10-05-2017 09:39:45 | ||
---|---|---|
Daan!
|
https://www.trouw.nl/home/een-op-tien-ns-treinen-is-te-laat-voor-aansluiting~ac90798e/ De treinen van de Nederlandse Spoorwegen reden in de eerste maanden van 2017 minder stipt ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers over de prestaties van de NS. Ook misten meer mensen hun aansluiting en vielen meer treinen uit. Zo is een op de tien treinen dusdanig laat dat aansluitingen gemist worden, is het aantal uitgevallen treinen bijna verdubbeld van 1,5 naar 2,7 procent en zijn de vertragingen toegenomen. In het eerste kwartaal van 2016 had 8 procent van de reizigers minimaal vijf minuten vertraging, nu is dat 9,5 procent. Het aantal vertragingen van meer dan een kwartier nam ook licht toe naar bijna 3 procent. De rest van het artikel staat op trouw.nl En http://www.treinreiziger.nl/meer-reizigers-vertraagd-door-nieuwe-dienstregeling/ heeft er ook tabelletjes bij. Laatst bewerkt door Daan! op 10-05-2017 09:40 |
10-05-2017 09:56:14 | ||
---|---|---|
b2py
|
De dip en stijgende lijn is ook landelijk te zien (Dit is 3 minuten, niet 5 waarin NS rapporteert): http://kpi.prorail.nl/website/reizigersvervoer/nl/ Verder nu boven het gemiddelde voor dienstregeling 2016. Laatst bewerkt door b2py op 10-05-2017 09:57 |
18-05-2017 08:54:31 | ||
---|---|---|
yappa
|
ProRail schiet NS te hulp: "meer dan de helft van de incidenten op het spoor wordt veroorzaakt door reizigers of passanten rond het spoor". http://www.nu.nl/binnenland/4702131/merendeel-treinvertragingen-veroorzaakt-wangedrag.html Wij onderschatten hier op Somda de boel schromelijk, want "de gevolgen van een zelfdoding of bommelding kunnen soms nog dagen duren". Dat u het even weet. |
18-05-2017 09:27:18 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Klopt toch ook? Als er wordt getwijfeld of het om zelfdoding of om een misdrijf gaaf dan wordt er op een later moment weer een onderzoek ingesteld en gaat het treinverkeer weer plat (politie onderzoek/op last van de politie heet dat dan toch zo mooi) |
18-05-2017 10:58:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Ik heb de indruk dat aansluitingen minstens zo vaak om zeep geholpen worden doordat treinen achter vertraagde goederentreinen worden aangestuurd of door andere overwogen keuzes van de treindienstleider. |
18-05-2017 11:10:51 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Roestrijden op onhandige momenten helpt niet mee als een machinist vervolgens niet doorheeft dat die er tot het laatste moment de gang in moet houden. Bij Stroe de wissels met 40 km/h nemen hakt er qua rijtijd toch best flink in. Je bent zomaar 2 minuten kwijt. Dat is voldoende om de overstappen op spoor 6/7 in Amersfoort te laten mislukken als er niet maximaal wordt doorgereden. |
19-05-2017 07:24:16 | ||
---|---|---|
ChrisGBNL
|
NS heeft ook maar een mooi verhaal gemaakt over gemiste overstappen: http://nieuws.ns.nl/blog-wachttijd-treinen/ |
19-05-2017 09:06:08 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Die 'afspraken' (TAD) worden echter steeds verder uitgekleed, van Gdm b.v. is alleen iets omschreven over laatste aansluiting, verder niets! |
19-05-2017 12:09:17 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Wat is eigenlijk de rol van de Procesleider Perron in dezen? Die heeft het ophouden van een trein om een aansluiting over te nemen ook in zijn macht toch? |
19-05-2017 13:18:53 | ||
---|---|---|
b2py
|
Moet die er wel zijn natuurlijk |
19-05-2017 13:20:08 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Tegenwoordig meer er voor zorgen dat de treinen op tijd vertrekken, zo lijkt het. Beetje mondige hc laat die plp maar aan kletsen en doet gewoon de aansluiting overnemen. %08% Al dan niet in overleg met de mcn |
19-05-2017 20:00:32 | ||
---|---|---|
thom
|
Maar dat is danook volledig afhankelijk van de instructie die hij/zij gehad heeft, en volgens mij word NS nog steeds afgerekend op het percentage op tijd vertrokken treinen. |
19-05-2017 20:32:33 | ||
---|---|---|
b2py
|
Je hebt tegenwoordig ook de KPI reizigerspunctualiteit waar aansluitingen wel in worden gerekend. Hoe die KPI werkt is mij onbekend. |
19-05-2017 22:43:07 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Heb je een uurtje voor een uitleg? %08% Men kijkt naar OV-chipkaartdata en weet dan hoe laat iemand is vertrokken op weg naar welke bestemming. Vervolgens wordt het snelste reisadvies er bij gepakt en kijkt men of dat reisadvies mogelijk was. Als het niet mogelijk was (bijvoorbeeld een overstap gemist of een uitgevallen trein), kijkt men naar de OC-chip check-out tijd. Kortom, van een miljoen mensen elke dag een reisadvies opvragen en doorrekenen. Ze moeten een paar servertjes hebben draaien daar in Utrecht. |
19-05-2017 23:01:57 | ||
---|---|---|
b2py
|
En de criteria? Is 15 min toelaatbaar of? |
19-05-2017 23:03:59 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Op de perspagina van NS stond laatst een enorme PDF met alle definities en cijfers. Volgens mij hebben ze een norm van 5 en een norm van 15 minuten. En de HSL alleen 5. Edit: alles staat hier: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1493969041736/content/assets/ns-nl/over-ns/2017/klantoordelen-en-prestaties.pdf. Veel leesvoer, maar wel erg uitgebreid en interessant. Laatst bewerkt door sneltram op 19-05-2017 23:08 |
19-05-2017 23:27:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
En als je incheckt en pas een half uur later vertrekt? Dan klopt dat cijfertje ook niet meer |
19-05-2017 23:36:30 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik vermoed zo dat er vrij weinig mensen voor hun lol een half uur op een station gaan staan. Statistisch waarschijnlijk niet eens meetbaar. |
19-05-2017 23:53:38 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ruime procent onder 2016 dus. |
20-05-2017 00:12:38 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Steeds meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html |
20-05-2017 08:50:27 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Kijk maar eens op een station waar de winkels achter de poortjes zijn (Rtd bijvoorbeeld). Tel de mensen die daar rustig een bakje koffie aan het drinken zijn of een maaltijd aan het nuttigen zijn; allemaal mensen die (hoogstwaarschijnlijk) geen gebruik maken van de eerste reismogelijkheid. En geloof me, dat zijn er nogal wat tegenwoordig. |
20-05-2017 10:14:34 | ||
---|---|---|
mdj
|
Maar dat vang je toch af door te kijken naar de snelst mogelijke reis? Als er vertraging was, was die reis niet sneller mogelijk. Als er geen vertraging was, en mensen hebben een half uur er langer over gedaan, dan hebben ze op het station gezeten. Bij twijfel: gebruik beton. |
20-05-2017 10:20:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Hoeveel van deze mensen nemen hierdoor niet de eerste reismogelijkheid en hoe verhoudt zich dat in aantallen tot de reizigers die dat wel doen? Als het op slechts een half procent op dit soort stations is welke dan ook nog voor een deel de rechtstreekse treinen zonder overstap zullen nemen dan zal de uiteindelijke afwijking dermate minimaal zijn dat je zoiets voor lief moet nemen. |
20-05-2017 10:44:38 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Uit het document dat ik eerder linkte: Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN geeft een indicatie van het percentage van de reizen dat met minder dan 5 minuten vertraging is verlopen. Dat wil zeggen dat de reiziger bij aankomst op zijn uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken. Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. Dit betekent dat vooraf bekende werkzaamheden wel in dit reisadvies zijn meegenomen, maar wijzigingen die minder dan twee dagen voorafgaand zijn aangebracht niet. In scope zijn reizigers die inchecken én uitchecken op een Hoofdrailnet station en met NS reizen. Dus ja, koffie drinken na het inchecken geeft een fout. Aan de andere kant denk ik dat vele mensen juist koffiedrinken als ze een langere overstaptijd hebben, niet zozeer om een paar treinen aan zich voorbij te laten gaan. Misschien in het weekend wel, maar doordeweeks niet. Laatst bewerkt door sneltram op 20-05-2017 10:45 |
20-05-2017 15:27:59 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ik ben benieuwd hoeveel looptijd er van de poortjes naar de trein gerekend wordt. Op Dt-Rtd staat 5 minuten looptijd gelijk aan de volgende trein pakken. Als ik geen zin heb om te rennen of op iemand anders moet wachten, zijn die 5 minuten extra makkelijk gemaakt. Anderzijds kan ik ook zo 5 minuten goedmaken als ik haast heb en wel met rennen net een trein kan halen. |