Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
27-05-2011 19:09:15
ns1700
ns1700
dan ligt het aan de infrastructuur of de treindienstleiding.


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 12:19:53
koosmat64
koosmat64
VVD bezorgd om schrappen Maastricht-Brussel Express! Zie: www.youtube.com

29-05-2011 12:55:16
dh3201
dh3201
VVD bezorgd om het schrappen van hun prestigeprojectje?

Als de MBE geschrapt wordt kan er weer gewoon een korte trein tussen Maastricht en Luik rijden die ook weer in Eijsden langs het perron past.


Shqiperise-lopers?

29-05-2011 13:05:50
john2
john2
Of het perron in Eijsden langer maken.


29-05-2011 13:13:06
edje
edje
Is ook mijn idee, gewoon weer een pendeldienst Maastricht - Luik.
In het weekend werkt die pendeldienst ook prima en als je de keertijden ziet in zowel Maastricht als in Luik, moet dat volgens mij ook prima lukken.

29-05-2011 14:52:48
koosmat64
koosmat64
Een probleem van de pendeldienst is is dat ze slechts een solo klassiekje inzetten. Heeft vaak te weinig capaciteit.

29-05-2011 14:54:48
eix
eix
Dan zet men twee stellen in?

29-05-2011 15:00:20
koosmat64
koosmat64
Was dat maar waar. Hij rijdt altijd solo is mijn ervaring.
Ook al staan de gangpaden en balkons vol.%03%

29-05-2011 15:26:42
edje
edje
Je kunt natuurlijk overleggen als overheid, dat als compensatie van het te verliezen Brussel Maastricht boemeltje Je 2 klassiekjes inzet.
De Belgen blij en den ollanders ook blij

29-05-2011 17:20:50
ns1700
ns1700
okee, tover jij het benodigde materieel ergens vandaan? de NMBS kampt met materieelschaarste. okee, vreemd dat ze dan wel I6/I10 rijtuigen kunnen inzetten voor de 9200 maar ze hebben eerder in een documentaire aangegeven een schaarste te hebben aan materieel. of koppel de treinen naar Welkenraedt en Aachen aan deze dienst.


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 17:50:29
edje
edje
och 1 klassiekje valt vast wel ergens weg te halen.
Het wordt eens tijd dat Belgie dat nieuwe spul van hun eens inzet.
Ik heb het idee dat die belgen zo traag zijn met toelating van nieuw materieel, dat het materieel bijna hun eerste revisietermijn haalt als het nog moet worden ingezet.
En anders hebben we nog altijdde combinatie 11.8 - 4 of 5 rijtuigen en nog een 11.8
Kan volgens mij ook heel mooi pendelen.
Waar een wil is, is een oplossing.

Laatst bewerkt door edje op 29-05-2011 17:55

29-05-2011 18:03:25
ns1700
ns1700
ow en wat wil je in de plaats van 11.8 en 8 a 10 wagens M4 a M5 inzetten in de P-treinen Schaerbeek - Gent St. Pieters/Zottegem/Oudenaarde?

de desiro's zijn inderdaad nog in testfase maar het vervelende is dat zodra die klassiekjes vervangen worden door de Desiro's dat die gesloopt zullen worden of als reserve zouden dienst doen.


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 18:05:14
edje
edje
reeks 41 misschien dan een oplossing. Geloof me er is vast wel eens oplossing voor zoiets. Mijn kennis van het Belgische net is niet voldoende om daar een goede oplossing voor te vinden.

29-05-2011 18:06:25
daniel81
daniel81
Er zijn de laatste jaren massaal nieuwe M6-en ingestroomd zonder dat er noemenswaardig veel materieel is uitgegaan (M2-rijtuigen + de oudste klassiekjes), dus volgens mij zou er zolangzamerhand een behoorlijk overschot moeten zijn. Of is het aantal reizigers zodanig verhoogd dat er veel meer materieel nodig is?

29-05-2011 18:07:00
dlm4yjp
dlm4yjp
De 11.8 zijn onlangs (gedeeltelijk) terzijde gesteld omdat er teveel storingen waren, een goede onderhoudsbeurt zal vast wonderen doen... en ach, als we toch beginnen te speculeren... Hadden we niet een gigantische lading 6400'den terzijde staan?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

29-05-2011 18:10:12
daniel81
daniel81
Dieselloks hebben de Belgen zelf ook genoeg, ook heel wat 77-en staan op strategische reserve.

29-05-2011 18:16:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, meer die hebben volgensmij niet ATB aan boord
En, als ik mij niet vergis, hebben de 6400 wel ATB en Memor aan boord.
Alleen de voeding naar de wagons toe word een probleem.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

29-05-2011 18:16:17
ns1700
ns1700
Quote
dlm4yjp (zo 29 mei 2011 18:07:00 somda.nl): De 11.8 zijn onlangs (gedeeltelijk) terzijde gesteld omdat er teveel storingen waren, een goede onderhoudsbeurt zal vast wonderen doen... en ach, als we toch beginnen te speculeren... Hadden we niet een gigantische lading 6400'den terzijde staan?
De 11.8 zijn juist gereviseerd! ze doen nu P-diensten.

enne de reizigersaantallen zijn de afgelopen 5 jaar met ruim 50% gestegen. daardoor zitten ze in het nauw met materieel.

Laatst bewerkt door admin op 29-05-2011 18:23


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 18:19:52
daniel81
daniel81
Quote
dlm4yjp (zo 29 mei 2011 18:16:02 www.somda.nl): En, als ik mij niet vergis, hebben de 6400 wel ATB en Memor aan boord.

Ook maar een paar, alleen de Vlaamse Reuzen (6505?-6520)

29-05-2011 18:20:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Juist na de revisie zijn er enkele storingen voorgekomen, daarom zei ik dus ook dat er deels enkele terzijde staan omdat ze hardnekkige storingen hebben en deze schijnbaar niet in het tekort komen.

Laatst bewerkt door admin op 29-05-2011 18:24


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

29-05-2011 18:22:38
ns1700
ns1700
er kunnen in ieder geval 3 terzijde staan omlooptechnisch.

Laatst bewerkt door admin op 29-05-2011 18:24


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 18:23:26
Pim530
Pim530
Het huidige materieel heeft wel ATB?

Bovendien dunkt mij dat men elk uur een hele I-11 stam bespaart, dus er valt vast wel wat door te schuiven.

29-05-2011 18:25:02
admin
Moderator
admin
admin: enkele reacties verwijderd, vecht maar via mail verder


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

29-05-2011 18:25:10
daniel81
daniel81
Pim530 Da's natuurlijk maar de vraag. Gezien de grote vertragingen die het ding op de heenweg oploopt, zou een robuuste kering in Luik niet onverstandig zijn.

Laatst bewerkt door daniel81 op 29-05-2011 18:25

29-05-2011 18:25:19
ns1700
ns1700
@pim530, er zijn in 5 locs naar mijn weten de ATB behouden. deze hebben trouwens ATB-VV. en twee hebben geen 1,5 kv omvormer meer.

Laatst bewerkt door ns1700 op 29-05-2011 18:26


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 18:37:33
rick
rick
Het ontbreken van de omvormer zal niet zo'n probleem zijn, dat heeft het andere materieel ook niet.

29-05-2011 18:39:51
ns1700
ns1700
bedoelde spanningsinstallatie voor 1,5 kv om daar onder te rijden.


groeten uit Spoorzone

29-05-2011 18:40:56
rick
rick
Dat snap ik, dat is ook niet nodig om in Nederland te rijden.

29-05-2011 18:43:43
ns1700
ns1700
voor lange tijd wel, voor even zoals Eijsden - Maastricht niet.

nu maar terug naar MBE


groeten uit Spoorzone


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-05-2011 20:28:36
6414
6414
Ben ik erg slim als ik roep dat je voor Maastricht helemaal geen ATB nodig hebt?

29-05-2011 20:35:17
edje
edje
hoef je niet perse slim voor te zijn, het is gewoon een feit dat je voor dat baanvak geen ATB nodig hebt.

Laatst bewerkt door edje op 29-05-2011 20:38

29-05-2011 23:38:13
dh3201
dh3201
Quote
ns1700 (zo 29 mei 2011 18:03:25 www.somda.nl): ow en wat wil je in de plaats van 11.8 en 8 a 10 wagens M4 a M5 inzetten in de P-treinen Schaerbeek - Gent St. Pieters/Zottegem/Oudenaarde?

Als de huidige MBE niet meer doorrijdt naar Maastricht is er vast een stammetje minder nodig en is er dus een 13+I11 over om elders ingezet te worden.


Shqiperise-lopers?

30-05-2011 09:41:54
DE2
DE2
Volgens mij hebben we nog wat Buffels ergens staan... Lijkt me een mooie kandidaat daarvoor. Geen idee of ze te breed voor Belgie zijn...

Groeten Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord

30-05-2011 10:58:34
gvttreinen
gvttreinen
Er staat in `t artikel dat er een pendeldienst Maastricht - Luik komt, met stop te Wezet (Visé), in Luik kan je overstappen naar o.m. Brussel.

Begin mei een weekeinde Luxemburg, slecht geslapen omdat we met de MB mee moesten want rijdt dat ding wel of niet, dat is altijd de vraag!
Tijdens de reis naar `t zuiden de Railtime in de gaten houden en al snel verscheen vertragingen voor de 458 ri Mt (vanwege extra stops!), wij waren al ruim op tijd in Mt aangekomen en de 458 verscheen pas om 10.04 (+13) in Mt.
Kopmaken duurde lang, errug lang (NMBS personeel, Prorail?) dus de stam vertrok pas om 10.14 (+5, als 481) uit Mt ri Luik..uiteindelijk ook in Luik G. met +5 aangekomen.

Terugweg was op zondag 8 mei, vanaf Luik dus een klassieker, al vroeg op `t station en in de trein (5368) aanwezig dus goede zitplaatsen gescoort.(maakt lang kop op spoor 4).
Trein stroomde goed vol en vertrokken uiteindelijk op tijd naar Mt, met +1 aldaar aangekomen.
De Belgische HC was druk bezig mensen met 2e klasse kaartjes uit de 1e klasse te jagen, de 2e klasse was vol, behoorlijk vol.

Als men pendeld dan idd graag in het weekeinde langere treinen.

In Luik mag men ook wat aan de baan doen, er zijn diverse snelheidsbeperkingen die nogal wat tijd vreten, vertraging inrijden is daardoor onmogelijk, pas na Bressoux (ri Mt gezien) gaat de snelheid er in!

30-05-2011 11:31:59
mdeen
mdeen
Er zijn veel alternatieven te bedenken, maar ik denk dat het fair is om te zeggen dat de huidige MBE nogal overkill is.
De NMBS zou de inzet in de IC O kunnen homogeniseren door in Luik te keren en de vrijkomende stam te gebruiken om de inzet van AM'80 in de IC O te beëindigen.
Dat stel kun je dan voor de trein Maastricht-Luik gebruiken, dan heb je direkt wat meer zitplaatsen.

30-05-2011 11:36:58
abbm
abbm
Bouw een paar v-tjes om zodat ze ook op 3000V kunnen rijden en koppel deze aan de 6800.%08%

30-05-2011 11:42:27
broek53
broek53
Volgens mij is er een speciaal topic voor allerlei wilde fantasieën.

30-05-2011 11:56:31
jorgo
jorgo
Overigens signaleer ik in de MBE de laatste tijd ook een stam bestaande uit 2x I10B, 1x I6A en 3x I11.

Ik denk dat het fair is te stellen dat 95% van de vertraging in België wordt opgelopen. Dat de logistieke afhandeling in NL te wensen overlaat is ook kul: de Belg krijgt tussen Mt en Mtr en vv altijd voorrang bij de diverse kruisingsacties. De 800 -->800 rijdt als SPR (Sprinter) voor NSR over traject Gvc - Gdg">6800800 --> en vooral Veolia worden dan altijd stilgezet bij het signaal voor mijn huiskamerraam...

Prorail is mi bijzonder gastvrij richting de NMBS, die dat echter niet met hoffelijkheid beantwoordt:
* men verrekt het om deugdelijk Nederlands sprekend personeel mee te sturen;
* de vertrekprocedure te Mt laat men belachelijk lang duren waarbij ze de overweg bij de Koepelkerk al veel te vroeg dichtsleutelen en zich twee minuten lang auto's ophopen;
* het personeel van de NMBS heeft geen idee over vertreksporen van aansluitende Nederlandse treinen (vaak genoeg gezien dat ze met theatrale verbazing de reiziger wegsturen, en niet eens naar een Nederlandse collega maar gewoon weg);
* en als de 800 uit het noorden een keer 5 minuten te laat is vertrekt men wél stipt wat voor de gedupeerde reizigers niet zelden twee uur vertraging oplevert. De volgende MBE zal namelijk afgeschaft zijn.

30-05-2011 12:15:33
john2
john2
Ja, dit is de mentaliteit van de franstalige Belg, de Walen. Daarom hebben ze in België zelf ook problemen.

30-05-2011 12:19:43
dvdhoven
dvdhoven
Kunnen we van het niveau borreltafel weer terugkeren naar een normaal zakelijke discussie?


Dick van den Hoven

30-05-2011 16:58:39
bogger
bogger
En dat roept maar, die komt daarvandaan dus die is zo. Heb nou is een beetje respect voor mekaar

On topic:

@Jorgo, waarbij je natuurlijk wel in acht moet nemen, dat het grootste gedeelte van het traject ook in België ligt. Maar ik snap je punt wel

Laatst bewerkt door bogger op 30-05-2011 16:58

06-06-2011 07:51:53
mdeen
mdeen
Inmiddels begrijp ik uit het Belgische dat het voor de NMBS een uitgemaakte zaak is: de MBE verdwijnt met ingang van de winterdienstregeling.
Bron: kennis die bij BTTB werkt en regelmatig met een NMBS dienstregelingplanner belt.

06-06-2011 14:34:23
jorgo
jorgo
Weet iemand wat de bron is van dit plaatje?

img37.imageshack.us

Ziet er leuk uit. Hoewel ik overigens de meerwaarde van een verbinding Heuvellandlijn-Luik qua aantal doorgaande reizigers als veel kleiner inschat dan van een verbinding Maastricht-Brussel.

06-06-2011 14:44:53
jorgo
jorgo
Om dat te realiseren moet trouwens een groot aantal zaken t.o.v. de huidige organisatie wijzigen, dus het is wel erg ideaaltypisch:

* NMBS moet exploitatie naar Mt opgeven
* Veolia moet naar Luik met geschikt materieel
* Of andersom
* De 800/20800 moet ieder uur naar Luik/Aken met geschikt materieel
* De Euregiobahn moet door naar Mt of Veolia naar Aken
* Veolia moet op het HRN mogen, of NS op de Heuvellandlijn
* Ieder uur 4 treinen Roermond-Weert en 3 Mt-Luik moet lonen
* Een vijftal nieuwe stations moeten gerealiseerd

Nogal een klus lijkt me. Via retorica.

06-06-2011 14:54:26
Apda
Apda
Quote
jorgo (ma 06 jun 2011 14:34:23 www.somda.nl): Weet iemand wat de bron is van dit plaatje? img37.imageshack.us

De bron staat op het plaatje: www.stellwerk.nl

06-06-2011 14:59:19
jorgo
jorgo
Ok, ik zie het. Maar ik vroeg me meer af in welk kader deze figuur was geproduceerd... Eigen initiatief? Scenariostudie? Beleidsplan? Visiedocument?

06-06-2011 14:59:27
abbm
abbm
Quote
jorgo (ma 06 jun 2011 14:44:53 www.somda.nl):
* Een vijftal nieuwe stations moeten gerealiseerd



Hmm, vreemd. Heb nog geen plannen gehoord dat station Mbt weer geopend zal worden.

06-06-2011 16:28:20
koosmat64
koosmat64
Quote
mdeen (ma 06 jun 2011 07:51:53 www.somda.nl): Inmiddels begrijp ik uit het Belgische dat het voor de NMBS een uitgemaakte zaak is: de MBE verdwijnt met ingang van de winterdienstregeling.
Bron: kennis die bij BTTB werkt en regelmatig met een NMBS dienstregelingplanner belt.

Dus met andere woorden met de dienstregeling vanaf 2012 gaat Veolia tussen Luik en Maastricht rijden?

06-06-2011 16:39:29
maxime
maxime
Slechte conclusie...met andere woorden: de huidige intercity Maastricht-Brussel verdwijnt en wat er in de plaats komt (Veolia of een NMBS pendel naar Luik), staat er niet.

06-06-2011 16:49:47
edje
edje
Mag aannemen dat de NMBS de bediening naar Maastricht met een pendeldienst gaat uitvoeren zoals nu ook al in het weekend gebeurd.
De NMBS moet immers nog de haltes Wezet en Bressoux bedienen.

06-06-2011 16:55:35
koosmat64
koosmat64
Quote
maxime (ma 06 jun 2011 16:39:29 www.somda.nl): Slechte conclusie...met andere woorden: de huidige intercity Maastricht-Brussel verdwijnt en wat er in de plaats komt (Veolia of een NMBS pendel naar Luik), staat er niet.

Oh zo, verkeerd begrepen.

06-06-2011 17:16:06
daniel81
daniel81
edje Of ze kiezen voor een pendel Luik-Wezet
Voor zover ik begrepen heb vallen grenstrajecten buiten elke concessie dus is er geen enkele verplichting om een treindienst uit te voeren...

06-06-2011 19:30:56
nohab
nohab
Grenstrajecten vallen niet per definitie buiten een concessie maar deze inderdaad wel.

06-06-2011 22:17:33
gummbahla
gummbahla
Verplichting of niet, ik kan me moeilijk voorstellen dat er straks helemaal geen trein meer vanuit Maastricht naar Luik vertrekt.
Misschien is het wegvallen van de MBE wel een goede start voor kwaliteitsverbetering op het traject, aangezien de politieke ambitie van Nederland in ieder geval is om het grensvervoer te verbeteren i.p.v. af te schaffen. Het zal in ieder geval de discussie nieuw leven inblazen, wat me niet verkeerd lijkt.


06-06-2011 23:20:28
bart84
Moderator
bart84
In dit geval lijkt mij de situatie voor de MBE nog steeds een goed alternatief.
Een keer per uur een pendel Mt-Luik met stops overal (dus ook Mtr en Edn). Ik zie hierbij vele pluspunten en slechts een minpunt.
Pluspunten:
- De punctualiteit zal stijl omhoog schieten. In de tijd dat ik in Mt woonde en deze pendel nog reed, was deze vrijwel altijd op tijd. Soms alleen iets te weinig capaciteit.
- Mtr heeft een rechtstreekse verbinding met Luik (Belgie), nu moet je eerst naar Mt en dan weer terug (langs Mtr) om naar Belgie te gaan. Uiteraard kan je vanuit Belgie ook direct naar Mtr.
- Een wens van de bewoners en bestuurders van Eijsden dat er weer een trein gaat rijden gaat in vervulling. En daarbij heeft Eijsden dan weer een rechtstreekse (trein)verbinding met Belgie en Maastricht. De bus was natuurlijk geen echt alternatief.
-Perronopstelling kan ook worden aangepast. Veolia op 5 en 6 (eilandperron) voor beide richtingen. Eventueel dit perron aan huisstijl van Veolia aanpassen waar mogelijk.
NS 800 -->800 rijdt als SPR (Sprinter) voor NSR over traject Gvc - Gdg">6800800 --> op 4b voor beide richtingen NS 800 blijft op 3, NS 3500 op 1 en 2. NMBS 5300 naar 4a. Eventueel kunnen NS 800 -->800 rijdt als SPR (Sprinter) voor NSR over traject Gvc - Gdg">6800800 --> en NMBS 5300 van plaats wisselen om overstappen gemakkelijker te maken.

Minpunt:
Geen rechtstreekse verbinding met Brussel.

Laatst bewerkt door bart84 op 06-06-2011 23:21


Mvg. Bart

18-07-2011 11:19:32
dvdhoven
dvdhoven
Het einde lijkt daar: www.limburger.nl


Dick van den Hoven

18-07-2011 11:44:19
ZJ37
ZJ37
Edn kan weer open! %08%

18-07-2011 12:17:47
jorgo
jorgo
Goed initiatief, beroerde uitvoering, rechtse beoordeling. Jammer.

Het hele idee dat die MBE duurder is dan de pendel Luik-Mt ontgaat me. Oké, wat bakkilometers. Maar ik ga er gevoeglijk van uit dat de IC-O gewoon blijft rijden tussen Luik en Brussel op de tijden dat ie nu ook rijdt.

Natuurlijk is het aantal rijtuigen/bakkilometers soms wat overdreven. Met name de 12 bakken die de langste spitstreinen uit Brussel omloopmatig tot Mt mee moeten nemen zitten nooit vol. Maar uit eigen waarneming kan ik melden dat veel door de weekse treinen niet met een enkel klassiekje uit de voeten kunnen. Men ziet wel eens een MBE van zes rijtuigen (gebruikelijk buiten de spits) die per ongeluk een A-rijtuig teveel heeft waardoor er nog maar 4 B's overblijven, en dan kan het in die bakken toch behoorlijk druk zijn.

Dan heb je toch een bak of vier nodig zijnde twee klassiekjes.

Als er nu een klassiekje rijdt, verlaten de meeste reizigers met koffertjes komende uit Mt in Luik het kippenhok om over te stappen op de IC naar Brussel. Dat gaat ze nu twintig minuten langere reistijd kosten. En dat geldt ook voor passagiers uit Visé.

18-07-2011 12:52:00
ZJ37
ZJ37
Wat zijn 20 minuten extra ten opzichte van de veelvuldige huidige extra 60 minuten als er weer eens een MBE uitvalt? Het pendeltje Mt-Luik is toch veel betrouwbaarder als het gaat om op tijd rijden.

18-07-2011 12:59:43
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (ma 18 jul 2011 12:17:47 www.somda.nl): Dan heb je toch een bak of vier nodig zijnde twee klassiekjes.
Dat rijdt er nu soms ook al, dan is er verder toch geen probleem?

Quote
jorgo (ma 18 jul 2011 12:17:47 www.somda.nl): Als er nu een klassiekje rijdt, verlaten de meeste reizigers met koffertjes komende uit Mt in Luik het kippenhok om over te stappen op de IC naar Brussel. Dat gaat ze nu twintig minuten langere reistijd kosten.
Als er nu een klassiekje rijdt, is dat omdat de IC-O niet rijdt en moet men dus wachten op de volgende IC naar Brussel. Als je er van uit dat de IC-O blijft rijden tussen Luik en Brussel dan kost het niet 20 minuten extra, maar alleen een extra overstap.

18-07-2011 13:15:48
jorgo
jorgo
Hmm, dat laatste is dan ook weer waar natuurlijk.
Met aantal bakken bedoel ik dat er weinig bakken bespaard gaan worden als je in langere formaties treinstellen gaat rijden.

@ ZJ37: het blijft symptoombestrijding!

Laatst bewerkt door jorgo op 18-07-2011 13:26

18-07-2011 13:16:21
john2
john2
Een radio reportage van L1 over de Intercity Maastricht Brussel. www.l1.nl

18-07-2011 13:34:06
ZJ37
ZJ37
Overigens een heel groot contrast met het moment dat de MBE in gebruik werd genomen: een trein vol bobo's met champagne op weg naar Brussel om het succes te vieren. Tegelijkertijd werd in complete chaos de Maaslijn overgenomen door Veolia.

Enkele jaren verder is het precies andersom: de MBE stopt ermee en Veolia heeft het op de Maaslijn aardig voor elkaar.

18-07-2011 17:24:15
john2
john2
Nog een radio reportage van LI over het stoppen van de intercity Maastricht Brussel. www.l1.nl

25-07-2011 21:57:37
jorgo
jorgo
Op HGBTF (www.hgbtf.net lees het daarop volgende nationalistische gebral maar niet) wordt het volgende plan aangekondigd (door iemand die als informed overkomt):

Quote
Er komt een IC Brussel - Visé - zonder stop in Leuven
Er komt een L-trein Luik - Maastricht; het precieze rijpad en de stops in Nederland zijn nog in onderhandeling.

Een stop in Leuven voor de IC was voor de Walen onbespreekbaar.

Een besparing is dit niet, er worden weliswaar 3 ritten Brussel-Visé heen/terug geschrapt, maar er is in totaal meer personeel nodig.

De L-trein zal aansluiten op IC-A uit Oostende (en Eupen).


De Maastrichtenaar sluit dus niet aan op de IC-O in Visé of Luik, want dat zou een overbodige kadans Visé-Luik inhouden. Wil hij echter aansluiten op de IC-A, dan kan hij nu ook weer niet zoveel later rijden dan nu. Tenzij de IC-O of IC-A een ander pad krijgen.

Het plan is vooral voor Visé goed nieuws. We wachten een officiële aankondiging nog altijd af.

26-07-2011 08:55:06
gummbahla
gummbahla
Wanneer dit echt het plan van de NMBS is, is het ook een bevestiging dat de reden voor de wijziging geen andere kan zijn dan onwil van zowel de NMBS als IVW in Nederland.
Geld levert het blijkbaar niet op voor de NMBS, vertraging zal er waarschijnlijk ook niet minder van worden. Resteert dat het taalprobleem eenvoudiger te beheersen is (alleen NL-sprekende machinisten op het pendeltje).
Je zou zeggen dat in het kader van Europese samenwerking er ook een gezamenlijke voertaal op het spoor (net als in de luchtvaart) zou moeten komen.

26-07-2011 10:07:09
yappa
yappa
Het kan ook eenvoudiger, getuige deze bijdrage op omroephumor.nl. Weet alleen niet of IVW dat in al zijn eenvoud kan waarderen...

Interliner Maastricht - Aken: Aangekomen in Aken grijpt de chauffeur naar de microfoon: "Dames en Hieren, veer zund aangekomme in ut centrum van Aoke. Wen-t-geer vannoavend weer noa hoes wilt, kint geer hiej um d'n hook insjtappe. Ich wins uch einen plezeerigen daag."
Waarmee de noodzaak om op de enige internationale Interliner-lijn in twee talen om te roepen verdwenen is. Limburgs plat wordt namelijk ook in Aken verstaan.

bron: www.omroephumor.nl

Laatst bewerkt door yappa op 26-07-2011 10:08, reden: link toegevoegd

26-07-2011 10:37:29
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (ma 25 jul 2011 21:57:37 www.somda.nl): De Maastrichtenaar sluit dus niet aan op de IC-O in Visé of Luik, want dat zou een overbodige kadans Visé-Luik inhouden.
Sinds wanneer maakt de NMBS zich druk over een logische cadans in de dienstregeling?

Quote
jorgo (ma 25 jul 2011 21:57:37 www.somda.nl): Wil hij echter aansluiten op de IC-A, dan kan hij nu ook weer niet zoveel later rijden dan nu.


De 'aansluiting' van de pendel uit Maastricht op de IC-A is nu 21 minuten. Dus je zou een kwartier later uit Maastricht kunnen vertrekken.

26-07-2011 11:40:49
jorgo
jorgo
Maar uit Luik niet... De IC-A is namelijk ook niet van de punctueelste.

29-07-2011 17:49:24
john2
john2
Doek valt voor de Maastricht - Brussel express. www.treinreiziger.nl

29-07-2011 17:54:14
SGMm2137
SGMm2137
Station Eijsden wordt niet heropend.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 31-07-2011 12:27


(hsl)-mcn Ehv

30-07-2011 10:35:49
ZJ37
ZJ37
Want?

30-07-2011 10:40:37
HZwoferink
HZwoferink
Waarom kan de lijn niet worden aanbesteed? Brussel (EU) zit wel te zeuren dat iedereen een 'open spoornet' moet hebben, terwijl in eigen land dat niet eens gebeurd.... Aangezien de NMBS krap bij kas zit, lijkt mij dit een goede oplossing

Laatst bewerkt door HZwoferink op 30-07-2011 10:42


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

30-07-2011 19:40:37
timtrein
timtrein
Quote
HZwoferink (za 30 jul 2011 10:40:37 www.somda.nl): Waarom kan de lijn niet worden aanbesteed?

Wie moet dat betalen dan?

30-07-2011 22:02:50
thom
thom
En dan nog, wat heeft het nut van een lijn aanbesteden met een stop op een station met een reizigers potentieel wat nihil is?

30-07-2011 22:04:32
Hoera63
Hoera63
Wat hierboven gezegd wordt is geen slecht idee, want volgens het laatste Rail Magazine is Veolia bezig met een studie voor een pendel... Ik zal het even nalezen.

31-07-2011 12:17:50
jorgo
jorgo
thom, timtrein, SGMm2137, een beetje positief! In Uithuizermeeden stoppen toch ook treinen? Als onderdeel van een doorgaande verbinding naar Luik is stoppen in Eijsden, met snel optrekkend materieel, best een optie.

Vergeet niet dat het potientieel van Eijsden in de tijd dat het nog bediend werd nauwelijks verkend is, aangezien alleen de uurverbinding langs kwam. Stations als Schin op Geul en Houthem hebben door Veolia, en hun bediening van de Heuvellandlijn waar door het visgraatmodel een hogere frequentie realistisch werd, ook aan waarde gewonnen. In Eijsden zou iets dergelijks zeker ook mogelijk zijn. Denk ook aan het overhoop liggen van de A2 tot 2018 vanwege de tunnelbouw. Een van A naar Beter kaartje in plaats van de nu al dagelijkse file bij Gronsveld lijkt me geen slecht plan.

Als ie dan niet meer rechtstreeks naar Brussel kan, vooruit dan maar.

31-07-2011 20:14:51
timtrein
timtrein
Het gaat erom dat zo'n lijn buiten alle reguliere kaders en beleid valt, dat wordt een eeuwig getouwtrek over geld, dat zie ik nog niet zomaar gebeuren.

01-08-2011 10:41:23
yappa
yappa
Quote
HZwoferink (za 30 jul 2011 10:40:37 www.somda.nl): Waarom kan de lijn niet worden aanbesteed? Brussel (EU) zit wel te zeuren dat iedereen een 'open spoornet' moet hebben, terwijl in eigen land dat niet eens gebeurd.... Aangezien de NMBS krap bij kas zit, lijkt mij dit een goede oplossing


Dat kan wel, maar dan moet de provincie ook aan de vervoerder een bijdrage in de kosten geven. Daar zit hem de kneep, daar was (op basis van eigen berekeningen) de provincie niet toe bereid.

Gelet op de ervaringen van Arriva en Veolia in stoptreinenland, geloof ik wel dat Veolia met een gunstiger voorstel kan komen dan de Provincie tot op heden aannam. Dan zou het dus ineens kunnen dat zij de verbinding met Luik overnemen, maar dan niet via een concessie maar gewoon op eigen kracht. Dat was nou precies wat Brussel (EU) voor ogen had met die liberalisatie.

01-08-2011 12:15:01
giuseppe
giuseppe
Dat zou mooi zijn. (Her)openen van stations als Gronsveld, Eijsden-Poelveld (VINEX) of Luik-Longdoz zou het potentieel dan nog verder kunnen verhogen.

01-08-2011 12:31:39
bloemkool
bloemkool
Proef ik in jouw bericht een roep om stations toe te voegen?
Ligt het bestaande station Eijsden niet wat ongunstig ten opzichte van het dorp en zou het te vervangen zijn door een station in Poelveld?

01-08-2011 12:35:11
jorgo
jorgo
Petitie gestart door iemand: petities.nl

Ik weet het nog niet...

Een prima aanbod zou zijn de IC-O met MS96 te gaan rijden desnoods via de oude lijn, waardoor er één of twee drietjes naar Mt kunnen doorrijden vanuit Luik. Dat past te Eijsden en Mtr. Op het andere halve uur één Veolia trein (evt. diesel) laten doorrijden van Mtr naar Luik. Dan mag er eens een MBE uitvallen, hoef je iig nog maar een half uur te wachten ipv 1 of 2 uur.

Maar 'out of the box' denken is doorgaans vrij kansloos, ik weet het

01-08-2011 12:44:10
bloemkool
bloemkool
Die MBE wordt toch historie. Een voorstel om een andere binnenlandse IC naar Brussel op te tuigen lijkt me weinig realistisch %08%

01-08-2011 15:02:35
gvttreinen
gvttreinen
Veolia laten doorrijden naar Luik...dat vraagt om (langdurige) arbeidsonrust in Wallonië!

01-08-2011 15:10:01
edje
edje
Volgens mij is een pendel met een Veolia diesel GTW tussen maastricht en Vise nog wel de beste oplossing, opzouten met die Waalse belgen in Nederland.

Normaal communiceren met een Wallonieër is volgens mij zo goed als onmogelijk.
Waar in elk land grensverkeer normaal te regelen is, is dat met de belgen met alles weer een probleem, niet voor niks dat ze daar al meer dan een jaar op een nieuwe regering zitten te wachten.

01-08-2011 19:53:43
broek53
broek53
Volgens mij is dit geen site en zelfs geen topic die/dat iets verdraagt als "alle zigeuners (of vul maar een andere te onderscheiden groep in; Walen of zo) het land uit, want ze (vul maar in wat je niet bevalt)".

01-08-2011 22:02:52
mren
mren
Quote
thom (za 30 jul 2011 22:02:50 www.somda.nl): En dan nog, wat heeft het nut van een lijn aanbesteden met een stop op een station met een reizigers potentieel wat nihil is?

Er hoeft niets aanbesteed te worden, iedereen mag internationaal reizigersvervoer aanbieden.

01-08-2011 22:14:32
broek53
broek53
Als het zo eenvoudig was... Aanbieden wel, capaciteit aanvragen ook, capaciteit krijgen is een volgende stap. Maar inderdaad: aanbesteden hoeft niet.

01-08-2011 22:18:04
ZJ37
ZJ37
En als niemand het wil rijden...?

01-08-2011 22:21:44
thom
thom
Quote
mren (ma 01 aug 2011 22:02:52 somda.nl):
Quote
thom (za 30 jul 2011 22:02:50 www.somda.nl): En dan nog, wat heeft het nut van een lijn aanbesteden met een stop op een station met een reizigers potentieel wat nihil is?

Er hoeft niets aanbesteed te worden, iedereen mag internationaal reizigersvervoer aanbieden.

Ik reageerde op HZwoferink die het over aanbesteden had, ik zeg helemaal nergens dat er aanbesteed hoeft te worden...

Ik zeg alleen dat daar toch niemand interesse in heeft als het een reizigerspotentieel van 3x niks heeft...

Laatst bewerkt door thom op 01-08-2011 22:23

01-08-2011 22:45:44
giuseppe
giuseppe
Quote
bloemkool (ma 01 aug 2011 12:31:39 www.somda.nl): Proef ik in jouw bericht een roep om stations toe te voegen?
Ligt het bestaande station Eijsden niet wat ongunstig ten opzichte van het dorp en zou het te vervangen zijn door een station in Poelveld?


Klopt, verplaatsen van Eijsden lijkt me handig, nu is het station niet aantrekkelijk voor inwoners van het noordelijke gedeelte van Eijsden. Het oude station Gronsveld ligt dan weer in een gebied dat volledig ontwikkeld wordt als industrieterrein en het ziet er ook naar uit dat er grootschalige detailhandel in de buurt gaat komen.

Laatst bewerkt door giuseppe op 01-08-2011 22:46

01-08-2011 22:55:55
jorgo
jorgo
Thom alstublieft zeg, kom eens kijken of zo. 3x niks is 0. Niemand is ook 0. Daarvan is geen sprake, lees ook eens wat anderen aangeven op deze pagina. Er zijn haltes om minder geopend. Ik praat in een draad over de Achterhoek ook geen platitudes door, aangezien ik over dat gebied geen idee heb.

Feit is dat er wel degelijk visies gevormd worden oa iov Veolia en Eijsden is daar onderdeel van.

01-08-2011 22:56:41
thom
thom
Prima, wat jij wilt...

01-08-2011 23:08:17
giuseppe
giuseppe
Op Railtime.be is trouwens al de nieuwe dienstregeling te zien. Ik moet zeggen de overstappen richting Namen en Luxemburg gaan er behoorlijk op vooruit. Brussel wordt ongeveer 15 min meer reistijd.

Maastricht .24 Luik .54
Luik .08 Maastricht .37

01-08-2011 23:12:39
mdj
mdj
Toch knap, dan rijdt je ongeveer door de 6800 heen%04%


Bij twijfel: gebruik beton.

01-08-2011 23:13:09
jorgo
jorgo
Geen gebrek meer aan keertijd, iig

02-08-2011 00:00:16
ZJ37
ZJ37
Terwijl de lange keertijd te Mt juist een van de redenen was om de MBE te beëindigen, volgens een woordvoerder vorige week. Maar ja, je moet iets te kletsen hebben...

02-08-2011 00:02:51
Pim530
Pim530
Dat was toch de te korte keertijd?

02-08-2011 06:31:29
HansBeeker
HansBeeker
De korte keertijd zorgde voor teveel vertragingen.

02-08-2011 07:58:29
mdeen
mdeen
Quote
edje (ma 01 aug 2011 15:10:01 www.somda.nl): Volgens mij is een pendel met een Veolia diesel GTW tussen maastricht en Vise nog wel de beste oplossing, opzouten met die Waalse belgen in Nederland.

Normaal communiceren met een Wallonieër is volgens mij zo goed als onmogelijk.
Waar in elk land grensverkeer normaal te regelen is, is dat met de belgen met alles weer een probleem, niet voor niks dat ze daar al meer dan een jaar op een nieuwe regering zitten te wachten.

Je overdrijft. Er waren nooit problemen met de machinisten van standplaats Luik (de machinisten op de tweetjes). De helft van de diensten werd vroeger door NS-personeel gereden, dus samenwerking tussen Nederland en België was er zeker. Pas sinds de MBE rijdt met machinisten van standplaats Brussel (Foret waarschijnlijk) zijn er problemen met de communicatie.

Verder kun je ook van het stationspersoneel van Luik zeggen wat je wil, maar als ze doorhebben dat je Nederlander bent en je frans niet verder reikt dan "Papa fume une pipe", dan gaan ze zonder problemen in het Nederlands verder.

Dat de samenwerking met de NMBS verder niet erg jofel gaat is meer te wijten aan de NMBS zelf. Dat is een organisme waar niemand vat op krijgt. Zo hadden ze eens unilateraal besloten dat de stoptreindienst voortaan alleen door NS-personeel gereden zou worden. Alleen hadden ze dat niet echt gecommuniceerd.
En ook alle communicatie rond de MBE is daar een perfect voorbeeld van. Gewoon blijven zeggen dat er nog niets besloten is terwijl al maanden geleden de beslissing al zeker was en al in de dienstregeling ingepland was.
Dat is de NMBS.