02-06-2017 13:30:20
FireSea
FireSea
Dit jaar gaat NS pendeltreinen rijden tussen Heerlen en Landgraaf tijdens Pinkpop. Dat mogen ze in principe wel, omdat de lijn Heerlen - Landgraaf nog steeds ook van NS is (onderdeel Heerlen - Herzogenrath). Wel vreemd dat Arriva dan juist niet rijdt tussen Heerlen en Landgraaf en hun stoptreindiensten hebben opgeknipt in Std - Hrl v.v. en Lg - Krd v.v. Handig als je van bijv. Nuth naar Eygelshoven wilt (2x overstappen en 2x omchecken).

Heeft iemand enig idee met welk materieel NS de pendeltreinen gaat rijden?

Laatst bewerkt door FireSea op 02-06-2017 13:30
 

02-06-2017 13:36:54
dh3201
dh3201
Met een kwartierdienst van NS past er geen Arriva meer tussen op het enkelspoor.


Shqiperise-lopers?
 

02-06-2017 13:49:03
umbusko
umbusko
Gaat de aanvoer naar Hrl met losse stellen wel goed? Althans, de 800 lijkt gewoon naar Mt te rijden en de 3500 lijkt in Ehv gewoon te splitsen in een 13500 naar Vl en een 3500 naar Hrl. Vorig jaar werden nog alle Intercity's vanuit Std naar Hrl gestuurd met een pendel Std-Mt.  

02-06-2017 13:56:30
MetroRET
MetroRET
Quote
FireSea (vr 02 jun 2017 13:30:20 https://www.somda.nl/forum/19405/p617553/): Heeft iemand enig idee met welk materieel NS de pendeltreinen gaat rijden?


VIRM6 is het maximale in Landgraaf.
 


02-06-2017 14:35:20
FireSea
FireSea
Waarom laten ze dan niet gewoon de IC van Sittard e.v. doorrijden naar Landgraaf? Dat zijn ook VIRM's. In geval van meerdere stellen, het voorste na Heerlen laten doorrijden naar Landgraaf... Nu staat er in de reisplanner een overstap naar een ander spoor.  

02-06-2017 15:20:34
martijn
martijn
Heel vreemd is het overigens niet. Het is ook een aantal keer in het Veolia-tijdperk gebeurd.  

02-06-2017 15:32:27
train85
train85
Heren dit gebeurt al jaren sinds ik me kan heugen. Waarom afwijken van iets wat werkt. Ga er wel vanuit dat de organisatie kijkt naar eventuele verbeteringen die echt mogelijk zijn.  

02-06-2017 15:43:23
limbotrein
limbotrein
Arriva Gaat pendelen met 3x EMU GTW 2/8 gehoord van een vriend die bij Arriva werkt  

02-06-2017 18:40:14
dennistd
dennistd
Ik zie een serie 35100 tussen Hrl en Lg. Dat lijkt me eerlijk gezegd geen nummertje dat NS gebruikt.  

02-06-2017 18:55:55
Amazonous
Amazonous
35100 heeft wel degelijk NS als vervoerder: https://acc.ovtijden.com/avtdag/LG/20170603

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-06-2017 18:56
 

02-06-2017 19:40:25
spotter
spotter
35100 wordt gereden door Arriva. Echter, om de overstap in Hrl te vergemakkelijken, hoeven reizigers daar niet in- en uit te checken maar checken zij pas uit in Lg bij NS. Vandaar waarschijnlijk dat deze als NS-trein in de reisplanner staat.

Verder rijdt de 800 met een mix van VIRM10, DDZ10 en 1x ICM8.
De Hrl-tak van de 3500 en de 28500 (pendel Std-Hrl) rijden allen met VIRM6.

Laatst bewerkt door spotter op 02-06-2017 19:43
 

02-06-2017 19:43:19
limbotrein
limbotrein
Quote
Amazonous (vr 02 jun 2017 18:55:55 https://www.somda.nl/forum/19405/p617586/): 35100 heeft wel degelijk NS als vervoerder: https://acc.ovtijden.com/avtdag/LG/20170603%unquot
mijn vriend werkt voor Arriva dus hij zal het niet uit zijn duim gezogen hebben ik zou zeggen ga kijken dan weet wat er rijdt
 

02-06-2017 19:53:42
MetroRET
MetroRET
Quote
spotter (vr 02 jun 2017 19:40:25 https://www.somda.nl/forum/19405/p617590/): Verder rijdt de 800 met een mix van VIRM10, DDZ10 en 1x ICM8.
De Hrl-tak van de 3500 en de 28500 (pendel Std-Hrl) rijden allen met VIRM6.


Hoe is dat nu al zo zeker ?!
 

02-06-2017 20:02:41
mren
mren
omdat dat niet een dag van tevoren wordt bedacht  

02-06-2017 20:07:45
DDZ7504
DDZ7504
En wie verzint er dan nou weer een ICM8 tussen 10 bakken dubbeldekkers? Beetje heel erg scheef lijkt mij. %04%


DDZ in dienst, ik blij!
 

02-06-2017 21:01:25
Amazonous
Amazonous
Quote
limbotrein (vr 02 jun 2017 19:43:19 https://www.somda.nl/forum/19405/p617591/):
mijn vriend werkt voor Arriva dus hij zal het niet uit zijn duim gezogen hebben ik zou zeggen ga kijken dan weet wat er rijdt

Ach, ik ben ook niet zomaar een buitenstaander in deze branche. Vind het een beetje flauw om dat erbij te halen.

Voor de reiziger, en dat is mijn scope, rijdt er een NS-trein. Dat de dienst uiteindelijk door Arriva wordt uitgevoerd, is een ander verhaal.

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-06-2017 21:02
 

02-06-2017 21:59:15
BGM104
BGM104
Quote
DDZ7504 (vr 02 jun 2017 20:07:45 https://www.somda.nl/forum/19405/p617598/): En wie verzint er dan nou weer een ICM8 tussen 10 bakken dubbeldekkers? Beetje heel erg scheef lijkt mij. %04%

ICM op zaterdag in de 820-835-848-863-876-885.
In de 848 komt er in Ehv nog een 3e ICM4 bij en die gaat er bij de 863 in Ehv weer af.
 

02-06-2017 23:32:21
train85
train85
Quote
Amazonous (vr 02 jun 2017 21:01:25 https://www.somda.nl/forum/19405/p617608/):
Quote
limbotrein (vr 02 jun 2017 19:43:19 https://www.somda.nl/forum/19405/p617591/):
mijn vriend werkt voor Arriva dus hij zal het niet uit zijn duim gezogen hebben ik zou zeggen ga kijken dan weet wat er rijdt

Ach, ik ben ook niet zomaar een buitenstaander in deze branche. Vind het een beetje flauw om dat erbij te halen.

Voor de reiziger, en dat is mijn scope, rijdt er een NS-trein. Dat de dienst uiteindelijk door Arriva wordt uitgevoerd, is een ander verhaal.
Wij weten niet allemaal dat er mensen hier zijn die bij een vervoerder werken. Wel raar dat er dan 2 verschillende verhalen zijn van beide spoormedewerkers. Treinnummers zijn aan vervoerders gerelateerd en die rijden dan ook de treinen.
 

02-06-2017 23:33:54
train85
train85
Quote
MetroRET (vr 02 jun 2017 19:53:42 https://www.somda.nl/forum/19405/p617594/):
Quote
spotter (vr 02 jun 2017 19:40:25 https://www.somda.nl/forum/19405/p617590/): Verder rijdt de 800 met een mix van VIRM10, DDZ10 en 1x ICM8.
De Hrl-tak van de 3500 en de 28500 (pendel Std-Hrl) rijden allen met VIRM6.


Hoe is dat nu al zo zeker ?!
Zo wordt dat weken van te voren gepland op de planning. We moeten nu kijken wat er in de praktijk gaat gebeuren buiten.
 

02-06-2017 23:36:57
dennistd
dennistd
In het verleden hebben extra treinen van andere vervoerders ook wel een abusievelijk als NS vermeld gestaan (of andersom), dus vandaar de verwarring.

Maar als ik het goed begrijp:
- rijdt Arriva zelf tussen Hrl en Lg
- gebeurt dat wel onder een NS-nummer
- dient men ook in/uit te checken bij NS
 

02-06-2017 23:47:12
Amazonous
Amazonous
Quote
train85 (vr 02 jun 2017 23:32:21 https://www.somda.nl/forum/19405/p617615/):Wij weten niet allemaal dat er mensen hier zijn die bij een vervoerder werken. Wel raar dat er dan 2 verschillende verhalen zijn van beide spoormedewerkers. Treinnummers zijn aan vervoerders gerelateerd en die rijden dan ook de treinen.

Dat is ook zeker niet mijn verwachting, ik vind het enkel wat flauw om het als argument te gebruiken. "Ik/hij/mijn maatje/whatever werkt bij het spoor dus die zal het wel weten".

Mijn snelle constatering en toevoeging aan dit topic is enkel dat ze in de reisinformatie als NS zitten. De exacte details weet ik ook niet, ik zit momenteel lekker thuis op de bank.

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-06-2017 23:52
 

03-06-2017 00:14:58
train85
train85
We gaan het morgen zien. En dan hebben we allemaal antwoordt.  

03-06-2017 00:15:32
thom
thom
Vergeet niet dat een treinnummer niet alleen maar een nummertje is, maar gewoon een herkenning van welke organisatie die trein is en wie er verantwoordelijk voor is

Dus dat men bijvoorbeeld bij een ongeval weet wie men bij een vervoerder moet inschakelen en zaken als verzekeringen hangen er ook aan vast.

Zomaar een Arriva trein laten rijden onder een NSR nummer, is zeker niet zo simpel.
 

03-06-2017 00:22:07
Amazonous
Amazonous
Zo simpel is het wel in reisinformatie. Sterker nog, in o.a. ritinfo is de vervoerder praktisch altijd NS, ook bij Arriva/Veolia/etc. Dat is 'by design'. Reisinformatie is waar by far de meeste mensen (hier) naar kijken om conclusies te trekken. En al het andere is al snel bedrijfsgeheim, lol. Ik zeg niks

Onder welk VMS er daadwerkelijk gereden gaat worden, durf ik (nu) niet te zeggen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 03-06-2017 00:31
 

03-06-2017 09:05:07
29Thomas10
29Thomas10
In de NS app wordt aangegeven dat de extra trein wordt gereden door de vervoerder NS. Rijdendetreinen meldt vervoerder Arriva.  

03-06-2017 09:49:44
Amazonous
Amazonous
Dan zijn het verouderde stamtabellen en rijden ze onder Arriva-beheer.  

03-06-2017 13:35:16
umbusko
umbusko
Quote
dennistd (vr 02 jun 2017 23:36:57 https://www.somda.nl/forum/19405/p617617/): In het verleden hebben extra treinen van andere vervoerders ook wel een abusievelijk als NS vermeld gestaan (of andersom), dus vandaar de verwarring.

Maar als ik het goed begrijp:
- rijdt Arriva zelf tussen Hrl en Lg
- gebeurt dat wel onder een NS-nummer
- dient men ook in/uit te checken bij NS

Nu ben ik wel benieuwd wat van reizigers Nh-Krd (om maar eens wat te noemen) verwacht wordt: twee keer omchecken hoewel alle treinen van Arriva zijn (in ieder geval op het oog), of zou je tussen Hrl en Lg mogen kiezen of je in- en uitcheckt bij NS of Arriva?
(Aan de gemiddelde reiziger (bekende local) uitleggen dat je op een traject waar normaal Arriva rijdt vandaag toch moet inchecken bij NS terwijl de trein gewoon van Arriva is lijkt mij onbegonnen werk.)
 

03-06-2017 14:23:55
moderator
Moderator
moderator
Spotmelding verplaatst naar topic opvallende dingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

03-06-2017 16:46:36
thom
thom
De treinen die rijden zijn gewoon van Arriva en rijden echt wel onder hun eigen attest want onder een ander attest gaan rijden zitten zoveel haken en ogen aan. Onderhouds status moet bekend zijn bij de attest-houder en het personeel moet daar een aanvullende vergunning voor hebben, dat gaat men echt niet allemaal organiseren en heeft ook geen enkel toegevoegde waarde.

Oftewel, de trein is gewoon van Arriva en dat de digitale info het verkeerd heeft heb je als reiziger weinig mee van doen dus gewoon lekker inchecken bij Arriva...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-06-2017 17:06:50
Amazonous
Amazonous
Er wordt expliciet gecommuniceerd dat er bij NS ingecheckt moet worden, ook richting Lg.

'De digitale info' heeft het niet fout. Een (verouderd) onderdeel van de Reisinformatie-keten gaat de fout in, wat eerder dit jaar ook is voorgekomen. Op andere plekken komt wel correcte data uit de fabricage.
 

03-06-2017 17:25:54
gvttreinen
gvttreinen
Heeft NS personeel nog wel wegbekend voor het stukkie Hrl - Lg (electrisch) kan een reden zijn?  

03-06-2017 18:12:45
jelmerrr
jelmerrr
Ze rijden toch naar Duitsland?  

03-06-2017 18:30:43
sander14
sander14
Alleen NS-personeel van standplaats Heerlen rijdt naar Duitsland.  

03-06-2017 20:43:37
jelmerrr
jelmerrr
Dan kan er dus wel genoeg mst bekendheid zijn? Trein naar Duitsland rijdt immers vandaaf niet dus die personeel kan prima naar Lg peddelen.  

03-06-2017 21:24:41
martijn
martijn
gvttreinen noemt niet voor niets 'Hrl - Lg (elektrisch)'. De treinen van/naar Duitsland rijden onderlangs over het dieselspoor.

Liever pendelen dan peddelen trouwens