Spitsheffing
Forum: Algemeen - Algemeen
10-06-2017 08:56:07
icened
icened
NS wil mogelijk een spitsheffing gaan vragen aan treinreizigers:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28356695/__Spitsheffing_op_spoor__.html

Spoorbedrijven moeten toch voor treinreizigers zijn? Als NS dit serieus overweegt te doen kun je afvragen of het niet beter is dat andere geïntegreerde FMN vervoersbedrijven (Arriva, Syntus, Veolia, Connexxion) niet een deel van het hoofdrailnet gaan overnemen. Die willen dan dolgraag in het gat springen wat NS niet kan of wilt opnemen.

Toeslag op HSL vinden al vele treinreizigers bezwaarlijk. Anders waren de HSL Intercity's allang elke keer vol want de tijdswinst tussen Schiphol - Rotterdam is wel aantrekkelijk.

En zoals één van de politici al aangeeft ga je treinreizigers toch niet straffen omdat ze in de spits willen reizen?
 

10-06-2017 08:58:14
Berk24
Berk24
Spitsheffing ok, maar dan ook in het weekend iedereen met 40% korting laten reizen ter compensatie.  

10-06-2017 09:08:17
dennistd
dennistd
Op zich een goed idee, maar alleen in combinatie met rekeningrijden dat dan ook een spitsheffing moet krijgen.  

10-06-2017 09:50:23
Chrisdb
Chrisdb
Dat er een midddel zou komen als een spitsheffing of toeslag, was duidelijk.
Langere treinen inzetten is achteraf gezien leuk en aardig maar dat betekent ook meer reizigers die ook geen plek weten te vinden.

Dat de politiek nu ineens op zijn achterste benen staat over de spitsheffing is onterecht. Met andere woorden: Maurits von Martels die 'alle seinen op rood heeft' (aldus Televaag) moet niet de Martelaar uithangen en niet piepen, ze (VVD/CDA/PvdA/D66 voorop) hebben zelf de boel uit handen gegeven in de jaren 90 (verzelfstandiging NS/liberalisering). Het invoeren van een spitsheffing is gewoon iets wat bij ondernemerschap en de vrijheid binnen de concessie hoort. Of het maatschappelijk verantwoord is, is een tweede.

Los daarvan betwijfel ik overigens of een spitsheffing helpt. Iedereen die met de spits MOET reizen, zal wel met de spits reizen dus vol blijft het toch. Ik betwijfel alleen dat werkgevers happig zijn om bovenop de reiskostenvergoeding ook nog een spitsheffingsvergoeding te moeten betalen én niet mee willen gaan in eventueel flexwerken.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 10-06-2017 09:51
 


10-06-2017 09:54:26
michaben
michaben
Laat de NS eerst maar eens met een goed alternatief komen voor reizen in de spits. Men zet nog altijd solo ICM in vroeg in de ochtend en die zitten soms propvol.  

10-06-2017 09:57:03
icened
icened
Quote
Chrisdb (za 10 jun 2017 09:50:23 https://www.somda.nl/forum/19428/p618088/): Dat er een midddel zou komen als een spitsheffing of toeslag, was duidelijk.
Langere treinen inzetten is achteraf gezien leuk en aardig maar dat betekent ook meer reizigers die ook geen plek weten te vinden.


Dit is principieel fout. De spoorbedrijven behoren voor de treinreizigers te zijn. Of het nou staatsspoorbedrijven of andere vervoersbedrijven zijn. En doen ze het niet keert het wel tegen hun. Zoeken reizigers wel alternatieven.

En langere treinen kunnen al steeds moeilijker worden ingezet. Zeker als ze eerst de PHS plannen tussen Amsterdam - Eindhoven willen doorzetten. Pas als nieuwe Sprinters en Intercity's zijn ingestroomd kunnen ze oude(re) Sprinters/IC nog bijvoegen. Maar daar moeten nog 2 - 4 jaar op wachten
 

10-06-2017 10:31:57
MasterE
MasterE
Dat is allemaal leuk en hoe het zou moeten zijn, maar zo werkt het niet als je gedwongen wordt om je eigen broek op te houden.


Mcn Asd
 

10-06-2017 10:41:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 10 jun 2017 09:54:26 https://www.somda.nl/forum/19428/p618089/): Laat de NS eerst maar eens met een goed alternatief komen voor reizen in de spits. Men zet nog altijd solo ICM in vroeg in de ochtend en die zitten soms propvol.
Niet alleen vroeg in de ochtend, ook net na de spits gaat de lengte op sommige plekken wel erg hard achteruit.

Op zich is het in dit voorstel wel een verbetering dat men het puur over de piek tussen 8 en 9 heeft wanneer je naast de forensen ook nog de scholieren/studenten erbij hebt. Maar het vereist wel dat in de minder extreem drukke delen van de spits, zoals tussen 7 en 8, de capaciteit aangepast wordt. Dat is op zichzelf ook al een uitdaging als je het effect ziet van programma's als MyOV.
Neem bv. een trein als mijn dagelijkse 1718: voor het IRM kwam redde die het op de drukste dagen van de week nog met ICM9 maar tegenwoordig heeft die al ICM12 nodig op die dagen om iedereen fatsoenlijk mee te krijgen. En zo zal je op meer lijnen waarschijnlijk tegen beperkingen in de materieelinzet gaan aanlopen als het vroeg in de spits drukker wordt want zeker op lange intercitylijnen zijn die treinstellen niet op tijd terug voor de toch al grote piek tussen 8 en 9.

Overigens, als wat tegendraads voorstel, zou het wellicht zelfs helpen om de kortingsvrije periode in de avondspits af te schaffen. Het is nu duidelijk merkbaar (zeker in schoolvakanties) dat er nog behoorlijk wat reizigers zijn die net voor de spits met korting inchecken en dan dwars door de spits heen reizen. Deze reizigers concentreren zich echter wel vooral in de laatste treinen die met een check-in in de daluren te halen zijn en zorgen daar voor een piek in de drukte. De ruimte in die treinen zou je echter juist beschikbaar willen hebben voor reizigers die nu nog in de piek van de spits reizen. Het is immers veel makkelijker om iemand te verleiden een half uurtje of een uur eerder te gaan reizen dan om iemand zover te krijgen z'n reis 3 uur eerder te maken.
En de reizigers met korting kunnen zich dan gewoon wat meer over de spits verspreiden waardoor je daar minder last van hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2017 10:48:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
icened (za 10 jun 2017 08:56:07 https://www.somda.nl/forum/19428/p618077/):

Toeslag op HSL vinden al vele treinreizigers bezwaarlijk. Anders waren de HSL Intercity's allang elke keer vol want de tijdswinst tussen Schiphol - Rotterdam is wel aantrekkelijk.

Dan heb jij zeker nog niet de 1009,1011,907,909,911,916 en 918 zien rijden in de spits ? die zitten tot het plafond gevuld kan ik je vertellen dus met die toeslag valt et wel mee


MCN ASD
 

10-06-2017 11:10:02
Apda
Apda
"Mogelijk spitsheffing NS op komst"
Dat is een heel slechte samenvatting van wat NS zelf schrijft: http://nieuws.ns.nl/nieuwe-ideeen-zijn-welkom-voor-een-betere-spits/
 

10-06-2017 11:13:28
broek53
broek53
Het was even wachten, maar al direct nadat het spoor aan verzelfstandiging en marktwerking was prijsgegeven, ruim 20 jaar geleden, schreef columnist Biels in Op de Rails (als ik mij niet vergis) dat het jammer was voor de spitsreiziger in de Randstad, maar dat het vanuit marktwerking bekeken wel vreemd was dat het spoor de grootste korting geeft op het moment dat de vraag het grootst is (trajectkaarten in de spits).  

10-06-2017 11:25:54
phantom
phantom
Quote
Chrisdb (za 10 jun 2017 09:50:23 https://www.somda.nl/forum/19428/p618088/):
Iedereen die met de spits MOET reizen, zal wel met de spits reizen dus vol blijft het toch. Ik betwijfel alleen dat werkgevers happig zijn om bovenop de reiskostenvergoeding ook nog een spitsheffingsvergoeding te moeten betalen én niet mee willen gaan in eventueel flexwerken.


Dit is dus juist het deel waar ik me druk om kan maken.
Ik ben het eens met bovenstaande,als je werkgever je op een bepaalde tijd verwacht op je werk,dan heb je maar te zorgen dat je er bent.
Dan kan je dus 2 dingen doen,of je doet wat iedereen doet,je pakt de trein die jouw het langste laat uitslapen thuis en je bent toch optijd je werkplek,of je gaat verlangen van mensen dat ze extra vroeg(en s'middags's dus extra laat naar huis gaan) om die spits+toeslag te vermijden.
Dat laatste zie ik niet snel gebeuren en zou als veel mensen dat zouden doen enkel t probleem verschuiven.
Dus blijft optie 1 over,maar als je werkgever die toeslag niet wil vergoeden dan moet je die dus zelf gaan betalen %03%
Je word dan dus weer gestraft vanwege die invoering spitstoeslag,immers kan NS nog altijd vertragingen ,overvolle treinen,zitplaats garantie, niet aanbieden.
Met invoering hiervan zou men enkel laten zien dat men er nog minder is voor reizigers,maar meer voor het spekken van de NS portemonnee.
Ze kunnen niet zeggen,dat ze t doen vanwege geldgebrek om de vloot rijdend te houden,ze doen t immers al eeuwen zonder een toeslag en kopen nog altijd nieuwe materieel bij.
Dus zie t maar te verkopen op een dusdanige manier dat de reizigers die moeten reizen op bepaalde tijden,dat die niet benadeeld worden met zo iets.
Good luck with that one%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-06-2017 11:31:49
bert
bert
Ze doen bij NS ook alles er aan om negatief in het nieuws te blijven. Het zal je kwaliteit maar zijn...  

10-06-2017 11:36:14
Apda
Apda
Deze keer ligt dat niet aan NS, maar aan de Telegraaf.  

10-06-2017 11:53:54
b2py
b2py
Quote
phantom (za 10 jun 2017 11:25:54 https://www.somda.nl/forum/19428/p618103/):
Quote
Chrisdb (za 10 jun 2017 09:50:23 https://www.somda.nl/forum/19428/p618088/):
Iedereen die met de spits MOET reizen, zal wel met de spits reizen dus vol blijft het toch. Ik betwijfel alleen dat werkgevers happig zijn om bovenop de reiskostenvergoeding ook nog een spitsheffingsvergoeding te moeten betalen én niet mee willen gaan in eventueel flexwerken.


Dit is dus juist het deel waar ik me druk om kan maken.
Ik ben het eens met bovenstaande,als je werkgever je op een bepaalde tijd verwacht op je werk,dan heb je maar te zorgen dat je er bent.
Dan kan je dus 2 dingen doen,of je doet wat iedereen doet,je pakt de trein die jouw het langste laat uitslapen thuis en je bent toch optijd je werkplek,of je gaat verlangen van mensen dat ze extra vroeg(en s'middags's dus extra laat naar huis gaan) om die spits+toeslag te vermijden.
Dat laatste zie ik niet snel gebeuren en zou als veel mensen dat zouden doen enkel t probleem verschuiven.
Dus blijft optie 1 over,maar als je werkgever die toeslag niet wil vergoeden dan moet je die dus zelf gaan betalen %03%
Je word dan dus weer gestraft vanwege die invoering spitstoeslag,immers kan NS nog altijd vertragingen ,overvolle treinen,zitplaats garantie, niet aanbieden.
Met invoering hiervan zou men enkel laten zien dat men er nog minder is voor reizigers,maar meer voor het spekken van de NS portemonnee.
Ze kunnen niet zeggen,dat ze t doen vanwege geldgebrek om de vloot rijdend te houden,ze doen t immers al eeuwen zonder een toeslag en kopen nog altijd nieuwe materieel bij.
Dus zie t maar te verkopen op een dusdanige manier dat de reizigers die moeten reizen op bepaalde tijden,dat die niet benadeeld worden met zo iets.
Good luck with that one%03%
Waarom zou je 8-17 moeten werken? Dat is eigenlijk de basisvraag om drukte op de weg en in de trein te kunnen tackelen. Waarom forceren wij onszelf om allemaal tegelijk te willen werken en dus ook reizen?
 

10-06-2017 11:57:39
michaben
michaben
Quote
phantom (za 10 jun 2017 11:25:54 https://www.somda.nl/forum/19428/p618103/): Ik ben het eens met bovenstaande,als je werkgever je op een bepaalde tijd verwacht op je werk,dan heb je maar te zorgen dat je er bent.

Mits je werkgever een goede reden heeft daartoe. Het is namelijk gewoon wettelijk vastgelegd dat je je werkgever kan verzoeken om andere werktijden. En dat mag je werkgever niet zomaar weigeren, dan moeten er 'zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen' zijn.
 

10-06-2017 12:20:16
stefanvdw
stefanvdw
Misschien een weekendheffing dan ook een goed idee voor NS  

10-06-2017 12:24:14
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (za 10 jun 2017 11:13:28 https://www.somda.nl/forum/19428/p618101/): (...) maar dat het vanuit marktwerking bekeken wel vreemd was dat het spoor de grootste korting geeft op het moment dat de vraag het grootst is (trajectkaarten in de spits).
Mijn (hypotethische,) elektrische auto is buiten de spits even goedkoop als in de spits. Ik zie niet hoe dat anders is dan de trajectkaart. Ik zou het wel leuk vinden als ik voor €25,- ervoor kon kiezen om alle autoritten die ik tussen 09:00 en 16:00 start, minder energie te laten verbruiken.
 

10-06-2017 12:56:25
Klaasje
Klaasje
Volgens de concessie mag NS in de spits de prijs met maximaal 10 % verhogen mits dan de prijs in het dal ook met 12 % verlaagd wordt.  

10-06-2017 13:47:02
Xander140
Xander140
Quote
stefanvdw (za 10 jun 2017 12:20:16 https://www.somda.nl/forum/19428/p618109/): Misschien een weekendheffing dan ook een goed idee voor NS
Dat is een heel slecht idee. Je bestraft dan de reizigers die op zondag avond speciaal naar hun weekadres reizen en dus de spits mijden. Verder heeft de ns de neiging nog steeds te denken dat in het weekend de treinen leeg rijden maar dat is inmiddels ook al enige jaren niet meer.
 

10-06-2017 13:58:15
sjoerd
sjoerd
Tja, velen hebben de marktwerking toegejuicht. En dat betekent aan het eind dat de overheid er zich zo weinig mogelijk mee bemoeit. Dan huil je dus krokodillentranen als het marktmechanisme zich tegen je keert.
In de dagindeling is voor velen nog wel een uurtje te schuiven en dat kan nog wel op meer aspecten in jouw belang zijn. Zo hoorde ik deze week dat de scholen die opleiden voor praktijkfuncties wel wat eerder willen beginnen en dat de theorieopleiders dan later zouden kunnen beginnen. Zo is het in die beroepsgroepen immers ook.
Dat NS zich hiermee weer impopulair maakt, hangt maar af van wie er nadeel of voordeel bij heeft. Uiteindelijk gaat het om dringen in het gangpad of een zitplaats.
Voor de naaste toekomst is PHS geen oplossing, om verschillende redenen. Meer treinen per uur is nog lang niet hetzelfde als meer zitplaatsen. Ook maakt het de kans op sneller reizen niet perse groter. Beter benutten van het spoorwegnet door het beter spreiden van drukke vervoersassen brengt veel meer soelaas. Een snelle IC via Roermond - Nijmegen, Rotterdam - Woerden - Amsterdam of Den Haag - Rotterdam - Geldermalsen - Arnhem/Nijmegen biedt veel meer, maar dan moet je durven investeren en de marktwerking misschien in het putje vegen, want die bewerkstelligt het tegendeel.
 

10-06-2017 15:40:05
icened
icened
Quote
sjoerd (za 10 jun 2017 13:58:15 https://www.somda.nl/forum/19428/p618115/): In de dagindeling is voor velen nog wel een uurtje te schuiven en dat kan nog wel op meer aspecten in jouw belang zijn. Zo hoorde ik deze week dat de scholen die opleiden voor praktijkfuncties wel wat eerder willen beginnen en dat de theorieopleiders dan later zouden kunnen beginnen. Zo is het in die beroepsgroepen immers ook.
Dat NS zich hiermee weer impopulair maakt, hangt maar af van wie er nadeel of voordeel bij heeft. Uiteindelijk gaat het om dringen in het gangpad of een zitplaats.


De traditionele 7.00/8.00 - 16.00/17.00 is er allang niet meer. De werktijden zijn veel flexibeler geworden. Daar kan NS niet veel aan doen.

NS kan wel inspelen qua treinmaterieel. Zitplaats is natuurlijk geen garantie. Het is soms niet te peilen waarop op sommige tijden zoveel treinreizigers tegelijk in een trein gaan zitten. En soms zijn die treinsamenstellingen vervelend genoeg dan net te kort. En dat geldt niet alleen voor werkende treinreizigers maar ook toeristen op bijvoorbeeld Schiphol. De Intercity Direct puilen soms zelfs op rustige uren zelfs uit.

Waarschijnlijk zullen de treinsamenstellingen gewoon langer moeten worden. 40 jaar geleden was een vierdelige Hondekop vaak al voldoende. Nu heb je minstens een vierdelige V-IRM nodig in de Randstad en daarbuiten. En is de frequentie anno 2017 op veel trajecten hoger dan in 1977.
 

14-06-2017 10:20:29
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik vind dit een beetje een zelfde idee als destijds met de les tijden van scholen. Je zadeld de klant op met je probleem... Ze moeten gewoon orde op zaken stellen en niet de reiziger voor hun probleem op laten draaien.

Ik vind dit rond uit slecht vanuit eigen optiek. Ik heb vaste werktijden als ICT-er. Ik werk op diverse scholen in de regio utrecht en heb werktijden van 8 tot 17:00u ik ben dus verplicht in de spits te reizen en dat gaat me dus 10% extra kosten omdat de ns zijn zooi niet geregeld krijgt!

Ik hoop dat er aan het eind van deze belachelijke concessie ook een einde komt aan de NS als dit zo door gaat!

Ik snap dat het als vervoerder moeilijk is je capaciteit in te schatten en dat er regels zijn voro opvolging van treinen en het hele technische verhaal. Maar zet dan gewoon langere treinen in of ga met voortreinen werken waar dat mogelijk is! dit kan weer echter niet omdat er onvoldoende rollend materieel is. en zo kun je weer alles op elkkaar af blijven zetten.

(ik ben ov afhankelijk wegens visuele beperkingen van daar deze geirriteerde reactie)

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 14-06-2017 10:23
 

14-06-2017 10:35:15
bacr
bacr
Wat ook nog een beetje absurd is.... Er bestaat een beloon-app voor reizigers die de spits mijden op drukke trajecten. Echter, kan die app niet worden gebruikt in combinatie met een hele rits aan vervoersbewijzen die huist door de meeste spitsreizigers worden gebruikt, waaronder de Rijksmobiliteitskaart.

Ik snap heel goed dat veel bezitters van een mobiliteitskaart (waaronder ik zelf) niet zelf voor hun vervoer betalen en ik verwacht dan ook niet dat je deze reizigers in geld beloont voor het spitsmijden. Maar je zou in plaats daarvan juist deze groep bijv. punten kunnen laten sparen die je bij de stationswinkels kunt besteden. Ambtenaren mogen, voor zover het hun functie toestaat, steeds meer 'tijd- en plaatsonafhankelijk' werken en kunnen daarmee soms dus ook net wat makkelijker de spits mijden. Als je ziet hoeveel ambtenaren onderweg zijn naar Den Haag, dan maakt een verschil van tientallen passagiers in een trein soms al het verschil.
 

14-06-2017 10:44:56
Apda
Apda
NS heeft geen plannen voor een spitsheffing. Dat was een actie van De Telegraaf. NS vraagt juist ideeën aan iedereen. Zie http://nieuws.ns.nl/nieuwe-ideeen-zijn-welkom-voor-een-betere-spits/  

14-06-2017 11:04:24
Oldskool
Oldskool
@apda. Je hebt het linkje al een keer gedeeld, alleen wordt het blijkbaar niet gelezen... %03%  

14-06-2017 11:19:50
ari
ari
De bestaande dalurenkorting is de facto toch hetzelfde als een spitstoeslag? Onder beide noemers is de prijs in de spits hoger dan in de daluren. Toch?  

14-06-2017 11:27:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bacr (wo 14 jun 2017 10:35:15 https://www.somda.nl/forum/19428/p618458/): Wat ook nog een beetje absurd is.... Er bestaat een beloon-app voor reizigers die de spits mijden op drukke trajecten. Echter, kan die app niet worden gebruikt in combinatie met een hele rits aan vervoersbewijzen die huist door de meeste spitsreizigers worden gebruikt, waaronder de Rijksmobiliteitskaart.
MyOV bedoel je? Werkt prima met een TrajectVrij in elk geval en bij mijn weten kan het ook met de businesscard maar moet je je dan op een andere manier aanmelden.

Overigens gebruikt NS die app totaal verkeerd en zijn de puntenaantallen die je erin krijgt niet bepaald actueel. Op Amf-Ut zijn ze bijvoorbeeld nog afgestemd op de tijd dat er lange VIRM-treinen rijden wat geruime tijd ervoor zorgde dat de 1759 die op 1 in de druktemelder stond alsnog 90 punten opleverde.

Ook krijg je amper punten als je echt spitsmijdt, je krijgt er juist veel als je rustiger treinen in de spits neemt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-06-2017 17:04:37
phantom
phantom
Quote
Apda (wo 14 jun 2017 10:44:56 https://www.somda.nl/forum/19428/p618459/): NS heeft geen plannen voor een spitsheffing. Dat was een actie van De Telegraaf. NS vraagt juist ideeën aan iedereen. Zie http://nieuws.ns.nl/nieuwe-ideeen-zijn-welkom-voor-een-betere-spits/


Ik heb een goed idee voor ze,zorg voor betere afhandeling van treinen bij vertragingen ipv star vast te houden aan schema's en treinvolgordes qua aankomst en vertrek en zorg dat je genoeg rijdend mat hebt wat ook bij wind en vallend blad en op een HSL door rijd.
Wellicht ook is kijken waarom die HSL zo frequent word getergd door stilvallende treinen.
En waarom bij een probleem in Utrecht een trein in Venlo niet rijd daardoor %03%
Ow wacht das waar,dat komt omdat men zo goed bezig is met "lastige" en "on nodige"wissels te verwijderen %08%%09%
Wellicht tijd om die verandering toch is zowiezo terug te draaien %08%

*sarcasme modus uit*

Laatst bewerkt door phantom op 14-06-2017 17:05


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-06-2017 19:14:07
zoek34
zoek34
Ik zou het best wel toejuichen als de NS een spitsheffing invoert.

Echter wel met als voorwaarde dat de NS namelijk het maximaal mogelijke materieel inzet op dat tijdstip. Als er namelijk treinen in de spits met maar 1 treinstel gereden wordt dan is het vooral de NS die de blaam krijgt (en terecht)
 

24-04-2023 19:08:57
mren
mren

Stas akkoord met spitsheffing, NOS

 

24-04-2023 22:17:42
robert5591
robert5591

Ik vermoed dat NOS zich vooral hierop baseert:

www.rijksoverheid.nl

en dat past beter in het Toekomst HRN draadje

 

25-04-2023 19:37:16
kleine_man
kleine_man

Dat betekend wel dat er een objectieve en heldere definitie van de treinbezetting komen in de concessie. Het woord `voldoende´ is dan niet meer voldoende. 😃




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.