Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
02-08-2011 09:16:55
reisthijs
reisthijs
Quote
HansBeeker (di 02 aug 2011 06:31:29 https://www.somda.nl/forum/1936/p348565/): De korte keertijd zorgde voor teveel vertragingen.
Ja, dat is het bekende smoesje. De 'korte' keertijd (18 minuten) is niet het echte probleem. Die trein loopt heel vaak vertraging op tussen Brussel en Luik waardoor deze te laat in Mt aankomt, dat is dus niet het gevolg van een te korte keertijd in Mt.

In plaats van dat er iets gedaan wordt om die vertragingen te voorkomen wordt het probleem nu 'opgelost' door de verbinding in te korten zodat de lange keertijd in Visé (drie kwartier) als buffer kan worden gebruikt.
 

02-08-2011 09:27:57
ZJ37
ZJ37
Tja, je kunt iets bij de bron oplossen of de bron van ellende laten voor wat het is en daarop je plannen aanpassen. Dat laatste lijkt het geval te zijn.  

02-08-2011 10:20:32
berkel73
berkel73
Quote
giuseppe (ma 01 aug 2011 23:08:17 https://www.somda.nl/forum/1936/p348543/): Op Railtime.be is trouwens al de nieuwe dienstregeling te zien. Ik moet zeggen de overstappen richting Namen en Luxemburg gaan er behoorlijk op vooruit. Brussel wordt ongeveer 15 min meer reistijd.

Maastricht .24 Luik .54
Luik .08 Maastricht .37
En een mooie overstap van 20 minuten uit/op de 800 (ervan uitgaande dat die niet veel verandert qua tijden), dat is tenminste iets veiliger dan die 5 minuten nu. En genoeg tijd om in Mt bijv. een Euregioticket te kopen.
 

02-08-2011 10:47:28
qj7141
qj7141
Daar Veolia spoor 1 in Mtr bezet tot minuut 36 is dit een drgl met een hoog speculaas gehalte....  


02-08-2011 11:10:47
reisthijs
reisthijs
Dat spoor 1 in Mtr dan bezet is, dat is toch geen probleem als de trein uit Luik daar over spoor 2 rijdt?
Quote
berkel73 (di 02 aug 2011 10:20:32 https://www.somda.nl/forum/1936/p348593/): En een mooie overstap van 20 minuten uit/op de 800 (ervan uitgaande dat die niet veel verandert qua tijden), dat is tenminste iets veiliger dan die 5 minuten nu.
De overstap in Luik wordt dan wel weer een wat krappere met 6 minuten.
 

02-08-2011 11:17:18
john2
john2
Spoor 1 in Maastricht Randwyck is een doodlopend keerspoor, wat gemaakt is om de Veolia treinen kop te laten maken (eerst NS treinen). Dit spoor is afgetakt van het hoofdspoor, zodat bij het keren het hoofdspoor vrijblijft. Met een uitzondering. De stoptrein (NS) Roermond - Maastricht Randwyck keert op spoor 3, hoofdspoor in Maastricht Randwyck.  

02-08-2011 11:27:36
ZJ37
ZJ37
Het doodlopende keerspoor te Mtr is spoor 3 en niet 1.  

02-08-2011 11:52:59
qj7141
qj7141
Spoor 1 te Mtr is bezet met een kerende trein van Veolia van minuut 21 tot minuut 36. Dit maakt een treinbeweging van Mt vertrek om minuut 24 naar Visé zoals voorgesteld onmogelijk.  

02-08-2011 11:55:52
abbm
abbm
Even voor de duidelijkheid:

Spoor 1 en 2 zijn de doorgaande sporen en spoor 3 is het kopspoor.

Spoor 1 wordt gebruikt door de 6800 (NS) en spoor 3 door de 32000 (Veolia).
 

02-08-2011 12:11:18
john2
john2
ABBM, je heb gelijk. Sorry, mijn vergissing. Zat net andersom.  

02-08-2011 13:14:09
reisthijs
reisthijs
Quote
qj7141 (di 02 aug 2011 11:52:59 https://www.somda.nl/forum/1936/p348619/): Spoor 1 te Mtr is bezet met een kerende trein van Veolia van minuut 21 tot minuut 36. Dit maakt een treinbeweging van Mt vertrek om minuut 24 naar Visé zoals voorgesteld onmogelijk.
Kan die trein naar Visé dan niet gewoon via spoor 2 rijden? Dat wordt niet gebruikt door kerende treinen.
 

02-08-2011 13:25:36
louis341
louis341
Naar Visé rijden via spoor 2 mag alleen maar met toestemming van de
treindienstleider in Visé. Aangezien in de nieuwe dienstregeling de treinen elkaar ergens tussen Eysden en Maastricht kruisen,is dit sowieso niet mogelijk.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-08-2011 14:58, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

02-08-2011 13:51:49
abbm
abbm
Kunnen we dan niet de 6800 bij de 32000 op spoor 3 binnen laten komen?
De 6800 komt aan na de 32000 en vertrekt voor dezelfde trein.

Niemand die er last van heeft.

Zijn spoor 1 en 2 vrij voor de belgische treinen.

Laatst bewerkt door abbm op 02-08-2011 13:52
 

02-08-2011 13:57:20
kevinevers
kevinevers
Hoe wil je dat doen als de 6800 met 6 bakken rijdt (oa de 6824)? Dan mag de GTW grofweg niet langer zijn dan 20 meter.  

02-08-2011 14:08:48
jorgo
jorgo
Weten we eigenlijk al zeker dat er niet ook op minuten geschoven gaat worden met de 6800 en 32000?  

02-08-2011 14:19:47
broek53
broek53
Voorshands gebeurt er niks in de dienstregelingen, zover ik weet. Er is namelijk alleen capaciteit/dienstregeling toegedeeld voor de MBE voor 2012. Prorail heeft destijds de aanvraag voor een klassieke pendel, door NSR als terugvalscenario gedaan, niet ontvankelijk verklaard omdat de NMBS en de NS het niet eens waren.  

02-08-2011 14:47:24
john2
john2
Quote
louis341 (di 02 aug 2011 13:25:36 https://www.somda.nl/forum/1936/p348636/): Naar Visé rijden via spoor 2 mag alleen maar met toestemming van de
treindienstleider in Visé. Aangezien in de nieuwe dienstregeling de treinen elkaar ergens tussen Eysden en Maastricht kruisen,is dit sowieso niet mogelijk.

In België wordt over linker spoor gereden wat hier in Nederland op het rechtse spoor gebeurt. Dus vanaf België naar Maastricht en vanaf Maastricht naar België wordt over linker spoor gereden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-08-2011 14:59, reden: Aanpassing quoot bericht Louis341
 

02-08-2011 15:08:23
jorgo
jorgo
Ja, en via spoor 2 zou rechter spoor zijn. Vandaar de noodzaak voor toestemming.  

02-08-2011 15:14:31
ZJ37
ZJ37
Daarvoor hoeft in Nederland toch geen toestemming worden gevraagd? Als die trein vanuit Mt rechts rijdt naar Edn, kan de trein daar alsnog naar links.

Maar lijkt me niet aan de orde gezien de dienstregeling: ze kruisen elkaar zoals gezegd tussen Mtr en Edn.
 

02-08-2011 16:34:27
john2
john2
Hoever richting België is de Nederlandse treindienstleiding verantwoordelijk. Mijn inziens zeker tot station Maastricht Randwyck. Gelijk na station Maastricht Randwyck staan links en recht 2 borden dat de ATB niet meer geldig is. Daarom was ik aan het denken tot Maastricht Randwyck. En vanaf België tot hoever is de treindienstleiding van België verwantwoordelijk? Mij lijkt dat bij grensoverschrijdend treinverkeer veel met de telefoon gewerkt wordt.  

03-08-2011 07:42:47
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 02 aug 2011 15:14:31 https://www.somda.nl/forum/1936/p348657/): Daarvoor hoeft in Nederland toch geen toestemming worden gevraagd? Als die trein vanuit Mt rechts rijdt naar Edn, kan de trein daar alsnog naar links.


Dan moet je wel kunnen overlopen. Volgens sporenplan.nl ligt er voor Edn alleen een wissel om van het westelijk naar het oostelijk spoor over te kunnen lopen. Dat betekent dat de trein naar Mtr (westelijk spoor) niet over kan lopen en voor Edn moet wachten tot de trein uit Mtr voorbij is.
 

03-08-2011 08:13:35
edje
edje
Quote
john2 (di 02 aug 2011 16:34:27 https://www.somda.nl/forum/1936/p348664/): Hoever richting België is de Nederlandse treindienstleiding verantwoordelijk. Mijn inziens zeker tot station Maastricht Randwyck. Gelijk na station Maastricht Randwyck staan links en recht 2 borden dat de ATB niet meer geldig is. Daarom was ik aan het denken tot Maastricht Randwyck. En vanaf België tot hoever is de treindienstleiding van België verwantwoordelijk? Mij lijkt dat bij grensoverschrijdend treinverkeer veel met de telefoon gewerkt wordt.


verantwoordelijkheid van de trdl ligt tot aan het grensbord (het bord met het NS logo met daarboven een bord met een NMBS logo, of anders om.)
Dit heeft te maken met de overwegen, in geval van een aanrijding is het handiger om contact te leggen met een NL treindienstleider die dan weer de hulpdiensten kan inschakelen dan dat een Belgische treindienstleider dit doet.
 

03-08-2011 11:04:25
sjoerd
sjoerd
Als ik me goed herinner is de beveiliging te Eijsden eigenlijk een TPRB-achtige situatie. Als je via linkerspoor (normaal bedrijf) was aangekomen te Eijsden, hetzij op perronspoor 2, hetzij op de spooraansluiting van de Zinkwitfabriek, dan kon je terugkeren naar Maastricht door ter plaatse te sleutelen en daarmee de wisselverbinding tussen de hoofdsporen om te leggen (uiteraard als er geen trein naderde op het hoofdspoor Vise - Eijsden). Vervolgens kreeg je een rijweg, ging het sein langs spoor 2 of 3/4 veilig en kon je vertrekken over goed (linker-)spoor. Daarna liepen de wissels automatisch terug naar de normale stand.
De treindienstleiding is natuurlijk verantwoordelijk tot de grens. Er is een technische koppeling tussen de Belgische en Nederlandse blokstelsels dus de veiligheid hangt wat dat betreft niet af van de telefoon en gezien de taalstrijd is dat maar goed ook. Overigens heeft dat hier nooit tot incidenten geleid, zelfs niet onder het handbediend blokstelsel, waarbij er ook nog rechts werd gereden tot de grens en daar werd gewisseld van hoofdspoor. Al jaren wordt er gedacht over het aanbrengen van de Belgische ATB (Crocodile) maar voor zover ik weet is dat er nog steeds niet. De Nederlandse ATB houdt voorbij Randwijck op.
 

03-08-2011 12:36:31
localhero
localhero
Ik kan me heel hard vergissen, maar ook op Nederlands grondgebied liggen crocodiles (of ze aangesloten zijn is misschien vraag 2).

In ieder geval blijft 't een interessant topic, kijken wat er veranderen gaat op dat stukje spoor!
 

05-11-2012 16:31:11
jorgo
jorgo
Even een kickje (hoewel er van 'express' nauwelijks nog sprake is).

Weet iemand wanneer de laatste trein Luik-Mt geschrapt is?

Laatst behoorlijk onaangenaam verrast, toen bleek dat de trein van ong. 23:15 vanuit Luik niet meer naar Mt reed. Die gaat nog maar tot Visé. Tegenwoordig moet je dus al om 21:00 de trein in Brussel pakken, om nog aansluiting naar Mt te kunnen hebben. Aangezien ik vanuit Utrecht nog om 23:00 naar Mt kan, hoewel die reis langer duurt dan vanuit Brussel, is dit niet in verhouding. Het maakt de lijn voor ons een stuk onbruikbaarder, omdat een dagje Brussel afsluiten met een etentje nu erg haastwerk wordt. Om van Gent en Brugge nog maar te zwijgen.

Deze verdere uitkleding is tamelijk stiekum doorgevoerd; had er nog niks van gehoord.
 

05-11-2012 17:17:47
koosmat64
koosmat64
Zover ik weet is dat iets sinds de nieuwe dienstregeling en is het nu dus ongeveer een jaartje zo.
Waarom dat is snap ik eigenlijk niet. Ik vind de dienstregeling heel erg beperkt als je naar de reizigersaantallen kijkt.
 

09-12-2012 11:42:11
ns1100
ns1100
Klopt, dit is sinds eind 2011 helaas zo... Vroeger reed de eerste trein doordeweeks ook al een uur eerder dan nu het geval is.

Wie weet trouwens hoe de materieelinzet van de eerste trein van Maastricht naar Luik is geregeld? De Belgische treinstellen rijden namelijk vanuit depot Luik, maar de eerste trein uit Maastricht richting Luik vertrekt (doordeweeks) 's morgens om 6:19 uur, terwijl de eerste trein UIT Luik pas om 6.43 uur aankomt. Dit materieel is vervolgens weer nodig voor de terugrit van 7:19 uur.

Er zijn m.i. drie mogelijkheden:
- De laatste trein van de dag rijdt met 2 treinstellen vanuit Luik naar Maastricht, waarna een van de treinstellen de nacht blijft overstaan te Maastricht en 's morgens (door personeel van NSR) naar Luik rijdt. Het andere treinstel gaat 's avonds retour naar Luik.
- De vroegere trein die om 5.43 uur in Maastricht aankomt rijdt wel degelijk, maar is niet opgenomen in de dienstregeling.
- De vroegere trein die om 5.43 uur in Maastricht aankomt rijdt wel degelijk, maar rijdt als ledig materieel van Luik naar Maastricht.
 

09-12-2012 11:51:36
koosmat64
koosmat64
En dat laatste is zover ik weet het geval.  

09-12-2012 15:01:33
BGM104
BGM104
Idd een LM trein naar Maastricht. In drgl 2012 reed de LM trein ma tm za, in de nieuwe dienst alleen ma tm vr, de vroege trein uit Mt om 6:10 op zaterdag is geschrapt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-12-2012 10:06:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
http://www.limburger.nl/article/20121217/REGIONIEUWS06/121219129/1055#Toch_geen_nieuw_treinmaterieel_NMBS. En dan is vooral de volgende tekst interessant:

Quote
De Belgische vervoerder NMBS zet om technische redenen toch geen nieuwe treinstellen in op het traject Maastricht-Luik. Volgens de NMBS is dat vanwege de afwijkende Nederlandse bovenleidingsspanning en beveiligingssystemen niet mogelijk.


Zover bij mij bekend rijden de huidige klassieke stellen vrolijk onder 1500 (1800) V met gereduceerd vermogen en zonder ATB (ontheffing grensbaanvakken). De reeks 13 ging volgens mij met hetzelfde de grens over. Hoezo is dat opeens een issue voor de breaks? Of is dat wegens TBL+?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-12-2012 10:07
 

17-12-2012 11:00:44
DingeZ
DingeZ
Volgens mij wordt bij nieuwere stellen onder een bepaald voltage (in ieder geval hoger dan wat er op het Nederlands net wordt gevoerd) de tractie automatisch uitgeschakeld.  

17-12-2012 12:15:35
phantom
phantom
En dat bewijst maar weer dat nieuwer niet altijd beter/handiger is
Ik neem dan gemakshalve maar aan dat op het moment dat automatisch de tractie wordt uitgeschakeld dit is omdat men er zelfs gen spullen in heeft gestopt wat ongeschreven toch met zelfs NL spanning om kan gaan ?
Worden er eigenlijk nog wel treinstellen gebouwt en besteld door spoorwegen voor grensoverschrijdend vervoer ?
Als het wel wordt gebouwd dan is het dus duidelijk dat men niet zomaar meer van plan is om ze te kopen,en dat is toch teleurstellend te noemen.
Overigens vind ik als het klopt wat er in dat artikel staat,er niet echt sprake is van renovatie.
Een lik verf aan de buitenkant en een nieuwe wc pot is meer een mooi makertje dan een echte renovatie(mijn mening) %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-12-2012 12:20:02
daniel81
daniel81
Het gaat in dit artikel dus niet over nieuwe treinstellen, maar over nieuwere treinstellen. En zoveel verschil in leeftijd is er nou ook weer niet: de huidige stellen hebben bouwjaar van halverwege jaren '60 - eind jaren '70 (vergelijkbaar met Plan V), de Breaks dateren van begin jaren '80.
Breaks hebben overigens in het verleden al naar Mt gereden.
Hooguit dat nu door de renovatie iets gedaan is waardoor Mt niet meer bereikt kan worden (bijvoorbeeld installatie van beveiligingssysteem oid) hoewel het ook niet verbazingwekkend zou zijn als 'kan' vervangen moet worden door 'mag'.
 

17-12-2012 13:27:46
jorgo
jorgo
BREAKs (AM80) komen regelmatig naar Mt als vervanging. Op HGBTF.net staat ergens uitgelegd dat echter gemoderniseerde AM80's (die momenteel overigens nog vrij zeldzaam zijn) niet naar Mt mogen en dat het geloof ik idd te maken met een TBL generatie.

Nu is men dus blijkens dit artikel voornemens om klassiekjes type AM66 (en nieuwer), de gemoderniseerde exemplaren, naar Mt te laten rijden. Vóór de Brusselexpres was dit overigens 50/50 kans of je een rode AM62 of grijze AM66 kreeg, maar daarna was het om een of andere reden eigenlijk weer altijd een rode. L1 interpreteert de gemoderniseerde inzet als opknappen van de oude, maar die zullen wel weer niet weten wat ze hebben gehoord. http://www.l1.nl/nieuws/200324-oude-treinstellen-traject-maastricht-luik-blijven#.UM8OzYP8JQU

Inderdaad hebben de afgelopen weken weer gemoderniseerde klassiekjes Mt bereikt, doch zeker niet in alle treinen, er vielen nog talrijke rode te spotten.

Overigens verdwijnen alle rode komend jaar uit de dienst, en het is dan niet verbazingwekkend dat vervolgens de gemoderniseerde (die echter, net als de BREAKS, wel degelijk een eigentijdsere uistraling hebben dan de rode) de dienst overnemen. Dat zijn dan immers de oudste stellen. Want echt zijn best doen voor de verbinding naar Mt, dat ziet de NMBS kennelijk toch niet zitten.
 

14-03-2013 12:31:25
jorgo
jorgo
Het gaat niet meer echt om Brussel inmiddels, maar toch:

"De Provincie Limburg heeft een Europees subsidieverzoek ingediend van € 2,3 miljoen voor een onderzoek naar een betere spoorverbinding tussen Maastricht en Luik. Het geld wordt gebruikt om de criteria te onderzoeken waaraan de vernieuwde verbinding moet voldoen. Hierbij wordt ook al vast rekening gehouden met een eventuele doorloop naar Eindhoven en een betere aansluiting op de Europese hogesnelheidstreinen."

Bron: http://www.limburg.nl/Nieuwsbrieven/Nieuwsbrief_e_LimburGS/14_maart_2013/Verzoek_EU_subsidie_voor_treinverbinding_Maastricht_Luik
 

14-03-2013 21:28:25
nougo
nougo
2,3 Miljoen ??? Voor het onderzoek naar een verbinding die in het verleden niet rendabel bleek te zijn en waarvan de redenen alom bekend zijn. Het mag wat kosten.

Nu ken ik de kosten niet van het onderhouden van zo'n verbinding, maar hadden we daar niet al 1 of twee jaar de Maasricht - Brussel express van in stand kunnen houden ?

Verbaasde groeten,

Noud
 

14-03-2013 22:41:37
waalkade
waalkade
Voor dat bedrag had men nog 10 jaar de verbinding Nm - Kleve in stand kunnen houden.
Ik meen dat er toen 0,45 miljoen guldens per jaar bij moest.
 

15-03-2013 09:20:32
daniel81
daniel81
Maar aan de andere kant: voor de pendel Bd-Atw vraagt NSHispeed/NMBS 11 miljoen per jaar. Dan kan 2,3 miljoen om uit te zoeken of het ook anders kan, gauw terugverdiend zijn  

15-03-2013 09:28:27
gummbahla
gummbahla
Quote
nougo (do 14 mrt 2013 21:28:25 https://www.somda.nl/forum/1936/p440339/): 2,3 Miljoen ??? Voor het onderzoek naar een verbinding die in het verleden niet rendabel bleek te zijn en waarvan de redenen alom bekend zijn. Het mag wat kosten.

Nu ken ik de kosten niet van het onderhouden van zo'n verbinding, maar hadden we daar niet al 1 of twee jaar de Maasricht - Brussel express van in stand kunnen houden ?

Verbaasde groeten,

Noud

Ten eerste betreft het hier iets meer dan alleen een haalbaarheidsonderzoek. Het gehele onderzoek wordt namelijk als bouwkundig bestek opgeleverd. Met andere woorden, het eindresultaat is iets wat min of meer direct voor een aanbesteding gebruikt kan worden.
Verder wordt hier, naar mijn idee, voor het eerst een verregaande integratie van het Belgische en Nederlandse spoordeel onderzocht (zowel spoortechnisch als tarieftechnisch). Dat is nog wat anders dan de huidige (en vroegere MB-express) verbinding, waarbij het eigenlijk goeddeels een Belgische aangelegenheid is.
 

15-03-2013 10:37:41
jorgo
jorgo
Overigens: te Std achter het station staat nog altijd dit bord: http://goo.gl/maps/ILRni. Toentertijd waarschijnlijk bedoeld om DSM/Sabic-zakenreizigers te trekken, maar inmiddels behoorlijk achterhaald.  

21-03-2013 14:13:52
ajwkam
ajwkam
De GrenslandExpres kost 6 miljoen euro voor drie jaar. Een sneltrein tussen Maastricht en Luik zal waarschijnlijk in dezelfde orde van grootte liggen.

Volgens mij is de beste oplossing om een sneltrein mee te nemen in de aanbesteding van de Heuvellandlijn, die in december 2016 ingaat. Dan kan je als vervoerder makkelijk een paar België-geschikte treinstellen als deelserie bestellen. Met modulaire treinen zoals de Stadler GTW's zijn de meerkosten beperkt wanneer je dat direct bij de aanschaf doet.

Laatst bewerkt door ajwkam op 21-03-2013 14:14
 

21-03-2013 15:52:51
reisthijs
reisthijs
Ik zie alleen niet waarom de vervoerder van de Heuvellandlijn nieuwe treinen zou moeten kopen, de huidige GTW's voldoen nog prima.
Maastricht-Luik toevoegen aan de aanbesteding van de stoptrein Roermond-Maastricht lijkt meer voor de hand te liggen.

Los daarvan, NS zou toch (als onderdeel van de nieuwe concessie hoofdrailnet) een inspanningsverplichting krijgen om vanaf 2015 betere verbindingen aan te bieden naar o.a. Luik? Is het niet vreemd dat de provincie nu ineens zelf met een onderzoek naar die verbinding komt terwijl het ministerie daar al mee bezig is?
 

21-03-2013 16:04:24
daniel81
daniel81
Calculeer dan wel in dat er dan in de aanloop naar 2016 regelmatig geen treinverkeer op Maastricht-Luik zal zijn
(ik doel even op stakend treinpersoneel dat geen concurrentie voor de NMBS op het Belgische spoorwegnet duldt)
Grootste struikelblok zal waarschijnlijk zijn in hoeverre België een andere vervoerder wil toelaten, zeker als die parallel aan NMBS opereert maar geen open-access operator is.
 

22-03-2013 07:12:11
mdeen
mdeen
Quote
reisthijs (do 21 mrt 2013 15:52:51 https://www.somda.nl/forum/1936/p441422/): Ik zie alleen niet waarom de vervoerder van de Heuvellandlijn nieuwe treinen zou moeten kopen, de huidige GTW's voldoen nog prima.

Wordt dat ergens gezegd dan? Maar dan nog: als Veolia die aanbesteding zou winnen dan zullen ze toch zeker nieuwe GTW's moeten kopen omdat ze te weinig materieel hebben voor een dienst op België. En je moet ofwel in Maastricht overstappen, of je moet meer België-toegelaten GTW's kopen om naar bijvoorbeeld Heerlen te kunnen doorrijden (sneltrein Luik-Maastricht-Heerlen?)
 

12-07-2013 11:12:19
ZJ37
ZJ37
Kan even geen ander geschikt topic vinden, dus maar even hier: de NMBS gaat waarschijnlijk de klassieke motorstellen op Mt-Luik vervangen door Breaks. http://www.limburger.nl/article/20130712/REGIONIEUWS06/130719310/1055#'Boemeltreinen_worden_toch_vervangen'

Die Breaks hebben ergens in de vroege jaren '90 hier ook al gereden, dus ik vraag me af wat er technisch gezien nog aan gedaan moet worden zoals het artikel suggereert.
 

12-07-2013 11:42:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Heeft dat niet ergens met de beveiliging te maken meen ik? Volgens mij zijn de breaks met TBL1+ uitgerust wat niet is toegelaten in NL (meen me te herinneren dat dat de reden is waarom de serie 2500 met MS75 rijdt en niet met recenter materieel...)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 12-07-2013 11:45
 

12-07-2013 12:27:48
dennistd
dennistd
Die stellen zijn inmiddels ook met TBL1+ uitgerust. In november vorig jaar was er een tekort aan stellen zonder, en toen zijn ze alsnog toegelaten dacht ik. En naar Roosendaal rijden ook duikbrillen als extra zomer-IC Antwerpen-Roosendaal.

Laatst bewerkt door dennistd op 12-07-2013 12:28
 

12-07-2013 13:39:52
rene-rail
rene-rail
Op dit moment komen NMBS stellen naar Maastricht die TBL 1+ hebben (staat ter hoogte van de cabine op de stelbalk). Wellicht is NMBS materieel met TBL 1+ nu toegelaten op de Nederlandse grensbaanvakken.  

12-07-2013 14:48:07
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (vr 12 jul 2013 11:12:19 https://www.somda.nl/forum/1936/p458766/):

Die Breaks hebben ergens in de vroege jaren '90 hier ook al gereden,

Zelfs in de tijd van de MBE kwamen ze in Maastricht. Er was een treinpaar dat met Breaks over de lijn via Tienen reed.
 

15-07-2013 13:38:25
jorgo
jorgo
En afgelopen jaren ook zo nu en dan als ongeplande vervanging van klassieken.  

23-10-2014 11:14:33
jorgo
jorgo
Maastricht stopt met lobbyen voor de terugkeer van de Maastricht-Brusselexpres.

http://www.1limburg.nl/streep-door-brussel-express?context=topstory
 

10-01-2017 20:45:19
Jan-Mark
Jan-Mark
(Als dit een verkeerd topic hiervoor is, gaarne dan verplaatsen.)

Volgens @seravee op Flickr worden de Breaks weer verdreven van de Mt - Luik. Eerst in het weekend, vanaf de zomer ook doordeweeks.
 

10-01-2017 21:40:04
ov_wijzer
ov_wijzer
Heb je ergens een linkje waar dat staat?  

10-01-2017 21:50:11
Jan-Mark
Jan-Mark
https://www.flickr.com/photos/dennistd/32193720615/in/dateposted/  


11-01-2017 09:02:32
jorgo
jorgo
Kan zijn, maar volgens de mensen hier http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=3246&start=2715 is het een invalbeurt n.a.v. een verstoring geweest. Inderdaad is er toen iets misgegaan, zie https://www.ovtijden.com/avtdag/MTR/20170108/.