Nederlands spoornet lange termijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-05-2017 11:08:43
icened
icened
Prorail directeur heeft een ambitieus plan op lange termijn:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8oeWWq87TAhXOYlAKHfuQCE0QqUMILDAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rtlnieuws.nl%2Fnederland%2Fprorail-directeur-eringa-spoor-moet-op-de-schop-en-snel-ook&usg=AFQjCNE_uouo7M4ABqIA0NQIUilRI9Icpg&sig2=4FJtfOL8H8k1FJanNI9t6A

- Dit door o.a. twee keer zoveel treinen. En we hebben al het dichtste spoornet van de wereld. Op welke spoortrajecten willen ze PHS gaan invoeren?
- Kortere opvolgtijd via ERTMS waardoor treinen korter achter mekaar kunnen rijden.
- Snelheidsverhoging. 160 km p/u zal reëel zijn. Maar snelheidsverhoging naar 200 km p/u wordt moeilijker en duurder door afbraak infrastructuur/gebouwen (juridische zaken), geluidsoverlast, veiligheid. Dat zal op bepaalde delen gewoon conflicten opleveren.
- 3000 volt i.p.v. 1500 volt. Is al uitvoerig besproken.

Laatst bewerkt door moderator op 01-05-2017 12:50
 

01-05-2017 11:28:20
AgentX
AgentX
En wat wil je bespreken? Volgens mij hebben we namelijk voor al deze onderwerpen al draadjes op dit forum...  

01-05-2017 11:50:53
icened
icened
Ken al die topics niet. In dat geval kan het ook verwijderd worden.  

01-05-2017 12:25:15
b2py
b2py
Er zijn inderdaad topics over de individuele onderwerpen maar een discussie op een 'integrale' visie ontbreekt. Wellicht logisch ook omdat posts altijd terugvallen op de individuele ideeen in plaats van de bredere context.  


01-05-2017 17:11:12
michaben
michaben
Of je dit een integrale visie kunt noemen weet ik niet, het kwam op mij meer over als een PR campagne.

Quote
icened (ma 01 mei 2017 11:08:43 https://www.somda.nl/forum/19303/p614765/): En we hebben al het dichtste spoornet van de wereld.

Daarmee komt men vaker aanzetten, maar is dit wel waar, of is dit gewoon een vorm van statistieken op de juiste manier weergeven? Nederland is absoluut geen koploper als het om hoogfrequent treinverkeer gaat, kijk voor de gein eens naar de frequenties van het treinverkeer rondom Londen. Nederland staat volgens mij wel hoog in de lijst als het gaat om integraal hoge frequenties in een groot gebied en gedurende een zeer ruime tijdsperiode. En daarmee haal je de gemiddelden natuurlijk flink omhoog. Waar de Britten het gemiddelde omlaag zien gaan door de boemeltjes in Schotland en Wales die eens per anderhalf uur rijden, hebben hier de meeste uithoeken nog vier treinen per uur (2xSPR + 2xIC) en rijdt het IC net in de brede Randstad zeven dagen per week elk kwartier.
 

01-05-2017 17:33:29
b2py
b2py
Het past hier wel goed bij he: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/05/01/nmca-spoor-2030-2040  

01-05-2017 18:34:19
michaben
michaben
Die nieuwe versie van PHS op pagina 51 had ik nog niet gezien. Blijkbaar is men toch een beetje afgestapt van het corridorrijden en is het alterneren van bestemmingen in Ut, Amf en Zl zoals nu met bijvoorbeeld de 1600/1700, 500/700 en 3000/3500 weer opgenomen (oude plan zou alles uit Ehv naar Amr gaan, alles uit Rtd naar Amf, enz). Ook opvallend de zonetrein op de Flevo- en Hanzelijn.  

01-05-2017 18:54:55
icened
icened
Quote
michaben (ma 01 mei 2017 17:11:12 https://www.somda.nl/forum/19303/p614795/): Of je dit een integrale visie kunt noemen weet ik niet, het kwam op mij meer over als een PR campagne.

Quote
icened (ma 01 mei 2017 11:08:43 https://www.somda.nl/forum/19303/p614765/): En we hebben al het dichtste spoornet van de wereld.

Daarmee komt men vaker aanzetten, maar is dit wel waar, of is dit gewoon een vorm van statistieken op de juiste manier weergeven? Nederland is absoluut geen koploper als het om hoogfrequent treinverkeer gaat, kijk voor de gein eens naar de frequenties van het treinverkeer rondom Londen. Nederland staat volgens mij wel hoog in de lijst als het gaat om integraal hoge frequenties in een groot gebied en gedurende een zeer ruime tijdsperiode. En daarmee haal je de gemiddelden natuurlijk flink omhoog. Waar de Britten het gemiddelde omlaag zien gaan door de boemeltjes in Schotland en Wales die eens per anderhalf uur rijden, hebben hier de meeste uithoeken nog vier treinen per uur (2xSPR + 2xIC) en rijdt het IC net in de brede Randstad zeven dagen per week elk kwartier.


Londen is een gigantische stad met een enorme bevolkingsaantal. En Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld.

En mobiliteit is belangrijk in Nederland. Regelmatig wordt gezegd dat transport in Nederland een belangrijke factor is. Maar of het Nederlandse spoor zo rigoureus uitgebreid moet worden kun je afvragen.

Want vanaf de jaren '80 van de vorige eeuw zijn de volgende spoorlijnen al gebouwd/uitgebreid:

Den Haag - Schiphol - Weesp - Lelystad - Zwolle
Utrecht - Woerden
Utrecht - Geldermalsen
HSL Zuid
Betuweroute
Boxtel - Eindhoven
Utrechtboog
Hemboog
Gooiboog
Spoortunnel Delft

Komt Den Bosch - Vught nog bij. Er wordt vooral uitgebreid op delen waar het nodig is. Zoals je aangaf lijkt het toch vooral PR campagne. Vermoed dat de Prorail directeur niet veel indruk zal maken bij de huidige baas van de Ministerie van I&M.

De overheid zal waarschijnlijk vooral gaan inzetten op ERTMS op het spoor (2020 - 2040?) en ERTMS in treinen (voor 2025?).

Laatst bewerkt door icened op 01-05-2017 19:37
 

02-05-2017 00:27:01
mren
mren
Juich maar niet te snel. Melanie130 stond vandaag met een klein interview in NRC waarbij vooral de woorden asfalt, snelwegen en schonere auto's opvielen. Geen woord over spoor (behalve in een samenstelling over het vervangen van de spoorwet).  

02-05-2017 06:50:55
Berk24
Berk24
Je weet toch niet of Schultz-Van Haegen aanblijft als minister van infrastructuur. Straks krijgen we wellicht een D66- of GL-minister van infrastructuur en zijn de kaarten anders geschud.  

02-05-2017 08:28:31
FourRoses
FourRoses
Schultz-van Haegen blijft sowieso geen minister. Wat ze wel ging doen, kon ze me op dat moment niet vertellen.  

02-05-2017 10:11:59
MasterE
MasterE
Was het spoor niet de verantwoordelijkheid van de Staatssecretaris?


Mcn Asd
 

02-05-2017 10:16:47
rolandrail
rolandrail
We dwalen af maar Schultz-van Haegen had praktisch al haar lastige werk doorgeschoven naar haar staatssecretaris en knipte zelf hoofdzakelijk lintjes.  

02-05-2017 10:49:32
mv
mv
De Staatssecretaris keert sowieso niet terug.
En de lintjes knippende Melanie130 zal naar verwachting haar debuut maken in de door haar zo aanbeden modaliteit: De Scheepvaart. (daar heeft ze een voorliefde voor zoals ze eens opperde in een interview met een Transportblad)

Voor de spoorwegen: De tijd zal het leren....

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 02-05-2017 10:51, reden: txt
 

02-05-2017 11:02:50
MasterE
MasterE
Veel slechter kan het niet worden.


Mcn Asd
 

02-05-2017 13:23:08
D417
D417
Wie zei dat politici onbevooroordeeld moeten zijn.  

03-05-2017 11:29:43
Henk1619
Henk1619
Tsja, het staat natuurlijk een ieder die zich benadeeld voelt vrij om bij het nieuwe kabinet te gaan lobbyen voor meer gelijkheid. Bijvoorbeeld door te bepleiten dat net als bij het wegverkeer 20% van de inkomsten uit het spoorvervoer moeten worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van spoorlijnen.  

03-05-2017 12:30:48
Klaasje
Klaasje
Aangezien daar nu minder geld voor gebruikt wordt resulteert dat alleen maar in een duurder treinkaartje.  

03-05-2017 23:03:17
abcde
abcde
Quote
michaben (ma 01 mei 2017 18:34:19 https://www.somda.nl/forum/19303/p614805/): Die nieuwe versie van PHS op pagina 51 had ik nog niet gezien. .... Ook opvallend de zonetrein op de Flevo- en Hanzelijn.

Die zonetrein staat onder de inzichten na juni 2010. M.a.w. is het de planning om IC 2400 (Ddr - Shl - Lls) als stopper door te trekken naar Zl, i.p.v. de huidige stopper ?
 

04-05-2017 09:06:56
Klaasje
Klaasje
Voor PHS wordt Weesp 8-sporig gemaakt en wordt er niet zoveel aan de Flevolijn gewijzigd. Dat betekent dat er 18 treinen per uur tussen Muiderberg Aansl en Almere C zouden moeten gaan rijden. Dat past wel maar dan is het meteen vol. De sprinters door laten rijden naar Oostvaarders vergt een inhaling ter hoogte van Almere Buiten. Die komt er niet en daarom is een andere oplossing nodig.

Voor de opvolgtijden en het aantal beschikbare sporen per richting op Almere centrum is het noodzakelijk dat de eerste trein die aankomt de eindigende trein is. Daardoor kunnen nog twee treinen afgehandeld worden binnen de tien minuten. De eerste trein daarvan wordt ingehaald (bijvoorbeeld IC Asd-Alm door als spr naar Almo of Zl) en de tweede trein is de doorgaande IC (bijvoorbeeld Gvc-Gn).

Toevoeging: Ik verwacht overigens dat het nog heel lang duurt voordat deze treinaantallen ook echt nodig zullen zijn op de Flevolijn. Als deze hoge frequenties al worden ingevoerd lijkt het voor de hand te liggen om dat alleen in de spits te rijden en in het dagdal wat IC's uit te snijden.

Laatst bewerkt door Klaasje op 04-05-2017 09:16
 

04-05-2017 09:48:28
icened
icened
Het is bij en naast station Weesp behoorlijk vol. Hoe willen ze die 2 extra sporen gaan inpassen? Via een tunnel?

De verwachting is dat tot 2030 het treingebruik in Flevoland hard gaat groeien:

https://www.ovmagazine.nl/2017/05/nmca-tegen-2040-loopt-het-ov-vast-0928/

Laatst bewerkt door icened op 04-05-2017 09:58
 

04-05-2017 10:06:58
b2py
b2py
Verplaatsen station naar het westen en het slopen van bestaande bebouwing  

04-05-2017 19:23:36
Coryza
Coryza
Zijn er ook plannen om dan Dvd-Wp 4-sporig te maken?  

04-05-2017 20:10:15
b2py
b2py
Nee, niet concreet in studie althans

Laatst bewerkt door b2py op 04-05-2017 20:10
 

22-11-2017 09:13:48
hsl2017
hsl2017
"Duitse aanval op de NS"

Arriva, dochter van Deutsche Bahn, opent in Nederland de aanval op NS. „We willen hier de grootste trein- en busvervoerder worden. Dat kan door bij nieuwe aanbestedingen delen van het hoofdrailnet in te lijven en met eigen flitstreinen op de hsl te rijden.”...

De politiek schijnt hier mee eens te zijn, ik vind dit onbegrijpelijk dat je liever een Duits staatsbedrijf over je Nederlandse spoor wil laten rijden dan een Nederlandse staats bedrijf. Vooral D66 is erg ziek in de kop. Maar ik vrees dat de NS binnen 10 a 15 jaar niet meer bestaat.

Ik had dus wel wat meer steun verwacht van de overheid, waren we maar wat meer nationalistischer net zoals de Fransen zijn.

Jammer dat de Nederlandse overheid meewerkt om de NS naar de klote te helpen, ik vind dit vreselijk zoals vele hier, maar helaas zijn hier ook veel DB/Arriva aanhangers.

NS en politiek moet ingrijpen, maar die wil liever aanbesteden en alles weggeven aan Duitsland.
 

22-11-2017 09:38:41
Berk24
Berk24
Ligt eraan of de DB op het Nederlands spoor wenselijk is. Als de DB een sterk verbeterde dienstregeling presenteert (knooppuntdienstregeling graag, met goede aansluitingen in belangrijke richtingen) dan mag DB wel op het Nederlands Spoor komen. Als de DB dezelfde dienstregeling presenteert dan NS of zelfs een slechtere dienstregeling dan zie ik liever niet dat DB op het Nederlands spoor komt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

22-11-2017 09:57:31
Marco
Marco
Ik zou dan misschien sneller een open acces model zoals Duitsland willen hebben. De NS blijft gewoon de belangrijkste vervoerder, maar proberen te concurreren kan misschien toegestaan worden. Het HRN gewoon aan een ander gunnen lijkt me in ieder geval niet de oplossing.  

22-11-2017 10:05:09
icened
icened
Intercityverbindingen aan NS overlaten. En een aantal Sprinters op HRN en nevenlijnen aan andere vervoerders overlaten. De situatie is op het Nederlandse spoornet niet te vergelijken met de Duitse spoornet.  

22-11-2017 10:08:09
ZJ37
ZJ37
Wat was het vroeger toch overzichtelijk met NS in Nederland, DB in Duitsland, ÖBB in Oostenrijk. Handiger en efficiënter is vooral om in elkaars vaarwater te gaan zitten.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-11-2017 10:08
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2017 10:30:40
dh3201
dh3201
Nog overzichtelijker wordt het met DB in heel Europa.
Grenzen hebben al genoeg problemen opgeleverd...


Shqiperise-lopers?
 

22-11-2017 11:35:18
treinfan
treinfan
Quote
Berk24 (wo 22 nov 2017 09:38:41 https://www.somda.nl/forum/19303/p632284/): Ligt eraan of de DB op het Nederlands spoor wenselijk is. Als de DB een sterk verbeterde dienstregeling presenteert (knooppuntdienstregeling graag, met goede aansluitingen in belangrijke richtingen) dan mag DB wel op het Nederlands Spoor komen. Als de DB dezelfde dienstregeling presenteert dan NS of zelfs een slechtere dienstregeling dan zie ik liever niet dat DB op het Nederlands spoor komt.
De dienstregeling mag hier niet een criterium zijn. Ik kan je zo een dienstregeling presenteren met allemaal supersnelle overstappen en kortere reistijden. Ik heb alleen het idee dat niemand zit te wachten op een dienstregeling waarbij geen enkele trein op tijd kan rijden en dan van de mooie plannen niets terechtkomt.
Daadwerkelijke uitvoering van de dienstregeling is in mijn ogen een veel beter criterium.
Vorig jaar had Arriva de concessie Limburg binnengehaald met een nieuw concept voor de dienstregeling, waaronder minder goede aansluitingen op NS-treinen. De rijtijden bleken in de eerste weken niet haalbaar en een groot deel van de wijzigingen in de dienstregeling worden nu in december teruggedraaid. Waar mis jij de "goede aansluitingen in belangrijke richtingen" in de dienstregeling bij de NS? Tussen NS en Arriva ontbraken die inderdaad afgelopen jaar, maar op het hoofdspoornet zie ik in de meeste gevallen goede aansluitingen.
 

22-11-2017 11:37:27
thom
thom
En zoals dat daar aan toe ging in Limburg, krijg ik er nou niet erg veel vertrouwen in hoe Arriva en Mnr Hettinga het wel 'even' gaan regelen voor heel het spoor in Nederland...  

22-11-2017 11:39:03
TSNL250
TSNL250
Ga toch weg met dat DB/Arriva, het kost bakken met geld om zo'n hele transformatie uit te voeren. Denk aan kleding voor het personeel, uitrusting op het station, andere verf op de treinen en ga zo maar door... Pure geldverspilling.  

22-11-2017 11:50:55
ZJ37
ZJ37
Bij de aanbesteding Limburg werd vaak ook gerefereerd dat het boze NS de machtspositie misbruikte en teveel (voor)kennis had. Alsof je die kennis niet ten gunste zou moeten zijn voor het product en dus de reizigers!

De non-integrale benadering zorgt dus uiteindelijk voor slechtere dienstregelingen met de belangen voor elke vervoerder afzonderlijk voorop. Arriva zal echt niet een aansluiting gaan verbeteren als dat een extra compositie kost.
 

22-11-2017 11:56:03
b2py
b2py
Hangt van je perspectief af of er integraal gekeken is. Trein - trein of trein - bus? Gezien de opdrachtgever weet ik wel welke centraal heeft gestaan.  

28-12-2017 00:00:00
TSNL250
TSNL250
Amsterdam Zuid wordt volgend jaar beter bereikbaar vanuit het centrum door de Noord Zuidlijn. Hierdoor kunnen de internationale reizigers vanuit het hartje Amsterdam gemakkelijk in Zuid belanden.  

28-12-2017 22:18:10
waalkade
waalkade
http://www.at5.nl/artikelen/176641/airportsprinter-in-plaats-van-noordzuidlijn-naar-schiphol
Volgens Het Parool van zaterdag 23 december zou er in zuid een perron met 2 sporen moeten bijkomen voor de internationale treinen.
Heeft men niet geleerd van de trein naar Berlijn via Zuid?
Die loopt toch nu weer succesvol naar CS.
 

28-12-2017 22:27:39
anton_
anton_
en ook een extra station tussen Lelylaan en station Sloterdijk. Wat een goed idee, dat daar nou nooit iemand eerder aan gedacht heeft %02%  

28-12-2017 22:36:30
icened
icened
Mee eens. Geen idee waar die hersenspinsel vandaan komt om internationale treinen op Amsterdam Zuid te laten stoppen. Geen visitekaartje voor gemeente Amsterdam om internationale toeristen te laten in/uitstappen op station Amsterdam Zuid.

Laten ze dan snelle intercity's stoppen op Amsterdam Zuid vanaf de HSL.
 

28-12-2017 22:38:23
b2py
b2py
Quote
waalkade (do 28 dec 2017 22:18:10 https://www.somda.nl/forum/19303/p636265/): http://www.at5.nl/artikelen/176641/airportsprinter-in-plaats-van-noordzuidlijn-naar-schiphol
Volgens Het Parool van zaterdag 23 december zou er in zuid een perron met 2 sporen moeten bijkomen voor de internationale treinen.
Heeft men niet geleerd van de trein naar Berlijn via Zuid?
Die loopt toch nu weer succesvol naar CS.
Toen was er nog geen NZL
 

28-12-2017 22:41:59
Michael98
Michael98
Het lijkt erop dat omdat die wethouder zijn gelijk in Den Haag niet krijgt voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn (een project wat al veel te veel heeft gekost), dat ze dan zelf maar iets hebben verzonnen; NS zoveel mogelijk weren van de lijn Asd-Asdl-Ass-Shl zodat ze op die rails zelf iets kunnen exploiteren. Leuk geroepen van die wethouder, maar laat hem eerst maar eens zorgen die Noord-Zuidlijn volgens planning gaat lopen (dat er uberhaupt eens wat gaat rijden). Die 2 miljard hebben ze al verspeeld: er zit al genoeg landelijk geld in dat Amsterdamse prestigeproject.
Quote
Het rijk neemt naar verwachting in februari wel het besluit om een extra perron (twee sporen) bij station Zuid/WTC te bouwen. Die zijn nodig om internationaal treinverkeer via dit station te kunnen laten rijden. Momenteel lopen deze verbindingen nog via de westkant van de stad naar Amsterdam Centraal.

Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet. Dat creëert ruimte voor de Airportsprinter: een nieuwe verbinding op de bestaande treinrails, waar de Airportsprinter veel vaker heen en weer zal kunnen rijden dan de stoptreinen nu.
Dus de Thalys moet maar naar Amsterdam Zuid rijden omdat het grote Amsterdam nog steeds geen fatsoenlijke Noord-Zuidlijn heeft?
 

28-12-2017 22:53:31
waalkade
waalkade
Quote
anton_ (do 28 dec 2017 22:27:39 https://www.somda.nl/forum/19303/p636266/): en ook een extra station tussen Lelylaan en station Sloterdijk. Wat een goed idee, dat daar nou nooit iemand eerder aan gedacht heeft %02%
Had men dat vroeger niet (Burgemeester de Vlugtlaan), of vergis ik me nu?

Laatst bewerkt door waalkade op 28-12-2017 22:56
 

28-12-2017 23:02:41
MetroRET
MetroRET
Correct.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_De_Vlugtlaan
 

29-12-2017 06:23:20
icened
icened
Hoeveel internationale treinreizigers zullen vanaf 2018 weten dat ze via Amsterdam Zuid met de NLZ naar hartje Amsterdam kunnen komen?

En hoeveel internationale treinreizigers zullen er gebruik maken als ze weten dat ze met de NZL vanaf Amsterdam Zuid naar hartje Amsterdam kunnen? Toeristen hebben geen haast. Die willen liever direct met de trein naar Amsterdam C. Vandaar dat DB een aantal jaren geleden heeft aangedrongen om de IC Schiphol - Berlijn te veranderen in IC Amsterdam - Berlijn.
 

29-12-2017 08:50:20
dh3201
dh3201
De internationale reizigers met de Thalys uit Parijs, zijn ook niet in Parijs Centraal station ingestapt en wisten blijkbaar ook wel op welk van de vele Parijse stations die Thalys naar Nederland vertrok.
En die uit Brussel weten blijkbaar ook wel dat ze niet in Brussel Centraal moeten zijn maar in Brussel Zuid...


Shqiperise-lopers?
 

29-12-2017 10:13:29
Daan!
Daan!
Quote
icened (vr 29 dec 2017 06:23:20 https://www.somda.nl/forum/19303/p636288/): Hoeveel internationale treinreizigers zullen vanaf 2018 weten dat ze via Amsterdam Zuid met de NLZ naar hartje Amsterdam kunnen komen?

Dat ligt aan hoe goed het gecommuniceerd wordt aan de reiziger.

Quote
icened (vr 29 dec 2017 06:23:20 https://www.somda.nl/forum/19303/p636288/):
En hoeveel internationale treinreizigers zullen er gebruik maken als ze weten dat ze met de NZL vanaf Amsterdam Zuid naar hartje Amsterdam kunnen?

Als over x jaar de ICd's, Thalys en/of Eurostar op Amsterdam Zuid gaan stoppen, dan gaan er ineens veel meer mensen gebruik maken van de NZ-lijn.

Quote
icened (vr 29 dec 2017 06:23:20 https://www.somda.nl/forum/19303/p636288/):
Toeristen hebben geen haast. Die willen liever direct met de trein naar Amsterdam C. Vandaar dat DB een aantal jaren geleden heeft aangedrongen om de IC Schiphol - Berlijn te veranderen in IC Amsterdam - Berlijn.

Volgens mij heeft geen enkele toerist Amsterdam Centraal als daadwerkelijke eindbestemming, maar is Amsterdam Centraal voor veel internationale treinreizigers het laatste treinstation waarvan ze gebruik maken. Een heel groot deel van die reizigers verspreid zich verder over de stad. Met de NZ-lijn kan de internationale reiziger straks net zo snel of misschien zelfs sneller, op zijn eindbestemming zijn als vanaf Amsterdam Centraal.

Amsterdam Zuid wordt binnenkort omgebouwd en wordt daarmee meer een visitekaartje voor de stad. Het is daarom prima denkbaar dat alle internationale treinen daar gaan stoppen. De westtak wordt daardoor een stuk rustiger en bruikbaar voor hoogfrequent lokaal vervoer (sprinter/metro). Bovendien komt Amsterdam Centraal ruimer in z'n jas te zitten, waardoor daar meer treinen kunnen rijden op de overgebleven corridors.
 

29-12-2017 10:17:09
sjoerd
sjoerd
Ben benieuwd of het traject zonder reizigers Diemen - Zuid - Watergraafsmeer dan uiteindelijk nog eens dubbelspoor zal krijgen. De twee set bruggen over de spoorweg Amsterdam - Weesp ligt er al bijna een eeuw lang ongebruikt bij. Uiteindelijk zullen die internationale treinen of op Hoofddorp Opstel of op Watergraafsmeer moeten worden gereinigd en verzorgd...  

29-12-2017 10:49:42
b2py
b2py
Voor die 1 a 2 treinen per uur?  

29-12-2017 10:53:36
waalkade
waalkade
Dan wordt het op de westtak ook niet veel rustiger om plaats te maken voor metro achtige treinen.

Laatst bewerkt door waalkade op 29-12-2017 10:57
 

29-12-2017 10:57:27
b2py
b2py
Er komt ook nog een keerspoor achter Diemen-Zuid gezien vanaf Duivendrecht waar ICd's of andere treinen kunnen keren die niet iedere rit een reiniging behoeven.  

29-12-2017 11:30:09
michaben
michaben
In het verleden is er ook wel eens gesproken over het verlengen van de IntercityDirect richting Almere en eventueel verder richting Lelystad/Zwolle. Dat scheelt ook nog eens kerende treinen te Hfdo.  

29-12-2017 12:08:22
bart84
Moderator
bart84
ICd keert niet op Hfdo, tenzij je daarmee bedoelt dat andere treinen vanuit Zl/Lls niet meer hoeven te keren te Hfdo.


Mvg. Bart
 

29-12-2017 12:16:27
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (vr 29 dec 2017 10:17:09 https://www.somda.nl/forum/19303/p636308/): Ben benieuwd of het traject zonder reizigers Diemen - Zuid - Watergraafsmeer dan uiteindelijk nog eens dubbelspoor zal krijgen. De twee set bruggen over de spoorweg Amsterdam - Weesp ligt er al bijna een eeuw lang ongebruikt bij. Uiteindelijk zullen die internationale treinen of op Hoofddorp Opstel of op Watergraafsmeer moeten worden gereinigd en verzorgd...

Quote
b2py (vr 29 dec 2017 10:49:42 https://www.somda.nl/forum/19303/p636315/): Voor die 1 a 2 treinen per uur?

Knelpunt daar is meer het niet beveiligde en dus onder begeleiding passeren van het wisselkomplex op de Wgm.
 

29-12-2017 12:36:11
ZJ37
ZJ37
En laat de Wgm aan die zijde nu worden voorbereid om in CBG te worden opgenomen.  


29-12-2017 12:41:17
michaben
michaben
Quote
bart84 (vr 29 dec 2017 12:08:22 https://www.somda.nl/forum/19303/p636326/): ICd keert niet op Hfdo, tenzij je daarmee bedoelt dat andere treinen vanuit Zl/Lls niet meer hoeven te keren te Hfdo.

Bij het koppelen van twee treinseries vervalt er voor beide treinseries een kering ja, dus zowel in Hfdo als in Asd/Wgm heb je een kering minder als je de ICD door laat rijden.
 

29-12-2017 12:51:15
Daan!
Daan!
Maar aan welke serie ga je de ICd dan koppelen? De treinen vanuit Shl richting Alm, 700, 1800 en 2400 keren niet op Hfdo.  

29-12-2017 13:00:41
michaben
michaben
Tenzij er ergens wettelijk vastgelegd is dat alle treinen uit Alm naar Ledn door moeten rijden is er wel iets te bedenken Voor de vraag welke serie daar in aanmerking voor komt is het nog te vroeg, tegen de tijd dat hier sprake van kan zijn is het basisuurpatroon niet meer hetzelfde. Toen het plan destijds naar voren kwam ging men nog uit van intercity's via de Westtak waarmee de ICD verknoopt zou liggen te Shl (900 zou een kwartierdienst met de 2400 op Asd - Shl vormen, en de 1000 met de 700/1800 op Shl - Alm). Zonder intercity's via de Westtak zal je moeten verknopen met een van de intercity's uit Ut of Amf, welke is afhankelijk van hoe het qua tijden aansluit.  

29-12-2017 13:13:51
ZJ37
ZJ37
Totdat de HSL-dienst naar een andere vervoerder gaat en je weer tegen elkaar in moet gaan keren.  

29-12-2017 13:18:23
b2py
b2py
Wie zegt dat er gekoppeld moet worden en er niet een aanvullende verbinding geboden gaat worden?  

29-12-2017 13:23:12
michaben
michaben
De infrastructuur? Die wordt berekend op basis van ETMET, niet op ETMETESNEM (elke tien minuten een trein en soms nog eentje meer). Ten opzichte van de huidige dienstregeling kan het een extra trein worden, maar ten opzichte van de PHS plannen zal er toch geschoven moeten worden.

Laatst bewerkt door michaben op 29-12-2017 13:24
 

29-12-2017 14:25:28
Klaasje
Klaasje
Men zal in de praktijk wel de IC's vanaf de HSL en uit Leiden doorkoppelen richting Utrecht, Amersfoort en Almere. Daarvoor hoef je ten oosten van Schiphol geen enkele extra trein te laten rijden. Wellicht is het alleen wel nodig om even te wachten op het aansluitende pad. Dat kan dan mooi op Amsterdam Zuid als dat zessporig is.  

29-12-2017 16:54:02
icened
icened
IC vanaf de HSL doorkoppelen naar Utrecht? Lijk me vreemd als je vanaf Rotterdam eerst naar Schiphol via de HSL rijdt. En vervolgens weer naar Utrecht.

Richting Amersfoort en Almere vanaf de HSL met een ICNG lijk me logisch.
 

29-12-2017 17:19:52
b2py
b2py
Materieelstromen hoeven niet perse reizigersstromen te volgen  

29-12-2017 18:14:02
icened
icened
kan weg.

Laatst bewerkt door icened op 29-12-2017 20:48
 

29-12-2017 21:26:19
Klaasje
Klaasje
Quote
b2py (vr 29 dec 2017 17:19:52 https://www.somda.nl/forum/19303/p636359/): Materieelstromen hoeven niet perse reizigersstromen te volgen

Dat is dan inderdaad slechts voor de exploitatie een koppeling. Daarmee biedt je Rotterdam-Amsterdam Zuid en Schiphol-Utrecht als rechtstreekse verbinding aan met een trein die geen functie heeft als verbinding Rotterdam-Utrecht. Dit kan een voordeel hebben als de capaciteit om kerende treinen af te handelen beperkt is.
 

30-12-2017 09:31:14
icened
icened
Je kunt de serie 900 vanaf Schiphol ook ombuigen naar Amsterdam Zuid en integreren in de serie 700/1800 vanaf Schiphol. En verlengen naar Groningen/Leeuwarden. De series 1600/11600 kun je vanaf Schiphol verlengen naar Den Haag Centraal.

De serie 2400 blijft gehandhaafd. De serie 1000 kan geïntegreerd worden in de serie 2200 vanaf Dordrecht. Tussen Amsterdam - Haarlem - Dordrecht rijdt een aparte IC die de plaats inneemt van de serie 2200.

Met de bi-courante ICNG kan de HSL geïntegreerd worden in het HRN. Het lijkt me niet dat deze treinen worden ingezet tussen o.a. Schiphol - Nijmegen. Wel tussen Rotterdam - Schiphol - Nijmegen. Omdat de ICNG beschikt over ATB en ERTMS. En het kan rijden onder 1500 volt en 25 KV.

De dienstregelingen zijn al vaker fors veranderd door ingebruikname van nieuwe spoorlijn en andere ontwikkelingen. Als een nieuwe soort trein die zowel op de HSL & HRN kan rijden zullen ook veranderingen kunnen ontstaan.
 

30-12-2017 09:39:16
icened
icened
Ander actueel bericht:

https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-uitbreiden-met-regionale-lijnen~a8af4251/

Interessante ontwikkeling. Geïntegreerde FMN vervoerders willen concurreren op hoofdrailnet. En NS wil weer concurreren op regionale lijnen. Als de treinreizigers maar het meest profiteren.
 

30-12-2017 09:57:44
b2py
b2py
Quote
icened (za 30 dec 2017 09:31:14 https://www.somda.nl/forum/19303/p636372/): Je kunt de serie 900 vanaf Schiphol ook ombuigen naar Amsterdam Zuid en integreren in de serie 700/1800 vanaf Schiphol. En verlengen naar Groningen/Leeuwarden. De series 1600/11600 kun je vanaf Schiphol verlengen naar Den Haag Centraal.

De serie 2400 blijft gehandhaafd. De serie 1000 kan geïntegreerd worden in de serie 2200 vanaf Dordrecht. Tussen Amsterdam - Haarlem - Dordrecht rijdt een aparte IC die de plaats inneemt van de serie 2200.

Met de bi-courante ICNG kan de HSL geïntegreerd worden in het HRN. Het lijkt me niet dat deze treinen worden ingezet tussen o.a. Schiphol - Nijmegen. Wel tussen Rotterdam - Schiphol - Nijmegen. Omdat de ICNG beschikt over ATB en ERTMS. En het kan rijden onder 1500 volt en 25 KV.

De dienstregelingen zijn al vaker fors veranderd door ingebruikname van nieuwe spoorlijn en andere ontwikkelingen. Als een nieuwe soort trein die zowel op de HSL & HRN kan rijden zullen ook veranderingen kunnen ontstaan.
Het zou interessant zijn om (huidige) lijnvoeringen los te laten en vanaf 0 te beginnen, dit soort wishful thinking beperkt je blik op mogelijkheden.
 

30-12-2017 11:37:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
icened (za 30 dec 2017 09:39:16 https://www.somda.nl/forum/19303/p636375/): Ander actueel bericht:

https://www.ad.nl/binnenland/ns-wil-uitbreiden-met-regionale-lijnen~a8af4251/

Interessante ontwikkeling. Geïntegreerde FMN vervoerders willen concurreren op hoofdrailnet. En NS wil weer concurreren op regionale lijnen. Als de treinreizigers maar het meest profiteren.
Voor de MerwedeLingeLijn zijn ze alleen wat te laat, die nieuwe concessie wordt komende maand al gegund.
Tenzij er ergens een vervoerder (Qbuzz, EBS en Arriva hebben ingeschreven) wil gaan samenwerken met NS voor de treinexploitatie. Vooral EBS heeft daar immers binnen het eigen bedrijf niet echt ervaring mee.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-12-2017 11:47:55
michaben
michaben
Is dat niet weer een verzinsel van kwaliteitskrant AD? In het nieuwsbericht van de NS zelf staat namelijk expliciet dat de NS geen mededelingen zal doen over welke concessies ze mee willen doen.  

30-12-2017 11:52:37
VIRMm1
VIRMm1
Kan NS zich nu niet meer inschrijven dan?  

30-12-2017 12:06:53
MCN-GVC
MCN-GVC
De ICNG heeft een grote maar, dat is dat het enkeldeks IC's zijn. Waardoor inzet in de randstad niet mogelijk zal worden. Ook het opsplitsen van de oude lijn en de juist drukke IC's Gvc-Shl-Gn is een slecht idee. Tevens is Gvc al verbonden met Amf-Es door middel van de 1700/11700. Het verhaal in de krant om internationale treinen naar zuid te laten rijden is al lariekoek. De 900/1000 zijn druk omdat het snelle ic's zijn tussen Rtd en Asd en de enige Ic's tussen Shl en Asd. Ook de Thalys/Eurostar/Benelux zullen niet verkassen omdat het aankomen op het Centraal station een grote aantrekkingskracht is om juist internationaal de trein te nemen, laat staan de terminal die ze nu bouwen op Asd.
Zelf denk ik dat ICNG een kleine serie zal blijven die de 900/1000/1100 zal rijden. Met mogelijk de 1100 die weer naar Vl zal doorrijden. Dit omdat de overstap in Ehv nu ook voor ophef zorgt en de capaciteit van Virm erg veel is voor Ehv-Vl.
Iets wat mij het beste lijkt is om de huidige regionale lijnen te herzien ten gunste van de reizigers. Mogelijke terugkeer naar de HRN concessie of toestemming voor doorkoppeling. Zoals Roger bekend maakt (eindelijk wakker geworden na hard roepen door personeel/vakbonden), staan o.a. de Kippenlijn en Merwedelijn weer op het lijstje van interesse van NS. Iets wat mij opvalt, het gaat wel om elektrische lijnen met Atb-E. En kwam de sprinters aan het woord. Hierdoor zie ik een vervolgbestelling SNG-6 komen omdat de SNG-3/4 te weinig is voor de 4600/5600. Hierdoor zou de Merwedelijn en 5900 mogelijk weer kunnen doorkoppelen aan de 5000/5100. Ooit was er de gedachte van doorstroomstation Ddr. En de Kippenlijn aan de 7500. Ook zouden ze beter moeten kijken naar het terugdraaien van de doorkoppeling van de spitstreinen 8900-8600/8700. Al dan niet met Rnet en NS door elkaar. Dit is wat veel reizigers graag zouden willen.
Ook het komen van het spoorboekloosrijden zal veranderingen brengen in de Randstad. Ik denk juist meer bij de Sprinterseries dan de IC's. Bijvoorbeeld het de hele dag rijden van de 7700 met doorkoppeling over de boog bij Sdm naar Ddr en een nieuwe sprinter tussen Hlm-Ledn-Rtd, een trein die nu mist tussen Laa/Gv. En de 6800 aan de 6100 met mogelijke uitwisseling tussen de 7800/6900. Ook zullen de IC's 2300 en 2600 wel onder de loep genomen worden.
Qua materieel en de groei in reizigers zouden er ook positieve verschuivingen kunnen komen als NS de Kippen- en Merwedelijn overnemen. GTW-E Naar Limburg en/of Zl ter uitbreiding. Ze Zitten toch tegen de revisiedatum rond die tijd, dus een nieuw kleurtje en interieur zal er toch komen. De nieuwe CXX flirt zullen ze denk ik wel nodig hebben bij Keolis in Zl of mogelijk aanpassen voor NS of RNET. OF mogelijk zelfs verkoop van Rnet flirts aan Arriva. Kleine materieelseries zijn altijd duur. Daarom zou de toekomst voor de Protos ook mogelijk slecht af kunnen lopen. Want de Flirt van NS bij Rsd zou dan naar deze lijn gaan.
Het is natuurlijk wel speculeren omdat het allemaal nog onbekend is ivm de concessies HSL en de regionale lijnen (voorwaarden en inschrijven) en uitbreiding van Dt en er wordt al gedacht aan Dtz-Sdm. Ook zie ik mogelijk dat ze diesel en elektrische concessies gaan maken welke deels onderhands gegund zullen worden. De concessie Gn-Lw won arriva (DB) makkelijk omdat ze de enige waren die zich ervoor hadden ongeschreven. Veolia (deels SNCF) heeft het land al verlaten. CXX (Breng is deel van CXX) en Keolis (SNCF+investeerders) zijn de enige andere nog welke via schijnconstructies en moederbedrijven beide in dezelfde Franse handen zijn (SNCF).
Dus echt concurrentie is er niet.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 30-12-2017 12:19
 

30-12-2017 12:10:59
dvdhoven
dvdhoven
Quote
michaben (za 30 dec 2017 11:47:55 https://www.somda.nl/forum/19303/p636386/): Is dat niet weer een verzinsel van kwaliteitskrant AD? In het nieuwsbericht van de NS zelf staat namelijk expliciet dat de NS geen mededelingen zal doen over welke concessies ze mee willen doen.
Reactie van NS: http://nieuws.ns.nl/ns-wil-partner-zijn-voor-regios/


Dick van den Hoven
 

30-12-2017 12:33:50
Henk1619
Henk1619
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...
 

30-12-2017 12:35:14
Henk1619
Henk1619
Quote
VIRMm1 (za 30 dec 2017 11:52:37 https://www.somda.nl/forum/19303/p636387/): Kan NS zich nu niet meer inschrijven dan?


Nee, tenzij iemand binnen NSR de klok terug kan draaien tot voor half september.
 

30-12-2017 12:39:48
thom
thom
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:33:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636391/):
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...

Het zal erom gaan dat men nu niet gaat roepen in de media waar men op in zal gaan schrijven.
 

30-12-2017 12:44:53
b2py
b2py
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:33:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636391/):
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...
Je hebt echt geen flauw idee hoe aanbestedingen werken he?
 

30-12-2017 12:51:14
Henk1619
Henk1619
Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 12:06:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636388/): Het verhaal in de krant om internationale treinen naar zuid te laten rijden is al lariekoek. De 900/1000 zijn druk omdat het snelle ic's zijn tussen Rtd en Asd en de enige Ic's tussen Shl en Asd. Ook de Thalys/Eurostar/Benelux zullen niet verkassen omdat het aankomen op het Centraal station een grote aantrekkingskracht is om juist internationaal de trein te nemen, laat staan de terminal die ze nu bouwen op Asd.


Dat is dan wel lariekoek dat binnen NSR is gebakken want alle treinen die je noemt zouden in de Zuidas-ghetto moeten eindigen als NSR zijn ICmax plan had kunnen uitvoeren.


Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 12:06:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636388/): Iets wat mij het beste lijkt is om de huidige regionale lijnen te herzien ten gunste van de reizigers. Mogelijke terugkeer naar de HRN concessie of toestemming voor doorkoppeling. Zoals Roger bekend maakt (eindelijk wakker geworden na hard roepen door personeel/vakbonden), staan o.a. de Kippenlijn en Merwedelijn weer op het lijstje van interesse van NS.


De gebruikelijke borrelpraat van vakbondsschreeuwers binnen NSR. Die lijnen zijn al herzien ten gunste van de reizigers. Als je dat terug draait wordt het zeker automatisch nog een keer beter?

Van Boxtel is niet wakker geworden, die doet vanaf dag 1 de ene domme uitspraak na de andere.
 

30-12-2017 12:54:57
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (za 30 dec 2017 12:44:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636394/):
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:33:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636391/):
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...
Je hebt echt geen flauw idee hoe aanbestedingen werken he?


En dat zegt iemand die denkt dat je meer dan drie maanden na de sluitingstermijn je nog gewoon kunt gaan inschrijven. Verdiep je eerst ergens in voordat je met modder gaat gooien naar alles en iedereen op dit forum.
 

30-12-2017 13:04:35
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (za 30 dec 2017 12:39:48 https://www.somda.nl/forum/19303/p636393/):
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:33:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636391/):
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...

Het zal erom gaan dat men nu niet gaat roepen in de media waar men op in zal gaan schrijven.


Wat is er zo supergeheim aan dat je mee wilt gaan doen aan regionale concessies? In algemene zin wordt dat nu al geroepen, waarom zou je dat dan wel doen? Het aantal uit te geven concessies is per jaar minimaal en in het geruchtencircuit wordt toch wel bekend al je mee doet. En uiteindelijk maakt de verlenende partij ook wel bekend wie meedoen.

Klinkt allemaal als interessantdoenerij van een persvoorlichtertje: ik weet iets wat jullie niet weten maar dat ga ik niet vertellen.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 30-12-2017 13:20
 

30-12-2017 13:05:03
treinfan
treinfan
Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 12:06:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636388/): De ICNG heeft een grote maar, dat is dat het enkeldeks IC's zijn. Waardoor inzet in de randstad niet mogelijk zal worden. Ook het opsplitsen van de oude lijn en de juist drukke IC's Gvc-Shl-Gn is een slecht idee.
Enkeldeks-materieel kan prima op sommige lijnen, zeker in combinatie met een frequentieverhoging. Het opsplitsen van de oude lijn kan een prima plan zijn, als daardoor een snellere dienstregeling met betere aansluitingen gerealiseerd kan worden.
 

30-12-2017 13:14:59
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (vr 29 dec 2017 13:23:12 https://www.somda.nl/forum/19303/p636339/): De infrastructuur? Die wordt berekend op basis van ETMET, niet op ETMETESNEM (elke tien minuten een trein en soms nog eentje meer). Ten opzichte van de huidige dienstregeling kan het een extra trein worden, maar ten opzichte van de PHS plannen zal er toch geschoven moeten worden.


ETMET is natuurlijk ook niet hetzelfde als ETMENT (elke tien minuten een NSR trein). Je kunt natuurlijk ook gewoon een exploitant aanwijzen voor elke van de zes IC's per uur van PHS. Dan kun je als klant tenminste ook eens een persoonlijke keuze maken tussen een goedkope, een comfortabele of een punctuele trein. En als de nieuwe concessiehouder voor de HSL ook een van de PHS IC's mag rijden dan kun je natuurlijk gewoon die dingen aan elkaar knopen.
 

30-12-2017 14:24:50
Berk24
Berk24
Quote
treinfan (za 30 dec 2017 13:05:03 https://www.somda.nl/forum/19303/p636401/):
Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 12:06:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636388/): De ICNG heeft een grote maar, dat is dat het enkeldeks IC's zijn. Waardoor inzet in de randstad niet mogelijk zal worden. Ook het opsplitsen van de oude lijn en de juist drukke IC's Gvc-Shl-Gn is een slecht idee.
Enkeldeks-materieel kan prima op sommige lijnen, zeker in combinatie met een frequentieverhoging. Het opsplitsen van de oude lijn kan een prima plan zijn, als daardoor een snellere dienstregeling met betere aansluitingen gerealiseerd kan worden.

Als je per se enkeldeks materieel wil inzetten op de Oude Lijn, Amsterdam-Eindhoven en Utrecht-Arnhem moet je kijken naar 7,5 minuutdiensten. Ook bij een 10-minutendienst zijn dubbeldekkers op die trajecten keihard nodig, alleen al vanwege de ongelijke aansluitingen tussen treinen onderling, en dus ongelijke bezetting. Het is erg jammer dat de NS geen dubbeldeks IC-materieel heeft besteld, want dubbeldekkers op de meeste IC-verbinding is best noodzakelijk, tenzij de NS structureel twee of drie aan elkaar gekoppelde stellen inzet op de IC-verbindingen (series als de 2300 vormen wel een uitzondering hierop).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-12-2017 14:33:03
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 13:14:59 https://www.somda.nl/forum/19303/p636402/):
Quote
michaben (vr 29 dec 2017 13:23:12 https://www.somda.nl/forum/19303/p636339/): De infrastructuur? Die wordt berekend op basis van ETMET, niet op ETMETESNEM (elke tien minuten een trein en soms nog eentje meer). Ten opzichte van de huidige dienstregeling kan het een extra trein worden, maar ten opzichte van de PHS plannen zal er toch geschoven moeten worden.


ETMET is natuurlijk ook niet hetzelfde als ETMENT (elke tien minuten een NSR trein). Je kunt natuurlijk ook gewoon een exploitant aanwijzen voor elke van de zes IC's per uur van PHS. Dan kun je als klant tenminste ook eens een persoonlijke keuze maken tussen een goedkope, een comfortabele of een punctuele trein. En als de nieuwe concessiehouder voor de HSL ook een van de PHS IC's mag rijden dan kun je natuurlijk gewoon die dingen aan elkaar knopen.
In Engeland zien we de gevolgen van zo'n systeem. Prachtige, goedkope treinreizen ook...
 

30-12-2017 15:22:43
b2py
b2py
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:54:57 https://www.somda.nl/forum/19303/p636397/):
Quote
b2py (za 30 dec 2017 12:44:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636394/):
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 12:33:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636391/):
Quote
Uiteraard zal NS niet aangeven of zij zich al dan niet in zal schrijven op een specifieke concessie.


Als je niet aangeeft dat je je zal inschrijven dan doe je dus gewoon niet mee...
Je hebt echt geen flauw idee hoe aanbestedingen werken he?


En dat zegt iemand die denkt dat je meer dan drie maanden na de sluitingstermijn je nog gewoon kunt gaan inschrijven. Verdiep je eerst ergens in voordat je met modder gaat gooien naar alles en iedereen op dit forum.
Je beweert in je bericht dat 'als je het niet aangeeft' je niet meedoet, ik weet niet hoor maar wie zegt a) dat NS dat niet gedaan heeft en b) woordvoerders zitten er wel vaker naast..
 

30-12-2017 15:51:57
ZJ37
ZJ37
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 13:14:59 https://www.somda.nl/forum/19303/p636402/):
Quote
michaben (vr 29 dec 2017 13:23:12 https://www.somda.nl/forum/19303/p636339/): De infrastructuur? Die wordt berekend op basis van ETMET, niet op ETMETESNEM (elke tien minuten een trein en soms nog eentje meer). Ten opzichte van de huidige dienstregeling kan het een extra trein worden, maar ten opzichte van de PHS plannen zal er toch geschoven moeten worden.


ETMET is natuurlijk ook niet hetzelfde als ETMENT (elke tien minuten een NSR trein). Je kunt natuurlijk ook gewoon een exploitant aanwijzen voor elke van de zes IC's per uur van PHS. Dan kun je als klant tenminste ook eens een persoonlijke keuze maken tussen een goedkope, een comfortabele of een punctuele trein. En als de nieuwe concessiehouder voor de HSL ook een van de PHS IC's mag rijden dan kun je natuurlijk gewoon die dingen aan elkaar knopen.
Grapjas, 2 treinen overslaan omdat de 3e een Euro goedkoper is en mooi rose is in plaats van geel/blauw. Dat zal iedereen echt massaal gaan doen.
 

30-12-2017 15:56:57
michaben
michaben
Quote
Berk24 (za 30 dec 2017 14:24:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636405/): Als je per se enkeldeks materieel wil inzetten op de Oude Lijn, Amsterdam-Eindhoven en Utrecht-Arnhem moet je kijken naar 7,5 minuutdiensten.

Ik verwacht niet dat de NS opeens zitplaatsgaranties gaat bieden in de drukste spitstreinen. Met ICNG kun je nog 20 tot 30% reizigersgroei aan op de Oude Lijn en op OV-SAAL wanneer je 6 treinen per uur laat rijden. Dan heb je Gvc - Ehv nog waar ook plannen voor een kwartierdienst waren (900 naar Ehv verlengen en extra trein Gvc - Rtd). Oftewel meer dan genoeg treindiensten waar ICNG op ingezet kan worden.
 

30-12-2017 16:26:03
MCN-GVC
MCN-GVC
Misschien met alle treinstellen die besteld zijn, maar denk eerder dat je in de war bent met Rtd-Ut. Daar zou je met enkeldeks idd nog wel 20-30% ruimte over hebben. Op het traject Asd-Ledn-Gvc(Rtd) moet je overdag al met minimaal VIRM4 rijden en in de spits is VIRM-8 al vaak te weinig. Daarom rijden de meeste met VIRM-10 en dat is met de HSL die dan al voor minder reizigers zorgt. Als je twijfelt, even kijken in de spits in bijvoorbeeld Gvc of ledn. De andere plannen heb ik nog nooit iets van gehoord (zelf bedacht?). Gvc-Ehv is druk in de spits met ICR-9 maar een kwartierdienst heb je echt te weinig animo voor.  

30-12-2017 17:37:51
VIRMm1
VIRMm1
Het traject Tb-Ehv is echt maar matig, met 2x p/u een sprinter en 2x p/u een IC (die slechts met ICR9 rijdt).
Het traject Rtd-Tb hoeft niet perse een kwartierdienst omdat daar meer treinen rijden dan enkel de 1100.
 

30-12-2017 17:42:10
Berk24
Berk24
Je kunt de 900 ook omleggen via Dordrecht en dan vervolgens de 1200 (Gvc-Ehv via HSL) inleggen. Kun je gelijk de 2300 eruit gooien en heeft Dordrecht een snelle verbinding met Schiphol en Amsterdam.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-12-2017 18:07:37
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 16:26:03 https://www.somda.nl/forum/19303/p636411/): Misschien met alle treinstellen die besteld zijn, maar denk eerder dat je in de war bent met Rtd-Ut. Daar zou je met enkeldeks idd nog wel 20-30% ruimte over hebben. Op het traject Asd-Ledn-Gvc(Rtd) moet je overdag al met minimaal VIRM4 rijden en in de spits is VIRM-8 al vaak te weinig.

Volgens mij vergeet je het aspect 'ETMET', 6 enkeldekstreinen bieden meer capaciteit dan 4 dubbeldekstreinen per uur. Nu zijn er nog geen plannen voor integraal ETMET op de oude lijn (alleen op delen) maar dat kan nog komen.

Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 16:26:03 https://www.somda.nl/forum/19303/p636411/): De andere plannen heb ik nog nooit iets van gehoord (zelf bedacht?). Gvc-Ehv is druk in de spits met ICR-9 maar een kwartierdienst heb je echt te weinig animo voor.

Blijkbaar ben je niet zo op de hoogte wat betreft PHS, prima, maar dat is geen reden om mensen te beschuldigen dat ze plannen verzinnen! Een extra intercity Bd - Ehv is al sinds het begin onderdeel van PHS, eerste versie ging uit van een losse trein, laatste versie die ik heb gezien zou de 900 verlengd worden tot Ehv. Op Rtd - Bd wordt de kwartierdienst al gevormd door de 900 en 1100 (al is het momenteel een 7/23 interval, afwachten wat de verdeling met ICNG wordt), tussen Gvc en Rtd tot slot waren plannen voor een extra trein, status hiervan is bij mij momenteel onduidelijk, laatste PHS lijnenkaartje ontbrak deze verbinding, maar op de site van de overheid wordt deze nog wel vermeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/spoorboekloos-reizen/trajecten-spoorboekloos-reizen-phs

Laatst bewerkt door michaben op 30-12-2017 18:08
 

30-12-2017 18:41:02
jeanne
jeanne
Quote
Berk24 (za 30 dec 2017 14:24:50 https://www.somda.nl/forum/19303/p636405/): Als je per se enkeldeks materieel wil inzetten op de Oude Lijn, Amsterdam-Eindhoven en Utrecht-Arnhem moet je kijken naar 7,5 minuutdiensten. Ook bij een 10-minutendienst zijn dubbeldekkers op die trajecten keihard nodig, alleen al vanwege de ongelijke aansluitingen tussen treinen onderling, en dus ongelijke bezetting. Het is erg jammer dat de NS geen dubbeldeks IC-materieel heeft besteld, want dubbeldekkers op de meeste IC-verbinding is best noodzakelijk, tenzij de NS structureel twee of drie aan elkaar gekoppelde stellen inzet op de IC-verbindingen (series als de 2300 vormen wel een uitzondering hierop).

Mag ik eens zo vrij zijn om te vragen of dit echte harde feiten zijn of is dit misschien jouw kijk op de zaak?


Jeanne Kok
 

30-12-2017 18:53:48
chris24
chris24
Arriva heeft gereageerd op de plannen van NS

https://www.ad.nl/binnenland/arriva-hekelt-uitspraken-ns-als-nederland-een-bedrijf-beschermt-is-het-ns~abbe3c1c/
 

30-12-2017 18:54:40
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (za 30 dec 2017 15:51:57 https://www.somda.nl/forum/19303/p636409/): Grapjas, 2 treinen overslaan omdat de 3e een Euro goedkoper is en mooi rose is in plaats van geel/blauw. Dat zal iedereen echt massaal gaan doen.


De eerst volgende is ook een geldige keuze %02%

De mensen die van Ut naar Vl reizen slaan er ook eerst twee over omdat de derde pas naar de gekozen bestemming gaat. Niets nieuws onder de zon.

Zolang er mensen op straat gaan slapen om maar als eerste een iPhone te mogen kopen, spruiten gaan hamsteren als die in de aanbieding zijn of een dag van hun vakantie besteden aan een ongunstigere maar goedkopere vlucht zal er ook een markt zijn voor die rose trein die een euro minder kost.
 

30-12-2017 20:56:41
AlexNL
AlexNL
Quote
IJsbergsla (za 30 dec 2017 14:33:03 https://www.somda.nl/forum/19303/p636406/):
In Engeland zien we de gevolgen van zo'n systeem. Prachtige, goedkope treinreizen ook...


Ik weet niet welk systeem jij in je hoofd hebt, maar dat is niet het Britse. En het Britse prijsmodel wordt grotendeels door de Britse overheid gestuurd, niet door de TOCs.
 

30-12-2017 21:36:01
icened
icened
Quote
b2py (za 30 dec 2017 09:57:44 https://www.somda.nl/forum/19303/p636377/): Het zou interessant zijn om (huidige) lijnvoeringen los te laten en vanaf 0 te beginnen, dit soort wishful thinking beperkt je blik op mogelijkheden.


Was ook maar een suggestie die versimpeld is weergegeven. Zal interessant worden als ze de HSL (hopelijk) verder gaan integreren in het hoofdrailnet. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek. En er is nog geen zekerheid vanaf 2025.
 

30-12-2017 22:01:06
icened
icened
Quote
MCN-GVC (za 30 dec 2017 12:06:53 https://www.somda.nl/forum/19303/p636388/): De ICNG heeft een grote maar, dat is dat het enkeldeks IC's zijn. Waardoor inzet in de randstad niet mogelijk zal worden. Ook het opsplitsen van de oude lijn en de juist drukke IC's Gvc-Shl-Gn is een slecht idee. Tevens is Gvc al verbonden met Amf-Es door middel van de 1700/11700. Het verhaal in de krant om internationale treinen naar zuid te laten rijden is al lariekoek. De 900/1000 zijn druk omdat het snelle ic's zijn tussen Rtd en Asd en de enige Ic's tussen Shl en Asd. Ook de Thalys/Eurostar/Benelux zullen niet verkassen omdat het aankomen op het Centraal station een grote aantrekkingskracht is om juist internationaal de trein te nemen, laat staan de terminal die ze nu bouwen op Asd.
Zelf denk ik dat ICNG een kleine serie zal blijven die de 900/1000/1100 zal rijden. Met mogelijk de 1100 die weer naar Vl zal doorrijden. Dit omdat de overstap in Ehv nu ook voor ophef zorgt en de capaciteit van Virm erg veel is voor Ehv-Vl.


- Inzet in Randstad kan toch best. Zie ICM-M die ook regelmatig op de series 500, 600, 700 en 1800 worden ingezet. Als ze maar voldoende worden aangevuld door andere treinseries.
- Waarom is opsplitsen van Oude Lijn en serie 700 geen goed idee?
- Mee eens dat internationale treinen naar Amsterdam Zuid lariekoek is.
- De 900/1000 zijn druk omdat het snelle ic's zijn tussen Rtd en Asd en de enige Ic's tussen Shl en Asd. En het verbindt drie zeer belangrijke knooppunten. En omdat vanaf Amsterdam C/Schiphol zoveel andere (dubbeldeks) treinen rijden kunnen er ook een aantal enkeldekstreinen rijden.
- De ICNG heeft naast snelheid ook de belangrijke eigenschap dat het goed toegankelijk is. Of men moet dubbeldeksintercity bouwen waar ook een gelijkvloerse instap is.

Laatst bewerkt door icened op 30-12-2017 22:11
 

30-12-2017 22:24:54
ZJ37
ZJ37
Quote
Henk1619 (za 30 dec 2017 18:54:40 https://www.somda.nl/forum/19303/p636422/):
Quote
ZJ37 (za 30 dec 2017 15:51:57 https://www.somda.nl/forum/19303/p636409/): Grapjas, 2 treinen overslaan omdat de 3e een Euro goedkoper is en mooi rose is in plaats van geel/blauw. Dat zal iedereen echt massaal gaan doen.


De eerst volgende is ook een geldige keuze %02%

De mensen die van Ut naar Vl reizen slaan er ook eerst twee over omdat de derde pas naar de gekozen bestemming gaat. Niets nieuws onder de zon.

Zolang er mensen op straat gaan slapen om maar als eerste een iPhone te mogen kopen, spruiten gaan hamsteren als die in de aanbieding zijn of een dag van hun vakantie besteden aan een ongunstigere maar goedkopere vlucht zal er ook een markt zijn voor die rose trein die een euro minder kost.
De Kiosk zal er wel bij varen. Het gaat natuurlijk compleet voorbij de gedachte om zonder belemmeringen een hoge frequentie aan te bieden. In de situatie die je schetst gaat het meer om drie halfuursdiensten ipv een integrale tienminutendienst.

Onlangs in Berlijn e.o. op treffende wijze mogen ervaren met een ticket dat alleen voor DB geldig was. Mag je fijn een paar treinen overslaan waarin dat ticket niet geldig is, goh wat was ik blij met al die concurrentie.
 

30-12-2017 22:28:27
Berk24
Berk24
Welke vervoerders rijden er in Berlijn, waarbij de kaartjes niet geldig zijn? Volgens mij zijn op de regionale treinen van vervoerders anders dan DB ook de kaartjes geldig, alleen in het Fernverkehr kun je niet plaatsnemen met een dagkaart voor Berlijn.

In bijvoorbeeld Tsjechië heb je LeoExpress en RegioJet. Op beide treindiensten kun je niet plaatsnemen met een CD-kaartje (CD=Ceske Drahy). Maar dat is een andere situatie dan in Duitsland.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-12-2017 22:47:58
VanLennep
VanLennep
Quote
waalkade (do 28 dec 2017 22:53:31 https://www.somda.nl/forum/19303/p636277/):
Quote
anton_ (do 28 dec 2017 22:27:39 https://www.somda.nl/forum/19303/p636266/): en ook een extra station tussen Lelylaan en station Sloterdijk. Wat een goed idee, dat daar nou nooit iemand eerder aan gedacht heeft %02%
Had men dat vroeger niet (Burgemeester de Vlugtlaan), of vergis ik me nu?


Denk dat dit een fout is van AT5. Rieker Business Park ligt namelijk thv Asra, wat dus tussen Asdl en Shl is.