Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Maximaal aantal bakken per materieeltype

Donderdag 03 aug 2017 - 12:21:20
Maertus
Maertus
Goedemiddag, ik heb een vraagje over de SGMm, een paar jaar geleden dacht ik 4x SGMmIII als ledig materiaal door Rijswijk te hebben zien rijden (ik sta regelmatig op dit station), maar kon er verder niets over vinden.

Nu dacht ik laatste een 3x SGMmIII gekoppeld te zien rijden door Rijswijk (helaas was ik weer te laat, het flitst daar voorbij namelijk).

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met max. aantal SGMm bakken? Ik zie eigenlijk zelden lange gekoppelde SGMm's.... hooguit 8 bakken of kan dit toch langer?

Hoe zit dit? Wie kan me informeren? Alvast dank

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 09 aug 2017 om 21:05:01, reden: topic afgesplitst van SGM ontwikkelingen topic.

Donderdag 03 aug 2017 - 12:30:10
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
9 bakken is gewoon mogelijk, 3x SGMmIII is zelfs gepland tijdens de huidige werkzaamheden. Of er vier stellen aan elkaar kunnen betwijfel ik, het zal vast niet toegelaten zijn in de reizigersdienst, en of het technisch kan weet ik ook niet. Als er 1 of 2 treinstellen op sleep zijn, dan zou het vermoedelijk wel kunnen.

Hallo!

Donderdag 03 aug 2017 - 12:40:02
plaid
plaid
Quote
Maertus (do 03 aug 2017 12:21:20 www.somda.nl): Goedemiddag, ik heb een vraagje over de SGMm, een paar jaar geleden dacht ik 4x SGMmIII als ledig materiaal door Rijswijk te hebben zien rijden (ik sta regelmatig op dit station), maar kon er verder niets over vinden.

Nu dacht ik laatste een 3x SGMmIII gekoppeld te zien rijden door Rijswijk (helaas was ik weer te laat, het flitst daar voorbij namelijk).

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met max. aantal SGMm bakken? Ik zie eigenlijk zelden lange gekoppelde SGMm's.... hooguit 8 bakken of kan dit toch langer?

Hoe zit dit? Wie kan me informeren? Alvast dank
in de jaren 80 reden er dagelijks 4xSGMII vanuit Amr
technisch zal dat vast nog mogelijk zijn, ondanks dat de meeste stellen verlengd zijn

Donderdag 03 aug 2017 - 12:42:33
Maertus
Maertus
Bedankt voor jullie reacties

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 03 aug 2017 - 12:50:56
treinfan
treinfan
SGM is gewoon maximaal 9 bakken. Dat kan dus 3x2+1x3 of 3x3 zijn.

Donderdag 03 aug 2017 - 17:15:07
thom
thom
Je moet bedenken dat SGM gewoon nog een analoge besturing heeft volgens mij met doorgaande trein draden die in elke aangesloten tractie installatie een functie aanstuurt, hoeveel installaties je daarop aansluit ziet het systeem niet.

Het word wat anders met digitaal bestuurde treinen, die zien andere gecombineerde treinen als een computer en zien dat onderscheid wel.

Donderdag 03 aug 2017 - 17:29:08
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Maar krijg je geen last van stoorstromen als je met meer dan het maximum rijdt?

Choo choo.....

Donderdag 03 aug 2017 - 21:27:38
thom
thom
Ik zeg alleen dat het kwa techniek kan, waarom er een beperking in het aantal bakken/installatie's is mag je zelf in vullen...

Vrijdag 04 aug 2017 - 06:54:59
VIRMm1
VIRMm1
Je kan inderdaad alle SGMs aan elkaar koppelen, lengte maakt geen bal uit.
Alleen ga je boven een bepaald aantal wel teveel stroom van de bovenleiding vragen bij tractie, dus ergens houdt het wel op hoor.

Vrijdag 04 aug 2017 - 14:17:23
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ik neem aan dat de voorste cabine de treindraden voorziet van stuurstroom, de commando's zoals tractie geven. De voeding kan natuurlijk maximaal zoveel bakken aansturen.

Vrijdag 04 aug 2017 - 16:42:27
broek53
broek53
Ik weet wel dat dat het probleem kon zijn bij de beruchte samenstellingen van 5 x plan V. Nu was het uiteraard niet erg als de laatste niet helemaal goed mee-schakelde, maar bij EP-remmen wilde die ook wel eens te laat komen met een bonkend effect als gevolg. Heb ik mij laten vertellen.

Vrijdag 04 aug 2017 - 19:42:11
Oldskool
Oldskool
Bij 5x Plan V werd er van 1 stel het "Harkje" bediend En dat "bonken" had meer met schijfrem- en blokkenremstellen in 1 trein te maken

Laatst bewerkt door Oldskool op Vrijdag 04 aug 2017 om 19:43:54

Zondag 06 aug 2017 - 03:40:48
jochem
jochem
Officieel zijn in de rijdende dienst maximaal 3 stellen gecombineerd toegestaan, ongeacht hoeveel bakken.

Zondag 06 aug 2017 - 11:44:58
broek53
broek53
Quote
Oldskool (vr 04 aug 2017 19:42:11 www.somda.nl): Bij 5x Plan V werd er van 1 stel het "Harkje" bediend En dat "bonken" had meer met schijfrem- en blokkenremstellen in 1 trein te maken
Tussen Amsterdam en Zaandam (over de Hembrug) en tussen Utrecht en Gouda mochten in het grijze verleden als enige baanvakken 10 bakken mat '64 gecombineerd rijden. Daarbij werd dan ook geen harkje uitgezet. Elders formeel wel. Ik weet niet/kan mij niet herinneren of dat ooit nog gewijzigd is, maar dat zal haast wel: de energievoorziening is sinds de jaren zeventig immers ruimschoots uitgebreid.

Zondag 06 aug 2017 - 12:25:56
Oldskool
Oldskool
Tussen Gdm en Ut werd het wel gedaan.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 09 aug 2017 om 21:06:39

Zondag 06 aug 2017 - 13:57:03
treinfan
treinfan
Dat moet haast wel, want op Ddr-Ledn-Shl-Hvs-Ut heeft ook wel eens 10 bakken mat'64 gereden.
Vwb SGM moet ik mezelf inderdaad corrigeren: de norm is inderdaad max. 3 stellen ipv max 9 bakken.

Dinsdag 08 aug 2017 - 06:53:53
Maertus
Maertus
Ik snap deze helaas niet.... dat grapje van die "hark" zegmaar. Wat is een harkje?

Wat ik me dus wel afvroeg, waarom kon MAT'64 dan wel met gemak blijven koppelen tot wel 12 bakken of meer? Heeft dat met dat harkje te maken??

Laatst bewerkt door Maertus op Dinsdag 08 aug 2017 om 06:55:49

Dinsdag 08 aug 2017 - 08:05:10
279
279
het maximum was 10 bakken (met of zonder gebruik van een harkje).

Dinsdag 08 aug 2017 - 08:23:20
thom
thom
Het harkje is de bijnaam van de 'Laagspannings motoren uitschakelaar';
Je schakelt daarmee de tractie van dat treinstel uit, maar verder blijft het volledig in bedrijf.

Dinsdag 08 aug 2017 - 11:12:44
broek53
broek53
Quote
279 (di 08 aug 2017 08:05:10 www.somda.nl): het maximum was 10 bakken (met of zonder gebruik van een harkje).
In later jaren ongetwijfeld. In de jaren zeventig en tachtig weet ik erg zeker dat 10 bakken '64 alleen was toegestaan tussen Asd en Zd en tussen Gd en Ut.

Dinsdag 08 aug 2017 - 12:19:33
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Had men op die trajecten dan extra onderstations, of waarom kon/mocht het specifiek op die trajecten eigenlijk?

Dinsdag 08 aug 2017 - 14:02:05
broek53
broek53
Generiek/landelijk zou het niet goed gaan, maar hier ging het over overzichtelijke afstanden en trajecten waarvoor men specifiek een analyse van de tractievoeding kon maken. Ik weet niet of de onderstations er special voor versterkt zijn, maar de OS Singelgracht en Zaandam konden hoe dan ook flink wat vermogen leveren in vergelijking met het gemiddelde vanwege de "Zaanse optocht" die veroorzaakt werd door de Hembrug.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 09 aug 2017 om 21:06:56

Dinsdag 08 aug 2017 - 20:38:56
mvschoon
mvschoon
En toch nog even... toevallig zag ik gisteren in een oude Railmagazine (nr. 246) een foto van een LM-trein, 75766, bestaande uit 803 + 508 + 898 + 515 onderweg van Ledn naar Aswpl bij Nvp op 19 juni 2007 (foto Jaap de Groot). Als ik het goed zie hebben alle stellen de stra's op.

Dinsdag 08 aug 2017 - 20:43:56
broek53
broek53
Als het harkje uit staat, blijven de stra's gewoon op staan.

Dinsdag 08 aug 2017 - 20:46:51
thom
thom
Alleen de tractieinstallatie gaat buitendienst, de compressor, motorgenerator verlichting en verwarming/ventilatie blijven allemaal gewoon werken, dat vinden de reizigers wel zo fijn

Woensdag 09 aug 2017 - 23:12:19
jeanne
jeanne
Jaren geleden reed er een vrijdagmiddag/avondtrein vanuit Den Haag of Rotterdam naar Leeuwarden met 8 of 10 bakken plan V. Het Mat kwam meestal leeg weer terug richting Zwolle of zelfs Utrecht. Kan me gezien de voeding op de Friese lijn niet voorstellen dat al deze bakken met tractie werden vervoerd. In deze dienst heeft vrijdags ook een tijdje een trein met 9 bakken plan U gereden.

Jeanne Kok

Donderdag 10 aug 2017 - 16:48:47
michaben
michaben
Vraagt 10 bakken Plan V dan zoveel meer van de bovenleiding dan 10 bakken van elk ander willekeurig materieel? Qua vermogen verbruikt 10 bakken ICM of VIRM toch flink meer dan 10 bakken Plan V?

Donderdag 10 aug 2017 - 17:10:40
VIRMm1
VIRMm1
10 bakken plan V zijn 10 aangedreven draaistellen.
10 bakken VIRM zijn 5 aangedreven draaistellen.
10 bakken ICM zijn 7 aangedreven draaistellen.

Donderdag 10 aug 2017 - 17:42:51
rick
rick
Qua vermogen is het 2540 kW voor plan V, 4410 kW voor ICM en iets van 4000 kW voor IRM.

Donderdag 10 aug 2017 - 18:05:39
VIRMm1
VIRMm1
Leuk dat je Wikipedia erbij pakt.

In die zin is kW (kilowatt) niet het stroomverbruik maar het vermogen van een motor.

Reken je dit terug naar PK's (paardenkracht) dan kom je uit op bijna 3500 PK voor een Plan V.

Die kW's zegt niet zoveel over het stroomverbruik. Het stroomverbruik (uitgedrukt in A, Ampère) is bij weerstand geschakelde motoren (zoals Plan V die kent) hoger dan bij GTO draaistroommotoren zoals VIRM die kent.


Exacte cijfers over het stoomverbruik van materieeltypes heb ik zo gauw niet voor handen en kan ik met Google zo gauw ook niet vinden, helaas.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Donderdag 10 aug 2017 om 18:06:46

Donderdag 10 aug 2017 - 18:16:25
rick
rick
Ik denk wel dat het meer zegt dan het aantal aangedreven draaistellen.

Donderdag 10 aug 2017 - 19:01:08
michaben
michaben
En paardenkracht zegt al helemaal niets. Het energieverbruik van een weerstandsaandrijving is weliswaar een stuk hoger, maar het maximale stroomverbruik zou niet zoveel hoger moeten zijn, rijweerstanden zitten immers in een serieschakeling. Verschil in rendement is (simpel gezegd) vooral dat wanneer je niet het volle vermogen naar de motoren stuurt, je toch het volle vermogen uit de bovenleiding trekt, en de rest simpelweg omzet in warmte. En het rendement van een gelijkstroommotor lag tientallen jaren terug al tegen de 90% dacht ik.

Op grote emplacementen zou je overigens wel het verschil kunnen merken, een VIRM zal tot 40km/u niet het volle vermogen trekken, een Plan V zal dat dankzij de weerstandsaandrijving waarschijnlijk wel doen (of je moet in serie optrekken). Maar als de trein eenmaal op snelheid komt lijkt het me toch dat een VIRM meer stroom zal trekken.

Donderdag 10 aug 2017 - 19:04:00
VIRMm1
VIRMm1
De soort motor en de manier waarop hij aangestuurd wordt bepaald het energieverbruik.
MAT64 1-fase gelijkstroom, weerstandgeregeld
VIRM 3-fase wissel/draaistroom, GTO (Gate-turn open) geregeld.

Donderdag 10 aug 2017 - 19:05:54
mtlx
mtlx
Bij configuraties boven de X bakken VIRM/ICM/SGM (verschilt per type) moet de stroomafname beperkt worden. Dit doet de machinist door daarvoor een schakelaar om te zetten. Hierdoor zal er dus een beperking in de stroomafname plaatsvinden.
Moderner materieel doet dat automatisch.
Of de mat'64 dat ook kon, kan ik mij niet meer herinneren (mijn standplaats reed al voor het einde van mat'64 geen mat'64 meer, dus is alweer te lang geleden).

Laatst bewerkt door mtlx op Donderdag 10 aug 2017 om 19:07:05

Donderdag 10 aug 2017 - 19:31:58
michaben
michaben
Het beperken van de stroomafname is inderdaad wat lastiger bij weerstandsaandrijving, je kunt de motoren natuurlijk in serie schakelen maar dat is gelijk een forse beperking, eventjes 20% minder lijkt me niet mogelijk, anders dan inderdaad het uitschakelen van een complete tractieinstallatie.
Quote
VIRMm1 (do 10 aug 2017 19:04:00 www.somda.nl): De soort motor en de manier waarop hij aangestuurd wordt bepaald het energieverbruik.
Energieverbruik en stroom zijn twee verschillende zaken, dus welke van de twee bedoel je hier?

Laatst bewerkt door michaben op Donderdag 10 aug 2017 om 19:32:10

Donderdag 10 aug 2017 - 21:48:44
thom
thom
Quote
mtlx (do 10 aug 2017 19:05:54 www.somda.nl): Bij configuraties boven de X bakken VIRM/ICM/SGM (verschilt per type) moet de stroomafname beperkt worden. Dit doet de machinist door daarvoor een schakelaar om te zetten. Hierdoor zal er dus een beperking in de stroomafname plaatsvinden.
Moderner materieel doet dat automatisch.
Of de mat'64 dat ook kon, kan ik mij niet meer herinneren (mijn standplaats reed al voor het einde van mat'64 geen mat'64 meer, dus is alweer te lang geleden).
Bij mat'64 zette je het eerder genoemde 'harkje' uit, de laagspannings motoren uitschakelaar waardoor je een tractieinstallatie afschakelde.
Volgens mij is dat bij SGM/ICM/VIRM een zelfde methode.

Op het meterpaneel van mat'64 had je ook nog de knop 'verlaagde begrenzing' die zorgt in de Rangeer stand voor een lager aanzetkoppel en in de Serie stand word de stroombegrenzing lager ingesteld waardoor de wals eerder schakelt, echter in de Parallel stand heeft de schakelaar geen invloed meer en is het dus geen echte vermogenbeperker.

Donderdag 10 aug 2017 - 22:04:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
michaben (do 10 aug 2017 19:31:58 www.somda.nl): dus welke van de twee bedoel je hier?
Stroom


@thom bij bijv VIRM zit er een schakelaar 'lijnstroombeperking'.
In de praktijk wordt ie niet veel gebruikt volgens mij maar de tractieelektronica zorgt er automatisch voor dat er niet teveel stroom wordt getrokken. Het is niet zo dat er pats boem een tractieinstallatie uitgeschakeld wordt (zoals bij 'het harkje')

Donderdag 10 aug 2017 - 22:14:31
thom
thom
Aah, een stukje innovatie zeg maar

Is dat dan ook een schakelaar per treinstel, of gewoon een schakelaar die bij alle gecombineerde stellen de stroom beperkt?

Vrijdag 11 aug 2017 - 05:48:25
VIRMm1
VIRMm1
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij hoef je dat alleen maar in de bediende cabine te doen.

Die schakelaar heeft 4 standen: 4-8, 10, 12, 14. Referend naar het aantal bakken.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Vrijdag 11 aug 2017 om 06:11:02

Vrijdag 11 aug 2017 - 07:20:49
mdeen
mdeen
Quote
thom (do 10 aug 2017 21:48:44 www.somda.nl):

Op het meterpaneel van mat'64 had je ook nog de knop 'verlaagde begrenzing' die zorgt in de Rangeer stand voor een lager aanzetkoppel en in de Serie stand word de stroombegrenzing lager ingesteld waardoor de wals eerder schakelt, echter in de Parallel stand heeft de schakelaar geen invloed meer en is het dus geen echte vermogenbeperker.
Ik denk dat de wals later schakelt, want weerstanden sneller uitschakelen geeft een hogere motorstroom.
Dat heeft echter geen effect op de stroom die uit de bovenleiding getrokken wordt, dat zorgt er alleen voor dat het mat langer in een bepaalde weerstand stand blijft rijden (meer weerstanden ingeschakeld is lagere tractiestroom en dus lagere aanzetkracht waardoor je minder last van doorslaande wielen hebt).
In Rangeerstand blijven alle weerstanden aangeschakeld maar daar mag je niet voor onbeperkte tijd in rijden omdat je dan de weerstanden kunt oververhitten (er loopt natuurlijk stroom door de weerstanden waardoor ze opwarmen).

Misschien is het al geplaatst, maar 10 bakken Plan-V in actie: www.youtube.com

Vrijdag 11 aug 2017 - 10:10:03
treinfan
treinfan
Quote
michaben (do 10 aug 2017 19:01:08 www.somda.nl): Op grote emplacementen zou je overigens wel het verschil kunnen merken, een VIRM zal tot 40km/u niet het volle vermogen trekken, een Plan V zal dat dankzij de weerstandsaandrijving waarschijnlijk wel doen (of je moet in serie optrekken). Maar als de trein eenmaal op snelheid komt lijkt het me toch dat een VIRM meer stroom zal trekken.
Volgens mij haal je hier iets door elkaar, want juist bij lage snelheid staat bij weerstandgeschakelde motoren zoveel mogelijk in serie geschakeld.
Quote
michaben (do 10 aug 2017 19:01:08 www.somda.nl): Het energieverbruik van een weerstandsaandrijving is weliswaar een stuk hoger, maar het maximale stroomverbruik zou niet zoveel hoger moeten zijn, rijweerstanden zitten immers in een serieschakeling. Verschil in rendement is (simpel gezegd) vooral dat wanneer je niet het volle vermogen naar de motoren stuurt, je toch het volle vermogen uit de bovenleiding trekt, en de rest simpelweg omzet in warmte. En het rendement van een gelijkstroommotor lag tientallen jaren terug al tegen de 90% dacht ik.
Het rendement van een gelijkstroommotor is naast de motorkarakteristiek afhankelijk van de aangeleverde spanning, draaisnelheid en belasting. De weerstandsschakelingen zijn ontworpen om bij "elke" snelheid (treingewicht blijft ongeveer constant, dus daarmee de belasting van de motoren ook) het motorvermogen te maximaliseren. Met choppersturing kan het rendement van de motor zelf ook verhoogd worden, doordat er beter ingespeeld wordt op de motorkarakteristiek.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 11 aug 2017 - 16:33:13
michaben
michaben
Quote
treinfan (vr 11 aug 2017 10:10:03 www.somda.nl): Volgens mij haal je hier iets door elkaar, want juist bij lage snelheid staat bij weerstandgeschakelde motoren zoveel mogelijk in serie geschakeld.
Dat is bij zeer lage snelheden, ik denk niet dat je boven de 20km/u nog in serie kunt rijden zonder merkbaar minder acceleratie te hebben.

Vrijdag 11 aug 2017 - 16:35:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat gaat je tegenvallen...

Vrijdag 11 aug 2017 - 17:03:18
mtlx
mtlx
Mwa, heeft michaben gewoon een punt. De acceleratie gaat vanaf ongeveer 30 - 40 km/u veel langzamer. Vanaf dat moment zal je normaal ook de motoren in parallel gaan schakelen, waarna je veldverzwakking toepast op de hogere snelheden.

Terugkomend op de lijnstroombeperking in de VIRM, die heeft inderdaad vier standen, maar hoeft pas vanaf 12 bakken omgezet te worden. Stand 1 is 4 t/m 10 bakken, 2 is 12 bakken, 3 is 14 bakken en 4 is 16-18 bakken (tot max 3X VIRM -6).
In de oudere ex-IRM treinstellen staat het anders: daar gaat het per treinstel. 1/2 treinstellen is stand 1, 3 treinstellen stand 2, 4 voor stand 3 en 5 voor stand 4.
Hiermee wordt dus de stroomafname beperkt, maar er worden geen motoren buiten dienst gezet. Alle motoren doen gewoon mee, maar net even een tandje minder hard.

Vrijdag 11 aug 2017 - 17:13:03
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat verschilt per materieel. E-loccen accelereren vaak pas vol vanaf de 20-30 km/h. Vanaf de 60 wordt het minder. Een 1600 piekt pas in vermogen bij 90km/h, een 1300 bij 60km/h.

Vrijdag 11 aug 2017 - 17:52:40
mtlx
mtlx
Ik heb het uiteraard over acceleratie van weerstandsmaterieel waarbij de motoren in serieschakeling staan, niet over acceleratie in het algemeen.

Laatst bewerkt door mtlx op Vrijdag 11 aug 2017 om 17:52:56

Zondag 13 aug 2017 - 01:49:38
kiekkiek
kiekkiek
Lijnstroom mat '64 bij vollast zo'n 800 A, en dan had je een vlot stel. Bij een ICM-3 ga je al richting de 1000 A. Een VIRM-4 1100 A.
Op de meeste baanvakken in Nederland is de maximale stroomafname 4000 A. Op een aantal lijnen wat lager. Zie de netverklaring 2017 blz. 193 / 194.
www.prorail.nl
Vijf V-tjes gaat dus prima. 4 x 3 ICM ook, maar 3 x 4 net niet, want een tractie installatie meer. 14 bak VIRM gaat ook.
De spanning zakt dan wel wat in bij die lange treinen, wat behoedzamer opschakelen kan dan geen kwaad om nog wat vermogen over te houden.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Zondag 13 aug 2017 om 01:53:22

Zondag 13 aug 2017 - 10:38:53
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Die 4000A is per trein en theoretisch. In de praktijk kun je op de meeste lijnen 6000A trekken zonder dat de spanning onder de 1500v zakt. Op enkele plekken gaat dat niet, zo zakt de spanning bij Oldenzaal als een kaartenhuis in toen zowel een dubbeltractie 189 optrok richting Hgl en een 1600 richting Bh.

Zondag 13 aug 2017 - 11:06:45
thom
thom
Quote
kiekkiek (zo 13 aug 2017 01:49:38 www.somda.nl): Lijnstroom mat '64 bij vollast zo'n 800 A, en dan had je een vlot stel. Bij een ICM-3 ga je al richting de 1000 A. Een VIRM-4 1100 A.
Op de meeste baanvakken in Nederland is de maximale stroomafname 4000 A. Op een aantal lijnen wat lager. Zie de netverklaring 2017 blz. 193 / 194.
www.prorail.nl
Vijf V-tjes gaat dus prima. 4 x 3 ICM ook, maar 3 x 4 net niet, want een tractie installatie meer. 14 bak VIRM gaat ook.
De spanning zakt dan wel wat in bij die lange treinen, wat behoedzamer opschakelen kan dan geen kwaad om nog wat vermogen over te houden.
Als je rekent dat je de enige op het Nederlandse spoornet bent dan haal je dat wel, maar er rijden nogwel wat meer treinen in de gebieden van de zelfde onderstations