Wijzigingsblad 11 juni 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-05-2017 19:05:13
wouter15
wouter15
Op http://locov.nl/Images/Locov%202017-116416%20Adviesaanvraag%20Locov%20wijzigingen%20dienstregeling%2011%20juni%202017_tcm311-383169.pdf is de adviesaanvraag van NS aan het LOCOV te lezen voor veranderingen in de dienstregeling per 11 juni.  

02-05-2017 19:18:56
martijn
martijn
Ze gaan de 9000 echt niet meer uit die vreemde ligging halen he  

02-05-2017 19:19:45
michaben
michaben
4900 is dus DDZ af, wordt het vrijgekomen sprintermaterieel dan eindelijk doorgeschoven? IFF data met de nieuwe vertrektijden volgen als het goed is dinsdag over twee weken.

Laatst bewerkt door michaben op 09-05-2017 16:57
 

02-05-2017 19:21:21
mren
mren
Die anders afgeronde minutenwijzigingen resulteren misschien praktisch niet in slechtere busaansluitingen (sinds wanneer kijkt NS daar eigenlijk naar?) maar in de praktijk kunnen minutenverschilletjes wel het verschil maken in de reisplanner waar we van de NS toch op moeten varen.

Bijvoorbeeld (situatie nu, ter illustratie) een ritje Ehv-Rtd-Vs met 1100 en 2200 komt maar met één reismogelijkheid per uur uit de reisplanner. Dit omdat de 1100 van .14 uit Ehv om .16 in Rtd aankomt en die van .44 arriveert om .47 en die laatste is voor de reisplanner te laat om een overstap weer te geven (want < 5min).
 


02-05-2017 20:18:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik ben vooral benieuwd naar de materieelinzetten en of FLIRT nou verder zal instromen dan 4400/6700/7500/9600 en 2 omlopen 7600.


#DiscoverEU
 

02-05-2017 20:24:44
mdj
mdj
Sneller materieel dan DDZ in de 4900, dat zou wijzen op SLT? Vervolgvraag: in principe zit alles behoorlijk ingezet in series die qua rijtijden het ook wel nodig schijnen te hebben. Of zou de 3300 qua uitwisseling met de 5400/4800 kandidaat kunnen zijn? Of is er nog veel reserve materieel?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-05-2017 20:41:27
bart84
Moderator
bart84
Quote
mren (di 02 mei 2017 19:21:21 https://www.somda.nl/forum/19308/p614886):

Bijvoorbeeld (situatie nu, ter illustratie) een ritje Ehv-Rtd-Vs met 1100 en 2200 komt maar met één reismogelijkheid per uur uit de reisplanner. Dit omdat de 1100 van .14 uit Ehv om .16 in Rtd aankomt en die van .44 arriveert om .47 en die laatste is voor de reisplanner te laat om een overstap weer te geven (want < 5min).
Waarom via Rtd van Ehv naar VS? Dat is niet echt een reëel voorbeeld.


Mvg. Bart
 

02-05-2017 21:06:16
jordy94
jordy94
Ik baal er wel van de ze de tijden aanpassen voor de 2200.. Zeker van Vs naar Rsd.. Dankzij de huidige rijspeling tussen Bgn en Rsd heb je al snel 6/7 min overstap in Rsd.. Straks met +3 vertraging kun je je overstap vergeten, zeker als ze de scheve overstap blijven aanhouden..

Laatst bewerkt door jordy94 op 02-05-2017 21:08
 

02-05-2017 21:18:23
michaben
michaben
De vertrektijd uit Vs verandert toch niet? Alleen de tussenvertrektijden worden zo te zien anders afgerond, maar dat heeft geen invloed op de totale reistijd, en maakt dus ook niet uit wanneer er met vertraging vertrokken wordt.  

02-05-2017 21:22:50
jordy94
jordy94
Ja klopt, maar nu was het nooit zo erg als je met +4 in Bgn aankwam.. Straks kan dat fataal zijn voor je overstap omdat ze standaard 2 min later uit Bgn vertrekken.

Laatst bewerkt door jordy94 op 02-05-2017 21:24
 

02-05-2017 21:25:05
michaben
michaben
Als je met +4 in Bgn aankomt ga je toch niet alsnog een 2 minuten lange stop houden? Dan rijdt de trein gewoon direct verder met +2 en verandert er helemaal niets.  

02-05-2017 21:30:14
Michael98
Michael98
De kans dat dus wordt vertrokken met vertraging in Bgn wordt dus een stuk kleiner, want die lost zich tijdens de reis al op en/of ontstaat niet. Daarnaast was er denk ik ook een probleem dat de trein die op .54 aankwam in Rsd conflicteerde met de Benelux naar Brusz. Meestal moet er namelijk voor het inrijsein worden gewacht totdat de Benelux is gepasseerd, daarna kan pas worden binnengereden en dus stond je de rijtijdmarge voor een rood sein te verpesten. Een enkele keer kregen we wel een alternatieve weg via spoor 85 en 6a, dan heb je daar geen last van, maar dan kan de Benelux nog niet weg.  

02-05-2017 22:52:27
Coryza
Coryza
Quote
michaben (di 02 mei 2017 21:25:05 https://www.somda.nl/forum/19308/p614896/): Als je met +4 in Bgn aankomt ga je toch niet alsnog een 2 minuten lange stop houden? Dan rijdt de trein gewoon direct verder met +2 en verandert er helemaal niets.


Of de gedachte word... ik (lees: machinist of conducteur) kan rustig aan doen.. want ik heb toch tijd over in Bergen. Je als je dan teveel treuzelt is de speling tot aan Rsd compleet weg.

Laatst bewerkt door Coryza op 02-05-2017 22:52
 

02-05-2017 23:09:58
thom
thom
Een machinist kan daar prima over oordelen hoe ie zijn rijstijl aan moet passen aan de tijd aan de hand van Routelint en de Railpocket etc, waarom nou altijd gelijk zo negatief denken...  

02-05-2017 23:29:05
BGM104
BGM104
Quote
mdj (di 02 mei 2017 20:24:44 https://www.somda.nl/forum/19308/p614889/): Sneller materieel dan DDZ in de 4900, dat zou wijzen op SLT?

Correct, het gaat om SLT dat uit de 7400 komt. In de 7400 gaat er een SLT SGM mix rijden.
 

02-05-2017 23:32:06
DDZ7504
DDZ7504
En het DDZ uit de 4900 gaat dan naar 4800/5400, waarvan het SGM naar de 7400 gaat zeker?  

03-05-2017 05:37:18
henri1972
henri1972
Ik denk eerder dat het SGM van de Hoekse lijn gebruikt gaat worden voor de 7400. Dat doet nu niks als ik het goed heb.  

03-05-2017 06:55:09
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Coryza (di 02 mei 2017 22:52:27 https://www.somda.nl/forum/19308/p614902/):
Quote
michaben (di 02 mei 2017 21:25:05 https://www.somda.nl/forum/19308/p614896/): Als je met +4 in Bgn aankomt ga je toch niet alsnog een 2 minuten lange stop houden? Dan rijdt de trein gewoon direct verder met +2 en verandert er helemaal niets.


Of de gedachte word... ik (lees: machinist of conducteur) kan rustig aan doen.. want ik heb toch tijd over in Bergen. Je als je dan teveel treuzelt is de speling tot aan Rsd compleet weg.


De meeste HCs en MCNs op de Zeeuwse lijn zijn zich echt wel bewust van die overstap in Rsd die gehaald moet worden
 

03-05-2017 08:32:30
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
DDZ7504 (di 02 mei 2017 23:32:06 https://www.somda.nl/forum/19308/p614905/): En het DDZ uit de 4900 gaat dan naar 4800/5400, waarvan het SGM naar de 7400 gaat zeker?
En om nog 5 stammen DDZ vrij te spelen FLIRT in de 6600? %02%


#DiscoverEU
 

03-05-2017 08:34:06
MetroRET
MetroRET
Is dat al zeker, of eerder een aanname ?  

03-05-2017 08:40:37
29Thomas10
29Thomas10
Quote
henri1972 (wo 03 mei 2017 05:37:18 https://www.somda.nl/forum/19308/p614909/): Ik denk eerder dat het SGM van de Hoekse lijn gebruikt gaat worden voor de 7400. Dat doet nu niks als ik het goed heb.


Wat gebeurt er in dat geval met het vrijgekomen DDZ?
 

03-05-2017 09:39:11
Berk24
Berk24
Quote
BasSNG2001 (wo 03 mei 2017 08:32:30 https://www.somda.nl/forum/19308/p614917/):
Quote
DDZ7504 (di 02 mei 2017 23:32:06 https://www.somda.nl/forum/19308/p614905/): En het DDZ uit de 4900 gaat dan naar 4800/5400, waarvan het SGM naar de 7400 gaat zeker?
En om nog 5 stammen DDZ vrij te spelen FLIRT in de 6600? %02%

Flirt zou eigenlijk pas in september in de 6600 gaan rijden. De 7600/5200/6400 hadden met april met Flirt moeten rijden, dus het zou logisch zijn dat met 11 juni Flirt eerst in de 7600/5200/6400 zou rijden en niet in de 6600.
 

03-05-2017 09:43:43
MetroRET
MetroRET
Alsnog 5 stuks DDZ4, nu weliswaar uit de 5200/6400.  

03-05-2017 09:50:32
Berk24
Berk24
DDZ4 kan (mits het mogelijk is stellen te koppelen) in de 1500 en 2600 rijden, of de 2000/2800. Zo kun je het vrijgekomen ICM (en VIRM) gebruiken om de treinen in de Noord-Oost te verlengen.  

03-05-2017 09:51:34
Daan!
Daan!
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 09:43:43 https://www.somda.nl/forum/19308/p614928/): Alsnog 5 stuks DDZ4, nu weliswaar uit de 5200/6400.


Waar?
 

03-05-2017 09:55:22
MetroRET
MetroRET
Quote
Daan! (wo 03 mei 2017 09:51:34 https://www.somda.nl/forum/19308/p614930/):
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 09:43:43 https://www.somda.nl/forum/19308/p614928/): Alsnog 5 stuks DDZ4, nu weliswaar uit de 5200/6400.


Waar?

Die vrij worden gespeeld door de 5200 / 6400
 

03-05-2017 12:43:38
rick
rick
Quote
Berk24 (wo 03 mei 2017 09:50:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p614929/): DDZ4 kan (mits het mogelijk is stellen te koppelen).
Kan of mag dat dan niet of heb ik iets gemist?
 

03-05-2017 12:57:49
Klaasje
Klaasje
Quote
Berk24 (wo 03 mei 2017 09:50:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p614929/): DDZ4 kan (mits het mogelijk is stellen te koppelen) in de 1500 en 2600 rijden, of de 2000/2800. Zo kun je het vrijgekomen ICM (en VIRM) gebruiken om de treinen in de Noord-Oost te verlengen.

DDZ4 is voor die treinen vaak te klein. DDZ8 is vervolgens weer erg groot. Wat dat betreft zou een doorschuifcircus wel eens het geval kunnen zijn tegen september. Voor die tijd zou ik geen grote wijzigingen verwachten.
 

03-05-2017 13:25:05
michaben
michaben
De 2000, 2800 en 8800 kennen allen nu geïsoleerde VIRM8 composities in de spits, ideaal voor DDZ inzet door simpele omloop.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-05-2017 14:32:11
Berk24
Berk24
Quote
Klaasje (wo 03 mei 2017 12:57:49 https://www.somda.nl/forum/19308/p614949/):
Quote
Berk24 (wo 03 mei 2017 09:50:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p614929/): DDZ4 kan (mits het mogelijk is stellen te koppelen) in de 1500 en 2600 rijden, of de 2000/2800. Zo kun je het vrijgekomen ICM (en VIRM) gebruiken om de treinen in de Noord-Oost te verlengen.

DDZ4 is voor die treinen vaak te klein. DDZ8 is vervolgens weer erg groot. Wat dat betreft zou een doorschuifcircus wel eens het geval kunnen zijn tegen september. Voor die tijd zou ik geen grote wijzigingen verwachten.

Er rijden in de daluren (in ieder geval op de 1500 en 2600) vaak composities van ICM-4+ICM-3, dat is vergelijkbaar met 1x DDZ-4. In de spits zou je gekoppeld kunnen rijden.
 

03-05-2017 15:44:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
rick (wo 03 mei 2017 12:43:38 https://www.somda.nl/forum/19308/p614948/):
Quote
Berk24 (wo 03 mei 2017 09:50:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p614929/): DDZ4 kan (mits het mogelijk is stellen te koppelen).
Kan of mag dat dan niet of heb ik iets gemist?


Enige beperking is dat het combineren niet mag gebeuren met reizigers aan boord.

Verder zijn de BSI koppelingen op DDZ niet erg betrouwbaar, combineren lukt vaak niet in 1 keer, lukt soms helemaal niet en er zijn ook al een aantal incidenten geweest waarbij de trein spontaan ontkoppeld tijdens het rijden.

Dus gecombineerd rijden met DDZ is niet heel erg gewenst, maar wel mogelijk.
 

03-05-2017 16:59:45
michaben
michaben
De 2000 en 8800 heeft ervaring met gecombineerd DDZ-IV, dus dat zou een logische stap zijn mocht men DDZ willen ruilen tegen VIRM. En er is natuurlijk ook een extra stel nodig voor de 15400 waar de afgelopen regelmatig DDZ4 ingezet werd.

Quote
Berk24 (wo 03 mei 2017 14:32:11 https://www.somda.nl/forum/19308/p614965/): ICM-4+ICM-3, dat is vergelijkbaar met 1x DDZ-4

ICM7 en DDZ4 is een beetje het meest ver uiteenliggende wat je kunt bedenken, ICM7 ligt vrijwel precies tussen DDZ4 en DDZ8 in qua capaciteit, van ICM7 naar DDZ4 is een inkrimping van 30%, terwijl DDZ8 een uitbreiding van 40% is. Je huidige materieelinzet moet dan wel heel erg scheef zijn wil je zoiets kunnen verantwoorden.

Quote
DDZ7504 (di 02 mei 2017 23:32:06 https://www.somda.nl/forum/19308/p614905/): En het DDZ uit de 4900 gaat dan naar 4800/5400, waarvan het SGM naar de 7400 gaat zeker?

Alsjeblieft niet zeg, de 4800 zit met SGM6 al propvol, met DDZ4 (-70 zitplaatsen) wordt dat echt sardienenvervoer %03%
 

03-05-2017 17:12:41
Berk24
Berk24
DDZ-4=319 zitplaatsen 2e klas
ICM-3+ICM-3=304 zitplaatsen 2e klas
ICM-3+ICM-3=346 zitplaatsen 2e klas

DDZ-4 kan wel 2x ICM-3 vervangen, maar voor ICM-3+ICM-4 is het net te klein.
 

03-05-2017 17:15:50
michaben
michaben
Die cijfers klopt geen meter van. ICM7 heeft 30 zitplaatsen meer terwijl DDZ er 50 minder heeft dan jij aangeeft.  

03-05-2017 17:43:33
Daan!
Daan!
Dan zou Wikipedia niet kloppen. Zit het verschil niet in de klapzittingen?  

03-05-2017 17:49:12
michaben
michaben
Volgens de NS reisplanner:

DDZ4
1e klas: 67
2e klas: 269
Klapstoelen: 37

ICM3
1e klas: 35
2e klas: 163
Klapstoelen: 30

ICM4
1e klas: 56
2e klas: 211
Klapstoelen: 32

Als hoeveel zitplaatsen men de loungebank telt: geen idee. Wikipedia heeft waarschijnlijk nog cijfers onderbouwd ICM en DDZ is waarschijnlijk met klapzittingen en gezellig 10 man per loungebank.

Laatst bewerkt door michaben op 03-05-2017 17:53
 

03-05-2017 18:08:30
Joey666
Joey666
Stel dat er SGM komt in de 4900 serie.
Die is nog langzamer en max snelheid beperkt.
Weet niet of dat 4 setjes DDZ vervangt in de 4900 serie.
Ook dat die serie een buitenbeentje is qua materieel en halteringen.
Noem deze gewoon sneltrein ipv sprinter die hier en daar niet stopt.

Haal die DDAR uit de 5500 serie, daar kan zeker een SGM 3 of SLT 4 rijden.
 

03-05-2017 18:17:09
broek53
broek53
Pogingen om ICM vrij te maken met DDZ zijn in zoverre futiel dat er al zo verschrikkelijk veel ICM op reserve en extra reserve staat dat men soms niet weet waar men het moet laten. Kortom: waar een wil is, is een inzet 😆😀  

03-05-2017 19:49:15
treinfan
treinfan
De 4900 zal dan waarschijnlijk ook wel SLT worden en niet SGM

Laatst bewerkt door treinfan op 03-05-2017 19:49
 

03-05-2017 20:49:18
AgentX
AgentX
Quote
michaben (wo 03 mei 2017 13:25:05 https://www.somda.nl/forum/19308/p614954/): De 2000, 2800 en 8800 kennen allen nu ge�soleerde VIRM8 composities in de spits, ideaal voor DDZ inzet door simpele omloop.


Hoe zit het eigenlijk met de beperking van max 7 bakken op spoor 1/2 in Ledn? Stoppen deze treinen nog langs perron 4, of passen daar tegenwoordig wel 8 bakken?
 

03-05-2017 20:52:15
michaben
michaben
Die beperking is ergens in 2015 opgeheven, dus die 8 bakken keren gewoon op spoor 1 nu.

Laatst bewerkt door michaben op 03-05-2017 20:52
 

03-05-2017 20:54:21
MetroRET
MetroRET
Spoor 1 is met 216 meter voldoende voor DDZ/VIRM/ICM 8.
Spoor 2 is met 204 meter voldoende voor DDZ8, VIRM6 of ICM7 die nauwelijks door de 8800 benut wordt.
 

03-05-2017 21:19:38
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 03 mei 2017 18:17:09 https://www.somda.nl/forum/19308/p615001/): Kortom: waar een wil is, is een inzet 😆😀

Materieel inzetten kost geld. Als besparingsmaatregel gaan daarom 3 van de 4 materieeldiensten in de 7300 met SGM2 rijden i.p.v. SGM3. Gezellig!
 

03-05-2017 22:09:25
AgentX
AgentX
Dank beiden!  

03-05-2017 22:28:34
henri1972
henri1972
7300 met SGM II in de zomer moet best kunnen. Gelukkig wordt dit in de herfst weer teruggedraaid. Hopelijk eind augustus al ...
Ik vraag me trouwens af waarom de 7300 in rustige perioden zoals zomer, rond kerst, goede vrijdag en vrijdag na hemelvaart rijdt.
 

03-05-2017 22:47:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Tja, de vakantiedienstregeling bij NS is alweer vijf jaar verdwenen  

04-05-2017 07:23:18
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Zal vanaf het wijzigingsblad de route van de 20000 van Ah naar Düsseldorf nu wel goed ingevoerd gaan worden? Dan hoeven de schermen niet meer te tonen dat de trein via een andere route (en stopt in Düsseldorf Flughafen) rijdt.  

04-05-2017 14:13:59
aarclay
aarclay
Quote
ChrisGBNL (do 04 mei 2017 07:23:18 https://www.somda.nl/forum/19308/p615037/): Zal vanaf het wijzigingsblad de route van de 20000 van Ah naar Düsseldorf nu wel goed ingevoerd gaan worden? Dan hoeven de schermen niet meer te tonen dat de trein via een andere route (en stopt in Düsseldorf Flughafen) rijdt.

Ik kan je in ieder geval vertellen dat de NS-reisplanner geen NS-FLIRT meer zal tonen. Ik neem aan dat de afwijkende route dan ook verleden tijd is.


Choo choo.....
 

06-05-2017 08:32:02
NDS
NDS
Quote
ChrisGBNL (do 04 mei 2017 07:23:18 https://www.somda.nl/forum/19308/p615037/): Zal vanaf het wijzigingsblad de route van de 20000 van Ah naar Düsseldorf nu wel goed ingevoerd gaan worden? Dan hoeven de schermen niet meer te tonen dat de trein via een andere route (en stopt in Düsseldorf Flughafen) rijdt.

Wat er aan de route niet goed is is dat wanneer er staat "trein rijd via een andere route" de opmerking "stopt in Düsseldorf Flughafen" of er uit moet of vervangen moet worden door "stopt niet op Düsseldorf Flughafen" dat word namelijk vaak apart omgeroepen. Wegens werkzaamheden tussen Duisburg en Düsseldorf word nu regelmatig voor langere periode een deel van het treinverkeer via Duisburg Wedau-Ratingen omgeleid. Van wanneer en tot wanneer die werkzaamheden duren weet ik niet.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

08-05-2017 07:15:24
mdeen
mdeen
Zo ver ik kan zien is dat pas vanaf 16 juni.  

09-05-2017 18:34:32
Anthony
Anthony
De 4900 uit Alm komt regelmatig 2-3 minuten te vroeg aan op Ut dus waarom is er precies SLT nodig? Dit klinkt als een actie om de reizigers van alle comfort die ze nu hebben weer te ontdoen.  

09-05-2017 18:36:36
sjoerd
sjoerd
En dat (extra) comfort van ander spul dan SLT bestaat uit een toilet?  

09-05-2017 18:39:08
VIRMm1
VIRMm1
Nou, qua stoelen heb ik liever een DDZ dan een SLT. Qua beenruimte ook.
En waarschijnlijk wordt dat ook bedoeld met 'comfort'
 

09-05-2017 18:41:27
sjoerd
sjoerd
Ik dacht dat het over stoptreinspul ging. Maar DDZ is dat niet. Tja, dat DDZ zit beter dan stoptreinspul.%03%

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-05-2017 18:41
 


09-05-2017 18:55:29
michaben
michaben
Quote
Anthony (di 09 mei 2017 18:34:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p615548/): De 4900 uit Alm komt regelmatig 2-3 minuten te vroeg aan op Ut dus waarom is er precies SLT nodig?

Plannormen? Bij treinen die zo vroeg aankomen kan het zijn dat de machinist de rijtijdspeling heeft zitten opbranden door energieonzuinigrijden. De marge in de rijtijd op structurele basis gebruiken voor een extra stop is natuurlijk uit den boze, ook als het slechts voor een periode van enkele maanden is.
 

09-05-2017 23:10:52
thom
thom
Quote
Anthony (di 09 mei 2017 18:34:32 https://www.somda.nl/forum/19308/p615548/): De 4900 uit Alm komt regelmatig 2-3 minuten te vroeg aan op Ut dus waarom is er precies SLT nodig? Dit klinkt als een actie om de reizigers van alle comfort die ze nu hebben weer te ontdoen.

Die discussie omtrent comfort hou je altijd, en als je dat niet op de 4900 zet, mogen vanzelf andere mensen wel genieten van dat comrfort dus per saldo heb je daar niks mee.
 

16-05-2017 17:29:49
michaben
michaben
Vertrektijden inmiddels bekend, de 4900 krijgt om :01/:31 een stop in Uto en de overige tijden blijven ongewijzigd. Blijkbaar zat de 4900 dan inderdaad erg ruim in zijn jasje, puur door SLT ipv DDZ in te zetten wil je niet zoveel tijd om een extra station te bedienen. Dus dat structureel te vroeg arriveren kan wel kloppen dan, men kwam waarschijnlijk maar enkele seconden te kort om aan de norm te voldoen, dus heeft men de boel maar uitgebogen.

De 15400 krijgt deze zomer een iets ander pad dan vorig jaar, richting Zvt een minuutje eerder (:25/:55 uit Hlm), andere kant op 3 minuten eerder (:23/:53 uit Zvt). Geen gekeer op de 3400 zoals vorig jaar, de 3400 gaat 's middags in Hlm vanaf spoor 8 en de 15400 gaat op spoor 5 keren. De 5400 gaat op zijn beurt naar spoor 6 's middags tussen 16:00 en 18:30. Overigens wacht de 15400 het wijzigingsblad niet af, deze gaat al vanaf 3 juni via het dagplan rijden.

Qua materieelinzet weet ik nog niks, ik heb wel even zitten gluren naar de spooropstelling maar dat was teleurstellend, alle krappe solo ICM viertjes uit de 500 op zaterdag staan nog altijd op spoor 6a gepland in Zl, en de krappe solo ICM drietjes tussen Dv en Es staan nog altijd op spoor 2b gepland in Aml, dus het lijkt erop dat de verlengingen nog niet in het wijzigingsblad opgenomen zijn. Hopelijk dat men dit alsnog via het dagplan weet op te lossen, want het duurt wel erg lang anders.

Laatst bewerkt door michaben op 16-05-2017 17:32
 

16-05-2017 17:57:17
Joey666
Joey666
Volgensmij zal die 4900 serie altijd een aparte buitenbeentje blijven.
Deze semi sprinter of sneltrein of sprintercity verbinding wat dat ook mag heten.
Maar DDZ is wel zeker goed materieel voor deze serie, reed vroeger vaak ook DD-AR of MDDM met mix van mat 64.
Geloof zelfs dat er jaar SGM heeft gereden, maar daar komt je ook tijd mee te kort
 

16-05-2017 18:42:41
michaben
michaben
Die oude 4900 met DDAR had ook meer rijtijd tussen Hvs en Ut. Alm - Hvs was destijds wel sneller, maar dat was nog zonder Ampo ertussen. Toen kwam er SLT en werd de rijtijd ondanks de extra stop ingekort, dit jaar is de rijtijd weer verlengd met de inzet van DDZ en met een langere stop te Hvs. In het laatste kaartje PHS 2030 staat de 4900 overigens als intercity aangegeven, maar dan wel weer doorgaand naar Almo.

Laatst bewerkt door michaben op 16-05-2017 18:43
 

16-05-2017 22:09:27
Daan!
Daan!
Michaben,

Weet jij de reden van het keren 15400 op spoor 8 ipv spoor 5. Lijkt me zo onlogisch. Spoor 5 is in de daluren toch vrij?
 

16-05-2017 22:10:57
Jan-Mark
Jan-Mark
Lees het bericht nog maar eens door  

16-05-2017 23:25:35
Daan!
Daan!
Avondeten en Somda lezen gaat slecht tegelijkertijd. 🙈

Vraag me nu alleen weer af waarom NS de 3400 niet op de 15400 laat keren. Voordeel is dat de 3400 de 2100/2200/5400 niet hoeft te kruisen. Zou dat de reden zijn?
 

17-05-2017 06:33:56
robbertc
robbertc
Als ze zonder conflicten niet aan elkaar geknoopt hoeven te worden, dan ook vooral niet aan elkaar knopen. Scheelt bijv dat materieel doorelkaar gaat lopen en verstoringen op het andere traject door gaan werken..
(Tenzij je de verbinding Amr-Zvt die paar keer per dag rechtstreeks wilt bieden, maar dat lijkt me haast niet)

Laatst bewerkt door robbertc op 17-05-2017 06:36
 

07-06-2017 19:49:01
wouter15
wouter15
Is er voor dit wijzigingsblad al bekend wat er aan materieel(bakken) gaan veranderen?  

07-06-2017 23:59:29
MetroRET
MetroRET
4700/7400 gemixt SGM / SLT
4900 SLT
5200/6400 FLIRT
15400 DDZ

7600 overigens nog steeds gemixt SGM / FLIRT
 

08-06-2017 02:07:58
Pim530
Pim530
Quote
michaben (di 16 mei 2017 17:29:49 https://www.somda.nl/forum/19308/p616095/):

Qua materieelinzet weet ik nog niks, ik heb wel even zitten gluren naar de spooropstelling maar dat was teleurstellend, alle krappe solo ICM viertjes uit de 500 op zaterdag staan nog altijd op spoor 6a gepland in Zl, en de krappe solo ICM drietjes tussen Dv en Es staan nog altijd op spoor 2b gepland in Aml, dus het lijkt erop dat de verlengingen nog niet in het wijzigingsblad opgenomen zijn. Hopelijk dat men dit alsnog via het dagplan weet op te lossen, want het duurt wel erg lang anders.


Op zondag lijken alle 500'en wél gewijzigd te zijn naar spoor 6 in Zl (18 juni, althans) %02%
 

08-06-2017 21:03:05
michaben
michaben
In het wijzigingsblad zelf lijkt opnieuw weinig structureels veranderd te zijn, waarschijnlijk had men opnieuw geen tijd buiten de noodzakelijke aanpassingen zoals de 5200/6500 en 4900. De DDZ viertjes die vrijkomen lijken ook vooral in de grote reservepot te gaan, er gaan twee stellen naar de 15400 en misschien dat men wat stellen in Hlm houdt voor stranddagen maar de vijf stellen uit de 5200/6400 zal dus wel weer daar blijven en reserve worden voor het FLIRT materieel.

Het SGM in de 4700/7400 komt in de diensten startende met de 7412, 7416, 7415 en 7421. Deze rijden nu respectievelijk met SLT10, SLT8, SLT6 en SLT4, voldoende voor de 4900 lijkt mij, SLT8 heeft al meer zitplaatsen dan een DDZ tenslotte. Benodigde SGM voor de 4700/7400 is ongeveer evenveel als er voorheen op de Hoekse Lijn reed dus het schuift mooi door, eigenlijk had dit in april dus al gekund maar de afdeling planning lijkt of overbelast, of onderbemand of extreem inefficient te zijn gezien al deze vertragingen.

Verlengingen in de NoordOost zal waarschijnlijk in het dagplan gebeuren, in week 24, 25 en 26 zijn in ieder geval de nodige 500en in Zwolle gewijzigd van 6a naar 6 in het dagplan ten opzichte van het wijzigingsblad dus dat geeft hoop. Met de 1700 is hetzelfde te zien met spoorwijzigingen van Aml 2b naar 2 in het dagplan van die weken. Gedeeltelijk zal dit overigens ook te maken hebben met werkzaamheden, de 1600 rijdt bijvoorbeeld twee van deze drie weken niet naar Shl.

Laatst bewerkt door michaben op 08-06-2017 21:03
 

08-06-2017 22:23:52
BGM104
BGM104
De afdeling planning, ook wel logistiek, was in wijzigingsblad juni weer druk met het afwenden van grootscheepse stakingen in het kader van een vermeende rondgang rondom een gebedshuis. In het wijzigingsblad juni zijn daarom compleet nieuwe conducteursdiensten gemaakt. Omdat het niet handig is als de grond onder je voeten aan het schuiven is tijdens het puzzelen zat de complete planfabriek tijdens een groot deel van de doorlooptijd van dit wijzigingsblad op slot.  

08-06-2017 23:43:17
broek53
broek53
Wel een aardige ontwikkeling, die niet zo opvalt: op papier worden vier van de vele diensten ICM, die administratief in Heerlen stonden, verplaatst naar de Dijksgracht. De bedoeling is dat dat niet alleen administratief gebeurt, maar ook daadwerkelijk. Vier IC4-en worden namelijk gedurende de zomer beschikbaar gehouden ter ontlasting van de IC Berlijn. Ik neem aan voor volg- en voortreinen in binnenlands verkeer.  

09-06-2017 00:21:07
Frontier
Frontier
Dat zal dan wel louter voor binnenlandse volg - en voortreinen zijn ja, want in Bh zijn ze niet meer welkom. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-06-2017 04:44:50
dennistd
dennistd
Mag het nu weer niet ineens? Vorig jaar reden ze er nog volop...  

09-06-2017 05:38:42
phantom
phantom
En dus klopt ook hier de zin:behaalde resultaten uit t verleden zijn geen garantie voor de toekomst %08%%03%
Er zal vast wel weer een "goeie " reden voor gevonden zijn om er weer vanaf te stappen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-06-2017 06:42:42
maarten83
maarten83
Niet vanwege vervangend vervoer vanwege uitvallende airco's?  

09-06-2017 07:02:29
broek53
broek53
Zou ook goed kunnen, dat laatste. Hoe dan ook is het wel een goede move om materieel voor welke ondersteuning dan ook apart te zetten, dunkt mij.

In het geval dat er voor- of volgtreinen in de gedachten zitten, gaat het overigens juist om het binnenlands verkeer en hoef je in principe niet verder dan Hengelo.
 

09-06-2017 08:22:28
b2py
b2py
Was toch ook een van de aanbevelingen van Rover voor dit zomerseizoen om extra capaciteit te bieden.  

09-06-2017 09:07:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Lijkt het mij handiger om die stellen lekker in Aswplz neer te zetten daar is nu meer ruimte door de afvoer van de V'Tjes en is een stel ophalen een stuk eenvoudiger voor de Mcn aangezien die toch al daarheen moet


MCN ASD
 

09-06-2017 09:20:33
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 08:22:28 https://www.somda.nl/forum/19308/p617996/): Was toch ook een van de aanbevelingen van Rover voor dit zomerseizoen om extra capaciteit te bieden.
Misschien toch maar weer eens gaan overwegen om de ICB als een aparte poot te laten rijden, zoals vroeger gebeurde. Als daar dan iets niet goed mee gaat heeft het binnenlandse IC-verkeer er in elk geval geen last van.
 

09-06-2017 09:34:56
b2py
b2py
Voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn? Wat een gedrocht van een dienstregeling je dan in Twente krijgt durf ik niet over te speculeren.  

09-06-2017 09:51:13
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (vr 09 jun 2017 09:07:18 https://www.somda.nl/forum/19308/p618003/): Lijkt het mij handiger om die stellen lekker in Aswplz neer te zetten daar is nu meer ruimte door de afvoer van de V'Tjes en is een stel ophalen een stuk eenvoudiger voor de Mcn aangezien die toch al daarheen moet
Lijkt mij een prima plan. ook de 24uurscontrole doe je op de Dijksgracht niet zomaar.
 

09-06-2017 09:52:24
broek53
broek53
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 09:34:56 https://www.somda.nl/forum/19308/p618008/): Voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn? Wat een gedrocht van een dienstregeling je dan in Twente krijgt durf ik niet over te speculeren.
Je zou het voor die hoogzomer op dagplan kunnen doen, misschien.
 

09-06-2017 10:12:46
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 09:34:56 https://www.somda.nl/forum/19308/p618008/): Voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn? Wat een gedrocht van een dienstregeling je dan in Twente krijgt durf ik niet over te speculeren.
Het is ook niet zo dat die trein de rest van het jaar uitblinkt in punctualiteit, toch?
 

09-06-2017 10:17:35
b2py
b2py
Doe je dan indirect de aanname dat een losliggend pad ervoor zorgt dat de punctualiteit van de trein toeneemt of?  

09-06-2017 10:24:07
279
279
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 09:34:56 https://www.somda.nl/forum/19308/p618008/): Voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn? Wat een gedrocht van een dienstregeling je dan in Twente krijgt durf ik niet over te speculeren.


is die bezettingsgraad een aanname of zijn daar ook nog ergens cijfers van?
 

09-06-2017 10:25:59
IJsbergsla
IJsbergsla
Hint: binnenlandse reizigers moesten vorige zomer maar een halfuur eerder of later reizen als ze op de tijden van treinen 141/43/45 wilden reizen. Deze zaten namelijk reeds vol met reizigers met reservering, aldus het officiële reisadvies.  

09-06-2017 10:31:22
b2py
b2py
Quote
279 (vr 09 jun 2017 10:24:07 https://www.somda.nl/forum/19308/p618013/):
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 09:34:56 https://www.somda.nl/forum/19308/p618008/): Voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn? Wat een gedrocht van een dienstregeling je dan in Twente krijgt durf ik niet over te speculeren.


is die bezettingsgraad een aanname of zijn daar ook nog ergens cijfers van?
De materieelcapaciteit in de zomer manifesteert zich als een knelpunt. In de zomer van 2016 heeft u binnenlandse reizigers reeds via diverse reisinformatiemiddelen opgeroepen deze trein te mijden. Wij vinden dit een ongewenste situatie. De IC Berlijn vervult in het binnenlandse Intercitynet een belangrijke functie. Tussen Amsterdam Centraal, Hilversum en Amersfoort is hij een integraal onderdeel van de Intercity-halfuurdienst en geen extra trein bovenop de bestaande treinfrequentie, zoals de ICE op het traject Amsterdam – Arnhem. Daarnaast heeft u de IC Berlijn steeds genoemd als compensatie voor de in 2013 sterk verslechterde verbinding tussen Amsterdam Centraal en Twente, die een overstap van 18 minuten in Amersfoort kreeg. Het capaciteitsprobleem is al jaren bekend. Wij adviseren u in samenwerking met DB de nodige maatregelen te treffen om herhaling van deze problemen te voorkomen.

Pagina 11: http://locov.nl/Images/Locov%202017-71550%20advies%20dienstregeling%202018_tcm311-382438.pdf
 

09-06-2017 10:36:08
279
279
deze geluiden kan ik niet helemaal rijmen met :
"voor die paar treinen per dag die in de hoogzomer vol zijn".
 

09-06-2017 10:58:59
b2py
b2py
Ik heb niet de illusie dat alle treinparen stampvol in NL rijden en de grens over gaan.  

09-06-2017 11:02:43
bacr
bacr
En nog even voor mijn begrip: waarom zijn ICM's niet meer welkom in Bh? Een eens afgegeven inzetcertificaat met toelating tot de grensbaanvakken en -stations blijft geldig en er is toch ook geen constructiewijziging geweest aan de stellen waardoor het EBA er een nieuwe toelating op zou kunnen loslaten?  

09-06-2017 12:21:56
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 09 jun 2017 10:17:35 https://www.somda.nl/forum/19308/p618012/): Doe je dan indirect de aanname dat een losliggend pad ervoor zorgt dat de punctualiteit van de trein toeneemt of?
Nee zeker niet, maar vertragingen vanuit Duitsland beïnvloedt in elk geval niet één van de twee IC-paden die (ook) bedoeld zijn voor binnenlands vervoer tussen Es/Hgl en Amf/Asd.
 

09-06-2017 13:15:57
Frontier
Frontier
Quote
dennistd (vr 09 jun 2017 04:44:50 https://www.somda.nl/forum/19308/p617990/): Mag het nu weer niet ineens?

Niet ineens hoor, al sinds eind augustus niet meer.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-06-2017 13:20:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou voorzover ik weer is de ICMm nog steeds toegelaten op Bh zou niet weten waarom dat veranderd is


MCN ASD
 

09-06-2017 17:33:58
yappa
yappa
Allebei zijn juist: ze waren toegelaten, vorig jaar augustus verviel die toelating en daarna is de toelating hersteld. Oftewel, geen issue, ze kunnen naar Bentheim als je dat zou willen.  

09-06-2017 19:23:23
Berk24
Berk24
Gelukkig komt er tussen Oldenzaal en Bad Bentheim geen 25 kV-eiland zodat Nederlands materieel Bad Bentheim kan bereiken, mochten er problemen zijn met de IC Berlin.  

09-06-2017 23:49:51
b2py
b2py
Waarom zou daar aanleiding voor zijn?  

09-06-2017 23:55:34
thom
thom
Dat weet niemand

Sowieso zou dan ook niet alleen het alternatieve materieel van de ICB er last van hebben, heel misschien de ICB zelf ook wel
 

10-06-2017 00:03:12
ToH
ToH
En anders een DM'90. Er zijn er twee vrijgekomen van de Kamperlijn voor een paar maand.  

10-06-2017 00:31:44
MetroRET
MetroRET
Michaben, heb je toevallig al een uitdraai ervan kunnen maken van dit wijzigingsblad ?

Laatst bewerkt door MetroRET op 10-06-2017 00:32
 

10-06-2017 01:00:22
thom
thom
Quote
ToH (za 10 jun 2017 00:03:12 https://www.somda.nl/forum/19308/p618063/): En anders een DM'90. Er zijn er twee vrijgekomen van de Kamperlijn voor een paar maand.

Ja, dat zet zoden aan de dijk als vervanging voor een hele IC Berlijn zeg
 

10-06-2017 09:08:28
Oldskool
Oldskool
ICB Reserveren verplicht. Net als met Thalys. Ben je van al het gezeur af. 2x met dat ding naar Berlijn geweest, 2x gezanik gehad omdat er iemand op de door ons gereserveerd plek zat.  

10-06-2017 09:17:28
dennistd
dennistd
Dan toon je diegene je reservering en vraag je hem/haar vriendelijk om te vertrekken... Zo niet dan schakel je de conducteur in. Het wordt trouwens ook regelmatig omgeroepen.

Een reserveringsplicht is:
- onmogelijk, de trein rijdt immers ook voor binnenlandse reizigers omdat ie anders zeer onrendabel wordt
- onwenselijk, omdat je dan niet meer spontaan een kaartje uit de automaat kunt halen (in NL althans)

Laatst bewerkt door dennistd op 10-06-2017 09:17