Wijzigingsblad 4 september 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
09-07-2017 16:40:56
wouter15
wouter15
Op de website van het Locov is de adviesaanvraag van NS voor het Wijzigingsblad van 4 september 2017 te vinden. Zie hier: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-172507-adviesaanvraag-wijzigingen.aspx  

09-07-2017 16:43:53
MetroRET
MetroRET
Inclusief de wijzigen rondom de testdag van PHS.  

09-07-2017 17:02:17
michaben
michaben
De 3500 blijft dus tijdens de proef splisen/combineren in Ehv, terwijl de 3900 een losstaande treinserie wordt (in de spits gekoppeld aan de 14500). Op zich wel logisch want je gaat niet voor een dag per week de hele materieelomloop omgooien, maar ik ben wel benieuwd waar men dat materieel dan vandaan gaat toveren als de 3500 gecombineerd moet blijven rijden. Je hebt 7 composities nodig voor die 3900 bovenop de stellen uit de 14500 (kering van 30 minuten in Asd en 20 in Ehv).

Laatst bewerkt door michaben op 09-07-2017 17:02
 

09-07-2017 17:03:00
Berk24
Berk24
Hoe zit het met de materieelinzet? De 6600 en 5900 moeten met Flirt gaan rijden en alle reserve qua DD-AR en SGM moet dan dienen als versterking voor de drukke maanden september en oktober.  


09-07-2017 17:08:10
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (zo 09 jul 2017 17:02:17 https://www.somda.nl/forum/19514/p620274/): De 3500 blijft dus tijdens de proef splisen/combineren in Ehv, terwijl de 3900 een losstaande treinserie wordt (in de spits gekoppeld aan de 14500). Op zich wel logisch want je gaat niet voor een dag per week de hele materieelomloop omgooien, maar ik ben wel benieuwd waar men dat materieel dan vandaan gaat toveren als de 3500 gecombineerd moet blijven rijden. Je hebt 7 composities nodig voor die 3900 bovenop de stellen uit de 14500 (kering van 30 minuten in Asd en 20 in Ehv).


Aannemelijk ruilt dan het DDM1 uit de 14500 voor de DDZ uit de 4500 die dan eventueel in de 3900 / 14500 kunnen worden ingezet, in combinatie met de uit de 6600 komende viertjes.
 

09-07-2017 17:12:11
michaben
michaben
Ik mag toch hopen dat het vrijgekomen DDZ 5 dagen per week wordt ingezet en niet 1 dag per week.  

09-07-2017 17:14:56
MetroRET
MetroRET
Je houdt nu altijd wel een dag dat je meer materieel nodig hebt, omdat dus de 3500 gecombineerd moet blijven rijden.  

10-07-2017 10:35:53
kiekkiek
kiekkiek
Heerlijke schijnaansluiting weer 3600 - 3900.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 10-07-2017 13:02
 

10-07-2017 10:51:14
MetroRET
MetroRET
Zijn er al tijden bekend dan ?  

10-07-2017 10:57:00
umbusko
umbusko
Van een stationnement van 5 minuten in Ehv van de 800 in noordelijke richting word ik ook niet vrolijk: richting Nm (als dat om wat voor reden ook niet via Vl kan) mis je dan de 3600 in Ht en met de huidige spooropstelling (4b -> 3a) mag je dan ook nog flink doorstappen om de 4400 te halen.  

10-07-2017 10:59:16
umbusko
umbusko
Overigens lijkt het met 1 minuut verlaten van het vertrek van de 800 uit Rm richting Ehv om zo de aansluiting vanaf de Maaslijn beter te kunnen bieden me een prima zet: die overstap zie ik heel vaak misgaan.  

10-07-2017 11:05:13
b2py
b2py
Quote
MetroRET (ma 10 jul 2017 10:51:14 https://www.somda.nl/forum/19514/p620312/): Zijn er al tijden bekend dan ?
Er zittend diverse basisuurpatronen en basisspooropstellingen in de bijlagen

Laatst bewerkt door b2py op 10-07-2017 11:05
 

10-07-2017 11:24:57
MetroRET
MetroRET
Bedankt, daar had ik overheen gekeken.  

10-07-2017 12:15:21
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik heb is even men oog laten vallen op die 10 minuten dienstregeling Amsterdam - Enidhovem Dit is nog steeds 2x per uur met overstap te utrecht zo te zien. 3000 ---> 3500

Ben benieuwd wat voor ketting reactie er ontstaat bij calamiteiten.... maar goed daar hebben ze die proef/test dagen voor genomen

Ook ik ben erg benieuwd naar wat het materieel gaat worden. Maar als het allemaal goed is moet er redelijk wat DDZ vrij komen uit de 6600 dadelijk

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 10-07-2017 12:16
 

10-07-2017 13:48:53
ZJ37
ZJ37
Als je vanuit Hrl of Mt in Ehv aankomt zie je nog net je voorganger richting Ht vertrekken. Schitterend. %08%

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-07-2017 13:49
 

01-08-2017 21:42:54
DDZ7504
DDZ7504
Ik heb geruchten gehoord dat de IC 500 Gn-Rtd vanaf dit wijzigingsblad DDZ zou worden. Bron is redelijk betrouwbaar dus ik verwacht dat het echt zo is, maar een bevestiging kan nooit kwaad

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 01-08-2017 22:13


DDZ in dienst, ik blij!
 

01-08-2017 22:04:27
BGM104
BGM104
Het gaat grofweg 1/3 deel DDZ en 2/3 deel ICM worden in de 500. De nieuwe IC serie op woensdag, de 3900 gaat bijna geheel met VIRM6 rijden, uitzondering zijn enkele treinen met een VIRM4.  

01-08-2017 22:17:42
ZJ37
ZJ37
Kijk, daar zijn de losse stellen al van de 10-minutendienst.  

01-08-2017 22:19:19
wouter15
wouter15
Komt dat DDZ dan uit de 6600 ofzo?  

01-08-2017 22:20:15
MetroRET
MetroRET
Quote
ZJ37 (di 01 aug 2017 22:17:42 https://www.somda.nl/forum/19514/p621967/): Kijk, daar zijn de losse stellen al van de 10-minutendienst.


Vergeet niet dat de 3500 nog altijd met dubbele stellen moet blijven rijden. Iets wat in 2018 dus niet meer nodig is, waarbij het beter over de 3 IC's verdeeld kan worden.
 

01-08-2017 22:21:53
ZJ37
ZJ37
Ja prima, maar als je onderweg overstapt op die mooie A2-corridor en bent veroordeeld tot het nemen van de 3900 valt er weinig te kiezen. We gaan het zien.  

01-08-2017 22:43:14
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
wouter15 (di 01 aug 2017 22:19:19 https://www.somda.nl/forum/19514/p621968/): Komt dat DDZ dan uit de 6600 ofzo?
5 stellen lijkt mij voldoende voor 1/3 van alle omlopen van de 500. Anders zal er elders nog wat vandaan te sprokkelen zijn (wellicht 5 stellen vanuit de 5200/6400, welke nu met FLIRT rijdt).


#DiscoverEU
 

01-08-2017 22:49:37
broek53
broek53
Zijn het niet de DDZ6-en uit de 4500?  

01-08-2017 22:52:33
MetroRET
MetroRET
De 500 heeft maar 6 composities, dus zou maar 2 stuks betekenen, eventueel verlengen tot 8 of 10 bakken.  

01-08-2017 23:27:04
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (di 01 aug 2017 22:17:42 https://www.somda.nl/forum/19514/p621967/): Kijk, daar zijn de losse stellen al van de 10-minutendienst.
Ook dat is iets wat je uitzoekt tijdens de proefperiode, hoe gaan mensen zich spreiden over de treinen.
 

01-08-2017 23:32:54
AJT
AJT
Was de 700 serie voor DDZ niet veel handiger geweest, dichter bij Ldd en minder koppelen onderweg omdat de 700 in Zl geen tijd heeft om te (ont)koppelen in Zl en elders op het traject evenmin?  

01-08-2017 23:41:51
b2py
b2py
Komt niet direct over een van de A2-Corridor knopen  

02-08-2017 00:14:50
thom
thom
Quote
AJT (di 01 aug 2017 23:32:54 https://www.somda.nl/forum/19514/p621979/): Was de 700 serie voor DDZ niet veel handiger geweest, dichter bij Ldd en minder koppelen onderweg omdat de 700 in Zl geen tijd heeft om te (ont)koppelen in Zl en elders op het traject evenmin?

Ik dacht ergens iets op gevangen te hebben dat er DDZ naar Onnen gaat verhuizen voor onderhoud, dat zou wel mooi uitkomen hiermee
 

02-08-2017 06:53:33
DDZ7504
DDZ7504
Sterker nog, ze komen in de 500 te rijden omdát het onderhoud naar On gaat. Ldd krijgt SNG erbij, DDZ schuift door naar On en een deel van het VIRM onderhoud schuift weer door naar Mt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-08-2017 07:02:50
broek53
broek53
Ff voor de zekerheid: halen we hier niet elementen van de drgl 2018 door elkaar met de woensdagse PHS-testen vanaf het wbl september?  

02-08-2017 07:30:01
michaben
michaben
Laten we hopen dat dit tijdelijk is, 500 DDZ lijkt me ongewenst, zeker als het een mix is. De kering in Rtd ia wat te krap voor robuust splitsen/combineren met DDZ, dan krijg je hetzelfde probleem als de 5600 had.  

02-08-2017 07:57:05
daniel_ddr
daniel_ddr
De perrons te Rtd lopen wel wat rechter dan de buurtsporen te Ut toch (waar men om te combineren al vaak naar 4 uitweek)
Maargoed, gezien het om twee omlopen zou gaan lijkt het me geen heel vreemde gedachte als inzet vooral te verwachten is op de ritten die in het verleden met VIRM reden tussen het ICM door. Daar kan je de capaciteit het efficiënst inzetten en desnoods ruil je ´m dan aan het eind van de spits om voor een setje ICM. Dat ICM kan je dan weer gebruiken om sommige spits 600-en wat ruimer te rijden.

Na afloop van de spits koppelen die stellen dan weer van de 600 af te Rtd, materieel laat je op ´t perron staan en de binnenkomende 500 met DDZ rangeer je af.
Je wilt immers je stellen toch uit kunnen wisselen anders heeft zo´n onderhoudsslag naar Onnen geen zin: typisch zouden ´s ochtends de DDZs die uit onderhoud komen terug naar de Randstad moeten en ´s middags dan weer een andere terug.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-08-2017 09:05:04
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (di 01 aug 2017 23:27:04 https://www.somda.nl/forum/19514/p621978/):
Quote
ZJ37 (di 01 aug 2017 22:17:42 https://www.somda.nl/forum/19514/p621967/): Kijk, daar zijn de losse stellen al van de 10-minutendienst.
Ook dat is iets wat je uitzoekt tijdens de proefperiode, hoe gaan mensen zich spreiden over de treinen.
Dat is toch best aardig te voorspellen als je naar alle ontstane overstapmogelijkheden kijkt in deze dienstregeling? Het enige dat zich wat moeilijker laat raden zijn de reizigers die rechtstreeks van Ehv en Ht naar Ut en Asd gaan.
 

02-08-2017 09:45:35
b2py
b2py
Een voorspelling, of een model om de realiteit na te bootsen, kent zo zijn foutmarges. Die kennen wij vooral als de voorspelling hoeveel reizigers met een rit mee gaan en hoe de treinlengte daarop is afgestemd. Ik hoef jou niet uit te leggen denk ik dat die voorspellingen er wel eens naast zitten en ook regelmatig een finetune nodig hebben.  

02-08-2017 09:56:51
ZJ37
ZJ37
Zeker mee eens. Maar een serie in de spits gaan rijden met een los zesje of zelfs los viertje waarvan je op voorhand weet dat deze zware overstappen meeneemt, neigt een beetje naar de problemen over jezelf te gaan afroepen.  

02-08-2017 10:03:53
b2py
b2py
Ik vraag me af of je dat zo kan stellen en ben dan ook blij dat NS het gaat beproeven.  

02-08-2017 10:09:32
broek53
broek53
Het beproeven op 1 dag in de week vind ik een wat vreemde manoevre op zichzelf. Daaraan gaat niemand in de spits zijn reispatroon aanpssen. In die zin denk ik dat de proef meer geschikt is om de overgebleven robuustheid van de dienstregeling te testen en personeel er wellicht aan te laten wennen dan dat het iets betrouwbaars gaat zeggen over wat de reizigers gaan doen.  

02-08-2017 10:12:05
ZJ37
ZJ37
Ik hoop dat de uitkomst daarvan dan ook eerlijk naar buiten wordt gebracht en niet via de propagandamolen dat reizigers na een volle trein gelukkig maar 10 minuten hoefden te wachten op de volgende trein.

In hoeverre is er eigenlijk nog rek om aanpassingen tijdens de beproeving nog mee te nemen met de BD december?
 

02-08-2017 16:45:06
Pim530
Pim530
Zeker als je kijkt naar vaste reispatronen van reizigers gedurende de gehele werkweek die je niet wilt doorbreken, zou het toch voor de hand liggen om zo'n tien minuten interval op bijvoorbeeld zaterdag te testen...  

02-08-2017 16:55:08
Klaasje
Klaasje
De vraag is dan alleen hoeveel dagen dan afvallen omdat er weekendwerkzaamheden er zijn. Wellicht vonden ze dat wel teveel.  

02-08-2017 18:33:46
thom
thom
Quote
Pim530 (wo 02 aug 2017 16:45:06 https://www.somda.nl/forum/19514/p622033/): Zeker als je kijkt naar vaste reispatronen van reizigers gedurende de gehele werkweek die je niet wilt doorbreken, zou het toch voor de hand liggen om zo'n tien minuten interval op bijvoorbeeld zaterdag te testen...

Ja, da's lekker representatief om dat op een dag te doen praktisch zonder forenzen en met dagjes-uit publiek...
 

02-08-2017 20:02:45
broek53
broek53
Mij dunkt dat juist de incidentele reiziger er wat aan heeft. Forensen zoal eerder betoogd, niet.
En zoals ook al gezegd: ik heb bepaald niet de indruk dat de proef gaat om wat de reizigers gaan doen.
 

02-08-2017 21:36:54
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 02 aug 2017 07:02:50 https://www.somda.nl/forum/19514/p621985/): Ff voor de zekerheid: halen we hier niet elementen van de drgl 2018 door elkaar met de woensdagse PHS-testen vanaf het wbl september?

NedTrain gaat echt niet wachten op 2018. In Leidschendam is de eerste paal al de grond in voor de SNG uitbreiding van het OB, dus of u even zsm wat DDZ daar weg kan regelen richting On. DDZ gaat idd uit de 4500 per september. Er komt VIRM6 in te rijden met een enkele DDM. Op woensdag wordt er geruild: De 4500 volledig DDM en het VIRM6 gaat dan de 14500 (en de 3900) in.

Laatst bewerkt door BGM104 op 02-08-2017 21:37
 

02-08-2017 22:20:24
thom
thom
Of de verbouwing daadwerkelijk de reden is van het verkassen van DDZ weet ik niet, het gaat om de 3 sporen in de oude loods, en daar werd eigenlijk al geen regulier onderhoud gepleegd doordat de putten daar nog de oude diepte hadden (lees; te ondiep).  

03-08-2017 07:13:45
broek53
broek53
Het is een soort van kip-en-eiverhaal denk ik, maar in ieder geval goed gecoördineerd met de materieelinzet, blijkbaar.

Overigens realiseer ik mij dat als de 3900 gaat rijden op woensdagen conform 2018, op Asd - Ekz de reizigers buiten de spits ineens een dag in de week +15 (of -15) krijgen en een verwoeste knoop Hoorn. Dat lijkt mij geen beste PR voor PHS eigenlijk. Sowieso niet, maar met een dag in de week valt het wel erg op.
 

03-08-2017 08:53:04
kleine_man
kleine_man
Dat maakt funest voor de forens. Dat zijn nu juist de mensen die er vanuit gaan dat de dienstregeling elke werkdag hetzelfde is en zullen hun reis dus minder hun reisadvies uitzoeken. Incidentele reizigers zullen in de regel hun reis beter voorbereiden omdat ze niet vaak reizen.  

03-08-2017 09:06:11
b2py
b2py
Quote
broek53 (do 03 aug 2017 07:13:45 https://www.somda.nl/forum/19514/p622052/): Het is een soort van kip-en-eiverhaal denk ik, maar in ieder geval goed gecoördineerd met de materieelinzet, blijkbaar.

Overigens realiseer ik mij dat als de 3900 gaat rijden op woensdagen conform 2018, op Asd - Ekz de reizigers buiten de spits ineens een dag in de week +15 (of -15) krijgen en een verwoeste knoop Hoorn. Dat lijkt mij geen beste PR voor PHS eigenlijk. Sowieso niet, maar met een dag in de week valt het wel erg op.
Uit: http://locov.nl/Images/Locov%202017-183508%20advies%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%204%20september%202017_tcm311-391016.pdf

"Het valt ons op dat in deze test met zes Intercity’s per uur buiten de spitsuren geen koppeling plaatsvindt met de Intercity Amsterdam Centraal – Enkhuizen, zoals voorzien in de dienstregeling 2018. Dit roept de vraag op of in de dienstregeling 2018 dan ook niet van deze doorkoppeling had kunnen worden afgezien. Die koppeling is immers, vanwege de daarmee samenhangende verschuiving met een kwartier van de basisdienst Amsterdam – Enkhuizen, verantwoordelijk voor diverse verslechteringen in Noord-Holland, met name de verbroken aansluitingen in Hoorn. "

Ik vermoed dat die koppeling er niet in zit en er geen tijdswijzigingen plaatsvinden tussen Enkhuizen en Amsterdam.
 

03-08-2017 09:12:13
MetroRET
MetroRET
De 3900 wordt, zoals hierboven al wordt geschetst gekoppeld aan de 14500 op de testdag.

Dat zullen ook de tijden worden van de vaste intercity in Dienstregeling 2018, waarbij dus de knoop in Hoorn met 15 minuten zal veranderen.
 

03-08-2017 09:25:32
BGM104
BGM104
De koppeling 3900 met de 14500 is er alleen in de spits tijdens de proef, de 14500 blijft een spitsserie in 1 richting. Buiten de spits keert de 3900 op Asd spoor 24 of 25. Door deze koppeling moet je in Asd nieuw materieel inschieten in de 3900 in de middagspits.  

03-08-2017 11:33:50
broek53
broek53
Goed idee dus.


Grappige historische parallel, zij het in omgekeerde richting, is dat in het jaar dat de Utrechtboog nog niet klaar was en de 3500 eigenlijk wel moest gaan rijden en toen maar naar Amsterdam C werd gelegd, dat in de spits alleen kon als ze aan de 14500 warden geknoopt.
Daar hebben diverse perrons op Hn - Ekz nog een verlenging tot 10 bakken VIRM aan overgehouden.
Maar dit terzijde uiteraard
 

03-08-2017 18:44:51
VanLennep
VanLennep
Je bedoelt de 3200.  

03-08-2017 23:35:34
279
279
ja, zo heette de 14500 toen. maar dat voor kijkers die later ingeschakeld hebben.  

04-08-2017 16:11:49
ZJ37
ZJ37
Allerlei maatregelen om mede de twee extra treintjes op de A2-corridor soepel te kunnen laten rijden. http://www.nhnieuws.nl/nieuws/210164/Extra-maatregelen-om-spoorlopers-te-weren-tijdens-spoorboekloze-dienstregeling  

04-08-2017 16:28:29
VIRMm1
VIRMm1
Goede maatregelen. Of ze nou voor die 2 extra treintjes zijn of niet, elke maatregel die een potentieele stremming kan voorkomen is een goede.  


04-08-2017 19:01:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoezo goed? Ze willen toch juist testen hoe het loopt met die ETMET-dienstregeling en eerder was al aangegeven dat het waarschijnlijk niet om de verdeling van de passagiers gaat.
Dan moet je niet allerlei maatregelen gaan nemen die nooit genomen zullen worden in de reguliere dienstuitvoering, dat beïnvloed alleen maar de uitkomsten van je test.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-08-2017 22:45:34
VIRMm1
VIRMm1
Wat voorop staat is dat de reiziger zonder hinder of vertraging van A naar B vervoerd wordt.
Wat maakt het nou toch uit dat het een proefperiode betreft. Er worden maatregelen genomen om hinder te voorkomen en het is weer niet goed?
Die hekken lijken me niet tijdelijk namelijk.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 04-08-2017 22:45
 

05-08-2017 09:28:16
DDZ7504
DDZ7504
Met ingang van de wijziging van september gaan er dagelijks 3x DDZ4 en 1x DDZ6 in de 500-serie rijden.

Verder rijden de 3600, 5600 en 6600 series met DDZ, en rijdt er één verdwaalde losse DDZ6 in zowel de 1500 als de 2800
Deze omloop is van kracht tot de nieuwe dienstregeling in december

Dit is wat ik vandaag doorkreeg.
 

05-08-2017 09:32:35
Jan-Mark
Jan-Mark
En vanwege de 1500 dus ook een DDZ6 in de 2600. Deze gaat dan de losse VIRM vervangen, neem ik aan.  

05-08-2017 10:01:12
michaben
michaben
Quote
DDZ7504 (za 05 aug 2017 09:28:16 https://www.somda.nl/forum/19514/p622199/): Met ingang van de wijziging van september gaan er dagelijks 3x DDZ4 en 1x DDZ6 in de 500-serie rijden.

Dat klinkt als een DDZ8 en een DDZ10 combinatie. In de tijd dat er VIRM gemixt was in de 500 waren het de 520/524/555/559 die met VIRM10 reden. DDZ10 zou voor deze treinen voldoen (9% ruimer dan de ICM12 waarmee de 520/524/559 op de drukste dagen rijden), echter een DDZ8 lijkt me toch iets te krap voor de ochtend. In de middag in de 555 zou DDZ8 nog kunnen maar dan moet je in de ochtend toch een andere trein uitzoeken (528 bijv) en deze in Rtd uitwisselen. Of we krijgen net als vorig jaar een situatie met dat de 559 weer in de drukke treinen top 10 verschijnt nadat men opeens de VIRM10 door VIRM8 verving, NS staat er tenslotte om bekend dezelfde fout meerdere keren achter elkaar te maken...
 

05-08-2017 10:01:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
VIRMm1 (vr 04 aug 2017 22:45:34 https://www.somda.nl/forum/19514/p622186/): Wat voorop staat is dat de reiziger zonder hinder of vertraging van A naar B vervoerd wordt.
Wat maakt het nou toch uit dat het een proefperiode betreft. Er worden maatregelen genomen om hinder te voorkomen en het is weer niet goed?
Die hekken lijken me niet tijdelijk namelijk.
Hekken niet nee, maar ze gaan zelfs verkeersregelaars bij overwegen inzetten. Lijkt me sterk dat die er vanaf dienstregeling 2018 het hele jaar door staan terwijl er dan net zo veel (deels zelfs meer) treinen rijden.

Quote
michaben (za 05 aug 2017 10:01:12 https://www.somda.nl/forum/19514/p622202/): Dat klinkt als een DDZ8 en een DDZ10 combinatie.
Mag DDZ dan wel met 10 bakken rijden? Dacht dat er ergens een beperking zat, of was dat nu dat je maximaal twee stellen kunt koppelen? In het laatste geval is DDZ10 immers wel mogelijk.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-08-2017 10:04


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-08-2017 10:06:03
rick
rick
DDZ12 rijdt ook wel eens rond, twee stammen is het maximum.  

05-08-2017 10:26:09
BasSNG2001
BasSNG2001
DDZ12 is tot nu toe slechts voorgekomen bij overbrengen van een defecte DDZ6.


#DiscoverEU
 

05-08-2017 10:27:29
IJsbergsla
IJsbergsla
In de voormalige serie 1900 Venlo-Den Haag heeft het echt wel gereden hoor, evenals afwijkende inzetten bij evenementen/werkzaamheden...

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 05-08-2017 10:28
 

05-08-2017 11:04:37
DDZ7504
DDZ7504
En voor ieder die het nog niet gelooft dat het technisch mogelijk is: https://youtu.be/BC5Wzl4Gdgw  

05-08-2017 11:47:50
ZJ37
ZJ37
Quote
VIRMm1 (vr 04 aug 2017 22:45:34 https://www.somda.nl/forum/19514/p622186/): Wat voorop staat is dat de reiziger zonder hinder of vertraging van A naar B vervoerd wordt.
Wat maakt het nou toch uit dat het een proefperiode betreft. Er worden maatregelen genomen om hinder te voorkomen en het is weer niet goed?
Die hekken lijken me niet tijdelijk namelijk.
Die hekken hebben in elk geval niet geholpen om de hoeveelheid zelfdodingen terug te brengen, dat aantal is alleen maar toegenomen. Dus men kan nog 1000 hekken neerzetten, maar dat houdt deze incidenten helaas niet tegen.
 

05-08-2017 11:55:07
fdk
fdk
Dat betekent dat de flirt-inzet per 4 september in de 6600 in ieder geval niet volledig doorgaat.
Daarnaast valt me op dat er weer weinig DDZ-4 ingezet lijkt te worden. Het materieel dat vrijgekomen was uit de 5200/6400 en uit de 4900 wordt weer maar beperkt ingezet.
 

05-08-2017 12:30:15
spotter
spotter
Flirt komt er vanaf september bij in de 5900 en een omloop in de 6600.

Laatst bewerkt door spotter op 05-08-2017 12:30
 

05-08-2017 13:08:39
BGM104
BGM104
Quote
michaben (za 05 aug 2017 10:01:12 https://www.somda.nl/forum/19514/p622202/): Dat klinkt als een DDZ8 en een DDZ10 combinatie. In de tijd dat er VIRM gemixt was in de 500 waren het de 520/524/555/559 die met VIRM10 reden. DDZ10 zou voor deze treinen voldoen (9% ruimer dan de ICM12 waarmee de 520/524/559 op de drukste dagen rijden), echter een DDZ8 lijkt me toch iets te krap voor de ochtend. In de middag in de 555 zou DDZ8 nog kunnen maar dan moet je in de ochtend toch een andere trein uitzoeken

520 en 555 zijn de DDZ treinen. 520 ma t/m do DDZ10. 555 di t/m do DDZ10. 555 op maandag mag het met DDZ6 gaan proberen, op vrijdag zit er DDZ8 in de 520 en 555. In de spits zijn de 523 en 560 de andere DDZ treinen en inderdaad de meeste dagen met DDZ8.
 

05-08-2017 13:44:30
michaben
michaben
De 523 en 560 dus van ICM8 naar DDZ8. Op vrijdag de DDZ10 zeker naar de 560, die rijdt nu op vrijdag met ICM12 (waarbij men het nodig vind een viertje in Amf af te trappen).

Laatst bewerkt door michaben op 05-08-2017 13:44
 

06-08-2017 00:05:55
MetroRET
MetroRET
Quote
DDZ7504 (za 05 aug 2017 09:28:16 https://www.somda.nl/forum/19514/p622199/): Met ingang van de wijziging van september gaan er dagelijks 3x DDZ4 en 1x DDZ6 in de 500-serie rijden.

Verder rijden de 3600, 5600 en 6600 series met DDZ, en rijdt er ��n verdwaalde losse DDZ6 in zowel de 1500 als de 2800
Deze omloop is van kracht tot de nieuwe dienstregeling in december

Dit is wat ik vandaag doorkreeg.


Quote
spotter (za 05 aug 2017 12:30:15 https://www.somda.nl/forum/19514/p622234/): Flirt komt er vanaf september bij in de 5900 en in de 6600.


Wel of geen Flirt in de 6600 ? Of een mix Flirt/DDZ ?
 

06-08-2017 00:15:04
thom
thom
Quote
daniel_ddr (za 05 aug 2017 10:01:44 https://www.somda.nl/forum/19514/p622203/): Hekken niet nee, maar ze gaan zelfs verkeersregelaars bij overwegen inzetten. Lijkt me sterk dat die er vanaf dienstregeling 2018 het hele jaar door staan terwijl er dan net zo veel (deels zelfs meer) treinen rijden.

Maar het kan geen kwaad het verkeer en de omgeving te helpen met het wennen aan overwegen die langer gesloten zijn.
 

06-08-2017 09:17:08
spekmj
spekmj
Quote
BGM104 (za 05 aug 2017 13:08:39 https://www.somda.nl/forum/19514/p622235/):
Quote
michaben (za 05 aug 2017 10:01:12 https://www.somda.nl/forum/19514/p622202/): Dat klinkt als een DDZ8 en een DDZ10 combinatie. In de tijd dat er VIRM gemixt was in de 500 waren het de 520/524/555/559 die met VIRM10 reden. DDZ10 zou voor deze treinen voldoen (9% ruimer dan de ICM12 waarmee de 520/524/559 op de drukste dagen rijden), echter een DDZ8 lijkt me toch iets te krap voor de ochtend. In de middag in de 555 zou DDZ8 nog kunnen maar dan moet je in de ochtend toch een andere trein uitzoeken

520 en 555 zijn de DDZ treinen. 520 ma t/m do DDZ10. 555 di t/m do DDZ10. 555 op maandag mag het met DDZ6 gaan proberen, op vrijdag zit er DDZ8 in de 520 en 555. In de spits zijn de 523 en 560 de andere DDZ treinen en inderdaad de meeste dagen met DDZ8.


Heeft misschien ook te maken met dat DDZ (deels) in On in onderhoud komt?
 

06-08-2017 10:18:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat was inderdaad de basis van deze berichtenreeks op 2 augustus.  

06-08-2017 12:01:46
broek53
broek53
Over het wbl september vernam ik nog dat de beloofde lange kering van de 3000 in Den Helder buiten de spits gerealiseerd wordt, de spitsserie 6200 Assen - Groningen (met twee losse IC3-en) wordt ingelegd en de beloofde kwartierdienst Gouda - Alphen a/d Rijn daadwerkelijk gaat rijden.
Daarnaast werd gemeld dat op zaterdag en zondag overdag geen losse ICM-stellen meer in IC's zullen rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2017 12:26
 

06-08-2017 16:25:58
dennistd
dennistd
Beetje jammer om twee ICM-III'en te gebruiken voor die sprinter. Daar had men beter het in grote getale aan de kant staande SGM-II op kunnen inzetten.  

06-08-2017 16:33:46
MetroRET
MetroRET
En die helemaal naar Groningen te laten gaan, ver buiten het inzetgebied... %03%  

06-08-2017 16:36:23
robbertc
robbertc
Die je in de herfst juist niet solo zou willen rijden i.v.m. de gevoeligheid met doorglijden.  

06-08-2017 16:52:42
michaben
michaben
Zou me niets verbazen als die stellen van de 8100 afgehaald worden.  

07-08-2017 00:31:48
broek53
broek53
Quote
dennistd (zo 06 aug 2017 16:25:58 https://www.somda.nl/forum/19514/p622312/): Beetje jammer om twee ICM-III'en te gebruiken voor die sprinter. Daar had men beter het in grote getale aan de kant staande SGM-II op kunnen inzetten.
ICM staat in net zo'n grote hoeveelheid op reserve. Daarnaast is het heel onhandig om een soortement petieterig deelparkje te creëeren in een verre uithoek, zeker als je de keus hebt het algemeen gangbare mat te gebruiken,
 

07-08-2017 13:52:05
Pim530
Pim530
Wordt het DDZ in de 500 eigenlijk ook in het weekend ingezet?  

07-08-2017 21:32:02
VIRMm1
VIRMm1
Quote
ZJ37 (za 05 aug 2017 11:47:50 https://www.somda.nl/forum/19514/p622227/):
Quote
VIRMm1 (vr 04 aug 2017 22:45:34 https://www.somda.nl/forum/19514/p622186/): Wat voorop staat is dat de reiziger zonder hinder of vertraging van A naar B vervoerd wordt.
Wat maakt het nou toch uit dat het een proefperiode betreft. Er worden maatregelen genomen om hinder te voorkomen en het is weer niet goed?
Die hekken lijken me niet tijdelijk namelijk.
Die hekken hebben in elk geval niet geholpen om de hoeveelheid zelfdodingen terug te brengen, dat aantal is alleen maar toegenomen. Dus men kan nog 1000 hekken neerzetten, maar dat houdt deze incidenten helaas niet tegen.


Het gaat in deze niet om zelfdodingen (die zijn helaas nooit te voorkomen, stations zijn immers altijd nog openbaar toegankelijk, gelukkig) maar om spoorlopers. Die laatste categorie zorgt voor veel vertraging en wanneer je moeilijk of niet bij het spoor komt neemt het spoorlopen ook af.
 

08-08-2017 16:56:54
michaben
michaben
De IFF data met de tijden van het nieuwe wijzigingsblad zijn binnen, dus hier alle vertrektijden, met op woensdag de ETMET proef tijden: http://nsdr.bemined.nl/2017-5/

Nieuwe series:
3900 Asd - Ehv (wo)
6200 Asn - Gn (ma-vr)
8700 Apn - Gd (ma-vr)

Vervallen series:
15400 Zvt - Hlm

Als iemand nog een bron heeft voor de personeelsdiensten voor de materieelinzet dan hou ik me aanbevolen.

De 6000/6100 staan op woensdag fout in de IFF data, deze zijn opgenomen als doorgaande treinserie, teleporterende tussen de sporen 20 en 21 te Ut. Blijkbaar nog altijd lastig om series juist door te koppelen in de reisinformatie....

Laatst bewerkt door michaben op 08-08-2017 18:54
 

08-08-2017 22:27:57
michaben
michaben
Ik heb even zitten kijken naar Gd - Apn, de tijden en materieelomloop van de 8600 serie zijn hier ook aangepast. De korte kering in Gd is vervangen door een lange kering. Wanneer zowel de 8600 als 8700 rijden keren beide series zowel in Gd als Apn op elkaar en rijden er vier composities, in de daluren en het weekend heeft de 8600 in z'n eentje drie composities (ipv twee nu). Richting Wad moet men ook strak achter de sprinter naar Gvc vertrekken via de hoge brug om de arriverende trein via de draaibrug niet in de weg te zitten.

Wat betreft Hdr, in de ochtendspits wordt er nog kort gekeerd, maar inderdaad vanaf 10:00 is er een lange kering (waarschijnlijk splitst de 3018) en deze lange kering blijft dan tot einde dienst, dus de middagspits keert men ook lang. In het weekend wordt de hele dag lang gekeerd.

En ik zie in Zl een hoop spoorwijzigingen van 6a naar 6 verschijnen op zondag, wat normaal gesproken zou betekenen dat het solo ICM verdubbeld is. In Zml staan nog wel veel treinen op een korte perronfase gepland, dan zal het tweede stel er dus pas in Dv bijkomen. Ook doordeweeks enkele spoorwijzigingen naar een grotere spoorfase, treinen 650 en 552 lijken nu ook in ieder geval een aantal dagen in de week langer te rijden. Solo ICM uit de 1718 op vrijdag lijkt ook voorbij.

Laatst bewerkt door michaben op 09-08-2017 18:22
 

09-08-2017 18:11:15
Pim530
Pim530
Hoeveel bakken passen er eigenlijk op Zl 5a? Ik zie namelijk dat 520 (DDZ10 volgens de bronnen hier) in Zl op 5a staat gepland, maar 726, 730 en 734 op zaterdag (nu IRM10) op 5. Of is IRM net een paar meter langer dan DDZ?  

09-08-2017 18:20:41
michaben
michaben
DDZ10 is 15 meter korter dan VIRM10 en past inderdaad geheel langs 5a. ICM10 en VIRM10 is net enkele meters te lang voor deze fase. Op spoor 3 ligt de grens op 8 bakken geloof ik, tot en met ICM7 wordt op 3a aangekondigd.

Andersom heb je op 6b max 4 bakken en op 6a max 6. Echter 6a wordt volgens mij alleen weergegeven als men dit expliciet opgeeft, ICM6 kan dus zowel op spoor 6 als 6a aangekondigd worden, echter nooit op 6b.

Laatst bewerkt door michaben op 09-08-2017 18:28
 

09-08-2017 20:33:29
Amazonous
Amazonous
Quote
michaben (di 08 aug 2017 16:56:54 https://www.somda.nl/forum/19514/p622455/): Blijkbaar nog altijd lastig om series juist door te koppelen in de reisinformatie....

En daarom communiceert NS in kanalen richting reizigers dus 10 dagen, in plaats van 4 weken die beschikbaar zijn. Dit soort mutaties, maar ook busdienstregelingen, et cetera, komen eigenlijk nooit direct mee.
 

09-08-2017 20:43:45
kiekkiek
kiekkiek
Quote
michaben (wo 09 aug 2017 18:20:41 https://www.somda.nl/forum/19514/p622565/): DDZ10 is 15 meter korter dan VIRM10 en past inderdaad geheel langs 5a. ICM10 en VIRM10 is net enkele meters te lang voor deze fase. Op spoor 3 ligt de grens op 8 bakken geloof ik, tot en met ICM7 wordt op 3a aangekondigd.

Andersom heb je op 6b max 4 bakken en op 6a max 6. Echter 6a wordt volgens mij alleen weergegeven als men dit expliciet opgeeft, ICM6 kan dus zowel op spoor 6 als 6a aangekondigd worden, echter nooit op 6b.

Meer dan 4 bakken gaat op heel spoor 6. Dit omdat het laatste stukje 6a wel heel erg smal is.
 

09-08-2017 21:05:09
Pim530
Pim530
Quote
michaben (wo 09 aug 2017 18:20:41 https://www.somda.nl/forum/19514/p622565/): DDZ10 is 15 meter korter dan VIRM10 en past inderdaad geheel langs 5a. ICM10 en VIRM10 is net enkele meters te lang voor deze fase. Op spoor 3 ligt de grens op 8 bakken geloof ik, tot en met ICM7 wordt op 3a aangekondigd.

Andersom heb je op 6b max 4 bakken en op 6a max 6. Echter 6a wordt volgens mij alleen weergegeven als men dit expliciet opgeeft, ICM6 kan dus zowel op spoor 6 als 6a aangekondigd worden, echter nooit op 6b.

Ah, vandaar, dankjewel! In dat geval valt het te hopen dat het DDZ op zaterdag in 524/528 terecht komt, anders is men daar flink aan het snoepen geweest terwijl dat eigenlijk niet kan (524 misschien nog wel met 9 bak, 528 zeer zeker niet).
 

09-08-2017 23:05:38
ZJ37
ZJ37
Het valt me overigens op dat de 10-minutendienst op de A2-corridor later start dan in de proefweken uit 2009 en 2010. De 10-minutendienst van Ut naar Asd begint pas na 7.30 uur, als de spits dus al volop loopt.  

09-08-2017 23:19:23
mren
mren
Niet klagen, 'ze zullen er wel over nagedacht hebben', 'het is maar een proef'  

09-08-2017 23:59:48
b2py
b2py
De grap is dat in de brief aan het Locov werd aangegeven dat er grofweg van 6 tot 20 PHS werd aangeboden. Wat dat betreft is dit vreemd of hebben ze in de ochtend meer tijd nodig om alles op zijn plek te krijgen?  

10-08-2017 00:31:46
umbusko
umbusko
Nou, dan hebben vroege vogels tenminste nog een aansluiting en staan ze niet zinloos wortel te schieten. Toch nog een paar reizigers blij, op de pendelaars Ehv-Ut na.
(Een stationnement van 9 minuten in Ehv (800 in noordelijke richting) in een 10-minutendienst %05%, en dan mooie schijnaansluitingen van -2 minuten in Ht op de 3600 en -2 minuten in Ut op de 3100, echt, hoe krijg je het verzonnen...)
 

10-08-2017 01:11:36
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (wo 09 aug 2017 23:19:23 https://www.somda.nl/forum/19514/p622593/): Niet klagen, 'ze zullen er wel over nagedacht hebben', 'het is maar een proef'
Is geen klacht, slechts een constatering.
 

15-08-2017 18:07:57
michaben
michaben
Doorkoppeling 6000/6100 op woensdagen is inmiddels hersteld in de reisinformatie. Dit onthult dat de eerste drie treinen van de dag wel doorrijden, de 6119, 6121 en 6123 hebben om een of andere reden een minuut minder rijtijd nodig dan de treinen de rest van de dag en kunnen daarom wel gekoppeld worden. Ook op tijden dat de 6000 in het dalpatroon rijdt (grofweg tot 7:00 en na 19:00) en de 6100 nog niet uitgesneden is zijn ze gekoppeld, hierdoor zijn er aan het begin van de avond in beide richtingen twee doorgaande treinen.  

19-08-2017 13:42:10
seinhuis
seinhuis
De nieuwe dienstregeling van 4 september staat in de reisplanner  

19-08-2017 16:13:48
Amazonous
Amazonous
Zeker, maar houd voor details _alsjeblieft_ die 10 dagen vantevoren aan die NS communiceert. Dat heeft een reden namelijk.  

19-08-2017 16:20:37
mren
mren
Zoals ICE-reizigers met zugbindung pesten door ze op het laatste moment met werkzaamheden te confronteren.  

19-08-2017 16:34:13
Berk24
Berk24
Quote
umbusko (do 10 aug 2017 00:31:46 https://www.somda.nl/forum/19514/p622597/): Nou, dan hebben vroege vogels tenminste nog een aansluiting en staan ze niet zinloos wortel te schieten. Toch nog een paar reizigers blij, op de pendelaars Ehv-Ut na.
(Een stationnement van 9 minuten in Ehv (800 in noordelijke richting) in een 10-minutendienst %05%, en dan mooie schijnaansluitingen van -2 minuten in Ht op de 3600 en -2 minuten in Ut op de 3100, echt, hoe krijg je het verzonnen...)

Wen er maar aan, dit wordt vanaf 10 december blijvend (totdat Arriva doorgaande treinen Nijmegen-Maastricht gaat aanbieden kan de 800 ten zuiden van Eindhoven niet verschoven worden)
 

19-08-2017 19:30:38
umbusko
umbusko
De ligging van de 800 ten zuiden van Ehv is natuurlijk maar één van vele punten. Het is maar net wat je het belangrijkst vindt. Ongetwijfeld is er ook een dienstregeling te maken die wat vriendelijker is voor doorgaande reiziger, maar wellicht moet je dan concessies doen als een 12/8/10-ligging in plaats van 10/10/10. Als het echt nodig is, zou je zelfs de Maaslijn tussen Rm en Vl wel 3 minuten kunnen vervroegen, denk ik. Enige nadeel is dan dat de RE 13 dan nog maar een heel krappe aansluiting biedt richting Rm, maar als je het spoorgebruik van de 32200 in Vl (en desnoods Br?) omwisselt denk ik dat zelfs dat geen probleem zou hoeven te zijn.  

19-08-2017 19:50:07
broek53
broek53
Quote
Berk24 (za 19 aug 2017 16:34:13 https://www.somda.nl/forum/19514/p623228/):
Quote
umbusko (do 10 aug 2017 00:31:46 https://www.somda.nl/forum/19514/p622597/): Nou, dan hebben vroege vogels tenminste nog een aansluiting en staan ze niet zinloos wortel te schieten. Toch nog een paar reizigers blij, op de pendelaars Ehv-Ut na.
(Een stationnement van 9 minuten in Ehv (800 in noordelijke richting) in een 10-minutendienst %05%, en dan mooie schijnaansluitingen van -2 minuten in Ht op de 3600 en -2 minuten in Ut op de 3100, echt, hoe krijg je het verzonnen...)

Wen er maar aan, dit wordt vanaf 10 december blijvend (totdat Arriva doorgaande treinen Nijmegen-Maastricht gaat aanbieden kan de 800 ten zuiden van Eindhoven niet verschoven worden)
Waarom niet?