Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
25-11-2008 10:09:16
keesje
keesje
Bericht van gisteren op www.nu.nl

----
Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

MAASTRICHT - De snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel blijft. De Belgische en Nederlandse spoorwegen NMBS en NS hebben daartoe maandag in Maastricht een contract getekend voor minimaal drie jaar.

De proef met de snelle trein tussen Brussel, Luik en Maastricht, ging in december 2006 van start en was volgens de NMBS zeer succesvol.

Het reizigersaantal van de Maastricht-Brussel Express steeg in twee jaar tijd met 125 procent, tot ongeveer 1240 reizen per dag.

De NMBS neemt het beheer, ook op Nederlands grondgebied, voor haar rekening. NS verzekert in Maastricht elk uur de aansluiting met een Intercity naar Eindhoven.

---
Een succes, tsja, het is maar wat je onder verstaat als regelmatig treinen uitvallen. En het begrip 'aansluiting' zoals bedoeld in Mt kun je ook letterlijk en figuurlijk ruim opvatten.
 

25-11-2008 10:52:22
gvttreinen
gvttreinen
Quote
keesje: De NMBS neemt het beheer, ook op Nederlands grondgebied, voor haar rekening.
DE NMBS is geen ge-autoriseerde vervoerder in NL, wel B-Cargo maar die heeft geen attest voor reizigersvervoer.
Kortom, NMBS zal de hele toelatingsmolen bij IVW en Prorail moeten doorlopen.
Gérard
 

25-11-2008 10:55:55
midniight
midniight
Oh en de tractie van BNL -treinen? Is nu HSA, maar voor die tijd???  

25-11-2008 11:08:22
dumpy_dump
dumpy_dump
Onder toelating van NS (Internationaal/Hispeed).  


25-11-2008 11:09:01
midniight
midniight
Ah okee.... Kan dit ook niet zoiets worden dan?  

25-11-2008 11:16:14
keesje
keesje
Quote
gvttreinen:
Quote
keesje: De NMBS neemt het beheer, ook op Nederlands grondgebied, voor haar rekening.
DE NMBS is geen ge-autoriseerde vervoerder in NL, wel B-Cargo maar die heeft geen attest voor reizigersvervoer.
Kortom, NMBS zal de hele toelatingsmolen bij IVW en Prorail moeten doorlopen.
Gérard


Even voor de duidelijkheid: dit was geen uitspraak van mij maar van nu.nl
 

25-11-2008 11:27:00
kleine_man
kleine_man
volgens mij hoeft de NMBS helemaal niet door die molen. Elke buitenlandse vervoerder is toegelaten om tot het eerste grensstation na de grens (los van praktische uitvoering). In een ver verleden is er al eens besloten dat Maastricht te preferen is boven Eijsden.

De DB bijv. mag tot Nieuweschans/Oldenzaal/Zevenaar komen zonder beperkingen.
 

25-11-2008 11:30:26
gvttreinen
gvttreinen
Waarom rijd de NMBS de 'Maastricht-Brussel express' op attest van NSR als ze zondermeer naar Mt mochten rijden?
Of heb ik iets van klok en klepel gehoord
Gérard
 

25-11-2008 13:22:27
gvttreinen
gvttreinen
De Belgische krant 'De Tijd' is wat duidelijker:

Copyright 2008 Tijd Electronic Services NV
All Rights Reserved

De Tijd, 25 november 2008

NMBS zet treindienst Maastricht-Brussel op de rails; OPENBAAR VERVOER

(belga) - De Brussel-Maastricht Express maakt volwaardig deel uit van het internationale NMBS-aanbod. Er is voortaan elke werkdag een verbinding tussen Brussel, Luik en Maastricht. De NMBS, de gemeente Maastricht, de provincie Nederlands Limburg, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de NS Hi-Speed ondertekenden gisteren in Maastricht het contract.

Het Nederlandse deel van het traject werd door Prorail aangepast. In de loop van 2006 begon een proefproject met een trein die van Brussel naar Luik, Visé en Maastricht reed. De doelstellingen van het eerste jaar (660 reizen per dag) en het tweede jaar (1.000 reizen per dag) werden ruimschoots gehaald. Van oktober 2007 tot oktober 2008 steeg het aantal reizigers van 31.010 naar 42.076. Gezien het succes van het proefproject werd beslist het traject in het internationale NMBS-aanbod op te nemen.

Voor de nieuwe verbinding moeten reizigers nog tot februari een trajecttreinkaart gebruiken. De prijzen worden volledig bepaald door de NMBS. Vanaf 1 februari gelden dezelfde tarieven als de tarieven voor het binnenland. De Go Pass en de Railplus zijn niet geldig tot Maastricht. De Brussel-Maastricht Express rijdt elke werkdag van 8 tot 20 uur.
==============================
Gérard
 

25-11-2008 15:13:56
kleine_man
kleine_man
Quote
gvttreinen: Waarom rijd de NMBS de 'Maastricht-Brussel express' op attest van NSR als ze zondermeer naar Mt mochten rijden?
Of heb ik iets van klok en klepel gehoord
Gérard


Of ik ben alweer door de realiteit ingehaald%03% Kennelijk is men er toch uit.
 

25-11-2008 15:26:06
reisthijs
reisthijs
Quote
keesje: En het begrip 'aansluiting' zoals bedoeld in Mt kun je ook letterlijk en figuurlijk ruim opvatten.

Die aansluiting wordt wel verbeterd in de nieuwe dienstregeling: voortaan 5 of 6 minuten overstaptijd tussen de IC 400 en 800 in Maastricht, ipv een ruim half uur.
 

25-11-2008 18:51:10
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
midniight: Oh en de tractie van BNL -treinen? Is nu HSA, maar voor die tijd???
Het is niet relevant van wie de loccen zijn, maar onder wie zijn vlag de treinen rijden. Of op de loc NS Hispeed, NMBS of zelfs DumpyRail staat: het mag allemaal!
 

25-11-2008 20:49:05
lamote_ban
lamote_ban
42.000 reizigers per maand is ongeveer 1350 per dag. Voor die 1350 reizigers rijden er in totaal 38 treinen (2x19), dat betekent ruim 35 reizigers per trein van 8 rijtuigen. Kan iemand uitleggen wat hier zo succesvol aan is?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 25-11-2008 20:49
 

25-11-2008 22:03:21
lucky
lucky
De doelstelling was 1000 per dag. Als je dan 1350 haalt, heb je een bijzonder grote reizigersgroei gehaald, en dat is dan succesvol blijkbaar.  

26-11-2008 11:24:45
kritische
kritische
Quote
gvttreinen: De Belgische krant 'De Tijd' is wat duidelijker:
De Go Pass en de Railplus zijn niet geldig tot Maastricht. De Brussel-Maastricht Express rijdt elke werkdag van 8 tot 20 uur.
Wordt met de Railplus niet de Rail Pass bedoeld?

Kritische
 

26-11-2008 11:29:00
kritische
kritische
Nóg drie jaar met de trein naar hartje Brussel

Goedkoper, betrouwbaarder, beter. Het zijn de drie pijlers onder een nieuw treincontract voor het traject Maastricht-Brussel. Het contract gaat in december in en heeft een looptijd van drie jaar.

Maastricht - Het betreft een samenwerking die volgt op een proef van twee jaar om af te tasten of een treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel en verder voldoende reizigerspotentieel zou aanspreken. Dat is het geval. Alle doelen en verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen.

Tijd voor verdere stappen om het snel groeiende Europese railnet verder uit te bouwen, vonden de partners NMBS (Belgische spoorwegen), provincie Limburg, gemeente Maastricht en Nederlandse Spoorwegen. Voor de NS is de grensoverschrijdende verbinding een moeilijk verhaal, omdat ze klandizie naar België ziet wegglippen via Maastricht. Toch steunt het Nederlandse bedrijf de ontwikkelingen, omdat Europa niet stilstaat. Zo wordt per 14 december de dienstregeling Eindhoven-Maastricht aangepast aan de intercity Maastricht-Brussel die elk uur vertrekt vanaf het Maastrichtse station. Waar reizigers uit het noorden de Maastricht-Brussel Express nu voor hun ogen zien wegrijden, kunnen ze over een paar weken keurig overstappen van hun intercity op de Maastricht-Brussel Express.

Zo kan het ommeland van Eindhoven meeprofiteren van de snelle internationale verbindingen vanuit Maastricht: naar Brussel in 1 uur en 18 minuten, naar Parijs binnen drie uur (2:56), naar Londen in 3 uur 47 minuten en straks naar Keulen in 2 uur en 6 minuten. De Maastricht-Brussel Express bracht de NMBS boven verwachting veel extra 'reizen' (380.000 op jaarbasis) en de verwachting is dat de groei de komende jaren versneld doorzet, omdat Luik als hoofdstation van hogesnelheidstreinen de railpoort naar Europa wordt voor Zuid-Nederland.

Om extra klanten te lokken, kondigde NMBS-baas Michel Jadot maandag in Maastricht aan dat de Belgen per 1 januari de treinkaartjesprijzen niet duurder maken, maar veelal goedkoper. Zo worden abonnementen en kortingskaarten vooral voor studenten een stuk voordeliger. Dat kan tot enkele tientjes per maand schelen. De NS gaat de internationale kaarten verkopen via het loket op het NS-station in Maastricht. De toeslag loopt in de pas met Nederlandse treinkaartjes: 50 cent. Daarover is tot het laatst onderhandeld.

Het railtraject Maastricht-Visé is inmiddels technisch aangepast aan de NMBS-treinen, waardoor per rit een machinist kan worden uitgespaard. Begin december wordt op de nieuwe manier proefgedraaid.

Dagblad de Limburger, 24 november 2008
 

26-11-2008 17:55:25
fastguy84
fastguy84
Het ommeland van Eindhoven profiteert echt niet van een snellere verbinding naar Keulen hoor. In alle gevallen is via Venlo sneller. Zelfs vanuit Sittard is via Venlo of Heerlen sneller dan via Maastricht-Luik.  

26-11-2008 21:01:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kritische: Om extra klanten te lokken, kondigde NMBS-baas Michel Jadot maandag in Maastricht aan dat de Belgen per 1 januari de treinkaartjesprijzen niet duurder maken, maar veelal goedkoper. Zo worden abonnementen en kortingskaarten vooral voor studenten een stuk voordeliger. Dat kan tot enkele tientjes per maand schelen.

Een wassen neus want er is vrijwel geen forensen- en studentenvervoer van/naar Wallonie. Dat soort vervoer is er wel vanuit Hasselt en Lanaken maar daar rijdt geen trein. Wil je het vervoer op de MBE opkrikken dan gaat het om goedkopere enkele reizen / retours en om de geldigheid van go-pass en rail-pass. Tja, en dat doet de NMBS dus niet.
 

26-11-2008 21:25:08
keesje
keesje
Quote
lamotep: 42.000 reizigers per maand is ongeveer 1350 per dag. Voor die 1350 reizigers rijden er in totaal 38 treinen (2x19), dat betekent ruim 35 reizigers per trein van 8 rijtuigen. Kan iemand uitleggen wat hier zo succesvol aan is?


Als je het zo stelt dan heb je zeker een punt.

En je vergeet door te rekenen: gemiddeld iets meer dan 4 reizigers per rijtuig! %08%

Laatst bewerkt door keesje op 26-11-2008 21:25
 

02-12-2008 14:32:02
jorgo
jorgo
De treinen bevatten inmiddels overigens 9 rijtuigen maar dat is uiteraard vanwege Luik-Brussel. Bij één spitstrein 's avonds naar Maastricht rijden bovendien 2 rijtuigen aan de andere zijde van de locomotief mee. Deze zijn tussen Luik of Visé en Mt echter gehuld in duisternis.

Nieuws op deze verbinding: in het weekend, sinds 3 weken geleden, rijden er in de stoptreinserie tussen Maastricht en Liège-Guillemins 2 gekoppelde treinstellen in beide diensten. Dit kunnen zowel oude klassiekjes als verbouwde zijn of gemengd.

Gezien de drukte in het weekend erg verstandig. (zie mijn laatste berichten in dit draadje). De stoptreinen door de week (dus 's avonds als de MBE niet meer rijdt) zijn wel nog gewoon één treinstel.

Laatst bewerkt door jorgo op 02-12-2008 14:33
 

16-03-2009 20:32:20
eelkevd
eelkevd
Hoe zit het de laatste tijd met uitval van deze treinen in de ochtend? Ik ben van plan deze trein te nemen om 9 uur op vrijdag van maastricht !  

16-03-2009 20:41:12
mvd
mvd
Tsja, wat zal ik eens zeggen: de ene keer is het rustig en blijven de vertragingen beperkt tot 5 á 10 minuten bij aankomst of vertrek en op sommige dagen is het hopeloos en vallen er enkele treinen uit. De laatste dagen valt het in ieder geval mee (voor treinen die ik gezien heb) en waren er enkele kleine vertragingen.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

16-03-2009 20:44:09
fabrierban
fabrierban
Zoals voorspeld en te verwachten heeft Veolia de busdienst Vise-Eijsden-Maastricht recentelijk weer fors ingekrompen. De gemeente Eijsden heeft zich onnozel laten paaien om de opheffing van het station te accepteren.  

16-03-2009 21:16:42
keesje
keesje
Tsja, Eijsden zal hooguit zijn uitgelachen toen de burgervaders van Maastricht en Brussel bij de openingsrit aan de champagne zaten terwijl ze aan het dorpje voorbij trokken...

Geef Veolia geen ongelijk, want een echte knaller zal het niet zijn geweest en ook in OV-land wordt alles tegenwoordig zakelijk bekeken. Zeker door Veolia.
 

17-03-2009 11:55:09
jorgo
jorgo
Hmmm...

Terwijl voor het grootste deel van de (met name potentiële) reizigers in eerste instantie door Veolia een enorme verbetering in de Limburgse inrichting van het ov werd gerealiseerd, is sinds de aantreding van Veolia door dit bedrijf meermaals de busdienst ingekrompen (niet alleen naar Eijsden, maar overal).

Het betreft hier de gebruikelijke maatregelen, die door de VSN bedrijven/Hermes ook gehanteerd worden: uitdunning van de weekend- en avonddiensten, eerder op de avond overschakelen van halfuurdiensten naar uurdiensten en het bedenken van belbussystemen die uiteindelijk allemaal één overeenkomstige eigenschap hebben: dat ze onhandig zijn. De door mij eerder in dit draadje omschreven neerwaartse spiraal (het is slecht omdat de opkomst te laag is, en daardoor gaan minder mensen mee waardoor het nog slechter wordt), die voor Limburg door oa de MBE en de Veolia dienstuivoering leek te zijn doorbroeken, komt daarmee weer in zicht.

Ik vraag me af waarom de Provincie dat alles accepteert, je zou bijna zeggen dat ze minder te zeggen hebben over hun opdracht dan je zou denken. In ieder geval rijdt er inmiddels aanmerkelijk minder dan het plan waarmee de aanbesteding werd gewonnen. Voor de continuïteit van het ov gebruik is het juist van belang dat de zwakke gebieden en tijdstippen betrouwbaar worden bediend en gepromoot, niet afgeschaft! Dat lijkt me ook de maatschappelijk-bestuurlijke taak van een provincie.


Back to topic: de gemeente Eijsden (die binnenkort aanmerkelijk groter wordt door de fusie met Margraten; ook geen station) zou zich ook harder kunnen maken voor de spooraansluiting. De MBE stopt ook niet in Visé omdat dit zo'n grote stad is, maar omdat er niks anders komt. Dat dit in Eijsden niet op de zelfde manier zou kunnen is grote onzin. Door de eigen inwoners zou een investering in de snelle verbinding met Maastricht en de wereld een zinvolle investering gevonden worden, zowel continu (exploitatiebijdrage) als eenmalig (fysieke aanpassingen zoals perronlengte). Op andere plekken in Nederland worden perrons verlengd zonder dat iemand het in de gaten heeft, bij wijze van spreken.

Overigens: na de kerstperiode is het rijden met twee tweewagenstellen in de weekenden weer vervallen en is het weer ouderwets gezellig. De in de avondspits verlengde MBE naar Mt rijdt tegenwoordig met 3 afgesloten versterkingsrijtuigen aan de andere zijde van de lok ipv 2.
 

17-03-2009 12:22:05
mren
mren
Quote
jorgo: Ik vraag me af waarom de Provincie dat alles accepteert,


Waarschijnlijk omdat Veolia aannemelijk heeft weten te maken dat die ritten weinig toegevoegde waarde hebben. Dat zal Veolia ook wel moeten, omdat ze niet uit eigen beweging lijnvoering kunnen veranderen.

Quote
jorgo:
de gemeente Eijsden (die binnenkort aanmerkelijk groter wordt door de fusie met Margraten; ook geen station)

Grootte van een gemeente wil natuurlijk niets zeggen over noodzaak voor een station. Het lijkt me erg ver gezocht als door een gemeentelijke herindeling ineens meer inwoners van Margraten in Eijsden met de trein willen kunnen.
 

17-03-2009 13:11:36
jorgo
jorgo
Nee, maar de politieke context verandert dan. Uit ervaring weet ik in hoeverre er dan anders met bepaalde onderwerpen wordt omgegaan, ten goede of ten kwade; daarvoor hoeft de alledaagse praktijk niet te wijzigen.  

17-03-2009 13:19:22
giuseppe
giuseppe
Het aantal busdiensten Eijsden-Maastricht is precies hetzelfde gebleven. Alleen Eijsden-Visé is losgekoppeld en wordt met kleine busjes gereden.

Maar als ik nu de nieuwbouwwijk Poelveld In Eijsden (Maastricht kan zelf niet aan de bouwnormen voldoen op zijn grondgebied) en industrieterrein Maastricht-Eijsden zie verschijnen vind ik het onbegrijpelijk dat er geen halfuurs stopdienst op dat traject gereden kan worden.

Overigens is er een onderzoek gedaan in opdracht van de provincie Limburg door Arcadis dat nog angstvallig geheim wordt gehouden

Laatst bewerkt door giuseppe op 17-03-2009 13:20
 

17-03-2009 19:26:22
fabrierban
fabrierban
De frequenties op lijn 6 zijn wel degelijk per 1 februari verlaagd, zowel op alle avonden als op zondag. En iedereen weet dat frequentieverlaging tot verder verlies van reizigers leidt en al snel een vicieuze cirkel inluidt. De Eisdenaren zullen nog spijt krijgen voor hun keuze voor de bus i.p.v. de trein.

Op zich is het begrijpelijk dat er gezien de snelle ontvolking van Zuid-Limburg eens naar toekomst van het OV gekeken wordt. Vooralsnog denk ik dat alleen het (parallele) busvervoer zal betreffen en niet de trein.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-03-2009 19:29
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2009 19:36:23
Dre
Dre
Quote
fabrier: De Eisdenaren zullen nog spijt krijgen voor hun keuze voor de bus i.p.v. de trein.

[Mierenneukmodus]: Eisden (zonder j) is een deelgemeente van Maasmechelen, even te westen van Stein in Nederlands Limburg.[/mierenneukmodus]

Voor de rest. Vraag me af of het ooit nog weer tot een treinverbinding Edn-Mt komt. De politiek wil liever de MBE en NS is allang blij dat ze van de bediening van Edn af is (ookal moest de NMBS daar de fysieke invulling aan geven). Kortgezegd voor zowel Maastricht als de NS is de MBE een win-win situatie. Mt heeft een rechtstreekse verbinding met Luik en Brusz (waar een goede aansluiting is op de Thalys en Eurostar richting Parijs/Londen). NS is van Edn af.
 

17-03-2009 19:39:54
fastguy84
fastguy84
en nog even verder mieren: lijn 6 is de reguliere bus Mt-Edn, lijn 10 was (is icm 62) de vervanger voor de treindienst. En samen bieden die nog steeds een kwartierdienst, en dat is nog altijd behoorlijk meer dan een uurdienst per trein.  

17-03-2009 19:41:52
fabrierban
fabrierban
@fastguy84
De week is langer dan alleen de werkdagen van 7 tot 18 uur.
 

17-03-2009 20:27:44
fastguy84
fastguy84
Zeker, daar heb je gelijk in. Ik heb alleen even niet meer de meest recente drgl met een stop in Edn daar in, die was toch ook niet heel erg uitgebreid in mijn herinnering?  

17-03-2009 20:43:26
giuseppe
giuseppe
Sinds de NMBS er reed 1x/u, het was ooit 2x/u dacht ik, maar dat is iets van 15 jaar geleden.

Lijn 6 is meer bedoelt voor Gronsveld en Rijckholt, het was ook niet voor niets dat deze al langer met kleine busjes vanaf De Heeg reed 's avonds. Lijn 6 doet er ook vele malen langer over dan de treinvervangende lijn 10.

Laatst bewerkt door giuseppe op 17-03-2009 20:44
 

17-03-2009 20:43:42
maxime
maxime
In Dagblad de Limburger stond er een aantal dagen geleden een artikel over de regiotram naar Hasselt(?) en daarin was sprake van een mogelijke doortrekking van station Maastricht naar Eijsden via het MECC-terrein!  

17-03-2009 20:48:07
mren
mren
Maastricht-Hasselt-Valkenswaard-Eindhoven is dan een leuke (ook vast enigszins hischorisch verantwoord).  

17-03-2009 21:46:31
giuseppe
giuseppe
Net een presentatie gevonden van nmbs internationaal met kaartverkopen naar Maastricht de afgelopen jaren (pag 20). Maar ook ander interessant leesvoer

http://www.treintrambus.be/component/content/article/12/389-studienamiddag-kansen-voor-euregionale-treinen.html

Laatst bewerkt door giuseppe op 17-03-2009 21:46
 

18-03-2009 22:40:08
vinny004
vinny004
Quote
fabrier: De frequenties op lijn 6 zijn wel degelijk per 1 februari verlaagd, zowel op alle avonden als op zondag. En iedereen weet dat frequentieverlaging tot verder verlies van reizigers leidt en al snel een vicieuze cirkel inluidt. De Eisdenaren zullen nog spijt krijgen voor hun keuze voor de bus i.p.v. de trein.

Op zich is het begrijpelijk dat er gezien de snelle ontvolking van Zuid-Limburg eens naar toekomst van het OV gekeken wordt. Vooralsnog denk ik dat alleen het (parallele) busvervoer zal betreffen en niet de trein.
's Avonds en op zondag zit er geen hond in het openbaar vervoer. Het is volstrekt irriëel om dan een hoge frequentie tegen wil en dank door te voeren. Daarnaast is het mij een volstrekt raadsel waarom er zoveel waarde wordt gehecht aan een busverbinding met Visé (Wezet). Daar heb je als Nederlander toch in het geheel niets te zoeken (als je er niet toevallig een vriendinnetje hebt wonen)?
 

18-03-2009 23:08:18
dumpy_dump
dumpy_dump
Kom op zondagavond eens in Utrecht kijken, en je zult zien dat er zondagavond echt wel mensen in het OV zitten. Er rijdt niet voor niks een extra trein naar Groningen op zondagavond.  

18-03-2009 23:14:48
bjornl
bjornl
Lijn 88 Ede-Wageningen - Wageningen Busstation verhoogt de frequentie op zondag eind van de middag/begin van de avond zelfs naar 6x per uur, hetzelfde als de doordeweekse spitsfrequentie. Studenten, he.  

18-03-2009 23:19:18
keesje
keesje
Nou ik geloof Vinny best dat het op zondagavond niet echt dringen is bij menig bus- en/of weer te openen treinhalte in Eijsden. %08%

Laatst bewerkt door keesje op 18-03-2009 23:19
 

19-03-2009 08:20:23
jorgo
jorgo
Nou ik geloof dat Vinny of andere mensen van de VVD niet hoeven te bepalen waar iemand wel of niet iets te zoeken heeft als argument bij het besteden van publieke middelen... %08%

Ter info: het Euregionale vervoersomvang is vrij groot en er zijn veel grensoverschrijdende relaties (niet alleen vriendinnetjes); alleen, die spelen zich traditiegetrouw per auto af. De maatschappelijke functie van het openbaar vervoer benaderen met platitudes over gebrek aan interesse is natuurlijk een klassieke sterfhuisconstructie, vooral ten nadele van de "o.v.-captive", maar ook ontkennend ten aanzien van het potentieel.

(Vergeet ook niet dat het vervangen van een uurtreindienst door een uurbusdienst niet helemaal een deal is die gebaseerd is op een gelijkwaardig alternatief. De frequentieverhoging lag wel op de andere kant van die weegschaal.)

Laatst bewerkt door jorgo op 19-03-2009 08:26
 

19-03-2009 11:11:21
Dre
Dre
Quote
bjornl: Lijn 88 Ede-Wageningen - Wageningen Busstation verhoogt de frequentie op zondag eind van de middag/begin van de avond zelfs naar 6x per uur, hetzelfde als de doordeweekse spitsfrequentie. Studenten, he.

Beetje appels met peren vergelijken. Wageningen heeft de universiteit. Voor de meeste studenten die van ver komen is de trein het vervoermiddel om weer richting Wageningen te gaan. Dat de op de trein aansluitende busdienst Ed - Wageningen dus op zondagavond druk is, lijkt me niet vreemd.

Vergelijk dat eens met Eijsden. Waarom zouden mensen (of studenten in 't bijzonder) op de zondagavond zich massaal van Edn naar Mt willen verplaatsen? Daar is immers niets te doen...
 

19-03-2009 11:27:11
bjornl
bjornl
Geen idee, ik ken Eijsden niet, dus dat neem ik direct van je aan. Het ging om de algemene opmerking "'s Avonds en op zondag zit er geen hond in het openbaar vervoer". In de context van Eijsden kan dat prima kloppen, in meer algemene zin niet.  

21-03-2009 00:45:06
vinny004
vinny004
^^ Sorry, ik had moeten zeggen 'daar'. De trein reed sowieso altijd zo goed als leeg tussen Maastricht en Luik, Eijsden had maar 500 instappers per dag, en die stapten vrijwel allemaal in de spits in. De busverbinding is iets populairder, maar het houdt nog steeds niet over. Het is geen rechtvaardiging om 's avonds en in het weekend kunstmatig een hoge frequentie in stand te houden, waarin bussen vooral lucht vervoeren.  

05-04-2009 20:01:56
ns1100
ns1100
Trouwens, sinds de laatste dienstregelingwijziging is de route van lijn 10 (de vervanger van de stopper) veranderd, waardoor een rit naar Maastricht minimaal 6-7 minuten langer duurt. Gevolg: reistijd Edn-Mt met deze 'snelbus' is opgelopen tot bijna een half uur en de aansluiting op de IC's naar het noorden in Maastricht is niet meer, zodat je daar ook weer kan wachten...

Met betrekking tot de opmerkingen over lijn 6 wil ik het volgende kwijt: lijn 6 doet er enorm lang over het traject Edn-Mt, bijna 45 minuten! Tevens vertrekt deze lijn op ongeveer het zelfde tijdstip als lijn 10 uit Maastricht, waardoor lijn 6 absoluut geen toegevoegde waarde heeft en altijd zo goed als leeg door Eijsden rijdt.
 

10-04-2009 00:38:19
bart84
Moderator
bart84
Ik zag dat de 5394 ontbrak in het rijtje van Mt-Luik treinen. Deze vertrekt een uur latere dan de 5393 en heeft dezelfde tijden als de 5393, alleen dan 60 minuten later. Deze trein rijdt iedere dag.
http://www.ns.nl/vertrekstaten/mt2.pdf

Laatst bewerkt door bart84 op 10-04-2009 00:41


Mvg. Bart
 

08-08-2009 20:58:39
daniel81
daniel81
Ik wil binnenkort de MBE eens gaan uitproberen, maar uit dit topic maak ik al wel op dat er veel verschillende kaartsoorten en voorwaarden zijn.
Wat is nu de goedkoopste manier om op een zaterdag als 1 volwassene van Maastricht naar Brussel te reizen?
 

08-08-2009 21:20:34
mvd
mvd
Ten eerste: de MB-express rijdt niet op zaterdag, enkel een pendeldienst Mt-Luik met een klassiek stel.
Ten tweede: op de kaartautomaten staat aangegeven dat goedkope kaartjes te verkrijgen zijn aan het loket. Ik zou hier een navraag doen.
 

09-08-2009 16:20:12
giuseppe
giuseppe
tarieven staan hier, te koop aan het loket in Maastricht
http://www.b-rail.be/int/N/offers/border/tickets/maastricht/index.php

Laatst bewerkt door giuseppe op 09-08-2009 16:20
 

10-08-2009 19:15:48
daniel81
daniel81
Bedankt allebei !  

25-02-2010 10:24:13
jorgo
jorgo
Uit OD 24 februari:

Quote
giuseppe:
Quote
mvd: - Trein 464 reed in Belgie al met een vertraging van bijna 40 minuten (de trein heeft 4 extra stops gemaakt). Mt werd hierdoor niet aangedaan (en trein 487 reed hierdoor ook niet).
Er zou wel eens een Klassiek motorstel als reserve in Mt gezet mogen worden.


Dit soort dingen komt wel erg vaak voor de laatste tijd. Aangezien de MBE regelmatig als aansluiting gepland wordt op/vooraf aan Eurostar en andere TGV varianten met zitplaatsreservering in Brussel en Luik, is de schade bij uitval groot. Een internationale treinreis kenmerkt zich in ieder geval door deze drie zaken:
1) grotere onderneming (qua planning, uitvoer en bagage) dan het gemiddelde forenzenritje.
2) Lager aantal reismogelijkheden per dag, en veelal over verschillende routes en onregelmatige kadanzen (waardoor bijsturing gedurende de dag moeilijk wordt).
3) Incidenteel karakter. Het zijn vaak geen wekelijkse/dagelijkse trips en de reizigers die er gebruik van maken zijn vaak geen getrainde ov-personen (een uitgangspunt dat m.i. sowieso nooit door wat voor vervoerder dan ook mag worden gehanteerd). Als dus een reisplanner uitgaat van 800 uit Ehv -> aansluiting in Mt 5 minuten -> aansluiting in Brussel of Luik < 60 minuten, dan zullen reizigers hier niet snel op eigen initiatief van afwijken.

Stress bij gemiste aansluitingen: enorm. Afbreukrisico: enorm. Volgende keer weer met de trein op vakantie/zakenreis? Echt niet!

Een reserve klassiekske in Mt is geen oplossing want als er ook een reserve treinbestuurder nodig is is dit niet praktisch. Eerder zou men gewoon moeten doorrijden naar Mt en er het beste van maken, en evt. voor de retourrit in België een reserve voortrein laten rijden.
 

25-02-2010 12:34:33
timtrein
timtrein
Reservestel in Luik inzetten en als vervangende trein op de eigen tijd een slagje Luik-Mt-Luik maken!  

25-02-2010 20:15:40
giuseppe
giuseppe
Als het goed is moet er nog NS personeel zijn met kennis van de klassieke stellen, tot een paar jaar terug werd die ook vaak door NS personeel gereden.  


25-02-2010 20:16:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja dat betekent wel weer herinstructie, en bovendien moet je dat ook regelmatig bij gaan houden (zeker als er alleen reservepersoneel nodig is). Of de NMBS dat ook nog wil is een 2e natuurlijk...  

26-02-2010 10:02:21
smarkie
smarkie
herinstructie is een kwestie van willen en inplannen, hierna ben je als NS mcn weer 3 jaar bevoegd op betreffende materieel


Mcn NS International Rtd
 

29-03-2010 21:33:39
gummbahla
gummbahla
De problemen met de MB-express lijken maar niet te verdwijnen. Nu zijn er hier al wat potentiële oplossingen genoemd, maar weet iemand hier ook wat nou de oorzaak is van de grote uitval?  

29-03-2010 22:42:24
mvd
mvd
De meeste uitval ligt op het traject Luik-Mt en de oorzaak is simpel: de trein rijdt met een te grote vertraging en wordt vervolgens opgeheven in Luik of Fvs. De oorzaken van de vertragingen zijn meestal schade aan het materieel, overbelasting op het spoorwegnet en treinen die met een + uit Brusz vertrekken (door de trein uit Oostende die ook met vertraging rijdt) en onderweg de nodige vertraging krijgen.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

30-03-2010 11:33:00
giuseppe
giuseppe
Ik heb vorige week wel een keer een Break gezien overdag, maar of dat nu een vervangende trein was.  

30-03-2010 12:08:52
mvd
mvd
Waarschijnlijk wel. Als er een vervangende trein rijdt (kuch, kuch...) wordt deze meestal met een Break of een klassiek stel gereden.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

30-03-2010 12:46:28
maxime
maxime
Is het niet beter om gewoon standaard met een Break, of een ander treinstel natuurlijk, te gaan pendelen tussen Luik en Maastricht. In combinatie met goede aansluitingen in Luik richting Brussel evenals in Maastricht op de 800 moet dit een stuk aantrekkelijker zijn dan de huidige, hoogst onbetrouwbare verbinding. Geef Eijsden dan meteen zijn treinverbinding terug en dan is iedereen weer happy. Wat er nu gebeurt is namelijk ronduit schandalig.
Weet de gemeente Maastricht eigenlijk zelf wel dat hun prestigeprojectje niet functioneert?

Laatst bewerkt door maxime op 30-03-2010 12:47
 

30-03-2010 19:40:14
mich
mich
Ambtenaren steken hardnekkig hun kop in het zand als iets niet functioneerd.  

30-03-2010 19:55:14
AlbertP
AlbertP
Zo hebben ze later weer een reden om dit project te stoppen.  

30-03-2010 22:33:14
nielske90
nielske90
Quote
mich: Ambtenaren steken hardnekkig hun kop in het zand als iets niet functioneerd.
Waarop is deze loze opmerking gebaseerd?
 

30-03-2010 22:50:17
timtrein
timtrein
Dit soort projecten of ideeën zijn vaak afkomstig vanuit de politiek, niet uit de ambtenarij...  

31-03-2010 08:11:26
mdeen
mdeen
Het is ontegenzeggelijk dat de MBE een luxere trein is dan een mottig tweetje of een break (die banken...), maar het is ook zeker een vanuit de politiek gestuurde prestigetrein. Gerd Leers moest zijn "hogesnelheidstrein" naar Brussel hebben. En dat ging ten koste van Eijsden.

En het is natuurlijk hopeloze overkill op die verbinding. Het zou voor de efficientie veel beter zijn om met een stoptrein tussen Maastricht en Luik te pendelen.
 

31-03-2010 11:05:19
keesje
keesje
Denk dat er geen enkele reiziger is die liever een uur langer wacht op een moderne trein dan dat hij of zij een vervangende Break of klassiek stel krijgt voorgeschoteld. Liever iets dan niets, lijkt me.  

31-03-2010 11:07:51
gerard4653
gerard4653
Dit onderwerp komt al lang voorbij hier op Somda. Kunnen de Limburgers onder ons melden of alleen Somda-ers zich hierover opwinden, of is er ook onrust in de Limburgse politiek en -pers?
Want als je per december iets veranderd wilt hebben, ben je zelfs nu al aan de rijkelijk late kant.
 

31-03-2010 11:17:39
jbt
jbt
Hoewel ik niet in Zuid Limburg zit en dus (gelukkig) niet alles meekrijg wat er ten zuiden van Susteren gebeurt, hoor ik er verder eigenlijk niets over.  

31-03-2010 14:49:52
jorgo
jorgo
Hmmm, de reizigers zelf weten het wel denk ik. Zoals ik hierboven al eens aangaf zullen vooral ook incidentele reizigers die een internationale trein met zitplaatsreservering als aansluiting op de MBE geboekt hebben, zich groen en geel ergeren. Dat zijn juist de minder getrainde reizigers en die zie je misschien gewoon niet meer terug.

De pers en de politiek zijn volgens mij nog niet ingelicht. Die mensen komen dan ook niet zo vaak op het station.

Heb wel het gevoel dat de uitval na Buizingen dramatischer vormen aanneemt dan daarvoor.
 

01-04-2010 00:35:09
giuseppe
giuseppe
De treinen zijn de laatste tijd wel redelijk goed gevuld, dus wat dat betreft is het zeker wel een succes. En ik moet zeggen ik kom twee keer per dag in het station en ik zie niet heel vaak meer een uitgevallen trein (Maar dat kan natuurlijk ook toevallig zijn).

Laatst bewerkt door giuseppe op 01-04-2010 00:36
 

01-04-2010 11:00:47
maxime
maxime
Nou zat ik de opvallende dingen een beetje te volgen en het is net alsof de duivel er mee speelt, want ik zie opeens steeds meer voorbijkomen dat de MBE gereden wordt met een vervangende trein. (hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken bij de NMBS?) Nu maar hopen dat de NMBS deze ingeslagen weg gaat aanhouden.  

04-04-2010 13:00:44
keesje
keesje
Intussen wil men in Eijsden hun stationneke ook weer terug: http://www.limburger.nl/article/20100403/REGIONIEUWS06/100409846/1030#Petitie_voor_terugkeer_trein_in_Eijsden

Overigens zal dat toch geen probleem zijn: Die IC's zijn veel onbetrouwbaarder dan die losse pendel in het weekend. Die laatste past ook nog eens langs het perron in Edn en zie hier: het probleem is (voor velen) opgelost.
 

04-04-2010 21:54:58
giuseppe
giuseppe
Dan ga je weer heel wat reizigers kwijt spelen, er zijn nu toch behoorlijk wat zakenreizigers en mensen met koffers voor de richting Zaventem. Het is gewoon een feit dat je voor de MBE absoluut niet in een dik uur op Brussel - Noord kon staan.

Er wordt op het moment vooral gesproken over uitbreiding van de Intercity in de avonduren en/of het weekend. En zeker niet over afschaffing van de IC.
 

04-04-2010 22:31:41
edje
edje
waarom niet beiden.
Heb gemerkt dat het stoppertje nu al goed beladen is, helemaal als je ook op alle NL stations stopt.
De IC tussen Maastricht en Luik non-stop laten rijden
volgens mij heb je dan een prima alternatief voor Eijsden enzo.
 

05-04-2010 09:58:46
maxime
maxime
Bovendien ben je dan nóg sneller in Brussel of op Zaventem!  

05-04-2010 10:01:03
keesje
keesje
Als je kijkt naar de weekenden, dan heb je al materieel dat qua lengte prima voldoet en ook langs het perron in Edn past. Je maakt mij niet wijs dat het extra laten stoppen en het dito 1 minuutje rijtijdverlies, goedkoper is dan een vervangende busdienst.  

05-04-2010 10:07:28
kevinevers
kevinevers
@Keesje: Word het niet eens een tijd dat jij de lokale politiek in Maastricht ingaat%08%?  

05-04-2010 12:19:58
willy84
willy84
Op het moment dat je die IC non-stop Luik-Maastricht laat rijden los je ook het probleem van de vele vertragingen gedeeltelijk op omdat de rijtijd korter wordt. Daarnaast wordt de verbinding aantrekkelijker vanwege de verhoogde snelheid. Eijsden wordt gelijktijdig weer aangesloten op het Nederlandse en Belgische net.

Alleen als ik de reizigersaantallen bekijk is dit niet zo'n serieuse optie
 

05-04-2010 14:18:51
maxime
maxime
Luik-Maastricht blinkt niet echt uit qua reizigersaantallen. Dan zijn er drie opties mogelijk (eventueel in het licht van uitbreiding van het eurogionale lijnennet.

1) De (toekomstige) Euregiobahnlijn Aachen-Heerlen-Maastricht meteen doortrekken naar Luik.

2) De toekomstige Euregiobahnlijn Aachen-Heerlen-Maastricht laten voor wat deze is en een doorgaande Eurogionale verbinding realiseren door de lijnen Hasselt-Maastricht en Maastricht-Luik.

3) Laat de MBE non-stop Luik-Maastricht rijden en een stoptreindienst vanuit Luik 1x p.u. door naar Maastricht. (evt. -Sittard/Heerlen).

Op bovenstaande manieren heb je ntet alleen een Euregionaal van belang zijnde stopdienst, maar eveneens 2x per uur een mogelijkheid om in Luik te komen waar aansluiting is op het HSL-net (Brussel, Parijs, Köln) en treinen naar o.a. Luxemburg, Brussel, Namen, Hasselt en Antwerpen.
 

05-04-2010 14:57:17
mren
mren
Quote
kevinevers: @Keesje: Word het niet eens een tijd dat jij de lokale politiek in Maastricht ingaat%08%?

One-issuepartijen zijn er al genoeg in de politiek, tamelijk kansloos als je het mij vraagt.
 

05-04-2010 15:04:23
keesje
keesje
Dan heb je ook alleen pagina 1 van mijn partijprogramma gelezen! Nee, is absoluut niks voor mij, maar daar gaat het in dit topic ook allerminst over.

Wel over de betrouwbaarheid van de MB-Expres en het al dan niet weer gaan stoppen in Edn volgens mij.
 

05-04-2010 15:45:23
giuseppe
giuseppe
Er zijn trouwens wel vage plannen voor een RER rond Luik. Hierin zou een van de takken twee keer per uur naar Maastricht rijden.

Beter zou natuurlijk zijn dat er aangesloten wordt bij de gezamenlijke aanbesteding Zuid-Limburg en Euregiobahn Aken die er voor 2016 zit aan te komen, maar dat zal de NMBS niet toelaten denk ik zo.
 

05-04-2010 20:11:36
bloemkool
bloemkool
Zijn er daadwerkelijk genoeg reizigers te vinden om een halfuursdienst Maastricht-Luik op te starten%07%

En in dit geval geloof ik niet in het principe van aanbod schept vraag. Het blijven nog steeds 2 taalgebieden...
 

05-04-2010 21:21:49
keesje
keesje
Wat hebben die taalgebieden ermee te maken eigenlijk?  

05-04-2010 22:18:47
kevinevers
kevinevers
Quote
mren:
Quote
kevinevers: @Keesje: Word het niet eens een tijd dat jij de lokale politiek in Maastricht ingaat%08%?

One-issuepartijen zijn er al genoeg in de politiek, tamelijk kansloos als je het mij vraagt.


Hoeft toch geen eigen partij te zijn?
 

06-04-2010 12:18:09
mdeen
mdeen
Quote
keesje: Wat hebben die taalgebieden ermee te maken eigenlijk?

Men reist minder makkelijk naar een gebied waarvan men de taal niet kent? Zie ook de IC Luik-Brussel. Vanuit Luik stapt er bijna niemand in Leuven uit. Er is vrijwel geen forensvervoer tussen Leuven en Luik, maar wel tussen Brussel en Luik.
 

06-04-2010 15:02:48
giuseppe
giuseppe
Dat is wel waar, maar door de internationalisering van de universiteit Maastricht is die barriere wel steeds kleiner aan het worden. Bijna de helft van de studenten komen al uit Duitsland en Belgie en ook zeker wel uit het franstalige gebied.

Laatst bewerkt door giuseppe op 06-04-2010 15:04
 

06-04-2010 15:15:22
bloemkool
bloemkool
Dan zal dat toch niet gedurende de hele dag een halfuursdienst rechtvaardigen. Het zal niet zijn dat de MBE uitpuilt met een uursdienst  

06-04-2010 15:17:08
keesje
keesje
Quote
giuseppe: Dat is wel waar, maar door de internationalisering van de universiteit Maastricht is die barriere wel steeds kleiner aan het worden. Bijna de helft van de studenten komen al uit Duitsland en Belgie en ook zeker wel uit het franstalige gebied.


En misschien ook wel uit Eijsden! %08%
 

06-04-2010 16:31:13
mren
mren
Quote
giuseppe: Dat is wel waar, maar door de internationalisering van de universiteit Maastricht is die barriere wel steeds kleiner aan het worden. Bijna de helft van de studenten komen al uit Duitsland en Belgie en ook zeker wel uit het franstalige gebied.

Waarom zitten die treinen tussen Enschede en Gronau dan zo vol?
 

06-04-2010 16:34:11
edje
edje
Omdat daar ook nederlandse stations ( De eschmarke & Glanerbrug ) mee worden bediend.

Laatst bewerkt door edje op 06-04-2010 16:35
 

06-04-2010 16:41:11
mren
mren
Glanerbrug is niet zo erg druk omdat de bus veel frequenter rijdt en op De Eschmarke stapt vrijwel nooit iemand in.  

06-04-2010 16:45:39
fff604
fff604
Het is inderdaad opvallend dat de grensoverschrijdende treinverbindingen met Duitsland veel beter (talrijker) zijn als die met Vlaanderen, wat er toch op duidt dat het niet aan de taal ligt maar aan andere zaken (politiek).

Laatst bewerkt door fff604 op 06-04-2010 16:46
 

06-04-2010 16:51:44
mren
mren
Of aan het feit dat de grens met Duitsland een stuk langer is  

06-04-2010 17:02:01
timtrein
timtrein
Ik denk dat de taalbarriere wat kleiner is. Hier in het noorden zie je dat ook, het Gronings vloeit bijna moeiteloos over in het Plattduuts, en in Twente speelt iets soortgelijks.  

06-04-2010 17:13:13
ettenrail
ettenrail
En het Nederlands ook op het Vlaams...  

06-04-2010 17:16:29
mren
mren
Ware het niet dat ze in Luik en omgeving weinig Vlaams spreken...  

06-04-2010 17:23:51
timtrein
timtrein
Maar vanwege dat Vlaams hebben bv Breda en Antwerpen wel weer veel interactie.  

06-04-2010 17:35:54
edje
edje
Quote
timtrein: Ik denk dat de taalbarriere wat kleiner is. Hier in het noorden zie je dat ook, het Gronings vloeit bijna moeiteloos over in het Plattduuts, en in Twente speelt iets soortgelijks.


Grinnik heb afgelopen weekend nog wel geprobeerd om mijn beste twents, en Wallonier aan te spreken, maar dat werkt toch minder goed dan bij de duitsers %08%