Oude huisstijl en oude infrastructuur.
Forum: Algemeen - Algemeen
24-07-2018 09:06:32
daniel81
daniel81
Ja en nee. Er zit een restaurant in het oude stationsgebouw, dat een terras heeft op het lage deel van het perron. Dat terras ligt buiten de poortjes.
Als je vanaf het Stationsplein door het restaurant naar het terras loopt, sta je dus op het lage deel van het perron zonder dat je door de poortjes geweest bent. Of ben ik abuis?
 

24-07-2018 09:41:41
dvdhoven
dvdhoven
Quote
broek53 (di 24 jul 2018 08:18:04 https://www.somda.nl/forum/19293/p672500/): Er zijn ook stations waarbij het perron wel verhoogd is, maar een meter voor het stationsgebouw een rand gemaakt is. Ik meen mij dat te herinneren van Winterswijk (klopt dat?) en het is in ieder geval zo in Baarn.
In Winterswijk is het wat meer dan een meter geworden, maar globaal gesproken klopt het en zo ook Apeldoorn en volgens mij Meppel ook.


Dick van den Hoven
 

24-07-2018 09:51:12
Apda
Apda
Quote
daniel81 (di 24 jul 2018 09:06:32 https://www.somda.nl/forum/19293/p672515/): Ja en nee. Er zit een restaurant in het oude stationsgebouw, dat een terras heeft op het lage deel van het perron. Dat terras ligt buiten de poortjes.
Als je vanaf het Stationsplein door het restaurant naar het terras loopt, sta je dus op het lage deel van het perron zonder dat je door de poortjes geweest bent. Of ben ik abuis?
Ja en nee. Er is geen terras op het lage deel. De ruimte op het perron 'buiten de poortjes' is maar heel klein.
 

24-07-2018 12:10:43
broek53
broek53
Quote
mattie (di 24 jul 2018 08:31:46 https://www.somda.nl/forum/19293/p672506/):
Quote
broek53 (di 24 jul 2018 08:18:04 https://www.somda.nl/forum/19293/p672500/): Er zijn ook stations waarbij het perron wel verhoogd is, maar een meter voor het stationsgebouw een rand gemaakt is. Ik meen mij dat te herinneren van Winterswijk (klopt dat?) en het is in ieder geval zo in Baarn.
Heeft Soestdijk volgens mij ook.
Ja, die zeker! Nog een heel gedoe geweest toen daar het perron verlengd moest worden; daarmee heeft de oud-NS-architect Douma zich nog intensief bemoeid (niet geheel toevallig inwoner van Soest)
 


24-07-2018 22:49:27
gvttreinen
gvttreinen
Het eerste perron te Tiel is nog laag maar helaas voorzien van een Prorail hekwerk zodat het als perron niet meer te gebruiken is.
In 2001 is het nog (voor de laatste keer?) bij werkzaamheden aan het eigen perron als 'nood'perron gebruikt, zie https://flic.kr/p/28nawDU
 

25-07-2018 10:30:32
ZJ37
ZJ37
Toen de spoorwereld nog ongevaarlijk was, gelukkig.  

25-07-2018 10:52:02
plubru
plubru
Quote
ZJ37 (wo 25 jul 2018 10:30:32 https://www.somda.nl/forum/19293/p672716/): Toen de spoorwereld nog ongevaarlijk was, gelukkig.


En wat in de vele buitenlanden nog altijd als veilig wordt beschouwd! Alleen iets minder klantvriendelijk, maar daar hebben ze niet onder te lijden, kijk bijvoorbeeld naar de Zwitserse smalspoorlijnen.

Laatst bewerkt door plubru op 25-07-2018 10:52


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 

25-07-2018 21:53:44
jeanne
jeanne
Dat laatste zou ik juist niet meer zomaar over Zwitserland beweren, gezien het Behindertengleichstellungsgesetz, BehiG. Ook het smalspoor moet er aan geloven.


Jeanne Kok
 

25-07-2018 21:58:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik zou eens in het prachtige Polen Tsjechië gaan kijken, daar gaat alles goed ondanks de lage perrons en de honderdduizenden spoorlopers.

On-topic: wat ook langzaamaan verdwijnt zijn de bakstenen perronkeerwanden. Amf perron 1 heeft ze nog, Dv perron 2 idem, en nog wel wat stations, maar het begint zeldzaam te worden ten faveure van de saaie grijze betonnen perronkeerwanden.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 25-07-2018 22:00
 

25-07-2018 22:03:37
b2py
b2py
Hoge perrons zijn niet tegen spoorlopers maar voor drempelloze toegang voor mindervaliden.. En net de landen die jullie noemen zitten niet in de EU en hebben niet de inspanningsverplichting voor toegankelijkheid.  

25-07-2018 22:09:04
jeanne
jeanne
Nee, alle Zwitserland, maar daar zijn ze op dat gebied juist verder dan hier.


Jeanne Kok
 

25-07-2018 22:27:35
thom
thom
Quote
b2py (wo 25 jul 2018 22:03:37 https://www.somda.nl/forum/19293/p672869/): Hoge perrons zijn niet tegen spoorlopers maar voor drempelloze toegang voor mindervaliden.. En net de landen die jullie noemen zitten niet in de EU en hebben niet de inspanningsverplichting voor toegankelijkheid.

Daar zijn ze in de eerste plaats niet voor nee, maar bij perrons van 75 cm hoog zul je niet snel iemand zien oversteken naar het ertegenover liggend perron, met de lage perrons in het buitenland is het eerder regel dan uitzondering...
 

26-07-2018 03:30:21
selivio
selivio
Quote
b2py (wo 25 jul 2018 22:03:37 https://www.somda.nl/forum/19293/p672869/): Hoge perrons zijn niet tegen spoorlopers maar voor drempelloze toegang voor mindervaliden.. En net de landen die jullie noemen zitten niet in de EU en hebben niet de inspanningsverplichting voor toegankelijkheid.


Ik weet niet in welk jaar jij leeft, maar Polen en Tsjechië zijn al sinds 2004 lid van de EU en hebben wel degelijk die inspanningsverplichting(alleen trekken zij zich er gewoon minder van aan dan "braafste jongetje" Nederland, dat wel). Zwitserland die doet het inderdaad wel gewoon uit eigen beweging...
 

26-07-2018 09:43:05
daniel81
daniel81
Nou ja, 'eigen beweging', volgens mij vloeit het niet zozeer voort uit een EU-regel maar uit de Rechten van de Mens van de VN.
En in Zwitserland is de mindervalidenlobby enorm sterk, die houdt zelfs de toelating van nieuw materieel tegen omdat het niet voldoende toegankelijk zou zijn.
Maar we dwalen af, gauw terug naar de tijd dat we ons daar nog niet druk over maakten
 

27-07-2018 11:39:48
mvanuden
mvanuden
Over (nog niet zo) oude infrastructuur gesproken: Het spoorviaduct over de A28 bij Zeist wordt binnenkort gesloopt. Voor zover mij bekend heeft er nooit een trein overheen gereden.

https://www.ad.nl/utrecht/vergeten-spoorviaduct-gesloopt-a28-bij-zeist-weekeinde-dicht~a30b9e4f/
 

27-07-2018 13:08:45
thom
thom
Naar verluid wel, de treinen voor de afvoer van spoormaterialen bij de afbraak van de lijn  

27-07-2018 17:56:32
jeanne
jeanne
Op de morgen van 10 april 1973 is de lijn gebruikt om het Roemeense staatshoofd met de koninklijke trein op Soesterberg af te halen voor een staatsbezoek aan Nederland.
Naar verluid ontstond er na het staatsbezoek gesteggel over de kosten van het gebruik van deze lijn tussen NS en de Staat (Ministerie van Defensie?).


Jeanne Kok
 

27-07-2018 18:02:14
Jan-Mark
Jan-Mark
Zag net te Bgn een ouderwetse routestrip, deze was duidelijk een generatie ouder dan de overige routestrips in NL. Nog de oude huisstijl/lettertype zeg maar.  

27-07-2018 18:46:10
Apda
Apda
Quote
jeanne (vr 27 jul 2018 17:56:32 https://www.somda.nl/forum/19293/p673325/): Op de morgen van 10 april 1973 is de lijn gebruikt om het Roemeense staatshoofd met de koninklijke trein op Soesterberg af te halen voor een staatsbezoek aan Nederland.
Naar verluid ontstond er na het staatsbezoek gesteggel over de kosten van het gebruik van deze lijn tussen NS en de Staat (Ministerie van Defensie?).

Gaat dat over de lijn Bilthoven - Zeist? De vliegbasis Soesterberg had een eigen spooraansluiting op de lijn Den Dolder - Soestduinen.
 

27-07-2018 23:53:19
jeanne
jeanne
Ok


Jeanne Kok
 

03-11-2018 15:40:02
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Astraea (zo 22 jul 2018 13:46:38 https://www.somda.nl/forum/19293/p672278/): De overweg in de Kanaalweg te Dieren wordt vervangen door een tunnel, aldus de projectpagina van Traverse Dieren.

Quote
JTussen juli 2018 en maart 2020 wordt er een spooronderdoorgang gebouwd aan de Burgemeester Willemsestraat - Kanaalweg (N786) en een nieuwe verbinding gemaakt tussen de Kattenberg en Zuider Parallelweg.


Daarmee zal vermoedelijk dit bijzondere portaal verdwijnen: https://www.google.com/maps/@52.051382,6.1110301,3a,75y,336.01h,94.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1szqVIUvSQLysyOB5u0nS7qQ!2e0!7i13312!8i6656

https://imgur.com/a/bbpBhZC (screenshot)
Vandaag, 3-11-2018, langs geweest, overweg is weg en het portaal is vervangen door een breder standaard portaal. Het portaal aan de oostkant van de brug is nog wel origineel gebleven.


Dick van den Hoven
 

15-11-2018 18:40:04
charta
charta
Volgens mij is de president van Finland het laatste staatshoofd geweest die per trein is opgehaald vanaf Soesterberg. Dat was in oktober 1972.  

15-11-2018 19:58:27
jeanne
jeanne
Ik ben zo vrij om mijzelf te quoten:
Quote
jeanne (vr 27 jul 2018 17:56:32 https://www.somda.nl/forum/19293/p673325/): Op de morgen van 10 april 1973 is de lijn gebruikt om het Roemeense staatshoofd met de koninklijke trein op Soesterberg af te halen voor een staatsbezoek aan Nederland.
Naar verluid ontstond er na het staatsbezoek gesteggel over de kosten van het gebruik van deze lijn tussen NS en de Staat (Ministerie van Defensie?).

Van dit bezoek is nog een draaiboek terug te vinden in het provinciaal Noord Brabants archief https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=235&miaet=1&micode=1372&minr=963784&miview=inv3&milang=nl&mialg= pag.7.

Edit:link


Laatst bewerkt door jeanne op 15-11-2018 20:42


Jeanne Kok