Spoorstaking juni 2017
Forum: Algemeen - Algemeen
16-06-2017 13:26:09
treinhobby
treinhobby
Op maandag 19 juni 2017 leggen de standplaatsen Zwolle en Den Haag tussen 5:00 en 9:00 uur het werk neer.

Citaat van ns.nl:
Maandag 19 juni is er mogelijk hinder voor treinreizigers. De vakbond FNV Spoor heeft acties aangekondigd. FNV Spoor heeft zijn leden opgeroepen om op de locaties Den Haag en Zwolle tussen 05.00u en 09.00u het werk neer te leggen. Wij weten niet precies hoeveel collega’s gehoor willen geven aan de oproep van FNV Spoor en hoe groot de overlast voor reizigers daadwerkelijk wordt.

We zullen alles op alles zetten om de hinder voor de reizigers te beperken.

Acties op de genoemde locaties hebben ook gevolgen voor reizigers op andere plekken in het land, omdat veel treinen langs die locaties rijden. Machinisten en conducteurs werken vanuit Zwolle en Den Haag op treinen in heel Nederland. De acties kunnen de hele dag voor hinder zorgen.

Wij adviseren treinreizigers maandag rekening te houden met extra reistijd of te kiezen voor ander vervoer.

Wij houden de situatie nauwgezet in de gaten en zullen reizigers op de hoogte houden via ns.nl en de NS Reisplanner.

Beter in gesprek gaan over oplossingen dan actievoeren

NS heeft vakbond FNV Spoor nadrukkelijk uitgenodigd om in gesprek te gaan. NS ziet voldoende aanknopingspunten voor beide partijen om in gesprek te komen over een aantal onderwerpen dat FNV Spoor heeft geagendeerd. Hiermee reageert NS op het ultimatum dat FNV Spoor gesteld heeft. Eerdere verzoeken om in gesprek te gaan zijn door FNV Spoor helaas afgewezen. NS doet een dringend beroep om af te zien van eventuele acties.

bron: http://nieuws.ns.nl/maandag-mogelijk-grote-hinder-voor-treinreizigers-door-acties-fnv-spoor/

Laatst bewerkt door moderator op 22-06-2017 22:22
 

16-06-2017 14:26:08
gvttreinen
gvttreinen
Quote
treinhobby (vr 16 jun 2017 13:26:09 https://www.somda.nl/forum/19448/p618688/): Acties op de genoemde locaties hebben ook gevolgen voor reizigers op andere plekken in het land, omdat veel treinen langs die locaties rijden. Machinisten en conducteurs werken vanuit Zwolle en Den Haag op treinen in heel Nederland. De acties kunnen de hele dag voor hinder zorgen./
Ah, daar komt de aap uit de mouw, FNV wil het Rondje rond de Kerk niet omdat dan bij standplaatsstakingen het effect veel kleiner is
 

22-06-2017 15:36:05
marciekemp
marciekemp
Morgen (23 juni) staking in Arnhem
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2137171/Vrijdag-minder-of-geen-treinen-vanaf-Arnhem-door-staking
 

22-06-2017 15:37:18
ToH
ToH
Vandaag 22 of morgen 23 juni?  


22-06-2017 15:41:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat moet duidelijk worden als u de link daadwerkelijk opent...
De communicatie naar de reiziger is wel erg vlot, die zullen terecht weinig begrip tonen op deze wijze.
 

22-06-2017 16:24:51
henri1972
henri1972
Sprak net een Arnhemse Hc en die weet van niets. Dus ben benieuwd.  

22-06-2017 19:34:42
Oldskool
Oldskool
Kan zijn dat die van een andere bond is, of dat de communicatie weer bedroevend laag is  

22-06-2017 20:23:19
ZJ37
ZJ37
Blijf het wel apart vinden dat de FNV er een heLe toestand van maakt en de andere bonden er niet in mee gaan. De opkomst in Zl en Gvc was nou ook niet bepaald hoog.  

22-06-2017 20:25:24
Berk24
Berk24
FNV is dan ook één en al triestheid, tijd dat ze zichzelf opheffen.  

22-06-2017 20:58:46
sjoerd
sjoerd
Het is hier niet de plaats om te discussiëren over het nut en de zin van vakbonden. Feit is dat werkgevers nog altijd niet breed geneigd zijn om zich voor hun personeel in te spannen. Zo kan de werknemer tot de komende 1 juli nog steeds geen second opinion vragen aan een tweede arts, als de bedrijfsarts en de baas er een zekere mening op na houden. Dat dit nu ten goede verandert (want dit kon in de medische wereld verder al overal), komt door de opstelling van de bonden. Zo maar één van de vele voorbeelden die u en mij bescherming bieden.  

22-06-2017 21:53:46
treinhobby
treinhobby
Quote
Ook willen de werknemers dat de NS meebiedt op regionale lijnen en dat de winkels op de stations in eigen beheer blijven.


Wel vreemd dat dit een reden voor de staking is om de reiziger te duperen.
De personen van een standplaats hebben hier toch niets mee te maken?

Het is zelfs zo dat de minister de NS verplicht heeft om alle niet trein gerelateerde activiteiten, zoals winkels, af te stoten en dat de NS alleen nog het hoofdrailnet mag rijden.
Wat maakt het voor het treinpersoneel eigenlijk uit wie de winkels uitbaat?

Qua regionale lijnen wil de NS zelf graag meebieden, maar mag dat dus ook niet meer van de minister. Daarbij vraag ik mij af of het treinpersoneel van de NS daar zo blij mee is.
Zie Limburg vorig jaar. Personeel kon over naar Arriva onder slechtere voorwaarden of de diensten vanaf standplaats Maastricht en Heerlen zijn ook niet meer zo varierend als het was met alleen maar IC's.

Dat er bezuinigd is op het aantal conducteurs op dubbeldekkers kan wel een punt zijn van aandacht voor de NS. Maar de andere punten van de staking is onzin om daar de NS mee te pakken.
Je moet dan naar de minister om die op andere gedachtes te brengen.

Laatst bewerkt door treinhobby op 22-06-2017 21:54
 

22-06-2017 22:03:41
ZJ37
ZJ37
Sowieso erg raar van de NS door te stellen niet mee te willen bieden op regionale concessies. Dat werd prompt bedacht na de Limburg-affaire, anders was NS/Abellio daar nu gewoon actief!  

23-06-2017 12:14:27
umbusko
umbusko
Nou, wat een staking zeg. %08% http://www.treinreiziger.nl/drie-uitgevallen-treinen-door-staking/ ("Drie uitgevallen treinen door staking")  

23-06-2017 13:33:26
marciekemp
marciekemp
Waren weer een hoop extra diensten gesteld om zo de klap van de staking op te vangen...  

23-06-2017 14:43:48
b2py
b2py
En terecht  

23-06-2017 17:51:10
Roy
Roy
Kost de NS dan toch geld terwijl de reiziger hier minimaal geraakt is. win-win.  

23-06-2017 20:07:49
henri1972
henri1972
Zal niet zoveel kosten. De stakers hoeven namelijk niet betaald te worden.  

23-06-2017 22:32:28
illyavaes
illyavaes
Dat schijnt NS echter wel te doen (nog zo'n knieval voor rupsjes-nooitgenoeg).  

24-06-2017 17:21:13
Henk1619
Henk1619
Quote
Roy (vr 23 jun 2017 17:51:10 https://www.somda.nl/forum/19448/p619268/): Kost de NS dan toch geld terwijl de reiziger hier minimaal geraakt is. win-win.


Als reiziger zit je met de onzekerheid over de gevolgen van de staking en mag vervolgens weer de kosten betalen. Klinkt als een loose-loose.

De enige win is dat het FNV zich weer eens volslagen belachelijk heeft gemaakt zodat er nog minder mensen lid zullen willen worden.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 24-06-2017 17:22
 

24-06-2017 17:35:09
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (do 22 jun 2017 20:58:46 https://www.somda.nl/forum/19448/p619187/): Het is hier niet de plaats om te discussiëren over het nut en de zin van vakbonden. Feit is dat werkgevers nog altijd niet breed geneigd zijn om zich voor hun personeel in te spannen. Zo kan de werknemer tot de komende 1 juli nog steeds geen second opinion vragen aan een tweede arts, als de bedrijfsarts en de baas er een zekere mening op na houden. Dat dit nu ten goede verandert (want dit kon in de medische wereld verder al overal), komt door de opstelling van de bonden. Zo maar één van de vele voorbeelden die u en mij bescherming bieden.


Dit is vastgelegd in de nieuwe arbowet en die is aangenomen door de eerste en tweede kamer. Daarin heeft nog steeds geen vakbond plaats genomen dus dit een verdienste van vakbonden noemen is totale onzin. Die zelfde vakbonden hadden dit via de cao kunnen regelen maar niet gedaan dus kun je beter stellen dat die regel er is gekomen ondanks de opstelling van de vakbonden.
 

24-06-2017 18:54:07
sjoerd
sjoerd
De Arbowet is een kaderwet, wat wil zeggen dat er heel wat achter zit, afhankelijk van de sector waarin je werkt. De uitwerkingen komen tot stand in overleg tussen werkgeversorganisaties en... de bonden. Maar ik ga er niet verder op in, want Henk weet toch alles al.  

01-07-2017 08:32:50
Henk1619
Henk1619
In het land der blinden is éénoog koning. Dat second opinion verhaal wordt gewoon verplicht door deze wet, daar valt niets aan uit te werken per sector.

Ik heb niet de illusie dat ik de mensen die zijn gehersenspoeld door de vakbondsreligie weer op het juiste pad kan brengen maar onderstaande berichten geven wel een mooi inkijkje in waar vakbonden nu echt voor staan.

http://www.ad.nl/rotterdam/vakbonden-verliezen-rechtszaak-in-rotterdamse-haven~a804b84b/
Samengevat: werkgever en werknemers spreken iets af wat voor de werknemers veel beter is dan de vakbonden wilden/konden bereiken. De vakbonden proberen vervolgens via de rechter om dat akkoord terug te draaien.

https://fd.nl/ondernemen/1129375/uiterste-poging-in-rotterdamse-haven-om-confrontatie-te-voorkomen
Samengevat: vakbonden willen geld ontvangen als compensatie voor het verlies van leden.
 

01-07-2017 10:07:08
rolandrail
rolandrail
"U wilt een artikel lezen uit het archief van het FD, dit is niet vrij toegankelijk." %08%  

01-07-2017 10:53:40
Henk1619
Henk1619
Vreemd die melding kreeg je tot nu toe niet, ik vrees voor een complot.

Als ik dat artikel via google opzoek werkt het wel:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjnyZTn2efUAhUEJVAKHSVqDloQFggtMAE&url=https%3A%2F%2Ffd.nl%2Fondernemen%2F1129375%2Fuiterste-poging-in-rotterdamse-haven-om-confrontatie-te-voorkomen&usg=AFQjCNGaWQSv04Egg0sIYe9J__h9kkiXog