Maastricht-Brussel Express
Forum: Algemeen - Algemeen
29-01-2008 17:39:27
bart84
Moderator
bart84
Zo heb je niet alleen in het hoge noorden treinen die zowel in het 'binnenlandse' als 'buitenlandse' op alle tussengelegen stations stoppen dus niet alleen eindstation in het andere land hebben (zoals stoptrein te Venlo naar Hamm en stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen).

Ook de stoptrein van Enschede naar Gronau en van Heerlen naar Aachen stoppen overal. En wat te denken van de Beneluxtreinen, Thays, ICE en IC 140-serie (al kan ik me voorstellen dat daar andere regels voor zijn).

[Even OT]: Nollen moet mooi in de Efteling gaan werken, daar kan je sprookjes vertellen.


Mvg. Bart
 

29-01-2008 17:48:16
lucky
lucky
Ben ook benieuwd in hoeverre die 350 reizigers in die bepaalde trein op waarheid berust. Iemand die trein wel eens gezien?  

29-01-2008 18:11:05
bart84
Moderator
bart84
Ik heb m regelmatig gezien en er in gezeten (mooi ding trouwens en luxe, even tussendoor) maar naast mij zat er destijds ook niet veel volk in, dus die 350 mensen geloof ik nooit.


Mvg. Bart
 

29-01-2008 18:21:29
lucky
lucky
Was dat vrijdag middag om 5 uur? Anders zijn de studenten er niet he.  


29-01-2008 18:57:14
dh3201
dh3201
Die trein stopt niet in Eijsden omdat het perron daar te kort is en er geen geld is om het perron te verlengen.


Shqiperise-lopers?
 

29-01-2008 19:45:45
maxime
maxime
Een paar dagen voor kerst was ik in Maastricht en toen ik de trein terug wou nemen, kwam de MB-Express binnen. Aardig wat wachtenden. En vlak voordat hij vertrok stroomde de stationsrestauratie ook nog leeg. Er zaten zeker 4 rijtuigen bijna helemaal vol.  

29-01-2008 20:16:55
ns1100
ns1100
Tsjah, wel 20 miljoen uittrekken om de snelheid op Heerlen - Sittard met 20 km/h naar 160km/h te verhogen, maar geen geld uittrekken om een perron te verlengen zodat een trein weer ergens kan stoppen... Sommige plaatsen tussen Venlo en Eindhoven hadden ook een te kort perron voor de huidige intercity-stoptrein die hier rijdt. (1700/1800 + ICK) en hier kon wel gewoon het perron verlengd worden.

In Eijsden loop je natuurlijk te klooien omdat je een eilandperron hebt, maar wellicht is het beter om dit perron in z'n geheel te slopen en twee losse perrons te maken. Gewoon dat wissel van de Zinkwitaansluiting verwijderen, want ik denk echt niet dat die ooit nog eens iets per spoor gaan vervoeren.

En ja: rond Kerstdagen is het overal altijd druk. Maar ik dacht dat die trein het hele jaar door goed bezet moest zijn, niet alleen vrijdagmiddag om 17.00 uur en rond sommige feestdagen...

Laatst bewerkt door ns1100 op 29-01-2008 20:17
 

29-01-2008 20:23:59
hvondelen
hvondelen
Maar het zal in de vorrige boemeltjes wel niet veel drukker geweest zijn.
En het blijft gewoon de IC Brussel-Luik die ze door konden laten rijden, dat scheelde spoorcapaciteit in luik en overstap voor de reizigers.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

29-01-2008 20:29:02
eix
eix
Quote
ns1100: Tsjah, wel 20 miljoen uittrekken om de snelheid op Heerlen - Sittard met 20 km/h naar 160km/h te verhogen, maar geen geld uittrekken om een perron te verlengen zodat een trein weer ergens kan stoppen...
Sittard - Heerlen wordt tot zover ik weet niet verhoogd met 20 km/h naar 160 km/h aangezien de huidige baanvaksnelheid daar 100 km/h is. Ik heb alleen gelezen dat de snelheid verhoogd wordt, de nieuwe snelheid stond niet in de brief van minister Eurlings. Ik vermoed dat daar de nieuwe snelheid 120 km/h uur wordt. Dat lijkt me toch wel een minimale snelheid voor een dubbelsporig baanvak met elk uur twee intercity's per richting. Best triest dat iedereen probeert iets van die 20 miljoen af te snoepen, de gemeente in Noord Limburg wilde ook al dat het geld ten gunste kwam voor de Maaslijn.

Verder begrijp ik het probleem niet echt bij Eijsden, met een beetje goodwill is die stop best terug te krijgen ook al is de trein te lang. Zo zou het lijkt me toch mogelijk zijn dat bij Eijsden de deur van de trein wordt bediend door uitsluitend de conducteur. Reizigers die willen uitstappen te Eijsden moeten zich dan wel melden natuurlijk. Maar met een duidelijke omroep op het perron, in de trein zelf en een melding op de CTA lijkt me dat geen probleem. En Eijsden is ook in de spits niet gigantisch druk vermoed ik dus met twee geopende deuren (twee conducteurs) moet het toch mogelijk zijn om vlot in en uit te stappen. Niet dat dit dan een optimale situatie is, op de lange termijn mag men wel een betere oplossing zoeken.
 

29-01-2008 20:42:15
fabrierban
fabrierban
Ik vraag me af wat er eind dit jaar gebeurt als die twee jaar proef om zijn.
Het lijkt erop dat er poker gespeeld wordt met brave face.

Laatst bewerkt door fabrierban op 29-01-2008 20:43
 

29-01-2008 20:43:26
fabrierban
fabrierban
Quote
lucky: Ben ook benieuwd in hoeverre die 350 reizigers in die bepaalde trein op waarheid berust. Iemand die trein wel eens gezien?

Is dat de dagelijks drugs-expres?
 

29-01-2008 22:16:59
lucky
lucky
Nee, zogenaamde studenten.  

29-01-2008 23:24:30
fabrierban
fabrierban
Sorry dat ik het niet snap, zouden dat Belgen moeten zijn die in Maastricht studeren? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want in Belgie is het onderwijs stukken beter en goedkoper dan hier.  

29-01-2008 23:34:27
bart84
Moderator
bart84
Even Off-topic: Er zijn behoorlijk wat studenten uit België die in Maastricht en omgeving studeren. En ik kan het weten want ik zit er midden tussen.
Omgekeerd is ook mogelijk, Nederlanders die in België studeren.

On-topic: De 4xx blijft volgens mij toch iets teveel van het goede, ik zou het knap vinden als de 350 reizigers worden gehaald. Het idee was goed, maar de uitvoering is zoals gezegd slecht (slechte overstap en teveel vertraging).

Laatst bewerkt door bart84 op 29-01-2008 23:36


Mvg. Bart
 

30-01-2008 12:34:14
keesje
keesje
Die slechte aansluitingen in Luik en Mt zijn echt een drama. Na een leuk ritje door de weeks van Luxemburg naar Luik mag je eerst 42 minuten in Luik wachten en daarna 29 minuten in Mt. Je bent dus vanaf aankomst te Luik tot vertrek uit Mt 1 uur en 41 minuten bezig!! En dat voor een stukje van nog geen 50 kilometer. In omgekeerde richting zelfs 1u43.

In het weekend, als het boemeltje Mt-Luik rijdt en niet die vergulde Vestjens-Brussel-Express, gaat het veel sneller: aankomst Luik t/m vertrek Mt in 1.11 en omgekeerd in 1.13. Kortom: een half uur sneller! En dan te bedenken dat die boemel ook nog in Edn kan stoppen...

Bovengenoemde reistijden heb ik trouwens van de site van Hi-Speed, maar die naam wordt in deze situatie niet echt eer aangedaan %08%

Laatst bewerkt door keesje op 30-01-2008 12:36
 

30-01-2008 17:16:43
jorgo
jorgo
Hoewel het idee MBE natuurlijk perfect is klopt er wel meer niet aan dat hele gebeuren.

Ik ken mensen die aan de Universiteit Maastricht werken en regelmatig naar hun Belgische collega's in Leuven moeten, maar de IC-O stopt noch in Randwyck (medische faculteit) noch in Leuven.

Daarbij rijdt hij niet 's avonds en in het weekend dus als je in de loop van de avond pas terug wil komen moet je gewoon overstappen.

Mijn vriendin (uit Maastricht) en ik doen regelmatig een dagje Belgische stad met de NMBS. Daarvoor hebben we met name tijd in het weekend of feestdagen en dan moet je dus altijd overstappen in Luik. En dan zijn we zeker niet de enigen: voor toeristische reisjes uit Limburg is de verbinding erg geschikt en het tweetje (doorgaans een klassieke rode AM62) zit altijd zo goed als vol, van en naar Maastricht. Een deel van de Waalse weekendtoeristen zijn overigens groepjes jongens die in Maastricht gaan 'winkelen'.

Overigens stappen wij meestal op in Visé want dan kun je van de Belgische aanbiedingen gebruik maken. Afgelopen maanden had je het shoppingbiljet: 7 EUR 2e klas en 10 EUR eerste klas voor een retourtje naar waar je wil. Opstappen in Maastricht verdubbelt dan al snel de ritprijs en bovendien kun je de Belgische biljetten alleen in Visé kopen dus dat wordt moeilijk.

De doorgaande tarieven vanaf Maastricht voor volwassenen zijn in het weekend trouwens ongeveer half geld wat ze wel wat aantrekkelijker maakt dan door de week (nog meer reizigers in het tweetje).

Ten slotte: je kunt niet méér tariefonduidelijkheid creëren dan in Maastricht. Op de automaat achter het station stond (althans vorig jaar) met geen woord dat kaartjes bij het loket goedkoper waren. Aangezien ik schrok van de prijs voor een retourtje Luik (34 EUR voor 2 pers.) op instict naar het loket. Daar bleek je voor 14 EUR klaar te zijn want het Euregioticket geldt in het weekend ook voor 2 personen. Kun je ook nog in alle mogelijke en onmogelijke bussen.

Alleen: Wie weet dat? En de NS site repte niet van speciale tarieven naar Maastricht. Voor een indicatie daarvan moet je naar de NMBS site. Dat valt toch niemand in.

Beetje lang verhaal, maar het is frustrerend te zien hoeveel Limburgers dagelijks in hun auto naar Luik, Leuven en Brussel karren.

Laatst bewerkt door jorgo op 30-01-2008 17:23
 

30-01-2008 21:15:10
eix
eix
Dat is ook het grote probleem in Maastricht. Er zijn veel te veel verschillende soorten tarieven met allemaal aparte voorwaarden etc. Om nog maar niet te beginnen over het combineren van vervoerbewijzen. Zo kan een combi van - Visé + Belgisch vervoerbewijs (shoppingbiljet, Go Pass etc) vaker goedkoper zijn dan een regulier NS ticket. Maar mensen willen niet eerst een uur thuis op tig websites zitten te puzzelen maar willen gewoon makkelijk het goedkoopste kaartje kopen.  

30-01-2008 22:13:08
bart84
Moderator
bart84
Het is vaak gemakkelijker om met de bus via Eijsden naar Visé te gaan dan dat je met de trein gaat. De bus (lijn 10) vertrekt ongeveer vijf minuten na aankomst van de IC (overdag twee per uur, 's avonds één per uur), je hoeft het perron maar af te lopen en de bus in.
Deze (snel)bus rijdt via Eijsden naar Visé. Het is dus een alternatief als je je aansluiting mist en je kan in Visé een 'goedkoop' kaartje kopen. Daarnaast rijden er vanaf Visé meer treinen naar Luik en verder.

Laatst bewerkt door bart84 op 30-01-2008 22:13


Mvg. Bart
 

30-01-2008 23:21:00
eix
eix
Volgens mij rijdt in Visé echt maar 1 trein per uur hoor? En toen ik laatst die bus wilde nemen bleek dat de bus een paar minuten voor de trein zou aankomen waardoor je nog snel een half uur moet wachten. Vond het niet echt een geweldig alternatief als je verder dan Visé moet reizen. Tenzij het een en ander veranderd is sinds de laatste keer dat ik die kant op ging.

Laatst bewerkt door eix op 30-01-2008 23:21
 

30-01-2008 23:34:04
vinny004
vinny004
Tijdens de spitsuren rijdt er een P trein naar Antwerpen (vanuit Visé) volgens mij. Ik heb op de vertrekstaten van Brussel Noord wel eens een P trein met eindbestemming Visé op de vertrekstaten gezien.  

30-01-2008 23:56:30
bart84
Moderator
bart84
Je hebt gelijk, ik heb het Belgische spoorboekje er eens op nageslagen en er rijden wel extra treinen van en naar Visé. Dit zijn er twee 's ochtend van Visé naar Luik en twee 's middags / 's avonds van Luik naar Visé.

Laatst bewerkt door bart84 op 30-01-2008 23:56


Mvg. Bart
 

31-01-2008 00:50:50
peterselie
peterselie
Quote
mdeen:
Quote
julius: Waarom kon de stoptrein dat voorheen dan wel?
Omdat die uitspraak nergens op slaat. De NMBS rijdt in Nederland onder de vlag van NS Reizigers en biedt dus niet als NMBS zijnde een treindienst aan.
Arriva stopt toch ook in Weener?
Die stop in weener is onderdeel van de concessie. De redionale overheid in Duitsland had besloten de concessie van het stuk Nieuweschans-Leer bij de Noordelijke Nevenlijnen in te doen en mee te beslissen welke partij zou winnen
 

31-01-2008 08:36:06
mdeen
mdeen
Het blijkt dus maar dat van een blokkade voor stoppen in Eysden vanwege internationale regelgeving geen sprake is. Er is geen internationale regel die het stoppen in Eysden voor de IC (of de stopper) verbiedt.  

01-02-2008 10:31:21
giuseppe
giuseppe
Tja als Maastricht - Visé grens nu een contractsector lijn zou worden, zouden ineens een aantal problemen zijn opgelost. Is dat trouwens mogelijk voor 2015?

Laatst bewerkt door giuseppe op 01-02-2008 10:33
 

01-02-2008 11:58:15
reizigert
reizigert
Een nieuw artikel vandaag in Dagblad de Limburger
http://krantdigitaal.ld.nl/DDL/20080201/pages/013HE/articles/DDL-20080201-013HE005.jpg
 

05-02-2008 21:35:17
user37
user37
Quote
jorgo: Ten slotte: je kunt niet méér tariefonduidelijkheid creëren dan in Maastricht. Op de automaat achter het station stond (althans vorig jaar) met geen woord dat kaartjes bij het loket goedkoper waren. Aangezien ik schrok van de prijs voor een retourtje Luik (34 EUR voor 2 pers.) op instict naar het loket. Daar bleek je voor 14 EUR klaar te zijn want het Euregioticket geldt in het weekend ook voor 2 personen. Kun je ook nog in alle mogelijke en onmogelijke bussen.
Alleen: Wie weet dat? En de NS site repte niet van speciale tarieven naar Maastricht. Voor een indicatie daarvan moet je naar de NMBS site. Dat valt toch niemand in.
Ik heb vandaag even de automaat gechecht, maar E 10,80 voor een enkeltje Maastricht - Brussel (ik heb een week SOV en ik ben onder de 25) vind ik niet veel. Vanaf daar kan je dan weer mooi naar Amsterdam. (nu ik het er toch over heb: weet iemand waar ik het tarief daarvoor kan vinden? Die site van NSHispeed loopt bij mij steeds vast... )
 

05-02-2008 22:05:50
lucky
lucky
Je kan gewoon de duitse reisplanner gebruiken. Heeft alle dorpjes met een station erin staan (veel meer als bij de waardeloze ns hispeed) en je kunt de taal gewoon op nederlands zetten.  

05-02-2008 22:31:43
berkel73
berkel73
Ja, maar daar staat het tarief voor Brussel-Amsterdam niet in .
@user37: Je kunt in de Belgische tariefplanner (http://sefora.b-rail.be/sefora/Sefora/berekenen.do?action=accessTicket&langue=1 ) een reis van Brussel naar Essen laten berekenen, dat zal ongeveer overeen komen met het kaartje van Brussel naar de grens. Vanaf de grens kun je uiteraard je week-ov gebruiken. Groot voordeel is dat je zo niet het dure internationale tarief hoeft te betalen, maar gewoon het Belgische binnenlandse tarief.
Je kunt natuurlijk ook de prijs van een enkeltje van Roosendaal Grens naar Brussel opzoeken in een kaartautomaat, het lijkt me dat dat evenveel kost als een kaartje van Brussel naar de grens .

Laatst bewerkt door berkel73 op 05-02-2008 22:38
 

05-02-2008 22:37:42
mikos
mikos
Mag ik hier even mijn ervaring posten? Men kent géén kaartjes vanaf Brussel naar Roosendaal Grens! Je betaalt, SOV of niet, áltijd naar Roosendaal. Een kaartje naar Essen is dan ook niet verder dan Essen geldig, dus niet naar Nederland.

Je betaalde, met SOV, vorig jaar €9,90 om vanaf Brussel, met korting waar ik geen recht op had (ik had namelijk een SOV ipv een Voordeelurenkaart) maar die ik wel vroeg (anders zou het toch echt te duur worden elke week), naar Roosendaal te komen. Vanaf Roosendaal naar Brussel met SOV kostte overigens €8,40.

Dus nogmaals: Vanaf waar dan ook in België betaal je altijd naar Roosendaal als je bij Roosendaal de grens overkomt, SOV of niet!


www.ov-ervaringen.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-02-2008 22:43:27
berkel73
berkel73
En als je dat kaartje Brussel-Roosendaal grens al bij de NS koopt? Die 9,90 komt in ieder geval wel mooi overeen met de prijs Brussel-Essen, dus zo gek was de suggestie niet %08%. Heb zelf al een tijdje geen gewone kaartjes meer naar België gebruikt, ik ben een tijdje geleden overgestapt op de Go Pass %02%, dan heb je aan een retourtje Roosendaal grens - Essen genoeg...

Maar even terugkomend op de MB-Express: ik heb het persoonlijk altijd jammer gevonden dat ie niet op zaterdag rijdt; mijn ervaring op zaterdagen is dat het boemeltje dan altijd goed gevuld is. Ik vermoed alleen dat er tussen Luik en Brussel weinig noodzaak is om in het weekend nog een extra IC te laten rijden, en dat je dan niet met een IC-stam tussen Luik en Maastricht gaat pendelen snap ik ook nog wel . Het zou ideaal geweest zijn als de AM96-stellen in Nederland hadden mogen rijden, want dan zou de intercity van Luik naar Knokke v.v., die ergens onderweg nog combineert met een treinstel uit Genk, aan de Luikse kant naar Maastricht kunnen worden doorgetrokken. De drie of zes bakken AM96 is een mooie lengte, ook al is één op de drie bakken 1e klas, en er zou een mooie doorgaande verbinding met Brussel en zelfs de kust komen. Blijven dromen ...

Laatst bewerkt door berkel73 op 05-02-2008 22:53
 

05-02-2008 22:45:30
giuseppe
giuseppe
Er blijft 's avonds toch een stam in Mt staan, dus het zou wel kunnen  

05-02-2008 22:49:32
mikos
mikos
Quote
berkel73: En als je dat kaartje Brussel-Roosendaal grens al bij de NS koopt?
Bij mijn weten is dat niet mogelijk. Je retourtje is wel 2 maanden geldig, dat wel. Dan betaal je voor de terugreis waarschijnlijk ook iets van €8,40...


www.ov-ervaringen.nl
 

05-02-2008 23:01:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Je kan bij NS (aan de balie tenminste) wel degelijk een kaartje van België naar Nederland kopen. Vorig jaar nog gedaan voor 'n weekendje Antwerpen van zaterdag t/m maandag, wat dus alleen met twee enkele reizen mogelijk was.

Voor m'n moeder die destijds in het bezit was van een OV Jaarkaart was leverde dat toen heen Roosendaal Grens - Antwerpen Agglo en terug Antwerpen Agglo - Roosendaal op, dus hetzelfde als wanneer je de kaartjes in België zou kopen.
Als je jonger dan 26 bent krijg je trouwens wel ook jongerenkorting over Roosendaal Grens - Roosendaal, alleen is dat dan een afwijkend percentage van ik dacht 30%.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2008 23:02:11
jorgo
jorgo
Quote
berkel73: Het zou ideaal geweest zijn als de AM96-stellen in Nederland hadden mogen rijden, want dan zou de intercity van Luik naar Knokke v.v., die ergens onderweg nog combineert met een treinstel uit Genk, aan de Luikse kant naar Maastricht kunnen worden doorgetrokken. De drie of zes bakken AM96 is een mooie lengte, ook al is één op de drie bakken 1e klas, en er zou een mooie doorgaande verbinding met Brussel en zelfs de kust komen. Blijven dromen ...



Haha, de situatie splitsen en koppelen met de verbinding Genk-Knokke/Blankeberg is precies, zoals het tot medio jaren negentig de gehele week is geweest! Toen waren het Breaks (AM80).

Laatst bewerkt door jorgo op 05-02-2008 23:06
 

05-02-2008 23:06:02
jorgo
jorgo
Quote
user37:
Quote
jorgo: Ten slotte: je kunt niet méér tariefonduidelijkheid creëren dan in Maastricht. Op de automaat achter het station stond (althans vorig jaar) met geen woord dat kaartjes bij het loket goedkoper waren. Aangezien ik schrok van de prijs voor een retourtje Luik (34 EUR voor 2 pers.) op instict naar het loket. Daar bleek je voor 14 EUR klaar te zijn want het Euregioticket geldt in het weekend ook voor 2 personen. Kun je ook nog in alle mogelijke en onmogelijke bussen.
Alleen: Wie weet dat? En de NS site repte niet van speciale tarieven naar Maastricht. Voor een indicatie daarvan moet je naar de NMBS site. Dat valt toch niemand in.
Ik heb vandaag even de automaat gechecht, maar E 10,80 voor een enkeltje Maastricht - Brussel (ik heb een week SOV en ik ben onder de 25) vind ik niet veel. Vanaf daar kan je dan weer mooi naar Amsterdam. (nu ik het er toch over heb: weet iemand waar ik het tarief daarvoor kan vinden? Die site van NSHispeed loopt bij mij steeds vast... )


Ja, maar ik ben 26+ en heb geen kortingkaarten.
 

05-02-2008 23:06:03
mikos
mikos
Kaartje kopen naar Nederland toe heb ik nooit gedaan en ik kocht al mijn kaartjes in de automaat.

In België geldt een jongerentarief met 35% korting overigens


www.ov-ervaringen.nl
 

05-02-2008 23:06:09
giuseppe
giuseppe
Maar die IC rijdt over L36 en niet over L2, dus dan gaat de reistijd wel omhoog  

05-02-2008 23:16:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mikos: In België geldt een jongerentarief met 35% korting overigens
En het Nederlandse stukje krijg je 25% korting dus, zie het onderste kaartje op deze foto... http://dagboekvaneenreiziger.stadsvervoerdordrecht.nl/IMG_1929.JPG


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2008 23:59:08
miljoenen
miljoenen
Volgens NS houd de wereld op bij Eindhoven,want of je naar Duitsland of België gaat,daar kan men geen zinnig antwoordt op krijgen bij NS,want heb een kaartje van Chevremont naar Luxembourg bij de automaat gepakt en kregen van de cdt,gezegd in Maastricht om het te laten checken bij de balie,wat verbaas ons,dat we voor Mt-Vs een kaartje extra moesten kopen voor 8,40 Euro op de 42 Euro die we op het weekend retour hebben betaald p.p.
Als je van mijn woonplaats naar Keulen wilt,sturen ze je via Vl een omweg van1,5 uur,dus waar heb je het over NS info.En de Euregiokaart is zo bekent dat de meeste cdt raar staan te kijken als ze zo'n kaartje heeft.
 

06-02-2008 20:40:56
duffelsm
duffelsm
Quote
daniël_ddr: Je kan bij NS (aan de balie tenminste) wel degelijk een kaartje van België naar Nederland kopen.

Sterker nog, er zit ook een relatief behoorlijk prijsverschil tussen: Roosendaal grens - Brussel retour is € 36,80 (eerste klasse), en Roosendaal - Brussel is € 40,80. (als ik het goed zeg). Oftewel voor die paar kilometer in NL betaal je € 4.
 

04-08-2008 19:51:40
ns1100
ns1100
Belgische kritiek op trein Maastricht-Brussel

Eijsdense actievoerders voor terugkeer van de trein krijgen steun uit onverwachte hoek. Ook de Belgische vakbond voor het spoor uit felle kritiek op Maastricht.
„De directe trein tussen Maastricht en Brussel is een prestigeproject waar Belgisch-Limburg en het Hageland het slachtoffer van zijn. Er zit geen hond in.”
Dat verklaart vakbondsman Jos Digneffe van het Belgische spoor in het Belang van Limburg. Digneffe vindt het onbegrijpelijk dat (kleinere) stations verstoken blijven van snelle verbindingen. Hij roept de Belgische spoorwegen (NMBS) op na te denken over onder meer aanpassing van de lijn Maastricht-Luik-Brussel.

Bron: Dagblad de Limburger, 1-8-2008
 

04-08-2008 22:21:11
fabrierban
fabrierban
Ze kunnen die trein beter opheffen en in plaats daarvan de trein Luxemburg-Luik doortrekken tot Maastricht. Dat past qua lengte beter en veel Nederlanders gaan naar de Ardennen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 04-08-2008 22:21
 

04-08-2008 22:58:52
mat64
mat64
en dan de CFL 3000 laten omlopen in Mt zeker? zie ik ook niet snel gebeuren  

04-08-2008 23:03:52
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
fabrier: Ze kunnen die trein beter opheffen en in plaats daarvan de trein Luxemburg-Luik doortrekken tot Maastricht. Dat past qua lengte beter en veel Nederlanders gaan naar de Ardennen.
Er gaan ook veel Nederlanders naar Frankrijk, en naar Zell am See, en naar Antalya. Ik waag sterk te betwijfelen of een reguliere IC-dienst naar Luxemburg meer volk op het gedeelte Maastricht-Liège meer volk trekt dan een IC naar Brussel.
 

05-08-2008 10:40:35
vinny004
vinny004
Quote
fabrier: Ze kunnen die trein beter opheffen en in plaats daarvan de trein Luxemburg-Luik doortrekken tot Maastricht. Dat past qua lengte beter en veel Nederlanders gaan naar de Ardennen.

Als het je puur gaat om de lengte dan is een verbinding met Verviers, Eupen of Spa veel logischer. Overigens moet je dan ook kopmaken op Luik.
 

06-08-2008 16:37:13
zugführer
zugführer
Waar slaat dit artikeltje op? http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_2645881
Kwam het net toevallig tegen%03%

EDIT: heb het antwoord zelf al gevonden... http://www.b-rail.be/nat/N/common/minisite/timetablesjun2008/leuven/index.php
Denk alleen niet dat het heel veel zin heeft om maar 2x per dag in Leuven te stoppen

Laatst bewerkt door zugführer op 06-08-2008 17:21
 

07-08-2008 16:08:54
kevinevers
kevinevers
Die foto naast het artikel is trouwens in Echt gemaakt  

11-08-2008 01:01:31
ns1100
ns1100
Tsjah, zo gaat het de hele tijd met die propaganda van die trein: 'Stopt nu ook in Leuven!' ---> 'Kijk eens hoe goed we het weer geregeld hebben en hoe fantastisch de trein wel niet is!'

En nader speurwerk toont maar weer aan dat het allemaal opgeblazen boel is.%09%
 

11-08-2008 19:45:14
keesje
keesje
Tsja, daar is het paradepaardje van Vestjens weer, welke ook al verantwoordelijk was voor de veel te snelle invoering van zijn andere prestigeproject genaamd 'Veolia' en daardoor wat 'aanloopprobleempjes' kreeg in het eerste jaar. Waarmee ik overigens niet zeg dat het nu ook nog zo is.

Dergelijke overheidsfiguren staan vooraan in de rij bij openingen van zo'n prestigeprojecten (met de champagne in de openingstrein langs het daardoor gesloten station Eijsden) én bij eventuele vernoemingen op een of ander Veolia-treinstel als dank voor de gedane zaken.

Maar waar zijn ze als het niet goed loopt? De keren dat ik tussen Mt en Luik in die trein zat was dat ding hooguit voor 10% bezet. Daarnaast zijn de aansluitingen - vooral door de week - ronduit dramatisch in Mt (+/- 30 minuten). Geen wonder dat die trein niet aantrekkelijk is.

Als je ook nog naar of van Luxemburg reist dan kun je in Luik ook nog eens een dik half uur wachten. Kortom: wie die reis maakt is tussen de aankomst in Mt en vertrek uit Luik al meer dan anderhalf uur bezig. Viva de auto!

Laatst bewerkt door keesje op 11-08-2008 19:46
 

11-08-2008 21:20:32
fabrierban
fabrierban
Ik denk niet dat het alleen aan Vestjens ligt. Het hele provinciebestuur denkt nog steeds dat Limburg het centrum van Europa is omdat het halverwege Brussel en Keulen ligt.  

14-08-2008 14:06:01
kritische
kritische
Quote
keesje: Tsja, daar is het paradepaardje van Vestjens weer


Volgens mij heeft Vestjens weinig tot niets te maken gehad met de IC O, maar juist Gerd Leers is de trekker van dit project.

Quote
keesje: Daarnaast zijn de aansluitingen - vooral door de week - ronduit dramatisch in Mt (+/- 30 minuten).


Bij de nieuwe dienstregeling is het waarschijnlijk dat de 800 een paar minuten eerder in Maastricht is en ook een paar minuten later uit Maastricht vertrekt.
Bij de IC O speelt hetzelfde, die zal waarschijnlijk een paar minuten eerder in Maatricht arriveren en een paar minuten later vertrekken. Dus zeer waarschijnlijk is bij de nieuwe dienstregeling de aansluiting geen probleem meer.

kritische

Laatst bewerkt door kritische op 14-08-2008 14:07
 

14-08-2008 19:42:01
lamote_ban
lamote_ban
@kritisch
Ik vrees dat er dan zo'n 2-minuten aansluiting vontstaat die in de meerderheid van de gevallenen mis gaat.
 

14-08-2008 20:43:52
willy84
willy84
Er is nu toch een 1 minuut overstap?  

14-08-2008 21:25:45
kritische
kritische
Quote
lamotep: Ik vrees dat er dan zo'n 2-minuten aansluiting ontstaat die in de meerderheid van de gevallenen mis gaat.


De overstap zel wel ongeveer 5 minuten worden als alles doorgaat.

kritische
 


14-08-2008 21:36:42
berkel73
berkel73
Dat is richting Nederland natuurlijk heel erg mooi; mocht de trein uit België dan een keer vertraging hebben dan gaat de 800 binnen een half uur weer. Als ik echter 's ochtends uit Amsterdam weg zou gaan om in Maastricht de overstap naar Luik te halen, zou ik er nooit op gokken dat ik een 5-minuten-aansluiting op een rit van 2½ uur zou halen. Dan maar een half uurtje eerder weg. Het mooiste zou een overstaptijd van een kwartier zijn, ook omdat je dan genoeg tijd hebt om evt. nog een kaartje tegen Belgisch tarief bij het Maastrichtse loket of een Euregio-ticket te kopen.

Laatst bewerkt door berkel73 op 14-08-2008 21:36
 

14-08-2008 21:59:25
nougo
nougo
Quote
kritische: Bij de nieuwe dienstregeling is het waarschijnlijk dat de 800 een paar minuten eerder in Maastricht is en ook een paar minuten later uit Maastricht vertrekt.
Bij de IC O speelt hetzelfde, die zal waarschijnlijk een paar minuten eerder in Maatricht arriveren en een paar minuten later vertrekken. Dus zeer waarschijnlijk is bij de nieuwe dienstregeling de aansluiting geen probleem meer.
Maar dan is mijn vraag: Waar worden die minuten onderweg in Nederland dan gevonden ?

Grts
 

14-08-2008 22:18:25
ns1100
ns1100
Nee, dhr. Vestjes heeft met dit project niet zo heel veel te maken. Het idee was van dhr. Leers en die heeft wat vriendjes aangespoort om de boel te steunen en snel te beginnen. Dhr. Bert Kersten van de Provinciale Staten is helemaal sjiek, die meent dat iedereen zijn propagandaverhalen gelooft en steekt zelf geen poot uit om eens goed te luisteren naar mensen met een andere visie.

Let wel, over enkele maanden loopt dit project al weer teneinde, want het is een proef tot de ingang van de nieuwe dienstregeling van december dit jaar. Ik ben eens benieuwd wat er dan precies gaat gebeuren! Want na afloop van de proef zou officieel de oude situatie (dus alleen de stopper Maastricht - Liège Guillemins) terugkeren, waarbij station Eijsden opnieuw geopend dient te worden. Enkel en alleen als men zeer goede redenen heeft om station Eijsden definitief te sluiten en de IC in stand te houden kan de minister toestemming geven om dit prestigeproject door te laten gaan.

Laatst bewerkt door ns1100 op 14-08-2008 22:20
 

14-08-2008 22:25:01
kritische
kritische
Quote
nougo: Maar dan is mijn vraag: Waar worden die minuten onderweg in Nederland dan gevonden?


Tussen Eindhoven en Heerlen/Maastricht.

Kritische

Laatst bewerkt door kritische op 14-08-2008 22:25
 

15-08-2008 01:11:19
willy84
willy84
Wat mij betreft wordt dit project voortgezet met als voorwaarde:
1 betere aansluitingen
2 integratie Belgisch tariefsysteem
 

15-08-2008 08:35:41
keesje
keesje
@ns1100:
Dan vraag ik me af waarom Dhr. Vestjens wel in de openingstrein naar Brussel zat en niet op dezelfde dag in zijn stokpaardje in de vorm van een Wadloper tussen Rm en Nm. Waarschijnlijk wist hij waar hij wél zijn gezicht het beste kon laten zien.
 

15-08-2008 13:31:58
kritische
kritische
Daarvoor was iedereen uitgenodigd, ik was zelfs ook uitgenodigd.

kritische
p.s. de Wadloper is een heel ander verhaal

EDIT door Gertjan: overbodige quote verwijderd
 

27-08-2008 16:26:40
jorgo
jorgo
Er is niets mis met de ambitie Brussel en Maastricht rechtstreeks te verbinden. Dat is Leers cs niet kwalijk te nemen en dat het gelukt is, is als burgemeester een verdienste.

Alleen is het nu een beetje half werk. Zoals ik boven aan de pagina al eens heb gemeld en zoals willy84 nog eens aangeeft zijn de tarieven en de aansluitingen het probleem, evenals , zoals gebruikelijk, onbekendheid met het aanbod. Bij lancering van de MBE heeft men zich dit laatste gerealiseerd en in verhouding zelfs al veel reclame gemaakt. (Ter vergelijking: Er zijn in de Hermes tijd in Zuid-Limburg lijnbussen/ritten gelanceerd die later weer werden afgeschaft omdat niemand meeging. Wel had men niemand van het bestaan op de hoogte gesteld.)

De vervoerspotentie is er op zich wel! Er rijden dagelijks zat mensen in hun wagentje naar/van Brussel, Luik en Leuven. Van oudsher zijn de Limburgers auto-minded dus die in het ov krijgen daar is nogal wat voor nodig. Alles moet optimaal zijn. Vooral in de plattelandsdorpjes in Zuid-Limburg is met de bus gaan (en in mindere mate met de trein) een teken van zwakte. Daarentegen heeft iedereen wel 3 auto's voor de deur. Wie op zijn 18de nog geen rijbewijs en auto heeft wordt raar aangekeken en met name wie student-af is wordt liever niet meer in de bus gezien. "Geen rijbewijs? Hoe verplaats je je dan?"

Die instelling is niet geheel aan de bevolking zelf te wijten. Men heeft hier altijd in de klassieke neerwaartse spiraal gezeten: Omdat het slecht is gaat niemand mee, en omdat niemand mee gaat wordt het nog slechter. Achteraf is dit een kip-ei discussie. In mijn geboortedorp zijn in de Hermestijd in ieder geval 2 van de 4 buslijnen geschrapt en werden diverse omliggende dorpen alleen nog bereikbaar op een al te gecompliceerde manier. Vanwege de gebrekkige busdienstregeling naar Maastricht heb ik in mijn studententijd (1997) ook een autotje gekocht, waarop ik in noodgevallen kon terugvallen.

De internationale spoorwegverbindingen zijn op gelijke wijze afgeserveerd: de klassieke exploitatiemethoden en (gebrek aan) PR bleken kansloze strategieën. De verbinding naar Aken vanuit Heerlen was natuurlijk een prima initiatief, maar de verkorting van de lijn naar Knokke tot Brussel en opheffen van Maastricht-Aken en Maastricht-Luxemburg-Basel niet. Simpelveld was op een gegeven moment zelfs het enige Nederlandse station met een 2-uurs frequentie...

Echter de introductie van Veolia (met visgraatmodel op de Heuvellandlijn en veel frequentieverhogingen op buslijnen ook 's avonds en in het weekend -- ook te danken aan de Provincie) en de MBE werd VOOR HET EERST een serieuze poging ondernomen de negatieve spiraal te doorbreken en een mentaliteitsverandering te initiëren. Naar Brussel kwamen nieuwe kaartjes (zij het onduidelijk) en aanmerkelijk moderner materieel.

Nu al heb je bijna altijd een volledig tweewagenstel aan reizigers. Overdag zitten deze 100-150 mensen verspreid over negen comfy rijtuigen, 's avonds en in het weekend in een sardieneblik uit 1962 met overstap. Dat mag misschien efficiënter zijn; een goed beeld geeft het echter niet (hoewel ik dol ben op AM62). Het kwaliteitsverschil is evident en terugvallen naar een volledige stoptreinpendel zou een bewijs van korte adem zijn.

Eerder zou men moeten volhouden: een einde maken aan het halve werk en blijven investeren tot de spiraal definitief is gebroken ten nadele van het autoverkeer.

Betere aansluitingen in Mt zijn een goed begin. Nu ook nog betere tariefintegratie en -bekendheid en meer communicatie in het algemeen.

Positief signaal: in Sittard is deze zomer aan de achterkant van het station een Engelstalige zuil met de vertrektijden van de MBE geplaatst! Hierlangs passeren veel medewerkers van het DSM-hoofdkantoor. "MBE: Le plus fast to Brussels."
 

27-08-2008 16:32:08
bart84
Moderator
bart84
Quote
jorgo:
Betere aansluitingen in Mt zijn een goed begin. Nu ook nog betere tariefintegratie en -bekendheid en meer communicatie in het algemeen.


Het binnen laten komen van de IC uit Amr op spoor 3 zou daar aan kunnen bijdragen (crossplatform overstap). Dat zou toch eenvoudig te realiseren moeten zijn.


Mvg. Bart
 

27-08-2008 17:00:16
nielske90
nielske90
Quote
bart84:Het binnen laten komen van de IC uit Amr op spoor 3 zou daar aan kunnen bijdragen (crossplatform overstap).

Klinkt leuk, maar dan moet er dus wel een Belgische kaartautomaat op dat perron staan, anders zullen de meesten alsnog op en neer moeten lopen...
 

27-08-2008 17:02:17
bart84
Moderator
bart84
Er staat sowieso geen Belgische kaartautomaat op het station in Maastricht.


Mvg. Bart
 

28-08-2008 20:32:52
vinny004
vinny004
Quote
jorgo: Die instelling is niet geheel aan de bevolking zelf te wijten.
Even wat nuance: Maastricht is de stad met de laagste autodichtheid per inwoner van Nederland! Het verschil met het platteland is in Limburg nergens zo groot als elders in Nederland; vrijwel iedereen heeft en gebruikt een auto op het platteland in Limburg (gemiddeld meer dan in de rest van Nederland). Maar in de rest van Nederland geldt min of meer hetzelfde. Autobezit en -gebruik is relatief laag in steden en relatief hoog in dorpen.

Het OV gebruik is natuurlijk omgekeerd evenredig met het autobezit en -gebruik

Laatst bewerkt door vinny004 op 28-08-2008 20:33
 

28-08-2008 22:22:17
timtrein
timtrein
In Groningen-stad en -provincie is ongeveer dezelfde tegenstelling, schat ik zo...  

29-08-2008 13:56:45
Gest
Gest
In Heerlen staat een Duits kaartautomaat, waarom eigenlijk in Maastricht geen Belgisch kaartautomaat?  

29-08-2008 15:08:53
berkel73
berkel73
Ach, op veel stations in België zelf staat ook geen kaartautomaat, en daar waar wel automaten staan, accepteren die bij mijn weten geen contant geld en geen Nederlandse bankpassen. Dus of het veel nut zou hebben om zo'n ding in Maastricht neer te zetten valt te betwijfelen.  

08-09-2008 18:20:19
mdeen
mdeen
Quote
Gest: In Heerlen staat een Duits kaartautomaat, waarom eigenlijk in Maastricht geen Belgisch kaartautomaat?


Omdat...
- Een belgische kaartautomaat (zover ik weet) niet met een Nederlandse pinpas werkt, dus je hebt er niks aan,
- De overstaptijd nog altijd veel te kort is om veel mensen een kaartje te laten kopen,
- De conducteur je altijd een kaartje wil verkopen ZONDER toeslag te berekenen, zolang je dat kaartje bij NS niet had kunnen kopen. Een toeslag betaal je alleen als je instapt op een station waar je wel een kaartje had kunnen kopen, en dan is die toeslag een gigantische € 2,90.
 

08-09-2008 22:25:45
bloober
bloober
Die kaartautomaat zou een pinpas met maestro-functie ofwel een creditcard gewoon moeten slikken.


Groetjes, Bloober
 

08-09-2008 22:43:28
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Gest: In Heerlen staat een Duits kaartautomaat, waarom eigenlijk in Maastricht geen Belgisch kaartautomaat?

Het Belgische tarief geldt vanaf Vise, het Duitse AVV tarief vanaf Heerlen.
 

10-09-2008 08:58:45
Mike_77
Mike_77
Volgens mij is juist de kracht van de MB-express dat Maastricht als belgisch station is aangemerkt en dus ook belgisch tarief geldt?  

10-09-2008 09:15:51
jorgo
jorgo
Nee dat had juist de kracht moeten zijn

Het is er (nog) niet van gekomen. Bij het loket krijg je alleen de speciale tarieftickets extra op het reguliere aanbod. Belgische kaartsoorten (passen etc) krijg je er niet en vanuit België kun je ze ook niet tot Mt gebruiken.
 

10-09-2008 10:23:05
eix
eix
Quote
lamotep:
Quote
Gest: In Heerlen staat een Duits kaartautomaat, waarom eigenlijk in Maastricht geen Belgisch kaartautomaat?

Het Belgische tarief geldt vanaf Vise, het Duitse AVV tarief vanaf Heerlen.

Maar NRWdagtickets zoals het schönetag ticket weer vanaf Herzogenrath grens. %07%

Quote
bloober: Die kaartautomaat zou een pinpas met maestro-functie ofwel een creditcard gewoon moeten slikken.

Belgen zijn nogal een geval apart met hun Bancontact systeem. Komt regelmatig voor dat Maestro niet wordt geaccepteerd. Voorbeeld wat me zo te binnen schiet is een Belgisch muziekfestival (15000 personen) waar men pas 3 km verderop een bankautomaat kon vinden die Maestro accepteerde.

Laatst bewerkt door eix op 10-09-2008 10:25
 

10-09-2008 16:09:47
maxime
maxime
Quote
jorgo: Nee dat had juist de kracht moeten zijn

Het is er (nog) niet van gekomen. Bij het loket krijg je alleen de speciale tarieftickets extra op het reguliere aanbod. Belgische kaartsoorten (passen etc) krijg je er niet en vanuit België kun je ze ook niet tot Mt gebruiken.


En vandaag stond er in Dagblad De Limburger, dat er speciale automaten geplaatst gaan worden op station Maastricht, waardoor kaartjes tegen het Belgische tarief vanaf volgende week verkrijgbaar zijn.
 

10-09-2008 16:43:05
jorgo
jorgo
Dat is mooi, dan is het er inderdaad nog niet van gekomen, maar dat bericht heeft maar korte geldigheid...

Afgelopen zondag tijdens koopzondag/Flikkendag stond men in het centrum van Maastricht trouwens te flyeren voor de MBE. Op de flyer stond reclame voor een €15 kaartje naar Brussel of verder. Men doet veel aan promotie de laatste tijd.
 

13-09-2008 21:21:37
ns1100
ns1100
Ja, waarom denk je dat ze dat doen? De deadline (december 2008) nadert met rasse schreden en het aantal reizigers is maar heel langzaam gegroeid. Natuurlijk wil men positief blijven en via de media andere berichten uit laten gaan. Maar in werkelijkheid zouden de initiatiefnemers wel blij zijn met wat extra reizigers, zo kan de proef pas echt geslaagd worden genoemd.  

14-09-2008 10:55:55
giuseppe
giuseppe
Die deadline is er helemaal niet, het is al lang bekend dat de trein blijft rijden (Het begint trouwens ook steeds drukker te worden). Overigens komt er binnenkort weer een actietarief Maastricht - ieder station belgië aan, deze keer wel 15 euro ipv 10.
Ook komt er een verbetering in de dienstregeling aan. De aankomsttijd wordt .50 en de vertrektijd .10. De tijden van de 800 worden misschien ook nog een beetje aangepast, zodat er nog meer overstaptijd is.
 

14-09-2008 10:58:01
dumpy_dump
dumpy_dump
De 800 schuift miv drgl 2009 inderdaad ook een paar minuten op. Uit het hoofdje: 3 minuten later uit Mt, 2 minuten later in Std, en Std t/m Rm 1 minuut later. De andere kant op geldt iets vergelijkbaars.  

14-09-2008 12:02:52
keesje
keesje
Was de punctualiteit té goed soms?  

14-09-2008 17:06:17
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maxime: En vandaag stond er in Dagblad De Limburger, dat er speciale automaten geplaatst gaan worden op station Maastricht, waardoor kaartjes tegen het Belgische tarief vanaf volgende week verkrijgbaar zijn.
Verkrijgbaar ja, maar zijn ze ook geldig vanaf Maastricht?
 

14-09-2008 17:22:43
maxime
maxime
Het desbetreffende artikel. (halen ze nu automaat en balie door elkaar??)

http://www.limburger.nl/article/20080912/REGIONIEUWS06/956292689/1007

Laatst bewerkt door maxime op 14-09-2008 17:24
 

15-09-2008 09:25:08
geertw
geertw
Volgens een gebruiker op OVNL is Mt nu opgenomen in het Belgische tariefsysteem. (Zie: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=1302&p=20149#p20149 )  

15-09-2008 11:31:29
t.ricksen_
t.ricksen_
In o.a. Rm hangen nu ook kleine posters die op het goedkopere tarief van Le plus fast wijzen. Overigens is de laatste IC0-slag van/naar Mt sinds kort versterkt met een stuurstand en rijtuig voorop.  

20-10-2008 14:03:13
jorgo
jorgo
Gisteren (zondag) weer 's een middagje Luik geweest met mijn vriendin, vanwege de jaarlijkse en roemruchte foire (herfstkermis, valt vies tegen trouwens, met de nadruk op vies).

Ik had 's morgens al gezien dat de omloop die ik wilde nemen gereden werd met een klassiekje uit de oude onverbouwde serie (AM62), in dit geval de 248. Ik kan dat soort dingen goed in de gaten houden, want mijn huiskamer kijkt uit op de spoorlijn Mt-Mtr

Omdat we allebei grote liefhebber zijn van de eerste klas in die varianten, met hun oude fluwelen banken, dacht ik mijn vriendin te verrassen met een 1e klas kaartje. Op internet kost dit bij nshispeed € 9,40 pp retour en op de nmbs-site € 13,00 pp retour. Aangezien ik ongeveer zo'n bedrag er wel een keer voor over had t.o.v. tweede klas, enthousiast naar het loket in Mt.

Ik -"Goedemiddag. Wat kosten mij twee retourtjes Luik in de eerste klas?"

Lokettist -"Dat zou ik niet doen"

Ik -"Maar het lijkt me een keer leuk, kijk toch maar."
(lokettist gaat tikken... in beeld verschijnt formule eerste klas promotie, maar zonder bedrag)

Lokettist -"Hee, er komt niks" (tegen collega naast hem): "Waarom krijg ik geen bedrag eerste klas Luik?"

Collega -"Omdat je dat niet bij de promotietarieven moet invoeren, maar regulier!"

Lokettist (klopt zonder promotietarief in) -"Dat is dan € 47!"

Ik (onderkaak op schoenen)-"Laat maar. Doe maar tweede klas!"

Collega -"Trouwens, in het weekend rijden die kleine treintjes, en die hebben 9 van de 10 keer toch geen eerste klas!"

(Ik ben daar maar niet op ingegaan. 100% van de treinen naar Luik heeft eerste klas.)

Lokettist (inmiddels klaar met intikken) -"Dat is dan € 21 alsjeblieft".

Ik -"Wablief? Het is toch weekend. Doe mij dan maar een Euregioticket, daar kun je hetzelfde mee en nog meer."

Lokettist -"Kun je ook hebben. Dat is dan € 14."



In de stampvolle trein op de terugweg (in de eerste klas was overigens plaats zat) eens rondgevraagd wat men betaald had.

Wij hadden € 7 pp, iemand anders had een weekendspeciaal van € 6,20, en iemand anders had per ongeluk niet goed gekeken en een vol tarief uit de automaat getrokken. Op internet bij nshispeed betaal je tweede klas € 6 pp en bij de Belgen € 8,60. Wat een wanboel.

En waarom krijg je aan het loket niet gewoon het goedkoopste wat er die dag te krijgen is? Hij wil me 21 laten betalen, terwijl een Euregio ticket 14 kost en er ook iets voor 6,20 of 6 te koop was. Onkunde en onduidelijkheid ten top!

Laatst bewerkt door jorgo op 20-10-2008 21:44
 

20-10-2008 17:17:22
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Als ik jou was zou ik een ingezonden brief schrijven naar de (regionale) krant. Dit is toch van de zotte... Mooi verhaal!  

20-10-2008 21:40:26
jorgo
jorgo
Op zich kan dat idd wel eens aan de kaak gesteld worden, maar ik wil eigenlijk niet de veroorzaker zijn van slecht nieuws omtrent die treinverbinding. Die heeft meer positief nieuws nodig!

Overigens zie ik niet wat het scala aan preisalternatieven te maken heeft met het Belgische tarief, waar Maastricht nu bij zou horen. Geen enkel op wat voor manier in Nederland te kopen kaartje kwam gister qua prijs overeen met de Belgische tarieven voor Luik-Maastricht en v.v.!

Laatst bewerkt door jorgo op 20-10-2008 21:41
 

20-10-2008 21:52:22
keesje
keesje
En al heb je een kaartje, dan is het afwachten of de trein ook komt: door de week lees ik geregeld in de opvallende dingen iets over uitgevallen treinen tussen Mt en Luik (-Brussel). In het weekend valt het volgens mij wel mij omdat dan gependeld wordt tussen Luik en Mt. Tenminste, ik heb in het weekend op die verbinding nog nooit problemen gehad (los van die dramatisch slechte aansluitingen), minder dan tussen Rsd en Esn.

Laatst bewerkt door keesje op 20-10-2008 21:53
 

20-10-2008 21:59:42
lucky
lucky
Het valt me sowieso op dat de verbindingen naar België zoveel slechter zijn dan naar Duitsland. We hebben 2 verbindingen naar België en daar vallen geregeld treinen uit. Bij de 6 verbindingen naar Duitsland rijdt zover ik kan beoordelen alles redelijk op tijd en zonder regelmatige trein uitval. Enkel de CNL/EN wil nog wel eens voor grote uitschieters zorgen. En af en toe heeft de berlijn express ook nog wel wat vertragingen. Maar de 4 losse pendels rijden toch redelijk goed.

Laatst bewerkt door lucky op 20-10-2008 22:01
 

20-10-2008 22:07:20
bart84
Moderator
bart84
Quote
keesje: En al heb je een kaartje, dan is het afwachten of de trein ook komt: door de week lees ik geregeld in de opvallende dingen iets over uitgevallen treinen tussen Mt en Luik (-Brussel). In het weekend valt het volgens mij wel mij omdat dan gependeld wordt tussen Luik en Mt. Tenminste, ik heb in het weekend op die verbinding nog nooit problemen gehad (los van die dramatisch slechte aansluitingen), minder dan tussen Rsd en Esn.

En juist in het weekend is de verbinding naar Luik een stuk beter dan op werkdagen, want op werkdagen zie je de Int. trein geregeld voor je neus vertrekken.


Mvg. Bart
 

20-10-2008 22:22:08
vinny004
vinny004
Een retourtje Liege Agglo is toch iets van 9,90 euro? Zo'n kaartje kun je gewoon uit de automaat trekken...  

21-10-2008 10:14:21
jorgo
jorgo
Weer een andere prijs...!
Ik dacht dat op de meeste automaten tegenwoordig een stickertje zit, waarop staat dat je aan het loket goedkoper uit bent.
 

21-10-2008 12:06:32
fastguy84
fastguy84
Op de site http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?id=24 wordt aangeraden 2 excursion-tickets te kopen, omdat dat voordeliger zou zijn. Als je dat doet, ben je echter €24,00 kwijt (pp, 2e klas, retour). Bij langere afstanden is zo'n kaartje overigens wel interessant.
Die stickers zitten in Mt inderdaad op alle automaten, maar als je op een ander station je kaartje wilt kopen, heb je pech.

Dus we hebben nu, retour, per persoon, zonder voordeeluren/kortingskaart:
1e klas:
NS HiSpeed: 9,40 (? ik krijg hier 16,60 te zien: Low fixed (Vol tarief) 1e klas)
NMBS internet: 13,00 (ik krijg hier geen prijs uit)
loket Mt: 23,50

2e klas:
NS HiSpeed: 6,00 (? ik krijg hier 10,80 te zien: Low fixed (Vol tarief) 2e klas)
NMBS internet: 8,60 (ik krijg hier geen prijs uit)
loket Mt: 11,50
automaat: 9,90 (?)
Euregioticket: 7,00 (%05% alleen per 2 personen)
weekendspecial: 6,20 (?)
Excursion-ticket: 24,00
 

21-10-2008 12:22:11
spoorhaas
spoorhaas
Wat er bij het loket te krijgen is, is een bepaald standaardtarief ( vol tarief ) zonder extra discounts en wat dan ook..

Maar idd het schrikt mensen soms behoorlijk af om uberhaupt met de trein te gaan..
 

23-10-2008 13:03:09
fastguy84
fastguy84
De Limburgse kranten melden vanochtend:
Quote
De kans dat de treinverbinding met de gemeente Eijsden in ere wordt hersteld, is bijzonder klein geworden nu minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat het station niet wenst te vermelden op de lijst van zogenaamde ‘bedieningsplichtige stations’.
De treinverbinding Maastricht-Eijsden is onrendabel, de reizigers hebben via een enquête aangegeven aangegeven behoorlijk tevreden te zijn over de huidige, vervangende busverbinding met Maastricht, en de Maastricht-Brussel-Express is een groot succes. Dat zijn de drie belangrijkste redenen die minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanvoert voor zijn besluit om Eijsden niet als ‘bedieningsplichtig station’ aan te merken.
Niet echt verrassend. De gemeenteraad is boos en gaat met de provincie om de tafel. Ik neem aan dat dit dus ook betekent dat de proefstatus van Maastricht-Brussel komt te vervallen en het dus definitief wordt?
 

23-10-2008 13:11:10
keesje
keesje
De Maastricht-Brussel-Expres is een groot succes volgens het artikel. Moet ik dat echt serieus nemen als ik bijna dagelijks meldingen lees dat die ene trein per uur dan al geregeld uitvalt?  

23-10-2008 14:34:10
gvttreinen
gvttreinen
Copyright 2008 Media Group Limburg / Limburgs Dagblad
All Rights Reserved
23 oktober 2008

Treinverbinding met Eijsden keert niet terug

BESLUIT Minister wijst verzoek gemeente af

EIJSDEN/DEN HAAG - De kans dat de treinverbinding met de gemeente Eijsden in ere wordt hersteld, is bijzonder klein geworden nu minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat het station niet wenst te vermelden op de lijst van zogenoemde 'bedieningsplichtige stations'.

De treinverbinding Maastricht- Eijsden is onrendabel, de reizigers hebben via een enquête aangegeven behoorlijk tevreden te zijn over de huidige vervangende busverbinding met Maastricht, en de Maastricht-Brussel-Express is een groot succes. Dat zijn de drie belangrijkste redenen die minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanvoert voor zijn besluit om Eijsden niet als 'bedieningsplichtig station' aan te merken.

Eurlings wijst daarmee het dringende verzoek van het Eijsdense college van burgemeester en wethouders van de hand. Door de beslissing van de minister kunnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) niet worden gedwongen om treinen op station Eijsden te laten stoppen.De NS wenst dat niet langer te doen, omdat de verbinding verliesgevend zou zijn.

De gemeenteraad van Eijsden heeft bijzonder teleurgesteld gereageerd op het besluit van minister Eurlings. Desalniettemin werd tijdens de begrotingsbehandeling niet ingestemd met een amendement dat oppositiepartij Partij Groot Eijsden (PGE) had ingediend.

Die wilde 350.000 euro reserveren voor 'mogelijke uitgaven die er op een of andere manier toe zouden kunnen leiden dat de treinverbinding toch nog wordt hersteld'. Omdat we niet alleen moeten praten over de trein, maar ook moeten laten zien dat die ons behoorlijk wat waard is", motiveerde Ron Thimister het voorstel van PGE.

De overige partijen in de raad toonden zich best bereid om daarvoor geld uit te trekken, maar willen eerst een overzicht van mogelijke kosten. Daartoe gaat wethouder Hub van de Weert binnenkort met de provincie Limburg om de tafel zitten.
 

11-11-2008 11:00:37
giuseppe
giuseppe
Is er eigenlijk al iets bekend wanneer en of de aanleg van MEMOR door gaat op het baanvak richting grens? Of wordt er alsnog gekozen voor TBL1+(ETCS voorbereid) nu bekend is dat België dat volledig gaat uitrollen  

13-11-2008 21:15:35
bloemkool
bloemkool
Quote
fastguy84:
Dus we hebben nu, retour, per persoon, zonder voordeeluren/kortingskaart:
1e klas:
NS HiSpeed: 9,40 (? ik krijg hier 16,60 te zien: Low fixed (Vol tarief) 1e klas)
NMBS internet: 13,00 (ik krijg hier geen prijs uit)
loket Mt: 23,50

2e klas:
NS HiSpeed: 6,00 (? ik krijg hier 10,80 te zien: Low fixed (Vol tarief) 2e klas)
NMBS internet: 8,60 (ik krijg hier geen prijs uit)
loket Mt: 11,50
automaat: 9,90 (?)
Euregioticket: 7,00 (%05% alleen per 2 personen)
weekendspecial: 6,20 (?)
Excursion-ticket: 24,00
Zelfde idee als bij vluchten en internationale bootreizen