Een op tien NS-treinen is te laat voor aansluiting
Forum: Algemeen - Algemeen
10-05-2017 09:39:45
Daan!
Daan!
https://www.trouw.nl/home/een-op-tien-ns-treinen-is-te-laat-voor-aansluiting~ac90798e/

De treinen van de Nederlandse Spoorwegen reden in de eerste maanden van 2017 minder stipt ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers over de prestaties van de NS. Ook misten meer mensen hun aansluiting en vielen meer treinen uit.

Zo is een op de tien treinen dusdanig laat dat aansluitingen gemist worden, is het aantal uitgevallen treinen bijna verdubbeld van 1,5 naar 2,7 procent en zijn de vertragingen toegenomen.

In het eerste kwartaal van 2016 had 8 procent van de reizigers minimaal vijf minuten vertraging, nu is dat 9,5 procent. Het aantal vertragingen van meer dan een kwartier nam ook licht toe naar bijna 3 procent.

De rest van het artikel staat op trouw.nl
En http://www.treinreiziger.nl/meer-reizigers-vertraagd-door-nieuwe-dienstregeling/ heeft er ook tabelletjes bij.

Laatst bewerkt door Daan! op 10-05-2017 09:40
 

10-05-2017 09:56:14
b2py
b2py
De dip en stijgende lijn is ook landelijk te zien (Dit is 3 minuten, niet 5 waarin NS rapporteert): http://kpi.prorail.nl/website/reizigersvervoer/nl/

Verder nu boven het gemiddelde voor dienstregeling 2016.

Laatst bewerkt door b2py op 10-05-2017 09:57
 

18-05-2017 08:54:31
yappa
yappa
ProRail schiet NS te hulp: "meer dan de helft van de incidenten op het spoor wordt veroorzaakt door reizigers of passanten rond het spoor".
http://www.nu.nl/binnenland/4702131/merendeel-treinvertragingen-veroorzaakt-wangedrag.html

Wij onderschatten hier op Somda de boel schromelijk, want "de gevolgen van een zelfdoding of bommelding kunnen soms nog dagen duren". Dat u het even weet.
 

18-05-2017 09:27:18
VIRMm1
VIRMm1
Klopt toch ook?
Als er wordt getwijfeld of het om zelfdoding of om een misdrijf gaaf dan wordt er op een later moment weer een onderzoek ingesteld en gaat het treinverkeer weer plat (politie onderzoek/op last van de politie heet dat dan toch zo mooi)
 


18-05-2017 10:58:13
ZJ37
ZJ37
Ik heb de indruk dat aansluitingen minstens zo vaak om zeep geholpen worden doordat treinen achter vertraagde goederentreinen worden aangestuurd of door andere overwogen keuzes van de treindienstleider.  

18-05-2017 11:10:51
Klaasje
Klaasje
Roestrijden op onhandige momenten helpt niet mee als een machinist vervolgens niet doorheeft dat die er tot het laatste moment de gang in moet houden. Bij Stroe de wissels met 40 km/h nemen hakt er qua rijtijd toch best flink in. Je bent zomaar 2 minuten kwijt. Dat is voldoende om de overstappen op spoor 6/7 in Amersfoort te laten mislukken als er niet maximaal wordt doorgereden.  

19-05-2017 07:24:16
ChrisGBNL
ChrisGBNL
NS heeft ook maar een mooi verhaal gemaakt over gemiste overstappen: http://nieuws.ns.nl/blog-wachttijd-treinen/  

19-05-2017 09:06:08
gvttreinen
gvttreinen
Die 'afspraken' (TAD) worden echter steeds verder uitgekleed, van Gdm b.v. is alleen iets omschreven over laatste aansluiting, verder niets!  

19-05-2017 12:09:17
VIRMm1
VIRMm1
Wat is eigenlijk de rol van de Procesleider Perron in dezen?
Die heeft het ophouden van een trein om een aansluiting over te nemen ook in zijn macht toch?
 

19-05-2017 13:18:53
b2py
b2py
Moet die er wel zijn natuurlijk  

19-05-2017 13:20:08
Oldskool
Oldskool
Tegenwoordig meer er voor zorgen dat de treinen op tijd vertrekken, zo lijkt het. Beetje mondige hc laat die plp maar aan kletsen en doet gewoon de aansluiting overnemen. %08% Al dan niet in overleg met de mcn  

19-05-2017 20:00:32
thom
thom
Maar dat is danook volledig afhankelijk van de instructie die hij/zij gehad heeft, en volgens mij word NS nog steeds afgerekend op het percentage op tijd vertrokken treinen.  

19-05-2017 20:32:33
b2py
b2py
Je hebt tegenwoordig ook de KPI reizigerspunctualiteit waar aansluitingen wel in worden gerekend. Hoe die KPI werkt is mij onbekend.  

19-05-2017 22:43:07
sneltram
sneltram
Heb je een uurtje voor een uitleg? %08%

Men kijkt naar OV-chipkaartdata en weet dan hoe laat iemand is vertrokken op weg naar welke bestemming. Vervolgens wordt het snelste reisadvies er bij gepakt en kijkt men of dat reisadvies mogelijk was. Als het niet mogelijk was (bijvoorbeeld een overstap gemist of een uitgevallen trein), kijkt men naar de OC-chip check-out tijd. Kortom, van een miljoen mensen elke dag een reisadvies opvragen en doorrekenen. Ze moeten een paar servertjes hebben draaien daar in Utrecht.
 

19-05-2017 23:01:57
b2py
b2py
En de criteria? Is 15 min toelaatbaar of?  

19-05-2017 23:03:59
sneltram
sneltram
Op de perspagina van NS stond laatst een enorme PDF met alle definities en cijfers. Volgens mij hebben ze een norm van 5 en een norm van 15 minuten. En de HSL alleen 5.

Edit: alles staat hier: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1493969041736/content/assets/ns-nl/over-ns/2017/klantoordelen-en-prestaties.pdf. Veel leesvoer, maar wel erg uitgebreid en interessant.

Laatst bewerkt door sneltram op 19-05-2017 23:08
 

19-05-2017 23:27:40
VIRMm1
VIRMm1
En als je incheckt en pas een half uur later vertrekt? Dan klopt dat cijfertje ook niet meer  

19-05-2017 23:36:30
mren
mren
Ik vermoed zo dat er vrij weinig mensen voor hun lol een half uur op een station gaan staan. Statistisch waarschijnlijk niet eens meetbaar.  

19-05-2017 23:53:38
b2py
b2py
Ruime procent onder 2016 dus.  

20-05-2017 00:12:38
Amazonous
Amazonous
Steeds meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html  

20-05-2017 08:50:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mren (vr 19 mei 2017 23:36:30 https://www.somda.nl/forum/19331/p616438/): Ik vermoed zo dat er vrij weinig mensen voor hun lol een half uur op een station gaan staan. Statistisch waarschijnlijk niet eens meetbaar.


Kijk maar eens op een station waar de winkels achter de poortjes zijn (Rtd bijvoorbeeld).
Tel de mensen die daar rustig een bakje koffie aan het drinken zijn of een maaltijd aan het nuttigen zijn; allemaal mensen die (hoogstwaarschijnlijk) geen gebruik maken van de eerste reismogelijkheid.
En geloof me, dat zijn er nogal wat tegenwoordig.
 

20-05-2017 10:14:34
mdj
mdj
Maar dat vang je toch af door te kijken naar de snelst mogelijke reis?
Als er vertraging was, was die reis niet sneller mogelijk. Als er geen vertraging was, en mensen hebben een half uur er langer over gedaan, dan hebben ze op het station gezeten.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-05-2017 10:20:32
Klaasje
Klaasje
Quote
VIRMm1 (za 20 mei 2017 08:50:27 https://www.somda.nl/forum/19331/p616450/):
Quote
mren (vr 19 mei 2017 23:36:30 https://www.somda.nl/forum/19331/p616438/): Ik vermoed zo dat er vrij weinig mensen voor hun lol een half uur op een station gaan staan. Statistisch waarschijnlijk niet eens meetbaar.


Kijk maar eens op een station waar de winkels achter de poortjes zijn (Rtd bijvoorbeeld).
Tel de mensen die daar rustig een bakje koffie aan het drinken zijn of een maaltijd aan het nuttigen zijn; allemaal mensen die (hoogstwaarschijnlijk) geen gebruik maken van de eerste reismogelijkheid.
En geloof me, dat zijn er nogal wat tegenwoordig.

Hoeveel van deze mensen nemen hierdoor niet de eerste reismogelijkheid en hoe verhoudt zich dat in aantallen tot de reizigers die dat wel doen? Als het op slechts een half procent op dit soort stations is welke dan ook nog voor een deel de rechtstreekse treinen zonder overstap zullen nemen dan zal de uiteindelijke afwijking dermate minimaal zijn dat je zoiets voor lief moet nemen.
 

20-05-2017 10:44:38
sneltram
sneltram
Uit het document dat ik eerder linkte:

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN geeft een indicatie van het percentage van de reizen dat met minder dan 5 minuten vertraging is verlopen. Dat wil zeggen dat de reiziger bij aankomst op zijn uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken. Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. Dit betekent dat vooraf bekende werkzaamheden wel in dit reisadvies zijn meegenomen, maar wijzigingen die minder dan twee dagen voorafgaand zijn aangebracht niet.

In scope zijn reizigers die inchecken én uitchecken op een Hoofdrailnet station en met NS reizen.


Dus ja, koffie drinken na het inchecken geeft een fout. Aan de andere kant denk ik dat vele mensen juist koffiedrinken als ze een langere overstaptijd hebben, niet zozeer om een paar treinen aan zich voorbij te laten gaan. Misschien in het weekend wel, maar doordeweeks niet.

Laatst bewerkt door sneltram op 20-05-2017 10:45
 

20-05-2017 15:27:59
treinfan
treinfan
Ik ben benieuwd hoeveel looptijd er van de poortjes naar de trein gerekend wordt. Op Dt-Rtd staat 5 minuten looptijd gelijk aan de volgende trein pakken. Als ik geen zin heb om te rennen of op iemand anders moet wachten, zijn die 5 minuten extra makkelijk gemaakt. Anderzijds kan ik ook zo 5 minuten goedmaken als ik haast heb en wel met rennen net een trein kan halen.