Treinserie 7000 in het verleden
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
05-05-2017 23:16:47
taigagaai
Moderator
taigagaai
De treinserie 7000 was van oudsher de stoptrein tussen Almelo en Deventer. In de spits reden enkele treinen door naar Hengelo/Enschede. Befaamd was een trein vanuit Almelo naar Hengelo, die reed als stoptrein, maar niet stopte in Almelo de Riet en Borne. Welke trein was dit?
Daarnaast reed er in de dienstregeling 2005 enkele treinen vast uit Hengelo naar Deventer. Zo heb ik eind december 2004 enkele stoptreinen van de serie 7000 ter hoogte van Borne gefotografeerd, o.a. de 7043, 7046, 7050. Was dit standaard dat de serie 7000 vanuit Hengelo reed of had dat te maken met het onderhoudsrooster dat toen werd ingevoerd? Ik heb helaas geen spoorboekje van 2005 om dit na te kijken.
 

06-05-2017 01:26:18
Amazonous
Amazonous
Ben even aan het spitten voor je in wat oude datasets, erg praktisch is het allemaal niet dus ik kan iets over het hoofd zien. De 7000 rijdt daarin normaliter Aml-Dv. Een aantal ritten gaan inderdaad door naar Hgl/Es. Zie bericht onder.

Een specifieke stopper die Amri en Bn overslaat kan ik niet terugvinden zo snel, wel changes in Aml 70001700. De 1700 slaat deze stations, samen met Esd, wel over.

Laatst bewerkt door Amazonous op 06-05-2017 15:51, reden: Verwijzing naar fotos beneden.
 

06-05-2017 05:53:40
henri1972
henri1972
Tsja, wat is van oudsher? Jarenlang is de 7000 een vleugeltrein geweest die in Dv werd afgesplitst van de 1700. In de praktijk reed de 1700 rtd-es en de 1700/7000 gvc-dv-stopper es. (In de jaren '70 onder treinnummer 600/2900). In principe werd er een uursdienst gereden met een enkele spitstoevoeger, meestal vanaf/tot Rijssen. Trein 7015 stopte in '85/'86 niet in Wierden. In de (late) avonduren(ma-za) reed de 1700 niet en bleef de 7000 als enige over ten oosten van Dv. De 7075 werd in Rijssen op ma-za ingehaald door de D237 Nord-West / Hoek-Warszawa Expres. In de tegen richting eenzelfde beeld waarbij spitstrein 7098 (es 17.07) tot Rijssen rijdt evenals de 7090 op vrij-zon (a0.21). De 7000 reed meestal met een losse hondenkop 2.  

06-05-2017 12:09:32
abcde
abcde
Inderdaad, tot juni 1996 was de 7000 een vleugeltrein van de 1700.
In het najaar 1987 begon het nieuwe ICM in te stromen in de 1700/7000, voor die tijd Mat'54, de Hondekop. Gewoonlijk reed overdag het Rotterdamse deel met een Hondekop-IV, welk doorging naar Es; het Haagse deel had 2 Hondekop-tweetjes. Deze combineerden in Ut. In Amf werd het achterste tweetje (uit Gvc) afgetrapt. In Dv ging het andere tweetje door als 7000 naar Es.
Toen kwam nog het Haagse deel eerst aan in Ut, daarna het Rtd deel. Vroeguh %03%
 


06-05-2017 12:39:20
rudolfph
rudolfph
De trein die je zoekt was de 7052, deze reed na Aml non-stop door naar Hgl om daar te keren op de 7062 (die wel te Bn en Amri stopte). Amri en Bn werden overgeslagen om de keertijd in Hgl te halen. In verband met de trein serie 140 Hgl V om 17.03u ri Asd (trein 143?) moest de 7062 enkele minuten voor patroon rijden om bij de Dv de trein uit Berlin niet in de weg te zitten. Op deze manier werden reizigers uit Bn/Amri naar Rsn/Hon nog een verbinding geboden, reizigers uit Esd naar Rsn/Hon hadden pech en verloren een half uur te Aml/Wdn (door het vroegere vertrek van de 7062 uit Aml bestond er geen overstap 7962 -> 7062).

7017 keerde te Es op 7030, welke eveneens enkele minuten voor patroon reed i.v.m. de trein uit Berlin. Daarnaast vermoed ik dat het doorrijden van de 7017 geen overbodige luxe was i.v.m. het grote aantal spitsreizigers ri Hgl/Es in de ochtend.

7086 en 7090 reden inderdaad vanaf Es, de 7900 reed toen in de late avonduren slechts 1x per uur en zo werd tussen Es en Wdn nog een halfuurdienst geboden. De laatste IC uit Es ri westen vertrok rond 22.30u, daarna was het alleen nog maar stoptreinen. 7086 of 7090 reed na Dv verder naar Zp (vermoedelijk op basis van personeelsdiensten), de andere reed mogelijk nog naar Apd maar dat weet ik niet meer zeker. 7079 ri Es zal vermoedelijk ook een gat van de 7900 opgevuld hebben.
 

06-05-2017 13:11:48
Apda
Apda
Quote
rudolfph (za 06 mei 2017 12:39:20 https://www.somda.nl/forum/19316/p615253/): De trein die je zoekt was de 7052,

moet zijn: 7051 (Aml 16:26 - 16:36 Hgl).
 

06-05-2017 15:37:07
Amazonous
Amazonous

Ugh, die heb ik gisteravond inderdaad gemist. Het was laat... Blijkbaar zit 2005 ook nog in het papieren archief, heb een paar fototjes gemaakt:



Laatst bewerkt door Amazonous op 30-10-2022 23:44
 

06-05-2017 16:28:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Heren, dank voor jullie hulp. Trein 7051 komt me inderdaad wel bekend voor. Deze heb ik regelmatig gehad vanuit Enschede. Ik reed toen Enschede - Almelo - Hengelo - Borne. Gewoon omdat het kon 😃
Wat me wel opvalt aan de foto's uit het spoorboekje van 2005 is dat trein 7046 bijvoorbeeld van Almelo naar Deventer reed. Op OVL heb ik destijds geschreven dat er op een dinsdag veel ICM reed als gevolg van werkzaamheden. Mogelijk reden zij daarom ook door naar Hengelo. Zie ook deze foto: https://flic.kr/p/TeU2ny
 

06-05-2017 16:59:19
Amazonous
Amazonous
De exacte materieelinzetten van 2005 heb ik helaas niet op de digitale plank liggen, een aantal halve jaarplannen en wat papieren spoorboekjes is het enige 2004 en 2002 liggen hier eventueel ook op papier zag ik, mocht je willen vergelijken.

Laatst bewerkt door Amazonous op 06-05-2017 16:59
 

06-05-2017 19:52:07
dh3201
dh3201
Quote
rudolfph (za 06 mei 2017 12:39:20 https://www.somda.nl/forum/19316/p615253/): 7086 of 7090 reed na Dv verder naar Zp (vermoedelijk op basis van personeelsdiensten), de andere reed mogelijk nog naar Apd maar dat weet ik niet meer zeker.

Doorrijden naar Apd was dacht ik pas na opening van de stations Twello en Osseveld op 10 december 2006.


Shqiperise-lopers?
 

06-05-2017 20:05:33
martijn
martijn
Klopt. Ik heb overigens papieren Spoorboekjes van 1989 t/m 2010 en wat oudere exemplaren. Dus als er nog vragen zijn...  

06-05-2017 20:07:26
Sully123
Sully123
Ik herinner mij nog dat in de jaren 90 de Ic's naar Twente een deel achter lieten in Dv. Deze ging door naar Twente als stoptrein. Of dit 7000 was weet ik niet.  

06-05-2017 20:20:28
nohab
nohab
Dat was de 7000 die in die tijd met ICM reed.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-05-2017 07:44:41
martijn
martijn
En in de jaren '70 en '80 Materieel '54. Doorgaans reed 'het Haagse deel' als stopper.  

07-05-2017 13:58:55
lokfuhrer
lokfuhrer
Eind jaren tachtig reed de 7028 (Es-Dv) met plan U. Na binnenkomst in Dv ging het stel leeg naar Zl of Zp.  

07-05-2017 20:58:50
cuneo56
cuneo56
En nog vroeger reed een aantal jaren de eerste stopper Dv- Es als Trek/Duw met 2x 2200 die 4 plan E's omsloten, die ene keer dat er een 1200 achter op zat ( foei , dat mocht toen nog niet) heb ik helaas niet kunnen vastleggen .%04%  

07-05-2017 23:56:19
jeanne
jeanne
Werd (soms) als ledig materieel aangevoerd uit Zwolle. Ongeveer 1984?


Jeanne Kok
 

08-05-2017 08:05:55
cuneo56
cuneo56
Ja, was toen ik op station Deventer werkte zo 1985.
Ledig mat had ruime rijtijd om onderweg de motoren op te warmen zodat zowel Zwolle als Deventer niet uitgerookt zouden worden, maar meestal was de trein ruim op tijd in Deventer en stond de achterste lok net naast het opzichters verblijf%03%