Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2006 09:05:43
jbt
jbt
Afgelopen maandag is met veel tam-tam de Maastricht-Brussel Express (MBe) van start gegaan. Nu lees ik op de site van L1 het volgende bericht:

"Het CDA gaat kamervragen stellen over de problemen met de Maastricht-Brussel Express.

De eerste rit van die hogesnelheidstrein verliep maandag problematisch. Ambtenaren van de Inspectie Verkeer en Waterstaat lagen dwars. Ze kwamen met verschillende aanvullende eisen, waar niet op was gerekend. Door de taalbarriere met het Franstalige treinpersoneel verliep de communicatie moeizaam en liep de trein forse vertraging op. CDA-kamerlid Ger Koopmans wil van de minister van verkeer weten waarom het zo verlopen is."

Alsof we afgelopen week al niet genoeg zijn geplaagd in het Limburse openbaar vervoer, schijnt dit er ook weer bij te komen.

Weet iemand iets meer over wat er met de MBe aan de hand is?
 

15-12-2006 09:42:48
dh3201
dh3201
Een niet Nederlands-sprekende machinist is door de inspectie van de trein gehaald. De trein bleef staan en versperde de sporen, waardoor er verder geen treinverkeer meer mogelijk was.


Shqiperise-lopers?
 

15-12-2006 09:50:44
Bollenstad
Bollenstad
Hoezo trouwens hogesnelheidstrein? 't Is toch gewoon een loc met rijtuigen?  

15-12-2006 10:03:17
jbt
jbt
Quote
dh3201: Een niet Nederlands-sprekende machinist is door de inspectie van de trein gehaald. De trein bleef staan en versperde de sporen, waardoor er verder geen treinverkeer meer mogelijk was.


Daß gibt es docht nicht! Ik dacht dat alle Belgen twee talig zijn opgevoed en onderricht! Verder misschien niet zo handig van de NMBS (of moet ik over de SNCB spreken) om er niet op te letten om op de treinen naar Maastricht niet Nederlands sprekend personeel te laten rijden (dat dus in België niet zou mogen voorkomen!). Op de ICE van Amsterdam naar Frankfurt zitten toch ook Duitse machinisten die keurig Nederlands spreken en die in het Nederlands zelfs over iets anders kunnen praten dan alleen maar over treinen. De eis van Nederlandtaligheid lijkt mij op zich terecht, maar om nu meteen (al dan niet vooraf gewaarschuwd) een machinist van de trein af te halen, gaat ook weer wat ver. It's a mad world. N'est ce pas? Gelukkig is nog niet de eis gesteld dat ze 'Mestreechs motte kallen' (Maastrichts moeten praten).
 


15-12-2006 11:09:36
jbt
jbt
Quote
Bollenstad: Hoezo trouwens hogesnelheidstrein? 't Is toch gewoon een loc met rijtuigen?


In België rijdt deze loc met rijtuigen 220 km/u en gaat over de hogesnelheidslijn van Liege naar Leuven. Het begrip 'hogesnelheidstrein' is volgens mij ook niet echt gedefinieerd.
 

15-12-2006 11:52:36
Bollenstad
Bollenstad
Ah! Helder! Alles is relatief, maar 220 km/u is best snel! Vandaar die korte reistijd. Moet 'ie alleen wel regelmatig(er) gaan rijden; deze week is 'ie erg vaak uitgevallen, begreep ik...  

15-12-2006 11:57:41
reizigert
reizigert
http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/12/12/MGL/MA/13/articles/artikel_DDL_1DA_20061212_57_457.php  

15-12-2006 13:06:41
fabrierban
fabrierban
Quote
jbt:
Daß gibt es docht nicht! Ik dacht dat alle Belgen twee talig zijn opgevoed en onderricht!

Alle Belgen leren op school ook de andere taal, dat is iets anders dan dat ze tweetalig worden opgevoed. Alleen veel hoger geschoolden en veel Brusselaars kun je echt tweetalig noemen.

Bij de spoorwegen geldt voor conducteurs de eis van tweetaligheid, maar zover ik weet niet voor machinisten. Omdat de nieuwe trein vanuit Brussel wordt geexploiteerd i.p.v. uit Luik is waarschijnlijk geen rekening gehouden met de NL-eisen.
 

15-12-2006 13:09:59
fabrierban
fabrierban
Quote
jbt: In België rijdt deze loc met rijtuigen 220 km/u en gaat over de hogesnelheidslijn van Liege naar Leuven. Het begrip 'hogesnelheidstrein' is volgens mij ook niet echt gedefinieerd.

Hij is vergelijkbaar met een Duitse IC-trein, maar niet met een ICE-trein.
Ik zou het daarom niet echt een hogesnelheidstrein willen noemen.
 

15-12-2006 13:30:44
dh3201
dh3201
De ICE rijdt in Nederland maar 80 km/h.
Een trein die > 200 km/h rijdt noem ik dan wel een hogesnelheidstrein.


Shqiperise-lopers?
 

15-12-2006 13:38:59
Bollenstad
Bollenstad
Quote
dh3201: De ICE rijdt in Nederland maar 80 km/h.
Huh? Volgens mij niet hoor! Heb er wel eens ingezeten (van Asd naar Ah) en dan reed dat ding gewoon de baanvaksnelheid...
 

15-12-2006 16:11:55
daan1714
daan1714
De ICE rijd in NL iets van 120 denk ik zo..  

15-12-2006 16:17:14
daniel
daniel
Die keren dat ik met de ICE op binnenlandse trajecten meegegaan ben werd er normaal gesproken gewoon baanvaksnelheid gereden (op het normale traject van de ICE hoofdzakelijk 140 km/u dus). Een paar jaar geleden gold er voor ICE's wel een tijdelijke snelheidsbeperking van 80 km/u ergens op Asd-Ut v.v. vanwege de slechte staat van het spoor. Dat NSR daar gewoon met 140 overheen jakkerde (met het gevolg dat je na een ritje Ut-Asd alle hoeken van de trein gezien had ) gold niet voor de ICE's, die gingen dus langzamer rijden om de luchtvering te sparen... %05%

Laatst bewerkt door daniel op 15-12-2006 16:17
 

15-12-2006 19:39:19
Thtc
Thtc
Quote
jbt:
Quote
Bollenstad: Hoezo trouwens hogesnelheidstrein? 't Is toch gewoon een loc met rijtuigen?


In België rijdt deze loc met rijtuigen 220 km/u en gaat over de hogesnelheidslijn van Liege naar Leuven. Het begrip 'hogesnelheidstrein' is volgens mij ook niet echt gedefinieerd.


De maximaal snelheid van deze loc met rijtuigen (13+I11) in België is 200 km/h en geen 220 km/h op de HSL-oost. De ICE 3M op dit traject rijdt hier max 250 km/h en Thalys max 300 km/h (dit inverband met de grote machneetkrachten die kunnen ontstaan bij het remmen van de ICE; waarbij de putdeksels in het rond schijnen te vliegen).

Dat het personeel van de trein geen Nederlands spreekt is dan waarschijnlijk de reden dat de trein niet in Leuven (Nederlandstalig) stopt, de Belgen zijn dan van dat probleem af.
 

15-12-2006 19:41:41
rudolfph
rudolfph
Oké, de snelheid van de ICE's (en andere treinen) op het Nederlands traject mag elders, in een nieuw draadje, besproken worden, hier kunnen we dan weer fijn over de trein Lüttich (het Duits is toch het leukst )-Mestreech kalle... euh Luik-Maastricht praten .  

15-12-2006 20:52:13
ns1100
ns1100
Trouwens, is het nog niemand opgevallen dat er in Mtr een levensgevaarlijke kruising ontstaat als de IC uit Brussel langs de uitrijder (over spoor 2) van Mtr richting Mt doorschiet en er van de andere kant de stopper uit Krd het station van Randwyck komt binnenrijden? %05%

IC's zijn trouwens niet echt druk, op de CTA in Mt wordt aangegeven dat de trein alleen in Visé, Bressoux en Brussel Zuid stopt.

Wel onzin dat de stopper niet in Eijsden stopt, konden er 's avonds en in het weekend tenminste wel minder van die trage bussen rijden hier...
 

15-12-2006 21:13:27
j.jager
j.jager
Quote
Bollenstad. Dat het personeel van de trein geen Nederlands spreekt is dan waarschijnlijk de reden dat de trein niet in Leuven (Nederlandstalig) stopt, de Belgen zijn dan van dat probleem af.


Ik heb een keertje in deze gezeten tussen Luik en Brussel Zuid, en er kwam toen een conducteur langs die wel nederlands kon, en er werd toen wel gestopt in Leuven.
 

15-12-2006 21:43:23
rh_ii
rh_ii
Was dat niet een (binnenlandse) IC van Eupen via Leuven en Brussel naar Oostende? Die stoppen (als ik het me goed herinner) wél in Leuven

Bas
 

15-12-2006 21:53:19
j.jager
j.jager
Ja, dat was een IC van Eupen naar Oostende.

Laatst bewerkt door j.jager op 15-12-2006 21:53
 

16-12-2006 13:04:32
lamote_ban
lamote_ban
Quote
j.jager:
Ik heb een keertje in deze gezeten tussen Luik en Brussel Zuid, en er kwam toen een conducteur langs die wel nederlands kon, en er werd toen wel gestopt in Leuven.

Conducteurs zijn in Belgie verplicht tweetalig, machinisten niet noodzakelijk.
 

16-12-2006 13:07:01
lamote_ban
lamote_ban
Quote
ns1100:IC's zijn trouwens niet echt druk, op de CTA in Mt wordt aangegeven dat de trein alleen in Visé, Bressoux en Brussel Zuid stopt.


Hoevel mensen moeten er nou ieder uur naar Brussel?
Het opheffen van Eijsden kost ongetwijfeld meer reizigers dan de doortrekking naar Brussel oplevert.
 

16-12-2006 19:14:22
maxime
maxime
Binnenkort een dagje Brussel met mijn ouders, dus best handig die nieuwe intercity. Weer drie reizigers erbij
Ik heb het idee dat deze trein gewoon nog ontdekt moet worden door de reiziger. De Thalys was de eerste jaren toch ook niet rendabel in Nederland?

Laatst bewerkt door maxime op 16-12-2006 19:15
 

16-12-2006 19:39:31
jbt
jbt
Quote
lamotep: Hoevel mensen moeten er nou ieder uur naar Brussel?
Het opheffen van Eijsden kost ongetwijfeld meer reizigers dan de doortrekking naar Brussel oplevert.


De 'grap' van de MBe is dat zuid oost Nederland niet alleen een snelle verbinding met Brussel krijgt, maar daarmee ook een (met de auto en het vliegtuig concurrerende) aansluiting op de Thalys naar Parijs en de Eurostar naar Londen. Als je van hier naar Parijs en Londen wil, is de omweg via Breda en Antwerpen niet logisch. Volgens mij wilde de NMBS al een dergelijke trein tussen Brussel en Liege laten rijden, dus die is maar naar Maastricht doorgetrokken. Twee vliegen in één klap. De verbinding schijnt met 1000 reizigers per dag rendabel te zijn, althans is het streven zoveel reizigers per dag te vervoeren. Wel jammer dat de stop in Eijsden is vervallen.
 

16-12-2006 22:48:15
maxime
maxime
Het is toch niet reëel om een intercity in Eijsden te laten stoppen? Daar is het veel te klein voor%05%  

16-12-2006 22:58:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook niet als het de enige trein is die er langs komt? Er stopt toch ook een intercity in Leiden Lammenschans tegenwoordig om maar iets te noemen  

16-12-2006 22:59:51
Bollenstad
Bollenstad
't Is eigenlijk een logistieke kwestie: het perron in Eijsden is te kort... %03%  

17-12-2006 00:56:47
dh3201
dh3201
Quote
maxime: Het is toch niet reëel om een intercity in Eijsden te laten stoppen? Daar is het veel te klein voor%05%

In hoeverre is Eijsden kleiner dan Haren, Beilen, Wolvega, Grou, Akkrum, Bodegraven, Schagen, Ana Paulowna en Den Helder Zuid, waar wel minstens elk uur een intercity stopt?


Shqiperise-lopers?
 

17-12-2006 08:40:12
Bollenstad
Bollenstad
Zie mijn post hier vlakboven, waarin ik aangeef dat het perron te kort is...

Laatst bewerkt door Bollenstad op 17-12-2006 08:40
 

17-12-2006 09:21:46
j.jager
j.jager
Volgens mij kunnen er maar 4 bakken langs het perron staan in eijsden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-12-2006 09:38:07
edegroot
edegroot
@Jeroen: De nuttige perronlengte in Eijsden is 94 Mtr en 104 Mtr bij kerende treinen. Daarmee kom je op een max van 3 bakken, zoals bepaald is door Prorail.
Het kost teveel geld om de perrons in Eijsden op te waarderen zodat er langere treinen kunnen stoppen. De lokale overheid heeft iig geen zin om ervoor op te draaien en daarmee is wat Prorail betreft Eijsden einde verhaal en krijgt het dus geen stop van de IC naar Brussel.

Quote
dh3201: In hoeverre is Eijsden kleiner dan Haren, Beilen, Wolvega, Grou, Akkrum, Bodegraven, Schagen, Ana Paulowna en Den Helder Zuid, waar wel minstens elk uur een intercity stopt?
Waarom denkt iedereen toch dat Sgn een lokaal stationnetje is ? Vreemde vergelijking aangezien er in Sgn een paar duizend personen per dag uit- en instappen. Het is na Hwd het drukste station boven Alkmaar.
 

17-12-2006 09:57:52
dh3201
dh3201
Ja, weet ik veel, ik kom daar nooit


Maar dus, als de inwoners van Eijsden zo graag een stoppende trein willen hebben, moeten ze dus zelf een inzamelingsactie houden om een verlengd perron te kunnen betalen %08%

Laatst bewerkt door dh3201 op 17-12-2006 09:58


Shqiperise-lopers?
 

17-12-2006 12:05:30
bloemkool
bloemkool
@maxime: ik reis binnenkort met mijn ouders. Toch weer 3 reizigers erbij..
Maar jij reist maar éénmalig. Daar kan zo'n verbinding niet van bestaan%08%

Laatst bewerkt door bloemkool op 17-12-2006 12:07
 

17-12-2006 13:30:31
fabrierban
fabrierban
@maxime
EEN vaste forens van Eijsden naar Maastricht maakt 400 ritten per jaar.
Het wordt een hele toer wordt om Mt-Luik op peil te houden zonder dat soort vaste forensen.
Ik betwijfel of er zoveel vervoer naar Luik en Brussel is tenzij er bijv. goedkope dagkaartjes komen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-12-2006 13:31
 

17-12-2006 15:52:07
maxime
maxime
Ik ben me ervan bewust dat de verbinding er niet op kan bestaan, maar het goede voorbeeld moet gegeven worden  

18-12-2006 16:36:04
reizigert
reizigert
http://www.brabantsdagblad.nl/extra/media/article938618.ece (edit: link gerepareerd)
Quote
ANP: De intercity Maastricht-Luik-Brussel had onlangs twee uur vertraging. Volgens een Nederlandse inspecteur sprak de Belgische machinist onvoldoende Nederlands om de trein veilig te kunnen besturen. Vanuit Brussel moest per taxi een vervanger komen.


Laatst bewerkt door reizigert op 18-12-2006 19:20
 

18-12-2006 18:31:55
philips
philips
Site doet het niet  

18-12-2006 18:46:53
ns1100
ns1100
Heeft ook in Dagblad de Limburger gestaan. De inspectie was daar vooral aanwezig om eens ter plekke naar de situatie tussen de kruisende IC en de stopper naar Krd te Mtr te kijken. Ook was de inspectie op de hoogte d.m.v. een krantenartikel uit wederom DDL dat er problemen waren met een machinist die niet direct snapte dat die de trein een stukje naar voren moest rijden.  

18-12-2006 22:36:53
mdeen
mdeen
Quote
ns1100: en machinist die niet direct snapte dat die de trein een stukje naar voren moest rijden.


Terug moest rijden. De machinist van de eerste trein vorige week maandag was tot over de las gereden en had dus technisch gezien een STS!
Hem kon blijkbaar niet aan het verstand gepeuterd worden dat hij zijn trein een meter terug moest zetten.
 

19-12-2006 11:42:17
fabrierban
fabrierban
De NMBS heeft inmiddels laten weten de zaak niet te accepteren en opheldering te eisen van de Nederlandse inspectie. Overigens weet ik uit ervaring dat de Duitse machinisten van de RE's die naar Venlo rijden i.h.a. ook geen Nederlands spreken, dus het lijkt toch op een pesterijtje.

Als de zaak nog even escaleert heeft Eijsden voor het nieuwe jaar zijn stoptrein weer terug en is de MB-express weer exit, want de Belgen hebben sowieso (of mag dat woord ook niet meer?) nooit zitten wachten op het hele idee.
 

19-12-2006 11:51:00
jbt
jbt
Quote
fabrier: Overigens weet ik uit ervaring dat de Duitse machinisten van de RE's die naar Venlo rijden i.h.a. ook geen Nederlands spreken


Die machinisten komen vaak uit het Rheinland. Als je die in het 'plat Venloes' aanspreekt, verstaan die je perfect. Het plat Düsseldorfs is zowat hetzelfde. Maar een franstalige Belgische machinist in het 'Mestreechs' aanspreken, zal dus niet echt lukken.
 

19-12-2006 11:53:17
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
De reden voor het verschil is dat Nederlandse verkeersleiding meestal wel wat Duits, maar geen woord Frans spreekt.

Overigens lijkt het me wat praktischer om te eisen dat de verkeersleiding op grensstations tweetalig is en niet de machinisten. Bij de verkeersleiding gaat het maar om een paar man die een vaste stek hebben, bij de machinisten om grote aantallen die vaak slechts incidenteel een keer de grens over komen.

Verder denk ik ook dat de NMBS er het bijltje bij neer zal gooien als het zo moet. De kosten van die IC zijn al torenhoog, als je dan ook nog eens inefficiente roosters krijgt vanwege taaleisen dan is het rekensommetje snel gemaakt. Nederland is de vragende partij, niet Belgie.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-12-2006 12:19
 

24-12-2006 22:44:38
nskoploper
nskoploper
Quote
dh3201:
Quote
maxime: Het is toch niet reëel om een intercity in Eijsden te laten stoppen? Daar is het veel te klein voor%05%

In hoeverre is Eijsden kleiner dan Haren, Beilen, Wolvega, Grou, Akkrum, Bodegraven, Schagen, Ana Paulowna en Den Helder Zuid, waar wel minstens elk uur een intercity stopt?

In Haren, Beilen, Wolvega, Akkrum en Grou stoppen geen Intercity's. Het zijn stoptreinen die met intercity-treinstellen worden gereden omdat deze stoptreinen meedraaien in de omloop van het ICM-materieel.
 

24-12-2006 23:00:58
mark
mark
Serie 700 heeft tussen Zl en Gn toch echt de rijkarakteristiek NSR Intercity, evenals de serie 10700 tussen Zl en Lw. De enige stoptrein op Zl-Gn is de 9100/19100, en op Zl-Lw rijden geen stoptreinen.

Maar nu weer het verzoek on-topic te gaan.
 

24-12-2006 23:04:45
j.jager
j.jager
Quote
In Haren, Beilen, Wolvega, Akkrum en Grou stoppen geen Intercity's.


Er stoppen wel ic's tussen gn/zl. De 700 gn/shl is een ic, en stopt tussen Groningen en Zwolle op alle stations. De 500 stopt alleen in Assen.

Laatst bewerkt door j.jager op 24-12-2006 23:08
 

28-12-2006 16:42:01
jbt
jbt
Omdat die andere net op slot ging toen ik aan het typen was, hier nogmaals, maar dan bij het juiste onderwerp:

Er is ook wat nieuws hierover te melden, althans L1 heeft dit vandaag op haar nieuwssite gezet.

"Op het spoorwegtraject Maastricht-Luik mogen voortaan alleen maar machinisten rijden die zowel de Nederlandse als Franse taal machtig zijn.

De afgelopen twee jaar heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat al dertien overtredingen geconstateerd. Sinds twee weken staat hierop een boete van 500 euro. Volgens de NS is dat vooral te wijten aan de Belgische spoorwegmaatschappij die het niet zo nauw neemt met de regels."

Het probleem van de tweetaligheid is dus niet iets van de invoering van de MBe.
 

29-12-2006 13:26:16
jbt
jbt
De 'soap' rondom de machinisten van de MBe en de tweetaligheid houdt niet op. Hierbij weer een stukje van de site van L1:

"De Belgische Spoorwegen voelen zich niet verantwoordelijk voor de taalproblemen op het traject tussen Maastricht en Brussel.

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat constateerde het laatste jaar dertien keer dat machinisten onvoldoende Nederlands en Frans praten. De NS legt de schuld neer bij de Belgische collega's die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Volgens een woordvoerder van de Belgische Spoorwegen moeten machinisten uit dat land een speciale taalproef afleggen voordat ze internationale treinen mogen besturen. Partijen gaan binnenkort verder werken aan een speciaal woordenboek voor machinisten."

Je kunt je afvragen wat die taalproef om het lijf heeft en wat het nut van zo'n woordenboek is. Je kunt wel eerst zorgvuldig je eigen zin opzoeken, maar wat de ander dan tegen je terugzegt, moet je dan weer eerst met zo'n woordenboek vertalen. Dat gaat in de praktijk niet werken.

Toch triest om vast te stellen dat in een land wat officieel tweetalig is, de inwoners een van die talen niet eens meer kennen.
 

30-12-2006 19:48:26
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Belgen zijn helemaal niet tweetalig. Ze leren op school beide talen en dat is wat anders.

Overigens zou het me niet verbazen als de NMBS zo meteen besluit het traject Maastricht-Vise maar op te heffen.
Belgie (en zeker Wallonie) heeft niet zoveel belang bij deze verbinding.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-12-2006 13:21
 

30-12-2006 20:21:22
virm_9525
virm_9525
Ik zag de treinen vandaag niet rijden op Maastricht  

30-12-2006 20:32:41
mvd
mvd
De INT naar Brussel-Zuid rijdt alleen op ma t/m vrij van 7:07 tot 18:07. Op de ander tijden en in 't weekend rijdt de stoptrein naar Luik (die niet stopt in Mtr en Edn) met AM-70 treinstellen (die antieke rode dingen).  

30-12-2006 21:34:28
j.jager
j.jager
Quote
@jbt
Belgen zijn helemaal niet tweetalig.


Belgie is 3 talig.
 

30-12-2006 22:52:45
daniel
daniel
Ook niet. Verspreid door het land spreekt men welliswaar 3 talen (als je die kleine regio met Duitspraters ook meetelt, anders gewoon 2 ), maar is men niet drietalig. Men spreekt in verschillende gebieden verschillende talen, simpelweg: Vlaanderen = Nederlands en Walonië = Frans. Als men overal in België beide talen sprak kon je spreken van een tweetalig land, maar in de praktijk is er sprake van een duidelijke taalgrens!  

30-12-2006 22:58:17
virm_9525
virm_9525
IS het mogelijk dat er ook op dat Traject ingezet kan worden toeval of matrieel te kort ?  

31-12-2006 22:10:31
thom
thom
Wat bedoel je nu precies?  

01-01-2007 16:07:25
class66fan
class66fan
Die Belgen zijn een eigenwijs volkje. Ze moeten gewoon verplicht worden op school 3 talen te leren.Nederlands,Duits,Frans en eventueel ook engels en dan is dat taalprobleem opgelost en kan de MBE express gewoon blijven rijden.

Laatst bewerkt door class66fan op 01-01-2007 16:22
 


01-01-2007 18:05:47
bdk766
bdk766
Goed idee, als we nu op school Belgen meerdere talen laten leren dan hebben we over een jaar of vijftien wel mensen die tweetalig als machinist aan de slag kunnen %05%


Groeten uit Floradorp
 

01-01-2007 18:20:01
rugzakje
rugzakje
Dit topic gaat niet over meertalig onderwijs in Belgie jongens! Weer ontopic graag!


Ik ben niet gek, ik ben een kiwi...
 

05-01-2007 23:19:17
kwant_ban
kwant_ban
Quote
mvd: De INT naar Brussel-Zuid rijdt alleen op ma t/m vrij van 7:07 tot 18:07. Op de ander tijden en in 't weekend rijdt de stoptrein naar Luik (die niet stopt in Mtr en Edn) met AM-70 treinstellen (die antieke rode dingen).

Maar die "Rode dingen"-stoptrein kan toch wel stoppen in Eijsden en mtr in het weekend. Dat die te lange treinen er niet stoppen, maar die korte stoptrein heeft er toch altijd gestopt!
 

06-01-2007 16:26:32
rob1
rob1
Ja, helemaal mee eens. Trouwens: op www.ns.nl staat gewoon een vertrekstaat van Eijsden (2007) vermeld ! Hoe moeten reizigers daar nu trouwens? Dat is even langs me heel gegaan.  

06-01-2007 19:39:07
haw
haw
Gisteren zat er in trein 413 van Brussel naar Maastricht een reiziger die in Brussel een kaartje naar Eijsden had gekocht! In België is dus ook nog niet iedereen op de hoogte van de sluiting van Eijsden.  

06-01-2007 23:54:46
waalkade
waalkade
Een slimme Belg die goedkoper naar Maastricht wil.  

07-01-2007 00:32:25
kevinevers
kevinevers
ben vrijdag nog in eijsden op het station geweest het enigste dat me wel opviel is dat de stempelautomaten opeens beige zijn. verder hangen er wel netjes de bustijden op.

edit:
hoe zit het eigenlijk met die TEE toeslag? die al een tijd ophangt bij de IC naar brussel

Laatst bewerkt door kevinevers op 07-01-2007 00:38
 

07-01-2007 18:39:51
mvd
mvd
Die TEE-toeslag is er nog steeds...
Er wordt de laatste weken wel omgeroepen dat de CTA een foutieve tekst aangeeft.
 

07-01-2007 18:44:20
keesje
keesje
Waar ik vooral benieuwd naar ben: het overslaan van Eijsden is deels ook het gevolg van de te grote lengte van de IC's. Maar hoeveel reizigers zitten er nou in die treinen, in de spits en dal?  

07-01-2007 21:18:51
Bollenstad
Bollenstad
Volgens mij hebben we het daar al eens over gehad. De trein zit nu nog in een proeffase; in een later stadium gaat bekeken worden:
a. of het haalbaar (lees: rendabel) is om 'm te handhaven
b. wat dan de definitieve samenstelling moet worden.
En daarnaast: vanaf Visé of Liège zou dat ding best wel eens een stuk beter bezet kunnen zijn...
 

08-01-2007 17:46:38
ns1100
ns1100
Vanaf Liège betwijfel ik, omdat dit niet de enige IC is op dat traject! En Visé is ook niet zo'n druk station, ga er maar eens zelf kijken... (Om van Bressoux helemaal te zwijgen...)  

08-01-2007 19:10:04
Thtc
Thtc
Waarom zou de trein tussen Luik en Brussel niet veel reizigers trekken. Het argument dat er meer IC-treinen rijden zegt in ieder geval niets. Tussen Amsterdam en Utrecht rijden ook meerdere Intercity-treinen per uur en ze zijn ook allemaal redelijk druk.  

09-01-2007 00:21:54
Bollenstad
Bollenstad
Quote
ns1100: Vanaf Liège betwijfel ik, omdat dit niet de enige IC is op dat traject! En Visé is ook niet zo'n druk station, ga er maar eens zelf kijken... (Om van Bressoux helemaal te zwijgen...)
Visé & Bressoux: point taken. Maar is het niet zo dat deze IC vroeger ook al op deze tijd reed van Liège naar Brussel, en dat dus alleen het stuk van Maastricht naar Liège erbij is gekomen?
 

09-01-2007 08:06:57
mdeen
mdeen
Vanaf Luik zitten de IC's naar Brussel zeker vol, in de spits tenminste.
Kennissen van mij uit Leuven zeggen dat de IC's uit Luik regelmatig al 100% vol zitten voordat ze in Leuven aankomen en dan is een IC die Leuven overslaat helemaal niet zo gek. Vooral als die een half uur later dan de vorige vertrekt en maar 4 minuten later in Brussel aankomt.

Ik meen dat de trein die nu uit Maastricht komt in de vorige dienstregeling ook al reed, maar dan vanaf Luik.

Kijk ook eens naar de volkomen ongelijke verdeling over het uur van de IC's:
De drie treinen die nog redelijk gespreid uit Luik vertrekken komen allemaal binnen 6 minuten van elkaar in Brussel aan en de trein die dan een half uur later in Brussel aankomt vertrekt dan weer maar 6 minuten na de Thalys/ICE uit Luik.
 

13-01-2007 00:38:14
kritische
kritische
Sommige spitstreinen van de Maastricht-Brusselexpress zijn erg druk tussen Luik en Brussel. De NMBS overweegt een paar treinen te versterken. Gelukkig is het perron in Maastricht lang genoeg. Toch benieuwd of Nederlandse overheidsinstanties weer moeilijk gaan doen.

Kritischereiziger
 

13-01-2007 13:02:29
reizigert
reizigert
Ik ben eens benieuwd welk effect de invoering van het wegenvignet in Belgie volgend jaar op de proef Mt-Brussel zal hebben. Ik hoorde de verkeersminister gisteren op de Vlaamse televisie nog zeggen dat Nederlanders die een dag in Belgie moeten zijn vanaf 2008 veel beter de trein kunnen nemen. Aangezien dat alleen via Maastricht of Roosendaal (en straks HSL) kan, zou het vignet nog wel eens de doorslag kunnen geven in het al dan niet slagen van de proef. Of de treinen op dit moment vol zitten is dus eigenlijk niet eens zo relevant, volgend jaar volgt de echte test. Vandaar wellicht dat het een proef van twee jaar is...

Laatst bewerkt door reizigert op 13-01-2007 13:06
 

13-01-2007 13:32:29
lamote_ban
lamote_ban
@kritische
Het probleem van de drukte tussen Luik en Brussel is dat er steeds meer onnodig materieel moeten meerijden tussen Luik en Maastricht.
Ik ben bang dat dat financieel toch heel problematisch gaat worden.

@reizigert
Dat vignet wil ik eerst nog wel eens zien doorgaan. Het zou me niet verbazen als dat bijv. wordt afgeruild tegen de heropening van Weert-Budel.

Daarnaast is er domweg niet zo veel vervoer richting Luik. Limburg heeft meer aan een heropening van Maastricht-Hasselt.
 

13-01-2007 17:39:45
fastguy84
fastguy84
Interessante column vandaag in Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad: http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/1/13/MGL/ST/8/articles/artikel_DDL_1DA_20070113_106_160.php over onder andere taalproblemen, maar met name het volgende citaat is wel ontluisterend:

'Maar le plus fast heeft nog meer verrassingen in petto. Vorige week stond tot mijn verbazing het oude vertrouwde bordeauxrode treinstel me in Maastricht op te wachten als snelle treinverbinding naar Brussel. Ik vroeg de conducteur of we straks met zijn allen zouden moeten overstappen in Luik. „Neen”, antwoordde hij, „stap maar in, we rijden rechtstreeks naar Brussel.”
Ik was uiteraard benieuwd hoe dit oude boemeltje me straks langs de hogesnelheidslijn supersnel naar Brussel zou brengen en hoeveel tijd méér dit zou vergen. De oplossing was simple comme bonjour zoals ze bij de Belgische Spoorwegen zeggen. Vanaf Luik reed het boemeltreintje gewoon langs het oude spoortraject richting Leuven en Brussel via Borgworm, Landen en Tienen als expresstrein zonder ergens te stoppen. En de grootste verrassing: we waren precies op tijd in Brussel. Het boemelstel langs de oude spoorlijn deed er even snel over als de supersnelle trein langs de nieuwe hogesnelheidslijn.'

Geen commentaar...
 

13-01-2007 17:46:25
wouter444
wouter444
De treinen Maastricht-Brussel van 9:07 en 12:07 rijden volgens dienstregeling via de oude lijn, en komen daardoor later in Brussel aan dan de rest. Ziehier de dienstregeling: http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber061214bijl1.pdf

De schrijver van bovenstaand verhaal is veel te negatief, zoals je ziet hebben de overige IC's wel een tijdwinst t.o.v. de route via de oude lijn van +/- 20 minuten.

Laatst bewerkt door wouter444 op 13-01-2007 17:49
 

13-01-2007 17:55:52
fastguy84
fastguy84
Klopt, maar slechts 19 minuten, waarvan er ook nog 7 door de langere stop in Luik worden veroorzaakt. Het was dan ook meer bedoeld om aan te geven dat er een verschil is tussen willen en kunnen (schrappen Eijsden, HSL-spoor, HSL-trein, etc...) en dat NMBS blijkbaar kiest wat haar goed uitkomt  

13-01-2007 18:21:07
j.jager
j.jager
Quote
wouter444: De treinen Maastricht-Brussel van 9:07 en 12:07 rijden volgens dienstregeling via de oude lijn, en komen daardoor later in Brussel aan dan de rest.


Dat is toch de route via Tienen en Landen?
 

14-01-2007 00:38:52
keesje
keesje
Nou de stop in Eijsden kan weer terugkomen! %08%  

14-01-2007 01:34:39
kritische
kritische
Formeel gezien heeft de NS wettelijk gezien geen bedieningsplicht voor Eijsden.
Eijsden is een van de weinige stations die geen bedieningsplicht heeft.
Voor het sluiten van het station moet NS een procedure doorlopen bij V&W.
Dit speelde een paar jaar geleden ook bij het Drentse Dalen, dat nu nog steeds open is.
Ik denk dat de NS totaal geen interesse heeft om weer in Eijsden te gaan bedienen.

Kritischereiziger
 

14-01-2007 11:20:38
keesje
keesje
Ik vraag me dan af wat er zo interessant is aan het rijden met zulke lange treinen op Nederlands grondgebied waar nagenoeg geen kip inzit...  

14-01-2007 13:01:17
fabrierban
fabrierban
Afgelopen week ben ik voor mijn werk een keer van Den Bosch naar Luik geweest met de trein. Tussen Maastricht en Luik (rond 10 uur) zat er een handjevol mensen in de trein, die vrijwel allemaal in Luik weer uitstapten. Terug (rond 16.00 uur) zaten er wat meer mensen in, waarvan veruit de meesten echter in Vise uitstapten. Onder de weinige overblijvers voor Maastricht zaten zo te zien vooral veel drugshandelaren.

Mijn conclusie: deze proef zou wel eens sneller afgelopen kunnen zijn dan veel mensen nu vermoeden, want ik vraag me af wie dit blijft betalen. Het lijkt me verstandiger maar weer een stoptrein te laten rijden (incl. stop in Eijsden), die in Maastricht redelijk aansluit op de IC van/naar Eindhoven en in Luik op de TGV c.q. de IC naar Brussel. Nu de IC's naar de Randstad om het half uur rijden is dit prima mogelijk.

Laatst bewerkt door fabrierban op 14-01-2007 13:02
 

14-01-2007 15:03:42
kritische
kritische
De proef is voor twee jaar opgestart en na een maand oordelen lijkt mij vrij snel. Om het netjes te zeggen de NS werkt ook niet bepaald mee om de beloofde lagere tarieven in te voeren. Het enige wat op dit moment te krijgen is in de automaat zijn enkele reizen naar 5 Belgische stations, de retourprijzen zijn niet interessant omdat die de dubbele prijs hebben van de enkele reis.
Deze kaartjes zitten in de nieuwe automaten onder evenementen.
De tarieven zijn hier te vinden:

http://www.b-rail.be/int/N/offers/border/tickets/maastricht/index.php

Over "50%-", "Weekend-", "Youth-", "Senior-" en "Excursie-tarieven" zie ik in de automaten niets terug.

Een enkele reis Brussel kost volgens de NMBS-website 17.10 euro, deze prijs geeft ook de automaat aan, de retourprijs is 34.20 euro, terwijl het super dagretour 28 euro kost en het twee maanden retour 40,80 euro.

Als je na 9:00 vertrekt is dus het super dagretour dat ook in de nieuwe automaten zit interessant.

Er zitten volgens mij ook nog goedkope dagretours naar Vise en Luik in de automaat.

Kritischereiziger
 

14-01-2007 16:07:35
fabrierban
fabrierban
@kritische
Er was gezegd dat Belgische tarieven zouden gaan gelden, maar als ik het tarievenoverzicht bekijk is het slechts een kleine selectie daaruit. Alle voordelige kaartsoorten zoals de RailPass zitten er niet bij. Daardoor pakt het erg duur uit. Met z'n tweeen een dagje Maastricht-Brussel voor EUR69 is onrealistisch duur (in het weekend kan het goedkoper, maar ja dan rijdt die trein weer niet).

De conclusie: bestuurders en vervoerders snappen nog steeds niet dat het probleem bij de grensverbindingen in de veel te hoge tarieven zit. Venlo-Dusseldorf en Enschede-Gronau laten zien dat als je dat oplost het aantal reizigers explosief stijgt.

De proef is voor twee jaar, maar net als bij Arnhem-Emmerich zie ik dit voortijdig aan zijn einde komen als er niet heel snel wat aan de tarieven gebeurt.
 

14-01-2007 16:20:09
werchter
werchter
De Beneluxtreinen (serie 600) trekken wel veel reizigers... althans elke keer als ik deze treinen naar België reis is het druk.

Zouden er zo veel meer mensen vanuit de Randstad en Brabant naar België reizen dan vanuit Limburg? Of zou Antwerpen een populairdere bestemming zijn dan Brussel (bijv. vanwege de forensen)?

Laatst bewerkt door werchter op 14-01-2007 16:22
 

14-01-2007 16:29:20
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
De verbinding Maastricht-Brussel is opgezet voor zakenmensen en politici (EU!) en niet voor toeristen/dagjesmensen. Dat zie je terug in de tarieven, die voor niet-zakelijk vervoer inderdaad veel te hoog zijn. Ik vrees ook dat dit een kansloze zaak gaat worden want zoveel Limburgse zakenmensen die naar Brussel moeten zijn er domweg niet.
 

14-01-2007 16:39:11
fabrierban
fabrierban
@werchter
Er reizen inderdaad veel meer mensen vanuit de Randstad naar Belgie dan vanuit Limburg. De voornaamste reden is natuurlijk dat er in de Randstad gewoon veel meer mensen wonen dan in het zwaar vergrijsde Limburg met zijn inkrimpende bevolking.

Maar er is nog iets. Limburg is weliswaar ook deels op Belgie georienteerd (hoewel meer op Duitsland), maar dan wel op Vlaanderen en niet op Wallonie. Een verbinding naar Hasselt-Antwerpen zou dan ook veel interessanter zijn dan die naar Luik-Brussel.
Dat zelfde zie je overigens ook bij de Benelux-treinen: ook die lopen in Antwerpen leeg en zijn op het stuk naar Brussel vaak maar matig bezet.
 

14-01-2007 16:48:16
werchter
werchter
Je zou inderdaad verwachten dat ondanks dat in de Randstad meer mensen wonen, deze mensen minder geneigd zijn om naar België te reizen dan de meer op België gerichte Limburgers.

Overigens zie ik net dat de verbinding Maastricht-Luik-Anterwerpen Centraal in het slechte geval maar een 5 min. kortere reistijd heeft als Maastricht-Roosendaal-Antwerpen Centraal. Dat maakt een verbinding naar Hasselt-Antwerpen idd veel interessanter.
 

14-01-2007 16:54:33
lamote_ban
lamote_ban
@werchter
Vlaanderen dringt al zeker 10 jaar aan op een verbinding Maastricht-Hasselt, maar het provinciebestuur in Maastricht wil niet. Dat blijft zich richten op Brussel vanwege de EU.
 

14-01-2007 19:21:28
jbt
jbt
Wat zou er op tegen zijn om van Maastricht via Hasselt naar Brussel te rijden. Heb je meteen twee vliegen in één klap.  

14-01-2007 20:02:13
1309_ban
1309_ban
In principe niets. Alleen moet er nog het een en ander aan het traject gedaan worden. Daarnaast rij je dan wel een heel groot stuk onder de draad met een dieseltrein.  

15-01-2007 09:18:41
lamote_ban
lamote_ban
@1309
De kosten voor de infrastructuur van Mt-Hasselt zijn het probleem niet. Het gedeelte Mt-Lanaken wordt binnenkort sowieso opgeknapt en eind dit jaar heropend voor goederenvervoer. Dan resteert Lanaken-Bilzen dat nog in een heel behoorlijke conditie verkeert. Het probleem zit dus vooral in het feit dat de provincie in Maastricht niet wil bijdragen aan de exploitatiekosten.

Overigens betwijfel ik of een verbinding via Hasselt veel reizigers naar Brussel zal opleveren. Het zal dan toch vooral om lokaal vervoer Maastricht-Lanaken-Hasselt gaan en dat is trouwens best omvangrijk.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 15-01-2007 09:20
 

15-01-2007 10:15:57
kevinevers
kevinevers
daar staat nog een oud armsein als je van mt uit naar hasselt gaat staat dat net voor de maasbrug

Laatst bewerkt door kevinevers op 15-01-2007 15:33
 

15-01-2007 12:10:53
lamote_ban
lamote_ban
@kevinevers
Ik vrees dat dat moooie sein in de vaart der volkeren gaat sneuvelen.
 

15-01-2007 22:58:30
thom
thom
Dat betreft het voorsein van de inrijder van Mt.

De inrijder zelf is er ook nog, maar is verplaatst en staat bij de seinpost.

Laatst bewerkt door thom op 15-01-2007 23:11
 

16-01-2007 10:10:52
mike77
mike77
Betreft het voorsein van Maastricht Boschpoort.

De rest van deze klassieke beveiliging, samen met de overweg aldaar, is alweer jaren in gebruik bij de ZLSM in Simpelveld en Wijlre.

Heb eea zelf meehelpen afbreken in de zomer van 1994.
 

16-01-2007 10:13:04
louis341
louis341
Het bedoelde voorsein is niet de inrijder van Mt. maar van Mtb.(Maastricht Bospoort).De inrijder van Mt. staat inderdaad bij de seinpost als monument.

Laatst bewerkt door louis341 op 16-01-2007 14:22
 

16-01-2007 19:13:08
mvd
mvd
Voor diegene wat het interessert heb ik eens een Word-document gemaakt met de samenstelling (incl. rijtuignummers) van de Internationale treinen naar Brussel. De lijst wordt steeds opnieuw bijgewerkt.

http://members.home.nl/marcvdijk/Internationale%20trein%20Brussel.doc
 

16-01-2007 20:03:02
thom
thom
OHw, wacht ff, da's waar ook, ding staat aand e andere kant van het spoor
Never mind

Krijg je als je daar met carnaval rond wandeld,
dat gaat fout dus %08%

Laatst bewerkt door thom op 16-01-2007 20:04
 

16-01-2007 23:58:16
miljoenen
miljoenen
Hoi,
Met de MBe is het hoog opgelopen omdat mch en cdt de nederlandse taal moeten beheersen,dit is al jaren zo in de goederendienst en de stopper naar Luik.
Omdat de mch en de cdt geen frans spreken zal die plagerij nog even doorgaan.
gegroet miljoenen.
Ps20 21 januari zijn er in Sog werkzaamheden,ivm de wissel voor de ZLSM,het treinverkeer wordt stilgelegd.

Laatst bewerkt door miljoenen op 19-01-2007 00:06
 

18-01-2007 19:36:48
ns1100
ns1100
Weer een rede om Nederlands te spreken als mcn op deze trein: uitleggen aan de TRDL dat er bomen zijn omgewaaid langs het spoor als het weer is zoals vandaag...  

17-09-2007 16:22:51
ns1100
ns1100
Interessant artikel op de site van Platform TTIE:

Donderdag 13 september 2007.

,, Verkeerde feiten zijn een gevaar voor treinproef,,(28aug.2007)?? en
,,Brussel Express al uit kosten,,(25 aug.2007)??

advertenties in ,,De Limburger,, van de heer Leers.

Gemiddeld zouden er dagelijks tussen de 900 en 1000 mensen via Luik naar Brussel reizen, stelt de Maastrichtse burgemeester Leers.

Inderdaad, via/vanaf Luik wordt deze trein goed bezet, maar niet vanaf Maastricht!
Om deze bewering te toetsen heeft het ,,Platform TTIE,, een telling uitgevoerd op station Maastricht, van maandag 3 sept. t/m vrijdag 7 sept. van 7.07 t/m 18.07 uur, dit zijn de dagelijkse 12 ritten van de I.C.-trein.
Uit deze telling blijkt dat er een gemiddelde opstap in Maastricht is van 35 personen instappers per rit, dus 12x35 zijn 420 pers.p.dag.
In die zelfde week is de I.C-trein 2x niet in Maastricht aangekomen en had 5x een vertraging die opliep van 5 min.t/m 28 min.
Dit gebeurd niet sporadisch maar structureel vlgs NS medewerkers en eigen bevindingen, waarbij het drugs-toerisme ten zeerste onderkend wordt.
Hier voor is de I.C.-trein niet nodig, want dit kan/kon de boemeltrein gemakkelijk aan, en zeker als er een moderner soort boemel gebruikt zou worden, en kan station Eijsden snel weer bediend worden.
Daarbij komt ook nog, dat het grootste aantal reizigers in Luik uitstapt en ook op de TGV stapt.
Let wel! ,,Platform TTIE,, is niet tegen de I.C.-trein, maar wel tegen gebruik van onjuiste en verkeerde feiten/argumenten om deze trein te promoten en daarom de trein niet meer in Eijsden te laten stoppen.


Bron: http://www.jhvanlieshout.nl/DaviWB/Pagina1.html

Laatst bewerkt door ns1100 op 17-09-2007 16:23
 

17-09-2007 23:40:43
reizigert
reizigert
Ik snap die mensen in Eijsden wel, maar dit kan ik met alle goede wil van de wereld niet zo serieus nemen. Ik laat me liever overtuigen door voor de politiek controleerbare cijfers dan door dit obligate stukje "statistiek" (het is het predikaat eigenlijk nog niet waard), opgediend met tenenkrommende dt-fouten en een rammelende onsamenhangende argumentatie. Ik hoop dat er voor de mensen in Eijsden een oplossing komt, maar dit soort acties zal hen niet verder helpen...