Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
06-04-2010 17:57:11
keesje
keesje
Nou als de taalbarriere een issue wordt voor een treindienst, dan is een verbinding Mt-Edn eerder gerechtvaardigd dan een Mt-Luik en verder. Volkomen belachelijke reden dus.  

06-04-2010 18:28:53
giuseppe
giuseppe
Quote
fff604: Het is inderdaad opvallend dat de grensoverschrijdende treinverbindingen met Duitsland veel beter (talrijker) zijn als die met Vlaanderen, wat er toch op duidt dat het niet aan de taal ligt maar aan andere zaken (politiek).


Het is natuurlijk een feit dat het hele net van de NMBS volledig op Brussel gericht is, dus niet alleen grensverbindingen zijn slecht, maar ook provincies als West-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg hebben zeer weinig spoorvervoer. In Duitsland is dat natuurlijk heel anders doordat de verantwoordelijkheid bij de "verkehrsverbunden" ligt.

Laatst bewerkt door giuseppe op 06-04-2010 18:31
 

06-04-2010 19:05:31
timtrein
timtrein
Quote
keesje: Nou als de taalbarriere een issue wordt voor een treindienst, dan is een verbinding Mt-Edn eerder gerechtvaardigd dan een Mt-Luik en verder. Volkomen belachelijke reden dus.
Niet het enige punt dat speelt natuurlijk; de grootte van twee te verbinden steden speelt als vanouds ook een rol. Maar andersom kun je toch moeilijk zeggen dat de taalbarrière géén rol speelt?
 

06-04-2010 21:16:57
jorgo
jorgo
Het spijt me, maar waarom hier het nut van een frequente dienst op Luik in twijfel wordt getrokken ontgaat me enigszins.

Als bewoner van Mt wiens huiskamer uitkijkt op de lijn naar Mtr en die vrijwel dagelijks het station gebruikt, kan ik melden dat de MBE, de lagere tarieven en de promotie eromheen wel degelijk bijgedragen hebben aan toegenomen vervoer op de relatie met Luik, want tegenwoordig wordt de verbinding zichtbaar door méér gebruikt dan alleen dubieuze Waalse types.

Er zijn momenten zat (bijv. december, zomer, diverse weekenden) dat de capaciteit van het klassieke tweetje echt niet genoeg was geweest, en dus de rijtuigen van de MBE prima van pas komen. Als de rechtstreekse verbinding niet rijdt wordt daarom op zo'n momenten vaak een tweede klassiekje aangekoppeld.

Als je vervolgens redeneert dat in de (in België) zwakste uren de MBE ook maar uit zes rijtuigen bestaat valt de overkill nogal mee. Als er midden op de dag 10 bakken naar Enschede koersen zitten die toch ook niet vol?

Bij de noodzaak van twee gekoppelde klassiekjes, kan men ook redeneren dat die ook vol hadden gezeten als ze twee keer per uur met een losse hadden gereden (en misschien nog wat voller zelfs). Er zijn dus momenten genoeg waarop een frequentieverhoging op Luik geen kwaad zou kunnen.

(Over de overigens realistisch bestaande nadelen van deze verbinding qua punctualiteit, tarieven en aansluitingen heb ik het eerder in dit draadje meermaals gehad.)
 


13-04-2010 15:01:37
gummbahla
gummbahla
Om eens wat concrete cijfers te hebben over het aantal vertragingen / uitvallen, houdt een scriptje sinds vandaag de prestaties van de MBE bij. De resultaten zijn te vinden op http://orient.student.utwente.nl/dante/spotoutput.txt.

De eerste resultaten beloven trouwens niet veel goeds... de 486 is vandaag opgeheven
 

13-04-2010 18:39:59
jorgo
jorgo
Dat is een grappig appje dat je daar hebt gebouwd. Geen beste dag, inderdaad.

Ik moet zeggen dat zelfs op tijd vertrekken bij 'De Belg' in Mt meestal op een plusje uitdraait, want zelfs als de treinbegeleider tijdig sleutelt voor de overweg aan de koepelkerk, vertrekt het ding meestal nog +3. Vraag me niet hoe ze het klaarspelen. Het komt de doorstroom van het wegverkeer aan de overweg niet ten goede natuurlijk. Een lange rij auto's en grote kluwen fietsen betekent meestal: de MBE komt er (ooit) aan.
 

13-04-2010 19:12:03
giuseppe
giuseppe
Misschien de Belgen eens een cursus Nederlands sleutelen geven

Staat de 488 tegenwoordig ook aangekondigd naar Oostende? Is me nog nooit opgevallen

Laatst bewerkt door giuseppe op 13-04-2010 19:13
 

14-04-2010 10:56:37
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo: Dat is een grappig appje dat je daar hebt gebouwd. Geen beste dag, inderdaad.

Ik moet zeggen dat zelfs op tijd vertrekken bij 'De Belg' in Mt meestal op een plusje uitdraait, want zelfs als de treinbegeleider tijdig sleutelt voor de overweg aan de koepelkerk, vertrekt het ding meestal nog +3. Vraag me niet hoe ze het klaarspelen. Het komt de doorstroom van het wegverkeer aan de overweg niet ten goede natuurlijk. Een lange rij auto's en grote kluwen fietsen betekent meestal: de MBE komt er (ooit) aan.


Dat trage vertrek na het sleutelen valt mij inderdaad ook wel vaak op. Ik zie wel meer dan eens dat de conducteur nog rustig een gesprekje met iemand op het perron aanknoopt nadat hij al gesleuteld heeft. Zijn de Belgische overwegen zoveel trager misschien? %03%

Ik ben van plan de data van de MBE eens over langere tijd te verzamelen en bij voldoende reden op te sturen naar de betreffende wethouder. Eens kijken wat men erop te zeggen heeft (gokje: daar gaan wij niet over)...
 

14-04-2010 12:35:59
maxime
maxime
Leuke applicatie inderdaad! Goed plan ook om het naar de wethouder op te sturen, maar vergeet niet dat er soms wel vervangende treinen rijden onder een ander nummer. Om een eerlijk beeld te geven, zou je dan wel moeten opmerken welke treinen nog zijn vervangen.  

14-04-2010 13:13:44
gummbahla
gummbahla
Quote
maxime: ...maar vergeet niet dat er soms wel vervangende treinen rijden onder een ander nummer. Om een eerlijk beeld te geven, zou je dan wel moeten opmerken welke treinen nog zijn vervangen.


Dat klopt, maar ik kan deze vervangende treinen alleen in het script opnemen als ze in de AV van Mt getoond worden. Als dat het geval is, neem ik die treinen ook mee.
 

14-04-2010 13:47:10
webguy
webguy
Maakt gebruik van waarisdetrein.nl/mobiel/ ? Zie ook waarisdetrein.nl/mobiel/json.php


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

14-04-2010 21:42:13
mvd
mvd
Ik weet niet of je deze al kent: www.realtime.be (zoeken naar Wezet of Vise).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

14-04-2010 22:53:27
eix
eix
Ik las zojuist op HGBTF dat er een groot aantal NMBS treinen in de zomer geschrapt worden, waaronder ook veel MBE's.


IC-O treinen die rijden van 1 juli tot 31 augustus:

Brussel-Zuid Maastricht
465 FBMZ - Maastricht
466 FBMZ - Maastricht


Maastricht Brussel-Zuid:

478 Maastricht - Brussel-Zuid
479 Maastricht - Brussel-Zuid


Bron: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=123062#p123062 Of deze bron betrouwbaar is durf ik overigens niet direct te beoordelen...

Laatst bewerkt door eix op 14-04-2010 23:01
 

16-04-2010 18:02:12
AlbertP
AlbertP
Quote
webguy: Maakt gebruik van waarisdetrein.nl/mobiel/ ? Zie ook waarisdetrein.nl/mobiel/json.php

Wat voor zin heeft die lege pagina?
 

16-04-2010 21:45:44
webguy
webguy
Oh, als je daar ?s=Ed achter zet krijg je een voor een computer interessante informatie. Binnenkort misschien ook ergens inderdaad data uit Belgie via Realtime.be

Laatst bewerkt door webguy op 16-04-2010 21:46


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

17-04-2010 01:26:48
lekbrug
lekbrug
Quote
giuseppe:
Het is natuurlijk een feit dat het hele net van de NMBS volledig op Brussel gericht is, dus niet alleen grensverbindingen zijn slecht, maar ook provincies als West-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg hebben zeer weinig spoorvervoer. In Duitsland is dat natuurlijk heel anders doordat de verantwoordelijkheid bij de "verkehrsverbunden" ligt.


Ik denk dat je dat goed ziet. Misschien is het leuk om te weten dat de NMBS al enkele jaren geleden de opzet van een vernieuwde dienstregeling (impact IC/IR 1984) aan een Nederlander heeft uitbesteed (een kennis van m'n vader).
De verwachting lijkt me eerder strakke 30' diensten op assen als Liege-Leuven-Brussel, Maastricht - Liege zal daar wel een uitloper van zijn.
Mooiste zou zijn 30' dienst Mt - Luik, om en om naar Brussel en naar Luxembourg via lijn 42. Maar da's meer mijn wens.
 

17-04-2010 11:09:54
gummbahla
gummbahla
De statistieken van deze week (vanaf Di 11.00):

Totaal: 44 diensten
Gereden: 37
Opgeheven: 7
Vertraagd gereden: 17
Gemiddelde vertraging bij vertraagd gereden: +10

Percentage op tijd & gereden: 45%

Gisteren was wel een 'top'dag: 4 stuks opgeheven...
 

17-04-2010 12:29:39
keesje
keesje
Maakt toch niet uit, het blijft gewoon een succes hoor.  

17-04-2010 16:03:48
himym
himym
Onder welke nummers rijdt deze trein eigenlijk van Brussel naar Mt?  

17-04-2010 17:31:22
gummbahla
gummbahla
456 t/m 466 en 468  

19-04-2010 21:37:01
willy84
willy84
Ik weet niet of het de bedoeling is (?) maar het scriptje is er mee opgehouden.  

19-04-2010 22:50:54
daniel81
daniel81
Quote
eix: Ik las zojuist op HGBTF dat er een groot aantal NMBS treinen in de zomer geschrapt worden, waaronder ook veel MBE's.


IC-O treinen die rijden van 1 juli tot 31 augustus:

Brussel-Zuid Maastricht
465 FBMZ - Maastricht
466 FBMZ - Maastricht


Maastricht Brussel-Zuid:

478 Maastricht - Brussel-Zuid
479 Maastricht - Brussel-Zuid


Bron: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=123062#p123062 Of deze bron betrouwbaar is durf ik overigens niet direct te beoordelen...


Volgens http://www.treintrambus.be/actueel/forums/24/775.html betreft het alleen schrappingen tussen Brussel en Luik; alle IC-O's op dat traject buiten de spits worden geschrapt. Luik-Mt blijft dus wel gewoon rijden.
Overigens is daar het laatste woord nog niet over gezegd, de BTTB (Belgische tegenhanger van Rover) gaat de discussie met NMBS hier nog over aan

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-04-2010 22:51
 

20-04-2010 08:35:30
jbt
jbt
Eijsden laat het er niet bij zitten dat ze van het spoorwegnet zijn afgekoppeld. Volgens L1 gaat er vandaag een delegatie naar Den Haag actie voeren:

"Trein-actiegroep Eijsden naar Den Haag

De actiegroep Trein terug in Eijsden voert dinsdag actie in Den Haag. De club gaat 800 steunbetuigingen aanbieden aan de kamercommissie Verkeer en Waterstaat.

Sinds 2006 stopt er geen trein meer in Eijsden. Het station verviel om plaats te maken voor de snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel. Sindsdien zijn de dorpelingen aangewezen op de bus. De club Trein terug in Eijsden spant zich al jaren in om van Eijsden weer een halteplaats te maken."

Ze zullen wel niet met de trein gaan
 

20-04-2010 09:13:11
mdj
mdj
Als van de zomer Luik-BrusselZuid toch (tijdelijk?) wordt opgeheven, lijkt het mij niet dat ze met een I11+HLE13+I11-stam (dromedaris-samensteling) gaan rijden, maar gewoon met klassiekertjs. En dan kun je wel in Eijsden stoppen, al is het maar tijdelijk.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-04-2010 09:47:42
john2
john2
Als ik het me goed herinner, dan is er ook NS personen dieselmaterieel in Eijsden gestopt. Voor dat Maastricht - Luik van bovenleiding was voorzien. En Belgisch dieseltreinen. Na plaasting van bovenleiding alleen Belgisch materieel.  

20-04-2010 10:05:30
mdeen
mdeen
Ik neem aan dat er vroeger gewoon blauwe engelen reden.

Misschien moet er eens een aanvraag gedaan worden om de spanningssluis te verhuizen naar een punt ten zuiden van Eijsden. Ik neem aan dat je aan de bovenleiding niets hoeft te doen behalve een nieuwe sluis te maken. 3000V bovenleiding kan ook 1500V aan, alleen de stroomsterkte kan wat beperkt zijn. Op het belgische gedeelte max 1800A, maar dat hoeft geen beperking van de bovenleiding zelf te zijn.
En een keervoorziening in Eijsden maken.
 

20-04-2010 10:06:04
edje
edje
DM'90 zou mooi een extra aanvulling kunnen geven op de huidige treindienst.
NS kan dan gewoon met eigen materieel naar Eijsden rijden.
 

20-04-2010 10:23:33
john2
john2
Quote
mdeen: Ik neem aan dat er vroeger gewoon blauwe engelen reden.

Misschien moet er eens een aanvraag gedaan worden om de spanningssluis te verhuizen naar een punt ten zuiden van Eijsden. Ik neem aan dat je aan de bovenleiding niets hoeft te doen behalve een nieuwe sluis te maken. 3000V bovenleiding kan ook 1500V aan, alleen de stroomsterkte kan wat beperkt zijn. Op het belgische gedeelte max 1800A, maar dat hoeft geen beperking van de bovenleiding zelf te zijn.
En een keervoorziening in Eijsden maken.

Het waren ook blauwe engelen die Maastricht - Eijsden v.v. reden.
Waar ligt die spanningssluis dan nu? Is dit een klein stukje zonder stroom op de bovenleiding?
 

20-04-2010 10:33:37
Apda
Apda
Ja, bij Gronsveld. Bij het viaduct over de spoorlijn.
Preciezer gezegd: het is een stukje van een meter of 10 zonder bovenleiding.

Laatst bewerkt door Apda op 20-04-2010 10:35
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-04-2010 11:04:50
nielske90
nielske90
Zie hier; http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=gronsveld&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.90642,9.832764&ie=UTF8&hq=&hnear=Gronsveld,+Eijsden,+Limburg&ll=50.815351,5.715519&spn=0.002915,0.007156&t=h&z=17&layer=c&cbll=50.815887,5.716151&panoid=TAjXA0tZShCDb5DUTUzYOQ&cbp=12,105.22,,2,-0.19  

20-04-2010 14:23:58
qj7141
qj7141
Quote
mdeen: Ik neem aan dat er vroeger gewoon blauwe engelen reden.

Misschien moet er eens een aanvraag gedaan worden om de spanningssluis te verhuizen naar een punt ten zuiden van Eijsden. Ik neem aan dat je aan de bovenleiding niets hoeft te doen behalve een nieuwe sluis te maken. 3000V bovenleiding kan ook 1500V aan, alleen de stroomsterkte kan wat beperkt zijn. Op het belgische gedeelte max 1800A, maar dat hoeft geen beperking van de bovenleiding zelf te zijn.
En een keervoorziening in Eijsden maken.

Als je toch gaat sleutelen: een treinbeïnvloedingssysteem erbij? Nu is er noch ATB, noch Memor. Misschien kan ATB wel helemaal niet met 3000V....
 

20-04-2010 19:20:50
giuseppe
giuseppe
Het bouwen van de spanningssluis bij Vinkenslag was gebaseerd op puur financiele redenen, hierdoor was er geen extra onderstation nodig. Het stuk Vinkenslag - Visé Grens wordt nu vanuit Visé gevoed. Dat betekent dus dat je niet zomaar het 1500V stuk kunt verlengen naar Eijsden.

Laatst bewerkt door giuseppe op 20-04-2010 19:23
 

21-04-2010 01:23:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
qj7141:[...]
Als je toch gaat sleutelen: een treinbeïnvloedingssysteem erbij? Nu is er noch ATB, noch Memor. Misschien kan ATB wel helemaal niet met 3000V....


Hoe het zit met de hogere spanning weet ik niet precies, maar volgens mij mag dat niet zo'n heel groot probleem zijn, het blijft gelijkspanning. ATB met wisselspanning is dan wel weer een probleem...
 

21-04-2010 11:01:58
mdeen
mdeen
Quote
giuseppe: Het bouwen van de spanningssluis bij Vinkenslag was gebaseerd op puur financiele redenen, hierdoor was er geen extra onderstation nodig. Het stuk Vinkenslag - Visé Grens wordt nu vanuit Visé gevoed. Dat betekent dus dat je niet zomaar het 1500V stuk kunt verlengen naar Eijsden.


Hmm. Dat is minder. Maar hoe is dat tegenwoordig nu de standaard bovenleidingspanning op 1800V ligt? Ik kan me indenken dat er dan wat meer speling is.
 

21-04-2010 13:32:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
die 1800 V is direct de speling van de gelijkspanning, immers, er is een marge van 10% dus dan kom je ongeveer uit op 1800V. Wil nog niet zeggen dat 3000 V dan gezond is voor het nederlandse spoormaterieel...  

22-04-2010 23:03:50
rob1
rob1
Ik heb dit topic even doorgebladerd, maar niet gevonden. Misschien kan iemand mij helpen: a.s. maandag ga ik naar Brussel, heen via Maastricht en terug via Roosendaal. Een retour voor 'jongeren' met de MBE is € 15, weet iemand hoe duur een enkeltje is? En klopt het dat je hiermee naar ieder station in België kan reizen (en ik dus Brussel-Antwerpen op de 'terugreis' op het kaartje van MBE kan reizen)? Alvast bedankt voor de info!  

23-04-2010 13:09:32
Tjuk
Tjuk
Nee dat kan niet, als je naar Antwerpen koopt moet je in 1x door naar Antwerpen zonder een reisonderbreking. Het kan echter wel als je geen reisonderbreking houdt in Brussel, maar gelijk door gaat naar Antwerpen

Een enkeltje naar Brussel was dacht ik €17,- en vanaf Brussel naar Roosendaal €10,40. Vanaf Antwerpen is een enkeltje naar Roosendaal €5,60.

Laatst bewerkt door Tjuk op 23-04-2010 13:10
 

23-04-2010 15:52:22
AlbertP
AlbertP
Dit zijn nou typisch Belgische voorwaarden. In Nederland mag een reisonderbreking gewoon.  

23-04-2010 15:56:56
R-ekz
R-ekz
In nederland betaal je ook 2x zoveel.  

23-04-2010 15:57:34
kniesoor
kniesoor
Hoezo0 'typisch Belgisch?' Iedere maatscappij is vrij zijn eigen voorwaarden te bepalen? Ik zie niet in wat dit dan typisch Belgisch maakt.

Maar wees gerust: over niet al te lange tijd is er misschien bestaat België misschien al niet meer.
 

23-04-2010 16:02:07
mren
mren
Dat heeft er weinig mee te maken. In Nederland rijdt de NS zonder een cent subsidie (op het hoofdrailnet) terwijl de NMBS 46% van de jaarlijkse omzet aan subsidies krijgt. Dit is dan nog excl. het beheer de schuld van de oude NMBS die buiten de huidige NMBS is geplaatst.  

23-04-2010 17:05:27
kevinevers
kevinevers
Er is toch weer een beetje hoop voor Eijsden:

Quote
Overleg Eurlings over station Eijsden

Minister Camiel Eurlings gaat met de provincie en de gemeente Eijsden in gesprek over het herstel van de treinverbinding in Eijsden. Het station ging in 2006 dicht door de komst van de snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel. Sindsdien zijn de dorpelingen aangewezen op de bus, maar dat kost meer reistijd. Deze week boog de vaste kamercommissie zich over de kwestie.

In een motie die werd aangenomen wordt de regering opgedragen het station Eijsden op te nemen in de nieuwe concessie die in 2015 ingaat. Ook zou er een onderzoek moeten komen naar een grensoverschrijdende stoptrein.

Het actiecomité 'Trein Terug in Eijsden' heeft vrijdag een petitie met 800 handtekeningen aangeboden aan PvdA-gedeputeerde Bert Kersten.


Bron: l1.nl
 

23-04-2010 17:23:37
rob1
rob1
Bedankt voor de reacties! Die vijf extra euro's kunnen er dan nog wel bij, hopelijk rijdt 'mijn' MBE maandag in ieder geval!  

06-06-2010 16:27:01
floriss
floriss
Onderstaand bericht is afkomstig uit de Adviesaanvraag van NSR aan het Locov voor het wijzigingsblad van 13 juni a.s.

Ik hoop persoonlijk dat het genoemde overleg nog wat gaat opleveren, want ik vind dit bericht geen reclame voor de treinverbinding Maastricht - Brussel via Luik.

Te uwer informatie delen wij u mede dat wij van NMBS in kennis werden gesteld van een mutatie in de Intercity Maastricht - Brussel (serie 400).
In de periode 5 juli t/m 20 augustus wordt het merendeel van de treinen van deze serie vervangen door een trein Maastricht - Luik v.v., met in Luik de mogelijkheid over te stappen van en naar Brussel.
De reistijd Maastricht - Brussel neemt daardoor met 29 minuten toe, de reistijd Brussel - Maastricht met 23 minuten.
De treinen welke uit Maastricht vertrekken om 7.07 en 8.09 uur houden eindbestemming Brussel. In omgekeerde richting bieden de treinen die om 15.24 en 16.24 uit Brussel Zuid vertrekken een doorgaande verbinding.
Wij zijn momenteel nog met NMBS in gesprek over deze mutaties

Laatst bewerkt door floriss op 06-06-2010 16:27
 

06-06-2010 17:19:55
keesje
keesje
Nou, dan rijden ze tenminste weer eens zonder vertraging en uitval van treinen. Een stap vooruit zou ik zeggen!  

06-06-2010 17:30:29
raymond16
raymond16
Zeker met zo'n los pendeltreintje zou je zeggen dat het mogelijk moet zijn om de aansluiting in Luik een stuk beter te maken als 23 en 29 minuten.  

06-06-2010 18:05:02
AlbertP
AlbertP
Als de 4 treinen die nu de oude route blijven volgen, ook gaan pendelen, dan kan de hele 400 verschoven worden.  

06-06-2010 22:56:10
reisthijs
reisthijs
Bijkomstigheid is wel dat vanaf 13 juni de 800 richting Mt 8 minuten later uit Roermond vertrekt waardoor niet meer 5 minuten voor, maar 3 minuten ná vertrek van de 400 in Mt aankomt. Ook voor de aansluiting in Mt (die wordt nu 26 minuten) zou verschuiven van de 400 nu dus wel handig zijn. De vraag is alleen of er dan geen andere aansluitingen verloren gaan in Luik?

De aansluiting in Luik wordt overigens geen 29 maar in beide richtingen 21 minuten.
 

16-07-2010 14:30:12
jorgo
jorgo
Even ter update:
Inmiddels is de uitgeklede NMBS zomerdienst van kracht waardoor de IC-O inderdaad op twee paren per dag na niet rijdt. Ter vervanging rijden naar Luik op dezelfde tijden twee pendeldiensten, bestaande uit één en soms twee klassieke stellen, net zoals in het weekend.

Opvallend is, dat de NMBS de vervangende trein op de tijden van de IC-O beschouwt als intercity met dezelfde treinnummers, en 's avonds en in het weekend als L-trein. In de praktijk is er echter qua tijden, aantal stops, overstaps en materieelinzet geen enkel verschil.

Laatst bewerkt door jorgo op 16-07-2010 14:31
 

16-07-2010 14:52:01
keesje
keesje
Het verschil is dat de betrouwbaarheid van die dienst tussen Mt en Luik weer wat groter is.  

16-07-2010 14:55:11
jorgo
jorgo
Ik had het natuurlijk over het verschil tussen de weekend- en weekdienstregeling, waar alleen het treintype- en nummer onderscheidt.


Maar verder: inderdaad, reeds!
 

14-12-2010 22:30:26
jorgo
jorgo
Ergens hier op het forum (?) stond vermeld dat de IC-O MBE wat wijzigingen kent per nieuwe dienstregeling. Zou zo een slag of rit met AM80 (BREAK) gereden worden, logischerwijs vertrek Mt 10:09 omdat die via de oude lijn naar Leuven rijdt. Of dit zo is, weet ik niet. Gister reed de 8:09 met een AM80 maar dat zal wel een vervangende slag zijn geweest.

Daarnaast verschijnen enkele I10 rijtuigen (bekend van de benelux) ter vervanging van I11 in de IC-O. Zo ook gisteren, toen bijvoorbeeld de IC van 18:09 van 12 rijtuigen (2x6) één I10 B meevoerde. Deze koersen mee op de nieuwe lijn Luik-Leuven en zijn aangepast voor 200 km/h en hebben gesloten toilet.

Overigens, vanwege de kerstperiode rijden de weekendsamenstellingen van de stoptrein Luik-Mt veelal weer met dubbele klassiekjes ipv enkele. Zoals afgelopen zondag een samenstelling met twee exemplaren bouwjaar 1962. Heerlijke nostalgie die zal eindigen zodra de Desiro ML's instromen.
 

15-12-2010 07:47:57
mdeen
mdeen
Het is inderdaad ergens genoemd, maar ik weet ook niet meer waar.
Als je naar de dienstregeling kijkt dan doen treinen 461 en 462 (ri. Mt) en 481 en 485 (uit Mt) er 20 minuten langer over (en stoppen ook in Leuven, maar dat zou de rest ook kunnen). Alleen treinen 462 en 485 vormen een treinpaar dat in Mt keert, dus alleen van die treinen is het waarschijnlijk dat ze met ander materieel gereden worden.
En gisteren had ik toevallig trein 462 en die werd door 2 Breaks gereden. Ik had er geen rekening mee gehouden dus ik was wel een beetje teleurgesteld (de zitkwaliteit van I11 is ongeevenaard).
In de kruisende 484 in Bressoux zag ik inderdaad ook een paar I10 rijtuigen.
 

15-12-2010 09:26:47
berkel73
berkel73
Quote
mdeen: En gisteren had ik toevallig trein 462 en die werd door 2 Breaks gereden. Ik had er geen rekening mee gehouden dus ik was wel een beetje teleurgesteld (de zitkwaliteit van I11 is ongeevenaard).
De zitkwaliteit in de middenbak van een Break (ongerenoveerd) is anders zeker niet slecht, maar je moet inderdaad niet in de kopbakken gaan zitten.

Laatst bewerkt door berkel73 op 15-12-2010 09:27
 


15-12-2010 11:15:57
mdeen
mdeen
Daarom zat ik ook in de middenbak Maar dan nog is het geen vergelijk met I11.  

15-12-2010 11:44:22
mvd
mvd
Op trein 481 heb ik voorlopig nog geen Breaks gezien, gisteren was het gewoon een stam I11 en vandaag werd de trein opgeheven.

Wel kan ik de inzet van de I10-rijtuigen bevestigen, volgens mij rijden deze wel niet op vaste treinen (wel op een vaste plaats: het voorlaatste rijtuig van een hoofd- of versterkingsstam).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

15-12-2010 17:37:17
koosmat64
koosmat64
Quote
jorgo: Overigens, vanwege de kerstperiode rijden de weekendsamenstellingen van de stoptrein Luik-Mt veelal weer met dubbele klassiekjes ipv enkele. Zoals afgelopen zondag een samenstelling met twee exemplaren bouwjaar 1962. Heerlijke nostalgie die zal eindigen zodra de Desiro ML's instromen.

Willen ze die oerlelijke Desiro´s ook in gaan zetten tussen Luik en Maastricht?
 

15-12-2010 18:40:58
Pim530
Pim530
Het aantal bakken I6 is dus minimaal als ik het zo lees?  

15-12-2010 19:56:01
Terminus
Terminus
29 rijtuigen I10 tweede klasse met klimaatregeling (= enkel een paar klapramen) en 6 rijtuigen I6 eerste klasse worden aangepast voor o.a. de MBE.
Voorlopig heb ik nog geen I6 eerste klasse in deze treinen gezien, maar er is zeker al 1 rijtuig aangepast, dus vermoed ik dat die binnenkort wel eens zal opduiken.
 

15-12-2010 19:57:19
Terminus
Terminus
Quote
koosmat64:
Quote
jorgo: Overigens, vanwege de kerstperiode rijden de weekendsamenstellingen van de stoptrein Luik-Mt veelal weer met dubbele klassiekjes ipv enkele. Zoals afgelopen zondag een samenstelling met twee exemplaren bouwjaar 1962. Heerlijke nostalgie die zal eindigen zodra de Desiro ML's instromen.

Willen ze die oerlelijke Desiro´s ook in gaan zetten tussen Luik en Maastricht?


De Desiro's zijn o.a. bedoeld voor de grensoverschrijdende trajecten naar Aken, Luxemburg (uiteraard niet alle treinen), Frankrijk (zelfde opmerking) en ... Nederland.
 

15-12-2010 20:37:37
kniesoor
kniesoor
En de Athus-Meuse, zodat de MW41 richting de Kempen kunnen.  

15-12-2010 20:48:50
koosmat64
koosmat64
Quote
Terminus: De Desiro's zijn o.a. bedoeld voor de grensoverschrijdende trajecten naar Aken, Luxemburg (uiteraard niet alle treinen), Frankrijk (zelfde opmerking) en ... Nederland.
Jammer, Heeft iemand een idee tot wanneer de klassiekjes tussen Maastricht en Luik rijden?

Laatst bewerkt door admin op 22-12-2010 13:05, reden: Quote ingekort
 

15-12-2010 22:51:39
jorgo
jorgo
Nee dat is nog niet bekend.
Het is ook niet per se zo dat er één op één vervanging hoeft plaats te hebben door Desiro's. Men kan zich ook voorstellen dat in toenemende mate BREAKS en/of vernieuwde klassiekjes (uit de laatste series) naar Maastricht gaan doorschuiven in plaats van AM62. Hoe dan ook worden die bordeauxrode afgelost. Om de multicourantie van een deelserie Desiro is het iig niet te doen wat betreft inzet in Nederland; er is immers geen 1500 V voorzien en met 3000 V kan men op het stukje van oudsher prima uit de voeten.
 

15-12-2010 23:05:05
edje
edje
Quote
koosmat64: Jammer, Heeft iemand een idee tot wanneer de klassiekjes tussen Maastricht en Luik rijden?
voorlopig hoef je de klassiekjes nog niet te missen, de toelating van een nieuw treinstel duurt vaak erg lang in Belgie

Laatst bewerkt door admin op 22-12-2010 13:06, reden: Quote ingekort
 

15-12-2010 23:27:43
Pim530
Pim530
Hm, jammer, had wel meer I6 verwacht. Lichtelijk off-topic, maar kan iemand mij misschien vertellen waar ik nog meer I6 (A+B) kan vinden, redelijk frequent? Bedankt!  

16-12-2010 17:30:23
kniesoor
kniesoor
Luik-Luxemburg vooral, verder zit het uit het blote hoofd gezegd vooral in de internationale verbindingen (maar dan betreft het meestal maar enkele rijtuigen) en wellicht ook een enkele P-trein.  

16-12-2010 18:57:03
Terminus
Terminus
De I6-rijtuigen zijn verdwenen van de Luik-Luxemburg en vervangen door I10. Misschien zit er hier en daar toch nog een I6 eerste klasse op deze verbinding (er zijn immers maar een beperkt aantal I10 eerste klasse die ook op andere verbindingen gebruikt worden), maar de tweede klasses zijn normaal weg.

De I6-rijtuigen zitten wel nog standaard in:
- De internationale treinen België-Zwitserland Vauban (90 en 91) en Iris (96 en 97)
- Twee piekuurtreinen Brussel- (regio) Hasselt vv
- Twee piekuurtreinen Brussel - Landen vv
- Piekuurtrein Brussel - Denderleeuw - Geraardsbergen(?) vv

Verder worden deze rijtuigen blijkbaar vooral als reserverijtuig gebruikt voor defecte rijtuigen in piekuurtreinen. Tegenwoordig hebben zeer veel piekuurtreinen die met M4-rijtuigen rijden een I6-rijtuig (eerste klasse, tweede klasse of zelfs de ligrijtuigversie) in hun samenstelling. Dit is o.a. het geval in enkele andere P-treinen richting Hasselt.
 

17-12-2010 16:37:35
jorgo
jorgo
Vandaag verschenen er in de MBE bij herhaling stammen van 12 rijtuigen I11, dus niet 2x6, maar 12 zoals in de IC-A. Weet niet of dat uitzondering of regel is.  

04-01-2011 10:35:44
jorgo
jorgo
De MBE is wel spannend geworden, sinds de nieuwe dienstregeling. Afgelopen weken verschenen tenminste de volgende samenstellingen:
- 6* I11
- 5* I11 + 1* I10
- 2(6* I11)
- 2(5* I11 + 1* I10)
- (6* I11) + (5* I11 + 1* I10)
- 12* I11
- 11* I11
- 9* I11
- diverse vervangende treinstellen.
 

29-01-2011 13:36:18
jorgo
jorgo
De eventuele I10 in de stammen bevindt zich sinds enkele weken niet meer in de positie direct achter het stuurrijtuig, maar direct aan de locomotief (cq aan de stuurpost van de eventuele tweede stam).  

29-01-2011 17:24:04
daniel81
daniel81
Quote
mdeen (wo 15 dec 2010 07:47:57 https://www.somda.nl/forum/1936/p307097/): Het is inderdaad ergens genoemd, maar ik weet ook niet meer waar.
Als je naar de dienstregeling kijkt dan doen treinen 461 en 462 (ri. Mt) en 481 en 485 (uit Mt) er 20 minuten langer over (en stoppen ook in Leuven, maar dat zou de rest ook kunnen).
Wat is daarvan eigenlijk de logica?
 

29-01-2011 18:14:43
kniesoor
kniesoor
De HSL is dan dicht voor werken/schouwen.  

01-04-2011 12:19:15
daniel81
daniel81
Gezien de kolderieke ontwikkelingen van de laatste dagen moeten we van dit topic maar weer eens het stof afblazen.
Over dat personeel: toen de treindienst nog uitsluitend met klassiekjes gereden werd, reden er vaak Nederlandse machinisten op.
Kan dat niet als oplossing worden aangedragen? Of is de bevoegdheid van de Nederlanders daar nu verlopen?
 

01-04-2011 12:32:57
john2
john2
Gezien het cultuur verschil tussen Walen en Vlamingen in België. Zal het wel niks worden dat franstalige machinisten nederlands gaan leren.  

01-04-2011 13:20:59
Apda
Apda
Het probleem van machinisten op dit traject die onvoldoende Nederlands spreken is trouwens niet nieuw. Zie dit bericht van IVW uit 2006: http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/lastonderdwangsomvoornsreizigers.aspx  

01-04-2011 13:38:23
ZJ37
ZJ37
Leuk zo'n dwangsom voor NSR, maar is de SNCB ook op de hoogte? NSR heeft toch niks van doen met de Brussel-Mt Expres?  

01-04-2011 14:04:44
6414
6414
Quote
john2 (vr 01 apr 2011 12:32:57 https://www.somda.nl/forum/1936/p326962/): Gezien het cultuur verschil tussen Walen en Vlamingen in België. Zal het wel niks worden dat franstalige machinisten nederlands gaan leren.
Tsja, het helpt natuurlijk niet dat de Franstalige machinisten hun examen Nederlands mondeling & in het Frans af mogen leggen... Vroeger, toen er nog reeks 25.5 naar Sittard reed, moesten de Belgische machinisten gewoon een normaal, Nederlands, examen in Amersfoort afleggen.
 

01-04-2011 14:04:47
daniel81
daniel81
Volgens mij is NMBS geen in Nederland toegelaten vervoerder, en rijden alle NMBS-treinen hier onder de NSR-vlag.
NSR is dan vanuit IVW gezien verantwoordelijk en moet dan maar zelf bij de Belgen dat zien te regelen. Dat zal allicht niet meevallen
 

01-04-2011 17:59:19
greyhound
greyhound
Ben er zelfs als een op de HSL zuid tegengekomen op dat station in het bos ten noorden van Antwerpen  

01-04-2011 18:13:36
bart84
Moderator
bart84
Quote
daniel81 (vr 01 apr 2011 14:04:47 https://www.somda.nl/forum/1936/p326977/): Volgens mij is NMBS geen in Nederland toegelaten vervoerder, en rijden alle NMBS-treinen hier onder de NSR-vlag.
NSR is dan vanuit IVW gezien verantwoordelijk en moet dan maar zelf bij de Belgen dat zien te regelen. Dat zal allicht niet meevallen

De NMBS heeft een eigen attest om in Nederland te mogen rijden.

Laatst bewerkt door bart84 op 01-04-2011 18:24, reden: NVBS => NMBS


Mvg. Bart
 

01-04-2011 18:15:17
nohab
nohab
Quote
greyhound (vr 01 apr 2011 17:59:19 https://www.somda.nl/forum/1936/p327028/): Ben er zelfs als een op de HSL zuid tegengekomen op dat station in het bos ten noorden van Antwerpen
Noorderkempen. Die rijden daar in de gewone dienst.

Laatst bewerkt door nohab op 01-04-2011 18:15
 

01-04-2011 18:18:30
nohab
nohab
Quote
bart84 De NVBS heeft een eigen attest om in Nederland te mogen rijden.
De NMBS heeft dat inderdaad, maar de trein Maastricht-Brussel rijdt op het Nederlandse traject onder NSR-vlag.
 

01-04-2011 19:09:12
ZJ37
ZJ37
Blijkbaar spreekt iedereen weer Nederlands én Frans: er rijden weer treinen tussen Mt en Fvs. Of het moet zijn dat de gedoogtruuc weer uit de kast is gehaald...  

01-04-2011 19:22:58
sander14
sander14
Vanaf dit moment rijden de treinen maar tot Luik, dus ik gok dat het NMBS-personeel die niet op depot Luik zitten het probleem zijn.  

01-04-2011 21:36:37
daniel81
daniel81
Quote
greyhound (vr 01 apr 2011 17:59:19 https://www.somda.nl/forum/1936/p327028/): Ben er zelfs als een op de HSL zuid tegengekomen op dat station in het bos ten noorden van Antwerpen

Een wat?
 

01-04-2011 21:57:20
thom
thom
Quote
bart84 (vr 01 apr 2011 18:13:36 https://www.somda.nl/forum/1936/p327033/):
Quote
daniel81 (vr 01 apr 2011 14:04:47 https://www.somda.nl/forum/1936/p326977/): Volgens mij is NMBS geen in Nederland toegelaten vervoerder, en rijden alle NMBS-treinen hier onder de NSR-vlag.
NSR is dan vanuit IVW gezien verantwoordelijk en moet dan maar zelf bij de Belgen dat zien te regelen. Dat zal allicht niet meevallen

De NMBS heeft een eigen attest om in Nederland te mogen rijden.

Ook een reizigers attest ? Of alleen goederen ?
 

01-04-2011 22:29:06
cuneo56
cuneo56
Zonder de details van deze soap te kennen wil er wel iets over kwijt.

Volgens de internationale regels moet een Machinist die in een ander land rijdt de taal zodanig beheersen dat hij/zij met de lokale treindienstleiders kan communiceren in de taal van dat land over spoor gerelateerde zaken.
Dus zeg maar meldingen van de trein en het correct begrijpen en afhandelen van aanwijzingen etc.
Een inspecteur van IVW heeft neem ik aan een gedegen spoor achter grond maar is geen leraar Nederlands.
Als nu een Inspecteur van IVW in Maastricht naar het"rijbewijs' van de NMBS/SNCB machinist vraagt zal hij dat ongetwijfeld krijgen, vraagt hij daarna of de man / vrouw voor de komende zomer vakantie plannen heeft , dan hoeft het niet te verbazen dat de Machinist het moeilijk vindt om in goed Nederlands uit te leggen dat dat helaas er niet in zit dit jaar omdat z'n schoondochter in verwachting is en z'n vrouw wacht op een ziekenhuis opname vanwege een been breuk na een drievoudige rittberger!
Waarmee maar gezegd wil zijn dat ik controles een goede zaak vindt, maar dat die ook eisen stelt aan de controleurs en er objectieve normen moeten zijn.
En naar mijn onbescheiden mening ligt daarin de helft van het probleem aangevuld met de "zuidelijke" mentaliteit om maar bij elke sch**t die je dwars zit te gaan staken of anderszins werk te weigeren.( of controleurs te woord testaan)

Oh ja en dan hebben we nog de reizigers , waar blijven die in dit verhaal
heren/dames van IVW en NMBS?
 

01-04-2011 23:19:41
maigoda
maigoda
Het op "voldoende taalbeheersing" controleren is volgens mij een kwestie van de rijbevoegdheid checken. Het lijkt me dat als NMBS-machinisten op Nederland mogen rijden, dit middels hun bevoegdheidsbewijs kunnen aantonen. Spreek je onvoldoende of geen Nederlands, kun je die bevoegdheid simpelweg niet halen en bijhouden. Want ook machinisten van buiten Nederland dienen het jaarlijkse programma van herinstructie per computer te volgen voor wat betreft de Nederlandse regelgeving.
Groetjes,
Emiel
 

02-04-2011 07:58:23
robert55
robert55
De IVW heeft al eind 2006 een NSR een 'last onder dwangsom' opgelegd wegens het bij herhaling laten rijden van Belgische machinisten met onvoldoende taalkennis op dit traject: http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/lastonderdwangsomvoornsreizigers.aspx
Die treinen reden dus in ieder geval toen op het attest van NS en waarom zou dat veranderd zijn?
 

03-04-2011 02:21:36
thom
thom
Quote
maigoda (vr 01 apr 2011 23:19:41 https://www.somda.nl/forum/1936/p327105/): Het op "voldoende taalbeheersing" controleren is volgens mij een kwestie van de rijbevoegdheid checken. Het lijkt me dat als NMBS-machinisten op Nederland mogen rijden, dit middels hun bevoegdheidsbewijs kunnen aantonen. Spreek je onvoldoende of geen Nederlands, kun je die bevoegdheid simpelweg niet halen en bijhouden. Want ook machinisten van buiten Nederland dienen het jaarlijkse programma van herinstructie per computer te volgen voor wat betreft de Nederlandse regelgeving.
Groetjes,
Emiel

Da's natuurlijk krom, ik mag hopen dat die vriendelijk zuiderling op de trein die hij rijdt in NL gewoon fatsoenlijk zich uit kan drukken in het NL's, zoals dat hier van hem gewenst wordt.

Ookal kan hij een bevoegdheidsbewijs daarvan tonen [Heb jij trouwens op zak welke baanvakken je mag berijden?] en hij spreekt niet voldoende NL's, dan mag ik hopen dat ie van van IVW pér direct van de trein gehaald wordt.

Of hij nou wel bevoegd is of niet, in de praktijk moet hij zich in het NL's verstaanbaar kunnen maken en dat zonder vergissingen kunnen verstaan. OF hij dat in theorie kan is van ondergeschikt belang, een bewijzende praktische kant daarvan is een stuk reëler.
 

03-04-2011 09:39:10
TheKnitter
TheKnitter
De stoptrein Mt-Luik rijdt dit weekend wel gewoon. Ligt het probleem bij de MBE dan specifiek of is het alweer 'verholpen'?


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

03-04-2011 12:13:08
giuseppe
giuseppe
Ergens gerucht opgepikt: Er zou een machinist uit het depot Luik ziek geweest, waardoor er personele problemen ontstonden.

Laatst bewerkt door giuseppe op 03-04-2011 14:33
 

26-05-2011 15:47:46
ehbk2006
ehbk2006
Nieuws omtrent het mogelijk verdwijnen van de Mas-Bru express. http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110526_004

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 26-05-2011 15:48
 

26-05-2011 15:53:06
ZJ37
ZJ37
Als een van de redenen wordt aangevoerd dat het keren een probleem is te Mt en dit invloed heeft op de vertragingen. Vandaar dat ze steeds te laat uit Belgie komen (m.a.w. wat een raar argument).  

26-05-2011 15:59:05
mdeen
mdeen
Ik zie daar twee totaal foute en irrelevante redenen genoemd:
1: "De verbinding is een probleemlijn qua stiptheid. Dat heeft te maken met de beperkte keermogelijkheden in Maastricht."
De Mt-Bru express is de enige trein die op spoor 4 stopt. Voor 20 minuten per uur dat perron gebruiken is toch geen probleem. En de 20 minuten keertijd betekent ook dat je 15 minuten in kunt halen.

2: Tot slot is er een taalprobleem.
Dat heb je met elke buitenlandse trein. Wat ik ook niet begrijp is dat de Luikse bestuurders beter Nederlands zouden spreken dan de Brusselse. Brussel is officieel tweetalig.
De "oplossing" om een shuttle tussen Maastricht en Visé te laten rijden slaat natuurlijk ook nergens op, dan leg je het taalprobleem gewoon bij de Nederlandse partij neer.

De enige valide reden zijn de kosten. En dat is bij de NMBS een heel zwaarwegend punt.
 

26-05-2011 16:04:34
ns1700
ns1700
de vertraging begint al in Brussel omdat men de noord-zuid lijn niet kan uitbreiden en die te vol stopt met waardeloze P-treinen(spitstreinen) bestaande uit HLE 23 met 4 bakken M4.

verder is het ook dat ze in Belgie nog het sleutelproces hanteren. de HC sluit eerst de deuren. houd zijn deur open en loopt naar een paaltje. als hij die sleutelt gaat er een signaal naar de treindienstleiding en die probeert zsm een pad in te delen. soms gaat dit snel. soms kan dit minutenlang duren.

en eventueel is het ook dat de infrastructuur nog wat kan zijn door spoorwijzigingen of buiten dienststellingen.


groeten uit Spoorzone
 

26-05-2011 16:35:14
ZJ37
ZJ37
In Belgie wordt er toch pas bij die paaltjes gesleuteld als het sein reeds veilig is?  

26-05-2011 16:38:29
ns1700
ns1700
in sommige gevallen wel. Brussel-zuid niet. als eerste na het sleutelen gaat er een rood lampje in het midden branden bij een vertreksein en als het groen word een oranje cirkel om waar oorspronkelijk het rode lampje was. dit proces duurt soms erg lang en is in de spits erg leuk om opgepropt te staan.


groeten uit Spoorzone
 

27-05-2011 12:18:01
john2
john2
Een radio reportage, vandaag, van L1 over de spoorverbinding Maastricht - Luik. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5257821

Laatst bewerkt door john2 op 27-05-2011 12:22
 

27-05-2011 18:47:30
dh3201
dh3201
Quote
ns1700 (do 26 mei 2011 16:04:34 https://www.somda.nl/forum/1936/p336868/): de vertraging begint al in Brussel omdat men de noord-zuid lijn niet kan uitbreiden en die te vol stopt met waardeloze P-treinen(spitstreinen) bestaande uit HLE 23 met 4 bakken M4.

En als de MBE wordt ingekort tot Brussel-Visé dan vertrekken ze opeens wel op tijd uit Brussel?


Shqiperise-lopers?