 2x per uur de IC te laten stoppen in Meppel. Hiermee kan een van de twee intercity’s tweemaal stoppen ( in Heerenveen en Steenwijk of Meppel), wat voldoende is om de onder 6 beschreven positieve effecten te doen optreden.
8. De overstap in Leeuwarden tussen de Sneltrein uit Buitenpost en de Intercity naar Zwolle wordt haalbaar als een stop tussen Heerenveen en Zwolle wordt geschrapt en het project ESGL Leeuwarden-Groningen is afgerond.
9. Als de NS mag blijven rijden is dit goedkoper voor de reiziger.
NS hanteert voor de prijs van een treinkaartje een degressief tarief, commerciële vervoerders een progressief tarief. In Limburg zijn de sprinters (Roermond-Maastricht) aanbesteed. Hieronder is een tabel opgenomen met de prijsverschillen tussen de vervoerders geldend in 2018. Zulke prijsverschillen gaan optreden als de Friese sprinters ook worden aanbesteed.
10. Als er een andere vervoerder voor de sprinters komt, dan stoppen de vroege en de late Intercity’s niet meer op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega, want de NS verliest het recht dan om daar te mogen stoppen.
11. Als de NS de sprinters mag houden zonder aanbesteding, bestaat de kans dat de sprinter wordt doorgetrokken naar Amsterdam Centraal. Die kans bestaat niet als een andere vervoerder de sprinters mag rijden.
12. Als Groningen-Zwolle wel wordt aanbesteed, en Leeuwarden-Zwolle niet, is er een hele grote kans dat er tweemaal per uur een sprinter van Amsterdam naar Leeuwarden gaat. Wordt ook Groningen-Zwolle niet aanbesteed, dan bestaat de kans dat er een sprinter Groningen-Amsterdam en een Leeuwarden-Amsterdam komt.
13. Beide stoptreinen worden als er wordt aanbesteed betaald door provincie, nu rijdt de NS er een gratis als onderdeel van de huidige Hoofdrailnetconcessie. Voor de ander krijgt de NS een bijdrage van €1.589.265,- per jaar.
14. We kunnen ook bij het Rijk gaan lobbyen om de NS te verplichten de tweede sprinter per uur, per ingaande nieuwe hoofdrailnetconcessie ( in 2025), zelf te laten betalen. Dat is ook gebeurd met de sprinters Ede-Wageningen-Arnhem. Dan kost het Fryslân helemaal niets.
15. Als een andere vervoerder op de lijn komt, en op Zwolle-Groningen, dan moet er een treinenvloot worden aangekocht voor twee lijnen. Private vervoerders willen winst maken, dus die kopen zo weinig mogelijk treinen in en hebben een kleine reserve. Als er een paar treinen stuk gaan, dan is er al een materieeltekort. De NS heeft een grote vloot, en een grote reserve.
16. Als de nieuwe vervoerder extra (of langere) treinen nodig heeft, dan betaalt de provincie (een deel van) de kosten, die per treinstel in de miljoenen lopen. Als NS extra treinen nodig heeft, betalen zij ze zelf.
17. Om 4 treinen per uur te kunnen rijden zijn recent de onderstations tussen Meppel en Leeuwarden aangepast voor 11,6 miljoen euro. Als er een andere vervoerder komt te rijden, dan zullen ze naar verwachting rijden met treinen met een vermogen van 3000 Kwh. De NS rijdt nu de sprinterdienst met treinen die gemiddeld 1500 Kwh verbruiken. De treinen van de andere vervoerder zullen dus de bovenleiding leegtrekken en dat vergt nieuwe investeringen in de onderstations.
18. Aan het einde van het Reuzenevenement in Leeuwarden, was er een storing te Meppel. Er mocht maar over een spoor worden gereden. ProRail verdeelt de capaciteit op het spoor eerlijk over de vervoerders. Als er een andere vervoerder voor de sprinters komt, dan kan het zijn dat de uitpuilende intercity van/naar Leeuwarden moet wachten op een sprinter. Zo duurt het verwerken van een grote mensenmassa langer.
19. De NS heeft conducteurs met goede arbeidsvoorwaarden die BHV’er zijn. Controleurs van Arriva zijn jaloers op de arbeidsvoorwaarden van hun collega’s. Arriva heeft geen conducteurs maar controleurs, die niet op elke trein aanwezig zijn en minder betaald krijgen.
20. De treinen die NS vanaf medio 2019 gaat inzetten tussen Leeuwarden en Meppel maken minder geluid dan de treinen die commerciële vervoerders heden ten dage in Europa inzetten.
21. Die andere vervoerder is in het geval van Arriva een dochter van de Deutsche Bundesbahn, Keolis is een dochter van de Franse spoorwegen en datzelfde geldt voor Connexxion. De NS is een NV, voor 100% in handen van de Nederlandse Staat.
22. Wie betaalt het opstelspoor in Leeuwarden mocht er een andere vervoerder komen?
 

19-12-2018 23:07:39
AJT
AJT
Quote
daniel81 (wo 19 dec 2018 23:01:31 https://www.somda.nl/forum/19620/p697108/): En wat maakt dan dat men desondanks toch aanbesteding wil? Puur het feit dat het zeggenschap aan de provincie geeft?


Ja, precies dat. Daar heb ik nog gehakt van willen maken, maar dat mocht niet meer.
 

19-12-2018 23:46:57
sjoerd
sjoerd
@ trainplaza quote:
Regionale vervoerders zijn zeker geen slecht idee, want op spoorlijnen die NS behoorlijk verwaarloosde is de frequentie vaak fors omhoog gegaan sinds daar een regionale vervoerder rijdt. Onder andere de Valleilijn lijkt haast aan haar succes onder te gaan. Maar op het hoofdrailnet is hier geen sprake van, omdat dit gewoon de belangrijkste trajecten van de NS zijn. Dus waarom zou je ze willen aanbesteden? unquote.
Het is wel handig als je het commentaar leest en niet bij voorbaat op je standpunt blijft staan. Zo te merken is de historie een zwart gat. Je mag van mij best voorkeur hebben voor de regionale of nationale vervoerders, maar de feiten niet willen kennen is lastig.
 

20-12-2018 03:02:18
AlexNL
AlexNL
Quote
jordibont (wo 19 dec 2018 20:19:04 https://www.somda.nl/forum/19620/p697094/): Laten we even vooropstellen dat zowel de NS alle treinen laten rijden als het HRN verder aan te besteden niet het volledige antwoord kan zijn. Het belangrijkste voor alle concessies, of ze nou onderhands gegund worden of niet, is dat de concessieverlener de vervoerder goed in de gaten blijft houden of de concessie wel goed wordt uitgevoerd. Een schoolvoorbeeld (uit het buitenland) is in de UK de zogenaamde East coast Intercity concessie die voor het einde van de termijn van Virgin werd afgepakt vanwege mismanagement, maar ook hier heeft Arriva een boete opgelegd gekregen van de provincie Groningen. De originele HSL concessie is natuurlijk hoe het niet moet, het is natuurlijk niet uit te leggen waarom de NS een torenhoge betalingsachterstand voor de HSL van het ministerie als het ware kwijtgescholden gekregen heeft.



Om hier even op in te springen: de reden voor het vroegtijdig beëindigen van de Virgin Trains East Coast-franchise was dat er niet meer kon worden voldaan aan contractueel overeengekomen financiële verplichtingen. Volgens de commissie die de gang van zaken rond VTEC heeft onderzocht hebben zowel VTEC zelf als de Britse overheid schuld aan het falen van de franchise. (https://www.railwaygazette.com/news/news/uk/single-view/view/shared-blame-for-virgin-trains-east-coast-franchise-failure.html)

VTEC scoorde prima op klanttevredenheid en heeft in de 3 jaar dat ze hebben bestaan een flink bedrag afgetikt aan de Britse overheid. Ten tijde van de aanbesteding was men bij echter te optimistisch, en werd er een overeenkomst gesloten waarin stond dat VTEC steeds meer zou gaan betalen, er werd onvoldoende rekening gehouden met een kans op achterblijvende reizigersaantallen.

Vele jaren geleden verkeerde NS Hispeed in een vergelijkbare situatie. De Nederlandse overheid koos echter voor een heel andere aanpak.
 

20-12-2018 06:57:05
mdeen
mdeen
Quote
selivio (wo 19 dec 2018 16:31:01 https://www.somda.nl/forum/19620/p697071/):

Aanbestedingen op het spoor en verbeteringen, voor de buitenwereld wellicht(en dat niet eens), maar verbeteringen? Nee niet echt. De regionale vervoerders doen het maar voor 1 ding, en nee dat is niet de reiziger....

En NS is daarin anders? NS is de grote reizigersvriendelijke vervoerder?
Nee, die doen het ook alleen maar voor de winst en de overheid heeft zelfs een extra voordeel als NS meer winst maakt. NS doet ook alleen maar wat voor de reiziger omdat het in de concessie staat.
NS ver#$#$ de reiziger net zo hard (of net zo min) als de andere vervoerders.
 

20-12-2018 08:33:14
treinfan
treinfan
@AJT duidelijke lijst. Betreffende punten 9 en 17, denk ik dat deze te vermijden zijn door hierover regels vast te leggen in de concessie.  

20-12-2018 10:51:43
Jmsz
Jmsz
Quote
nsnoord (wo 19 dec 2018 13:02:04 https://www.somda.nl/forum/19620/p697056/): Waarom gaat iedereen vanuit dat de Arriva de sprinterdienst overneemt, Qbuzz enz bestaan ook nog, word eens tijd dat Arriva weer kleiner word. Word al misselijk van de arrogante kwal van Arriva


Als ik het goed begrepen heb zit het rijden van deze treinen reeds in een optie van de concessie die Arriva na 2020 in Noord Nederland gaat rijden. Opdrachtgevers Groningen en Friesland en ik vermoed ook Drenthe als overlegpartner, hebben hierin vooruitgedacht om verdere versplintering te voorkomen. Komt er dus op neer dat als het rijk het verzorgen van deze treindienst bij de provincie neerlegt deze automatisch bij Arriva wordt ondergebracht onder nu al vaststaande voorwaarden over kwaliteit en beloning.
 


20-12-2018 13:03:57
sjoerd
sjoerd
@ mdeen: Zo erg is het niet. Akkoord: een bedrijf moet voortbestaan en dan gooit het er zakelijk niet met de pet naar, maar er is ook nog zoiets als een missie of visie.
Maar bij geen enkele organisatie gaat het alleen om de centen, of je nu een school neemt, een supermarkt of een vervoerder: mensen doen hun werk, als ze er tenminste bevrediging in vinden, niet alleen voor de poen, maar omdat ze iets van hun werk willen maken.
Weliswaar is het jammer dat het personeel daar in sommige organisaties in wordt gefrustreerd. Als leidinggevende heb je dus de taak om je leerlingen, studenten, en personeel uit te dagen en te waarderen om wie ze zijn, wat ze kunnen en vooral ook wat ze bedenken. Dat laatste komt helaas vaak het minst tot zijn recht.

Laatst bewerkt door sjoerd op 20-12-2018 13:04
 

20-12-2018 17:46:48
jeanne
jeanne
Quote
Jmsz (do 20 dec 2018 10:51:43 https://www.somda.nl/forum/19620/p697132/): Als ik het goed begrepen heb zit het rijden van deze treinen reeds in een optie van de concessie die Arriva na 2020 in Noord Nederland gaat rijden. Opdrachtgevers Groningen en Friesland en ik vermoed ook Drenthe als overlegpartner, hebben hierin vooruitgedacht om verdere versplintering te voorkomen. Komt er dus op neer dat als het rijk het verzorgen van deze treindienst bij de provincie neerlegt deze automatisch bij Arriva wordt ondergebracht onder nu al vaststaande voorwaarden over kwaliteit en beloning.


Dit kan naar mijn mening niet het geval zijn en als dat wel het geval is kon dat t.z.t nog wel eens op het bordje van de mededingsautoriteit landen. Er is (nog) geen PvE gemaakt voor deze lijnen, laat staan dat er een tender uitgeschreven is! Het is in mijn beleving meer dat sommige (politieke) figuren hun voorkeur hebben laten blijken en daar is NS bijvoorbaat al de gebeten hond om het maar even plastisch uit te drukken.


Jeanne Kok
 

20-12-2018 18:28:55
chris24
chris24
Quote
jeanne (do 20 dec 2018 17:46:48 https://www.somda.nl/forum/19620/p697149/):
Quote
Jmsz (do 20 dec 2018 10:51:43 https://www.somda.nl/forum/19620/p697132/): Als ik het goed begrepen heb zit het rijden van deze treinen reeds in een optie van de concessie die Arriva na 2020 in Noord Nederland gaat rijden. Opdrachtgevers Groningen en Friesland en ik vermoed ook Drenthe als overlegpartner, hebben hierin vooruitgedacht om verdere versplintering te voorkomen. Komt er dus op neer dat als het rijk het verzorgen van deze treindienst bij de provincie neerlegt deze automatisch bij Arriva wordt ondergebracht onder nu al vaststaande voorwaarden over kwaliteit en beloning.


Dit kan naar mijn mening niet het geval zijn en als dat wel het geval is kon dat t.z.t nog wel eens op het bordje van de mededingsautoriteit landen. Er is (nog) geen PvE gemaakt voor deze lijnen, laat staan dat er een tender uitgeschreven is! Het is in mijn beleving meer dat sommige (politieke) figuren hun voorkeur hebben laten blijken en daar is NS bijvoorbaat al de gebeten hond om het maar even plastisch uit te drukken.
Jou vermoedens kloppen bij het CDA, VVD en D’66 hebben enkele kamerleden, invloed bij Arriva.
 

20-12-2018 18:57:22
jeanne
jeanne
Quote
chris24 (do 20 dec 2018 18:28:55 https://www.somda.nl/forum/19620/p697150/): Jou vermoedens kloppen bij het CDA, VVD en D’66 hebben enkele kamerleden, invloed bij Arriva.

Deze politici hebben geen invloed op Arriva, als dat waar zou zijn dan hadden we echt wel een probleem. Ik zou dat anders zeggen; Ze hebben zich door Arriva aardig laten inpalmen door verhalen van Hettinga en de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Ze laten ook geen moment ongelegen om NS als de grote boze wolf verdomhoekje te zetten.


Jeanne Kok
 

20-12-2018 23:09:39
Daniel1
Daniel1
Maar toch zijn Hettinga (Arriva) en Johannes Kramer (gedeputeerde spoor, Fryslân) behoorlijk goede vriendjes...  

21-12-2018 09:45:48
AJT
AJT
Johannes Kramer is van de Fryske Nasjonale Partij.  

22-12-2018 00:24:05
ajwkam
ajwkam
Quote
broek53 (wo 19 dec 2018 10:47:38 https://www.somda.nl/forum/19620/p697039/): De tweede kamer heeft een betreffende motie gisteren aangenomen, ook voor Apeldoorn - Enschede. Zo sluipt langzamerhand alsnog de concurrentie om (de ruimte op) het spoor de gelederen binnen. Enfin, het scheelt NS op zijn minst een complete bestelling aan Sprinters Nieuwe of Nog Nieuwere Generatie. Verder valt er niets positiefs over te melden, natuurlijk.

Ja, want niemand kan natuurlijk tippen aan de Heilige NS.

Kom op, Sprinterdiensten in Noord-Nederland of Oost-Nederland hoeven echt niet in dezelfde concessie te zitten als de intercity naar Vlissingen of Maastricht. Limburg laat zien dat de wereld niet vergaat als een andere vervoerder dan NS op hetzelfde spoor gaat rijden - ondanks pogingen van NS om via fraude en malversaties in de aanbesteding om dit te voorkomen. Ook in Duitsland is de kwaliteit van het spoorvervoer niet ingestort toen het Nahverkehr werd aanbesteed, integendeel. Sprinterdiensten voorzien voornamelijk in regionaal vervoer; het is niet onlogisch om dat vervoer door een regionale vervoerder te laten verrichten.

NS is één grote black box van ondoorzichtige geldstromen en een gigantische overhead met talloze duurbetaalde managers en dure marketingcampagnes met tv-spotjes van een minuut en elke 30 minuten Roger van Boxtel op de radio, dingen die uiteindelijk betaald worden door de reiziger. Dat kan alleen omdat NS een monopolie heeft. Er is geen enkele reden om te denken dat niemand iets beter kan doen dan NS.

Juist die arrogantie van NS ("wij zijn geweldig, andere vervoerders zijn alleen maar goedkoper omdat ze geen conducteurs hebben! Hel en verdoemenis breekt los als er concurrentie op het spoor komt.") is de grootste bedreiging voor NS, want dat betekent dat die dominantie van NS dan maar van bovenaf gebroken moet worden. Het is een kwestie van tijd, maar NS kan niet én een beschermde thuismarkt hebben waarop niemand anders mag rijden, én tegelijkertijd in binnen- en buitenland meedoen op de vrije markt. In Nederland schreeuwt NS om het hardst dat er geen concurrentie op het spoor moet komen, in het buitenland schreeuwt NS net zo hard dat er vooral concurrentie op het spoor moet komen.

Ondertussen is NS al meer dan 10 jaar niet in staat om de beloftes ten aanzien van de HSL-zuid waar te maken. Niemand kan het beter dan NS? Nou, ik vraag me af of iemand anders het NOG SLECHTER had kunnen doen dan NS. Tot op heden wordt NS steeds de hand boven het hoofd gehouden door de politiek. NS heeft heel bewust ex-politici op topposities gezet. Ze hadden nooit op die positie gezeten als ze niet in de politiek hadden gezeten, wat verraadt wat het werkelijke doel is van hun benoeming. NS is geen sympathieke organisatie.

Laatst bewerkt door ajwkam op 22-12-2018 00:24
 

22-12-2018 09:12:44
Oldskool
Oldskool
Quote
ajwkam (za 22 dec 2018 00:24:05 https://www.somda.nl/forum/19620/p697239/):
Quote
broek53 (wo 19 dec 2018 10:47:38 https://www.somda.nl/forum/19620/p697039/): De tweede kamer heeft een betreffende motie gisteren aangenomen, ook voor Apeldoorn - Enschede. Zo sluipt langzamerhand alsnog de concurrentie om (de ruimte op) het spoor de gelederen binnen. Enfin, het scheelt NS op zijn minst een complete bestelling aan Sprinters Nieuwe of Nog Nieuwere Generatie. Verder valt er niets positiefs over te melden, natuurlijk.

Ja, want niemand kan natuurlijk tippen aan de Heilige NS.
Heeft Broek53 nergens beweerd. En is trouwens 1 van de grootste critici als het om NS gaat. Was hij al als NS-medewerker%08%

Quote
ondanks pogingen van NS om via fraude en malversaties in de aanbesteding om dit te voorkomen.
Is door de rechter als niet bewezen beschouwd.%08%

Quote
NS is één grote black box van ondoorzichtige geldstromen
Jaarverslagen lezen. Word je wijzer van.%08%

Quote
want dat betekent dat die dominantie van NS dan maar van bovenaf gebroken moet worden.
Waarom moet NS afgebroken worden?%03%
Quote
Het is een kwestie van tijd, maar NS kan niet én een beschermde thuismarkt hebben waarop niemand anders mag rijden, én tegelijkertijd in binnen- en buitenland meedoen op de vrije markt.
Beschermde markt is er niet in Nederland hoor.
Quote
In Nederland schreeuwt NS om het hardst dat er geen concurrentie op het spoor moet komen, in het buitenland schreeuwt NS net zo hard dat er vooral concurrentie op het spoor moet komen.
Hebben ze in HGB niet hard genoeg geschreeuwd he.. Want dat is er inmiddels%08%

Quote
Ondertussen is NS al meer dan 10 jaar niet in staat om de beloftes ten aanzien van de HSL-zuid waar te maken. Niemand kan het beter dan NS? Nou, ik vraag me af of iemand anders het NOG SLECHTER had kunnen doen dan NS.
Met de huidige infra en de daarbij behorende problemen, is er echt niemand die het beter zou kunnen doen.
Quote
NS heeft heel bewust ex-politici op topposities gezet.
Van Boxtel is aangesteld door Dijsselbloem.
Quote
NS is geen sympathieke organisatie.
Waaruit maak je dat op? Ex werknemer die dacht alleen maar rechten te hebben en geen plichten als werknemer?
 

22-12-2018 10:46:15
bert
bert
'NS is geen sympathieke organisatie'....
Eeeeuh, welke concessiehouder dan wel in Nederland?
 

22-12-2018 11:08:33
Berk24
Berk24
Arriva is een best sympathieke organisatie


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

22-12-2018 11:22:55
gvttreinen
gvttreinen
Je vergeet een smiley  

22-12-2018 11:55:36
edje
edje
Hoe groter de organisatie, hoe minder sympathiek de organisatie is.  

22-12-2018 12:08:51
sjoerd
sjoerd
Laten we die indrukken, want meer is het niet, maar weglaten en het over feiten hebben. Wat sympathiek of niet-sympathiek is, weet je meteen als je aan de tronie van sommige artiesten denkt: de één is er weg van, de ander kotst hem of haar uit.
Kortom: het zegt me absoluut niets, en toch al zeker niet wat een ander daarvan zegt.
 

22-12-2018 12:14:49
AJT
AJT
Quote
Berk24 (za 22 dec 2018 11:08:33 https://www.somda.nl/forum/19620/p697256/): Arriva is een best sympathieke organisatie


Het zitcomfort is op Rm-Mt en Std-Hrl anders wel merkbaar achteruitgegaan.
 

22-12-2018 13:06:37
Berk24
Berk24
Goeie grap. GTW en Flirt zijn echt wel een stuk comfortabeler dan Plan V of SGM wat eerder reed op Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen. Als op deze twee verbinding nou VIRM, SLT of NS-Flirts reden was het wel een ander verhaal geweest.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

22-12-2018 13:43:39
AJT
AJT
Over smaak valt niet te twisten. En je moet toekomstige planningen maken op basis van toekomstperspectief. Dat was bij aanbesteding dat Plan V( hoewel het beste stoptreinmaterieel wat er was) eruitging en OB Mt de FLIRT kreeg. Dus dat er FLIRT zou komen te rijden, was wel duidelijk.  

22-12-2018 18:42:28
broek53
broek53
Nu ja, eerder in dit topic heb ik er al mijn bevreemding en soms ergernis over uitgesproken dat de kwestie of je treindiensten die grotendeels of helemaal samenlopen op het HRN zou moeten aan- of uitbesteden, bij veel reageerders ogenblikkelijk in de emotie schiet. Dat kan natuurlijk, maar het wordt wat vreemd (vind ik) als dat vervolgens de mening bepaalt over de wenselijkheid hiervan. Ik bedoel: men vindt NS slecht of zichzelf slachtoffer van een dienstregeling of men vindt NBS niet sympathiek en vindt "daarom" dat willekeurige diensten dan maar uit het HRN moeten worden gehaald (en aan een ander gegund uiteraard). Evenzo is men tegen de aanbesteding omdat het gedrag van Hettinga mensen niet aanstaat. Op die manier kunnen we dan beter een populariteitswedstrijd houden tussen spoorbedrijven en op basis daarvan concessies gunnen

Waar het mij om gaat, is dat ik het een slecht idee vind om het samenhangende hoofdrailnet te versplinteren over diverse vervoerders. Daar zijn vele redenen voor die hier wel vaker zijn langsgekomen, maar overkoepelend zit het vooral in het feit dat het uiteindelijk belangenstrijden oplevert waar ofwel niemand beter van wordt, ofwel een hoop geld tegenaan moet. Zo zie ik het helemaal gebeuren dat de stoptreinen Groningen - Zwolle van de NoordOosterLokaalspoorwegmaatschappij in conflict komen met de supersnelle intercity's van het Staatsspoor (het is dan geen NS meer, vooruit). De ligging van die stoptreinen is voor de NOLS van levensbelang en een andere ligging kost ze een compositie materieel en na een besluit van Prorail cv gaat het bedrijf naar de NMA en daarna procederen; wat schiet je daar nou mee op? Enfin: als dergelijk gedoe maar lang genoeg duurt, maken we rond 2034 de oprichting nog wel mee van een belangengemeenschap van de concurrerende maatschappijen, die we dan bijvoorbeeld Nederlandse Spoorwegen noemen.
Op lokale schaal zie je de terugkeer naar het begin van de 20e eeuw al optreden als je goed kijkt. Zo komt er in Groningen bijvoorbeeld geen enkele verbinding tussen de infra van het HRN en dat van de regionale lijnen en daarom ook twee opstelterreinen, met dubbele voorzieningen en naar schatting een kwart teveel sporen. Het wachten is op de herbouw van de eerste buurtstations, zou ik denken. Heel boeiend allemaal, maar volgens mij zou je dat als BV Nederland niet moeten willen. De politiek heeft dat overigens eind jaren negentig ook uitgesproken, naar aanleiding van het Lovers-avontuur: geen concurrentie om de ruimte op het spoor. Maar ja: die emoties, hè.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2018 18:43
 

22-12-2018 23:01:13
timtrein
timtrein
Of je de stoptrein Groningen-Zwolle als regionaal vervoer moet zien betwijfel ik overigens ten sterkste... in de randstad reist men kortere stukken per IC. Het zou in ieder geval wijs zijn om eerst die omcheck-ellende van de OV-chipkaart eens op te lossen alvorens de ellende voor de reiziger nog verder te vergroten.  

23-12-2018 01:02:50
Henk1619
Henk1619
Er is daar ook geen sprake van een stoptrein. De stationsafstanden zijn groter dan de afstanden tussen stations waar IC's stoppen in de rest van het land en de gemiddelde snelheid is ook veel hoger. In plaats van stoptrein zou dit gewoon minimaal IC moeten heten.

NSR is hier gewoon zijn eigen probleem aan het creëren. Eerst door die treinen in te korten tot Gn-Zl met als gevolg dat de gebruikers er van bijna een kwartier extra reistijd kregen als de bestemming voorbij Zl ligt. Nu dreigt ook nog het materieel te worden vervangen door een oncomfortabele metro. Met zo veel minachting vraag je ook wel om een aanbesteding en ligt de lat zo laag dat een andere partij het nog onmogelijk slechter kan gaan doen.

Van die omcheck-ellende ben je voorlopig nog niet af want dat is het enige argument voor NSR om te kunnen zeggen dat de reizigers er last van zullen hebben als er een andere aanbieder gaat rijden. Drie keer raden die de grootste aandeelhouder is van de club die dit probleem niet wenst op te lossen...
 

23-12-2018 01:38:07
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (za 22 dec 2018 18:42:28 https://www.somda.nl/forum/19620/p697272/): Waar het mij om gaat, is dat ik het een slecht idee vind om het samenhangende hoofdrailnet te versplinteren over diverse vervoerders. Daar zijn vele redenen voor die hier wel vaker zijn langsgekomen, maar overkoepelend zit het vooral in het feit dat het uiteindelijk belangenstrijden oplevert waar ofwel niemand beter van wordt, ofwel een hoop geld tegenaan moet. Zo zie ik het helemaal gebeuren dat de stoptreinen Groningen - Zwolle van de NoordOosterLokaalspoorwegmaatschappij in conflict komen met de supersnelle intercity's van het Staatsspoor (het is dan geen NS meer, vooruit). De ligging van die stoptreinen is voor de NOLS van levensbelang en een andere ligging kost ze een compositie materieel en na een besluit van Prorail cv gaat het bedrijf naar de NMA en daarna procederen; wat schiet je daar nou mee op? Enfin: als dergelijk gedoe maar lang genoeg duurt, maken we rond 2034 de oprichting nog wel mee van een belangengemeenschap van de concurrerende maatschappijen, die we dan bijvoorbeeld Nederlandse Spoorwegen noemen.


Hoe zie je dit dan precies voor je als alle treinen Gn-Zl bij NSR blijven? Dan nemen de kosten door die extra compositie ook toe. Dus of de supersnelle intercity levert zo veel geld op dat daarvan de extra compositie kan worden betaald of het probleem wordt bij de samenleving over de schutting gemieterd in de vorm van hogere verliezen op de stopdienst. Beide kun je ook doen als een andere vervoerder actief is.

Als NSR alle treinen blijft rijden dan zal eerder over de rug van de andere reizigers in een kantoorgebouw in Utrecht worden besloten om dat statussymbool van de super-IC te gaan doorvoeren. Ter vergelijking hebben we deze idiotie al een keer gehad maar dan met DB Cargo als slachtoffer. Gelukkig kwam die gewoon op voor zijn klanten. Bij het oude NS zouden de goederenklanten gewoon te horen hebben gekregen dat ze maar een vrachtauto moeten kopen...

Quote
broek53 (za 22 dec 2018 18:42:28 https://www.somda.nl/forum/19620/p697272/): Op lokale schaal zie je de terugkeer naar het begin van de 20e eeuw al optreden als je goed kijkt. Zo komt er in Groningen bijvoorbeeld geen enkele verbinding tussen de infra van het HRN en dat van de regionale lijnen en daarom ook twee opstelterreinen, met dubbele voorzieningen en naar schatting een kwart teveel sporen.


Dit behoeft denk ik wat uitleg. Om van On naar Dz/Rdac/Eem/Lw te komen zou er toch echt wel ergens een verbinding moeten zijn. En voor zover ik weet wordt nu 1 nieuw opstelterrein gebouwd en niet 2. Waar zou die tweede dan moeten gaan komen?

Quote
broek53 (za 22 dec 2018 18:42:28 https://www.somda.nl/forum/19620/p697272/): De politiek heeft dat overigens eind jaren negentig ook uitgesproken, naar aanleiding van het Lovers-avontuur: geen concurrentie om de ruimte op het spoor. Maar ja: die emoties, hè.


Met een goede reden, namelijk omdat NSR allemaal onnodige frequentieverhogingen ging doorvoeren om Lovers maar dwars te zitten. Jaren later blijkt de doelstelling van de politiek in ieder geval riant niet gehaald gezien de wildgroei aan NSR treinen. Er is zelfs een hip woord voor bedacht: PHS...

Laatst bewerkt door Henk1619 op 23-12-2018 01:40
 

23-12-2018 02:05:36
Henk1619
Henk1619
Quote
Oldskool (za 22 dec 2018 09:12:44 https://www.somda.nl/forum/19620/p697243/):
Quote
Ondertussen is NS al meer dan 10 jaar niet in staat om de beloftes ten aanzien van de HSL-zuid waar te maken. Niemand kan het beter dan NS? Nou, ik vraag me af of iemand anders het NOG SLECHTER had kunnen doen dan NS.
Met de huidige infra en de daarbij behorende problemen, is er echt niemand die het beter zou kunnen doen.


Dat hebben we vaker gehoord: de infra deugt niet en het is onmogelijk om aan de punctualiteitseisen te voldoen. En vervolgens wordt er twee jaar op rij wel net aan voldaan zonder enige aanpassing van die infra.

De argumentatie was trouwens ook steeds dat het jaren ging duren voordat een andere partij geschikt materieel zou hebben en dan zou NSR inmiddels ook een nieuw speeltje hebben (ICNG). Ook dat lijkt me een fabeltje. Hoe veel jaar voordat de NSR flirt werd afgeleverd was SNG ook al weer besteld en hoeveel later wordt SNG ook al weer voor het eerst ingezet? Met een beetje goede wil rijdt er een Stadler treinstel op de HSL nog voordat de Fyra 2.0 er rijdt.

Quote
Oldskool (za 22 dec 2018 09:12:44 https://www.somda.nl/forum/19620/p697243/):
Quote
NS heeft heel bewust ex-politici op topposities gezet.
Van Boxtel is aangesteld door Dijsselbloem.


Op voordracht van het bedrijf zelf in de vorm van de RvC en zoals bij iedere NV moeten de aandeelhouders er uiteindelijk nog mee akkoord gaan. Dijsselbloem is hierin alleen maar het poppetje dat namens de aandeelhouder zijn handtekening heeft gezet. En dat is iets anders dan dat Dijsselbloem zijn politieke vriendje een baantje heeft toegeschoven zoals wordt gesuggereerd.
 

23-12-2018 02:14:05
Henk1619
Henk1619
Quote
AJT (wo 19 dec 2018 23:07:39 https://www.somda.nl/forum/19620/p697111/):
Quote
daniel81 (wo 19 dec 2018 23:01:31 https://www.somda.nl/forum/19620/p697108/): En wat maakt dan dat men desondanks toch aanbesteding wil? Puur het feit dat het zeggenschap aan de provincie geeft?


Ja, precies dat. Daar heb ik nog gehakt van willen maken, maar dat mocht niet meer.


Ik zie een glanzende carrière in de politiek voor je weggelegd. Eerst proberen met hele en halve onwaarheden de stemming te beïnvloeden en daarna de overmoed hebben om te denken ergens gehakt van te willen maken als je je zin niet krijgt.
 

23-12-2018 08:46:37
AJT
AJT
Onwaarheden? Vertel op!

Mijn zin niet krijgen? Jij weet niet hoe het gaat op zo’n avond, je houdt een betoog, je hoort het advies van het bestuur, je mag er op reageren en er wordt gestemd.
 

23-12-2018 23:29:10
timtrein
timtrein
Quote
Henk1619 (zo 23 dec 2018 01:02:50 https://www.somda.nl/forum/19620/p697279/): NSR is hier gewoon zijn eigen probleem aan het creëren. Eerst door die treinen in te korten tot Gn-Zl met als gevolg dat de gebruikers er van bijna een kwartier extra reistijd kregen als de bestemming voorbij Zl ligt. Nu dreigt ook nog het materieel te worden vervangen door een oncomfortabele metro. Met zo veel minachting vraag je ook wel om een aanbesteding en ligt de lat zo laag dat een andere partij het nog onmogelijk slechter kan gaan doen.

Uh. Van 1x een overal-stoppende IC + 1x echte IC + 1x een echte stoptrein naar 2x/u IC en 2x/u stopper in een normale 30" ligging kun je toch moeilijk een verslechtering noemen... ja, de weinige door Zwolle heen reizende reizigers van de stoptreinstations hebben nu 2x per uur een stoptrein in plaats van 1x per uur stoptrein en 1x per uur stoppende IC in pakweg 20-40-ligging... maar het overgrote deel van de reizigers gaat er toch echt op vooruit (ook de reizigers uit Gn en Asn incl. achterland die eindelijk een fatsoenlijke verbinding hebben). Ik heb je argumenten weleens sterker gezien.
Maar wat mij betreft trek je de stopper 1x per uur door naar Harderwijk en dan nog een paar plaatsjes voor Amf, en als je echt geluk hebt kun je 'm dan in Amf nog ergens aan een IC naar Amsterdam ofzo knopen. Mee eens dat zoiets op termijn zinvoller is dan (nog!) minder comfortabele Arriva-dingen inzetten.
 

24-12-2018 22:44:42
ajwkam
ajwkam
Quote
broek53 (za 22 dec 2018 18:42:28 https://www.somda.nl/forum/19620/p697272/):
Waar het mij om gaat, is dat ik het een slecht idee vind om het samenhangende hoofdrailnet te versplinteren over diverse vervoerders. Daar zijn vele redenen voor die hier wel vaker zijn langsgekomen, maar overkoepelend zit het vooral in het feit dat het uiteindelijk belangenstrijden oplevert waar ofwel niemand beter van wordt, ofwel een hoop geld tegenaan moet. Zo zie ik het helemaal gebeuren dat de stoptreinen Groningen - Zwolle van de NoordOosterLokaalspoorwegmaatschappij in conflict komen met de supersnelle intercity's van het Staatsspoor (het is dan geen NS meer, vooruit).

Die conflicten zijn er al lang. De Staatsspoor-Sprinters Lw-Zl kunnen niet verder rijden dan Mp. Om nog maar te zwijgen over goederentreinen, die al helemaal niet meer tussen de Staatsspoor-treinen door kunnen rijden. Behalve dan één pad aan het eind van de middag die daar speciaal voor gemaakt is. In een wereld waarin het Staatsspoor iets minder dominant was, zou misschien eerder de conclusie worden getrokken dat de infra uitgebreid moet worden om alle vraag te kunnen accommoderen.
Quote
broek53 Op lokale schaal zie je de terugkeer naar het begin van de 20e eeuw al optreden als je goed kijkt. Zo komt er in Groningen bijvoorbeeld geen enkele verbinding tussen de infra van het HRN en dat van de regionale lijnen en daarom ook twee opstelterreinen, met dubbele voorzieningen en naar schatting een kwart teveel sporen.

Op zich ben ik met je eens dat die spoorlayout in Groningen waardeloos gaat worden. Er komt welgeteld één wisselverbinding volgens mij, waarschijnlijk vooral voor goederentreinen. Maar dat hóeft natuurlijk niet zodra er meerdere vervoerders zijn. In Zwolle, Arnhem of Maastricht rijden vervoerders ook op dezelfde sporen. In Groningen is de oorzaak eerder dat de spoorlijn naar Zwolle en diesellijnen technisch verschillend zijn: natuurlijk diesel versus elektrisch, maar ook ATB-EG versus ATB-NG. Er is daardoor wel een zekere ratio achter beide systemen gescheiden houden. Als straks de Sprinter Gn-Zl door een ander bedrijf wordt gereden, dan zal ie toch ook op het elektrische opstelterrein gestald gaan worden. Ook als ie van Arriva of Keolis is.
Quote
broek53 Het wachten is op de herbouw van de eerste buurtstations, zou ik denken. Heel boeiend allemaal, maar volgens mij zou je dat als BV Nederland niet moeten willen. De politiek heeft dat overigens eind jaren negentig ook uitgesproken, naar aanleiding van het Lovers-avontuur: geen concurrentie om de ruimte op het spoor. Maar ja: die emoties, hè.
Tja, LoverRail was een groot succes voor de politieke lobby van NS. Een vervoerder met oude rammelbakken en treindiensten zonder veel toegevoegde waarde. En als overtreffende trap vertrok van hetzelfde perron 3 minuten eerder een trein van NS op hetzelfde traject. NS deed er alles aan om LoverRail te laten mislukken en de politiek te indoctrineren dat concurrentie OP het spoor niet goed is. Dat dit in het buitenland zonder problemen gebeurt laten we dan gemakshalve even buiten beschouwing. Het was wat anders geweest als LoversRail 2x per uur een snelle intercity van Amsterdam Centraal naar Eindhoven had gereden, voor pak em beet de helft van het spitstarief van NS.

Op termijn is de monopoliepositie van NS op zowel alle IC-treinen als ook alle overige treinen op het kernnet niet vol te houden. Al is het maar omdat vanuit Europees perspectief ook open access-aanbieders toegelaten moeten worden. NS zorgt er daarom voor dat er simpelweg fysiek geen plaats is voor andere aanbieders. Alle infrastructuur wordt als een metrobedrijf ingericht. NS en ProRail zijn mijn inziens veel te close, terwijl ze toch intrinsiek tegengestelde belangen hebben. Ze zouden veel meer strijd met elkaar moeten voeren. Dat dit niet gebeurt geeft aan dat NS ProRail in haar zak heeft.
 

25-12-2018 13:59:35
broek53
broek53
Tsja, jij interpreteert alles met de vooringenomenheid van een Grote Boze NS die zelfs bewust van alles zou doen om baanvakken fysiek dicht te rijden zodat er niets anders meer bij past. Ten eerste weet ik van nabij dat dat laatste niet zo is, ten tweede gaat deze discussie mij er niet om dat verbindingen bij NS moeten blijven, maar dat het handiger en beter is als er niet verschillende reizigersvervoerder op hetzelfde spoor zitten. Zo lost NS het capaciteitsgebrek in Zwolle voor de stopdienst naar Leeuwarden op met keren in Meppel. Dat is natuurlijk geen optimale oplossing, maar het komt wel tot stand zonder verbitterde discussies tussen een bedrijf waarvoor het bereiken van Zwolle van levensnoodzaak is en een bedrijf dat graag zijn intercity's zo vlot mogelijk wil laten rijden. Dit ene bedrijf maakt de afwegingen tussen het een en het ander gewoon intern. Tuurlijk kan je dat ook weer als een nadeel bestempelen en de openlijke strijd als een voordeel, maar dat zie ik dus gewoon anders.


Voordat het blijft hangen, nog even de stemmingmakerij over NS en Lovers Rail tegenspreken. Fake news zouden we nu zeggen. Ik heb middenin de introductie van Lovers Rail gezeten op lokale schaal (de planning in Randstad Noord) en ik kan uit de eerste hand mededelen dat het consigne was dat Lovers geen strobreed in de weg mocht worden gelegd, juist om te voorkomen dat NS van tegenwerking beschuldigd zou kunnen worden. Als Lovers Rail in Amsterdam C naar spoor 2b wilde, gingen ze naar spoor 2b en in het circuit van de toenmalige totstandkoming van de teksten op de paletten-CTA's zijn alle procedures kortgesloten om te zorgen dat de treinen bijtijds en compleet getoond zouden kunnen worden. Een paar jaar lang heeft de treindienst Hilversum - Utrecht gekeerd in Naarden-Bussum omdat er concurrerende paden aan Lovers waren toegedeeld tussen Hvs en Ut met keringen in Hvs waar NS dus omheen moest. Etcetera. Lovers heeft zijn ondergang echt aan zichzelf te wijten.
 

25-12-2018 14:49:38
MCN-GVC
MCN-GVC
NS heeft Lovers zelfs wel is bijgestaan als het hun zaakjes niet op orde had, wat ik heb horen zeggen. Bij de eerste aanrijding met een Lovers trein was er helemaal niets geregeld qua opvang. Toen heeft NS de wachtdienst en opvang geregeld voor personeel en reizigers.
Ook het extra stoppen een tijdje geleden ergens in het Oosten tijdens een evenement bij een station, waar ze niet meer horen te stoppen, omdat Keolis de zaken niet op orde had qua capaciteit om iedereen naar huis te kunnen brengen.
Denk toch echt niet dat NS de grote boze wolf is....
 

25-12-2018 14:54:12
broek53
broek53
Jawel, maar let op: het gaat mij er nu juist om dat aanbesteding (of niet) niet een populariteitswedstrijd tussen vervoerders zou moeten zijn. Op "NS & Lovers" ging ik maar even in omdat er een beeld werd geschetst dat pertinent niet juist is (en ik dat niet van horen-zeggen heb).  

25-12-2018 15:23:30
MCN-GVC
MCN-GVC
Dat is een van de problemen die er is: NS zwart maken. Keolis en Arriva zijn constant bezig NS zwart te maken. Terwijl bijvoorbeeld NS en Connexxion juist proberen samen te werken (niet meer om-checken). NS is hierin, samen met Connexxion, de nette partij die hun aanbesteding winnen en presteren zoals het is afgesproken, zover ik het merk. Keolis en Arriva laten vaak steken liggen te ongunste van personeel, reizigers en de veiligheid, maar ten gunste van de winst. Maar hier hoor je niet veel over. Het beste zou je een minimale eis kunnen stellen bij aanbestedingen. Bijvoorbeeld elke trein een mcn, hc minimale x aantal keer rijden per uur. Minimale loon, personeel van nevenvervoerders liggen niet voor niet constant op de loer voor vacatures bij NS. Nu wordt er met andere extra's ingeschreven en gaat dit ten koste van de werkgelegenheid en veiligheid. Een aanbesteding moet je winnen omdat je het beste bied voor personeel en de reizigers, niet over de rug van hun of die van andere vervoerder. Het moet weer is om de kwaliteit van het product gaan, daarmee trek je reizigers.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 25-12-2018 15:28
 

25-12-2018 16:05:07
jeanne
jeanne
@ajwkam; Ergens kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je alles alleen maar beziet vanuit het vrije markt perspectief en dat dit echt een geweldig idee ten faveure van de reiziger vindt. Persoonlijk als reiziger reis ik liever binnen een goed integraal werkend netwerk, waar ik niet gedwongen wordt om te checken als ik van vervoerder A naar vervoerder B moet, met alle tarief consequenties van dien. Ik denk ook dat Broek terecht opmerkt dat NS best bereid is om vanuit Leeuwarden naar Zwolle te rijden, maar de capaciteit van het spoornetwerk is nu nog onvoldoende. Het is aan de overheid om deze schaarse capaciteit te verdelen en/of te verruimen. Overigens mag je best wel vragen bij stellen bij de wijze waarop dat gebeurt. En had Keolis niet precies met het zelfde fenomeen op Zwolle – Enschede te maken. De gestructureerde spoorsector kent nu eenmaal een heel ander mores dan het jouw zeer bekende ongestructureerde wegvervoersector waar men gewoon in de file kan aansluiten.


Jeanne Kok
 

25-12-2018 18:06:09
PKP
PKP
En om het tijdsbeeld nog even compleet te maken, in de tunnel van Santpoort Noord stonden grote borden dat het lokale NS loket geen informatie gaf over de Lovers treindienst.  

25-12-2018 19:04:20
broek53
broek53
Dat klopt, want Lovers wenste hun informatie niet te delen met NS.  

25-12-2018 19:56:56
Oldskool
Oldskool
Ach, dat is gelukkig verleden tijd. %02% NS-informatie, op bijvoorbeeld Zl, geeft gewoon info aan de reizigers van de overige vervoerders.  

26-12-2018 10:00:07
PKP
PKP
Ach ja, dat scheelt weer een eigen informatieloket.
Vernam dat het niet voor niets is dat de NS personeelsverblijven tegenwoordig met elektronische systemen zijn afgesloten, anders drinken ze ook nog de gratis NS dienstkoffie op.
 

26-12-2018 10:49:47
pjkleton
pjkleton
Toen Lovers reed tussen Haarlem - Lisse-Leiden stonden de tijden van Lovers op de gele borden in Leiden.(Op spoor 8A,aankomst en vertrek.) Achter elke NS trein tijd stond het NS embleem ,achter die van Lovers het L. embleem ,ik weet nu niet meer hoe dat eruit zag.
Dat is denk ik maar een jaar lang zo geweest.Verder was er niets van L . in Leiden.
Peter
 

26-12-2018 11:07:07
edje
edje
Quote
MCN-GVC (di 25 dec 2018 15:23:30 https://www.somda.nl/forum/19620/p697398/): Dat is een van de problemen die er is: NS zwart maken. Keolis en Arriva zijn constant bezig NS zwart te maken. Terwijl bijvoorbeeld NS en Connexxion juist proberen samen te werken (niet meer om-checken). NS is hierin, samen met Connexxion, de nette partij die hun aanbesteding winnen en presteren zoals het is afgesproken, zover ik het merk. Keolis en Arriva laten vaak steken liggen te ongunste van personeel, reizigers en de veiligheid, maar ten gunste van de winst. Maar hier hoor je niet veel over. Het beste zou je een minimale eis kunnen stellen bij aanbestedingen. Bijvoorbeeld elke trein een mcn, hc minimale x aantal keer rijden per uur. Minimale loon, personeel van nevenvervoerders liggen niet voor niet constant op de loer voor vacatures bij NS. Nu wordt er met andere extra's ingeschreven en gaat dit ten koste van de werkgelegenheid en veiligheid. Een aanbesteding moet je winnen omdat je het beste bied voor personeel en de reizigers, niet over de rug van hun of die van andere vervoerder. Het moet weer is om de kwaliteit van het product gaan, daarmee trek je reizigers.



Die samenwerking met het niet meer om te checken, is juist in Overijssel door de NS tegen gehouden. Tot grote spijt van alle andere vervoerders, Keolis/eurobahn, Arriva en DB regio.
Je kent duidelijk ook niet de concessie eisen zoals ze door de provincie zijn gesteld. Die hebben gewoon eisen gesteld, met het aantal treinen wat vertraagd mag zijn, rituitval en klantoordeel.
En bij Keolis worden we echt niet onderbetaald ofzo, ook dit jaar gewoon 3x op vakantie kunnen gaan CAO OV is gewoon een prima CAO. Misschien is de CAO NS, wel te royaal. In de jaren dat ik nog bij de NS werkte was deze al royaal. Ik gun iedereen natuurlijk een mooi salaris, maar het moet natuurlijk wel reëel blijven.
Veiligheid eisen zijn bij ons enorm aangescherpt na de slechte start van Zwenzwoka in het begin.

Laatst bewerkt door edje op 26-12-2018 11:11
 

26-12-2018 11:42:40
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (wo 26 dec 2018 10:00:07 https://www.somda.nl/forum/19620/p697409/): Vernam dat het niet voor niets is dat de NS personeelsverblijven tegenwoordig met elektronische systemen zijn afgesloten, anders drinken ze ook nog de gratis NS dienstkoffie op.
Koffiekamer geleuter.
 

26-12-2018 11:43:59
Oldskool
Oldskool
Quote
edje (wo 26 dec 2018 11:07:07 https://www.somda.nl/forum/19620/p697411/): Veiligheid eisen zijn bij ons enorm aangescherpt na de slechte start van Zwenzwoka in het begin.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?
 

26-12-2018 11:56:29
edje
edje
Betere begeleiding van nieuwe machinisten en veranderingen in bepaalde procedures.  

26-12-2018 14:11:01
jeanne
jeanne
Quote
edje (wo 26 dec 2018 11:07:07 https://www.somda.nl/forum/19620/p697411/): Die samenwerking met het niet meer om te checken, is juist in Overijssel door de NS tegen gehouden. Tot grote spijt van alle andere vervoerders, Keolis/eurobahn, Arriva en DB regio.

@edje: Maar zit de klant - de Reiziger - zit echt niet te wachten op dat extra Blauwnet in/uitcheck paaltje. De klant wil intergraal kunnen reizen met een keer in- en uitchecken, ook buiten de provincie! Maar dat is helaas nog steeds een utopische zaak.


Jeanne Kok
 

26-12-2018 15:30:50
thom
thom
Uiteraard, maar hoe meer vervoerders daar nu al in samenwerken, hoe makkelijk het nu al voor de reiziger is.  

26-12-2018 16:05:24
dvdhoven
dvdhoven
Quote
jeanne (wo 26 dec 2018 14:11:01 https://www.somda.nl/forum/19620/p697419/):
Quote
edje (wo 26 dec 2018 11:07:07 https://www.somda.nl/forum/19620/p697411/): Die samenwerking met het niet meer om te checken, is juist in Overijssel door de NS tegen gehouden. Tot grote spijt van alle andere vervoerders, Keolis/eurobahn, Arriva en DB regio.

@edje: Maar zit de klant - de Reiziger - zit echt niet te wachten op dat extra Blauwnet in/uitcheck paaltje. De klant wil intergraal kunnen reizen met een keer in- en uitchecken, ook buiten de provincie! Maar dat is helaas nog steeds een utopische zaak.
Toch zijn heel wat klanten blij met Blauwnet. Die reizen nl binnen het Blauwnetgebied. Bijvoorbeeld heel handig bij de ren aansluiting vanuit Oldenzaal naar de 7900 richting Almelo in Hengelo.
En als de NS niet zo astrantig stront eigenwijs was geweest, hadden veel meer klanten er voordeel van gehad.
Ik noem er maar een paar:
- Hoekom aansluiting in Wierden
- Aansluiting 17900 - 7000 in Almelo vv
- Aansluiting van/naar Mrb/Hdb in Almelo op de 7000 vv

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-12-2018 16:07


Dick van den Hoven
 

26-12-2018 18:39:12
anton_
anton_
Quote
dvdhoven (wo 26 dec 2018 16:05:24 https://www.somda.nl/forum/19620/p697422/): En als de NS niet zo astrantig stront eigenwijs was geweest, hadden veel meer klanten er voordeel van gehad.


Als de overheid nu eens vanuit de reiziger gedacht had en alle vervoerders verplicht had om aan hetzelfde systeem me te doen VOORDAT de ov chipkaart werd ingevoerd dan hadden dit probleem helemaal niet gehad. %02%
 

26-12-2018 19:18:30
cuneo56
cuneo56
Ik vraag me af hoe dat dan voor de serie 7000 had gemoeten als daar een blauw net sticker op geplakt zou zijn ?
Als ik van zeg Utrecht naar Twello wil; Omchecken in Apeldoorn en dan voor een stukje in Gelderland aan de provincie Overijssel betalen?
Of voor een reisje Apeldoorn - Holten in Deventer even de trein uit om om-te-checken of misschien overal waar de 7000 rijdt twee soorten paaltjes / poortjes en kies maar bij welke je wilt inchecken?
Leg dat maar eens uit aan een lokaal niet bekend iemand: Ja uw trein is van NS en Geel , maar U had toch bij het blauwe paaltje moeten inchecken
Je mag het best stront eigenwijs noemen , maar binnen de huidige situatie was het dan helemaal een puinhoop geworden en enkel de landelijke gelijkschakeling is dan de oplossing, maar dat is vooralsnog een brug ( over de IJssel) te ver.

Ik zou trouwens best eens willen weten hoeveel euro's er bij het OV Chipbedrijf ten onrechte binnen komen doordat reizigers verkeerd in/ uit/omchecken.
 

27-12-2018 14:46:59
reisthijs
reisthijs
Gelukkig is het in de praktijk geen bezwaar dat blauwnet een stukje in een andere provincie dan Overijssel rijdt.

Dan had de 7000 volledig in blauwnet geïntegreerd moeten worden, dus met blauwe treinen en op de hele route blauwnet-paaltjes. Dan was het voor de reiziger niet meer herkenbaar als NS-trein.

Dan waren tussen Apeldoorn en Enschede alle sprinters blauwnet geweest, dat is overzichtelijker dan de huidige situatie.
 

27-12-2018 16:14:48
dennistd
dennistd
Quote
cuneo56 (wo 26 dec 2018 19:18:30 https://www.somda.nl/forum/19620/p697427/): Ik vraag me af hoe dat dan voor de serie 7000 had gemoeten als daar een blauw net sticker op geplakt zou zijn ?
Als ik van zeg Utrecht naar Twello wil; Omchecken in Apeldoorn en dan voor een stukje in Gelderland aan de provincie Overijssel betalen?

Zutphen-Lochem betaal je ook via de Provincie Overijssel terwijl je alleen in Gelderland reist.