Werkzaamheden Pinksteren 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
09-05-2017 18:00:28
michaben
michaben
Ik dacht dat we er waren, maar natuurlijk, we krijgen Pinksteren ook nog. Voor 3-4 juni staat de IFF data met wijzigingen inmiddels online, het is vooral de NoordOost die te maken krijgt met werkzaamheden: zowel de 1600 als 1700 zullen hun eindbestemming dit weekend niet gaan bereiken door werkzaamheden op zowel Gd, Wd als Brn - Amf. Daarnaast werkzaamheden in Noord-Holland.

- 140 omgeleid tussen Asd en Dv via Alm en Zl, richting Dv met stops, richting Asd zonder.
- 500 opgeheven Rtd - Ut.
- 600 opgeheven Rtd - Ut.
- 1500 opgeheven.
- 1600 opgeheven Shl - Amf.
- 1700 opgeheven Gvc - Wd (zondag ook Wd - Ut).
- 2000 opgeheven.
- 2800 opgeheven.
- 3300 opgeheven Zd - Hnk.
- 4000 opgeheven Rtd - Wd.
- 4500 opgeheven (enkele late ritten omgeleid).
- 4800 verlengd naar Ekz.
- 7800 opgeheven Gvc - Wd.
- 8600 opgeheven.
- 8800 opgeheven Bdg - Ut.
- 11600 opgeheven Shl - Amf, pendelt Amf - Amfs.
- 11700 opgeheven Gvc - Wd, opvallend genoeg NIET gekoppeld aan de 1600 voor omreizers werkzaamheden Hvs - Amf, sterker nog de cross-platformoverstap is richting Ut vakkundig om zeep geholpen.
- 15800 opgeheven Brn - Amf, 715800 pendelt Amf - Avat.

Zondagochtend tot circa 10:00 is tevens Rtd - Dt gestremd, zowel Rtd en Gvc zijn dan slechts zeer beperkt bereikbaar. Gelijktijdig zijn ook de keersporen van de metro gestremd in Schiedam, zou dus zomaar iets te maken kunnen hebben met de Hoekse Lijn.

Laatst bewerkt door michaben op 11-05-2017 20:42
 

09-05-2017 22:26:28
wouter15
wouter15
Vraag me wel af waarom de 8800 ook op Wd-Ut opgeheven is.  

10-05-2017 00:01:22
Z2N
Z2N
Rond vrijwel dezelfde tijd (enkele minuten eerder vanuit Wd) krijg je nu een (1)1700 naar Utrecht, de 8800 laten rijden zou daarom vrij overbodig zijn.  

03-06-2017 17:09:38
abcde
abcde
is er nu een reden te bedenken, dat de 1600 uit Es niet doorrijdt naar Utrecht ? Terwijl er wel een 11600 Amf - Amfs pendelt, welk bij werkzaamheden veelal opgeheven wordt.  


03-06-2017 20:50:56
AlexNL
AlexNL
De 20300 rijdt ook niet, vanwege werkzaamheden tussen Landgraaf en Herzogenrath-grens. Dit duurt t/m dinsdag 6 juni, 13:00.

Er rijden treinvervangende bussen tussen Heerlen, Eygelshoven Markt en Herzogenrath. Reizigers uit Landgraaf die naar Duitsland willen krijgen het advies om via Heerlen te reizen en vanaf daar de bus te pakken.
 

03-06-2017 20:53:53
bart84
Moderator
bart84
Die werkzaamheden zullen wel gewoon Pinkpop zijn.


Mvg. Bart
 

03-06-2017 21:00:39
AlexNL
AlexNL
DB heeft het toch echt over Gleisarbeite. Ook de NS-reisinformatie heeft het over werkzaamheden.

Bij evenementen zie je meestal "door een aangepaste dienstregeling", "door beperkt spoorgebruik" of iets soortgelijks als verklaring.

https://bauinfos.deutschebahn.com/mobile,nrw,Regionalverkehr,RE_18,1
 

03-06-2017 21:30:45
b2py
b2py
Slim gecombineerd dus  

03-06-2017 22:21:39
michaben
michaben
Quote
abcde (za 03 jun 2017 17:09:38 https://www.somda.nl/forum/19328/p617658/): is er nu een reden te bedenken, dat de 1600 uit Es niet doorrijdt naar Utrecht ? Terwijl er wel een 11600 Amf - Amfs pendelt, welk bij werkzaamheden veelal opgeheven wordt.

Iets wat men enkele weken terug ook deed, en wat over twee weken ook weer als dusdanig gedaan wordt. Snap er zelf ook weinig van, en op het NS forum had men ook geen antwoord op waarom men nu van deze standaardoplossing afwijkt. Enige wat ik me kan bedenken is dat er dit weekend zowel aan de 1600 als 1700 werkzaamheden zijn en er dus geen standaardscenario in de kast lag, maar naar mijn idee is het redelijk slordig dat men de overstap in Amf compleet vergeet in de maatwerkdienstregeling van dit weekend. Zeker omdat men nu een een uurdienst creëert op enkele verbindingen doordat de 1600 geen overstap op de 11700 bied dit weekend.
 

04-06-2017 12:37:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoezo geen overstap? Waarneming op dit moment op Amf is dat de 1600 op 7 aankomt (aansluiting op 11700 van 6) en dan kennelijk een lange kering op de Bokkeduinen heeft want de vertrekkende treinen gaan van 1/2. Wederom met cross platform overstap dus.  

04-06-2017 12:40:38
mdj
mdj
Helaas keert de 1600 op de 11600 op spoor 2, niet op 7.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-06-2017 16:59:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Volgens alle reisinfo komt 'ie toch echt op 7 aan  

04-06-2017 17:18:19
michaben
michaben
Helaas voor jou, maar er staat de gehele dag slechts één trein op spoor 7 gepland en dat was de 1532 De reisplanner laat ook niet voor niets de overstap op de 11700 weg maar geeft een overstap van 12 minuten op de 5600. Er zal vast nog wel ergens een niet goed werkend reisinformatiesysteem zijn dat een gewijzigd aankomstspoor niet snapt en doodleuk het spoor uit het jaarplan blijft tonen, maar dat weet je zelf ook wel In je eerste bericht doe je alsof je het fysiek hebt gezien, terwijl je tweede bericht doet alsof je het uit digitale bronnen hebt (naar jouw zeggen 'alle', maar dat lijkt me sterk), dus wat is het nu? GPS laat ook gewoon keringen langs het perron zien in Amf, en vertrekspoor van alles is spoor 2, dus aankomst op 7 lijkt me een sterk verhaal.

Laatst bewerkt door michaben op 04-06-2017 17:19
 

04-06-2017 17:42:58
henri1972
henri1972
1664 staat volgens de NS-app toch echt op spoor 7 gepland.  

04-06-2017 17:45:21
Diedje
Diedje
Ik kan iig wel bevestigen dat niet alle 1600'en op spoor 7 zijn uitgekomen. Hoewel de Hc van mijn 1600 gisteren het tot voor Amf wel dacht en omriep waarbij na de nodige wissels alsnog zichzelf corrigeerde. Aankomst spoor 2.  

04-06-2017 17:57:51
michaben
michaben
Quote
henri1972 (zo 04 jun 2017 17:42:58 https://www.somda.nl/forum/19328/p617710/): 1664 staat volgens de NS-app toch echt op spoor 7 gepland.

En zoals je hierboven kon lezen staan diverse NS systemen erom bekend een gewijzigd aankomstspoor niet juist te tonen. De 1664 is, net als de overige 1600en, gepland op spoor 2.
 

04-06-2017 18:47:23
Amazonous
Amazonous
Quote
michaben (zo 04 jun 2017 17:18:19 https://www.somda.nl/forum/19328/p617705/): Er zal vast nog wel ergens een niet goed werkend reisinformatiesysteem zijn dat een gewijzigd aankomstspoor niet snapt en doodleuk het spoor uit het jaarplan blijft tonen, maar dat weet je zelf ook wel

Eerder bericht vanuit FB daarover:

Wel wil ik een ieder even wijzen op het feit dat ARNU op een eindstation nooit spoorwijzigingen heeft. De spoorwijzigingen worden namelijk op basis van de DVS (vertrekstaten) waargenomen, en een trein die op zijn eindbestemming aankomt staat niet in de DVS van dat station.
 

04-06-2017 18:50:16
DDZ7504
DDZ7504
@michaben de 11600 pendel kwam inderdaad op 2 aan en vertrok daar ook weer van, 2 keer met eigen ogen gezien.  

04-06-2017 21:03:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Blijft wel nogal knullig. Al heeft men nu wel iets in de planner aangepast want die geeft nu wel de aankomst van de 1600 op spoor 2 aan, vanmiddag kwam daar nog 7 als aankomstspoor uit. (In RdT in ieder geval)
In veel gevallen zullen de OBIS-schermen in de treinen dan ook foutieve aankomstsporen aangeven, mogelijk zelfs met een overstap die cross-platform lijkt. (Hoewel OBIS die overstaps in Amf vaak al niet toont omdat het systeem zo dom is dat het ze te kort vindt)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-06-2017 21:58:49
michaben
michaben
Volgens mij is dit ook tig keer gezegd toen er werkzaamheden voor DSSU waren en treinseries in Ut geknipt werden. Ook toen gaf OBIS vaak een verkeerd aankomstspoor aan, terwijl het in de brondata wel goed stond. NS en consistente reisinformatie blijft gewoon na jaren nog geen goede combinatie: te veel verschillende systeempjes die niet overeenkomen met elkaar.  

04-06-2017 22:22:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij DSSU kwamen ze tenminste nog consequent goed uit de reisplanner, zelfs dat bleek vandaag teveel gevraagd.
Die werkzaamheden leverden overigens in een wat verder verleden wel de grootste OBIS-humor op, want toen waren er ook treinen die volgens de reisinfo niet doorgaand reden maar in de praktijk zelf (heb toen een keer een teleporterende IC gehad die op 8 aankwam en in OBIS aangaf van 12 te vertrekken%08%)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-06-2017 22:23


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-06-2017 00:27:22
Amazonous
Amazonous
Te veel systeempjes is een understatement. Het is zoveel dat het eigenlijk niet meer in één tekening past. Maar dat is typerend voor NS als organisatie, ik zie het ook dagelijks, terwijl ik totaal ergens anders zit in her geheel.

De aankomstsporen zijn handmatig te muteren, maar de wijzigingen zullen niet automatisch komen, want zie hierboven.

OBIS is een verhaal apart. Een aantal updates die op de planning staan zijn nog veel erger, hihi.
 

05-06-2017 08:21:31
dh3201
dh3201
De informatievoorziening is soms bedroevend slecht.
Vorige week waren door werkzaamheden rond Utrecht de 3500 uit Venlo en Heerlen aan de 3000 naar Alkmaar en Den Helder gekoppeld.
De NS reisplanner liet je een kwartier in Eindhoven overstappen, omdat een zogenaamde overstap van 2 minuten op een eigenlijk doorgaande trein in Utrecht blijkbaar door de systemen als onhaalbaar werd gezien....


Shqiperise-lopers?
 

05-06-2017 09:56:13
michaben
michaben
Doorgaande treinen dan wel cross-platformoverstappen zijn een drama bij werkzaamheden ja. Vorige week was het zowaar gelukt de 28700 te koppelen aan de 700/1800, maar dit was een uitzondering. Cross-platformoverstappen is ook iets wat de reisplanner niet snapt, de minimale overstaptijd is per station ongeacht welk perron, alle overstappen onder die tijd moeten expliciet aangevinkt worden, en dat gaat continu fout (soms zelfs in het jaarplan).

Laatst bewerkt door michaben op 05-06-2017 09:56
 

05-06-2017 10:25:24
broek53
broek53
Er zit in de basis iets structureel mis in de keten, inderdaad. En dat toch al een kleine tien jaar.
Zou het iets eigens zijn aan de spoorsector dat men dat soort basis-dingen niet aanpakt en er maar omheen blijft werken en lapmiddel toepassen?
Het lijkt althans erg op de manier waarop men maar door blijft klooien met Automatische RijwegInstelling.
 

05-06-2017 10:44:06
Amazonous
Amazonous
Die constatering lijkt mij correct. En NS is uiteindelijk de 'baas' voor alle vervoerders, onder de vlag van DCRI.

Laatst bewerkt door Amazonous op 05-06-2017 10:55
 

05-06-2017 10:47:21
phantom
phantom
Zolang er dingen zijn die niet goed of half functioneren is er werk,en daardoor salaris te "verdienen"
En wellicht heeft men helemaal geen idee waar de probleemveroorzaker zit.
Wellicht tijd om een nieuw systeem op te bouwen wat geschikt is voor de hedendaagse tijd en wat ook foolproof is,das beter dan op een oude basis telkens een stukje erbij proppen waardoor je op den duur tussen de diverse systemen het foutje niet meer ziet.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-06-2017 10:50:37
Amazonous
Amazonous
Die stap is jaren geleden al gezet met de introductie van InfoPlus, wat o.a. de gehele ARNU-hoek moet gaan vervangen

Werk is er altijd wel.
 

05-06-2017 11:20:48
Apda
Apda
Wordt InfoPlus dan wél goed aangepakt? Om maar bij het begin te beginnen: is er een gegevensmodel gemaakt? En is iedereen verplicht zich daaraan te houden?
Enkele voorbeelden:
Is er een definitie van het begrip "trein"? En kun je daaruit afleiden wanneer bij een doorgaande verbinding het treinnummer gelijk blijft en wanneer het kan wisselen, en welke gevolgen een verandering van treinnummer heeft bij een doorgaande verbinding?
Is er een definitie van een "treindeel", zodat elk treindeel in een trein een verschillend begin- en eindstation kan hebben? Is er vastgesteld wat de gevolgen zijn van een wijziging van eindbestemming bij werkzaamheden of een verstoring?

Dit zijn maar enkele simpele voorbeelden. Maar op deze manier zul je een compleet gegevensmodel moeten doordenken. Als dat niet gebeurt, wordt InfoPlus tonnen duurder dan nodig is, duurt de ontwikkeling jaren langer dan nodig is, wordt de ondersteuning van het werk van de treindienstleider niet beter en gaat het de kwaliteit van de reizigersinformatie niet verbeteren.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2017 12:18:52
treinfan
treinfan
Ja, dat gegevensmodel is er. Doorgaande treinverbindingen worden op basis van statische lijsten met treinnummers door de vervoerder geleverd (%09%).
De implementatie van bepaalde InfoPlus-modules laat echter ook al jaren op zich wachten, helaas.
 

05-06-2017 14:18:21
Apda
Apda
Aha, het gegevensmodel is klaar. Ik neem aan inclusief technische randvoorwaarden en kwaliteitseisen. En afgestemd met alle betrokkenen en goedgekeurd door de directies.
Dan zal er ook wel een plan zijn voor de uitvoering, inclusief financiering, doorlooptijden, enz. En dan zullen de directies daar ook wel opdracht voor hebben gegeven en een projectleider hebben benoemd.
Ik gok dat er in dat plan zoiets staat als:
Er is nog een jaar nodig voor het maken van het technisch ontwerp, een jaar voor het programmeren en een tot twee jaar voor de invoering. Daarna heb je een nieuw systeem voor Prorail en de vervoerders waarmee bijvoorbeeld:
- het maken van een nieuwe dienstregeling nog maar een week kost;
- de dienstregeling bij verstoringen direct wordt aangepast, inclusief materieelomlopen en personeelsdiensten;
- treindienstleiders niet meer overbelast kunnen raken bij verstoringen;
- de reizigersinformatie 99,99% juist is.
 

05-06-2017 17:06:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, om nou te zeggen dat InfoPlus echt een verbetering is? Het lijkt er nog niet zo heel erg op eerlijk gezegd. Met splitsende treinen die kopmaken onderweg kon het al niet overweg, terwijl ze notabene de pilot met de bijbehorende nieuwe schermen hebben gedraaid op Amf waar dergelijke series langskwamen.
Maar toch kwam er nog een systeem uit wat die treinen dus hoe dan ook ergens op de route precies verkeerdom op de schermen toonde. En net zoiets stoms waren splitsende treinen die een stel misten, wat aangegeven werd als dat het missende treindeel niet verder reed dan het station waar gesplitst werd.

Maar om terug on-topic te komen: iets wat ook nog altijd misloopt zijn overstaptijden tussen vervangende bus en trein. Zo gaf de reisplanner m'n vader vandaag doodleuk een advies met 3 minuten overstap in Wd. Dat is sowieso al krap omdat de uitstaphalte bepaald niet naast de traverse ligt, maar wordt al helemaal onhaalbaar als de bus slechts 2 minuten vertraagd is.

Zelf ook een keer zoiets gehad waarbij de planner 5 minuten overstaptijd adviseerde in Ut vanaf de NS-bushalte aan de Croeselaan naar spoor 18, zie dat maar eens te halen. En daar ging het om een busdienst die notabene elke 5 minuten reed, je zou zeggen adviseer dan een bus eerder.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl