Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Oude huisstijl en oude infrastructuur.

Vrijdag 28 apr 2017 - 14:43:15
muhle
muhle
Afgelopen week zat ik bij toeval te lezen op een site over oude verkeersborden in Nederland. Wat je al niet tegen komt op het internet. Maar op zich best wel leuk en dat eigen gelijk, hebben we dit ook op het spoorwegnet in Nederland?
Het gaat dan om bijvoorbeeld de voormalige en oude huisstijl van de NS en om oude situaties bij Prorail.
Ik zal een voorbeeld geven. Op de lijn Zandvoort-Overveen-Haarlem, staat bij het station van Overveen nog een oude bovenleiding portaal. Even verderop richting Zandvoort op het bruggetje, staan er ook nog twee.
Op station Haarlem oom nog diverse oude bovenleidingportalen op het perron van de kopspoortjes. Het kan zijn dat deze inmiddels al zijn vervangen.
Wellicht leuk om eens aan de weet te komen of er meer van dit soort oude en bijzondere situaties zijn. Mocht je wat weten, laat eens een berichtje achter?

Vrijdag 28 apr 2017 - 16:49:00
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
- te Aml heb je nog een mooi klassiek bordje: Aanraken der draden is levensgevaarlijk'.
- Langzamerhand aan het uitsterven: het oude lettertype van de NS. Momenteel alleen nog op het DDM-1, DDAR en de oorspronkelijke VIRM-rijtuigen. (Bij de VIRM zie je soms ook op één bak zowel een oude als een nieuwe twee staan.)
- Bewegwijzering naar de stations, hiervoor wordt een Plan V en een ongemoderniseerde ICM gebruikt.
- De middenvoetbrugseinen te Asd (zie het artikel van @broek53 in OdR 2013-11).
- De routestrips op enkele stations (Zeeuwse Lijn, Rm - Mt/Hrl en Nm - Ht nog)
- Op Msw stond nog een oude Ericssontelefoon, wellicht ook nog elders aanwezig?
- Nog redelijk talrijk, maar ook uitstervend: de oude vertreklichten, dus met een rond omhulsel om de lamp i.p.v. een vierkant.
- Op de DDM-rijtuigen zie je nog een mooi overzicht met de revisiedata, massa en rempercentages etc. Bij ICR is dit bijvoorbeeld onderaan het rijtuig gedaan.
- Tweelichtseinen, bijvoorbeeld bij Sd.

Vrijdag 28 apr 2017 - 16:59:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Oude vertrekseinen staan ondermeer in Cl en Gdm.
Is in vml. station Hoek van Holland nig het oude bord 'Tickets/Plaatskaarten' aanwezig?

Vrijdag 28 apr 2017 - 17:27:31
AlexH
AlexH
Remproef-lichtseinen zijn ook wel zeldzaam dacht ik. Hangen op Deventer spoor 4!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 28 apr 2017 - 17:33:48
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
In principe is de draagconstructie van de bovenleiding tot nu toe alleen vervangen bij spooruitbreidingen, emplacementswijzigingen en schade. Nog nergens zijn de portalen vervangen door ouderdom, al is ProRail al wel bezig om een plan te maken om op een aantal tracé's met betonnen portalen de boel te vervangen, want die zijn in niet al te beste staat. Het baanvak Ut - Ah heeft algemeen genomen de oudste nog bestaande constructie, uit 1938, veel trajecten die eerder zijn geëlektrificeerd zijn inmiddels viersporig. Hier en daar kunnen misschien wat oudere constructies voorkomen. Kenmerk van deze oude portalen zijn onder andere drukschoren i.p.v. trekschoren (met vakwerkconstructie).

Laatst bewerkt door DingeZ op Vrijdag 28 apr 2017 om 17:34:02

Vrijdag 28 apr 2017 - 17:46:57
b2py
b2py
Het oude NS logo op o.a. Amsterdam C kap

Vrijdag 28 apr 2017 - 18:38:42
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Quote
AlexH (vr 28 apr 2017 17:27:31 www.somda.nl): Remproef-lichtseinen zijn ook wel zeldzaam dacht ik. Hangen op Deventer spoor 4!
Dus blauwe lampen zoals beschreven op pagina 36 van www.nicospilt.com ?

Laatst bewerkt door Jan-Mark op Vrijdag 28 apr 2017 om 18:38:56

Vrijdag 28 apr 2017 - 18:49:20
AlexH
AlexH
Correct.

Vrijdag 28 apr 2017 - 18:51:55
dh3201
dh3201
Quote
DingeZ (vr 28 apr 2017 17:33:48 www.somda.nl): In principe is de draagconstructie van de bovenleiding tot nu toe alleen vervangen bij spooruitbreidingen, emplacementswijzigingen en schade. Nog nergens zijn de portalen vervangen door ouderdom, al is ProRail al wel bezig om een plan te maken om op een aantal tracé's met betonnen portalen de boel te vervangen, want die zijn in niet al te beste staat. Het baanvak Ut - Ah heeft algemeen genomen de oudste nog bestaande constructie, uit 1938, veel trajecten die eerder zijn geëlektrificeerd zijn inmiddels viersporig. Hier en daar kunnen misschien wat oudere constructies voorkomen. Kenmerk van deze oude portalen zijn onder andere drukschoren i.p.v. trekschoren (met vakwerkconstructie).
Wat voor schade was er op o.a. Haarlem-Zandvoort en Houten-Den Bosch? Deze trajecten zijn niet viersporig en toch zijn de oude portalen vervangen.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 28 apr 2017 - 18:55:53
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Tussen de jaren '60 en '80 zijn de oude vakwerkportalen van voor 1937 vrijwel volledig vervangen. Enkelen te Asd en Hlm zijn de das ontsprongen door vervanging met kokerbalken. Sindsdien hebben
er geen grootschalige portaalvervangingen meer plaatsgevonden, behalve door viersporigheid of andere grotere verbouwingen.

Te Rsd staat nog een oud vertrekbord met gegevens over lang vervlogen internationale treinen, deze stond ook nog te Hld.

Laatst bewerkt door Erikvd12 op Vrijdag 28 apr 2017 om 18:58:34

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:05:27
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Quote
dh3201 (vr 28 apr 2017 18:51:55 www.somda.nl): Wat voor schade was er op o.a. Haarlem-Zandvoort en Houten-Den Bosch? Deze trajecten zijn niet viersporig en toch zijn de oude portalen vervangen.
De portalen op de lijn naar Zandvoort zijn in maart/april 1986 vervangen, waardoor de oude vlinderportalen verdwenen. (Met Pasen reed toen desondanks in het desbetreffende weekend een Klompentrein, die gebeurtenis is inmiddels legendarisch geworden.)

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:08:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Alleen de palen op de brug over Zanderijvaart zijn niet vervangen bij die aktie in '86.
Ik weet niet of ze inmiddels wel vervangen zijn.

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:12:18
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Niet dus, anders had TS dit topic niet aangemaakt

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:14:10
MasterE
MasterE
De Gotische bogen uit begin 40e jaren op Hvs-Ut.

Mcn Asd

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:16:19
muhle
muhle
leuk mannen, jullie reacties. Als iemand foto's heeft van wat er allemaal gemeld is hierboven... Fantastisch!

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:32:45
peterselie
peterselie
Het doorgaande (noordelijke) spoor (24)2 te Zh geeft nog wat het ouderwetse kedeng kedeng geluid. De spoorstaven zijn hier niet aan elkaar gelast tot lange secties.

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:39:16
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Op spoor 2 te Asd hangt bij een deur nog een bordje met PTT in oude ns huisstijl.
Roosendaal had (heeft?) op het bord met treinsamenstellingen nog de samenstelling van de D285 naar parijs.
De overweg bij km46 in Ledn-Hlm staat nog een bord aanraken draden levensgevaarlijk over de weg.

Vrijdag 28 apr 2017 - 19:39:43
steven
steven
Wat was eigenlijk de reden van het selectief aanbrengen van de routestrips op de hoekse lijn? Zover ik weet hadden alleen Vlaardingen oost, Maassluis en Hoek van Holland strand deze. Nou kan ik mij Vlaardingen Oost en Maassluis nog voorstellen door ht eilandperron, maar dan is het wel vreemd dat Vlaardingen Centrum ze niet had. Iemand een idee?

Vrijdag 28 apr 2017 - 21:11:38
Henk1619
Henk1619
Wat zijn routestrips en welke functie hebben die bij eilandperrons?

Vrijdag 28 apr 2017 - 21:36:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Een routestrip: www.flickr.com (excuses voor het promoten van m'n eigen foto ). Ze laten de eindbestemming en tussenstations zien van het traject.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op Vrijdag 28 apr 2017 om 21:36:21

Vrijdag 28 apr 2017 - 21:57:21
michael123
michael123
Flickr 69852923@N02
Bij Hry staan bij de perrons borden die aangeven in welke richting de treinen gaan (Zwolle & Leeuwarden).

www.google.nl

Vrijdag 28 apr 2017 - 22:18:34
thom
thom
Quote
steven (vr 28 apr 2017 19:39:43 www.somda.nl): Wat was eigenlijk de reden van het selectief aanbrengen van de routestrips op de hoekse lijn? Zover ik weet hadden alleen Vlaardingen oost, Maassluis en Hoek van Holland strand deze. Nou kan ik mij Vlaardingen Oost en Maassluis nog voorstellen door ht eilandperron, maar dan is het wel vreemd dat Vlaardingen Centrum ze niet had. Iemand een idee?
Staan die er niet, als er een CTA ontbreekt?

Vrijdag 28 apr 2017 - 22:22:06
steven
steven
Op de overige stations waren die zover ik mij kon herinneren ook niet aanwezig maar ik mij vergissen.

Vrijdag 28 apr 2017 - 23:09:27
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
@thom Op alle stations van de Hoekse Lijn waren geen CTA's aanwezig, dus dat maakt niet uit.
@steven Klopt, slechts Vdo, Mss en Hlds hadden deze routestrips.

Vrijdag 28 apr 2017 - 23:10:57
thom
thom
Klopt, maar op de niet eiland perrons heb je natuurlijk de gele borden met hetzelfde routelintje erop, op een eiland perron heb daar sneller verwarring in.

Vrijdag 28 apr 2017 - 23:12:45
Frontier
Frontier
Quote
Jan-Mark (vr 28 apr 2017 16:49:00 www.somda.nl): - te Aml heb je nog een mooi klassiek bordje: Aanraken der draden is levensgevaarlijk'.
Zo een hangt er ook nog te Hlms.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 28 apr 2017 - 23:24:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Quote
thom (vr 28 apr 2017 23:10:57 www.somda.nl): Klopt, maar op de niet eiland perrons heb je natuurlijk de gele borden met hetzelfde routelintje erop, op een eiland perron heb daar sneller verwarring in.
Klinkt vrij plausibel, maar die vlieger niet op. Hlds heeft namelijk geen eilandperron, en toch had het ook een routestrip. Een argumentatie met iets over Hlds als eindpunt helpt hier ook niet bij. Srn heeft bijvoorbeeld ook een routestrip, en dat heeft geen eilandperron, en is ook geen eindpunt. Kortom, de logica is dus ver te zoeken waarschijnlijk

Zaterdag 29 apr 2017 - 08:48:30
steven
steven
Dat was eigenlijk ook mijn conclusie, zeker omdat een station Vlaardingen Centrum ze niet had.

Zaterdag 29 apr 2017 - 09:36:51
sjoerd
sjoerd
Die routestrips stonden na Spoorslag'70 op zowat alle stopstations in ons land. Het verschil tussen intercity en stoptrein was toen veel duidelijker. De plaatsing had niets te maken met eiland- of zijperrons.

Hier en daar staan nog stalen vakwerkbovenleidingmasten als eindmast. In Dordrecht stonden er ook, maar ik weet niet zeker of er daar nog zijn. In Lage Zwaluwe staat er nog minstens één aan de zuidzijde.

Lichtseinen met twee aspecten, zoals dat officieel heet, met twee lenzen in één scherm, zijn er nooit veel geweest. Bij Soest Zuid staan er twee, in Hoek van Holland Haven aan het einde van de perrons richting Strand stonden er twee, en er kwamen er een stuk of acht voor op Groesbeek - Nijmegen; enkele staan er weliswaar gedoofd, nog steeds. Ze kwamen vrijwel alleen voor (behalve Hld) op baanvakken met lange blokken, veelal gecombineerd met twee-aspect voorseinen.

Het was wel grappig dat toenmalig Railinfrabeheer (voorloper van ProRail) zelf niet wist waar bijvoorbeeld nog de schuin oplopende mistbakens stonden, in de vorm van wit gearceerde planken. Die werden toen vervangen door de verticale borden die we nog hebben. Wij hadden van die verdwijnende componenten gelukkig wel lijsten gemaakt en hebben daardoor zaken kunnen doen. ProRail had daarin helemaal geen interesse.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 29 apr 2017 om 09:45:11

Zaterdag 29 apr 2017 - 09:40:11
nohab
nohab
Flickr bvisser
En wie zijn 'wij'?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 29 apr 2017 - 09:42:29
steven
steven
@Sjoerd, dank voor de opheldering!

Zaterdag 29 apr 2017 - 09:42:44
sjoerd
sjoerd
Laat ik maar zeggen: een groep infrafreaks.

Zaterdag 29 apr 2017 - 09:49:37
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
@sjoerd Dank voor de toelichting over de routestrips! Zijn ze toen sindsdien geleidelijk weggehaald als ze vervallen waren, of zijn ze bijna allemaal weggehaald in het kader van een opruimactie? (Dus systematisch weghalen)

Zaterdag 29 apr 2017 - 10:05:19
sjoerd
sjoerd
Ze zullen geleidelijk aan wel verdwenen zijn; waar treinaanwijsbakken zijn geplaatst werden ze overbodig en waar andere vervoerders gingen rijden werd alles gestript.
Overigens, en dat maakt speurwerk wel boeiend, is er nooit een soort boekhouding geweest van waar wat aanwezig was. Net als bij materieel bestaan er vele ad hoc oplossingen en dat is helemaal niet erg totdat je zaken moet gaan vernieuwen: dan blijken confectieonderdelen niet te passen en zijn de maatoplossingen niet in het magazijn te vinden.
Inmiddels is alle voorraadbeheer gedigitaliseerd maar dat betekent niet dat er niet meer geïmproviseerd wordt! Vaklui lossen dat op. Niet voor niets wordt een serie materieel pas ter hand genomen na een proefrevisie. Het is echt niet zo dat alleen de Albatrossen van elkaar afweken! Zo staan er heel wat seinpalen en bovenleidingsmasten niet exact op de plaats waar zij waren ingetekend.

Zaterdag 29 apr 2017 - 10:09:21
Klaasje
Klaasje
Menig infraproject waar in theorie de seinen perfect zichtbaar zouden zijn waar dan toch de bovenleidingsportalen op een andere plek stonden dan op tekening. Het klopt inderdaad.

Zaterdag 29 apr 2017 - 10:52:43
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Tussen de Moerdijkbrug en station Ddr staan nog veel betonportalen van respectabele leeftijd.
Op station Gouda zou op het boord bij een kopspoortje nog een bordje moeten hangen over aanraaken der draden.
Ook vind je daar nog die zwarte palen met 2 armen met van die witte lampen tussen de sporen die gaan knipperen als er een trein aankomt.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 29 apr 2017 - 12:01:56
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
AlexH (vr 28 apr 2017 17:27:31 www.somda.nl): Remproef-lichtseinen zijn ook wel zeldzaam dacht ik. Hangen op Deventer spoor 4!
Remproefseinen staan o.a. ook nog op Den Haag CS en ik dacht Zandvoort ook nog.

Verder vind je nog blauw hectometerbordjes op een paar plekken (zal er weer eens op letten) maar die zijn in nieuwe vorm sinds een jaar of twee ook weer te zien bij de Hemtunnel.

En her en der vind je ook nog stopplaatsborden met oude cijfertype.

O en je hebt her en der ook nog cijferbakken onder seinen hangen waar vroeger een 7 in kon worden getoond.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 29 apr 2017 om 12:03:49

Zaterdag 29 apr 2017 - 12:13:28
ZJ37
ZJ37
In Lage Zwaluwe staan nog oude bakcijferborden aan de noordzijde op het perron.

Zaterdag 29 apr 2017 - 19:46:33
Dre
Dre
Quote
sjoerd (za 29 apr 2017 09:36:51 www.somda.nl):

Lichtseinen met twee aspecten, zoals dat officieel heet, met twee lenzen in één scherm, zijn er nooit veel geweest. Bij Soest Zuid staan er twee, in Hoek van Holland Haven aan het einde van de perrons richting Strand stonden er twee, en er kwamen er een stuk of acht voor op Groesbeek - Nijmegen; enkele staan er weliswaar gedoofd, nog steeds. Ze kwamen vrijwel alleen voor (behalve Hld) op baanvakken met lange blokken, veelal gecombineerd met twee-aspect voorseinen.
In het spoor Hgl-Odz LS is het laatste P-sein voor de inrijder van Odz (sein P923) ook een sein met twee lenzen (rood en geel) én cijferbak. Dat heeft ermee te maken dat de snelheid sowieso begrensd moet worden tot 40 km/u, aangezien alleen met lastgeving VS via spoor BO naar Bh gereden kan worden.

Verderop tussen Odz en Bh staat nog een sein dat twee lenzen heeft, sein 933. Eigenlijk een Duits bloksein in een Nederlands jasje, compleet met wit-geel-wit-geel-wit mastschild. In werking komt het vrijwel overeen met een P-sein, alleen wordt het sein daadwerkelijk door de Fdl Bh gestuurd en toont het standaard "stop".

Zaterdag 29 apr 2017 - 19:55:19
lokfuhrer
lokfuhrer
Quote
Dre (za 29 apr 2017 19:46:33 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (za 29 apr 2017 09:36:51 www.somda.nl):

Lichtseinen met twee aspecten, zoals dat officieel heet, met twee lenzen in één scherm, zijn er nooit veel geweest. Bij Soest Zuid staan er twee, in Hoek van Holland Haven aan het einde van de perrons richting Strand stonden er twee, en er kwamen er een stuk of acht voor op Groesbeek - Nijmegen; enkele staan er weliswaar gedoofd, nog steeds. Ze kwamen vrijwel alleen voor (behalve Hld) op baanvakken met lange blokken, veelal gecombineerd met twee-aspect voorseinen.
In het spoor Hgl-Odz LS is het laatste P-sein voor de inrijder van Odz (sein P923) ook een sein met twee lenzen (rood en geel) én cijferbak. Dat heeft ermee te maken dat de snelheid sowieso begrensd moet worden tot 40 km/u, aangezien alleen met lastgeving VS via spoor BO naar Bh gereden kan worden.

Verderop tussen Odz en Bh staat nog een sein dat twee lenzen heeft, sein 933. Eigenlijk een Duits bloksein in een Nederlands jasje, compleet met wit-geel-wit-geel-wit mastschild. In werking komt het vrijwel overeen met een P-sein, alleen wordt het sein daadwerkelijk door de Fdl Bh gestuurd en toont het standaard "stop".
En twee andere seinen met twee lenzen staan bij Tbu (richting Tb) en een voor Gz vanuit de richting Tb. Beide het laatste P sein van het linker spoor.

Zaterdag 29 apr 2017 - 20:08:52
lokfuhrer
lokfuhrer
Een ander uitstervend sein zijn de borden "Rijden op zicht". Er staat er nog een bij raccordement Noordwijkerhout en ten oosten van Tiel bij de aansluiting naar de glasfabriek. Hier nog aanvullingen bekend?
Bij Noordwijkerhout staat trouwens al een afsluitbord. Het begin van het einde?

Zaterdag 29 apr 2017 - 20:56:43
ari
ari
Volgens mij staat er ook nog zo'n bord bij Ddnser. En bij Rd.

Laatst bewerkt door ari op Zaterdag 29 apr 2017 om 20:59:03

Zaterdag 29 apr 2017 - 22:43:58
Michael98
Michael98
De routestrips zijn in Zeeland nog te vinden op de meeste stations van de vroegere stoptrein, volgens mij in Bzl, Kbd (?), Rb en Arn (alleen sp2/ri. Vs) en ook IC-station Bgn heeft nog van die borden halverwege de perronkap, maar hier weet ik niet 100% of het daadwerkelijk routestrips zijn.

Laatst bewerkt door Michael98 op Zaterdag 29 apr 2017 om 23:05:07

Zaterdag 29 apr 2017 - 23:13:41
sjoerd
sjoerd
Quote
lokfuhrer (za 29 apr 2017 20:08:52 www.somda.nl): Een ander uitstervend sein zijn de borden "Rijden op zicht". Er staat er nog een bij raccordement Noordwijkerhout en ten oosten van Tiel bij de aansluiting naar de glasfabriek. Hier nog aanvullingen bekend?
Bij Noordwijkerhout staat trouwens al een afsluitbord. Het begin van het einde?
Nee, hoor, niet het begin van het einde. Deze borden staan op elke plek waar je van een zijspoor af zonder seintje via een normaal gegrendeld stopblok en handwissel de vrije baan op gaat. De mcn moet dan op zicht rijden tot hij het eerste bloksein waarneemt. Nu is het wel zo dat er erg weinig spooraansluitingen aan de vrije baan over zijn en ook zijn enkele aansluitingen de laatste tijd wel door een sein gedekt, zoals die te Delft noordzijde bij de Spiritusfabriek, al is deze nog niet geheel in dienst.
Te Kesteren zal er ook één staan voor vertrek van het goederenspoor, en weer niet bij VAM-aansluiting want daar staan seinen.

Zondag 30 apr 2017 - 10:10:13
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Lokfuhrer doelt op het afsluitbord, niet het brod "roz". Maar dat is een onderwerp voor het topic spoorsaneringen.

Zondag 30 apr 2017 - 13:02:05
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
In Hengelo staan nog altijd stopplaatsseinen, al worden ze volgens mij al jaren niet meer gebruikt: i.imgur.com

Zondag 30 apr 2017 - 14:26:30
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (zo 30 apr 2017 10:10:13 www.somda.nl): Lokfuhrer doelt op het afsluitbord, niet het brod "roz". Maar dat is een onderwerp voor het topic spoorsaneringen.
Dat lijkt mij niet. Het stukje over het afsluitbord is een toevoeging op zijn stelling over het bord Rijden op zicht, dat wel niet zal uitsterven, maar, zoals ik al betoogde, er zijn niet veel spooraansluitingen meer aan de vrije baan die zo'n bord hebben, dus ook niet veel van die borden.
Het afsluitbord zullen we echter nog vaak genoeg zien als ProRail weer een spoortje gaat opbreken. En dat hangt Noordwijkerhout inderdaad boven het hoofd.

Zondag 30 apr 2017 - 14:49:48
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Michael98 (za 29 apr 2017 22:43:58 www.somda.nl): De routestrips zijn in Zeeland nog te vinden op de meeste stations van de vroegere stoptrein, volgens mij in Bzl, Kbd (?), Rb en Arn (alleen sp2/ri. Vs) en ook IC-station Bgn heeft nog van die borden halverwege de perronkap, maar hier weet ik niet 100% of het daadwerkelijk routestrips zijn.
In Etn ook nog, al staat er op perron 1 alleen maar Etten-Leur - Breda en op perron 2 Etten-Leur - Roosendaal

Zondag 30 apr 2017 - 22:00:19
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Op station Emmen hing altijd nog een verwijzingsbordje naar het Noorder Dierenpark in oude NS-huisstijl. Weet niet of het er nog hangt sinds het Noorder Dierenpark is verhuisd naar Wildlands.
In ieder geval hing het er nog wel na de komst van Arriva.

Zondag 30 apr 2017 - 22:55:51
treinlim
treinlim
Deze niet uitstappen borden te Geleen oost zijn ook een mooi voorbeeld uit vervlogen tijden. toen stopte hier nog intercity's. www.stationsweb.nl

Maandag 01 mei 2017 - 11:41:22
Mike_77
Mike_77
Hierop aanvullend... Op het andere spoor in Geleen Oost staat nog een zeer fraai emaille blauw cijferbord "8" uit nog langere vervlogen tijden dan de "niet uitstap borden"

Maandag 01 mei 2017 - 12:42:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Ik was Ehv - Vl vergeten, maar daar staan op een aantal stations ook nog routestrips, in ieder geval op Hrt en Hmbh.

Maandag 01 mei 2017 - 12:55:40
maarten83
maarten83
Er staat mij bij dat er op Rtn ook 1 hing in de richting van Rtd i.p.v. een Cta. Geen idee of die er nog steeds hangt.

Maandag 08 mei 2017 - 01:19:37
SunKeeper
SunKeeper
Quote
phantom (za 29 apr 2017 10:52:43 www.somda.nl): Ook vind je daar nog die zwarte palen met 2 armen met van die witte lampen tussen de sporen die gaan knipperen als er een trein aankomt.
Die staan ook een eindje buiten Gs aan de kant van de kruiswissel. En in de buurt van Vss ook nog een stel.

Wat is eigenlijk de functie en de reden dat zulke masten er staan? Heeft dat met overwegen te maken o.i.d.?
Quote
Michael98 (za 29 apr 2017 22:43:58 www.somda.nl): De routestrips zijn in Zeeland nog te vinden op de meeste stations van de vroegere stoptrein, volgens mij in Bzl, Kbd (?), Rb en Arn (alleen sp2/ri. Vs) en ook IC-station Bgn heeft nog van die borden halverwege de perronkap, maar hier weet ik niet 100% of het daadwerkelijk routestrips zijn.
Over die routestrips heb ik nog een keer een vraag gesteld aan @ns_online. www.onemorething.nl

Misschien nog leuk als mensen daarover hier willen reageren: waarom staan de stations niet in geografische volgorde opgenoemd? Dan is het toch veel duidelijker welke trein je hebben moet? (stel, je bent volledig je richting gevoel kwijt)

Laatst bewerkt door SunKeeper op Maandag 08 mei 2017 om 01:22:02

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 08 mei 2017 - 05:46:03
AlexH
AlexH
Dat zijn zgn WIDO's. WaarschuwingsInstallatie voor Dienst Overpaden. Als die knipperen komt er een trein aan.

Wordt gebruikt bij, je verwacht het niet, dienstoverpaden.

Maandag 08 mei 2017 - 07:48:59
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Quote
SunKeeper (ma 08 mei 2017 01:19:37 www.somda.nl):
Quote
Michael98 (za 29 apr 2017 22:43:58 www.somda.nl): De routestrips zijn in Zeeland nog te vinden op de meeste stations van de vroegere stoptrein, volgens mij in Bzl, Kbd (?), Rb en Arn (alleen sp2/ri. Vs) en ook IC-station Bgn heeft nog van die borden halverwege de perronkap, maar hier weet ik niet 100% of het daadwerkelijk routestrips zijn.
Over die routestrips heb ik nog een keer een vraag gesteld aan @ns_online. www.onemorething.nl

Misschien nog leuk als mensen daarover hier willen reageren: waarom staan de stations niet in geografische volgorde opgenoemd? Dan is het toch veel duidelijker welke trein je hebben moet? (stel, je bent volledig je richting gevoel kwijt)
Tja, gewoon een vaste regel: bij routestrips staan de volgende stations altijd van links naar rechts opgesomd. Met de plaatsing van de bordjes houdt men geen rekening

Maandag 08 mei 2017 - 09:19:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
AlexH (ma 08 mei 2017 05:46:03 www.somda.nl): Dat zijn zgn WIDO's. WaarschuwingsInstallatie voor Dienst Overpaden. Als die knipperen komt er een trein aan.

Wordt gebruikt bij, je verwacht het niet, dienstoverpaden.
Lijkt me op die plekken nou niet bepaald het geval, zijn daar immers geen dienstoverpaden.
Grotere kans dat het WUBO´s zijn (Waarschuwingsinstallatie voor Uitzicht Belemmerende Objecten).
Werkt verder wel hetzelfde natuurlijk.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 08 mei 2017 - 10:02:24
umbusko
umbusko
Komen die niet vaak meer voor dan? Voor mij voelen ze heel gewoon aan, maar dat komt misschien doordat ik er wekelijks naar sta te kijken.
Er staat in ieder geval ook zo'n ding in Nm bij spoor 1b/spoor 35 (erg handig als je je afvraagt of je vertraagde 32000 er al aankomt, dan weet je tenminste of er al een rijweg is ingesteld) en er stond er ook altijd een in Mt bij spoor 5a/4a. Ik neem aan dat die er nog steeds staat, maar in die hoek van het station kom ik niet zo vaak. (In beide gevallen WIDO's.)

Maandag 08 mei 2017 - 11:38:44
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Het verschil tussen de twee is dat de WUBO (Waarschuwinstallatie Uitzicht Belemmerende Objecten) twee lampen heeft die om en om knipperen als er een trein aan komt. Dit is zodat machinisten niet schrikken van een tegenligger als ze bij een object komen wat hun uitzicht blokkeert.

De WIDO (Waarschuwinstallatie Dienst Overpaden) knippert als er een rijweg is ingesteld over de (dienst)overweg waar deze lampen staan. Een rijweg kan ingesteld zijn als de trein nog langs het perron staat, of daar nog aan moet komen. Feitelijk betekend het gewoon dat de overstekende goed uit moet kijken omdat een trein de overweg zal passeren.

Maandag 08 mei 2017 - 11:41:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
WIDO's komen nog geregeld voor voor mijn gevoel, Amf is een hele bekende voor mij. Vanuit de verte hoor je wat gerinkel, waarna je weet dat er weer wat aan komt. Zo ongeveer tegelijkertijd met het rinkelen van de WIDO's begint het omroepriedeltje voor de Berlijner meestal

Laatst bewerkt door Jan-Mark op Maandag 08 mei 2017 om 11:41:55

Maandag 08 mei 2017 - 12:14:07
SchuurB
SchuurB
Quote
Hoera63 (ma 08 mei 2017 11:38:44 www.somda.nl): Het verschil tussen de twee is dat de WUBO (Waarschuwinstallatie Uitzicht Belemmerende Objecten) twee lampen heeft die om en om knipperen als er een trein aan komt. Dit is zodat machinisten niet schrikken van een tegenligger als ze bij een object komen wat hun uitzicht blokkeert.
Ik dacht dat die dingen voor spoorwerkers, die vroeger nog aan in dienst zijnd spoor werkten, bedoeld waren. Zo kon de veiligheidsman zien dat er een trein aankwam.

Maandag 08 mei 2017 - 12:14:56
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Er staat volgens mij ook nog een WIDO in Gd bij het overpad naar de losweg.

Maandag 08 mei 2017 - 12:22:03
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Klopt, echter is bij de recente werkzaamheden dat overpad naar de losweg weggehaald
Op deze foto www.flickr.com zijn ze goed te zien, degene bij de losweg zelf heeft geen "beschermkappen" en de overigen wel. Rechts is het overpad naar spoor 8 ook te zien, ook die heeft de WIDO's nog. Eventuele kapotte lampen worden zelfs vervangen dus men wilt ze nog niet kwijt!

Hallo!

Maandag 08 mei 2017 - 13:04:00
thom
thom
Ik zou ook niet weten waarom men ze kwijt zou willen...

Maandag 08 mei 2017 - 13:21:20
lokfuhrer
lokfuhrer
Terugkomend op seinen met twee lenzen: Komend vanuit de richting Wadenoijen hebben de voorseinen (linker- en rechterspoor) voor Geldermalsen ook slechts twee lenzen.

Maandag 08 mei 2017 - 13:34:43
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
DDZ7504 (ma 08 mei 2017 12:22:03 www.somda.nl): Klopt, echter is bij de recente werkzaamheden dat overpad naar de losweg weggehaald
Op deze foto www.flickr.com zijn ze goed te zien, degene bij de losweg zelf heeft geen "beschermkappen" en de overigen wel. Rechts is het overpad naar spoor 8 ook te zien, ook die heeft de WIDO's nog. Eventuele kapotte lampen worden zelfs vervangen dus men wilt ze nog niet kwijt!
Aha, dat wist ik niet. Zo vaak kom ik niet meer in Gd. Ligt het overpad naar spoor 8 er overigens nog wel, of is dat ook weg?

Maandag 08 mei 2017 - 13:47:03
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Op Rtd zijn er toch ook een aantal WIDO's?

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Maandag 08 mei 2017 - 13:55:09
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
AgentX (ma 08 mei 2017 13:34:43 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (ma 08 mei 2017 12:22:03 www.somda.nl): Klopt, echter is bij de recente werkzaamheden dat overpad naar de losweg weggehaald
Op deze foto www.flickr.com zijn ze goed te zien, degene bij de losweg zelf heeft geen "beschermkappen" en de overigen wel. Rechts is het overpad naar spoor 8 ook te zien, ook die heeft de WIDO's nog. Eventuele kapotte lampen worden zelfs vervangen dus men wilt ze nog niet kwijt!
Aha, dat wist ik niet. Zo vaak kom ik niet meer in Gd. Ligt het overpad naar spoor 8 er overigens nog wel, of is dat ook weg?
Daar heb ik niet op gelet helaas, zal binnenkort kijken als ik er weer eens kom. Gebeurt ook niet heel vaak meer alleen

Hallo!

Maandag 08 mei 2017 - 14:09:08
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een WIDO hoort ook niet bij 'Oude huisstijl en oude infrastructuur'. Sterker nog: in Hengelo zijn er afgelopen maand nog drie nieuw aangelegd.

Een WUBO hoort wel bij die categorie volgens mij, omdat ze dacht ik niet meer nieuw worden aangelegd. Al zijn er in het land natuurlijk nog wel heel veel van te vinden.

Maandag 08 mei 2017 - 14:11:17
broek53
broek53
WIDO's worden hooguit minder in aantal, omdat men minder nieuwe overpaden bouwt. Maar ze behoren niet tot verdwijnende of oude infrastructuur.

Maandag 08 mei 2017 - 16:38:06
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
BasSNG2001 (ma 08 mei 2017 13:47:03 www.somda.nl): Op Rtd zijn er toch ook een aantal WIDO's?
Nou kan ik me vergissen,maar volgens mij zijn die geruimd met het verbouwen van het CS.
(Ben al een poos niet meer daar geweest,vandaar dat ik zeg,ik kan me vergissen )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 08 mei 2017 - 17:29:24
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Hoera63 (ma 08 mei 2017 11:38:44 www.somda.nl): Het verschil tussen de twee is dat de WUBO (Waarschuwinstallatie Uitzicht Belemmerende Objecten) twee lampen heeft die om en om knipperen als er een trein aan komt. Dit is zodat machinisten niet schrikken van een tegenligger als ze bij een object komen wat hun uitzicht blokkeert.
Over deze masten heb ik het.

Inderdaad ligt er op beide plaatsen die ik noemde een scherpe bocht in de buurt. Van de opstelling zoals ze bij Gs staan zal ik zelf morgen nog een foto maken om hier te plaatsen, dan hebben we beter beeld bij wat we bedoelen. Ik kom er elke dag langs.

Mogelijk verandert het ook nog wel binnenkort, er zijn plannen de kruiswissel te vervangen voor twee achter elkaar liggende wissels i.v.m. geluidsoverlast. Misschien maakt dat voor de WUBO niet uit, maar dat weet ik niet precies.

Laatst bewerkt door SunKeeper op Maandag 08 mei 2017 om 17:30:00

Maandag 08 mei 2017 - 17:52:34
broek53
broek53
Misverstand: WUBO's zijn niet bestemd voor machinisten, die er niet eens naar mogen kijken, feitelijk. Ze zijn bestemd voor werkers langs de baan.

Dinsdag 09 mei 2017 - 17:57:21
SunKeeper
SunKeeper
Hier de foto's van de exemplaren te Gs:

www.onemorething.nl

www.onemorething.nl

Ik dacht uit mijn hoofd dat ze wat dichter bij de overweg stonden, dus dat viel tegen qua afstand. Je kunt zo wel goed de bocht zien die het spoor maakt en de wissels op de voorgrond.

Dinsdag 09 mei 2017 - 21:42:55
thom
thom
WUBO dus

Donderdag 11 mei 2017 - 17:08:09
michaben
michaben
Quote
phantom (ma 08 mei 2017 16:38:06 www.somda.nl):
Quote
BasSNG2001 (ma 08 mei 2017 13:47:03 www.somda.nl): Op Rtd zijn er toch ook een aantal WIDO's?
Nou kan ik me vergissen,maar volgens mij zijn die geruimd met het verbouwen van het CS.
Staan er nog steeds enkele aan de oostkant van het station bij de sporen 1/2/3 en de sporen 12/13. Westkant van het station alleen onbeveiligde overpaden.

Donderdag 11 mei 2017 - 18:11:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ok dan heb ik die dus gemist
Zijn er ondertussen nog andere voorbeelden te voorschijn gekomen van oud spoors spul ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 18 mei 2017 - 16:44:22
waalkade
waalkade
Quote
rolandrail (za 29 apr 2017 12:01:56 www.somda.nl):
Quote
AlexH (vr 28 apr 2017 17:27:31 www.somda.nl): Remproef-lichtseinen zijn ook wel zeldzaam dacht ik. Hangen op Deventer spoor 4!
Remproefseinen staan o.a. ook nog op Den Haag CS en ik dacht Zandvoort ook nog.

Verder vind je nog blauw hectometerbordjes op een paar plekken (zal er weer eens op letten) maar die zijn in nieuwe vorm sinds een jaar of twee ook weer te zien bij de Hemtunnel.

En her en der vind je ook nog stopplaatsborden met oude cijfertype.

O en je hebt her en der ook nog cijferbakken onder seinen hangen waar vroeger een 7 in kon worden getoond.
In Zvt stond op spoor 1 vanmorgen het remproefsein nog inclusief het bedieningskastje.

Vrijdag 19 mei 2017 - 21:39:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Te Hgl zag ik vanavond op spoor 2a een tweetal seinen die bestonden uit twee kleine seinglaasjes, die tussen spoor 1 en 2 in stonden. M.b.v. het seinenboek kom ik waarschijnlijk op een stopplaatssein uit. Kan iemand mij uitleggen wat het nut van zo'n sein is t.o.v. de bakbordjes?

Vrijdag 19 mei 2017 - 21:44:09
jeanne
jeanne
Lampen hebben een facultatief character, want als deze gedoofd zijn hebben ze geen betekenis.

Jeanne Kok

Vrijdag 19 mei 2017 - 21:51:43
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Jan-Mark (vr 19 mei 2017 21:39:55 www.somda.nl): Te Hgl zag ik vanavond op spoor 2a een tweetal seinen die bestonden uit twee kleine seinglaasjes, die tussen spoor 1 en 2 in stonden. M.b.v. het seinenboek kom ik waarschijnlijk op een stopplaatssein uit. Kan iemand mij uitleggen wat het nut van zo'n sein is t.o.v. de bakbordjes?
Die had ik al genoemd: www.somda.nl Met foto zelfs (op 3a/b): i.imgur.com

Dat is om treinen op een bepaald punt te laten stoppen om bijvoorbeeld een X aantal koersrijtuigen bij te plaatsen, of een treinstelletje.

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 19 mei 2017 om 21:52:26

Donderdag 21 sep 2017 - 21:12:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Gisteravond gespot te Amf op spoor 5a (nabij de roltrap): een letterbordje van de oude stijl, te weten een 'D'. Zie ibb.co
Volgens mij zijn er nog maar zeer weinig relicten van de oude NS-vormgeving over, alle stationsborden et cetera zijn immers ook alweer vele jaren geleden vervangen. Het enige andere relicten van de oude vormgeving is een PTT-bordje op spoor 2 te Asd: ibb.co

Zondag 22 jul 2018 - 13:46:38
Astraea
Astraea
De overweg in de Kanaalweg te Dieren wordt vervangen door een tunnel, aldus de projectpagina van Traverse Dieren.
Quote
JTussen juli 2018 en maart 2020 wordt er een spooronderdoorgang gebouwd aan de Burgemeester Willemsestraat - Kanaalweg (N786) en een nieuwe verbinding gemaakt tussen de Kattenberg en Zuider Parallelweg.
Daarmee zal vermoedelijk dit bijzondere portaal verdwijnen: www.google.com

imgur.com (screenshot)

Laatst bewerkt door Astraea op Zondag 22 jul 2018 om 13:46:57

Zondag 22 jul 2018 - 13:57:02
sjoerd
sjoerd
Dat is een eindportaal geweest omdat de brug over het Apeldoorns Kanaal vroeger bovenleidingloos en beweegbaar was. Er staan nog aardig wat eindportalen in Nederland omdat veel bruggen zijn vastgelegd die vroeger beweegbaar waren. Na het vastleggen van de brug is de bovenleiding doorgetrokken. Ik zal eens opzoeken wanneer dat exact was. Op Wikipedia staat dat het rond 1972 moet zijn geweest.
Maar mooi is het wel. Dank voor de leuke foto!

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 22 jul 2018 om 13:59:01

Zondag 22 jul 2018 - 20:05:44
brun
brun
Vergis ik me of hangen op Amsterdam-Amstel (in elk geval op spoor 4) nog altijd de bakkenbordjes uit 1939?

Zondag 22 jul 2018 - 22:15:52
broek53
broek53
Dat weet ik niet. Wel heeft het vertrekseinlicht op spoor 1 vele veranderingen doorstaan: een zwaar gietijzeren exemplaar, dubbelzijdig en op een losse paal. Die zou best uit 1939 kunnen zijn, hij stond er in ieder geval al toen aan de noordkant nog armseinen stonden.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 22 jul 2018 om 22:16:10

Maandag 23 jul 2018 - 08:56:34
muhle
muhle
Staan die twee oude bovenleidingmasten tussen Overveen en Zandvoort er nog, op het bruggetje in de duinen bij Overveen? En die oude bovenleidingmast bij het station van Overveen?

Maandag 23 jul 2018 - 09:04:04
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Die op de brug is er nog, op het station weet ik niet.

Maandag 23 jul 2018 - 09:08:41
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (zo 22 jul 2018 13:57:02 www.somda.nl): Dat is een eindportaal geweest omdat de brug over het Apeldoorns Kanaal vroeger bovenleidingloos en beweegbaar was. Er staan nog aardig wat eindportalen in Nederland omdat veel bruggen zijn vastgelegd die vroeger beweegbaar waren. Na het vastleggen van de brug is de bovenleiding doorgetrokken. Ik zal eens opzoeken wanneer dat exact was. Op Wikipedia staat dat het rond 1972 moet zijn geweest.
Maar mooi is het wel. Dank voor de leuke foto!
Iets verderop aan hetzelfde kanaal, tussen Apd en Apda, zijn de eindportalen er ook nog
www.google.de

Maandag 23 jul 2018 - 09:47:06
Apda
Apda
De brug te Apeldoorn was trouwens niet bovenleidingloos, zoals hier te zien is: www.oud-apeldoorn.nl en www.oud-apeldoorn.nl

*aanvulling: op deze foto is te zien dat hij na de elektrificatie eerst nog wel bovenleidingloos was: www.verenigingoudapeldoorn.nl

Laatst bewerkt door Apda op Maandag 23 jul 2018 om 10:01:32

Maandag 23 jul 2018 - 12:02:26
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Het perron van spoor 1 in Mdb is in zekere zin ook tamelijk ouderwets, het is namelijk flink lager dan normaal. Ik schat de hoogte op zo'n 65 cm BS, is goed te merken als je uitstapt, vooral t.h.v. het stationsgebouw is het perron laag.

Maandag 23 jul 2018 - 16:20:14
Michael98
Michael98
Over een paar jaar wordt dat vervangen voor door eentje van 76cm, dacht 2020 of 2021. Arn sp2 was destijds nog lager en sp1 golvend als je langs de keerwanden keek, maar Arn is pas verbouwd met 2 nieuwe perrons.

Maandag 23 jul 2018 - 18:07:16
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Jan-Mark (ma 23 jul 2018 12:02:26 www.somda.nl): Het perron van spoor 1 in Mdb is in zekere zin ook tamelijk ouderwets, het is namelijk flink lager dan normaal. Ik schat de hoogte op zo'n 65 cm BS, is goed te merken als je uitstapt, vooral t.h.v. het stationsgebouw is het perron laag.
Daar valt alleen iets aan te doen als je het stationsgebouw een metertje opkrikt.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 23 jul 2018 - 19:21:52
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nou, er zijn anders meerdere voorbeelden in Nederland waarbij niets is opgekrikt, het stationsgebouw gewoon is blijven staan en het perron toch op juiste hoogte is gebracnt. Bijv. Apeldoorn, Winterswijk, Meppel. Of dat in Middelburg ook kan worden toegepast, weet ik niet. Ik ben al tientallen jaren daar niet meer geweest.

Dick van den Hoven

Maandag 23 jul 2018 - 22:56:51
ZJ37
ZJ37
Quote
nohab (ma 23 jul 2018 18:07:16 www.somda.nl):
Quote
Jan-Mark (ma 23 jul 2018 12:02:26 www.somda.nl): Het perron van spoor 1 in Mdb is in zekere zin ook tamelijk ouderwets, het is namelijk flink lager dan normaal. Ik schat de hoogte op zo'n 65 cm BS, is goed te merken als je uitstapt, vooral t.h.v. het stationsgebouw is het perron laag.
Daar valt alleen iets aan te doen als je het stationsgebouw een metertje opkrikt.
Daar hebben ze in Bh wel ervaring mee www.gn-online.de

Dinsdag 24 jul 2018 - 07:33:35
edje
edje
Flickr spoorkeerl
In Bh, hebben ze het opgelost, door de drempel een stuk hoger te maken. Ze hebben daar nu deuren van 1,80 hoog ofzo.

Dinsdag 24 jul 2018 - 08:18:04
broek53
broek53
Er zijn ook stations waarbij het perron wel verhoogd is, maar een meter voor het stationsgebouw een rand gemaakt is. Ik meen mij dat te herinneren van Winterswijk (klopt dat?) en het is in ieder geval zo in Baarn.

Dinsdag 24 jul 2018 - 08:27:17
daniel81
daniel81
In Apd is slechts de helft van het perron verhoogd (in de lengterichting), daartussen een hek, twee traptredes of een hellingbaantje. Nu Apd ook in de poortjes komt wordt dat ook de scheiding tussen wel of niet door de poortjes

Dinsdag 24 jul 2018 - 08:31:46
mattie
mattie
Quote
broek53 (di 24 jul 2018 08:18:04 www.somda.nl): Er zijn ook stations waarbij het perron wel verhoogd is, maar een meter voor het stationsgebouw een rand gemaakt is. Ik meen mij dat te herinneren van Winterswijk (klopt dat?) en het is in ieder geval zo in Baarn.
Heeft Soestdijk volgens mij ook.

Dinsdag 24 jul 2018 - 08:38:03
Apda
Apda
Quote
daniel81 (di 24 jul 2018 08:27:17 www.somda.nl): In Apd is slechts de helft van het perron verhoogd (in de lengterichting), daartussen een hek, twee traptredes of een hellingbaantje. Nu Apd ook in de poortjes komt wordt dat ook de scheiding tussen wel of niet door de poortjes.
Dat laatste klopt niet. Ga nog maar eens kijken.