28-04-2017 14:43:15 | ||
---|---|---|
muhle
|
Afgelopen week zat ik bij toeval te lezen op een site over oude verkeersborden in Nederland. Wat je al niet tegen komt op het internet. Maar op zich best wel leuk en dat eigen gelijk, hebben we dit ook op het spoorwegnet in Nederland? Het gaat dan om bijvoorbeeld de voormalige en oude huisstijl van de NS en om oude situaties bij Prorail. Ik zal een voorbeeld geven. Op de lijn Zandvoort-Overveen-Haarlem, staat bij het station van Overveen nog een oude bovenleiding portaal. Even verderop richting Zandvoort op het bruggetje, staan er ook nog twee. Op station Haarlem oom nog diverse oude bovenleidingportalen op het perron van de kopspoortjes. Het kan zijn dat deze inmiddels al zijn vervangen. Wellicht leuk om eens aan de weet te komen of er meer van dit soort oude en bijzondere situaties zijn. Mocht je wat weten, laat eens een berichtje achter? |
28-04-2017 16:49:00 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
- te Aml heb je nog een mooi klassiek bordje: Aanraken der draden is levensgevaarlijk'. - Langzamerhand aan het uitsterven: het oude lettertype van de NS. Momenteel alleen nog op het DDM-1, DDAR en de oorspronkelijke VIRM-rijtuigen. (Bij de VIRM zie je soms ook op één bak zowel een oude als een nieuwe twee staan.) - Bewegwijzering naar de stations, hiervoor wordt een Plan V en een ongemoderniseerde ICM gebruikt. - De middenvoetbrugseinen te Asd (zie het artikel van @broek53 in OdR 2013-11). - De routestrips op enkele stations (Zeeuwse Lijn, Rm - Mt/Hrl en Nm - Ht nog) - Op Msw stond nog een oude Ericssontelefoon, wellicht ook nog elders aanwezig? - Nog redelijk talrijk, maar ook uitstervend: de oude vertreklichten, dus met een rond omhulsel om de lamp i.p.v. een vierkant. - Op de DDM-rijtuigen zie je nog een mooi overzicht met de revisiedata, massa en rempercentages etc. Bij ICR is dit bijvoorbeeld onderaan het rijtuig gedaan. - Tweelichtseinen, bijvoorbeeld bij Sd. |
28-04-2017 16:59:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Oude vertrekseinen staan ondermeer in Cl en Gdm. Is in vml. station Hoek van Holland nig het oude bord 'Tickets/Plaatskaarten' aanwezig? |
28-04-2017 17:27:31 | ||
---|---|---|
ToH
|
Remproef-lichtseinen zijn ook wel zeldzaam dacht ik. Hangen op Deventer spoor 4! |
28-04-2017 17:33:48 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
In principe is de draagconstructie van de bovenleiding tot nu toe alleen vervangen bij spooruitbreidingen, emplacementswijzigingen en schade. Nog nergens zijn de portalen vervangen door ouderdom, al is ProRail al wel bezig om een plan te maken om op een aantal tracé's met betonnen portalen de boel te vervangen, want die zijn in niet al te beste staat. Het baanvak Ut - Ah heeft algemeen genomen de oudste nog bestaande constructie, uit 1938, veel trajecten die eerder zijn geëlektrificeerd zijn inmiddels viersporig. Hier en daar kunnen misschien wat oudere constructies voorkomen. Kenmerk van deze oude portalen zijn onder andere drukschoren i.p.v. trekschoren (met vakwerkconstructie). Laatst bewerkt door DingeZ op 28-04-2017 17:34 |
28-04-2017 17:46:57 | ||
---|---|---|
b2py
|
Het oude NS logo op o.a. Amsterdam C kap |
28-04-2017 18:38:42 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Quote Dus blauwe lampen zoals beschreven op pagina 36 van http://www.nicospilt.com/pdf/110711_Seinenboek_NSR_CV_Safety.pdf ? Laatst bewerkt door Jan-Mark op 28-04-2017 18:38 |
28-04-2017 18:49:20 | ||
---|---|---|
ToH
|
Correct. |
28-04-2017 18:51:55 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Wat voor schade was er op o.a. Haarlem-Zandvoort en Houten-Den Bosch? Deze trajecten zijn niet viersporig en toch zijn de oude portalen vervangen. Shqiperise-lopers? |
28-04-2017 18:55:53 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Tussen de jaren '60 en '80 zijn de oude vakwerkportalen van voor 1937 vrijwel volledig vervangen. Enkelen te Asd en Hlm zijn de das ontsprongen door vervanging met kokerbalken. Sindsdien hebben er geen grootschalige portaalvervangingen meer plaatsgevonden, behalve door viersporigheid of andere grotere verbouwingen. Te Rsd staat nog een oud vertrekbord met gegevens over lang vervlogen internationale treinen, deze stond ook nog te Hld. Laatst bewerkt door Erikvd12 op 28-04-2017 18:58 |
28-04-2017 19:05:27 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Quote De portalen op de lijn naar Zandvoort zijn in maart/april 1986 vervangen, waardoor de oude vlinderportalen verdwenen. (Met Pasen reed toen desondanks in het desbetreffende weekend een Klompentrein, die gebeurtenis is inmiddels legendarisch geworden.) |
28-04-2017 19:08:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Alleen de palen op de brug over Zanderijvaart zijn niet vervangen bij die aktie in '86. Ik weet niet of ze inmiddels wel vervangen zijn. |
28-04-2017 19:12:18 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Niet dus, anders had TS dit topic niet aangemaakt |
28-04-2017 19:14:10 | ||
---|---|---|
MasterE
|
De Gotische bogen uit begin 40e jaren op Hvs-Ut. Mcn Asd |
28-04-2017 19:16:19 | ||
---|---|---|
muhle
|
leuk mannen, jullie reacties. Als iemand foto's heeft van wat er allemaal gemeld is hierboven... Fantastisch! |
28-04-2017 19:32:45 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Het doorgaande (noordelijke) spoor (24)2 te Zh geeft nog wat het ouderwetse kedeng kedeng geluid. De spoorstaven zijn hier niet aan elkaar gelast tot lange secties. |
28-04-2017 19:39:16 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Op spoor 2 te Asd hangt bij een deur nog een bordje met PTT in oude ns huisstijl. Roosendaal had (heeft?) op het bord met treinsamenstellingen nog de samenstelling van de D285 naar parijs. De overweg bij km46 in Ledn-Hlm staat nog een bord aanraken draden levensgevaarlijk over de weg. |
28-04-2017 19:39:43 | ||
---|---|---|
steven
|
Wat was eigenlijk de reden van het selectief aanbrengen van de routestrips op de hoekse lijn? Zover ik weet hadden alleen Vlaardingen oost, Maassluis en Hoek van Holland strand deze. Nou kan ik mij Vlaardingen Oost en Maassluis nog voorstellen door ht eilandperron, maar dan is het wel vreemd dat Vlaardingen Centrum ze niet had. Iemand een idee? |
28-04-2017 21:11:38 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Wat zijn routestrips en welke functie hebben die bij eilandperrons? |
28-04-2017 21:36:09 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Een routestrip: https://www.flickr.com/photos/140553902@N06/33932289792 (excuses voor het promoten van m'n eigen foto ). Ze laten de eindbestemming en tussenstations zien van het traject. Laatst bewerkt door Jan-Mark op 28-04-2017 21:36 |
28-04-2017 21:57:21 | ||
---|---|---|
michael123
|
Bij Hry staan bij de perrons borden die aangeven in welke richting de treinen gaan (Zwolle & Leeuwarden). https://www.google.nl/maps/@52.9356387,5.9440872,3a,25.8y,258.16h,88.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbCKl823OlcTCDQGgnIIpYw!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl |
28-04-2017 22:18:34 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Staan die er niet, als er een CTA ontbreekt? |
28-04-2017 22:22:06 | ||
---|---|---|
steven
|
Op de overige stations waren die zover ik mij kon herinneren ook niet aanwezig maar ik mij vergissen. |
28-04-2017 23:09:27 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
@thom Op alle stations van de Hoekse Lijn waren geen CTA's aanwezig, dus dat maakt niet uit. @steven Klopt, slechts Vdo, Mss en Hlds hadden deze routestrips. |
28-04-2017 23:10:57 | ||
---|---|---|
thom
|
Klopt, maar op de niet eiland perrons heb je natuurlijk de gele borden met hetzelfde routelintje erop, op een eiland perron heb daar sneller verwarring in. |
28-04-2017 23:12:45 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Zo een hangt er ook nog te Hlms. %02% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-04-2017 23:24:12 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Quote Klinkt vrij plausibel, maar die vlieger niet op. Hlds heeft namelijk geen eilandperron, en toch had het ook een routestrip. Een argumentatie met iets over Hlds als eindpunt helpt hier ook niet bij. Srn heeft bijvoorbeeld ook een routestrip, en dat heeft geen eilandperron, en is ook geen eindpunt. Kortom, de logica is dus ver te zoeken waarschijnlijk |
29-04-2017 08:48:30 | ||
---|---|---|
steven
|
Dat was eigenlijk ook mijn conclusie, zeker omdat een station Vlaardingen Centrum ze niet had. |
29-04-2017 09:36:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Die routestrips stonden na Spoorslag'70 op zowat alle stopstations in ons land. Het verschil tussen intercity en stoptrein was toen veel duidelijker. De plaatsing had niets te maken met eiland- of zijperrons. Hier en daar staan nog stalen vakwerkbovenleidingmasten als eindmast. In Dordrecht stonden er ook, maar ik weet niet zeker of er daar nog zijn. In Lage Zwaluwe staat er nog minstens één aan de zuidzijde. Lichtseinen met twee aspecten, zoals dat officieel heet, met twee lenzen in één scherm, zijn er nooit veel geweest. Bij Soest Zuid staan er twee, in Hoek van Holland Haven aan het einde van de perrons richting Strand stonden er twee, en er kwamen er een stuk of acht voor op Groesbeek - Nijmegen; enkele staan er weliswaar gedoofd, nog steeds. Ze kwamen vrijwel alleen voor (behalve Hld) op baanvakken met lange blokken, veelal gecombineerd met twee-aspect voorseinen. Het was wel grappig dat toenmalig Railinfrabeheer (voorloper van ProRail) zelf niet wist waar bijvoorbeeld nog de schuin oplopende mistbakens stonden, in de vorm van wit gearceerde planken. Die werden toen vervangen door de verticale borden die we nog hebben. Wij hadden van die verdwijnende componenten gelukkig wel lijsten gemaakt en hebben daardoor zaken kunnen doen. ProRail had daarin helemaal geen interesse. Laatst bewerkt door sjoerd op 29-04-2017 09:45 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-04-2017 09:40:11 | ||
---|---|---|
nohab
|
En wie zijn 'wij'? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-04-2017 09:42:29 | ||
---|---|---|
steven
|
@Sjoerd, dank voor de opheldering! |
29-04-2017 09:42:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Laat ik maar zeggen: een groep infrafreaks. |
29-04-2017 09:49:37 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
@sjoerd Dank voor de toelichting over de routestrips! Zijn ze toen sindsdien geleidelijk weggehaald als ze vervallen waren, of zijn ze bijna allemaal weggehaald in het kader van een opruimactie? (Dus systematisch weghalen) |
29-04-2017 10:05:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ze zullen geleidelijk aan wel verdwenen zijn; waar treinaanwijsbakken zijn geplaatst werden ze overbodig en waar andere vervoerders gingen rijden werd alles gestript. Overigens, en dat maakt speurwerk wel boeiend, is er nooit een soort boekhouding geweest van waar wat aanwezig was. Net als bij materieel bestaan er vele ad hoc oplossingen en dat is helemaal niet erg totdat je zaken moet gaan vernieuwen: dan blijken confectieonderdelen niet te passen en zijn de maatoplossingen niet in het magazijn te vinden. Inmiddels is alle voorraadbeheer gedigitaliseerd maar dat betekent niet dat er niet meer geïmproviseerd wordt! Vaklui lossen dat op. Niet voor niets wordt een serie materieel pas ter hand genomen na een proefrevisie. Het is echt niet zo dat alleen de Albatrossen van elkaar afweken! Zo staan er heel wat seinpalen en bovenleidingsmasten niet exact op de plaats waar zij waren ingetekend. |
29-04-2017 10:09:21 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Menig infraproject waar in theorie de seinen perfect zichtbaar zouden zijn waar dan toch de bovenleidingsportalen op een andere plek stonden dan op tekening. Het klopt inderdaad. |
29-04-2017 10:52:43 | ||
---|---|---|
phantom
|
Tussen de Moerdijkbrug en station Ddr staan nog veel betonportalen van respectabele leeftijd. Op station Gouda zou op het boord bij een kopspoortje nog een bordje moeten hangen over aanraaken der draden. Ook vind je daar nog die zwarte palen met 2 armen met van die witte lampen tussen de sporen die gaan knipperen als er een trein aankomt. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-04-2017 12:01:56 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteRemproefseinen staan o.a. ook nog op Den Haag CS en ik dacht Zandvoort ook nog. Verder vind je nog blauw hectometerbordjes op een paar plekken (zal er weer eens op letten) maar die zijn in nieuwe vorm sinds een jaar of twee ook weer te zien bij de Hemtunnel. En her en der vind je ook nog stopplaatsborden met oude cijfertype. O en je hebt her en der ook nog cijferbakken onder seinen hangen waar vroeger een 7 in kon worden getoond. Laatst bewerkt door rolandrail op 29-04-2017 12:03 |
29-04-2017 12:13:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
In Lage Zwaluwe staan nog oude bakcijferborden aan de noordzijde op het perron. |
29-04-2017 19:46:33 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote In het spoor Hgl-Odz LS is het laatste P-sein voor de inrijder van Odz (sein P923) ook een sein met twee lenzen (rood en geel) én cijferbak. Dat heeft ermee te maken dat de snelheid sowieso begrensd moet worden tot 40 km/u, aangezien alleen met lastgeving VS via spoor BO naar Bh gereden kan worden. Verderop tussen Odz en Bh staat nog een sein dat twee lenzen heeft, sein 933. Eigenlijk een Duits bloksein in een Nederlands jasje, compleet met wit-geel-wit-geel-wit mastschild. In werking komt het vrijwel overeen met een P-sein, alleen wordt het sein daadwerkelijk door de Fdl Bh gestuurd en toont het standaard "stop". |
29-04-2017 19:55:19 | ||
---|---|---|
lokfuhrer
|
Quote En twee andere seinen met twee lenzen staan bij Tbu (richting Tb) en een voor Gz vanuit de richting Tb. Beide het laatste P sein van het linker spoor. |
29-04-2017 20:08:52 | ||
---|---|---|
lokfuhrer
|
Een ander uitstervend sein zijn de borden "Rijden op zicht". Er staat er nog een bij raccordement Noordwijkerhout en ten oosten van Tiel bij de aansluiting naar de glasfabriek. Hier nog aanvullingen bekend? Bij Noordwijkerhout staat trouwens al een afsluitbord. Het begin van het einde? |
29-04-2017 20:56:43 | ||
---|---|---|
ari
|
Volgens mij staat er ook nog zo'n bord bij Ddnser. En bij Rd. Laatst bewerkt door ari op 29-04-2017 20:59 |
29-04-2017 22:43:58 | ||
---|---|---|
Michael98
|
De routestrips zijn in Zeeland nog te vinden op de meeste stations van de vroegere stoptrein, volgens mij in Bzl, Kbd (?), Rb en Arn (alleen sp2/ri. Vs) en ook IC-station Bgn heeft nog van die borden halverwege de perronkap, maar hier weet ik niet 100% of het daadwerkelijk routestrips zijn. Laatst bewerkt door Michael98 op 29-04-2017 23:05 |
29-04-2017 23:13:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Nee, hoor, niet het begin van het einde. Deze borden staan op elke plek waar je van een zijspoor af zonder seintje via een normaal gegrendeld stopblok en handwissel de vrije baan op gaat. De mcn moet dan op zicht rijden tot hij het eerste bloksein waarneemt. Nu is het wel zo dat er erg weinig spooraansluitingen aan de vrije baan over zijn en ook zijn enkele aansluitingen de laatste tijd wel door een sein gedekt, zoals die te Delft noordzijde bij de Spiritusfabriek, al is deze nog niet geheel in dienst. Te Kesteren zal er ook één staan voor vertrek van het goederenspoor, en weer niet bij VAM-aansluiting want daar staan seinen. |
30-04-2017 10:10:13 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Lokfuhrer doelt op het afsluitbord, niet het brod "roz". Maar dat is een onderwerp voor het topic spoorsaneringen. |
30-04-2017 13:02:05 | ||
---|---|---|
dennistd
|
In Hengelo staan nog altijd stopplaatsseinen, al worden ze volgens mij al jaren niet meer gebruikt: http://i.imgur.com/fwZYOvj.jpg |
30-04-2017 14:26:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Dat lijkt mij niet. Het stukje over het afsluitbord is een toevoeging op zijn stelling over het bord Rijden op zicht, dat wel niet zal uitsterven, maar, zoals ik al betoogde, er zijn niet veel spooraansluitingen meer aan de vrije baan die zo'n bord hebben, dus ook niet veel van die borden. Het afsluitbord zullen we echter nog vaak genoeg zien als ProRail weer een spoortje gaat opbreken. En dat hangt Noordwijkerhout inderdaad boven het hoofd. |
30-04-2017 14:49:48 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote In Etn ook nog, al staat er op perron 1 alleen maar Etten-Leur - Breda en op perron 2 Etten-Leur - Roosendaal |
30-04-2017 22:00:19 | ||
---|---|---|
spekmj
|
Op station Emmen hing altijd nog een verwijzingsbordje naar het Noorder Dierenpark in oude NS-huisstijl. Weet niet of het er nog hangt sinds het Noorder Dierenpark is verhuisd naar Wildlands. In ieder geval hing het er nog wel na de komst van Arriva. |
30-04-2017 22:55:51 | ||
---|---|---|
treinlim
|
Deze niet uitstappen borden te Geleen oost zijn ook een mooi voorbeeld uit vervlogen tijden. toen stopte hier nog intercity's. http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=geleenoost&num=17 |
01-05-2017 11:41:22 | ||
---|---|---|
Mike_77
|
Hierop aanvullend... Op het andere spoor in Geleen Oost staat nog een zeer fraai emaille blauw cijferbord "8" uit nog langere vervlogen tijden dan de "niet uitstap borden" |
01-05-2017 12:42:55 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Ik was Ehv - Vl vergeten, maar daar staan op een aantal stations ook nog routestrips, in ieder geval op Hrt en Hmbh. |
01-05-2017 12:55:40 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Er staat mij bij dat er op Rtn ook 1 hing in de richting van Rtd i.p.v. een Cta. Geen idee of die er nog steeds hangt. |
08-05-2017 01:19:37 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
QuoteDie staan ook een eindje buiten Gs aan de kant van de kruiswissel. En in de buurt van Vss ook nog een stel. Wat is eigenlijk de functie en de reden dat zulke masten er staan? Heeft dat met overwegen te maken o.i.d.? Quote Over die routestrips heb ik nog een keer een vraag gesteld aan @ns_online. https://www.onemorething.nl/uploads/community/e8a05ffa26df65a53ed65ae7521cca27de5e26ec_57144.jpg Misschien nog leuk als mensen daarover hier willen reageren: waarom staan de stations niet in geografische volgorde opgenoemd? Dan is het toch veel duidelijker welke trein je hebben moet? (stel, je bent volledig je richting gevoel kwijt) Laatst bewerkt door SunKeeper op 08-05-2017 01:22 |
08-05-2017 05:46:03 | ||
---|---|---|
ToH
|
Dat zijn zgn WIDO's. WaarschuwingsInstallatie voor Dienst Overpaden. Als die knipperen komt er een trein aan. Wordt gebruikt bij, je verwacht het niet, dienstoverpaden. |
08-05-2017 07:48:59 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Quote Tja, gewoon een vaste regel: bij routestrips staan de volgende stations altijd van links naar rechts opgesomd. Met de plaatsing van de bordjes houdt men geen rekening |
08-05-2017 09:19:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteLijkt me op die plekken nou niet bepaald het geval, zijn daar immers geen dienstoverpaden. Grotere kans dat het WUBO´s zijn (Waarschuwingsinstallatie voor Uitzicht Belemmerende Objecten). Werkt verder wel hetzelfde natuurlijk. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
08-05-2017 10:02:24 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Komen die niet vaak meer voor dan? Voor mij voelen ze heel gewoon aan, maar dat komt misschien doordat ik er wekelijks naar sta te kijken. Er staat in ieder geval ook zo'n ding in Nm bij spoor 1b/spoor 35 (erg handig als je je afvraagt of je vertraagde 32000 er al aankomt, dan weet je tenminste of er al een rijweg is ingesteld) en er stond er ook altijd een in Mt bij spoor 5a/4a. Ik neem aan dat die er nog steeds staat, maar in die hoek van het station kom ik niet zo vaak. (In beide gevallen WIDO's.) |
08-05-2017 11:38:44 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Het verschil tussen de twee is dat de WUBO (Waarschuwinstallatie Uitzicht Belemmerende Objecten) twee lampen heeft die om en om knipperen als er een trein aan komt. Dit is zodat machinisten niet schrikken van een tegenligger als ze bij een object komen wat hun uitzicht blokkeert. De WIDO (Waarschuwinstallatie Dienst Overpaden) knippert als er een rijweg is ingesteld over de (dienst)overweg waar deze lampen staan. Een rijweg kan ingesteld zijn als de trein nog langs het perron staat, of daar nog aan moet komen. Feitelijk betekend het gewoon dat de overstekende goed uit moet kijken omdat een trein de overweg zal passeren. |
08-05-2017 11:41:44 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
WIDO's komen nog geregeld voor voor mijn gevoel, Amf is een hele bekende voor mij. Vanuit de verte hoor je wat gerinkel, waarna je weet dat er weer wat aan komt. Zo ongeveer tegelijkertijd met het rinkelen van de WIDO's begint het omroepriedeltje voor de Berlijner meestal Laatst bewerkt door Jan-Mark op 08-05-2017 11:41 |
08-05-2017 12:14:07 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote Ik dacht dat die dingen voor spoorwerkers, die vroeger nog aan in dienst zijnd spoor werkten, bedoeld waren. Zo kon de veiligheidsman zien dat er een trein aankwam. |
08-05-2017 12:14:56 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Er staat volgens mij ook nog een WIDO in Gd bij het overpad naar de losweg. |
08-05-2017 12:22:03 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Klopt, echter is bij de recente werkzaamheden dat overpad naar de losweg weggehaald Op deze foto https://www.flickr.com/photos/ddz7504/27199958251/ zijn ze goed te zien, degene bij de losweg zelf heeft geen "beschermkappen" en de overigen wel. Rechts is het overpad naar spoor 8 ook te zien, ook die heeft de WIDO's nog. Eventuele kapotte lampen worden zelfs vervangen dus men wilt ze nog niet kwijt! DDZ in dienst, ik blij! |
08-05-2017 13:04:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik zou ook niet weten waarom men ze kwijt zou willen... |
08-05-2017 13:21:20 | ||
---|---|---|
lokfuhrer
|
Terugkomend op seinen met twee lenzen: Komend vanuit de richting Wadenoijen hebben de voorseinen (linker- en rechterspoor) voor Geldermalsen ook slechts twee lenzen. |
08-05-2017 13:34:43 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Aha, dat wist ik niet. Zo vaak kom ik niet meer in Gd. Ligt het overpad naar spoor 8 er overigens nog wel, of is dat ook weg? |
08-05-2017 13:47:03 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Op Rtd zijn er toch ook een aantal WIDO's? #DiscoverEU |
08-05-2017 13:55:09 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Daar heb ik niet op gelet helaas, zal binnenkort kijken als ik er weer eens kom. Gebeurt ook niet heel vaak meer alleen DDZ in dienst, ik blij! |
08-05-2017 14:09:08 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Een WIDO hoort ook niet bij 'Oude huisstijl en oude infrastructuur'. Sterker nog: in Hengelo zijn er afgelopen maand nog drie nieuw aangelegd. Een WUBO hoort wel bij die categorie volgens mij, omdat ze dacht ik niet meer nieuw worden aangelegd. Al zijn er in het land natuurlijk nog wel heel veel van te vinden. |
08-05-2017 14:11:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
WIDO's worden hooguit minder in aantal, omdat men minder nieuwe overpaden bouwt. Maar ze behoren niet tot verdwijnende of oude infrastructuur. |
08-05-2017 16:38:06 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Nou kan ik me vergissen,maar volgens mij zijn die geruimd met het verbouwen van het CS. (Ben al een poos niet meer daar geweest,vandaar dat ik zeg,ik kan me vergissen ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-05-2017 17:29:24 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Over deze masten heb ik het. Inderdaad ligt er op beide plaatsen die ik noemde een scherpe bocht in de buurt. Van de opstelling zoals ze bij Gs staan zal ik zelf morgen nog een foto maken om hier te plaatsen, dan hebben we beter beeld bij wat we bedoelen. Ik kom er elke dag langs. Mogelijk verandert het ook nog wel binnenkort, er zijn plannen de kruiswissel te vervangen voor twee achter elkaar liggende wissels i.v.m. geluidsoverlast. Misschien maakt dat voor de WUBO niet uit, maar dat weet ik niet precies. Laatst bewerkt door SunKeeper op 08-05-2017 17:30 |
08-05-2017 17:52:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
Misverstand: WUBO's zijn niet bestemd voor machinisten, die er niet eens naar mogen kijken, feitelijk. Ze zijn bestemd voor werkers langs de baan. |
09-05-2017 17:57:21 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Hier de foto's van de exemplaren te Gs: https://www.onemorething.nl/uploads/community/4dc245114ae8809bbbb38b160f41b00627c09520_57144.jpg https://www.onemorething.nl/uploads/community/d12d86f9c51ab6b9d8be1b30535e8698db1b7790_57144.jpg Ik dacht uit mijn hoofd dat ze wat dichter bij de overweg stonden, dus dat viel tegen qua afstand. Je kunt zo wel goed de bocht zien die het spoor maakt en de wissels op de voorgrond. |
09-05-2017 21:42:55 | ||
---|---|---|
thom
|
WUBO dus |
11-05-2017 17:08:09 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Staan er nog steeds enkele aan de oostkant van het station bij de sporen 1/2/3 en de sporen 12/13. Westkant van het station alleen onbeveiligde overpaden. |
11-05-2017 18:11:57 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ok dan heb ik die dus gemist Zijn er ondertussen nog andere voorbeelden te voorschijn gekomen van oud spoors spul ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
18-05-2017 16:44:22 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteIn Zvt stond op spoor 1 vanmorgen het remproefsein nog inclusief het bedieningskastje. |
19-05-2017 21:39:55 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Te Hgl zag ik vanavond op spoor 2a een tweetal seinen die bestonden uit twee kleine seinglaasjes, die tussen spoor 1 en 2 in stonden. M.b.v. het seinenboek kom ik waarschijnlijk op een stopplaatssein uit. Kan iemand mij uitleggen wat het nut van zo'n sein is t.o.v. de bakbordjes? |
19-05-2017 21:44:09 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Lampen hebben een facultatief character, want als deze gedoofd zijn hebben ze geen betekenis. Jeanne Kok |
19-05-2017 21:51:43 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteDie had ik al genoemd: https://www.somda.nl/forum/19293/p614702/Oude+huisstijl+en+oude+infrastructuur./ Met foto zelfs (op 3a/b): http://i.imgur.com/fwZYOvj.jpg Dat is om treinen op een bepaald punt te laten stoppen om bijvoorbeeld een X aantal koersrijtuigen bij te plaatsen, of een treinstelletje. Laatst bewerkt door dennistd op 19-05-2017 21:52 |
21-09-2017 21:12:08 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Gisteravond gespot te Amf op spoor 5a (nabij de roltrap): een letterbordje van de oude stijl, te weten een 'D'. Zie https://ibb.co/heUrPQ Volgens mij zijn er nog maar zeer weinig relicten van de oude NS-vormgeving over, alle stationsborden et cetera zijn immers ook alweer vele jaren geleden vervangen. Het enige andere relicten van de oude vormgeving is een PTT-bordje op spoor 2 te Asd: https://ibb.co/gqYCW5 |
22-07-2018 13:46:38 | ||
---|---|---|
Astraea
|
De overweg in de Kanaalweg te Dieren wordt vervangen door een tunnel, aldus de projectpagina van Traverse Dieren.Quote Daarmee zal vermoedelijk dit bijzondere portaal verdwijnen: https://www.google.com/maps/@52.051382,6.1110301,3a,75y,336.01h,94.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1szqVIUvSQLysyOB5u0nS7qQ!2e0!7i13312!8i6656 https://imgur.com/a/bbpBhZC (screenshot) Laatst bewerkt door Astraea op 22-07-2018 13:46 |
22-07-2018 13:57:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat is een eindportaal geweest omdat de brug over het Apeldoorns Kanaal vroeger bovenleidingloos en beweegbaar was. Er staan nog aardig wat eindportalen in Nederland omdat veel bruggen zijn vastgelegd die vroeger beweegbaar waren. Na het vastleggen van de brug is de bovenleiding doorgetrokken. Ik zal eens opzoeken wanneer dat exact was. Op Wikipedia staat dat het rond 1972 moet zijn geweest. Maar mooi is het wel. Dank voor de leuke foto! Laatst bewerkt door sjoerd op 22-07-2018 13:59 |
22-07-2018 20:05:44 | ||
---|---|---|
brun
|
Vergis ik me of hangen op Amsterdam-Amstel (in elk geval op spoor 4) nog altijd de bakkenbordjes uit 1939? |
22-07-2018 22:15:52 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat weet ik niet. Wel heeft het vertrekseinlicht op spoor 1 vele veranderingen doorstaan: een zwaar gietijzeren exemplaar, dubbelzijdig en op een losse paal. Die zou best uit 1939 kunnen zijn, hij stond er in ieder geval al toen aan de noordkant nog armseinen stonden. Laatst bewerkt door broek53 op 22-07-2018 22:16 |
23-07-2018 08:56:34 | ||
---|---|---|
muhle
|
Staan die twee oude bovenleidingmasten tussen Overveen en Zandvoort er nog, op het bruggetje in de duinen bij Overveen? En die oude bovenleidingmast bij het station van Overveen? |
23-07-2018 09:04:04 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Die op de brug is er nog, op het station weet ik niet. |
23-07-2018 09:08:41 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Iets verderop aan hetzelfde kanaal, tussen Apd en Apda, zijn de eindportalen er ook nog https://www.google.de/maps/@52.2093057,5.9774264,3a,75y,188.14h,84.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1szQpySD9ygy1F9MScakeqYw!2e0!7i13312!8i6656 |
23-07-2018 09:47:06 | ||
---|---|---|
Apda
|
De brug te Apeldoorn was trouwens niet bovenleidingloos, zoals hier te zien is: https://www.oud-apeldoorn.nl/images/brugoverkanaal.jpg en https://www.oud-apeldoorn.nl/images/spoorbrug1970table40.jpg *aanvulling: op deze foto is te zien dat hij na de elektrificatie eerst nog wel bovenleidingloos was: https://www.verenigingoudapeldoorn.nl/images/kanaal-noord-spoorbrug_1038.jpg Laatst bewerkt door Apda op 23-07-2018 10:01 |
23-07-2018 12:02:26 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Het perron van spoor 1 in Mdb is in zekere zin ook tamelijk ouderwets, het is namelijk flink lager dan normaal. Ik schat de hoogte op zo'n 65 cm BS, is goed te merken als je uitstapt, vooral t.h.v. het stationsgebouw is het perron laag. |
23-07-2018 16:20:14 | ||
---|---|---|
Michael98
|
Over een paar jaar wordt dat vervangen voor door eentje van 76cm, dacht 2020 of 2021. Arn sp2 was destijds nog lager en sp1 golvend als je langs de keerwanden keek, maar Arn is pas verbouwd met 2 nieuwe perrons. |
23-07-2018 18:07:16 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDaar valt alleen iets aan te doen als je het stationsgebouw een metertje opkrikt. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
23-07-2018 19:21:52 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nou, er zijn anders meerdere voorbeelden in Nederland waarbij niets is opgekrikt, het stationsgebouw gewoon is blijven staan en het perron toch op juiste hoogte is gebracnt. Bijv. Apeldoorn, Winterswijk, Meppel. Of dat in Middelburg ook kan worden toegepast, weet ik niet. Ik ben al tientallen jaren daar niet meer geweest. Dick van den Hoven |
23-07-2018 22:56:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDaar hebben ze in Bh wel ervaring mee %08% https://www.gn-online.de/obergrafschaft/ndr-video-bahnsteig-zu-hoch-in-bad-bentheim-163793.html |
24-07-2018 07:33:35 | ||
---|---|---|
edje
|
In Bh, hebben ze het opgelost, door de drempel een stuk hoger te maken. Ze hebben daar nu deuren van 1,80 hoog ofzo. |
24-07-2018 08:18:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er zijn ook stations waarbij het perron wel verhoogd is, maar een meter voor het stationsgebouw een rand gemaakt is. Ik meen mij dat te herinneren van Winterswijk (klopt dat?) en het is in ieder geval zo in Baarn. |
24-07-2018 08:27:17 | ||
---|---|---|
daniel81
|
In Apd is slechts de helft van het perron verhoogd (in de lengterichting), daartussen een hek, twee traptredes of een hellingbaantje. Nu Apd ook in de poortjes komt wordt dat ook de scheiding tussen wel of niet door de poortjes |
24-07-2018 08:31:46 | ||
---|---|---|
mattie
|
QuoteHeeft Soestdijk volgens mij ook. |
24-07-2018 08:38:03 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote Dat laatste klopt niet. Ga nog maar eens kijken. |