17-05-2017 17:02:46
jeanne
jeanne
75 jaar Stadler

Stadler Rail vier deze dagen haar 75 jarig bestaan met aanstaande zaterdag open huis in Bussnang(TG), Altenrhein(SG) en Winterthur(ZH). http://www.stadlerrail.com/de/meta/news-medien/events/jubilaeum-75-jahre-stadler-tag-der-offenen-tuer/

De regionale kranten, o.a. de "Thurgauer Zeitung", had afgelopen zaterdag een bijlage die geheel aan Stadler was gewijd. De bijlage is nog als E-paper te downloaden via https://www.tagblatt.ch/meta/epaper/epa502657,24399


Jeanne Kok
 

18-05-2017 21:26:48
jeanne
jeanne
"Giruno"

Stadler Rail stelde vandaag samen met de SBB haar nieuwste product officieel de high speed treinstel voor in Bussnang (TG). Het nieuwe type treinstel dat bij de SBB de naam "Giruno" krijgt, wat Buizerd betekent, begint nu aan het toelatingsproces. Vanaf het einde van 2019 moet de trein in dienst komen op verbindingen door de Gotthard basistunnel en zal het de Zwitserse steden als Zürich en Bazel met Milaan verbinden. In een later stadium zal ook Frankfurt aangedaan. Voor Stadler is de Giruno nu nog de EC250 maar tijdens de festiviteiten rond het vijfenzeventig jarig bestaan van aanstaande zaterdag wordt het publiek naar een nieuwe naam gevraag door middel van een prijsvraag. Bij info24 - ÖV Schweiz - Europa op facebook is de nieuwe Giruno in een filmpje te zien. https://www.facebook.com/info24SchweizEuropa/videos/1452649808119681/


Jeanne Kok
 

18-05-2017 21:45:09
icened
icened
Stadler heeft al de KISS en Flirt platform. Is de Giruno afgeleid van de Flirt platform? Of is het een geheel nieuwe trein?

Is de ETR 610 die nu tussen Milaan - Zürich via de Gotthardbasistunnel rijdt een samenwerkingsverband van SBB & Trenitalia? Of exploiteren beide staatsspoorbedrijven zelf hun verbinding omdat de Cisalpino niet meer bestaat?

De Giruno zal de ETR 610 in ieder geval gaan vervangen als het helemaal is ingestroomd.
 

16-06-2018 12:55:41
jeanne
jeanne
Stadler Rail heeft de gewoonte om in deze maand jaarlijks een media moment te organiseren en daarbij terug te kijken naar de afgelopen periode, maar ook om een blik op wat aanstaande is werpen. Hier vind je de presentatie van de "Jahresmedienkonferenz 2018": https://drive.google.com/file/d/1JMDvb_aPjfgsdka_RbkbFT2iqX3blaAC/view


Jeanne Kok
 


07-12-2021 14:11:19
DDZ7504
DDZ7504

Stadler Euro9000 2019 301 is in Blerick aangekomen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

07-12-2021 15:09:10
phantom
phantom

is daar ook een plaatje van,want ik heb zo geen idee wat dat dan moet zijn die euro 9000

 

07-12-2021 15:20:45
Muizeneus
Muizeneus

Een zesassige lok met Flirtneus

Stadler Rail Euro9000 – Railcolor News

 

08-12-2021 01:38:28
wouterder
wouterder

Plaatje te Blerick: Flic.kr

 

08-12-2021 13:51:24
phantom
phantom

ow das zo'n eurodual loc.

Die kan ook last mile zonder bovenleiding de rit helemaal uitrijden.
Is ook bekend wat de reden is dat deze hier is ?
Ik weet dat een vervoerder van deze locs heeft besteld voor o.a. rijden in NL,maar is deze hier dan daarvoor,voor toelating e.d. ??



Laatst bewerkt door phantom op 08-12-2021 13:52
 

08-12-2021 14:32:03
mvanuden
mvanuden
Quote
phantom (08-12-2021 13:51:24):

ow das zo'n eurodual loc.

Die kan ook last mile zonder bovenleiding de rit helemaal uitrijden.
Is ook bekend wat de reden is dat deze hier is ?
Ik weet dat een vervoerder van deze locs heeft besteld voor o.a. rijden in NL,maar is deze hier dan daarvoor,voor toelating e.d. ??


Officieel is een Euro9000 iets anders dan een EuroDual. Die laatste is echt geschikt om lange afstanden op diesel te rijden, de Euro9000 is meer een elektrische locomotief met "last mile" diesel motoren voor rangeerbewegingen.

Stadler maakt een rondje Europa met die locomotieven om ze in veel landen toegelaten te krijgen. Ik heb in ieder geval plaatjes/berichten uit Frankrijk, Zwitserland en België gezien (naast Duitsland natuurlijk).

Rail Force One heeft 3 Euro9000'en besteld voor 2023. Met 6150kW (9000pk) onder 15kV - geen getal voor het vermogen onder 1500V= gevonden - en 2x950kW dieselmotoren.

 

08-12-2021 15:21:53
2801
2801
Quote
mvanuden (08-12-2021 14:32:03):
Quote
phantom (08-12-2021 13:51:24):

ow das zo'n eurodual loc.

Die kan ook last mile zonder bovenleiding de rit helemaal uitrijden.
Is ook bekend wat de reden is dat deze hier is ?
Ik weet dat een vervoerder van deze locs heeft besteld voor o.a. rijden in NL,maar is deze hier dan daarvoor,voor toelating e.d. ??


Officieel is een Euro9000 iets anders dan een EuroDual. Die laatste is echt geschikt om lange afstanden op diesel te rijden, de Euro9000 is meer een elektrische locomotief met "last mile" diesel motoren voor rangeerbewegingen.

Stadler maakt een rondje Europa met die locomotieven om ze in veel landen toegelaten te krijgen. Ik heb in ieder geval plaatjes/berichten uit Frankrijk, Zwitserland en België gezien (naast Duitsland natuurlijk).

Rail Force One heeft 3 Euro9000'en besteld voor 2023. Met 6150kW (9000pk) onder 15kV - geen getal voor het vermogen onder 1500V= gevonden - en 2x950kW dieselmotoren.


De Euro9000 heeft 2 dieselmotors (De EuroDual heeft 1 grote van 2400kW), deze kunnen zowel gebruikt worden als lijndiesel als bij het aanzetten in elektrische modus, hierdoor kan 9000 kW vermogen gehaald worden onder 15kV/25kV (vandaar de naam Euro9000). Het is dus iets meer dan alleen een "Last-Mile".

De Euro9000 is in Nederland voor toelatingsritten, de komende weken zullen in Nederland hiervoor de nodige ritjes gemaakt worden.

Er zijn er 10 besteld door ELP welke ze o.a. gaat verhuren aan Rail Force One en RTB Cargo

 

08-12-2021 19:05:35
Marco
Marco
Quote
2801 (08-12-2021 15:21:53):
Quote
mvanuden (08-12-2021 14:32:03):
Quote
phantom (08-12-2021 13:51:24):

ow das zo'n eurodual loc.

Die kan ook last mile zonder bovenleiding de rit helemaal uitrijden.
Is ook bekend wat de reden is dat deze hier is ?
Ik weet dat een vervoerder van deze locs heeft besteld voor o.a. rijden in NL,maar is deze hier dan daarvoor,voor toelating e.d. ??


Officieel is een Euro9000 iets anders dan een EuroDual. Die laatste is echt geschikt om lange afstanden op diesel te rijden, de Euro9000 is meer een elektrische locomotief met "last mile" diesel motoren voor rangeerbewegingen.

Stadler maakt een rondje Europa met die locomotieven om ze in veel landen toegelaten te krijgen. Ik heb in ieder geval plaatjes/berichten uit Frankrijk, Zwitserland en België gezien (naast Duitsland natuurlijk).

Rail Force One heeft 3 Euro9000'en besteld voor 2023. Met 6150kW (9000pk) onder 15kV - geen getal voor het vermogen onder 1500V= gevonden - en 2x950kW dieselmotoren.


De Euro9000 heeft 2 dieselmotors (De EuroDual heeft 1 grote van 2400kW), deze kunnen zowel gebruikt worden als lijndiesel als bij het aanzetten in elektrische modus, hierdoor kan 9000 kW vermogen gehaald worden onder 15kV/25kV (vandaar de naam Euro9000). Het is dus iets meer dan alleen een "Last-Mile".

De Euro9000 is in Nederland voor toelatingsritten, de komende weken zullen in Nederland hiervoor de nodige ritjes gemaakt worden.

Er zijn er 10 besteld door ELP welke ze o.a. gaat verhuren aan Rail Force One en RTB Cargo


Onder AC kan hij toch gewoon z'n volledig vermogen uit de bovenleiding halen? Ik dacht dat de "dieselboost" alleen nut had onder DC.

 

08-12-2021 20:08:28
aarclay
aarclay

Ik heb vernomen dat ProRail eerst kennis gaat maken met de loc. Zo moeten natuurlijk wel eerst een vlotte plan van aanpak hebben als ze misschien het het ding eens moeten hersporen bij een incident.

 

09-12-2021 13:05:35
phantom
phantom
Quote
mvanuden (08-12-2021 14:32:03):
Quote
phantom (08-12-2021 13:51:24):

ow das zo'n eurodual loc.

Die kan ook last mile zonder bovenleiding de rit helemaal uitrijden.
Is ook bekend wat de reden is dat deze hier is ?
Ik weet dat een vervoerder van deze locs heeft besteld voor o.a. rijden in NL,maar is deze hier dan daarvoor,voor toelating e.d. ??


Officieel is een Euro9000 iets anders dan een EuroDual.
Die laatste is echt geschikt om lange afstanden op diesel te rijden, de Euro9000 is meer een elektrische locomotief met "last mile" diesel motoren voor rangeerbewegingen.


Dan klopt het deel wat ik schrijf last mile,toch 😉

(want daarmee bedoel ik dus dat laatste stukje rit ,wat doorgaat voor rangeren van de trein naar zn eindbestemming,ook zonder bovenleiding)
Ze zien er van buiten hetzelfde uit,en kan je niet zien(volgens mij) met welke soort je te maken hebt,dus vandaar dat ik de term eurodual gebruikte.



Laatst bewerkt door phantom op 09-12-2021 13:07
 

09-12-2021 14:14:09
seinhuis
seinhuis

Voor mijn beeldvorming. Stel dat deze locomotief naar Pon moet. Dan zal deze trein tot Amersfoort als E loc en tussen Amersfoort en Pon als D loc rijden? Of zie ik dit verkeerd?

 

09-12-2021 15:09:51
Muizeneus
Muizeneus

Dat is het idee ja, goed voorbeeld.

Waarbij Amf - Amfpon wel wat verder is dan een 'mile', ik weet niet wat de actieradius van zo'n last mile-uitrusting is...

 

09-12-2021 16:17:55
thom
thom

Dat zal dan aan de inhoud van de brandstoftank liggen :p

 

09-12-2021 16:24:17
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Muizeneus (09-12-2021 15:09:51):

Dat is het idee ja, goed voorbeeld.

Waarbij Amf - Amfpon wel wat verder is dan een 'mile', ik weet niet wat de actieradius van zo'n last mile-uitrusting is...


Ik denk dat zo'n loc ons hele kikkerlandje zelfs nog wel op alleen de dieselmotor door komt. Amf - Amfpon zal vast geen probleem zijn.




DDZ in dienst, ik blij!
 

09-12-2021 16:35:23 1
2801
2801
Quote
aarclay (08-12-2021 20:08:28):

Ik heb vernomen dat ProRail eerst kennis gaat maken met de loc. Zo moeten natuurlijk wel eerst een vlotte plan van aanpak hebben als ze misschien het het ding eens moeten hersporen bij een incident.


De inspectie van ProRail was vandaag binnen bij Stadler in Blerick. Vanaf nu kan hij starten met de ritjes door Nederland.

 

09-12-2021 20:19:08
Marco
Marco
Quote
seinhuis (09-12-2021 14:14:09):

Voor mijn beeldvorming. Stel dat deze locomotief naar Pon moet. Dan zal deze trein tot Amersfoort als E loc en tussen Amersfoort en Pon als D loc rijden? Of zie ik dit verkeerd?


Klopt!

Er zijn eigenlijk drie soorten 'dual-mode' locomotieven:

  • Locs met een volwaardige hoog-vermogens dieselmotor, zoals de EuroDual. Die heeft 2800 kW vermogen en daarmee nog krachtiger dan een Class 66. Kan dus zware goederentreinen met hoge snelheid rijden.
  • Locs met een kleinere dieselmotor, zoals de Euro9000 of Vectrom DM Light. De Euro9000 kan geleverd worden met 0?, 1 of 2 dieselmotoren van 950 kW. De 950 kW is al ruim voldoende om de Pon-trein te rijden, die wordt immers ook gereden met een Bakkie. Ten opzichte van een 6400 doet hij ook niet veel onder. Op een lijn als Groningen - Delfzijl is een enkele motor denk ik ook prima, omdat je met een D4-trein toch maar 60 km/h mag. Als je echter in een snel pad wil rijden zul je voor de tweemotorige variant moeten kiezen.
  • Locs met een kleine dieselmotor, zoals de Traxx MS3 / Vectron Last mile. Hebben een vermogen van iets van 200 kW. Zijn alleen geschikt voor rangeren. Misschien dat ze de Pon-trein ook nog wel aan kunnen, maar snel zal dat niet gaan. (20 km/u of zo? Nog steeds sneller dan een binnenvaartschip 😉)


Laatst bewerkt door Marco op 09-12-2021 20:28
 

09-12-2021 21:19:49
Henk1619
Henk1619
Quote
mvanuden (08-12-2021 14:32:03):
Met 6150kW (9000pk) onder 15kV - geen getal voor het vermogen onder 1500V= gevonden - en 2x950kW dieselmotoren.

Die 6150 kW is het vermogen van een normale Euro Dual, de Euro 9000 heeft onder 15 kV/25 kV 9000 kW en onder 1500 V/3000 V 6500 kW electrisch vermogen.

 

09-12-2021 21:28:35
Henk1619
Henk1619
Quote
seinhuis (09-12-2021 14:14:09):

Voor mijn beeldvorming. Stel dat deze locomotief naar Pon moet. Dan zal deze trein tot Amersfoort als E loc en tussen Amersfoort en Pon als D loc rijden? Of zie ik dit verkeerd?


Ja dat kan maar het is wel de kortste weg naar een faillissement als je voor dat soort vervoeren structureel zo'n loc gaat inzetten. Een Euro 9000 is veel duurder dan een Vectron maar als je er een koppeltje elocs mee vervangt weer goedkoper.

Je moet meer denken aan een alternatief voor vervoeren zoals bijvoorbeeld de kolentreinen vanuit Erpw. Die worden door DBC met 2x6400 naar Erp gereden en dan verder met 2x189 en door RRF en CT met een class 66 en vervolgens een koppeltje 186-ers. Een Euro 9000 kan dat allemaal in zijn eentje af.

 

09-12-2021 22:31:39
yappa
yappa

En bovendien kan 6 assen in plaats van vier ook voor het exploiteren van een internationale trein op de slappe Nederlandse ondergrond een groot verschil in snelheid maken...

 

10-12-2021 08:16:34
Marco
Marco
Quote
yappa (09-12-2021 22:31:39):

En bovendien kan 6 assen in plaats van vier ook voor het exploiteren van een internationale trein op de slappe Nederlandse ondergrond een groot verschil in snelheid maken...


Pin me er niet op vast, maar volgens mij is de Euro9000 voorlopig een maximumsnelheid van 80 of 90 km/h opgelegd. Al hebben ze met 21 ton minder aslast dan een 1700, maar misschien dat ze nog onderzoek willen doen naar de krachten in bogen o.i.d.

En ik weet het niet met "slappe bodem" hoor. In de VS rijden ze met aslasten van 39 ton door gebieden die bijzonder drassig zijn, zoals Florida. Als er een wil is, moet er een weg zijn. En dan kan je gewoon 200 km/h rijden met een goedkopere en lichtere Vectron.



Laatst bewerkt door Marco op 10-12-2021 08:18
 

10-12-2021 11:56:34
thom
thom

Ik geloof alleen niet dat ze daar met 39 ton aslast snelheden zullen halen die enigzinds zullen opschieten. Juist met slechtere ondergronden speelt snelheid een grote rol daarin.

 

10-12-2021 12:42:40
Marco
Marco
Quote
thom (10-12-2021 11:56:34):

Ik geloof alleen niet dat ze daar met 39 ton aslast snelheden zullen halen die enigzinds zullen opschieten. Juist met slechtere ondergronden speelt snelheid een grote rol daarin.


De meeste goederentreinen gaan niet zo hard inderdaad (70-80 km/h ofzo), maar Amtrak rijdt er wel 130 km/h met een aslast van 30 ton. Met enkele treinen per dag, dat wel.

 

10-12-2021 17:36:44
sjoerd
sjoerd

Nou ja: de wal keert het schip. Er zijn legio filmpjes van werkelijk steigerende locs met golvende treinen op het slecht onderhouden secundaire net in de VS. Er zijn ook zeer regelmatig flinke ontsporingen, doorgezakte bruggen, en ingestorte tunnels, om over de gammele wegkruisingen met vele ongelukken (niet altijd met spoorse oorzaak) nog maar te zwijgen.

De VS is bepaald geen land om er een voorbeeld aan te nemen.

En wij hebben ook in ons land maar zat drijvend spoor, dat alleen blijft liggen omdat het ligt opgesloten tussen damwanden. Zand storten helpt echt niet integendeel. Ik hoef er nog maar even aan te herinneren dat Zwolle - Kampen geen voorbeeld is van lekker snel rijden op een slappe ondergrond.

Er wordt geëxperimenteerd met een stijve variant piepschuimblokken, die niks weegt, maar veel stevigheid oplevert. Tot nu toe alleen in opritten naar kunstwerken.

Overigens: dat we hier niet overal 140 kunnen rijden heeft met meer zaken te maken dan alleen de ondergrond. Ook Hengelo - Oldenzaal, waar de baan overwegend op zandgrond ligt, kent V-max is maar 125 km/h.

 

11-12-2021 10:29:43
phantom
phantom

Er wordt geëxperimenteerd met een stijve variant piepschuimblokken, die niks weegt, maar veel stevigheid oplevert. Tot nu toe alleen in opritten naar kunstwerken.

Er worden al even wegen op gebouwd ook hoor,en dat werkt best.
De methode is simpel en ook (denk ik) toepasbaar bij het spoor,sterker nog volgens mij is er voor de hsl op diverse plekken al gebruik van gemaakt bv in de omgeving Heerjansdam en tussen Rtd en Den Haag,en dan niet icm een "kunstwerk" maar puur om de slappe bodem te verstevigen.
Er staat me zelfs bij dat er op de BR ook gebruik van is gemaakt,op zachte stukken van de toen nog in aanleg zijnde lijn.

 

11-12-2021 10:43:46
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Misschien meer op het westelijk deel van de BR.

Op het oostelijk deel van de BR, Valburg en omgeving is de lijn vrij diep uitgegaven en opgevuld met zand.

Vandaar al die "heuvels" tussen de A15 en de BR.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 11-12-2021 10:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2021 10:56:51
BVisser
BVisser

EPS (geëxpandeerd polystyreen) en dat wordt in Nederland al sinds de jaren 1960 in de wegenbouw toegepast. De zuidelijke oprit van de Moerdijkbrug in de HSL ligt er bijvoorbeeld op.



Laatst bewerkt door BVisser op 11-12-2021 10:57
 

11-12-2021 17:36:30
AlexNL
AlexNL

Er worden ook proeven gedaan met kalkstabilisatie, wat goed schijnt te werken. Eerst bij Ressen, en nu ook bij Markelo.

 

11-12-2021 18:19:55
rolandrail
rolandrail

Tussen Hrl en Std laatst deels ook gebruikt en niet geheel succesvol, vandaar daar dit weekend ingelaste werkzaamheden. Maar daar is Stadler niet bij betrokken ;-)

 

11-12-2021 18:21:28
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (10-12-2021 17:36:44):

Nou ja: de wal keert het schip. Er zijn legio filmpjes van werkelijk steigerende locs met golvende treinen op het slecht onderhouden secundaire net in de VS.

Vrijwel altijd gemaakt met heel veel zoom. Dan lijkt het al snel veel erger.

 

11-12-2021 21:10:44
sjoerd
sjoerd

Dat van die zoom klopt zeker, maar als je dan zijdelingse en verticale bewegingen ziet van rond de 25 cm (om in een Europese maat te blijven), dan is de sporenligging toch wel beroerd, en die staat zie je ook aan de rest van de infra af, zoals masten, seinen, hekwerk, gebouwen, locs en wagens.

Een jaar geleden hebben we ook gereisd tussen Princeton en New York over de elektrische lijn NY - Philadelphia en die is veel beter, en grotendeels 4-sporig. Maar dan kom je bij NY over een stel krakkemikkige bruggen en door donkere zwabberige tunnels onder de stad door, en dan zit je niet echt rustig. Daar is onze oudste lange tunnel Santpoort - Beverwijk een villa bij.

 

12-12-2021 11:29:55
phantom
phantom

Wellicht een idee om dit verder af te splitsen,want het raakt nu wel ver van het onderwerp stadler rail af.

 

12-12-2021 13:43:46
sjoerd
sjoerd

Nou... het draadje ging en gaat wel degelijk over Stadler. Het gaat hier nog steeds over het komende gebruik van locs met een grote asdruk door hun gewicht, en waardoor niet optimaal van de aanwezige infra in ons land gebruik kan worden gemaakt, resulterend in een beperkte baanvaksnelheid en/of een beperkt gebruik van die locs. En er zijn hier lezers die denken dat we ons daarover geen zorgen hoeven maken.

En er kwamen ideeén voorbij over het stabiliseren van spoor op een zwakke ondergrond. Zeer relevant dus.

 

13-12-2021 21:47:45
Henk1619
Henk1619

Het lijkt me wat voorbarig om de conclusie te trekken dat een loc waarvan de toelatingsprocedure nog maar net is begonnen beperkt gaat worden in zijn gebruik. Er rijden locs met een grotere asdruk rond waarmee je ook gewoon 100 km/h mag rijden. En dat is ruim voldoende voor de treinen waarvoor dit soort locs gebruikt gaan worden.

 

13-12-2021 22:55:27
sjoerd
sjoerd

Daarom heb ik het ook over een grote asdruk, en niet over een TE grote asdruk. Ik ken de asdruk van die locs niet, en weet ook niet of die maar in de verste verte problemen zou kunnen opleveren. Ik constateer alleen dat er reserves zijn bij ProRail.

Maar ik ken de zwakke plekken in onze spoorinfra tamelijk goed en weet ook waarom we dus niet overal meteen 160 km/h kunnen rijden en waarom een (te) hoge asdruk op sommige van die baanvakken een probleem kan vormen.

De meeste spoorwegen zijn aangelegd in een tijd dat het materieel niet boven de 100 km/h kwam en de asdruk ongeveer de helft was, van wat die nu gemiddeld is.

 

14-12-2021 11:57:48
sjoerd
sjoerd

Gisteren meldde ik nog de vaak onderschatte slappe-bodem-problematiek en vandaag laat ProRail een zelfde waarschuwing horen. Er komt kennelijk een onderzoek naar wat al deels bekend is. Maar nu betrekt ProRail ook de hogere belasting door frequentieverhogingen en zwaarder materieel erin. En de ambities die er nog zijn om de frequenties en de aslasten verder te verhogen.

Er is veel ooit aanwezige kennis en ervaring in de loop der jaren weggevloeid, maar aan de andere kant zijn de omstandigheden, bijvoorbeeld ook die van klimaatfactoren en veiligheid ingrijpend veranderd.

Het is wel een verkeerd draadje voor deze materie, en wellicht past deze discussie beter in het nieuwe snelheidstopic.

 

15-12-2021 09:02:11
mdeen
mdeen

Ik denk dat het ook wel duidelijk zal zijn dat het meeste spoor in Nederland niet 100% statisch is (dat zul je denk ik zelfs niet met betonnen rijbaan krijgen) en dat je dus na x aantal as-passages of ton-passages de baan zult moeten opkalefateren (opnieuw stoppen of zelfs nog erger).

Dat je met 6 treinen per uur 3x zoveel as-passages of ton-passages hebt dan met 2 treinen per uur zal ook duidelijk zijn. Ofwel: er is gewoon meer onderhoud nodig en als je daar niet op inspeelt verslechtert je spoorbaan sneller.

 

15-12-2021 13:39:52
john2
john2

Is het overwegen waard als er slappe grond in het geding is, om deze grond af te graven, met een bepaalde diepte die wenselijk is en dan met grond die goed is weer op te vullen.

 

15-12-2021 14:12:36
seinhuis
seinhuis

Dat is ergens gedaan als proef. Misschien dat iemand anders meer over kan vertellen.

 

15-12-2021 15:29:43
cuneo56
cuneo56

Je hebt het dan snel over 15 tot 20 meter diep. en dan ook nog eens een stuk in de breedte

 

15-12-2021 16:07:35
Apda
Apda
Quote
john2 (15-12-2021 13:39:52):

Is het overwegen waard als er slappe grond in het geding is, om deze grond af te graven, met een bepaalde diepte die wenselijk is en dan met grond die goed is weer op te vullen.


Als een buitenlander u vraagt: "Wat doen jullie in dat lage land, wanneer er een spoorlijn moet worden aangelegd?", kunt u gerust antwoorden: "Eerst een kanaal graven!" Ieder land heeft zijn eigen problemen bij de constructie van zijn spoorwegnet. Nederland is wel vlak, wat tunnels overbodig maakt, maar vooral het westen van het land heeft een bodemstructuur die NS veel hoofdbrekens kost. In de beginjaren van het spoorwegbedrijf waren snelheid en treingewicht gering en kon de opbouw van het baanlichaam eenvoudig blijven. Men groef twee evenwijdige sloten en maakte daartussen van de vrijgekomen grond een spoordijk. Spoedig kwam men tot het inzicht dat aan dit type ondergrond geen hoge eisen konden worden gesteld. Dieper gelegen bodemlagen lieten de spoordijk op sommige plaatsen "drijven" en soms met sporen en al terzijde in de sloot schuiven. Thans baggert men eerst de slappe lagen weg en spuit het aldus ontstane kanaal vol met zand.

Citaat uit het boekje Van Arend tot TT, G.L.S. Willemse, Uitgeverij De Alk, circa 1965. 🙂

 

15-12-2021 17:30:03
john2
john2

Apda, dank voor je citaat.🙂

 

16-02-2022 14:58:03
hw1969
hw1969

https://www.startgmbh.com/pressebericht/februar-2022-stadler-und-start-schliessen-liefervertrag

 

16-02-2022 15:57:20
bacr
bacr
Quote
hw1969 (16-02-2022 14:58:03):

https://www.startgmbh.com/pressebericht/februar-2022-stadler-und-start-schliessen-liefervertrag


En nu als

LINK

 

14-03-2023 22:05:23 3
DDZ7504
DDZ7504

Stadler heeft vandaag bekend gemaakt dat de Euro9000 toegelaten is in Duitsland en Oostenrijk.




DDZ in dienst, ik blij!
 

02-11-2023 21:54:19 1
selivio
selivio

ELP heeft vandaag bekend gemaakt dat de euro9000 nu is toegelaten in Zwitserland, en dat ze de toelating voor Nederland en België de komende weken verwachten. Italië zou dan in 2024 nog moeten volgen.

ELP persbericht

 

03-11-2023 07:33:54
phantom
phantom

Die locs hebben ze hier toch al enige tijd terug uitgebreid getest,vanwaar dan die vertraging in het goedkeuren ?
Er waren/zijn toch ook al vervoerders uit NL die ze besteld hebben ?

 

03-11-2023 07:43:15 1
DDZ7504
DDZ7504

Vertraging bij het toelaten betekent meestal dat er iets niet goed was. Wat dat was, is voor ons buitenstaanders gissen.

RTBC, RFO en HSL hebben ze al in gebruik in Duitsland en Oostenrijk. HSL wil ze ook inzetten naar Zwitserland nu.




DDZ in dienst, ik blij!
 

03-11-2023 09:50:33
mich
mich

Gehoord dat er een uitdaging was met het gewicht.

 

03-11-2023 10:51:12
Muizeneus
Muizeneus

Da's wel bijzonder.

Je weet van tevoren precies hoe zwaar zo'n ding is, daar is geen testrit voor nodig. Als dat ding te zwaar is hoef je toch niet eens te begínnen met testritten? Eigenlijk zou Prorail dan op voorhand dat ding moeten weigeren om überhaupt testritten te gaan rijden.

 

03-11-2023 10:57:43
Trainplaza
Trainplaza

Heel simpel: Hij is niet te zwaar. Sterker nog, de aslast van een Euro9000 is lager dan die van een Vectron. Problemen met gewicht betekenen niet direct dat de locomotief an sich te zwaar is.

 


03-11-2023 11:17:49
AlbertP
AlbertP

Vergeleken met andere zesassige locs die in NL hebben gereden, is de Euro 9000 vrijwel net zo zwaar als een Br 232 en lichter dan een Class 58 of 66. (Een 1200 of 1300 is lichter.) Dat betekent uiteraard niet, dat er geen bureaucratische problemen kunnen optreden als er voor het eerst in 20 jaar iemand een nieuwe zesassige loc toegelaten probeert te krijgen.

 

03-11-2023 11:42:05
Sanderbin
Sanderbin
Quote
mich (03-11-2023 09:50:33):

Gehoord dat er een uitdaging was met het gewicht.


Ik had gehoord dat er nog wat software probleempjes waren voor het rijden in NL en dat ze daarom wat later zijn met de toelating zijn voor hier

 

20-12-2023 19:13:54 4
DDZ7504
DDZ7504

De Euro9000 is toegelaten in Nederland en België: Railcolor News




DDZ in dienst, ik blij!
 

20-12-2023 21:07:57 1
Edb3
Edb3

Kleine nuance uit betrouwbare bron: ProRail en ILT zijn akkoord, maar ERA is het dossier nog aan het verwerken, officiële toelating zou idd vandaag afgegeven worden maar wordt toch paar daagjes langer. Dus: bijna....



Laatst bewerkt door Edb3 op 20-12-2023 21:08
 

21-12-2023 05:48:10
BVisser
BVisser

ERA is toch de Duitse autoriteit? Wat hebben die te zeggen over een toelating in Nederland?

 

21-12-2023 06:34:49
Marco
Marco
Quote
BVisser (21-12-2023 05:48:10):

ERA is toch de Duitse autoriteit? Wat hebben die te zeggen over een toelating in Nederland?


Da's de EBA, Eisenbahn-Bundesamt. ERA = European Rail Agency.

 

21-12-2023 07:33:34
Edb3
Edb3
Quote
Edb3 (20-12-2023 21:07:57):

Kleine nuance uit betrouwbare bron: ProRail en ILT zijn akkoord, maar ERA is het dossier nog aan het verwerken, officiële toelating zou idd vandaag afgegeven worden maar wordt toch paar daagjes langer. Dus: bijna....


Correctie: toelating is gisteravond toch verleend.