Eurekarail
Forum: Algemeen - Algemeen
01-07-2017 11:44:28
dvdhoven
dvdhoven
Eurekarail is een project van de provincies Noord-Brabant en Limburg om de spoorverbindingen tussen Nederland, België en Duitsland te verbeteren. http://eurekarail.net/

Er is een stap gezet, voor verbeteringen aan het traject Heerlen - Aachen is Europese subsidie toegekend. http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2017/Juni_2017/28_miljoen_euro_van_EU_voor_spoortraject_Heerlen_Aachen


Dick van den Hoven
 

01-07-2017 13:35:29
Henk1619
Henk1619
Zucht, de zoveelste hobby van een lokale wethouder op kosten van anderen%04%

Quote
Onbegrensd treinreizen kent alleen maar winnaars


Voorlopig zijn er uitsluitend verliezers, er wordt 28 miljoen van de belastingbetaler uitgegeven (en dat moet zelfs 60 mln worden) en er is nog niets veranderd.

Quote
Maar wie vanuit Luik via Maastricht per trein naar het nabijgelegen Aken wil reizen moet nu nog 3 keer overstappen, waardoor het een tijdrovende omweg is.


Tja, als je perse een enorme omweg wilt maken via Nederland dan kost dat vanzelfsprekend meer tijd en meer overstappen. Maar waarom zou je? In 23 minuten reis je rechtstreeks met de trein tussen Aachen en Liege. Het mooie nieuwe luchtkasteel gaat zorgen voor een reistijd van een uur...

Quote
Om één keer per uur een doorgaande treindienst Maastricht – Heerlen – Aken zonder overstap te kunnen aanbieden, is elektrificatie van het traject tussen Landgraaf en Herzogenrath nodig.


Er was eens een rechtstreekse verbinding Aachen - Maastricht via Simpelveld. Toen die werd vervangen door de verbinding via Herzogenrath werd het ingekort tot Aachen - Heerlen. Dat had niets te maken met de infra en alles met het gebrek aan klanten. Later is het zelfs ingekort tot Herzogenrath - Heerlen en wederom niet vanwege de infra. Als je het zou willen dan kun je die Eurekatrein morgen al gaan rijden. Net als al die andere wensen zoals rechtstreekse treinen Eindhoven - Aachen en Eindhoven - Liege zit niemand er op te wachten (of op zijn minst zijn de klanten niet bereid om er voor te betalen).

Wellicht hebben de goederenvervoerders nog iets aan de elektrificatie.
 

01-07-2017 13:45:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Henk1619 (za 01 jul 2017 13:35:29 https://www.somda.nl/forum/19489/p619695/): Later is het zelfs ingekort tot Herzogenrath - Heerlen en wederom niet vanwege de infra.
Wel degelijk wegens de infra, de trein paste niet meer op Herzogenrath - Aachen omdat dat pad al gevuld wordt door de nu als ringlijn rijdende Euregiobahn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2017 13:57:25
Henk1619
Henk1619
Laat ik het dan anders formuleren: niet door de infra Lg-Hrl. Blijkbaar is die Euregiobahn ringlijn belangrijker...  


01-07-2017 14:05:36
Berk24
Berk24
Aachen-Liège gaat ook sneller via Welkenrath met maar 1 overstap. De bedoeling is om betere verbinding te creëren tussen tussenliggende plaatsen bijv. Valkenburg/Heerlen-Liège (al vraag ik mij af of daar vraag naar is), Maastricht-Aachen (al rijdt daartussen al een bus) en Heerlen-Aachen (terugkeer directe verbinding is wel wenselijk).

Dat Aachen-Maastricht via Simpelveld is opgeheven komt omdat toen in 1990 er nog geen goedkope exploitatiemogelijkheden waren met Lightrail en éénmansbediening. Dat is uiteraard jammer en terugkeer van deze verbinding is niet waarschijnlijk. Nu krijgt Maastricht wel een directe treinverbinding met Aachen, al is het de vraag in hoeverre de trein kan concurreren met de bus die een rechtstreekse route rijdt via Gulpen en Vaals.

Directe verbindingen Eindhoven-Aachen/Liège zie ik ook niet zitten vanwege de lagere reizigersaantallen tussen Maastricht en Liège en tussen Heerlen en Aachen ten opzichte van de reizigersaantallen tussen Eindhoven en Maastricht/Heerlen.
 

01-07-2017 16:12:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Henk1619 (za 01 jul 2017 13:57:25 https://www.somda.nl/forum/19489/p619699/): Laat ik het dan anders formuleren: niet door de infra Lg-Hrl. Blijkbaar is die Euregiobahn ringlijn belangrijker...
Juist wel door die infra, die dicteert immers een bepaald pad door het enkelspoor en trager dieselmaterieel.
Na elektrificatie past de LIMAX er wel tussendoor, aannemelijk door 'n sneller pad. En dat 'ie dan doorrijdt is in eerste instantie natuurlijk ook gewoon efficiënter dan drie treinen die ergens moeten keren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2017 17:11:01
martijn
martijn
Quote
Berk24 (za 01 jul 2017 14:05:36 https://www.somda.nl/forum/19489/p619701/):
Dat Aachen-Maastricht via Simpelveld is opgeheven komt omdat toen in 1990 er nog geen goedkope exploitatiemogelijkheden waren met Lightrail en éénmansbediening. Dat is uiteraard jammer en terugkeer van deze verbinding is niet waarschijnlijk. Nu krijgt Maastricht wel een directe treinverbinding met Aachen, al is het de vraag in hoeverre de trein kan concurreren met de bus die een rechtstreekse route rijdt via Gulpen en Vaals.

Directe verbindingen Eindhoven-Aachen/Liège zie ik ook niet zitten vanwege de lagere reizigersaantallen tussen Maastricht en Liège en tussen Heerlen en Aachen ten opzichte van de reizigersaantallen tussen Eindhoven en Maastricht/Heerlen.


Van Eindhoven - Liège is helemaal geen sprake. Maar het is inderdaad beter dat plannenmakers kijken naar waar jij op zit te wachten dan te kijken naar de potentiële aantallen doorgaande reizigers.
Maastricht - Aachen is trouwens opgeheven omdat de nabijgelegen lijn Heerlen - Herzogenrath ook nog goederenverkeer kende en er zo maar 1 lijn onderhouden hoefde te worden. Dat de lijn bovendien inmiddels door dichter bevolkt gebied liep, was hierbij mooi meegenomen.
 

02-07-2017 10:33:42
Henk1619
Henk1619
Die amateuristische website van dat eurekarail lobbyclubje suggereert wel degelijk een rechtstreekse verbinding Eindhoven-Liege-Leuven:
Quote
KORTERE REISTIJD, MEER COMFORT Snelle, doorgaande verbindingen zonder overstappen: 1 reis, 1 prijs en 1 kaartje.

Quote
KENNISUITWISSELING Sneller reizen tussen universiteiten en hogescholen in onder meer Eindhoven, Maastricht, Aken, Liège en Leuven.


Heerlen - Herzogenrath gebruiken om op de infrakosten te besparen verklaart niet het schrappen van de rechtstreekse verbinding met Maastricht.
 

02-07-2017 11:04:54
Henk1619
Henk1619
Quote
daniel_ddr (za 01 jul 2017 16:12:28 https://www.somda.nl/forum/19489/p619711/):
Quote
Henk1619 (za 01 jul 2017 13:57:25 https://www.somda.nl/forum/19489/p619699/): Laat ik het dan anders formuleren: niet door de infra Lg-Hrl. Blijkbaar is die Euregiobahn ringlijn belangrijker...
Juist wel door die infra, die dicteert immers een bepaald pad door het enkelspoor en trager dieselmaterieel.
Na elektrificatie past de LIMAX er wel tussendoor, aannemelijk door 'n sneller pad. En dat 'ie dan doorrijdt is in eerste instantie natuurlijk ook gewoon efficiënter dan drie treinen die ergens moeten keren.


Het versnellen zou juist een probleem veroorzaken in plaats van voorkomen, de stopper van/naar Hrl valt nu precies in het gat tussen die ringlijn en een andere stopper. De enige infra reden die je zou kunnen verzinnen waarom niet wordt doorgereden is dat er ook nog betalende klanten zijn die graag een pad willen tussen al die subsidietreintjes door. En daar verandert extra infra op een andere plek niets aan.

Doorrijden is helemaal niet efficiënter aangezien het een treinstel extra kost terwijl die anderhalve man en een paardenkop uit Hrl de overgebleven stoelen van de ringlijn opvult. Er zijn geen technische belemmeringen om Aachen-Herzogenrath-Heerlen-Maastricht te gaan rijden. En als er geld mee kon worden verdiend dan zou die verbinding er al lang zijn. LIMAX heeft maar een doel: subsidiepotten leegroven. Zodra de subsidie op is verdwijnt de verbinding weer.
 

02-07-2017 12:54:22
SchuurB
SchuurB
In welk jaar zal de subsidie op zijn en de LIMAX weer verdwijnen?