Südstrecke Wenen - Klagenfurt
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-06-2017 17:47:07
icened
icened
Op vakantie in Oostenrijk vond ik bij Wien Hbf een folder over een grote infrastructuurproject van ÖBB Infra. Daar stonden de volgende gegevens in:

- 130 km HSL tussen Graz - Klagenfurt met de 27,3 km lange 32,9 Koralmtunnel.
- Op de HSL zullen zowel snelle treinen (Railjet) als goederentreinen gaan rijden.
- 200 km spoor wordt gemoderniseerd en 170 km nieuw spoor wordt aangelegd.
- tussen station Wien Meidling - Pottendorf wordt de 52 km lange spoorlijn gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor 200 km p/u.
- reistijd tussen Wenen - Graz is 1:50 u vanaf 2026 en 2:40 u tussen Wenen - Klagenfurt. Nu is dat tussen Wenen - Graz 2:40 en tussen Wenen - Klagenfurt 4 uur.
- Tussen Graz - Klagenfurt is straks de reistijd slechts 45 minuten. Snellere treinverbindingen tussen Graz - Maribor (Slovenië) en Klagenfurt - Ljubjana (Slovenië) is dan ook mogelijk. Tussen Graz - Klagenfurt moeten treinpassagiers nu overstappen bij Bruck an der Mur. Tussen Graz - Klagenfurt wordt nu met de bus gereden.
 

20-06-2017 20:03:55
Berk24
Berk24
Klinkt goed, ik hoop dat er straks frequente snelteinen (1x/ 2 uur) mogelijk zijn tussen Wien en Slovenië en Wien en Italië. Wellicht kun je streks rechtstreeks van Prag nar Venezia.  

20-06-2017 20:18:24
icened
icened
Daar wordt in de folder van ÖBB Infra over geschreven:

Wer von Graz nach Venedig reist, darf sich auf eine Zeitersparnis von bis zu vier Stunden freuen.

Als ik het goed begrijp wordt er een tijdswinst van 4 uur gemaakt via HSL Graz - Klagenfurt en de klassieke route Klagenfurt - Venetië via Villach en Udine (Italië).

Meer gegevens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Koralmbahn

De modernisering en bouw van nieuwe stations zijn bij Wikipedia niet vermeld. Dat komt ook bij.

Laatst bewerkt door icened op 20-06-2017 20:20
 

20-06-2017 21:54:15
BGM104
BGM104
Quote
Berk24 (di 20 jun 2017 20:03:55 https://www.somda.nl/forum/19462/p618969/): Klinkt goed, ik hoop dat er straks frequente snelteinen (1x/ 2 uur) mogelijk zijn tussen Wien en Slovenië en Wien en Italië. Wellicht kun je streks rechtstreeks van Prag nar Venezia.
Met 1 EuroCity per dag op Wien-Venezia is het op die relatie nu nog droefenis troef, laten we eerst eens beginnen met 3 a 4 treinen per dag.
 


20-06-2017 22:27:12
b2py
b2py
Van ruim 7,5 naar 3,5 is bijna halvering, dat zou echt een impuls voor de verbinding kunnen zijn en een directe concurrent van het vliegtuig. Die EuroCity stopt trouwens ook bij iedere stoeptegel.

Laatst bewerkt door b2py op 20-06-2017 22:27
 

20-06-2017 22:54:19
Berk24
Berk24
Vind het wel grappig, er rijden vanuit Wien maar een paar treinen per dag naar Italië en Slovenië, terwijl naar Tsjechië en Hongarije 1x/2 uur (meer als je de verbinding met Sopron ook meetelt) wordt gereden.  

20-06-2017 23:10:47
gvttreinen
gvttreinen
Wenen trekt misschien meer naar Hongarike, overblijfsel van de Oostenrijkse-Hongaarse dubbelmonarchie  

20-06-2017 23:16:44
Berk24
Berk24
Slovenië en de Regio Venezia behoorden vroeger ook tot Oostenrijk-Hongarije  

20-06-2017 23:18:20
gvttreinen
gvttreinen
Dat was toch voor een kortere tijd?  

21-06-2017 08:40:58
icened
icened
Quote
Berk24 (di 20 jun 2017 22:54:19 https://www.somda.nl/forum/19462/p618988/): Vind het wel grappig, er rijden vanuit Wien maar een paar treinen per dag naar Italië en Slovenië, terwijl naar Tsjechië en Hongarije 1x/2 uur (meer als je de verbinding met Sopron ook meetelt) wordt gereden.


De samenwerking tussen ÖBB en de Tsjechische Staatsspoorwegen is prima. De Tsjechische Staatsspoorwegen heeft zijn blauwe Regiojet. Vermoed dat de Regiojet hetzelfde is als Railjet. Behalve dan de kleur.

De Nordbahn tussen Wenen - Tsjechische grens wordt ook gemoderniseerd en aangepast voor 160 km p/u. Alle gelijkvloerse kruisingen worden vervangen en 18 stations worden aangepast en gemoderniseerd. Reistijd Praag - Wenen: 3:45 u i.p.v. 4:15 u.

Tussen Wenen - Boedapest rijden Hongaarse Traxx + Hongaarse rijtuigen. Vergelijken de NS ICR zijn die Hongaarse rijtuigen oude meuk. Ook rijdt 1 of 2 keer per dag een Railjet tussen München - Boedapest.

Praag - Venetië kan inderdaad aanzienlijk sneller. Maar dat kunnen ze toch beter doen met een nachttrein.
 

21-06-2017 08:49:15
henri1972
henri1972
RJ Budapest-Wien rijdt elke 2 uur met een extra RJ Budapest-Zürich 1x per dag. Verder rijdt daar een EC Beograd-Wien met Hongaarse rijtuigen, een EC Debrecen-Wien met PKP rijtuigen, een EC Budapest-Wien en een D-trein Bucaresti-Wien. Dat maakt een groot gedeelte vd dag een uursdienst.  

21-06-2017 09:26:08
b2py
b2py
Quote
icened (wo 21 jun 2017 08:40:58 https://www.somda.nl/forum/19462/p619010/):
Quote
Berk24 (di 20 jun 2017 22:54:19 https://www.somda.nl/forum/19462/p618988/): Vind het wel grappig, er rijden vanuit Wien maar een paar treinen per dag naar Italië en Slovenië, terwijl naar Tsjechië en Hongarije 1x/2 uur (meer als je de verbinding met Sopron ook meetelt) wordt gereden.


De samenwerking tussen ÖBB en de Tsjechische Staatsspoorwegen is prima. De Tsjechische Staatsspoorwegen heeft zijn blauwe Regiojet. Vermoed dat de Regiojet hetzelfde is als Railjet. Behalve dan de kleur.

De Nordbahn tussen Wenen - Tsjechische grens wordt ook gemoderniseerd en aangepast voor 160 km p/u. Alle gelijkvloerse kruisingen worden vervangen en 18 stations worden aangepast en gemoderniseerd. Reistijd Praag - Wenen: 3:45 u i.p.v. 4:15 u.

Tussen Wenen - Boedapest rijden Hongaarse Traxx + Hongaarse rijtuigen. Vergelijken de NS ICR zijn die Hongaarse rijtuigen oude meuk. Ook rijdt 1 of 2 keer per dag een Railjet tussen München - Boedapest.

Praag - Venetië kan inderdaad aanzienlijk sneller. Maar dat kunnen ze toch beter doen met een nachttrein.

Not really, RegioJet is de hippe naam van de regionale trein die in diverse materieelsamenstellingen te vinden zijn, Talenten etc. In diezelfde lijnvoering heeft OBB sinds december ook de NightJet voor, de naam zegt het al, het nachtvervoer.

Wenen - Boedapest is ook grotendeels Railjet met uitlopers naar Duitsland en Zwitserland, 4 keer per dag naar Munchen waarvan 1 door naar Frankfurt.
 

21-06-2017 09:29:45
DingeZ
DingeZ
Quote
icened (wo 21 jun 2017 08:40:58 https://www.somda.nl/forum/19462/p619010/):
De samenwerking tussen ÖBB en de Tsjechische Staatsspoorwegen is prima. De Tsjechische Staatsspoorwegen heeft zijn blauwe Regiojet. Vermoed dat de Regiojet hetzelfde is als Railjet. Behalve dan de kleur.



Nu haal je twee dingen door elkaar, RegioJet is een open-acces vervoerder en directe concurrent can de ČD. Tussen Praag en Wenen (en verder naar Graz) rijden gewoon Railjet-stammen, de meesten van ČD en enkele van ÖBB. Technisch zijn die hetzelfde, alleen de kleuren en het interieur zijn iets anders.
 

21-06-2017 10:32:30
icened
icened
Inderdaad. Vergissing in naam. Zowel de blauw/witte CD (Tsjechische Staatsspoorwegen) als de ÖBB zijn Railjet:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj88_nIws7UAhWGJFAKHZ-HDXIQFghEMAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.railwaygazette.com%2Fnews%2Fpassenger%2Fsingle-view%2Fview%2Fczech-railways-finally-takes-over-railjet-train-order.html&usg=AFQjCNGqOV2SyZH2bM0n5Ec3Y9Oas14CJQ&sig2=eWsZA3VKaf7KZgo2qy0pvQ

Laatst bewerkt door icened op 21-06-2017 10:33
 

21-06-2017 10:51:45
bnv
bnv
Het was een mooie gedachte om een doorgaande treinverbinding te maken tussen Praha Hlv.Ndrz. en Graz. Maar het gebeurt nog al eens dat men met vertraging uit Tsjechie komt en de dienstregeling is dan ook niet altijd betrouwbaar gebleken.
De doorgaande verbinding heeft wellicht ook te maken met de nu al beperkte capaciteit van het nieuwe Wiener Hauptbahnhof dat als doorgangsstation geconcipieerd is en langere stationnement niet mogelijk zijn. Treinen vanuit Praha via Breclav (KFNB) gaan over de Stadlauerbrücke via het Wiener Hauptbahnhof nu de Südbahn op en verder over de Semmering naar Graz.